ChristianMatch

Forum

"Ga niet boven hetgeen geschreven staat"
Ga naar pagina Vorige 1 ... 1473 1474 1475 1476 1477 1478 1479 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 20:35

Misschien luister jij wel niet naar de waarheid Anita.
Jij komt bij mij over , als iemand die de waarheid in pacht heeft.
En het juiste geloof heeft.

Het lijkt of jij alles een beetje vervloekt , wat niet in jouw straatje past.

Ik kan me voorstellen dat mensen je niet meer serieus willen nemen.
Vaak vragen ze naar jouw persoonlijke mening naar dan kom je weer aandraven met een lang verhaal van een of ander persoon.

ANITA324 19:56 uur:
mijnt tong is zo scherp als een zwaard.

zwaard der gerichtigheid

Dit Zijn 2 uitspraken van jouw heden avond in de chatbox

Ben jij hier om een oordeel over ons te vellen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 20:43

GIBBY159 schreef:
Doe maar...ga maar een poosje door...net zolang totdat tot je door hebt.

Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
BASTIAAN161

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 20:43

LOES550 schreef:
Smiley die vol vragen zit

Voor iemand zoals ik, die veel wankelt met het geloof is dit wel
een heel moeilijk forum.
Ik hou me niet vast aan één bijbelvertaling. Bij bijbelstudie heb ik
vier of vijf verschillende bijbels om me heen.
Wat is de echte goede vertaling van de grondtaal? Ik ken geen hebreeuws, ik heb niet de orginele teksten uit de tijd van Jezus.
Ik vraag de hulp van de Heilige Geest en neem de teksten door. Maar toch
vorm je altijd je eigen mening denk ik. Ik laat me ook onbewust beïnvloeden door mn eigen ervaringen.
Iedere dominee heeft ook weer zn eigen kijk op een bepaalde tekst.
Waar kan ik dan er achter komen wat er bedoelt wordt met wat er in de bijbel staat?
Moet ik elke verschillende mening van de dominees geloven, of de mening van de mensen uit de bijbelkring, of de mening van de mensen van een cursus over het geloof of of......
Ik vind het echt moeilijk.
Wat ik wel weet is dat God liefde is en mij helpt en bij me is: ALTIJD

Je laatste zin is heel waardevol. Bedankt voor je getuigenis.
Het doet me denken aan de berijmde woorden van ps 25:
Gods verborgen omgang vinden zielen waar zijn vrees in woont.
Bovendien sla je ook de spijker op z’n kop door te wijzen op het feit waar wij alle hulp van kunnen verwachten, namelijk bij Hem, de hulp van de heilige Geest.

Ik had iets genoemd over het NBV,
De gekozen benadering vergt geen kennis van grondtekst of over vertaalwetenschappen, want dan had ik je wel lastig gevallen met bijvoorbeeld linken zoals deze: http://www.morgenster.org/nieuwebijbelvertaling.htm
Maar dat doe ik niet Knipoog smiley

Ik vraag bij het beoordelen van een vertaling alleen om het geestelijke met het geestelijk te vergelijken. Beproeft alle dingen of ze uit God zijn.
soms blijkt geleerdheid dan juist eerder een belast te zijn die ons verhinderd alles in afhankelijk te verwachten van de Vader. Zo Hij het huis niet bouwt, vergeefs zwoegen de bouwlieden.
Ik geloof dat zonden die we onbewust doen, tegen onze wil, ons vergeven worden, zolang we met een goed geweten God willen dienen. En dat dan b.v. een gebruik van ontrouwe vertalingen ons niet zal schaden. Iets ervaren als moeilijk, is in dat opzicht geen probleem, het gaat niet om het meest nauwgezet ( hoewel we dat wel nastreven), maar het gaat om ons hart.
Naar boven

Auteur Bericht
BASTIAAN161

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 20:45

CHATULIEM619 schreef:
Het is niet de taak van de vertaler de Bijbel uit te leggen. Daar gaat bv. Het Boek volgens mij vreselijk de mist in. Het interpreteert nl. bij voorbaat al wat er staat. Een vertaler heeft slechts als taak zich bezig te houden met de zuiverheid van de vertaling. Dat betekent, dat hij/zij zich verdiept in zowel de grondtekst als in de doeltekst en zonder eigen interpretatie weergeeft wat er staat.
Er zijn voor de uitgave van de NBV proefedities verschenen, waar mensen hun inbreng mochten geven of de grondtekst goed weergegeven is. En dat is slechts het enige wat telt. Veel mensen hebben aan dit project meegedaan en alle mensen hadden één grondhouding, nl. respect voor de grondtekst. En dat respect ging heel ver. Om dan deze mensen als ongelovigen af te schilderen vind ik dan ook wel heel ver gaan. Ik ken geen vertaling die met grotere zorgvuldigheid en inspanning gemaakt is. Als je kijkt naar de betrokkenen, zie je dat ook terug een hele lijst, van verschillende denominaties.

Wat betreft de SV, het is een typische refo vertaling, bv. met hun visie op de vrouw. Het gaat uit van een verouderde grondtekst en het heeft geen oog voor betekenisnuances van een woord. Het heeft alleen maar oog voor de grondtekst en dat gaat ten koste van de begrijpelijkheid voor de lezer.
Voor een vertaler zijn dit hele slechte criteria. Allereerst zou je er van moeten vergewissen, dat de tekst die je vertaalt de goede tekst is. De SV verwerpt onderzoek naar deze teksten vanaf 1600. Verder heeft een woord verschillende betekenissen, en moet je zoek naar de betekenis in de contekst. Die contekst geeft nl. de waarde van het woord aan.
Ten derde, de Bijbel is geen doel op zichzelf, maar een middel om God te leren kennen. Het streven zou moeten zijn dat de Bijbel voor iedereen toegankelijk moet zijn, zonder dat ze een woordenboek erbij moeten hebben.

Bedankt voor je reactie.
Ja, ik begreep dat je zorgvuldigheid en zuiverheid belangrijk vindt.
Maar mijn vraag daarop aan je was:
Acht je het van ondergeschikt belang of bijvoorbeeld een vertaler gelovig is?

De tweede vraag aan je hield hier direct mee verband, namelijk:
ben je oneens met wat ik als onderliggende criterium noemde, namelijk :
"Ook het verstaan van de Bijbel en vertalen van de bijbel is een geestelijk proces. Gods Woord is geestelijk en kan alleen geestelijk begrepen worden. En God openbaart het zijn kinderen door Zijn Geest. "

Met deze vraag beschuldig ik niemand als ongelovig. Het vormt alleen een basis waaruit het een en ander voortvloeit. En daarom ben ik, voordat ik op de andere door jouw genoemde punten in ga, toch nog steeds heel benieuwd naar je mening hierover Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 20:50

MARISKA601 schreef:

Vaak vragen ze naar jouw persoonlijke mening naar dan kom je weer aandraven met een lang verhaal van een of ander persoon.

zwaard der gerichtigheid

14 Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt,
en [waarvan] u verzekering gedaan is, wetende,
van wien gij het geleerd hebt;
15 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt,
die u wijs kunnen maken tot zaligheid,
door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering,
tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods volmaakt zij
,
tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.

Staten Vertaling

1 Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus,
Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en [in] Zijn Koninkrijk:
2 Predik het woord; houd aan tijdelijk,
ontijdelijk; wederleg, bestraf,
vermaan in alle lankmoedigheid en leer
.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen;
maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen [hun] gehoor van de waarheid afwenden,
en zullen zich keren tot fabelen.
5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen;
doe het werk van een evangelist,
maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.

Shalom,

Naar boven

Auteur Bericht
BASTIAAN161

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 20:51

ZINGA672 schreef:
On topic, maar toch een ander onderwerp...

Wat denken jullie van leugen(tje)s in crisis- en oorlogstijd?
(...)
In de Wereldoorlog II schijnen er mensen geweest te zijn die Joden onderdak boden, maar hierover niet tegen de Duitsers wilden / konden liegen.

En zo zijn er vast nog meer voorbeelden te noemen. Wat te doen als een leugen om bestwil mensenlevens kan redden?
Interessant onderwerp. Ik zou het als volgt willen formuleren,

Ik geloof niet in een keuze tussen 2 kwaden. En als je die al ervaart dat nog geloof ik dat het vermeende minste kwaad nog steeds een kwaad blijft. En niet iets wat daardoor goed is geworden of zegenswaardig. Het blijft zonde. Een zonde die vergeving nodig heeft.

Want dan kun je alles wel rechtvaardigen door er een groter kwaad tegenover te stellen:
Mag je je eigen kind vermoorden?
Wat als een moordenaar dreigt al je kinderen te doden als jij niet 1 van je eigen kind zelf doodt ?

Betreft het oorlogsvoorbeeld. Wat te doen als er een SS-er voor de deur staat die je vraagt of er Joden zijn.

Het gaat er dan m.i. helemaal niet om of de jood er is of niet. Stel maar eens dat je echt geen jood verborgen houdt. Dan zou je antwoord moeten zijn dat je geen antwoord geeft omdat je niet meewerkt aan (Joden)moordenaars. Maar inplaats van zoiets te antwoorden zal men geneigd zijn: te liegen door huichelachtig het beeld te scheppen dat je een vriend bent van de jodenvervolgers. De kern is dat je eigen hachje in het gevaar is. Als je openlijk zegt dat je hun beschouwt als bezetter en vijand, ben je eerlijk en loop je goede kans dat ze niet verder zoeken omdat ze je zelf al gevangen gaan nemen. Om maar eens een dwarsstraat te fantaseren. Punt is dat door een verborgen jood aan het verhaal toe te voegen, het voorbeeld uit het verband wordt gerukt van waar het om gaat. De waarheid spreken- niet alleen door ja of nee te zeggen maar juist ook door op alle andere mogelijke manieren de goede naam van je naaste te beschermen. Dat is de waarheid spreken en de vijand erop wijzen dat ze strijden tegen God’s geboden en dat je niet meewerkt aan welke manier van jodenvervolging dan ook.
Het is theoretisch – maar dat is het voorbeeld dan ook.

Als je leven in gevaar is doordat je partij kiest voor een jood, natuurlijk lieg je dan als je gevraagd wordt of je er iets mee te maken hebt. Dat is onze menselijke natuur. We kiezen uit verschillende kwaden. Toch zegt Jezus exact over die situatie: nog eer de haan zal kraaien heb je mij driemaal verloochend. Als Jezus het verloochening noemt, waarom zouden wij het dan het uitvoeren van zijn geboden noemen?! Het is een kwestie van op je in laten werken maar het eindresultaat is steeds dat de geboden niet voor niets van God verordineerd zijn en dat de satan er zijn werk van maakt om ons bespiegelingen voor te houden alsof God ons met zijn geboden in verlegenheid brengt. Het tegendeel is waar. Als wij de geboden heel erg serieus nemen worden wij een gevaar voor ons zelf, en wellicht voor de staat. Dan ook zeg je ronduit tegen de jodenvervolgers dat jouw God verbiedt om op wat voor manier ook met ze mee te werken. Met het risico dat we direct zelf afgevoerd worden. Dat heet naastenliefde. En als wij dat niet durven en voor ons eigen hachje liegen, dan is het wel zo netjes om ook voor je naaste te liegen.
Maar laten we dan niet roepen dat dat liegen geen liegen is.

Over Rachab.
Het feit dat Rachab’s geloof geprezen wordt houdt niet in dat al haar daden goed zijn, of dat ze geen zonden kent. Haar liegen ( en beroepskeuze) blijven verkeerd.

Want wat hád bijvoorbeeld een martelaar nog evangelisatie kunnen doen als hij op 1 moment maar gelogen had.
Maar wat ís de zonde belangrijk voor ons dat we haar heilig verklaren als we in de problemen komen.

Misschien is het zo erg met ons dat God ons wel wil helpen met een wonder maar blijken wij geen vertrouwen in hem te hebben om hem onvoorwaardelijk te dienen en zoeken we liever ons heil bij de zonde (b.v. de noodleugen).

Laten we een voorbeeld nemen aan Jezus: Hij loog nooit.
Ook niet bij de vele strikvragen die tot doel hadden Hem tot een Ja / Nee -antwoord te verleiden.
Naar boven

Auteur Bericht
SOFIE807

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 21:00

VISSER278 schreef:
En toevallig ook niet naar land van herkomst? Knipoog smiley

Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 21:02

And UP !!
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 21:03

[quote=HERMAN388]Nog 7 nachtjes slapen

....en dan? Sinterklaas Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 21:05

Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 21:08

Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 21:09

MARIO216 schreef:
And UP !!

Goesso, gloote jongen! Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 21:10

Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 21:48

MARIO216 schreef:
Dan mag jij voor mij gaan werken en het topic weer omhoog

Werken Smiley die vol vragen zit Geschokte, onthutste smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 21:58

ZINGA672 schreef:
Werken Smiley die vol vragen zit Geschokte, onthutste smiley

Ja, als ik aan het slapen ben mag jij mijn werk overnemen. Zal mijn baas leuk vinden Verraste, verbaasde smiley en weer omhoog het topic.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:11

MARIO216 schreef:
Ja, als ik aan het slapen ben mag jij mijn werk overnemen. Zal mijn baas leuk vinden Verraste, verbaasde smiley en weer omhoog het topic.

Ongetwijfeld Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:15

MARISKA601 schreef:

Waarom weer een persoonlijke aanval op iemand.

zwaard der gerichtigheid

Waarom weer een persoonlijke aanval op iemand?
Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Geschokte, onthutste smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:23

SUSANNAH475 schreef:
hmmm, volgens mij begrijp je het niet goed.
Die man had een joekel van een vis op een tafel gelegd (niet om te eten, maar om erover te vertellen, het was duidelijk in elk geval dat hij wist van een (tv-) opname Knipoog smiley), en ik had meer het idee dat ie na afloop de vis weer terug zou gooien... denk ik...

Ik zou em voor straf opeten (die vis) Duiveltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:29

De zin en onzin van het verdampingsproces ontgaat mij ten enenmale. Als al dat water nou es gewoon gezellig in de grond blijft zitten voor alle bloempjes en de plantjes.... Dan hoef ik niet iedere x nat te regenen Gefrustreerde smiley

http://www.youtube.com/watch?v=4owvyAwUVl8

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:31

ZINGA672 schreef:
Ongetwijfeld Engeltje smiley

Eindelijk een vrouw op de afdeling. Verraste, verbaasde smiley Smiley met dichtgeplakte mond . En weer omhoog.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:33

MAR907 schreef:
Waarom weer een persoonlijke aanval op iemand?
Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Geschokte, onthutste smiley

Als ze mij persoonlijk wil aanvallen dan moet ze dat maar doen ik zit er niet mee of ze nu hoog of laag wil springen en evenzo mensen die mij in woorden willen aanvallen ga je gang.

Shalom,
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:34

MARIO216 schreef:
Eindelijk een vrouw op de afdeling. Verraste, verbaasde smiley Smiley met dichtgeplakte mond . En weer omhoog.

Alleen maar mannen?? Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden

Hoeveel? Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:37

http://www.youtube.com/watch?v=amVqlbGBHbw&feature=related
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:38

ZINGA672 schreef:
Alleen maar mannen?? Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden

Hoeveel? Smiley met dichtgeplakte mond

Totaal iets van 50 man. And Up!!
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:42

ik keer mij de andere wang toe

Shalom,

Hem, die u op de wang slaat, biedt ook de andere; en hem, die u de mantel neemt, verhindert ook de rok niet te nemen. Luc. 6:29
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:43

MARIO216 schreef:
Totaal iets van 50 man. And Up!!

Ow... 'sdattal. Die houd ik wel ff onder de duim totdat jij trug bent.

Wil wel opslag. Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:45

zwarte pieten gooien geen pepernoten maar eikels Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:47

ZINGA672 schreef:
Ow... 'sdattal. Die houd ik wel ff onder de duim totdat jij trug bent.

Wil wel opslag. Coole smiley met zonnebril

Heb een hele aardige baas. And Up !!
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:56

Als mens blijf ik van jullie houden Verliefde smiley
Evenzo God van jou en mij houdt.

Shalom,

Een zuster in Christus,

Anita

Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:56

Laatst aangepast door
ANITA324
op zaterdag 6 november 2010, 23:14
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 1473 1474 1475 1476 1477 1478 1479 ... 6194 Volgende
Pagina 1476 van 6194