| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 15:57
|
|
|
|
ja ken de boeken crossroad, staan sommige parels in, maar ze komen al snel op de weg van het claimen, claim dit claim dat, we hebben ''recht'' op zus enzo....
laten we eerst even zelf in de spiegel kijken, zonde uit ons leven, navolging....
zeg niet dat we het zelf kunnen, maar wel dat sommige christenen te makkelijk cliamen waar ze zelf ook hun verantwoordlijkheid moeten nemen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MUTSJE418
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 16:33
|
|
|
|
| ANGELIQUE327 schreef: | | ik denk erover naar Middelburg te gaan...moet nog effe wat regelen.... |
ehm... dat schreef je op 1 nov. maar het concert in Middelburg was 30 okt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANGELIQUE327
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 16:51
|
|
|
|
| MUTSJE418 schreef: | | ehm... dat schreef je op 1 nov. maar het concert in Middelburg was 30 okt. |
Ah nee he...ik had begrepen dat het nog moest....pis ik weer naast de pot...t schijnt niet te mogen! Baaaale
Laatst aangepast door
|
ANGELIQUE327
|
op woensdag 3 november 2010, 16:51
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANGELIQUE327
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 16:55
|
|
|
|
| MARIANNE338 schreef: | Mijn mooiste moment begon al vroeg.....
al wankelend op tafels en stoelen slingers opgehangen voor mijn zoon...... 15 lentes jong.......wat wordt hij groot...lang...slungelig.....en mega lieffffff... zooooo trots op mn schatten......... hopelijk hang ik nog vele jaren de inmiddels bijna versleten slingers op!! |
Van harte gefeliciteerd Marianne, en een heel fijne avond nog!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:17
|
|
|
|
| LOES550 schreef: | het leven is al serieus genoeg, leve de lol
Als we nu eens een rekening openen voor de niet draagkrachtige cm-leden.......Dan kan iedereen naar t feest!  |
We kunnen et toch declareren bij VGZ als 1e date?? D'r hoeft maar 1 VGZ-lid tussen te zitten...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:21
|
|
|
|
Voor vandaag ben ik Hete Bliksem aan het maken. Is erg lekker beetje stroop door en eetsmakelijk
Shalom,
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:22
|
|
|
|
| ANITA324 schreef: | De links word uitgelegt door een spreker die vanuit Bijbelse uitleg weergeeft waarom het niet deugd en er is een man die een getuigenis aflegt die van rock en roll gek tot Christus is gekomen. Verder mogen we iedereen ervoor waarschuwen pas op je oog voor wat je ziet pas op je oor voor wat je hoort we luisteren en kijken vaak maar we weten niet de inhoud ervan.
Shalom, |
Flauw en generaliserend vind in deze opmerkingen. Alsof iedereen die ronk n roll luistert een werktuig van de duivel wordt! Ik ben het met je eens dat je inderdaad beinvloed wordt door alles wat je ziet of hoort, maar je hebt dat zelf in de hand en je hebt altijd een vrije wil om beslissingen te maken. Dat enkele mensen door rock muziek satanist worden zegt meer over de psyche van die mensen dan de muziek waar ze naar luisteren.
Het is ook niet zo dat wanneer je voortdurend wordt blootgesteld aan religeiuze muziek, je ook een beter mens wordt. Kijk maar naar al die geestelijken die zich aan kleine kindertjes hebben vergrepen. Aan de buitenkant erg vroom, maar aan de binnenkant verrot en ziek.
De keuzes die je maakt op het morele en spirituele vlak zijn belangrijker en sterker dan de externe invloeden waaraan je wordt blootgesteld. Echte waarheid vind je van binnen, in het hart. Daar komt alle onreinheid vandaan leert Jezus ons.
Laatst aangepast door
|
LAURENS814
|
op woensdag 3 november 2010, 18:10
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:33
|
|
|
|
Ik heb vandaag gekookt.....(hou je vast )
Zuurkoolovenschotel met gehakt Stamppot andijvie met spekjes Hachee Aardappelpuree voor de oven 2x gestoofde witlof 2x gestoofde prei 2x gestoofde uien 1 zak gehaktballen 2 porties varkenslappen in jus Dikke rijst
Zijn wij zulke grote eters???Welneeeeeeeee,ik vul zo nu en dan iemands diepvries
Wij eten vanavond:eigengemaakte broodjes shoarma met toebehoren
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
|
|
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=FGK0uuvhWsg&feature=&p=6ACB4EBDBB675BA5&index=0&playnext=1
Hier is een predikant die radical en direct de dingen durft te noemen zoals andere predikanten niet meer over durven te spreken. Het heeft mijn ogen wel geopend in iedere geval.
Wees niet als de wereld ondanks dat we in de wereld leven. Wees gij geheel anders door niet overal aan mee te willen doen. Welke weg kies je voor de smale of de breede weg? Durf je ergens ervoor te gaan staan !!
Shalom,
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | Mijn oma is vandaag begraven. Ze was 94 en was devoot katholiek. De uitvaartsliturgie/dienst was katholiek/gregoriaans. Misschien verwacht je nu een theologische verhandeling van me hoe ik tegen veel theologische dogma`s van de katholieke leer ben als die-hard radicaal evangelisch ggggrrrrrristen, maar nee not today.
Wel wil ik met jullie delen wat een indruk de dienst op me maakte, de pastoor haalde de Schrift aan waar Jezus wijst op de vele woningen die bereid zijn voor zijn kinderen, en hoe oma er naar verlangde. Hoe oma haar geloof uitleefde en die wijsheid op de familie overdroeg door handel en wandel, niet alleen woorden.
Verder legde de pastoor heel goed uit waarom hij met die wc-borstel ( ) de kist natmaakte, waarom er wierook was en er iemand met het kruis aan het hoofd van de kist stond. Kernpunten als zonde, vergevend bloed en het kruis kwamen op een eenvoudige doch doordringende manier voorbij in zijn uitleg voor de bezoeker en leek.
Alle theologische boeken, woorden en Bijbelstudie`s zijn zeer mager in verhouding met deze getuigenis van mijn oma, en de mooie uitleg van deze katholieke broeder.
diep onder de indruk, kijk nog even paar keer in de spiegel....
Tot boven oma. |
Fijn dat je dat mag weten hé. Sterkte ermee.
GrZing
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:38
|
|
|
|
Apples and wine
Women are like apples on trees. The best ones are at the top of the tree. Most men don’t want to reach for the good ones because they are afraid of falling and getting hurt. Instead, they sometimes take the apples from the ground that aren’t as good, but easy. The apples at the top think something is wrong with them, when in reality, they’re amazing. They just have to wait for the right man to come along, the one who is brave enough to climb all the way to the top of the tree.
Now men . . . men are like a fine wine. They begin as grapes, and it’s up to women to stomp the shit out of them until they turn into something acceptable to have dinner with.
(Wordt vertaald...)
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op woensdag 3 november 2010, 17:39
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:38
|
|
|
|
Gecondoleerd met het verlies van je oma. 94 is een heel mooie leeftijd!!
Met mn ex, die ook RK is, heb ik ook RK begrafenissen meegemaakt. Indrukwekkend, als je de kille gereformeerde begrafenissen gewend bent. Voor zover begrafenissen überhaupt ooit wennen...
De kloof tussen RK en protestant is op sommige plaatsen heel breed en diep, het zou echter beter zijn meer te kijken naar wat ons bindt dan naar wat ons scheidt. Uit beide kerkstromingen komen de schapen en bokken die ons Jezus' kudde maken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:42
|
|
|
|
| LOES550 schreef: | | Mooi optrekje heb je Frank! Mag ik komen logeren? |
dat was ooit mijn optrekje...je kan er wel enkele dagen naartoe als je daar zin in hebt...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:47
|
|
|
|
| ANITA324 schreef: | Voor vandaag ben ik Hete Bliksem aan het maken. Is erg lekker beetje stroop door en eetsmakelijk
Shalom,
 |
Zo te zien is het hutspot.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:50
|
|
|
|
De vertaling:
Appels en wijn
Vrouwen zijn als appelen aan bomen. De beste zitten in de top van de boom. De meeste mannen willen niet naar de goede appels reiken omdat ze bang zijn te vallen en zich te bezeren. In plaats daarvan rapen ze soms de appels van de grond op. Deze zijn niet zo goed, maar wel gemakkelijk. De appels in de top denken dat er iets mis is met hen, terwijl ze in werkelijkheid verbazingwekkend zijn. Zij moeten gewoon wachten totdat de juiste man voorbij komt. Degene die moedig genoeg is helemaal tot bovenin de top van de boom te klimmen.
En nu mannen . . . mannen zijn als een goede wijn. Zij beginnen als druiven, en het is aan de vrouwen om bij hen de shit eruit te stampen totdat ze veranderen in iets acceptabel genoeg om mee te dineren.
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op woensdag 3 november 2010, 17:51
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANGELIQUE327
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:51
|
|
|
|
| PEACEDOVE820 schreef: | Super hoor vast van een hele lieve schat gekregen 
Wouw stond er net iemand voor me deur met een boel lekkers, God weet al wat een mens behoeft en dan mag je toch soms effe wat extras krijgen dikke knipoog van God  |
Hihi...die bloemen waren van een vrouw Peace..maar daarom was ik er niet minder blij mee! En jij met je lekkers! Heerlijk he! Dat geeft weer moed om door te gaan!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:53
|
|
|
|
Als we nu eens een rekening openen voor de niet draagkrachtige cm-leden.......Dan kan iedereen naar t feest!  |
Hmm.....heel eerlijk gezegd weet ik wel betere doelen, dan het sponsoren van een duur kerstdiner. Dit doet me een beetje denken aan het Leger des Heils. Die steun ik overigens wel.
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op woensdag 3 november 2010, 18:26
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:57
|
|
|
|

zit appeltjes door he die stukjes erg lekker maar oppassen dat je mond niet verbrand.
Shalom,
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:59
|
|
|
|
Pleit je hier nu voor Sola Scriptura? Overigens, misschien goed om te weten dat Sola Scriptura helmaal niet Sola Sciptura is.
Nergens in de Bijbel staat namelijk geschreven dat je alleen en uitsluitend af moet gaan op wat er (letterlijk) in de Bijbel staat geschreven en dat de mondelinge overlevering van de apostolen, ofwel de apostolische traditie, niet mag bestaan.
De schriftgedeelten die jij citeert slaan alleen op de Septuagint, de Griekse vertalig van het Oude Testament. In de tijd van Paulus waren de synoptische evangelieen namelijk nog niet gecanoniseerd, c.q. op schrift gezet. De leer van Christus werd door de apostelen mondeling overgedragen op hun eigen leerlingen. Om je toch een Bijbels voorbeeld te geven:
In alles heb ik u getoond dat u de zwakken zo, door hard te werken, moet steunen, indachtig de woorden van de Heer Jezus, die immers gezegd heeft: “Geven maakt gelukkiger dan ontvangen.”’ [ handelingen 20:35, NBV]
Jezus zou dus hebben gezegd dat het beter is te geven dan te ontvangen. Waar in de evangelieen lees je deze uitspraak? Nergens dus, het is een uitspraak die Jezus persoonlijk aan de apostel heeft verkondigd en door Paulus (eerst mondeling) werd overgedragen op zijn leerlingen. Niet alles wat Jezus heeft onderwezen is dus op schrift gezet en dus in de Bijbel terecht gekomen. Of zo als er staat in Johannes: Jezus heeft nog veel meer gedaan: als al zijn daden, een voor een, opgeschreven zouden worden, zou de wereld, denk ik, te klein zijn voor de boeken die dan geschreven moesten worden [ Joh. 21:25,NBV].
Dit is de apostlische traditie, de mondelinge overlevering van de apostelen aan de kerk. Traditie is overiges niet verkeerd getuige deze Bijbel teksten:
15 Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift. 16 [ 2 Tess. 2:15,NBV]
Broeders en zusters, op gezag van onze Heer Jezus Christus dragen wij u op u niet in te laten met broeders of zusters die hun werk verwaarlozen en niet leven volgens de traditie die wij hebben doorgegeven [ 2 Tess. 3:6, NBV]
De traditie is dus niet alleen het geschreven woord maar ook de mondelinge overlevering van de apostelen.
Daarnaast stelt Paulus dat de schrift nuttig is ter onderwijzing, daar heeft hij natuurlijk gelijk in maar hij stelt echter niet dat je uitsluitend de schrift moet gebruiken.
Niet boven de schrift uitgaan, betekent volgens mij dat je moet blijven redeneren/leven in de 'geest' van de Bijbel. Zo kun je een dwaalleer onderscheiden van de ware leer. De apostolische traditie, die zo vaak wordt verguist door protestanten, is een goed 'tegengif' tegen ketterijen en dwaalleringen.
Laatst aangepast door
|
LAURENS814
|
op woensdag 3 november 2010, 18:07
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:02
|
|
|
|
Een kerstactie van Chris: Doneer ieder een euro en iedereen kan er naar toe.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:06
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | De vertaling:
Appels en wijn
Vrouwen zijn als appelen aan bomen. De beste zitten in de top van de boom. De meeste mannen willen niet naar de goede appels reiken omdat ze bang zijn te vallen en zich te bezeren. In plaats daarvan rapen ze soms de appels van de grond op. Deze zijn niet zo goed, maar wel gemakkelijk. De appels in de top denken dat er iets mis is met hen, terwijl ze in werkelijkheid verbazingwekkend zijn. Zij moeten gewoon wachten totdat de juiste man voorbij komt. Degene die moedig genoeg is helemaal tot bovenin de top van de boom te klimmen.
En nu mannen . . . mannen zijn als een goede wijn. Zij beginnen als druiven, en het is aan de vrouwen om bij hen de shit eruit te stampen totdat ze veranderen in iets acceptabel genoeg om mee te dineren.
 |
de shit eruit stampen en dan die shit tot iets smakelijks maken??? Alvast smakelijk...ik dacht net een boterham met choco te eten maar ik vast vandaag wel eens een keertje...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:08
|
|
|
|
| ZINGA672 schreef: | De vertaling:
Appels en wijn
 |
Je kan dat 'recept' ook op deze topic zetten: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:18
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Een kerstactie van Chris: Doneer ieder een euro en iedereen kan er naar toe. |
En wat is volgens jou dan de definitie van niet 'draagkrachtig
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:20
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | En wat is volgens jou dan de definitie van niet 'draagkrachtig  |
Lijkt mij heel lastig te bepalen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:20
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | | Nee..maar je hield er wel een trauma aan over...dus misschien komt die therapie dan toch nog van pas? |
Hier snap ik ook al niets van Enige uitleg is wel op zijn plaats
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:23
|
|
|
|
[cSchijndood is een staat van bewusteloosheid waarbij er onvoldoende en onwaarneembare ademhaling en bloedsomloop is. Daardoor lijkt het alsof de dood is ingetreden. Het lichaam vertoont een blauwe kleur.
olor=blue][/color]
Dan zou ik geloof ik gaan reanimeren........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:24
|
|
|
|
| GIBBY159 schreef: | Mijn ervaring van het GELOVEN is dat sommige mensen alles beredeneren willen. Nu weet ik dat er deelnemer(s) zijn, die zich soms in de chatroom zo beredenerend gedragen, zich niet erg bewust zijn van het feit dat er o.a. kerkelijke verdeeldheid bestaat. Sommige mensen die alles willen beredeneren hebben niet altijd een goed woord over voor het GELOOF. In zijn/haar ogen is het GELOOF maar een minderwaardig zaakje, het is maar "geloof".... Nee, dán de wétenschap! De wetenschap geeft zekerheid. De wetenschap doet zeker weten.... De wetenschap heeft trouwens ook uitgemaakt, dat heel veel verhalen in de Bijbel onmogelijk zijn.... Ik denk dat wij zulke mensen er op mogen wijzen dat hij/zij wel heel ouderwets is. Ja...inderdaad, de wetenschap in de 19e eeuw had veel overmoed en overschatting. Maar inmiddels heeft de zélfde wetenschap getuigenis afgelegd dat zij bijna niéts weet. Namelijk dat vele wetenschappelijke resultaten maar voorlopig zijn. In gesprekken in de chatroom kunnen we enkele misverstanden opruimen toen er een discussie op gang kwam waarbij de een het nog beter wist dan de ander. Iemand probeerde toen de "leiding" naar zich toe te trekken op een manier waarmee ik mij beslist niet wilde conformeren! Ik heb toen in de chatroom gezegd: "we zitten allemaal hier te kletsen als een kip zonder kop!" Ik bedoel met deze topic te verduidelijken dat wij met elkaar én van elkaar kunnen leren hoé wij horen om te gaan met de mens die alles beredeneren wil.........
Er zijn nu eenmaal in de wetenschap grond-begrippen die we niet bewijzen kunnen! Maar die we zonder meer aanvaarden! Trouwens, de gehele samenleving is gegrond op GELOOF én VERTROUWEN. Het Christelijk Geloof is identiek met vertrouwen! Omdat wij GELOVEN wéten wij. En dat wéten is niet intellectualistisch van karakter...nee, dat wéten is de kern van de LIEFDE jegens GOD. Begin een gesprek nooit met tegen-bewijzen. Tracht nimmer de elementaire waarheden van het GELOOF te bewijzen.... Dat is water naar de zee dragen. Getuig alleen, dat GELOVEN wil zeggen: antwoorden op de levensomvattende eis van Christus en weten dat alleen in Christus de zekerheid van ons leven gegarandeerd is. |
Bedankt voor dit zeer beredeneerde artikel!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:28
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Ik heb Willemijn altijd lief gevonden... ...vooral wanneer ze pittig uit de hoek komt...  |
Ik weet niet of iedereen dat met je eens is Frank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:32
|
|
|
|
“Ga niet boven hetgeen geschreven staat”
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977 of HSV. M.V. Update 15-3-2009
Soms hoort men dat sommigen Paulus’ woorden “want wij kennen ten dele” (1 Kor. 13:9) blijkbaar als een excuus gebruiken om zich bezig te houden met geestelijke ‘kennis’ waarover de Bijbel geen openbaring geeft. Alsof “ten dele kennen” een vrijbrief is voor fantastische speculaties. Schrijvers zoals b.v. Tolkien, C.S. Lewis, die zich christen noemden, propageren zulke buitenbijbelse fantasieen. (Over “In de Ban van de Ring” van Tolkien, Harry Potter en C.S. Lewis kan u trouwens waarschuwingen lezen op mijn site onder “Sektarisme & dwalingen” en “Duivel & demonen”, of rechtstreeks onder www.verhoevenmarc.be).
Je mag er dan niet op wijzen dat zulke auteurs buitenbijbels (laat staan occult!) bezig zijn want wij allen kennen ‘slechts’ ten dele en ‘dus’ mogen en kunnen wij hen niet bekritiseren.
Ik vraag mij af wat sommige christenen dan denken wàt deze dwaalprofeten eigenlijk “kennen” dat zo nodig gepubliceerd moet worden (overigens in grote oplagen en met veel winst). Is de Bijbel als kennisbron dan niet toereikend, genoegzaam voor ons? Los van het gebod dat wij niets aan de Schrift mogen toevoegen (!) is het duidelijk wat Paulus aan Timotheüs schrijft:
“De hele Schrift is door God ingegeven en is nuttig om te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God dient volmaakt moge zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust” (2 Timotheüs 3:16).
Wij hoeven daarom voor geestelijke kennis niet verder te gaan dan wat geschreven is. Ik vind een tekst als 1 Korinthiërs 4:6 daarom zo krachtig. Spijtig dat dit vers in de oude Statenvertaling niet goed tot zijn recht komt. Ik geef hem hierna weer, met commentaar over de grondtekst:
“En deze dingen, broeders, heb ik op mijzelf en Apollos bij gelijkenis toegepast, om uwentwil; opdat gij in ons zoudt leren, niet te gevoelen* boven hetgeen geschreven is, dat gij niet, de een om een ander, opgeblazen wordt tegen de ander” (1 Korinthiërs 4:6, Statenvertaling 1977).
* Gr. mathète, van mathèsis: leren, onderricht, opvoeding; (dorst naar) kennis; wetenschap. Vgl. mathètès: leerling, en mathètikos: het leren betreffend. (Prisma G/N).
Ik ben geen voorstander van de NBG-vertaling, laat staan de recentste moderne vertalingen, maar de vertaling uit het Grieks van dit vers is in de NBG-vertaling beter:
“Dit, broeders, heb ik op mijzelf en Apollos overgebracht om uwentwil, opdat gij uit ons (voorbeeld) zoudt leren niet te gaan boven hetgeen geschreven staat…” (NBG 1951).
Inmiddels is er de Herziene Statenvertaling (NT; 2006), en deze vertaalt dit vers nu ook correct:
“Deze dingen nu, broeders, heb ik ter wille van u toegepast op mijzelf en Apollos, met de bedoeling dat u van ons leert niets te bedenken boven wat er geschreven staat …” (HSV)
Het gaat dus in dit vers over het streven naar geestelijke kennis bóven wat er geschreven is. Wijmoeten niet willen uitreiken boven hetgeen ons hiervan geopenbaard is in de Schrift.
Dit is in overeenstemming met het gebod dat wij niets aan de Schrift mogen toevoegen (of afnemen), zoals weergegeven in Deut 4:2; 12:32; Spr 30:5-6; 2Kor 11:3; Gal 1:8-9; Op 22:18-19. Hierna enkele voorbeelden:
“Alle rede Gods is doorlouterd; Hij is een Schild voor hen, die op Hem betrouwen. Doe niet tot Zijn woorden, opdat Hij u niet bestraffe, en gij leugenachtig bevonden wordt” (Spr 30:5-6).
“Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit de hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt [= van de toenmalige apostelen], die zij vervloekt” (Galaten 1:8-9).
Juist door het zondige streven van de mens naar hogere geestelijke kennis, is de zondeval er gekomen! Satan zei tot Eva:
“… en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad. En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijs, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken” (Genesis 3:5-6).
Laat u dus niet in met het slangenvergif van buitenbijbelse of occulte ‘kennis’ en de auteurs die dat produceren. Leer het principe:
“De verborgen dingen1 zijn voor de HEERE, onze God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden van deze wet” (Deuteronomium 29:29).
Dezelfde waarschuwing gaat op voor menselijke, ijdele hersenspinsels, de ten onrechte zo genoemde kennis die welig tiert en waartegen Paulus meermaals waarschuwde:
“En dit zeg ik, opdat niet iemand u misleide met beweegredenen2 die een schijn hebben. … Ziet toe, dat niemand u als een roof meevoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus” (Kolossenzen 2:4, 8).
“O Timotheüs, bewaar het u toebetrouwde pand, ga onheilig, zinloos gepraat uit de weg en de tegenstellingen van de ten onrechte zo genoemde kennis” (1 Timotheüs 6:20).
Ware wijsheid en de voor ons nuttige geestelijke kennis ligt besloten in Christus en Zijn Woord:
“…Christus; in Wie al de schatten der wijsheid en der kennis verborgen3 zijn” (Kol. 2:1-3).
Van buitenbijbelse profeten - profeten van de duisternis - is het volgende ook goed om weten:
Valse Profeet Veel Profijt ! En van de kracht die daarachter zit: De duivel biedt veel, geeft weinig, neemt alles!
Homepage: http://www.verhoevenmarc.be/index.htm
http://www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm
1 Kantt. 35 Statenvertaling: “De verborgen dingen: Mozes, van veel grote, ook toekomende dingen gesproken hebbende en nog zullende spreken, bedwingt in Deut. 29:29 de curieusheid en nieuwsgierigheid van wijders te onderzoeken hetgeen in Gods raad verborgen is, en beveelt het volk te blijven binnen de palen van zijn geopenbaard woord, om dat te onderzoeken, te geloven en daarnaar te leven”.
2 Kantt. 14 Statenvertaling: “Beweegredenen: Namelijk gelijk de redenaars en wijsgeren plachten te gebruiken, waardoor zij onder den glimp van waarschijnlijke redenen, die dikwijls gene vastigheid hadden, de harten innamen, en wijsmaakten wat zij wilden”.
3 Kantt. 12 Statenvertaling: “Verborgen zijn: Dat is, begrepen of besloten zijn. Doch de apostel gebruikt het woord verborgen, omdat de natuurlijke mens deze dingen niet begrijpt, maar dat zij geestelijk worden onderscheiden; Matth. 11:25; 1 Cor. 1:23”.
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |