Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 19:52
|
|
|
Zaterdag 1 febrauari, Mattheüs 9: 9-13; Niets blijft bij het oude.
Het kost de mensen in Kapénaüm duidelijk moeite om Jezus bij te houden. Hij wijkt af van hun vertrouwde gelovige patroon. Zo begrijpen de Farizeeën echt niet wat Jezus te zoeken heeft op een feest van tollenaars en andere duistere types. Fijn dat die Matteüs met dat criminele beroep stopt. Maar dan neem je toch meteen afstand van je oude vrienden? En leerlingen van Johannes de Doper begrijpen niet waarom Jezus geen vastendag houdt. Met vasten deed je boete voor God voor alle lichtzinnigheid om je heen, waardoor, zo meende men, het Rijk van de Messias versneld werd. En blijkbaar was het juist zo’n dag. Doet Jezus daar ook al niet meer aan? Het kost inderdaad soms veel moeite Jezus te volgen. Want niets blijft bij het oude als Hij in ons leven doorzet. Zijn persoon heeft de werking als jonge gistende wijn. Oude wijnzakken zijn daarvoor niet geschikt. Zo scheuren oude vormen van typisch joodse afzondering of van boete en vasten onder druk van Jezus stuk. Nieuwe vormen voor geloven in God zijn nodig. Van persoonlijke boete en omkeer. En van intense toewijding van heel ons leven aan God. Dat kost altijd strijd, maar alleen zo maakt Jezus ons leven echt nieuw.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ELINE392
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 20:42
|
|
|
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb al wel verschillende topic discussies gelezen. Nu wil ik een nieuw topic starten: Ik ben diaken in 'mijn' gemeente (PKN-geref) en vraag me af, is dit nog een bezwaar in kerkelijk Nederland of zijn we heden-ten-dage wel zover dat dit geen discussie onderwerp meer is... Ik ben benieuwd...
Laatst aangepast door
|
ELINE392
|
op zaterdag 1 februari 2014, 20:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ELINE392
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 20:57
|
|
|
VLINDER656 schreef: | Zegen: Je moet niets. Probeer ipv van ik moet, ik wil zeggen. Dat maakt het voor je gevoel anders.
Vervelend: dit helpt niet altijd. Sommige dingen moeten gewoon zoals opruimen e.d. :( |
Dit is zó juist Vlinder: zeggen je MOET niets....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 20:59
|
|
|
Reactie Thomas is hierheen verhuisd:
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 20:57 Voor de meeste christenen en zeker voor de actieve kerkleden is dit al lang geen punt meer. We leven in een democratische rechtsstaat met gelijke behandeling voor iedereen. Gelijkheid tussen mannen en vrouwen is onzin, elke cel is zelfs anders maar de gelijkwaardigheid hoort onomstreden te zijn. Dat mens- en maatschappijopvattingen in de Joodse en Griekse cultuur anders waren, wil niet zeggen dat het Bijbels is om de opvattingen in die maatschappij er nu ook op na te houden. Dan moet je de rechteloosheid van de vrouw zoals die toen naar voren kwam, ook weer invoeren. Zelfs de slavernij. Nou, daar is niks Bijbels aan. Het is een idiote gedachte de maatschappij van toen weer te willen invoeren en dan ook nog te denken dat het bijbels is en dat God dat zo wil. Ik weet niet of de uitleg van de vrouw zwijgt in de vergadering inmiddels ook naar de electronische jachtvelden is geholpen maar die uitleg zou juist bij de zwaardere gelovigen best kunnen helpen. De kerkleden die namens God zelf spreken zouden moeten inzien dat kerkelijk gegroeide opvattingen nog niet de opvattingen van God zelf zijn en vrouwen ernstig tekort kunnen doen.
Geen enkele geloofsgemeenschap kan nog zonder het vrijwilligerswerk van de vrouwen, die meestal veel en veel meer doen dan mannen. Zelfs bij de SGP komen ze op de lijst. Een van deze SGP-kandidaten motiveerde het met: vrouwen hebben veel meer tijd (dus bereidheid) om iets voor de samenleving te doen. Het was een gepensioneerde kleuterjuf die dit opmerkte.
En voor het overige: Iemand is niet bekwaam omdat het een vrouw is. Zeker ook niet omdat het een man is. Je bent bekwaam of niet. Aan femina-getuigen heb ik geen behoefte, aan warme bekwame vrouwen in de kerk wel en niet alleen als diaken maar ook als ouderling of oudste dan wel voorganger.
Thomas
Laatst aangepast door THOMAS968 op zaterdag 1 februari 2014, 21:39
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 2 februari 2014, 01:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 22:10
|
|
|
ELINE392 schreef: | Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb al wel verschillende topic discussies gelezen. Nu wil ik een nieuw topic starten: Ik ben diaken in 'mijn' gemeente (PKN-geref) en vraag me af, is dit nog een bezwaar in kerkelijk Nederland of zijn we heden-ten-dage wel zover dat dit geen discussie onderwerp meer is... Ik ben benieuwd... |
Hai Eline,
Welkom!
Ik zelf ga naar de PKN bij mij op de hoek, fijne mensen, fijne preek, en ja, er was in het verleden eens een vrouwelijke voorganger, ja, nou en, dacht ik.....ze kwam wel elke week langs een toen zieke vriend van mij....
Preken zijn vredig en hoopgevend, liederen ook, ja, wat rustige pslamen op berijming, ja, die kan je meezingen als je heel gelukkig bent en ook als je heel verdrietig bent, een psalm....
Dus, ja, voor mij geen discussie onderwerp hoor 
Zegens!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ELINE392
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 22:28
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Hai Eline,
Welkom!
Ik zelf ga naar de PKN bij mij op de hoek, fijne mensen, fijne preek, en ja, er was in het verleden eens een vrouwelijke voorganger, ja, nou en, dacht ik.....ze kwam wel elke week langs een toen zieke vriend van mij....
Preken zijn vredig en hoopgevend, liederen ook, ja, wat rustige pslamen op berijming, ja, die kan je meezingen als je heel gelukkig bent en ook als je heel verdrietig bent, een psalm....
Dus, ja, voor mij geen discussie onderwerp hoor 
Zegens!  |
Dank je
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIEN529
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 22:44
|
|
|
Ik lees hier nergens dat je ook eens lekker opknapt van de andere partij eens goed te verwennen Je hoeft niet altijd te ontvangen om op te knappen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 23:29
|
|
|
De meeste christenen hebben hier gelukkig geen problemen (meer) mee. Toch zijn er nog kerken waar vrouwen uit het ambt geweerd worden en waar vrouwen zelfs niet op ledenvergaderingen mogen komen. Ze zijn wel lid, maar moeten verder hun mond houden en mogen niet stemmen. Het is werkelijk niet te begrijpen dat dit in 2014 nog voor komt. Gelukkig zien de meeste christenen wel in dat de vrouw niet als minderwaardig schepsel behandeld mag worden, maar ook in het koninkrijk van God gelijkwaardig aan de man is en dus op haar eigen (vrouwelijke) wijze de ambten kan en mag vervullen.
Ik moest denken aan de blog van theologe Almatine Leene waarin zij 10 redenen noemt waarom mannen geen dominee zouden kunnen worden. Ik heb het al eerder geplaatst. Lees het met een knipoog, maar bedenk wel dat o.a. dit soort redenen ook vaak gebruikt wordt, om vrouwen van de kansel te weren.
Almatine schrijft: Ik kwam het volgende tegen in het boek Peper en Zout van J. John en M. Stibbe (2003:122/23):
Tien redenen waarom mannen geen dominee moeten worden! 1. Mannen zijn te emotioneel om predikant te zijn; hun gedrag bij voetbalwedstrijden toont dat aan. 2. Een man hoort in het leger en niet in de kerk. 3. Sommige mannen zijn zo knap dat ze vrouwelijke kerkleden kunnen afleiden 4. Hun lichaamsbouw geeft aan dat mannen beter geschikt zijn om bomen om te hakken en met poema’s te vechten. 5. In het Nieuwe Testament lezen we dat Jezus werd verraden door een MAN. 6. Mannen hebben een overmatige gewelddadige inslag: ze lossen conflicten op met hun vuisten. In een leidinggevende rol zou hun gebrek aan evenwicht een te groot risico vormen. 7. De man is als een prototype geschapen, ze vormen dus eerder een experiment dan de kroon op de schepping. 8. Een predikant heeft per definitie een zorgende rol, traditioneel de rol van de vrouw. 9. Mannen kunnen evengoed wel actief in de kerk zijn; zo kunnen ze het pad naar de kerk vegen, het dak repareren. 10. Geen enkele vrouw in een gemeente zal een man respecteren die een jurk draagt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 23:48
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Zegen: ik voel me goed. doe alleen wat echt nodig is meer niet. En dat is dan nog, voor mijn doen best erg veel.....God is met mij, dat voel ik, en weet ik.
Vervelend: eigenlijk niets, ben gewoon lui... alle (weer) begin is moeilijk, zo ook nu voelt het moeilijk aan; het Huishouden, want vanmiddag komen hier mensen en ga ik ook weg, dus het moet wel. Ik haat het woordje MOET. |
zegen, morgen is het zondag en dan moet je niets!!! yeahhh
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 23:54
|
|
|
TGWS995 schreef: | ik wil best de knoop door hakken maar ik wacht eigenlijk op nog meer mensen en misschien ook wat meer mensen van mijn leeftijd. |
misschien zijn er al meer mensen die dit gelezen hebben en wel zin hebben in een leuke avond,en ook nog van jou leeftijd zijn?
als je een leuk voorstel doet,zie je vanzelf hoeveel mensen zich aanmelden toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 februari 2014, 23:58
|
|
|
JANS221 schreef: | De meeste christenen hebben hier gelukkig geen problemen (meer) mee. Toch zijn er nog kerken waar vrouwen uit het ambt geweerd worden en waar vrouwen zelfs niet op ledenvergaderingen mogen komen. Ze zijn wel lid, maar moeten verder hun mond houden en mogen niet stemmen. Het is werkelijk niet te begrijpen dat dit in 2014 nog voor komt. Gelukkig zien de meeste christenen wel in dat de vrouw niet als minderwaardig schepsel behandeld mag worden, maar ook in het koninkrijk van God gelijkwaardig aan de man is en dus op haar eigen (vrouwelijke) wijze de ambten kan en mag vervullen.
Ik moest denken aan de blog van theologe Almatine Leene waarin zij 10 redenen noemt waarom mannen geen dominee zouden kunnen worden. Ik heb het al eerder geplaatst. Lees het met een knipoog, maar bedenk wel dat o.a. dit soort redenen ook vaak gebruikt wordt, om vrouwen van de kansel te weren.
Almatine schrijft: Ik kwam het volgende tegen in het boek Peper en Zout van J. John en M. Stibbe (2003:122/23):
Tien redenen waarom mannen geen dominee moeten worden! 1. Mannen zijn te emotioneel om predikant te zijn; hun gedrag bij voetbalwedstrijden toont dat aan. 2. Een man hoort in het leger en niet in de kerk. 3. Sommige mannen zijn zo knap dat ze vrouwelijke kerkleden kunnen afleiden 4. Hun lichaamsbouw geeft aan dat mannen beter geschikt zijn om bomen om te hakken en met poema’s te vechten. 5. In het Nieuwe Testament lezen we dat Jezus werd verraden door een MAN. 6. Mannen hebben een overmatige gewelddadige inslag: ze lossen conflicten op met hun vuisten. In een leidinggevende rol zou hun gebrek aan evenwicht een te groot risico vormen. 7. De man is als een prototype geschapen, ze vormen dus eerder een experiment dan de kroon op de schepping. 8. Een predikant heeft per definitie een zorgende rol, traditioneel de rol van de vrouw. 9. Mannen kunnen evengoed wel actief in de kerk zijn; zo kunnen ze het pad naar de kerk vegen, het dak repareren. 10. Geen enkele vrouw in een gemeente zal een man respecteren die een jurk draagt! |
Blijft leuk
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 00:00
|
|
|
Nummer 9 is geweldig vind ik eigenlijk.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOTORMUIS997
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 00:25
|
|
|
DANIEL777 schreef: | zijn de dobbelstenen pleitte dat er na een maand nog geen datum is geprikt  |
Ha, ha, nee hoor! Ik krabbel alleen terug om mijn huis ter beschikking te stellen. Dus als iemand spelruimte aanbied kan het wat mij betreft door gaan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ELINE392
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 08:57
|
|
|
PETRA373 schreef: | zegen, morgen is het zondag en dan moet je niets!!! yeahhh  | Dat is helemaal correct, alleen......(vervelend): ik 'moet' vandaag werken (in de zorg)...
Zegen: ik hèb werk.....en erg leuk én boeiend! Fijne dag allemaal!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ELINE392
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 09:01
|
|
|
LIEN529 schreef: | Ik lees hier nergens dat je ook eens lekker opknapt van de andere partij eens goed te verwennen Je hoeft niet altijd te ontvangen om op te knappen |
Hélemaal wáár, Lien! Goed dat je dat naar voren brengt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 11:54
|
|
|
ZON
*bikini afstoffen*
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 11:55
|
|
|
PETRA373 schreef: | zegen, morgen is het zondag en dan moet je niets!!! yeahhh  |
Ja, je moet naar de kerk Petra (grappie) we mogen naar de kerk (zegen)
Fijne zondag
Laatst aangepast door
|
JANE410
|
op zondag 2 februari 2014, 12:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 12:03
|
|
|
Alle tien leuk, maar vooral 9 en 10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 12:10
|
|
|
ELINE392 schreef: | Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb al wel verschillende topic discussies gelezen. Nu wil ik een nieuw topic starten: Ik ben diaken in 'mijn' gemeente (PKN-geref) en vraag me af, is dit nog een bezwaar in kerkelijk Nederland of zijn we heden-ten-dage wel zover dat dit geen discussie onderwerp meer is... Ik ben benieuwd... |
Ik ben pas in een nieuwe PKN gemeente en daar is sinds kort de vrouw in het ambt getreden. Vanochtend zaten er drie vrouwen in de ouderlingen banken.Ik heb er geen moeite mee.
In mijn vorige gem was dat ook al sinds 2 jaar, ook PKN.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 13:29
|
|
|
i love nr 5... ha ha hoe vaak gehoord, was een vrouw die van d e verboden vrucht at... duhhh was inderdaad een man die jezus verraade... duhhhh ha ha ha
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 13:31
|
|
|
JANE410 schreef: | Ja, je moet naar de kerk Petra (grappie) we mogen naar de kerk (zegen)
Fijne zondag |
soms voelt het wel als moeten... ha ha en dan ga ik omdat ik weet als ik er ben, het me goed doet. dus ik moet soms van me zelf en sleep me er straks na toe... petra die vandaag beetje rot bui heeft... ha ha me dag niet zo...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 14:57
|
|
|
Hm… nummer 4 geeft voor mij wel de doorslag hoor. Temeer daar poema's in sommige streken regelmatig gesignaleerd worden.
Om heel eerlijk te zijn; ik vind het helemaal nix een vrouw op de 'preekstoel'. Het is in mijn kringen heel gebruikelijk, maar ik kan er niet aan wennen.
Laatst aangepast door
|
LAURA291
|
op zondag 2 februari 2014, 14:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 15:23
|
|
|
LAURA291 schreef: | Hm… nummer 4 geeft voor mij wel de doorslag hoor. Temeer daar poema's in sommige streken regelmatig gesignaleerd worden.
Om heel eerlijk te zijn; ik vind het helemaal nix een vrouw op de 'preekstoel'. Het is in mijn kringen heel gebruikelijk, maar ik kan er niet aan wennen. |
Haha, ja, die poema bij ons op de Veluwe.....er is een gevleugeld gezegde uitgekomen in onze streek..... 'Ga de poema maar zoeken' ..... als een kind zeurt o.i.d.
Ik denk dat degene die op de preekstoel de gave nodig heeft om het geloof van de kerkgangers op te bouwen, daar gaat het toch om, denk ik.....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 3 februari 2014, 16:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAMY994
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 15:23
|
|
|
ik mezelf heb laten verleiden om het donkere dagen abo te nemen. En ik nu dus nog heel wat te lezen heb op het forum. Raar, maar als ik geen lid ben lees ik het forum ook heel zelden, dwz zo eens in de twee, drie weken. Ja, ik weet het, ik moest me schamen.
ik er erg gelukkig mee ben, dat ik niet in alle onderwerpen dezelfde interesse heb. Deze dus ook niet hoef te lezen.
ik hoop hier weer een leuke en leerzame tijd te hebben.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 16:06
|
|
|
Zondag 2 februari, Mattheüs 9: 18-26; Aanraken.
Als je diep in de problemen zit, kan één woord van Jezus al genoeg voor je zijn om je te verzekeren van zijn ontferming. Spreek slechts één woord, zei de hoofdman in Kapernaüm. Het kan met nog minder. Met slechts één lichte aanraking van Jezus’ jas. Dat gebeurt stil, van achter, want deze vrouw wil liever niet gezien worden. Geen enkele ziekte is leuk, maar sommige kwalen zijn extra gênant. Voor haar omgeving gold zij bovendien als constant onrein. Niets aanraken en door niemand je láten aanraken, was het voorschrift. Alle kans, dat haar huwelijk totaal in de vernieling is gegaan. En ook haar vriendenkring. Na twaalf jaar zie ik haar zitten in haar huisje, totaal vereenzaamd. Maar dan vangt ze iets op over Jezus, die zich laat aanraken door tollenaars en zondaren. Zij beseft: hier is er Eén die goddelijke meelijden heeft! En zo, in het gedrang van de mensen, raakt ze Hem heel even aan. Jezus draait zich daarop meteen om en kijkt haar aan: Hij zegt: ‘Houd moed, mijn kind, je geloof heeft je behouden.’ Dat is heel bemoedigend. Al raak je Hem slechts aan bij een kwastje van zijn jas, heel even maar omdat je meer moed niet hebt, Hij weet wat ons beweegt. En Hij laat ons niet zonder een blijk van zijn ontferming.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 18:47
|
|
|
LAURA291 schreef: | Hm… nummer 4 geeft voor mij wel de doorslag hoor. Temeer daar poema's in sommige streken regelmatig gesignaleerd worden.
Om heel eerlijk te zijn; ik vind het helemaal nix een vrouw op de 'preekstoel'. Het is in mijn kringen heel gebruikelijk, maar ik kan er niet aan wennen. |
Wat is dan de achterliggende reden dat je er niet aan kunt wennen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 2 februari 2014, 18:53
|
|
|
PETRA373 schreef: | i love nr 5... ha ha hoe vaak gehoord, was een vrouw die van d e verboden vrucht at... duhhh was inderdaad een man die jezus verraade... duhhhh ha ha ha |
Psst, ook de man at er van
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|