Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 09:19
|
|
|
FAITH187 schreef: | Maar daar kan je je flink in vergissen... iets kan goed 'voelen', maar helemaal NIET goed zijn. Ik denk dat we meer moeten kijken hoe iemand in de Heer staat, en onze gevoelens op de tweede plek moeten zetten (of wensen). |
Tja, leuk in theorie, maar de praktijk wijst toch vaak anders uit. Ik denk dat God ons een stuk autonomie als mens heeft gegeven en dat in heel veel opzichten je het toch voor een groot deel zelf moet/mag uitzoeken. Wanneer weet je nu of je een besluit neemt afgestemd op Zijn wil? En moet je daar dan ook op blijven wachten? Dan blijf je in een afhankelijke wachtstand en kom je nooit vooruit. We moeten durven leven, ik denk dat God daar meer op zit te wachten.
Maar goed, dit is wel offtopic natuurlijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 10:04
|
|
|
FAITH187 schreef: | Maar daar kan je je flink in vergissen... iets kan goed 'voelen', maar helemaal NIET goed zijn. Ik denk dat we meer moeten kijken hoe iemand in de Heer staat, en onze gevoelens op de tweede plek moeten zetten (of wensen). |
Wat versta je onder goed? Wanneer is iets dat goed voelt, niet goed? En als iemand ``in de Heer staat``, zijn dan de gevoelens wel altijd goed? En waarom moet je je gevoelens op de tweede plek zetten? Mogen die gevoelens er niet zijn dan? Dat is toch juist wat ons mens maakt en ons in staat stelt een relatie met de ander aan te gaan?
Ik kan er niet zoveel mee, zoals je merkt. Ik krijg nooit briefjes uit de hemel, m.b.t. in dit geval daten, waar de wil van God op staat. Leef je leven in vrijheid, durf beslissingen te nemen, overleg indien nodig met anderen. Leef je leven zoals het komt, zoals het zich aandient. Geniet van wat er op je pad komt. En God trekt met ons op, Hij heeft beloofd dat Hij er bij zal zijn. Ook als het niet gaat zoals je gehoopt had en het anders gaat als jij voor ogen had.
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op zondag 6 oktober 2013, 10:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 15:24
|
|
|
Zondag 6 oktober, Jesaja 7: 1-9; Heb geloof.
Angst is een slechte raadgever. Koning Achaz beeft als een dun boompje in de storm, als hij hoort dat koning Resin van Syrië of Aram (Damascus) en koning Pekach van Israël (Samaria) oprukken naar Jeruzalem om hem te dwingen mee te doen in een oorlog tegen Assyrië. Achaz ziet daar niets in en blijft liever zijn eigen politiek voeren. Dat is ook veel beter, althans als hij zijn vertrouwen op God stelt. Maar daar heeft Achaz nu juist weer heel weinig mee. Van God verwacht hij gewoon niets. In feite ziet hij de ondergang al helemaal voor zich. Daarom stuurt God Jesaja naar hem toe. Met zijn zoontje Sear-Jasub bij zich. Die naam betekent: een rest keert weer! Oftewel: vertrouw op God en door de nacht heen zal God je vasthouden en het huis van David bevestigen. Ja maar, als je alle vertrouwen kwijt bent? Dat kan gebeuren. Soms is het leven ons gewoon te machtig. Maar luister dan vooral heel scherp naar iemand die je het Woord van God wel zegt met geloof en verwachting. Als een belofte van trouw en bescherming van God. Wie niet vertrouwt, wordt niet gebouwd! Heb je geen geloof, wees dan vooral stil en laat God zijn gang gaan. Verwacht het van Hem!
Ik wankel niet, want Hij staat vast: mijn toevlucht, als het water wast, mijn rots, mijn enige vertrouwen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CORTAZAR588
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 18:30
|
|
|
Het Nederlands,een van de rijkstalen,is in de laatste decennia verworden tot een verzameling loze kreten en nietszeggende uitdrukkingen die bij mij en ik denk ook bij vele anderen, onduidelijkheid en vooral ergernis opwekken.
Op nr 1: ''ergens klaar mee zijn'' dat is toepasbaar op alles ook op mensen schint,zegt niks en is erg beledigend.
Op nr 2: '' het gvoel hebben dat'' is en subjectief en tijdelijk,maar in onze praat cultuur erg in de mode en ......wordt te pas en vooooral onpas gebruikt.
Op nr 3: '' zoiets hebben van " helemaal jeuk verwekkend. " Ik heb zoiets van ....." cq ik denk , ik heb de idee , de indruk....het vermoeden.
Op nr 4: " je ding doen '' ....................tja kan het nog waziger ? is toepasbaar op alles mi van je behoefte doen tot je werk uitvoeren. Erg onnozele, inhoudsloze opmerking
Op nr 5 : ''het voelt niet goed /het voelt goed " behoeft geen commentaar denk ik. Ons geloof berust niet op onze gevoelens maar op het onwankelbare karakter van Christus
Zo een paar kreten,die in zwang zijn geraakt en behoren tot het woordenboek/woordenschat van vele mensen,maar zo inhoudsloos zijn dat in de dagelijkse omgang van mensen onderling en vooral het willen berispen of wijzen op een tekortkoming ,deze openingszinnen gewoon goed zijn geworden.
Wij zeggen in het Nederlands en Nederland liever niet waar het opstaat en als we het wel doen,dan vooral met deze dooddoeners, rhetorische kletskoek.
Waarom gebruiken mensen dit soort uitdrukkingen ? omdat hun woordenschat tekort schiet ? of omdat het lekker bekt ?
Zijn er misschien andere redenen ?
ben benieuwd .....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 18:59
|
|
|
Nee he........ Omdat het "lekker bekt" Nog zo'n vreselijke uitdrukking waarbij de nederlandse taal om zeep geholpen wordt
sorry kon het niet laten
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 19:04
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Nee he........ Omdat het "lekker bekt" Nog zo'n vreselijke uitdrukking waarbij de nederlandse taal om zeep geholpen wordt
sorry kon het niet laten  |
hihi
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 19:07
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 6 oktober 2013, 19:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 19:14
|
|
|
Dat stond er toch al Annette??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 19:23
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Dat stond er toch al Annette??  |
ja. ik maakte een foutje, excuus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 19:48
|
|
|
Supervaag... maar ik versta het wel.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zondag 6 oktober 2013, 20:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 22:41
|
|
|
BBQ bij vrienden die 25 jaar getrouwd zijn. Heerlijke avond gehad met oude vrienden,lekker ontspannen bij een vuurtje! Het was zo leuk dat we het over 3 weken gaan herhalen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: zondag 6 oktober 2013, 22:44
|
|
|
Het "WWJD" te pas en te onpas gebruiken..............alleen die afkorting al,die vind ik om van te rillen.
Ik ben er klaar mee
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 00:24
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Het "WWJD" te pas en te onpas gebruiken..............alleen die afkorting al,die vind ik om van te rillen.
Ik ben er klaar mee  |
Maak er dan WZJD van, wij als christenen zullen toch in Zijn voetstappen moeten leven, willen we Hem volgen en Hem als voorbeeld nemen, toch?
We kunnen en mogen geen eendaags christenen zijn (alle tijd opgeteld in een week die we aan God besteden, op welke wijze dan ook).
God wil als Vader betrokken blijven bij ons doen en laten zo ook overdag asl we druk zijn met onze zaken. Hij heeft liever als het tegen zit dat we ipv GVD, gewoon even "Heer help mij" zeggen,dit even als klein vooorbeeldje
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 06:17
|
|
|
Ach verandert de taal niet door de eeuwen heen? De een beent het wat makkelijker bij dan de ander.
PS. als het ergernisgehalte nietszeggend hoog is, waarom hebben we het er dan over
Laatst aangepast door
|
ANNA415
|
op maandag 7 oktober 2013, 06:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 10:15
|
|
|
ANNA415 schreef: | Ach verandert de taal niet door de eeuwen heen? De een beent het wat makkelijker bij dan de ander.
PS. als het ergernisgehalte nietszeggend hoog is, waarom hebben we het er dan over  |
Ach, ooit wel es de straattaal van nu gehoord die gebezigd wordt onder de jeugd? Als je goed luistert, haal je hun verhaal er wel uit.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 10:46
|
|
|
JOL252 schreef: | Ach, ooit wel es de straattaal van nu gehoord die gebezigd wordt onder de jeugd? Als je goed luistert, haal je hun verhaal er wel uit. |
Jawel...maar haal je daar een verhaal uit? Is het vaak niet een ""mee doen""...mee ""zeggen? Er bij willen horen...?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 10:49
|
|
|
Het wordt witlof met ham en kaas uit de oven....
En omdat het morgen...""full house ""is...nu alvast bedacht dat het chili con carne wordt!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 11:32
|
|
|
jawel daar zitten meestal wel verhalen achter Zeeland Ik heb via een zoon regelmatig een hele verzameling van die jongeren die aan de onderkant van de samenleving zitten zeg maar. Er eten er wel eens wat mee en dan lees ik soms uit de "Torrie van Mattie" het evangelie van Matheus in straattaal. Ze zijn dan altijd zeer verrast zo van he dit snap ik en is niet saai. Krijgen we soms hele leuke gesprekken door
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 11:54
|
|
|
Gelieve door te strepen wat van de gecursiveerde duo's beslist fout is: In doorsnee/gemiddeld genomen zijn artikelen in de krant praktisch / vrijwel foutloos. Soms, helaas, bevatten ze opvallende / in het oog lopende tekortkomingen, ook in landelijke / nationale dagbladen. Ze kunnen doelbewust / met een doel voor ogen veroorzaakt zijn, bijvoorbeeld om een komisch / komiek effect te bewerkstelligen. Maar als regel / in de regel ontstaan ze doordat de schrijver iets heeft overzien / over het hoofd heeft gezien: van een ontbrekend koppelteken in '7S-delig servies' / 'een servies van 75 stuks' tot een al dan niet verkapt / verholen germanisme. In het spitsuur / drukste uur kan zo'n bedrijfsongeval / bedrijfsongeluk onontkoombaar / onontkomelijk zijn, zelfs voor de meest gewetenvolle / consciëntieuze Trouw-redacteur/redacteur van Trouw, hoezeer ook vervuld van een hang naar/neiging tot perfectie. Dat hun krant hierdoor aan leesbaarheid inboet / verliest, vinden sommige lezers ontoelaatbaar / onduldbaar. Onomwonden / onbewimpeld uiten ze hun misnoegen. Een enkeling, niet bepaald liefdevol/ liefderijk gestemd, dringt zelfs aan op sanering / gezondmaking van de redactie oftewel op de beëindiging / het ten einde brengen van carrières. Einde oefening. Niets doorgestreept, behalve onontkomelijk misschien? Zo zie je maar weer hoe de taal verandert. Een kleine eeuw geleden verbood een stijlgidsje van de NRC, dat me toevallig in handen kwam, van alle gecursiveerde duo's de eerste helft. Alleen het tweede deel kwam voor publicatie in aanmerking.
Bron: NRC/
Thomas, dit is dus niet van mij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 13:10
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Jawel...maar haal je daar een verhaal uit? Is het vaak niet een ""mee doen""...mee ""zeggen? Er bij willen horen...? |
Deels. Maar er zit dus ook een behoefte achter wat ze zeggen. Dus alles-zeggend en waard om naar te luisteren en te beantwoorden als je je verdiept in hen.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op maandag 7 oktober 2013, 13:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CORTAZAR588
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 17:41
|
|
|
ja tuurlijk is er veel veranderd in de taal en het kenmerk van een levende taal is dat het evolueert. maar betekent dat dan impliciet dat het een soort aaneenrijging van ongenuanceerde en vooral semi ludieke termen moet worden?
het Engelands is al erg vermoeiend, deze straat-turbo-neem nog een borrel uitspraken zijn dat niet minder. ik weet dat het zeer delicaat is en gevoelig ligt,maar geen enkele taal behalve het engels van de VS denk ik, bevat zoveel stompzinnige uitdrukkingen als ons Nederlands.
afgezien nog van de vervuiling door het Amerikaans engels, is de nederlandse taal van wijlen Louis Couperus een schamele eenzame verdwaalde ruiter, die in de turbo/straattaal/ drugs gebruik wereld niet te zoeken heeft.
geen wonder dat onze zuiderburen doorgaans het grote Dictee winnen. want in Belgie worden de nederlandse series en films ondertiteld.....
de belgen die niet vaak in Nederland vertoeven of als francofoon het nederlands slechts passief beheersen, snappen er geen iota van .......laat staan de tittel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 20:49
|
|
|
Maandag 7 oktober, Jesaja 7: 10-17; We zijn niet alleen.
Wat is koning Achaz voor een profeet van God een vreselijk vermoeiend mens. Zulke mensen heb je in alle tijden en in alle kerken. Ze blijven maar in en uit praten, maar één ding doen ze nooit: zichzelf een grondig onder handen nemen en bekeren tot God. Als Achaz weigert een teken te vragen, omdat hij zich dan ook meteen zou binden en verplichten aan God, geeft Jesaja hem ongevraagd een teken. De profeet wijst naar de jonge vrouw die kennelijk naast de koning staat. ‘Zwanger’, zegt de profeet. ‘En het wordt een zoon. En zij zal hem Immanuël noemen’, oftewel: God is met ons. Als een uiting van geloof en vertrouwen op God. Zij dus blijkbaar wel. En haar zoon is zoveel als een belofte van God. Weliswaar zal Juda te doen krijgen met de supermacht Assyrië, maar deze Immanuël-koning zal als een hoopvol teken van God zijn. Immanuël! Die naam lieg God horen in een tijd van zware crisis. Laat ook voor ons dit teken en deze naam altijd genoeg zijn. Houd op God te wantrouwen of te vermoeien om nog een ander teken te willen dan het teken dat Hij gaf in Jezus, de zoon van Maria. Wij zijn nooit alleen. Immanuël. God is met ons.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 21:36
|
|
|
LEANNE226 schreef: | BBQ bij vrienden die 25 jaar getrouwd zijn. Heerlijke avond gehad met oude vrienden,lekker ontspannen bij een vuurtje! Het was zo leuk dat we het over 3 weken gaan herhalen  |
Mjammie, lekker, waar?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FERRY620
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 22:10
|
|
|
Deze heb ik van 't weekend gemaakt. FF werk maar zeker de moeite waard! Ben benieuwd hoe die jullie smaakt;
Fricassee van gekarameliseerde kip;
- 1 Scharrelkip - Zout en peper - 2el Witte wijnazijn - 1,25 l olijf olie - 6 teentjes knoflook - 3 zoete aardappelen - 1 thee lepel (fenegriek, komijn en gele mosterd zaadjes gemixt) - 1 bosuitje - 2 uien - 1 1 sjalotje - 1 laulierblad - 1 takje tijm - 1 chilipeper - geraspte gember wortel - 2 kruidnagels - 1 kippebouillontablet - 1 eetlepel bloem.
Marineer de kip 24 uur van te voren met de azijn, 1 el Olie, een derde van de knoflook. (ff glad maken met een blender of staafmixer)
Bak daarna de kip in Olie en de marinade. Voeg 1 thee lepel (fenegriek, komijn en gele mosterd zaadjes gemixt), zout en peper, de uit, de sjalot, de resterende knoflook, het laurierblad, de tijm en de chilipeper toe. Snij de bosui erbij en een scheutje water tot dat de kip onderwater staat. Laat het geheel vervolgens 20 min stoven.
Voeg de gemberwortel, kruidnagels en het boullontablet toe en bind het geheel met een beetje bloem. Laat alles nog ff 10 min stoven en indikken.
Kook de zoete aardappelen 15 minuutjes met zout.
Serveer de kip met de zoete aardappelen en maak t af met een lekker frisse salade.
Eet smakelijk :)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 7 oktober 2013, 23:53
|
|
|
Weet je dat zeker, van die zes teentjes knoflook?
Thomas.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISJEVIS181
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 oktober 2013, 00:51
|
|
|
De doop door onderdompeling is afkomstig van het joodse mikwe, Dat werd en wordt nog steeds gedaan aan het begin van een nieuwe situatie in het leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 oktober 2013, 05:58
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Weet je dat zeker, van die zes teentjes knoflook?
Thomas. |
Hangt van de kip af... ... 1 hele/1 kg/1 filetje 
en 1,25 l olie, bij het marineren wordt 1 eetlepel gebruikt?
Laatst aangepast door
|
ANNA415
|
op dinsdag 8 oktober 2013, 06:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 oktober 2013, 06:26
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | ...... het Engelands is al erg vermoeiend, deze straat-turbo-neem nog een borrel uitspraken zijn dat niet minder. ik weet dat het zeer delicaat is en gevoelig ligt,maar geen enkele taal behalve het engels van de VS denk ik, bevat zoveel stompzinnige uitdrukkingen als ons Nederlands.
afgezien nog van de vervuiling door het Amerikaans engels, is de nederlandse taal van wijlen Louis Couperus een schamele eenzame verdwaalde ruiter, die in de turbo/straattaal/ drugs gebruik wereld niet te zoeken heeft.
.........
de belgen die niet vaak in Nederland vertoeven of als francofoon het nederlands slechts passief beheersen, snappen er geen iota van .......laat staan de tittel. |
- sinds wanneer was de Nederlandse taal van Louis Couperus en niet gewoon van het volk? (ps Louis is al een tijdje dood, dus wie heeft het van hem geërfd?) - dus als je geen 'hoog' Nederlands spreekt , spreek je de taal van de drugs wereld met wat dronken Amerikaans Engels erdoor? - vanuit mijn werk heb ik veel met Belgen te maken, ze verstaan ons Nederlanders prima. - oh ja Don Quijote was ook een schamele eenzame ruiter
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 oktober 2013, 06:47
|
|
|
ANNA415 schreef: | - sinds wanneer was de Nederlandse taal van Louis Couperus en niet gewoon van het volk? (ps Louis is al een tijdje dood, dus wie heeft het van hem geërfd?) - dus als je geen 'hoog' Nederlands spreekt , spreek je de taal van de drugs wereld met wat dronken Amerikaans Engels erdoor? - vanuit mijn werk heb ik veel met Belgen te maken, ze verstaan ons Nederlanders prima. - oh ja Don Quijote was ook een schamele eenzame ruiter |
Oeh lekker op de vroege ochtend. Maakt schoensmeer actief?
Portugees of Spaans en Latijn door het Nederlands heen is voor velen hier ook ergerlijk nietszeggend. Ik snap er in ieder geval geen jota of tittel van.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 8 oktober 2013, 06:59
|
|
Naar boven |
|
|