| Auteur |
Bericht |
|
MIEKJES285
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 20:28
|
|
|
|
[quote=GRIFFIN748]'t is maar wat je in iemands citaat wil zien, he... [/quote
he!! er stond toch 20 in eerste instantie...en de volgende pagina is het 60 lache de jaren gaan wel snel voorbij...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEPELTJE037
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 20:40
|
|
|
|
Oké. Het is dus eerder een politieke keuze geweest dan een op de bijbel gefundeerde invulling van dit ambt
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 20:41
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Wie in Nederland bij een van de grotere gezindten het ambt van predikant wil uitoefenen, moet een volledige universitaire studie theologie volgen, hetzij van de protestantse signatuur waartoe hij of zij behoort of in wil werken, hetzij met een verbijzondering in die richting na het doctoraal examen in de theologische wetenschap.
Deze indeling is in de loop van de 19e eeuw tot stand gekomen, als gevolg van de scheiding tussen kerk en staat, aangebracht bij de invoering van een nieuwe onderwijswet in 1876. De overheid wilde zowel zorg dragen voor een onafhankelijke objectieve academische opleiding in de theologie, als - in overleg met kerkgenootschappen - ruimte geven aan de specifieke accenten die elk kerkgenootschap voor zichzelf van belang achtte bij de opleiding van hun voorgangers. Vandaar dat een tweeslag tot stand kwam: een academische theologische opleiding, voortgezet met een predikantsopleiding ten behoeve van het kerkgenootschap dat de betrokkene wilde dienen (duplex ordo).
Dat werd als volgt geregeld: na afronding van de academische studie theologie geniet de student nog minimaal twee jaar onderwijs van hoogleraren, aangesteld door het betreffende kerkgenootschap. Na het afleggen van het zogenaamde 'kerkelijk examen' kan de 'kandidaat' via de kerkelijke weg een aanvraag indienen om beroepbaar gesteld te worden. Deze laatste term heeft te maken met de zelfstandigheid van de kerkgenootschappen. Die stellen aan een predikant de eis, dat hij of zij een academische theologische opleiding heeft gevolgd, en beslissen dan zelf, of ze de zo opgeleide persoon als predikant beroepbaar willen stellen.
Wanneer een kandidaat beroepbaar gesteld is, kan deze een beroep van een plaatselijke gemeente in overweging nemen. Wanneer het beroep aangenomen wordt, zal de kandidaat in een kerkdienst bevestigd worden tot predikant, om daarna, meestal in dezelfde kerkdienst, intrede te doen in zijn of haar gemeente.
Tot 1922 bestond in Nederland nog een oud heerlijk recht, het Recht van collatie. Dat gaf het recht een dominee te benoemen
De belangrijkste functie van een predikant is verklaarbaar vanuit de archaïsche omschrijving "dienaar van het Woord" (Verbi divini minister). In brede zin is haar of zijn taak het opbouwen van geloof en christelijk leven van de gelovigen door middel van prediking vanuit de Bijbel en het geven van onderwijs (bijvoorbeeld in de vorm van kringenwerk). Daarnaast is pastoraat belangrijk (pastor is Latijn voor herder, vergelijk pastor in de Rooms-katholieke Kerk). Hierin wordt hij of zij bijgestaan door een team van ouderlingen en diakenen, de kerkenraad.
Andere traditionele predikantstaken zijn het geven van geloofsonderricht aan jongeren (catechisatie), het kerkelijk bevestigen en inzegenen van huwelijken, en kerkelijke ambten, het leiden van begrafenissen, het toedienen van de protestantse sacramenten doop en avondmaal, en in het algemeen het stimuleren en/of leiden van opbouwende activiteiten voor allerlei doelgroepen en doeleinden binnen de kerkelijke gemeente.
De predikant is vaak voorzitter van de kerkenraad. Vanouds was een predikant de spil van elke lokale kerk en werd er hoog tegen het ambt opgekeken. Later zijn in de meeste kerkgenootschappen de verhoudingen gewijzigd, maar soms wordt de dominee nog meer gezien als de 'primus' (eerste) dan de 'primus inter pares' (eerste onder gelijken).
Een speciale functie bekleedt de legerpredikant wiens gemeente bestaat uit een legeronderdeel. In essentie is de functieinvulling gelijk aan die van een predikant in de burgermaatschappij, met daaraan toegevoegd het verzorgen van lessen Geestelijke Verzorging, een variant op de zondagsschool.
Bron:Wikipedia |
Je kon ook aangesteld worden op basis van singuliere gaven, bijzondere gaven dus, die een mens geschikt maakte als predikant. De vader van Michael Zeeman, ik heb nog wel eens onder zijn gehoor gezeten, was zo iemand. Het was hem een droefheid dat de mensen alleen maar 's ochtends naar de kerk kwamen. Hij gaf eens de zegen in de ochtenddienst, maar slechts tot de middagdienst en daarna pas voor de rest van de week. Dit werd de kerkenraad toch wat te gortig en het is daarna ook niet meer gebeurd. Maar het was een bijzondere man. Toen zoon Michael en de eigenaar van de boekhandel de Tille in Leeuwarden wat eeeh verschillende opvattingen over de eigendomsverhoudingen hadden, was dit nogal een rel in Leeuwarden en het prestige van zijn vader zal Michael de vernedering van een rechtszaak, vanwege zijn gigantische diefstallen aan boeken uit deze boekhandel, bespaard hebben. Die singuliere gaven werkten wat na.
Thomas, komt nog regelmatig in de Tille, maar Michael is er niet meer.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEPELTJE037
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 20:41
|
|
|
|
Wat is zonde? Boter op je kont smeren en zelf droog brood eten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 20:42
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Wie in Nederland bij een van de grotere gezindten het ambt van predikant wil uitoefenen, moet een volledige universitaire studie theologie volgen, hetzij van de protestantse signatuur waartoe hij of zij behoort of in wil werken, hetzij met een verbijzondering in die richting na het doctoraal examen in de theologische wetenschap.
Deze indeling is in de loop van de 19e eeuw tot stand gekomen, als gevolg van de scheiding tussen kerk en staat, aangebracht bij de invoering van een nieuwe onderwijswet in 1876. De overheid wilde zowel zorg dragen voor een onafhankelijke objectieve academische opleiding in de theologie, als - in overleg met kerkgenootschappen - ruimte geven aan de specifieke accenten die elk kerkgenootschap voor zichzelf van belang achtte bij de opleiding van hun voorgangers. Vandaar dat een tweeslag tot stand kwam: een academische theologische opleiding, voortgezet met een predikantsopleiding ten behoeve van het kerkgenootschap dat de betrokkene wilde dienen (duplex ordo).
Dat werd als volgt geregeld: na afronding van de academische studie theologie geniet de student nog minimaal twee jaar onderwijs van hoogleraren, aangesteld door het betreffende kerkgenootschap. Na het afleggen van het zogenaamde 'kerkelijk examen' kan de 'kandidaat' via de kerkelijke weg een aanvraag indienen om beroepbaar gesteld te worden. Deze laatste term heeft te maken met de zelfstandigheid van de kerkgenootschappen. Die stellen aan een predikant de eis, dat hij of zij een academische theologische opleiding heeft gevolgd, en beslissen dan zelf, of ze de zo opgeleide persoon als predikant beroepbaar willen stellen.
Wanneer een kandidaat beroepbaar gesteld is, kan deze een beroep van een plaatselijke gemeente in overweging nemen. Wanneer het beroep aangenomen wordt, zal de kandidaat in een kerkdienst bevestigd worden tot predikant, om daarna, meestal in dezelfde kerkdienst, intrede te doen in zijn of haar gemeente.
Tot 1922 bestond in Nederland nog een oud heerlijk recht, het Recht van collatie. Dat gaf het recht een dominee te benoemen
De belangrijkste functie van een predikant is verklaarbaar vanuit de archaïsche omschrijving "dienaar van het Woord" (Verbi divini minister). In brede zin is haar of zijn taak het opbouwen van geloof en christelijk leven van de gelovigen door middel van prediking vanuit de Bijbel en het geven van onderwijs (bijvoorbeeld in de vorm van kringenwerk). Daarnaast is pastoraat belangrijk (pastor is Latijn voor herder, vergelijk pastor in de Rooms-katholieke Kerk). Hierin wordt hij of zij bijgestaan door een team van ouderlingen en diakenen, de kerkenraad.
Andere traditionele predikantstaken zijn het geven van geloofsonderricht aan jongeren (catechisatie), het kerkelijk bevestigen en inzegenen van huwelijken, en kerkelijke ambten, het leiden van begrafenissen, het toedienen van de protestantse sacramenten doop en avondmaal, en in het algemeen het stimuleren en/of leiden van opbouwende activiteiten voor allerlei doelgroepen en doeleinden binnen de kerkelijke gemeente.
De predikant is vaak voorzitter van de kerkenraad. Vanouds was een predikant de spil van elke lokale kerk en werd er hoog tegen het ambt opgekeken. Later zijn in de meeste kerkgenootschappen de verhoudingen gewijzigd, maar soms wordt de dominee nog meer gezien als de 'primus' (eerste) dan de 'primus inter pares' (eerste onder gelijken).
Een speciale functie bekleedt de legerpredikant wiens gemeente bestaat uit een legeronderdeel. In essentie is de functieinvulling gelijk aan die van een predikant in de burgermaatschappij, met daaraan toegevoegd het verzorgen van lessen Geestelijke Verzorging, een variant op de zondagsschool.
Bron:Wikipedia |
Je kon ook aangesteld worden op basis van singuliere gaven, bijzondere gaven dus, die een mens geschikt maakte als predikant. De vader van Michael Zeeman, ik heb nog wel eens onder zijn gehoor gezeten, was zo iemand. Het was hem een droefheid dat de mensen alleen maar 's ochtends naar de kerk kwamen. Hij gaf eens de zegen in de ochtenddienst, maar slechts tot de middagdienst en daarna pas voor de rest van de week. Dit werd de kerkenraad toch wat te gortig en het is daarna ook niet meer gebeurd. Maar het was een bijzondere man. Toen zoon Michael en de eigenaar van de boekhandel de Tille in Leeuwarden wat eeeh verschillende opvattingen over de eigendomsverhoudingen hadden, was dit nogal een rel in Leeuwarden en het prestige van zijn vader zal Michael de vernedering van een rechtszaak, vanwege zijn gigantische diefstallen aan boeken uit deze boekhandel, bespaard hebben. Die singuliere gaven werkten wat na.
Thomas, komt nog regelmatig in de Tille, maar Michael is er niet meer.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 20:47
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | | Ik denk dat het antwoord ligt in Genesis 2:15 God, de HEER, bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken. 16 Hij hield hem het volgende voor: ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, 17 maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.’ en Genesis 3:22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. |
De 1e keer dat het woord in de bijbel wordt genoemd is in Genesis 4:7. God spreekt tot Kaïn (die loopt met een chagereinig gezicht rond). God zegt dat de zonde als een belager aan de deur ligt (zijn begeerte naar ons uitgaat) en dat wij over hem moeten heersen. Zonde als sluipmoordenaar?
GrZing
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 20:55
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Vind je het niet erg lastig dat je op deze manier wel heel vaak je excuses moet aanbieden  |
Lastig????
Waarom???
Alsik zelf nu vind dat ik even een posting helemaal verkeerd heb opgevat? En ook zo heb gereageerd?
Ik denk dat je/ik zeker met deze gevoelige onderwerpen iemand niet vals kan beschuldigen door een posting verkeerd te lezen, en te verwarren met een reaktie op een heel ander posting.
Dusz...zo vaak vind ik dat niet hoor.
En wat ís er mis, met voor excuses als ik het meen?
Fijne Avond!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 20:59
|
|
|
|
| EVA685 schreef: | Neeee, niet over seks, maar andere dingen en ook kun je daar seks onder noemen, daarin kun je je ook krampachtig vast houden, maar dat komt ook door de leer van de kerken. Neem nou de Evangelische gemeente......geen seks voor het huwelijk hoor, maar zondagsheiliging kennen ze niet, sorry  |
Zou je dit misschien uit kunnen leggen want ik probeer wel zeker de zondagsheiliging te doen. Sjalom Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARGREET933
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:14
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | | hij heeft het bedrijf van zn pa toch overgenomen? |
Bedrijf=?????====Geen bedrijf!!!!!!!
maar het zijn DIENSTKNECHTEN van Onze God van de BIJBEL!!! het was eerst, Vader Johan en die is nu naar de HERE en = nu David de zoon van Johan. en dat is, ieder Zondag kijken op S.B.S. 6. van 9:uur-10:uur. en het is de Moeite waard om het te Bekijken!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:16
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | | hij heeft het bedrijf van zn pa toch overgenomen? |
Inderdaad, dat bedrijf is overgenomen. Zijn vader heet toch ook David?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:26
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Gewoon dagje vrij, volgende week werken en dan weer heel de week vrij  |
Tropenrooster ofzo?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:27
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | ik zou 'm nog één nachtje laten staan...je weet maar nooit, he  |
Alleen als ie ijs en ijskoud is.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:30
|
|
|
|
20 - RV - 99
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:38
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | | Alleen als ie ijs en ijskoud is. |
nee dat moet je meteen opdrinken. 't zou zonde zijn als dat warm wordt.
ik bedoelde de schoen van Carin...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:40
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Geldt dat niet voor iedereen die zich christen noemt? En wat vind jij wereldse zaken? Ik denk dat het juist belangrijk is dat je midden in het echte leven staat en niet alleen als voorganger denkt... Tegenwoordig is predikant of voorganger zijn ook gewoon een beroep en geen roeping zoals vroeger......... |
met dat laatste ben ik het zeker niet met je eens, Willemijn. Ik ken ten minste twee predikanten die er duidelijk over zijn dat zij hun beroep hebben gekozen omdat zij zich daartoe geroepen voelen.
Ik ben van mening dat een voorganger die zijn mensen weet te beroeren zelf ten diepste leeft. Een voorganger is niet meer of minder dan ieder ander mens die christen wil zijn en is net zo onderhavig aan het leven als elk ander.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:50
|
|
|
|
Hoort een dominee op de preekstoel een toga aan te hebben?
Onze eigen dominee (sinds kort) doet het wel. Gastpredikers, de een doet het wel , de ander niet.Sommigen deden hem aan alleen bij bijzondere diensten zoals doop- en avondmaalsdiensten. Er waren er ook die hem alleen swinters aan deden omdat ze het zomers te warm vonden. Las vanavond in het RD een artikel van ds. op 't Hof, die moest er niks van hebben. Noemde het een on(ding). Vond het hoogmoed, noemde het zelfs poppenkast. En toch , een ds. is wel een persoon die afgestudeerd is aan de universiteit, dus waarom niet. Zelf zeg ik : Voel je je lekker met een toga aan , doe hem aan. vind je het niks doe hem dan niet aan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:51
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | Inderdaad, dat bedrijf is overgenomen. Zijn vader heet toch ook David?
 |
NOPE...Die heette Johan. Johan Maasbach wereld Zending
Ik kijk regelmatig op zondagmorgen naar David Maasbach (kan net voordat ik weg moet voor de eigen kerkdienst) Hij heeft vaak een goede en heldere boodschap. Geweldig dat dit mogelijk is via een commerciële zender.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:52
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | nee dat moet je meteen opdrinken. 't zou zonde zijn als dat warm wordt.
ik bedoelde de schoen van Carin...  |
Want...die wilde je vol gooien met Jägermeister Zal ze blij mee zijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:52
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | 20 - RV - 99  |
Wat voor één was het er?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:54
|
|
|
|
| CARIN303 schreef: | Was het niet de bedoeling dat JONGEREN hier kwijt konden wat rocks en sucks? Dit was toch geen jeugdsentiment topic
Ik ben ff de draad kwijt , geloof ik  |
Hij VOELT z'n eigen nog zoooooooooooooooooooooo jong
Laatst aangepast door
|
VISSER278
|
op vrijdag 30 juli 2010, 21:54
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 21:58
|
|
|
|
| CARIN303 schreef: | Was het niet de bedoeling dat [b]JONGEREN hier kwijt konden wat rocks en sucks?[/b] Dit was toch geen jeugdsentiment topic
Ik ben ff de draad kwijt , geloof ik  |
Yup!
Maar...waar heb je ze nou gelaten Carin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 22:02
|
|
|
|
|
Ik weet nog wel van die leuke cassette bandjes. Nog leuker die goeie opneembare van TDK.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 22:04
|
|
|
|
[quote=MARIEKE897]
Ze zijn besteld hoor Marieke !!!!!!!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Dan zijn er toch wel meer beroepen met een speciale opdracht? Als hij/zij op zaterdag een begrafenis heeft neemt hij misschien een ander moment in de week vrij? Ik denk dat het niet meer zo is dat een predikant 24 uur beschikbaar is zoals vroeger...... |
Ach vroeger.....toch is het zo dat de voorganger die 's avonds na zijn dagtaak, wat later komt op de bijbelstudiegroep die hij leidt omdat hij direct na het eten weer even langs ging bij de stervende over wie hij nog heel even verteld. Zijn witte gezicht en de donkere kringen onder zijn ogen spreken boekdelen. Hij ziet er aangedaan uit. Ook maar een mens, dan voelt hij zich ook nog geroepen de rouwende partner en kinderen een troostend woord toe te dichten. Hij staat paraat voor hen, ze kunnen hem dag en nacht bellen. Zo kan ik over hem veel voorbeelden noemen bv hoe hij meeleefde met het grootouder- en ouderpaar dat een baby verloor bij de geboorte, gelukkig bleef het tweelingbroertje in leven. Het begeleiden van een aan kanker leidende vrouw, in jaren achtereen meerdere malen geopereerd en net aan weer opgekrabbeld. De kinderen, de echtgenoot allemaal zoeken ze steun bij hem. Het is zijn werk maar daarnaast wordt hij geacht te participeren in allerlei overlegverbanden met collega's, ook van andere geloven. Voert hij individuele begeleidingsgesprekken met mensen die daaraan behoefte hebben en leidt vele bijbelstudie- en begeleidingsgroepen in de avonduren. Daarnaast de vergaderingen met de kerkenraad maar ook met verschillende werkgroepen en al het werk dat daaruit voortvloeit horen tot zijn taken. Een 40-urige werkweek? Degene over wie ik het heb zal er regelmatig tussen de 60 en 80 maken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
|
|
|
|
| TESSYBEAR731 schreef: | Want...die wilde je vol gooien met Jägermeister Zal ze blij mee zijn  |
Het spijt me Tess, ik lust geen alcohol behalve......champagne Maar dan wel graag in een fles, mijn schoenen smaken niet zo lekker meer hoor na een dag werken 
En, morgen krijg ik gezinsuitbreiding, direct uit mijn werk, zie je wel dat zoiets best te plannen is?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 22:06
|
|
|
|
Jeugdsentiment? Trekdrop met een ringetje eraan kopen voor een dubbeltje of salmiaklollies voor 15 cent,jammie!
Laatst aangepast door
|
CARIN303
|
op vrijdag 30 juli 2010, 22:06
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |