| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 3 september 2013, 22:54
|
|
|
|
Vooral de tweede link van Jans is fraai. Ik zag wel dat ik dit het meeste heb afgespeeld, het affettuoso uit nr. 5
http://www.youtube.com/watch?v=_Pq_wOvg18U
De vorst van Brandenburg heeft Bach er nooit voor betaald en ik vrees dat het er ook niet meer van zal komen. Cultuurbarbaar! 
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 3 september 2013, 22:58
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: dinsdag 3 september 2013, 23:14
|
|
|
|
| JOL252 schreef: | ieks spinnenalarm  |
Zo laat nog??
Ook spinnenangst? Ik blik of bloos niet van die ""gasten"" Denk dat ik er immuun voor ben... Kwam er vandaag nog 3 ""tegen""...
Laatst aangepast door
|
ZEELAND736
|
op dinsdag 3 september 2013, 23:15
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
STEENTJE178
|
|
Geplaatst: dinsdag 3 september 2013, 23:17
|
|
|
|
En dan te bedenken dat spinnen bijna nooit alleen komen/zijn.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 3 september 2013, 23:47
|
|
|
|
Een echt slecht moment is het niet maar ik heb geen idee in welk topic het dan wél thuis hoort. Over enkele minuten gaat mijn profiel op grijs,ik ga er tussenuit want ik merk dat ik geen tijd heb om echt mee te praten op het forum of in de chatbox.Het is niet verkeerd als je bezig mag zijn met dingen en mensen die je interesseren en geen tijd hebt voor het internetgebeuren
Voor nu alle goeds en...........tot ziens.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 00:04
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Een echt slecht moment is het niet maar ik heb geen idee in welk topic het dan wél thuis hoort. Over enkele minuten gaat mijn profiel op grijs,ik ga er tussenuit want ik merk dat ik geen tijd heb om echt mee te praten op het forum of in de chatbox.Het is niet verkeerd als je bezig mag zijn met dingen en mensen die je interesseren en geen tijd hebt voor het internetgebeuren
Voor nu alle goeds en...........tot ziens. |
Alle goeds voor de toekomst Leanne... Fijn dat je hier was...en misschien tot ziens...hier...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 09:59
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Een echt slecht moment is het niet maar ik heb geen idee in welk topic het dan wél thuis hoort. Over enkele minuten gaat mijn profiel op grijs,ik ga er tussenuit want ik merk dat ik geen tijd heb om echt mee te praten op het forum of in de chatbox.Het is niet verkeerd als je bezig mag zijn met dingen en mensen die je interesseren en geen tijd hebt voor het internetgebeuren
Voor nu alle goeds en...........tot ziens. |
Dank je wel, Lieve Leanne voor al je bemoedigende bijdragen!!!
Alle Goeds, zal je nooit vergeten.....
En misschien tot later, sowieso in de Hemel!
Ja, iemand zei eens, 'wij christenen zeggen geen vaarwel maar tot ziens, om die reden...
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 4 september 2013, 10:01
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 10:11
|
|
|
|
Het slechtste moment: opgestaan terwijl ik nog úren door zou kunnen slapen en dan moet ik zo ook nog eens opschieten omdat ik op tijd in de stad moet zijn...'ik haat opschieten'...
Dan kan ik niet lekker in de stad blijven, neehee, juist uitgerekend met dit mooie weer komt de woningbouw dingen in me huis doen.
Dat is dan wel weer fijn, maar waarom niet op een dag met slecht weer?
Want nou moet ik even de stad in, en meteen weer terug. Omdat ze 's middags na eenen komen...
Maar ja, het is niet altijd rozengeur en maneschijn....
Wat wel leuk is, tijdens dat ik dit opschrijf en er even over denk, denk ik van nou is dat nou alles, zo erg is dat toch niet?
En dan denk ik ja, overdrijven is ook een kunst.
En dat, toen ik het net opschrijf ik het echt niet als overdrijven zag...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 10:35
|
|
|
|
Roelande: | Quote: | | 2 we blijven vrienden meer niet |
Daar wou ik even, voor mezelf, even een kanttekening bij maken.
'Vrienden meer niet'...?
Zo...! Vrienden kunnen het aller aller waardevolste zijn....
Ja, dat wou ik even kwijt!
En verder, ja, het: van Cortazar, ja, dat klinkt wel mooi
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PETER535
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 13:00
|
|
|
|
Dit probleem is vrij simpel te verhelpen. Indien je iemand blokkeert, moet je hem/haar natuurlijk ook geen berichten meer kunnen sturen!! Daarnaast moet iemand ook onzichtbaar voor je worden: dus niet terug komen in matches/lyncs/zoekresultaten! En andersom natuurlijk ook.
Op die manier kan hooguit een laatste bericht naar iemand gestuurd worden voordat de blokkade ingesteld wordt, en hoef je ook niet aan elkaar herinnert te worden ;)
Redactie: kan het systeem op bovenstaande manier gemaakt worden?? En dan een pagina bij account instellingen waarop blokkades in een lijst komen en ongedaan kunnen worden?
Laatst aangepast door
|
PETER535
|
op woensdag 4 september 2013, 13:00
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 13:08
|
|
|
|
| ANNA415 schreef: | Pieter klinkt als dat iemand je lastig valt maar je geen mogelijkheid geeft om terug te reageren. 3 opties:
- lekker negeren - ook blokkeren - de redactie waarschuwen
Wat is dat hier toch? Af en toe komen die berichten voorbij dat men elkaar weer loopt te stangen op mail of in het forum. Er worden zelfs mensen om geband. Hoe bont moet je het maken?!!! Het is mij nog nooit gelukt een reprimande van de redactie te krijgen  |
Mij ook niet.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 13:46
|
|
|
|
Dat ik binnenkort naar een vrouwenconferentie ga in Lunteren en waar dan `s avonds de band Trinity optreed
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 13:49
|
|
|
|
Daten.
Ja, ik heb nu een vriend in Friesland en eentje in Zeeland...(Ja, en eentje hier op de hoek, die tel ik niet mee, die is zo vanzelfsprekend, eigenlijk voelt dat als familie, vandaar)
Lekker ver uit mekaar, handig; kunnen ze mekaar de hersens niet inslaan
Nee, geintje hoor. Gewoon vrienden, die, zo ik zie God mij heeft gegeven.
En ja, ik zelf ben zelf niet zo, dat ik dus met elke vriend het bed deel.
Ja, ik ga ook met vriendinnen om, maar ja, ik ben altijd al een typ geweest wat meer vrienden had ipv vriendinnen. Ook als kind al....
Dus zo zit dat; als ik date, vind ik het fijn als daar een duurzame vriendschap uit ontstaat. Met dus, eventueel, na een jaar of twee, als je mekaar erg goed kent, ja, dat je dan kan inschatten; zou dit een relatie kunnen worden, of blijven wij gewoon leuk en fijn goede vrienden.
En, ik zou zelf willen zeggen: onderschat het 'vrienden zijn' niet, vrienden zijn van onschatbare waarde in deze tijden.
En ja, relatie, ja, als ik ff voor mezelf spreek; om heel eerlijk te zijn, ik kan dat pas zeggen, na een jaar of twee, of ik vrienden wil blijven, dan wel een relatie aandurf. Ja, én aankan, ik kan wel zoveel willen en/maar ik moet het dan ook (aan)kúnnen. Ja, zo zit dat bij mij. En ja, dat zeg ik dan ook, om verwarring en misverstanden te voorkomen.
Men, mijn vrienden weten dan waar ze bij mij en met mij aan toe zijn, meteen al vanaf het begin, en dat is heel belangrijk. Ik kan heel veel lol hebben met vrienden en ook erg serieus zijn. Doch, ik vind, over een relatie, in dezelfde zin als huwelijk, wil ik zeker niet lichtvaardig mee omgaan. Dan moet je mi echt heel goed weten wat je doet en anders niet.
Zo dacht ik pak 'm beet 20 jaar geleden niet, maar ja dat is zo gegroeid, deze gedachtegangen van mij, en ja, ik vind het, voor mezelf dan, wel heel wijs, dat ik zo denk.
En ja, er zijn er ook die anders denken daar is niets mis mee; iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen gedachten over dingen. Iedereen is uniek.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 4 september 2013, 13:59
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 14:16
|
|
|
|
| JANE410 schreef: | Dat ik binnenkort naar een vrouwenconferentie ga in Lunteren en waar dan `s avonds de band Trinity optreed  |
Ooooh! Wat gezellig en gaaf!
Veel plezier gewenst alvast!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
STEENTJE178
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 14:25
|
|
|
|
Het vorige "Niet-verlengen-topic" was gesloten, vanwege de voortgang, maar bij deze een nieuwe kans om iemand uit te zwaaien, maar ook om zelf gedag te zeggen, wanneer je ons (tijdelijk) gaat verlaten.
Morgenavond loopt mijn abonnement af, en ik verleng eerst even niet. Ik hoop natuurlijk nog wel es terug te komen, maar heb nog geen idee wanneer dat zal zijn. Maar wanneer die 3-dagen-gratis-actie weer voorbijkomt, zal ik vast de verleiding niet kunnen weerstaan 
Bedankt voor de fijne gesprekken, interessante discussies, de meligheid op zijn tijd, en alle andere leuke dingen.
Heel veel geluk toegewenst voor een ieder. Hopelijk mag je op Zijn tijd de WARE, misschien wel hier, vinden. En zo niet: heb het goed met elkaar
Laatst aangepast door
|
STEENTJE178
|
op woensdag 4 september 2013, 14:28
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 15:47
|
|
|
|
| STEENTJE178 schreef: | Het vorige "Niet-verlengen-topic" was gesloten, vanwege de voortgang, maar bij deze een nieuwe kans om iemand uit te zwaaien, maar ook om zelf gedag te zeggen, wanneer je ons (tijdelijk) gaat verlaten.
Morgenavond loopt mijn abonnement af, en ik verleng eerst even niet. Ik hoop natuurlijk nog wel es terug te komen, maar heb nog geen idee wanneer dat zal zijn. Maar wanneer die 3-dagen-gratis-actie weer voorbijkomt, zal ik vast de verleiding niet kunnen weerstaan 
Bedankt voor de fijne gesprekken, interessante discussies, de meligheid op zijn tijd, en alle andere leuke dingen.
Heel veel geluk toegewenst voor een ieder. Hopelijk mag je op Zijn tijd de WARE, misschien wel hier, vinden. En zo niet: heb het goed met elkaar
 |
Wat leuk gedaan dit tot ziens,sjalom,goodbye-topic!. Jij ook bedankt voor je bijdrage. Alle goeds en vast wel tot ziens
groeten,Jane
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
NICKY029
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 15:55
|
|
|
|
Zo is het, shanita.
Je moet gewoon vrienden kunnen zijn. Met heel veel lol,zonder sex. Vrienden zijn vrienden en dat is wat anders dan een relatie.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 16:10
|
|
|
|
@Shanita Daten
Ik vind het heel verstandig van je dat je er zo mee omgaat. En inderdaad vriendschappen kunnen ook heel waardevol en belangrijk zijn. Aangezien je ook niet veel contact met je familie hebt is het wel goed om deze vrienden te hebben. Is die vriend uit Zeeland degene die pas weer in je leven is gekomen? die jeugdvriend? Ik zie/hoor zoveel scheidingen om me heen, vanochtend ook weer bij iemand, vraag me wel af of we niet beter voor vriendschap kunnen gaan, maar dat valt ook weer niet mee om die te vinden.
Ik heb een kennis waarvan de man is overleden en nu heeft ze al 3 jaar vriendschap met een man en dat wil ze ook zo houden. Ze hebben het heel gezellig samen.
Jij hebt er dus drie, nou da`s gezellig, `k zou er maar zuinig op zijn
Laatst aangepast door
|
JANE410
|
op woensdag 4 september 2013, 16:12
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 16:48
|
|
|
|
| PIETER619 schreef: | Het was nieuws dat zij haar spullen kwijt is door die brand , dus mag er gerust dan gebed gevraagd worden omdat het als nieuwsfeit is gebracht. Natuurlijk kan het dan ook nog wel bij afdeling gebed geplaatst worden, niets mis mee, er wordt toch al te weinig gebeden |
Natuurlijk mag er gebed gevraagd worden. Maar Roelande had dit op 1 september ook al gedaan in haar eerste bericht over Petra. Volgende gebedsverzoeken kunnen dan in het subforum geplaatst worden, zodat we dit topic voor de nieuwsberichten houden.
Redactie CM (die ook meeleeft met Petra en haar kinderen)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 16:57
|
|
|
|
| FREEK734 schreef: | | ‘Over time, Rome experienced a similar trajectory as Greece between the early republic and the later empire, and negative attitude toward same-sex unions and non-procreative sexuality increased with the rise of Christianity in the Roman Empire (Pickett). By the fourth century, anxiety toward obviously pervasive same-sex unions reached a peak when the state passed a law promising punishment to anyone entering a same-sex marriage (Eskridge).’ |
Graag even de vertaling erbij voor degenen die het Engels niet (zo goed) beheersen, maar wel deze discussie willen blijven volgen.
Redactie CM
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KLUS667
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 18:34
|
|
|
|
| KLUS667 schreef: | Ja was het maar weer gisteravond, maar..... To be continued
ik ga nu maar weer ff slapen, want het is me toch laat geworden gisteravond |
Gisteravond ff koffie wezen drinken . Eindelijk weten we allebei wie we bij onze "ideale match" kunnen invullen. Of met Roelande's keuzes te eindigen: nummerrrrrrrr.....3! 
Typefout gecorrigeerd
Laatst aangepast door
|
KLUS667
|
op woensdag 4 september 2013, 22:08
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KLUS667
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 18:36
|
|
|
|
| ROELANDE345 schreef: | morgen op naar Groningen voor 2 dagen lekker overnachten in een hotel en de stad bekijken Het plan was om woensdag weer een rendez-vouz te hebben. De 2e keer dus Maar de (jonge) man(5 jaar jonger) is zo enthousiast dat hij dinsdagmiddag ook vrij genomen heeft. Dus volgens mij zijn er na 1,5 dag bij elkaar 3 mogelijkheden: 1 we willen elkaar na woensdag nooooit meer zien 2 we blijven vrienden meer niet 3 we hebben "verkering" wordt vervolgd............ |
En en en en en en en en en en en Het blijft een beetje stil aan de overkant
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KLUS667
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 18:43
|
|
|
|
Dag Steentje!!
Laatst aangepast door
|
KLUS667
|
op woensdag 4 september 2013, 18:49
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KLUS667
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 18:59
|
|
|
|
| ANNA415 schreef: | Dus vandaag of morgen in het nieuws:
EOD ONTRUIMT VRIEZER KLUS  |
HAHAHAAAAA, LOL
wat een onzin eigenlijk, zal die afdwalende offtopic dames maar negeren...., ze moeten mij toch altijd hebben...
Bloemkool met gebakken aardappels, gehaktballetjes en vanillevla toe.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KLUS667
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 19:01
|
|
|
|
| HARALD940 schreef: | We willen op zaterdag 14 september voor de zeventiende keer met elkaar gaan picknicken; weer verzamelen vanaf 14.00u bij de schaapskooi tegenover restaurant "juffrouw Tok" (verlengde arnhemse weg 101 te ede) rijd je langs de schaapskooi het zandpad op richting heide; hetzelfde plekje naast het zandpad;
je rijd dus bij de schaapskooi over de parkeerplaats, neemt de S-bocht om het schuurtje heen en rijd door tot de tweede groep bomen aan je linker hand; daar zie je een parkeerplaats, waar we in het gras zitten (en sommigen op stoelen).
mocht je nog andere plannen hebben op die dag, dan kun je dus gerust iets later komen of iets eerder weggaan. om een indruk te geven hoelang de picknick duurt; de vorige keren waren de eersten er rond 14.00 uur, en gingen de laatsten weg rond half 9 avonds.
ieder neemt weer eigen eten/BBQ-vlees en drinken mee en we houden hetzelfde "schema" aan, alleen de datum is anders.....
willen degenen die meegaan een prikbordberichtje op hun profiel plaatsen en ook anderen uitnodigen waarmee zij contact hebben? hoe meer zielen, hoe meer vreugd en iedereen die gezellig kan doen, kan meedoen!!
mocht je ook plannen hebben om mee te gaan, dan zou ik je reactie liever via het forum lezen dan via de mail (ik heb het momenteel te druk om iedereen keurig terug te mailen, en dan heb ik alle info bij elkaar; dat werkt een stuk handiger!!)
een tip; mocht je abonnement aflopen, dan schijnt het mogelijk te zijn, om het forum te volgen, zonder lid te zijn!! je zoekt op google gewoon op google "christianmatch picknick ede", en dan kom je op dit bericht uit.
even voor alle duidelijkheid een herhaling van de afspraken die we onderling hebben gemaakt; - er kunnen foto's worden gemaakt, maar deze worden niet op christianmatch geplaatst zonder nadrukkelijke toestemming van iedereen die (op de achtergrond van) de foto te zien is. - uiteraard kun je je kinderen en huisdieren ook gewoon meenemen.
hopenlijk komen er weer een stapel aanmeldingen, en hoop jullie die zaterdag weer gezellig te zien; tot dan..........
voorlopig hopen mee te gaan:
Roelande345, 54jaar, regio 0342 Pieter619, 59 jaar, regio 0514 meerijders geen probleem Anna415, al jaren 25, regio 0546 Shanita130, 41 jaar, regio 078 Harald940, 38 jaar, regio 038 ( rijd met Pieter mee ) Jojada808. 49 jaar regio050 Roos896. 40 jaar, regio0529
kleine aanpassing voor mij, ik ben er dus zeker bij  |
Helaas....Klus heeft 4 afspraken en moet er 2 afzeggen. Fijne bbq!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KLUS667
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 19:15
|
|
|
|
| ANNA415 schreef: | Pieter klinkt als dat iemand je lastig valt maar je geen mogelijkheid geeft om terug te reageren. 3 opties:
- lekker negeren - ook blokkeren - de redactie waarschuwen
Wat is dat hier toch? Af en toe komen die berichten voorbij dat men elkaar weer loopt te stangen op mail of in het forum. Er worden zelfs mensen om geband. Hoe bont moet je het maken?!!! Het is mij nog nooit gelukt een reprimande van de redactie te krijgen  |
Hmmm, kan wel ff een boekje over je opendoen hoor! Mijn lekkere raketten door de EOD willen laten opeten
Verder ben ik het (deze keer) hélemaaaal met je/jullie eens
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROLF230
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 19:16
|
|
|
|
Hoi Steentje,
Veel succes met alles.
Groet,
Rolf
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
KLUS667
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 19:18
|
|
|
|
Zegen: vanavond na 2 maanden weer lekker naar de badminton Vervelend: eigenlijk niets. Ik ben een gezegend mens
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 20:11
|
|
|
|
| FREEK734 schreef: | ‘Over time, Rome experienced a similar trajectory as Greece between the early republic and the later empire, and negative attitude toward same-sex unions and non-procreative sexuality increased with the rise of Christianity in the Roman Empire (Pickett). By the fourth century, anxiety toward obviously pervasive same-sex unions reached a peak when the state passed a law promising punishment to anyone entering a same-sex marriage (Eskridge).’
(bron http://www.randomhistory.com/history-of-gay-marriage.html)
Wel bijzonder dat juist onder invloed van het Christendom de homohuwelijken werden uitgebannen. En is het waarschijnlijk en niet al te pedant te veronderstellen dat er nu wel same-sex huwelijken in liefde en trouw zouden zijn en toen niet?
Wat betreft de ‘harden’ en de ‘zachten’ , In de grondtekst wordt toch echt het woord arsenokoitai gebruikt hetgeen betekent: ‘die bij mannen liggen’ . Zie mijn voorgaande aangehaalde link.
Verder wordt de Bijbel in iedere cultuur uiteraard anders gelezen. Een versteend begrip is niet eens mogelijk, al zou je willen, er is altijd beweging en dat is op diverse fronten te zien. Ik denk dat je eerder moet oppassen voor de neiging om je (–onbewust!) aan te passen aan groepsdruk, aan de superieure cultuur die in deze tijd in een razend tempo modern heidens wordt , maar dat gelukkig nog veel minder is dan tijdens de beginperiode van de kerk . Het is op zijn minst opvallend om te zien hoe gemakkelijk de ooit door vele christenen als universeel beleden normen en waarheden worden losgelaten ‘om in rapport te worden gebracht met de tijd’, bijv. sex voor het huwelijk, opstanding, hemel, hel etc. In hoeverre is hier sprake van een autonoom, objectief (en ook deskundig) denkproces en in hoeverre is daar de beïnvloeding door de tijdgeest? Het doet wat met je als je altijd als belachelijk in de hoek wordt gezet, als je dag in dag uit overladen wordt met overspel, mooie vrouwen, het nihilisme, hedonisme en wat al niet meer. Het is in alle tijden de kunst geweest om de Bijbel zo te lezen dat haar recht gedaan wordt, en de invloed van de cultuur op de Bijbel en die van de cultuur op ons te wegen, en uiteraard wordt altijd gepoogd om de achterliggende principes te doorgronden. Dat is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik het nu alleen noem omdat het zo vaak aangehaald wordt als zou dat niet de bedoeling zijn van ‘tegenstanders’.
De grote kracht van de Statenvertaling en hsv is dat ze zo letterlijk mogelijk vertaald zijn, waardoor de invloed van de eigen cultuur en de eigen theologische opvattingen zo klein mogelijk geweest zijn. De indeling die ik eerder noemde (ceremonieel/ burgerlijk/universeel zedelijk) zijn een vaak gebruikte kapstok om duidelijkheid te verschaffen maar ook andere zijn mogelijk zie bijv. http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi51-3c.php
M.i. staat wel vast dat er universeel geldende wetten en waarheden zijn, onafhankelijk van welke cultuur dan ook. Doodslag (en moord) is en blijft universeel doodslag en verwerpelijk, al staat dat ook in deze tijd weer op losse schroeven en zal de pil van Drion er eerder zijn dan de (theologische) acceptatie van homoseksualiteit door (een bepaalde groep) orthodoxe christenen waartoe ik mijzelf reken. Ik twijfel ik er ook niet aan dat ook abortus en euthanasie onder bepaalde christenen reeds geaccepteerd zijn. En afgaande op het cultuurargument zoals hier gebruikt, moeten christenen in Nigeria of Iran homosexualiteit als zonde blijven zien, en bij ons niet?
Het onbreken van acceptatie, of zelfs het noemen ervan in de Bijbel van zon belangrijke relatie zijn voor mij echt voldoende bewijs voor de universele geldigheid . Helemaal als je de antiteksten meeweegt. Daarover zullen we het wel niet eens worden. En bij alles geldt natuurlijk dat je geen nieuwe wijn in oude zakken, en oude in nieuwe moet doen…. Ik probeer nu te stoppen met de discussie, heb nog veel te doen. Bij hele goeie argumenten kan ik het vast niet laten te reageren dus misschien tot tiks. |
Toch nog even een slotreactie: jij schrijft nu net de zaken op die mij zo doen afknappen op het refo geloof.....Dat zeker weten, vooral wat verkeerd is....Dat alleen de Statenvertaling de juiste is. Als mens voor God spelen want euthanasie mag niet, abortus uit den boze net als sex voor het huwelijk......Je hebt de homo lief maar hij mag niet praktizeren want dat is zondig..... Wie ben jij om dat zo te stellen? Jullie spelen als mens voor God.Ik ben ook niet voor losbandigheid en abortus en al dat soort zaken, net als de gemiddelde christen denk ik.....maar soms zijn er omstandigheden die tot sommige keuzes leiden, een keuze vaak geleid door gebed...... maar wie ben je als mens om in Gods naam daar zo'n oordeel over te hebben? Je zal maar dermate ziek zijn dat je niet meer verder kan? Ook al wil je dat nog zo graag? En ja, dan komen mensen met voorbeelden hoe goed andere mensen zijn en hoe goed ze het volbracht hebben. Maar ieder mens is een individu met zijn eigen strijd en gedachten. Ik heb oprechte bewondering voor mensen die bepaalde keuzes maken.... En weet je, ik heb in mijn jonge jaren tijdelijk in een antroposofische kliniek gewerkt, erg alternatief in die tijd. Werden veel bezocht door refo mensen, mocht wel niet maar ja, ze deden toch nog maar een antroposofische chemokuur..........dus ik bedoel maar, je zal het maar bij de hand hebben dan praten mensen vaak wel anders.... En -om even on topic te blijven....stel dat jij een andere geaardheid zou hebben? Zou je dit stukje dan ook schrijven.......? En zo komen mensen aan krassen op hun ziel, door al dat onbegrip en oordelende vingertje......zogenaamd uit liefde want het staat er toch? En ik twijfel niet eens aan je oprechtheid.......maar dat vind ik nu juist zo erg.
Ik zal me verder ook niet meer mengen in deze discussie, ik heb mijn zegje gezegd....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op woensdag 4 september 2013, 20:20
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 4 september 2013, 20:23
|
|
|
|
Woensdag 4 september, 1 Koningen 21: 16-24; Verkocht, gekocht.
Op weg naar de wijngaard van Nabot staat Achab ineens oog in oog met de profeet Elia. Zijn geweten slaat meteen een groot alarm. ‘Mijn vijand heeft me dus weer weten te vinden!’ snauwt hij verontwaardigd tegen Elia. Als was die erop uit via een persoonlijke actie hem te beschadigen zoals bepaalde journalisten wel doen. ‘Heb je weer eens wat ontdekt om me dwars te zitten, mijn vijand?’ Maar Elia ketst de bal meteen terug! Vijand? Persoonlijke vijand? Daar is geen sprake van. Maar jij, Achab, jij bent een moordenaar en een dief. Jij hebt je laten lenen, zegt EIia, voor een groot kwaad door Izebel, je bent een speelbal in haar handen. Zo zegt de Here: ‘U zult worden weggevaagd en alle mannelijke leden van uw koningshuis.’ Een keihard oordeel zegt hij Achab aan. De druiven van Nabots wijngaard zullen voor Achab buitengewoon zuur zijn. Letterlijk zegt de profeet: Je bent een verkocht mens. Je hebt je ziel verkocht aan de duivel. Je bent afgeschreven voor God. Dat is keihard: schuil bij Jezus Christus, Hij kan je vrijkopen! Alleen Hij! Met de prijs van zijn bloed. En je zult van Hem zijn, vrij, gekocht en betaald!
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |