Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 08:33
|
|
|
Pfff Petra, wat een laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap! tekst maar ik kwam er doorheen.
Goed stuk! Waar vond je dit?
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op woensdag 5 februari 2014, 08:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 08:34
|
|
|
De Stalker Zij is geobsedeerd en wil voortdurend achterhalen waar je bent, met wie je bent, wat je doet en wat je denkt. Deze vrouw zal altijd met je willen praten. Dus zal ze je in beginsel vooral telefonisch lastigvallen. Wordt haar niet aflatende behoefte aan jou niet bevredigd dan gaat ze steeds een stapje verder. Ze zal je spullen doorzoeken op zoek naar… En ze kan je achtervolgen of bespieden zonder dat je het door hebt. Heb je eenmaal gebroken met haar dan is het hek van de dam en wordt het stalken van kwaad tot erger. Haar gedrag is geworteld in een extreem laag zelfbeeld en het verlangen om nodig of geliefd te zijn. Je hebt verschillende gradaties, maar op het moment dat een vrouw je echt lastig gaat vallen of je bedreigt dan moet je ingrijpen, want dit gedrag kan buitenproportionele vormen aannemen en een zeer grote impact op jouw privéleven hebben. Mocht je onbedoeld een stalker aan de haak hebben geslagen dan is de enige manier om van haar af te komen, negeren ten koste van alles.
De Baas Voor de mannen die het nog niet weten. Bijna alle vrouwen willen ‘de baas’ te zijn. Sommigen willen de baas zijn in bed, anderen willen de baas zijn met de kinderen en weer anderen willen simpelweg de dienst uitmaken en bepalen of iets wel of niet gebeurt. De uitdaging bij deze vrouw is haar te laten denken dat ze de baas is, terwijl ze in feite wel weet wie de echte baas is. Dat is de sleutel tot een succesvolle relatie met deze vrouw. Zij heeft de behoefte om te denken dat ze de touwtjes in handen heeft in de relatie. Er zijn mannen die het nodig hebben om rond gecommandeerd te worden, maar dat zijn uitzonderingen. Voor elke man geldt: laat een vrouw nooit de baas zijn. Het is zielig, het is vernederend en het ondermijnd je gevoel van eigenwaarde. Mocht je toch bezwijken voor het bazige type dan is het van belang te weten dat deze vrouw graag de controle heeft en als ze die niet heeft, ze zeer geïrriteerd kan raken. Wil deze relatie een kans van slagen hebben dan zul je je deels moeten onderwerpen, anders is het einde oefening.
De Feeks Bijna alle vrouwen zijn jaloers tot op zekere hoogte – sommigen meer dan anderen. Sommige vrouwen zijn zo jaloers dat het hun persoonlijkheid en hun gedrag sterk beïnvloed. Vrouwen kunnen jaloers zijn op andere vrouwen, maar ze kunnen ook jaloers zijn op alles dat je aandacht wegneemt van hun. Zoals je vrienden, je familie, je werk of je hobby’s. Omgaan met jaloezie is vaak pijnlijk. Je kunt deze feeks – vaak onbewust – stimuleren en haar jaloerse gevoelens versterken. De angst zit geworteld in gevoelens van onveiligheid, die zich ook kan uiten in grote onzekerheid over haar eigen uiterlijk, hoe mooi ze ook is. Hou dat in gedachten. Soms zijn vrouwen zijn jaloers vanwege het feit dat ze een keer zijn bedrogen. Dan is het zaak om zo’n vrouw zich bij jou veilig en vertrouwd te laten voelen. Maar er zijn jaloerse feeksen die tot alles in staat zijn. Ze is gepassioneerd, met haar heb je glorieuze seks hebt, totdat…haar jaloezie de kop opsteekt, dan is ze boos of heeft ze alsmaar kritiek. Deze vrouw is nooit tevreden. Niet over haarzelf en niet over de aandacht die je haar geeft. Het is gewoon simpelweg nooit genoeg. Probeer niet om jaloezie te genezen, daar zijn jaren van therapie voor nodig. De vraag is of jij in staat bent en het waard vindt om samen te leven met een vrouw die een continue mentale pijn en angst met zich meedraagt.
Het Feestbeest Ze is zo’n vrolijke losbol die altijd in is voor een feestje. Dit hoeft geen ramp te zijn, zolang het binnen te perken blijft, maar is dat niet het geval, wees dan gewaarschuwd. Een echt feestbeest heeft veelal of een overmatig drankgebruik of een extreme behoefte aan seks. In eerste instantie hoef je dat als man helemaal niet als vervelend te ervaren en heb je vooral in het begin een geweldige tijd samen… Na verloop van tijd merk je dat ze toch wel iets te drinkt en daar vrij consequent in is. De vraag is hoelang je dat dan nog volhoudt als je merkt dat ook na een aantal goede gesprekken haar drinkgebruik onveranderd blijft. Een ander type is de vrouw waar je als een blok voor viel en gebiologeerd naar bleef kijken als zij op de dansvloer staat. Heet vervelende van dit woest aantrekkelijke feestbeest is dat ze onvermoeibaar is en niet van de dansvloer af te slaan is. Als jijzelf geen danser bent en liever aan de bar zit, dan moet je je afvragen of je daar wel zin in hebt, of je nu wel of niet jaloers bent aangelegd.
De Nymfomane Een nymfomane is een vrouw die zo veel mogelijk en zo vaak mogelijk seks wil hebben. Als zij alleen in jou geïnteresseerd is, dan lijkt dat ideaal. Zeker als je seksleven voorheen niet zoveel voorstelde en je behoeftes nu eindelijk eens echt bevredigd worden. Tel je zegeningen als man en geniet, want deze vrouwen liggen niet voor het oprapen. Ze wil altijd, zegt nooit nee, heeft het liefst minstens twee keer per dag seks, waar en wanneer jij maar wilt. De ideale sekspartner. Helaas kleven er ook een aantal problemen aan dit ‘neem-me’ type. Want zij heeft vaak iets te verbergen. Deze vrouw heeft namelijk een extreme behoefte aan aandacht, met als gevolg regelmatige stemmingswisselingen. Lukt het haar niet je aandacht te vangen en je te verleiden dan kan ze zeer humeurig rondlopen. Je doet er verstandig aan haar behoeftes te bevredigen. Het gevolg is vaak dat deze nymfomane de aandacht nodig heeft van meer dan één persoon. Zodra jij niet meer in staat bent haar seksuele behoeftes te bevredigen, zoekt zij haar vertier buiten de deur. Fantaseer je over zo’n seksbeest in bed, wees dan bereid om je verlies te nemen, omdat een relatie met een nymfomane vaak geen lang leven beschoren is.
De Golddigger Ben je een man met een goed gevulde portemonnee pas dan op voor het type golddigger. Zij is tot alles in staat om te krijgen wat haar hartje begeert, namelijk een rijk en luxe leventje inclusief creditcards. De golddigger beantwoord allang niet meer aan het stereotype ‘dom’ blondje, dat valt voor de minstens twintig jaar oudere man. De golddigger is een vrouw die alles doet voor het geld en dat hoeft zo slecht nog niet te zijn. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat vrouwen vaker een man kiezen voor hun rijkdom en status en mannen op hun beurt vallen voor een mooie, aantrekkelijke vrouw. Een man wil zich nog steeds voortplanten en zoekt daarvoor simpelweg de beste genen voor uit. Gelukkig zijn er steeds meer vrouwen, die zich daar gaarne voor lenen. Zij komen er openlijk voor uit dat zij bereid zijn om te trouwen met een man voor zijn geld. Van echte liefde is dan misschien geen sprake, maar met haar kom je wel goed voor de dag. Bedenk wel dat de slaagkans van een huwelijk met een golddigger laag is. Slechts dertig procent weet zijn jonge vrouw langer dan een paar jaar te bekoren en te behouden, waarmee het spreekwoord ‘geld maakt niet gelukkig’ weer eens bewezen lijkt.
De Suffe Deze vrouw is gewoon ronduit saai en oninteressant. Het zijn de grijze muizen, de muurbloempjes die meestal een kleurrijke persoonlijkheid missen. Wat niet wegneemt dat ze best heel mooi kunnen zijn of er redelijk goed uitzien. Deze vrouwen hebben vaak te kampen met een laag zelfbeeld, maar bovenal lopen ze niet snel warm voor iets. Jij zult het initiatief moeten nemen en zeker in het begin het gesprek op gang moeten houden. Als je voor dit type vrouw kiest dan is het belangrijk dat je je realiseert dat jij voor alle opwinding moet zorgen en je haar zult moeten entertainen. Het zijn volgers en geen leiders. Zij hebben weinig eigen interesses, zitten het liefst voor de tv en stellen zich het liefst afwachtend op. Van belang is dat mocht je je aangetrokken voelen tot deze – vaak letterlijk – nietszeggende vrouw, dat jeop z’n minst een aantal interesses met elkaar deelt. Als je absoluut geen gemeenschappelijke belangen hebt, behalve goede seks, dan wordt het op het relationele vlak ook absoluut niets.
De Huismus Kom jij na je werk graag thuis in een goede sfeer waarbij de tafel al gedekt is voor het eten en het huis keurig aan kant is? Dan is de huismus misschien wel jouw ideale vrouw. Op deze vrouw is niet veel aan te merken, behalve dan dat ze eigenlijk altijd thuis is. Haar huis is haar domein en dat eigent ze zichzelf dan ook helemaal toe. Je moet van goeie huize komen, wil je haar zover krijgen dat ze ’s avonds met samen bij vrienden een hapje te eten. Het liefst zit ze thuis voor de buis. Deze huismussen brengen een aanzienlijk deel van hun tijd door in huis. Ze slapen, kijken tv, doen allerlei klusjes in en om het huis of zitten uren een boek te lezen op de bank. Ze houden het huis tip top aan kant, draaien het liefst elke dag een wasje en vinden het heerlijk als er ‘even’ vriendin over de vloer komt voor een kopje koffie. Op zich is er niet zoveel mis met deze vrouw, behalve dan dat ze met geen stok de deur uit te krijgen is. Ben jij meer ‘out-going’ dan is dit waarschijnlijk niet het type dat bij jou past.
nog ene stuk gevonden, voor de mannen: de foute vrouw.....
Laatst aangepast door
|
PETRA373
|
op woensdag 5 februari 2014, 08:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 08:36
|
|
|
Mensen die zich ertegenaan gaan bemoeien als ik een auto wil kopen.
Trek me niets van aan, ga zometeen in brabant es even een dealer vlakbij bellen, heb een schattig autootje gezien . (hoop op voorraad, ja je hoort weleens van die enge verhalen dat je er drie maanden oid op moet wachten...
En nog drie maanden met die trein,
Net wat Zeeland zegt: luisterd naar je hart, het wijst je de weg.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 5 februari 2014, 08:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 08:38
|
|
|
JOL252 schreef: | Pfff Petra, wat een laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap! tekst maar ik kwam er doorheen.
Goed stuk! Waar vond je dit? |
weet het effe niet meer, zat te googelen bij foute mannen
ineens zie ik stuk fout die ik wel es heb, na hele foute ex te hebben gehad, vind ik iedere man die beetje lief doet al lief... ook al gaat hij beetje over me grenzen heen, belt bijna nooit etc.... dus kan ik rustig een tijd met een man gaan, die niet echt voor me gaat...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 08:39
|
|
|
en shanita, jij hebt volgens mij een hele lieve man, das gewoon effe wennen nadat je met monster ooit relatie hebt gehad
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 08:43
|
|
|
PETRA373 schreef: | en shanita, jij hebt volgens mij een hele lieve man, das gewoon effe wennen nadat je met monster ooit relatie hebt gehad  |
Nou, echt nare mannen: Nee....
Ik heb wel, normale, voor mij dan eisen, en ja als degene voldoet, etc.
S. Gaat zo heerlijk ingepakt, sjaal, vest, 2 broeken etc. naar de trein lopen, of de bus, naar de trein, kan ook, alles kan.
Mzzl, fijne dag!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 10:07
|
|
|
Voor iedereen in het onderwijs; investeren is zó belangrijk!
Every Friday afternoon Chase’s teacher asks her students to take out a piece of paper and write down the names of four children with whom they’d like to sit the following week. The children know that these requests may or may not be honored. She also asks the students to nominate one student whom they believe has been an exceptional classroom citizen that week. All ballots are privately submitted to her.
And every single Friday afternoon, after the students go home, Chase’s teacher takes out those slips of paper, places them in front of her and studies them. She looks for patterns.
Who is not getting requested by anyone else?
Who doesn’t even know who to request?
Who never gets noticed enough to be nominated?
Who had a million friends last week and none this week?
You see, Chase’s teacher is not looking for a new seating chart or “exceptional citizens.” Chase’s teacher is looking for lonely children. She’s looking for children who are struggling to connect with other children. She’s identifying the little ones who are falling through the cracks of the class’s social life. She is discovering whose gifts are going unnoticed by their peers. And she’s pinning down- right away- who’s being bullied and who is doing the bullying.
As a teacher, parent, and lover of all children – I think that this is the most brilliant Love Ninja strategy I have ever encountered. It’s like taking an X-ray of a classroom to see beneath the surface of things and into the hearts of students. It is like mining for gold – the gold being those little ones who need a little help – who need adults to step in and TEACH them how to make friends, how to ask others to play, how to join a group, or how to share their gifts with others. And it’s a bully deterrent because every teacher knows that bullying usually happens outside of her eyeshot – and that often kids being bullied are too intimidated to share. But as she said – the truth comes out on those safe, private, little sheets of paper.
As Chase’s teacher explained this simple, ingenious idea – I stared at her with my mouth hanging open. “How long have you been using this system?” I said.
Ever since Columbine, she said. Every single Friday afternoon since Columbine.
Good Lord.
This brilliant woman watched Columbine knowing that ALL VIOLENCE BEGINS WITH DISCONNECTION. All outward violence begins as inner loneliness. She watched that tragedy KNOWING that children who aren’t being noticed will eventually resort to being noticed by any means necessary.
And so she decided to start fighting violence early and often, and with the world within her reach. What Chase’s teacher is doing when she sits in her empty classroom studying those lists written with shaky 11 year old hands - is SAVING LIVES. I am convinced of it. She is saving lives.
And what this mathematician has learned while using this system is something she really already knew: that everything – even love, even belonging – has a pattern to it. And she finds those patterns through those lists – she breaks the codes of disconnection. And then she gets lonely kids the help they need. It’s math to her. It’s MATH.
All is love- even math. Amazing.
Door: Momastery. Lees het hele artikel op: http://momastery.com/blog/2014/01/30/share-schools/
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 11:00
|
|
|
ANNETTE050 schreef: |  |
Lijkt of die brandweerman net vader is geworden
Laatst aangepast door
|
JANE410
|
op woensdag 5 februari 2014, 11:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 11:35
|
|
|
De tegenpartij is er voor jou en voor mij!
Ik straks even voor een autootje ga kijken? 
Ze zijn wel aardig hoor in Zeeland, maar wat een kapsones
Iig, ik ga weer flierefluiten, dan maar weekenden en vakanties, ed. 
En dan hopelijk met me autootje 
Als je zoals ik jaren niet heb gereden en je mag een autootje uitzoeken, je je net voelt als een kind in een snoepwinkel, zoiets?Ja, een nieuwe!!, natuurlijk....;), vandaar dus ook....
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 5 februari 2014, 14:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 14:51
|
|
|
Het zijn de kleine dingen die 'm doen.

|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 16:15
|
|
|
Zegen: autootje
Vervelend: 10 á 11 weken wachten, niet op voorraad...
Zegen: Weer iets om naar uit te kijken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 17:28
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Zegen: autootje
Vervelend: 10 á 11 weken wachten, niet op voorraad...
Zegen: Weer iets om naar uit te kijken.  |
oh ha ha ha, das toch harstikke leuk Shanita, alleen moet je wel ook harstikke veel geduld hebben, 11 weken wachte...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARR247
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 18:56
|
|
|
Al vanaf de oudheid is het menselijk lichaam een dankbaar onderwerp van beeldhouwers en kunstschilders. Ook de heel grote onder hen waren er door gefascineerd,ik denk aan Michelangelo die het beeld "David"schiep. Een prachtig naakt dat niets erotisch heeft maar van grote schoonheid is,je zou kunnen zeggen een ode aan het menselijk lichaam.(en feitelijk ook aan de Schepper daarvan).Mag naakt in de kunst? Om maar bij Michelangelo te blijven,hij was een gelovig man en vond schijnbaar dat het kon want hij beeldhouwde en schilderde vele (bijna)naakten. Ik denk dat de grens ligt bij de intentie waarmee het naakt gemaakt wordt. Is het alleen bedoeld om te schockeren en banaal te zijn dan zal dat een reden kunnen zijn om het als Christen af te wijzen. Maar een eenduidige mening hoe er mee om te gaan is er mijns inziens niet,ook niet vanuit bijbels oogpunt bezien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 18:57
|
|
|
Petra: Paulus voelde zich zelf prima alleen, waarom? omdat hij een geweldigge relatie had met god en zich daardoor compleet voelde?
Paulus was lichamelijk gehandicapt, er wordt over gebochelde gesproken. Ondanks zijn verdere grootheid, had hij verder niet veel op met intieme omgang, zoals we allemaal kunnen lezen. Het moet haast zo zijn dat hij hiervan weinig heeft meegekregen, zeker weten doen we dat niet. Ik vind de gedachte dat, als je alleen bent, je beter aan God kunt wijden ook hoogst twijfelachtig. Al denkt met daar bijvoorbeeld in de RK Kerk traditioneel wat anders over. Een voorganger die gehuwd is, zal zich als mens eerder completer voelen en pastoraal beter zijn in relatieproblemen. We streven het allemaal niet voor niets na, tenslotte.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 5 februari 2014, 21:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 19:03
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Petra: Paulus voelde zich zelf prima alleen, waarom? omdat hij een geweldigge relatie had met god en zich daardoor compleet voelde?
Paulus was lichamelijk gehandicapt, er wordt over gebochelde gesproken. Ondanks zijn verdere grootheid, had hij verder niet veel op met intieme omgang, zoals we allemaal kunnen lezen. Het moet haast zo zijn dat hij hievan weinig heeft meegekregen, zeler weten doen we dat niet. Ik vind de gedachte dat als je alleen bent je beter aan God kunt wijden ook hoogst twijfelachtig. Al denkt met daar bijvoorbeeld in de RK Kerk traditioneel wat anders over. Een voorganger die gehuwd is zal zich als mens eerder completer voelen en pastoraal beter zijn in relatieproblemen. We streven het allemaal niet voor niets na, tenslotte.
Thomas. |
Was Paulus gehandicapt en gebocheld Stelde ik me altijd een krachtigge sterke knappe man voor... die eerst hele stoere vent was
En inderdaad ja, een voorganger ofzo die gehuwd is, zal zich inderdaad completer voelen en beter in relatie problemen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 20:08
|
|
|
Woensdag 5 februari, Mattheüs 10: 1-8; Zending dichtbij.
Elke zondag komt de gemeente van Christus bijeen in diensten en samenkomsten om God te prijzen en naar zijn stem te luisteren. Als schapen van zijn kudde. Maar aan de rand van de gemeente, en ver over de rand, bevindt zich de schare mensen om wie Jezus diep bewogen is. Natuurlijk is die veel te groot voor één persoon om alleen te aan te kunnen. Daarom schakelt Jezus zijn twaalf discipelen in en zendt hen in alle richtingen erop uit. Als ik het goed zie in zes teams van twee. Petrus moet met zijn broer samen, Jacobus ook. En een mooi stel vormt de wat zwaarmoedige Thomas en met ex-tollenaar Mattheüs. Wat moeten ze gaan doen? Hetzelfde als Jezus: namelijk het evangelie verkondigen, zieken genezen en zelfs doden opwekken. Daarvoor ontvangen ze bijzondere volmachten van Hem. Opvallend, Jezus zegt nadrukkelijk: begin maar met Israël! Blijf eerst maar dicht bij huis. Verloren schapen genoeg direct om je heen. Niemand krijgt meteen een bediening voor Samaria of Sibrië. Begin maar met Schoonhoven of Sommelsdijk. Of waar je ook woont. En vergeet je familie niet. Verloren schapen genoeg om naar om te zien. De uitzending vindt elke zondag plaats.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 20:49
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Petra: Paulus voelde zich zelf prima alleen, waarom? omdat hij een geweldigge relatie had met god en zich daardoor compleet voelde?
Paulus was lichamelijk gehandicapt, er wordt over gebochelde gesproken. Ondanks zijn verdere grootheid, had hij verder niet veel op met intieme omgang, zoals we allemaal kunnen lezen. Het moet haast zo zijn dat hij hievan weinig heeft meegekregen, zeler weten doen we dat niet. Ik vind de gedachte dat als je alleen bent je beter aan God kunt wijden ook hoogst twijfelachtig. Al denkt met daar bijvoorbeeld in de RK Kerk traditioneel wat anders over. Een voorganger die gehuwd is zal zich als mens eerder completer voelen en pastoraal beter zijn in relatieproblemen. We streven het allemaal niet voor niets na, tenslotte.
Thomas. |
Thomas, ik heb dat nooit kunnen vinden in de bijbel over Paulus, alleen over die doorn in het vlees. Kan je zeggen waar dat staat in de bijbel? dat hij gehandicapt zou zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 20:58
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Ik heb inderdaad redelijk vaak gedate. Ik probeerde zo 1 keer per maand. Gewoon ontspannen kennismaken. heb het altijd heel leuk gevonden. En hoe vaker je het doet hoe makkelijker het gaat Toch heb ik "de ware" alsnog per ongeluk gevonden via een andere site waar ik slechts voor 1 week op was op uitnodiging van een oud CM lid. Mijn vriend heeft daar zelfs maar 2 dagen op gezeten. Dus je ziet het kan raar gaan. Wel denk ik dat je door regelmatig te daten er goed achterkomt wat je nu eigenlijk zoekt. Bij mij was dat tenminste zo Ik kwam er op een gegeven moment achter dat ik heel erg op zoek was naar foute mannen. Toen ik dat door had heb ik alleen nog maar hele saaie mannen gedate. Haha maar die waren soms zo saai dat ik er bijna bij in slaap viel En nu heb ik de perfecte mix de perfecte man  |
Zeg als je nu even die hele saaien en foute mannen aan ons doorgeeft, hoeven wij die ervaring niet te onder gaan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 21:00
|
|
|
JANE410 schreef: | Thomas, ik heb dat nooit kunnen vinden in de bijbel over Paulus, alleen over die doorn in het vlees. Kan je zeggen waar dat staat in de bijbel? dat hij gehandicapt zou zijn. |
Ik heb het uit een preek maar zal de concordantie er even op na slaan. Zijn uitspraken blijven echter staan op dit punt en daar is discussie over.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 5 februari 2014, 21:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 21:48
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik heb het uit een preek maar zal de concordantie er even op na slaan. Zijn uitspraken blijven echter staan op dit punt en daar is discussie over.
Thomas |
ongelooflijk hoe iemand een preek kan houden over paulus als gehandicapte en gebochelde zonder het uit de bijbel t e halen. Vroeg me ook al af
Ik heb altijd nou net zo,n idee dat paulus een man was van aanzien en macht voor hij tot bekering kwam, dus daarbij horend genoeg vrouwen zou kunnen krijgen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 23:04
|
|
|
PETRA373 schreef: | ongelooflijk hoe iemand een preek kan houden over paulus als gehandicapte en gebochelde zonder het uit de bijbel t e halen. Vroeg me ook al af
Dat concludeer je te snel en kun je ook niet afleiden, lijkt me. Er is wel degelijk een bijbelse grond voor al kan ik de bochel niet absoluut naar boven krijgen, misvormd wel. Mogelijk is het, naar Korinthe gesproken, zelfs nog erger.
Ik heb altijd nou net zo,n idee dat paulus een man was van aanzien en macht voor hij tot bekering kwam, dus daarbij horend genoeg vrouwen zou kunnen krijgen...
Uit 2 Korinthiers 4 vs 1-15 blijkt dat niet bepaald. Wat ik hier heb, is een preek over deze tekst en die is naast de tekst zelf heel duidelijk. Lees maar eens. Macht erotiseert, maar daar kan haast geen sprake van zijn geweest. Het was zeker een intellectueel, dat wel. |
En in die brief lezen we wel voortdurend over 'wij' (Paulus schrijft in meervoud)(zoals in onze tekstlezing), maar het mag duidelijk zijn dat Paulus het vooral over zichzelf heeft. Waarom schreef Paulus zo'n vreemde brief aan de gemeente te Korinthe?... Dat heeft eigenlijk alles te maken met zijn ingewikkelde relatie met die gemeente. Paulus had de gemeente van Korinthe gesticht gedurende zijn tweejarig verblijf daar. Maar toen reisde hij verder... om andere steden te evangeliseren. En in zijn plaats waren valse apostelen gekomen. Valse leraars die er blijkbaar alles aan deden om een 'ander' evangelie te vertellen. En om daarin te slagen probeerden ze ook Paulus op alle mogelijke manieren zwart te maken. Daarbij gingen ze op een bijzonder lage manier te werk : zo probeerden ze Paulus blijkbaar belachelijk te maken vanwege zijn fysieke, lichamelijke tekortkomingen. Dat lezen we heel mooi in 2 Kor 10:10 : 'Want zijn brieven (van Paulus) – zegt men (de valse leraren) – zijn wel gewichtig en krachtig, maar zijn lichamelijke aanwezigheid is zwak en zijn spreken is verachtelijk...'! Blijkbaar mistte Paulus voorkomen. Hij had geen persoonlijke innemendheid, geen charisma... die alle grote sprekers moeten hebben willen ze indruk maken op de menigte die luistert. Sommige schrijvers veronderstellen zelfs dat Paulus een klein, onopvallend mannetje was : ja, een schriel ventje met meer dan waarschijnlijk één of andere lichamelijke vervorming : een bochel misschien, of een afwijking aan de ogen die erg opvallend was. Een aantal teksten in de bijbel verwijzen daarnaar zonder expliciet te zeggen wat er wel mis was met Paulus. Zo heb je bijvoorbeeld Galaten 4:14 : 'En toch hebt u mijn beproeving, die in mijn lichaam plaatsvond, niet veracht of verafschuwd, maar ontving u mij als een engel van God...' Er is duidelijk iets mis met zijn lichaam... Blijkbaar was Paulus ook geen groot spreker... Wat toch wel heel verwonderlijk is als je kijkt naar zijn intellectuele capaciteiten. Maar hij was werkelijk zo saai dat toehoorders zelfs in slaap vielen, denk maar aan Eutychus (Hand 20:9) die slapend uit het raam te pletter viel terwijl hij aan 't luisteren was naar Paulus. Dan moet dat preken toch al behoorlijk erg zijn! 1 Kor 2:1 : 'En ik, broeders, … ben niet gekomen om u met voortreffelijkheid van woorden... het getuigenis van God te verkondigen... (vers 3) En ik was bij u in zwakheid...' In zwakheid, geen voortreffelijkheid van woorden... Zijn tegenstanders maakten hem belachelijk op die punten : Paulus had geen mooi voorkomen, geen charisma, geen welsprekendheid... hoe vaak kijken ook wij niet naar die dingen? Hoe vaak beoordelen we de spreker of de predikant in de kerk niet juist op die dingen? Is het een knappe, vlotte gast (liefst van rond de 40, niet te jong, niet te oud)... vertelt hij spannende verhalen, liefst met wat humor? (dan scoort hij of zij toch extra punten?).... Wel, zo was Paulus helemaal niet... En zijn tegenstanders lachten hem in feite daarom uit. Tegen dit kader moeten we de tweede brief van Paulus aan de gemeente te Korinthe lezen : eigenlijk is deze brief de verdediging van Paulus aan het adres van die valse leraren en hun laag bij de grondse beschuldigingen. Hoe luidt nu de wonderlijke verdediging van Paulus? Eigenlijk zegt hij in die brief : al die beschuldigingen aan mijn adres (fysiek zwak, misvormd, slechte spreker...), wel, jullie hebben volledig gelijk! Alles wat jullie zeggen over mij is feitelijk waar!... Inderdaad ik ben zwak, inderdaad ik ben misvormd, inderdaad ik kom slecht uit mijn woorden... En toch spreekt Paulus de waarheid in tegenstelling tot die valse leraren, die misschien niet lelijk waren, niet misvormd waren, en die wel vlotte babbelaars waren.
Thomas, de preek is dus niet van mij.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 6 februari 2014, 18:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 5 februari 2014, 23:08
|
|
|
Ik wil je de rest van de preek niet onthouden:
Maar niet Paulus moet verdedigd worden, maar wel die waarheid waarvan Paulus getuige is! En daarom staat er in onze tekstlezing : 'Maar wij hebben deze schat in aarden kruiken, opdat de allesovertreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons...' Deze schat van de waarheid, het evangelie, in 'aarden kruiken' : onze zwakke, misvormde, weinig talentvolle lichamen. Dit is wat we de ganse bijbel door mogen aanschouwen : de waarheid van het evangelie van God wordt bediend door zwakke, falende mensen. Denk aan Abraham : die zelf plannetjes smeedde om aan een erfgenaam te geraken zonder op God te vertrouwen, en toch wordt hij de 'vader van de gelovigen' genoemd! Denk aan David, nog zo'n 'aarden kruik' : overspel en moord, en toch de man naar Gods hart! Denk aan Mozes, een aarden kruik : want ook een moordenaar... en toch is hij de 'vriend van God'...! Denk aan Petrus, een aarden kruik : want hij verloochende Jezus 3x... met vervloekingen ontkende hij ook maar iets met Jezus te maken te hebben. En toch bekeerden er zich 3000 door de preek van Petrus op Pinksteren! En nu dus Paulus : gewoon nog zo'n aarden kruik : zwak, ontoereikend, zondig... En al die beschuldigingen aan zijn adres van die valse leraren zijn waar! En toch moet Paulus zich verdedigen : niet om zichzelf te rechtvaardigen, maar omwille van de waarheid die in hem is... omwille van de waarheid die hij verkondigt. En Paulus, meesterlijk, draait de zaken om : ja, juist omdat hij zo zwak is, juist omdat hij zo gebrekkig is, juist omdat hij zo weinig talenten heeft... juist daarom gebruikt God hem om het evangelie te verkondigen! Want bij God werkt alles omgekeerd : de eersten zullen de laatsten zijn. Ja, God heeft een omgekeerde wereld voor ogen! Zo gebruikt Hij met opzet de 'mislukkingen' (in de ogen van deze maatschappij) om zijn Koninkrijk kenbaar te maken. En daarom moet Paulus zwak zijn, en krachteloos zijn... omdat God hem zou gebruiken voor Zijn grote doel. 'Maar wij hebben deze schat in aarden kruiken, opdat de allesovertreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons...' En niet uit ons! Niet uit eigen kracht! Aan God is de eer en de glorie dat Hij mensen redt. Dit is één van de definiërende kenmerken van Paulus (en het zou dat moeten zijn bij elk christen) : namelijk nederigheid! 2 Kor 10:12 : 'Want wij (Paulus dus) durven ons niet te rekenen onder, of te vergelijken met sommigen die zichzelf aanbevelen...' : zij die zichzelf aanbevelen, die zichzelf zo machtig vinden, dat zijn de valse leraren in Korinthe die te koop liepen met hun grootse capaciteiten als spreker (in de Griekse cultuur van die tijd was iemand met oratorische vaardigheid automatisch een belangrijk iemand. Zo iemand kon de massa voor zijn kar spannen, in beweging brengen. In de Griekse cultuur van die tijd werd het vak zelfs aangeleerd aan de rijken en de machthebbers). Maar niet zo bij Paulus! 'Maar wij hebben deze schat (de waarheid van het evangelie) in aarden kruiken, opdat de allesovertreffende kracht van God zou zijn en niet uit ons...' Paulus gebruikt hier de woorden 'aarden kruiken'... (Gr 'ostrakinos skeuos') : kruiken, huishoudelijke potten (containers, in allerlei formaten) gemaakt uit 'aarde' (klei). De nadruk ligt dus op het huishoudelijke, ja het alledaagse van die potten. Zulke kruiken werden voor van alles en nog wat gebruikt. Alles wat opgeborgen diende te worden stak men in zo'n pot (die fungeerde eigenlijk als een container, een opslagruimte). Vaak ook gewoon als opslagruimte voor afval, die men dan later, als de pot vol was, buiten het dorp kon gooien... Misschien zouden we modern kunnen vertalen met 'vuilbak'.... dat is eigenlijk waar Paulus op aanstuurt met z'n vers. Paulus als 'vuilbak' waarin de waarheid van het evangelie opgeborgen zit. In 2 Tim 2 : 20 vinden we nog een verwijzing naar deze aarden kruiken : 'Maar in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en aardewerk (die aarden kruiken onze tekstlezing). Sommigen zijn voor eervol, maar anderen voor oneervol gebruik...' Ja, zelfs uitwerpselen werden erin bewaard om later buiten het dorp weg te gooien (een wc bestond toen nog niet uiteraard)... Die 'aarden kruiken' waar Paulus het over heeft, zijn, met andere woorden, de simpelste, goedkoopste, en ook heel makkelijk breekbare, containers om iets in op te bergen in die tijd... Wel zo is de mens! Zo is Paulus... zoals een 'aarden kruik'. Een eenvoudige, alledaagse, goedkope, breekbare... container waarin iets zit : en dat kan afval zijn (ja uitwerpselen!)(ja bij de meeste mensen is het helaas zo), maar het kan ook de waarheid van het evangelie zijn! En de eer is dus niet aan de container, want dat is maar een eenvoudig huishoudelijk voorwerp, maar de eer is (eventueel) aan de inhoud! Een heel mooi voorbeeld van wat Paulus bedoeld met deze tekst vinden we eigenlijk in de geschiedenis van de bijbel zelf! Ongetwijfeld hebt u al gehoord van de Dode Zee-rollen, die men in grotten vond bij Qumran (vlak bij de Dode Zee). Deze rollen, weggestopt door de Essenen, zijn eigenlijk de oudste handschriften die men tot nu toe heeft gevonden van de bijbel. En daarom zijn ze van onschatbare waarde. Ze tonen ons hoe Gods Woord eigenlijk onveranderd is gebleven door de eeuwen heen. Deze bijbelboekrollen waren door de Essenen weggeborgen in 'aarden kruiken' (potten van klei) in grotten bij Qumran. Het verhaal wil dat een herdersjongen ze bij toeval vond door een steen te gooien in één van die grotten, en hij hoorde één van die aarden kruiken breken (waardoor hij op onderzoek ging en de rollen vond)! Met andere woorden : het geluid van een brekende aarden kruik bracht de mensen tot bij de oudste bijbelgeschriften die men ooit gevonden heeft! Het geluid van een brekende aarden kruik (zo'n domme pot, zo'n ordinaire container), bracht de mensen tot bij het Woord van God! Broeders en zusters, wij zijn zulke 'brekende aarden kruiken'... Paulus was zo'n brekende aarden kruik... en het geluid van zo'n falende container (de woorden die wij stamelend spreken) kan mensen brengen tot het Woord van God! Dat is wat Paulus hier in onze tekstlezing wil aantonen : God zorgt er voor dat de waarheid komt doorheen falende mensen. Hij gebruikt falende mensen die van zichzelf beseffen hoezeer ze falen (brekende aarden kruiken). Mensen die overtuigd zijn van zichzelf... die denken dat ze ongeloofelijk interessant en slim zijn... mooi zijn om te zien, charisma hebben, vlot kunnen praten... God kan die niet gebruiken : ze zijn te vol van zichzelf. Gebruikte God theologen om het evangelie op te schrijven?... Nee, gewoon wat vissers eigenlijk. God gaat voorbij aan de intellectuele elite : want de waarheid is helder en eenvoudig. Het is God Zelf die ons mensen redt. Het is niet door eigen kracht, door eigen (intellectuele) prestatie dat mensen menen zichzelf te kunnen redden (wat die valse leraren in Korinthe bv dachten). Nee, God heeft je lief! Hij redt je! Dat, broeders en zusters, is het evangelie, de goede boodschap! Geloof hierin, vertrouw hierop, en leef in eeuwigheid.
Voorbede. Hemelse Vader, Leer ons om niet te streven naar datgene wat de maatschappij waardevol vindt : perfect uiterlijk, schoonheid, talenten die 'winst' kunnen opleveren... Leer ons om ons niet blind te staren op mensen die zulke dingen bezitten alsof zij dan automatisch de waarheid in pacht zouden hebben. Leer ons om dieper te zien dan de buitenkant. Leer ons om te zien naar de inhoud van het stamelend spreken... Leer ons om geen wonderen te verwachten van onze voorgangers, onze ouderlingen... Zij zijn uiteindelijk slechts brekende aarden kruiken... Geef ons het inzicht, de wijsheid, om te luisteren naar het brekende geluid van de aarden kruiken die ons leiden op de weg van Uw kerk. Schenk ons dan ook verdraagzaamheid en begrip voor hun falen, hun tekortkomingen... Openbaar ons Uw evangelie, Uw goede boodschap, doorheen het falende spreken van eenvoudige mensen. Alle eer en glorie is aan U Vader, aan Uw woorden tot ons gericht! Laat ons niet vasthangen aan mensen, Uw boodschappers. Zij zijn slechts de 'containers' van Uw Woorden voor ons! Zegen onze voorgangers, dat zij in hun spreken Uw Waarheid mogen openbaren! Amen.
Thomas, deze tekst is dus niet van mij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA373
|
|
Geplaatst: donderdag 6 februari 2014, 00:14
|
|
|
wauwww, nooit zo bekeken, dankje voor opzoeken en plaatsen Thomas, ik ga morgen met de bijbel me eens goed verdiepen in die preek.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: donderdag 6 februari 2014, 11:53
|
|
|
@ Thomas
Bedankt voor het plaatsen van de preek, ja wordt wel wat duidelijker ook gezien de tekst in Gal 4 vs 14
En als een man slapend uit een raam valt zegt ook wel iets over zijn manier van spreken.
Ook mooi dat gebed erna
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURA291
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: donderdag 6 februari 2014, 12:17
|
|
|
@ Thomas
Paulus als 'vuilbak' waarin de waarheid van het evangelie opgeborgen zit. In 2 Tim 2 : 20 vinden we nog een verwijzing naar deze aarden kruiken : 'Maar in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en aardewerk (die aarden kruiken onze tekstlezing). Sommigen zijn voor eervol, maar anderen voor oneervol gebruik...' Ja, zelfs uitwerpselen werden erin bewaard om later buiten het dorp weg te gooien (een wc bestond toen nog niet uiteraard)... Die 'aarden kruiken' waar Paulus het over heeft, zijn, met andere woorden, de simpelste, goedkoopste, en ook heel makkelijk breekbare, containers om iets in op te bergen in die tijd... Wel zo is de mens! Zo is Paulus... zoals een 'aarden kruik'. Een eenvoudige, alledaagse, goedkope, breekbare... container waarin iets zit : en dat kan afval zijn (ja uitwerpselen!)(ja bij de meeste mensen is het helaas zo), maar het kan ook de waarheid van het evangelie zijn!
Dit stukje sprong er wel uit: gewoon, eenvoudig, alledaags, breekbaar, afval enz maar wel de waarheid van het evangelie.
Ja God kiest altijd voor het eenvoudige, vind ik wel heel mooi.
Ik denk ook als ik zo`n preek dan lees, daar wordt je toch wijzer van? Snap vaak niet dat mensen zeggen: ik geloof wel zonder de kerk, ja kan wel maar dan moet je zelf alles uitzoeken hoe het bedoeld wordt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: donderdag 6 februari 2014, 13:19
|
|
|
PETRA373 schreef: | oh ha ha ha, das toch harstikke leuk Shanita, alleen moet je wel ook harstikke veel geduld hebben, 11 weken wachte...  |
Niet deze zaterdag, maar de zaterdag erop, een proefrit maken, in een zelfde auto maar dan een andere.
Jaja, het wordt nog wat hier met mij
Het is raar...loop ik hier in mijn eigen huis, koffie te zetten net(ja, niet zo sterk) broodje maken enzo, en denken van nou nog fftjes en ik heb hier een autootje voor me deur staan...Dát is zo vreemd, als je dat ineens kan denken....
---
Vervelend: Ik had migraine vanmorgen
Zegen: Het is over, maar ja, ik doe nog even wel erg voorzichtig...
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op donderdag 6 februari 2014, 13:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: donderdag 6 februari 2014, 13:52
|
|
|
Thomas,
Hele sterke en mooi preek(ook al was die niet van jouzelf;)
Ja, ik hoorde idd weleens teksten van 'als ik zwak ben ben ik sterk', en zo.
Ja, van een 'zwak'(maatsch. gezien dan natuurlijk), ja, dan verwacht je niet ineens sterke uitspraken of een sterke houding oid.
Dank!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|