| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 04:44
|
|
|
|
| BEUN656 schreef: | Sure...  |
Wat wil je eigenlijk hiermee vertellen Beun...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 04:56
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | | Ben ik niet met je eens Beun. Als je daadwerkelijk een levende relatie met God hebt, mag je ook je boosheid met hem delen. En ja, er gebeuren nu eenmaal in ieders leven dingen die niet leuk zijn, die we niet begrijpen.. soms komt dat door keuzes die we zelf maken, maar het komt ook vaak genoeg voor dat er dingen gebeuren waar degene die het treft niet verantwoordelijk voor gesteld kan worden, noch voor gekozen heeft. En ja.. dan is teleurstelling, verdriet, onbegrip maar ook boosheid een hele normale menselijke emotie. God vraagt niet van je dat je die emoties wegdrukt, maar juist dat je ze met Hem deelt. En nee.. dat wil niet zeggen dat de situatie veranderd, maar Hij wil er wel voor jou zijn, jou steunen en jou kracht geven om ook die situatie aan te kunnen. |
.....
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op dinsdag 15 maart 2011, 16:11
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 05:02
|
|
|
|
| WIEPPIE764 schreef: | | HERMAN DIT IS EEN TOPIC VOOR GETRUIGENISSEN NIET PREKEN. |
Liever een preek dan geen getuigenis toch Wieppie
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 05:03
|
|
|
|
| BEUN656 schreef: | | Het antwoord hierop is heel eenvoudig, ja. Want volgens mij laat de Bijbel niks aan duidelijkheid te wensen over... |
Wil je dit nader toelichten Beun
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 05:05
|
|
|
|
| BEUN656 schreef: | | Volgens mij ook het enige verstandige commentaar in deze topic... |
Maar Thomas is ook heel wijs hoor Beun
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 08:54
|
|
|
|
Volgens mij wordt er over 2 vormen (uitingen) van boosheid gesproken die misverstand opwerpen.
Beun heeft het over boosheid die gericht is tegen/op God. Tegen de dingen die mensen overkomen zoals verdiet, pijn, moeiten, enz. Je bent boos omdat die dingen je overkomen en je geeft God daar de schuld van. Dan ben ik het met Beun en David eens....van deze dingen kun je God de schuld niet geven. Deze vorm van boosheid geeft verbittering naar God toe en zal je uiteindelijk steeds verder van Hem doen verwijderen.
Lisa heeft het over de boosheid die in je is naar aanleiding van de dingen die je overkomen, en daarmee kun je naar God gaan. Daar kun/mag je met God over praten, Hem vertellen dat je boos bent op die en die of op een situatie. Dan praat je met God, als tegen je vader, je mag alles bij Hem brengen. Deze manier van omgaan met boosheid brengt je heel dicht bij God. Je mag bij hem schuilen en dan zal Hij je troosten.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 08:59
|
|
|
|
| BEUN656 schreef: | | Wacht even... Ik denk dat ik maar eens even met een groot misverstand de vloer moet aanvegen. Want weet je dan niet dat we eigenlijk helemaal geen rechten kunnen laten gelden bij God?! Waar halen we dan het lef vandaan om boos op God te worden?! Hij is niets aan ons verplicht en bovendien hebben we sinds de zondeval al onze rechten verspeeld! Dus: hoezo recht om boos op God te worden?! Daarnaast denk ik niet dat God rekening houd met onze zondige ingevingen, o.a. boosheid. Wat mij betreft blijven er dan vragen over.... Waarom...? Waartoe...? Die mogen we stellen omdat God inderdaad onze moeiten wel ziet... En ik denk dat we daar onze troost uit mogen putten... |
Beste Beun, hoe kom je erbij dat boosheid een zondige ingeving is. Uit de Bijbel blijkt dat ook God resp. Jezus boos kan worden. Dus als jij zegt dat boosheid een zondige ingeving is, dan zeg je dus in feite dat God/Jezus zondige ingevingen heeft op het moment dat Hij boos wordt.
Het feit dat je boosheid een zondige ingeving noemt, geeft aan dat juist jij een compleet verkeerd Gods-beeld hebt. God heeft ons geschapen naar zijn evenbeeld en dat wil dus zeggen dat wij dezelfde emoties kunnen ervaren die ook Hij ervaart. Daar hoort boosheid gewoon bij en daar is niets zondigs aan. Het is pas zondig als je die boosheid probeert weg te drukken en dus niet oprecht bent in het uiten van je emoties.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 09:00
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | Volgens mij wordt er over 2 vormen (uitingen) van boosheid gesproken die misverstand opwerpen.
Beun heeft het over boosheid die gericht is tegen/op God. Tegen de dingen die mensen overkomen zoals verdiet, pijn, moeiten, enz. Je bent boos omdat die dingen je overkomen en je geeft God daar de schuld van. Dan ben ik het met Beun en David eens....van deze dingen kun je God de schuld niet geven. Deze vorm van boosheid geeft verbittering naar God toe en zal je uiteindelijk steeds verder van Hem doen verwijderen.
Lisa heeft het over de boosheid die in je is naar aanleiding van de dingen die je overkomen, en daarmee kun je naar God gaan. Daar kun/mag je met God over praten, Hem vertellen dat je boos bent op die en die of op een situatie. Dan praat je met God, als tegen je vader, je mag alles bij Hem brengen. Deze manier van omgaan met boosheid brengt je heel dicht bij God. Je mag bij hem schuilen en dan zal Hij je troosten. |
Thx Imke.. jij snapt wat ik bedoel
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 09:13
|
|
|
|
| BEUN656 schreef: | | Zo zie je maar weer he... De wonderen zijn de wereld nog niet uit... Maar om mijn verhaal nou te doen bij een stelletje rooie, gemene vuilspuiters zou mijn keuze niet zijn... |
Sorry Beun, maar in mijn ogen ga je nu te ver. Je drukt je regelmatig heel ongenuanceerd uit op het forum en dat is op t randje.. nu ga je er overheen. Als christen zou je beter moeten weten dan je op deze manier uit te laten over andere mensen, ongeacht of je het al dan niet eens bent met hun opvattingen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 10:05
|
|
|
|
| BEUN656 schreef: | | Zo zie je maar weer he... De wonderen zijn de wereld nog niet uit... Maar om mijn verhaal nou te doen bij een stelletje rooie, gemene vuilspuiters zou mijn keuze niet zijn... |
Graag wat genuanceerder Beun656!
We gaan weer on-topic.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 10:35
|
|
|
|
wie jarig, trakteert 6 dagen gratis verlengen voor cmleden
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 10:39
|
|
|
|
voorlopig hopen mee te gaan;
hannah810, 38 jaar met pleegdochter van 5 simone 40 jaar en kind 11 jaar* arjanne 40 jaar?* gerda 51 jaar* marianne129, 49 jaar evt met kinderen angelique327, 50 jaar susannah475, 45 jaar jomali106, 43 jaar met kinderen van 11 en 13 jaar Joëlle246, 52 jaar Sweetlady, sweets 40er Miekjes285 42 jaar Erika129 36 jaar trijnie671 49 jaar annette965 50 jaar irene200 57 jaar Sofie807 Imke917, 54 jaar (onder voorbehoud) esther279 32 jaar met kind lydia739 dinie968 52 jaar loretta033 54 jaar kersje453 49 jaar xabia794 met dochter van 11 en belgische smiley* dayspring826 caarolien... 52 jaar brecht936 63 jaar met introducees ingrid800 39 jaar met drie kinderen gerlyn320 37 jaar marieke897 met kids (onder voorbehoud) Marian096 49 jaar jasmyn704 met zoon (leeftijd?) Lisa610 42 jaar carien982 31 jaar wilma729 45 jaar Aatje057 47 jaar Christina 50 jaar Cornelia889 54 jaar
mar907, 48 jaar waarschijnlijk met dochter van 17 crossroad317 henduk729, 40 jaar met intro* pimpernel883, 44 jaar benny340 45 jaar jozua159 48 jaar leonard480, 43 jaar o.v. Billy701 48 jaar eggie949 34 jaar gert182 42 jaar, met zoon van 15 herman388, 48 jaar marcowaal200 40 jaar bob582 32 jaar searching 40 jaar bartje734 51 jaar johannes774 49 jaar roseve569 50 jaar timo194 25 jaar joelbax 24 jaar mydestany349 32 jaar, evt met dochter gibby159 65 jaar winnetou276 35 jaar hannes469 42 jaar willem591 64 jaar maded321 46 jaar robert118 43 jaar arjo182 49 jaar dirkie395 39 jaar met twee kinderen (16 en 18 jaar?) marsjg370 jves252 35 jaar Portio 57 jaar Eloy997 45 jaar Jack, oud buurman van Hannah 49 jaar
Er kan nog meer bij!! Han en Lief hebben er zin an!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 10:41
|
|
|
|
Hoi CM-strandwandelaars,
Missen jullie zeelucht en strand? Zullen we weer gaan doen dit jaar? Lijkt me wel goed idee. Vorig jaar liepen we met zo'n 30 personen in Noorwijk en dit jaar gaan we naar Katwijk aan Zee. Speciaal voor christelijke wandelaars in "christelijke" badplaats. Daar is ruim parkeerplaats bij Boulevard tegenover de vuurtoren, Nu gaan we in voorjaar en wel op zaterdag 14 mei. We verzamelen bij de parkeerplaats rond half 12.30 uur Of jullie mee willen, hoor ik graag van jullie
Groetjes
Herman388 =============================================== Deelnemers:
Angelique327 Alous961 Miekjes285 Marian096 Lisa610 o.v. Aatje057
Herman388 Leonard480 o.v. Benny340 Pimpernel883 Henk546 Martin965
Nog meer aanmelders graag
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 10:48
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Ik bedoelde het helemaal niet lelijk Grace.......het relativeerde juist...... |
ik vatte het ook niet leijk op hoor wilde het ook beetje relativeren
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 11:06
|
|
|
|
Als ik zo de bijdragen lees van een aantal mensen, valt me op hoe groot de angst voor God is. De vraag die daar bij me opkomt is, in hoeverre geloof je in God omdat je anders bang bent naar de hel te gaan? Is angst voor de hel groter dan je liefde voor God??? Eigenlijk is dat een vorm van chantage. Je voelt je gedwongen God te dienen, omdat je anders naar de hel toe gaat..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 11:15
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | Maar Thomas is ook heel wijs hoor Beun  |
met je eens, hij spreekt vaak hele wijze woorden.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op maandag 14 maart 2011, 13:07
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 11:28
|
|
|
|
Ik vraag me af wat het nut is om iedere keer dezelfde lijst te plaatsen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 11:28
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Als ik zo de bijdragen lees van een aantal mensen, valt me op hoe groot de angst voor God is. De vraag die daar bij me opkomt is, in hoeverre geloof je in God omdat je anders bang bent naar de hel te gaan? Is angst voor de hel groter dan je liefde voor God??? Eigenlijk is dat een vorm van chantage. Je voelt je gedwongen God te dienen, omdat je anders naar de hel toe gaat.. |
Mijn opa was predikant van de oud.ger.gemeente in Tholen en ik ben best heel streng/behoudend opgevoed. Toch heb ik niet de angst voor God meegekregen in mijn geloofsopvoeding, veel meer het ontzag en de eerbied voor God, omdat Hij een Almachtig God is en je wel ziet, overal, bij wat je ook doet. Nu was dat laatste natuurlijk een waarschuwing, maar ook om ons te laten beséffen van: pas op wat je doet...God ziet je Toch werd over de straf van God door mijn ouders niet gesproken.. En over de hel al helemaal niet al heeft mijn opa in zijn preken het er wel regelmatig over gehad. ( als ik zo zijn boeken lees ) Het is een Bijbels gegeven dat de hel bestaat, maar in mijn ogen heeft het geen zin om ervoor te waarschuwen...het is een begrip waar ik zeker niks mee kan.. Denk dat het beter is om vanuit een positief geluid, vanuit het Evangelie, de belofte, naar elkaar toe te staan en vanuit de liefde die God voor ons heeft. God heeft Zijn Zoon gegeven om all onze zonden op zich te nemen en zo zal voor wie gelooft in De Zoon van God, alles meewerken ten goede. Die chantage herken ik dan ook gelukkig niet..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op maandag 14 maart 2011, 14:42
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 11:31
|
|
|
|
Problemen met inet hier. Woensdag komen ze langs om alles opnieuw in te stellen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SIEM720
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 11:31
|
|
|
|
| BEUN656 schreef: | | Volgens mij ook het enige verstandige commentaar in deze topic... |
Objectief vanuit mijn perspectief oordelend klinkt het zaterdag-commentaar van Lisa in dit topic ook als erg verstandig en wijs.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 11:46
|
|
|
|
Lijkt me wel heel erg als je je geloof in God als een soort van chantage ervaart. Net wat Chatuliem hier stelt... ik moet God wel liefhebben, want anders ga ik naar de hel...misschien durf je het zelfs niet hardop te zeggen, maar ervaar je het wel zo..als de hel zo hoog speelt bij je, mag je je denk wel afvragen waar in jouw ogen de liefde van God is, want vanuit die roepende liefde mogen wij zeggen; "ja Heere, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp." en dan zal de liefde voor God de plaats in gaan nemen voor de angst van de hel.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 11:47
|
|
|
|
| SIEM720 schreef: | | Objectief vanuit mijn perspectief oordelend klinkt het zaterdag-commentaar van Lisa in dit topic ook als erg verstandig en wijs. |
Thx Siem
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 12:02
|
|
|
|
| SIEM720 schreef: | | Objectief vanuit mijn perspectief oordelend klinkt het zaterdag-commentaar van Lisa in dit topic ook als erg verstandig en wijs. |
Ga nooit heen zonder te groeten ga nooit heen zonder een zoen Wie het noodlot zal ontmoeten kan het morgen niet meer doen Ga nooit heen zonder te praten dat doet soms een hart zo'n pijn Wat je 's morgens hebt verlaten kan er 's avonds niet meer zijn
~ Toon Hermans
Heel mooi Lisa, ook mee eens..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op maandag 14 maart 2011, 13:09
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 12:17
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Ik vraag me af wat het nut is om iedere keer dezelfde lijst te plaatsen.
 | Misschien heffen ze entree???
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 12:25
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Misschien heffen ze entree??? |
Ze verwachten een preek...wát ik je brom.. ik zou maar alvast iets voorbereiden Chat..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 12:41
|
|
|
|
"Het is niet mijn smart, het is niet mijn pijn, maar 't leven zonder U dát doet mij eenzaam zijn."
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 13:06
|
|
|
|
OOST WEST THUIS BEST maar is dat nu in het oosten of in het middenwesten VOOR JULLIE EEN VRAAG VOOR MIJ EEN WEET
Laatst aangepast door
|
GRACE585
|
op maandag 14 maart 2011, 13:08
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 13:28
|
|
|
|
| MARIAN519 schreef: | Ze verwachten een preek...wát ik je brom.. ik zou maar alvast iets voorbereiden Chat.. | Laat dat maar aan Hannah over...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 14 maart 2011, 16:13
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 14:15
|
|
|
|
Ben het helemaal met Marian eens.
Vaak worden mensen vandaag de dag naar het altaar gelokt, of voor naar de kerk in om een keuze te maken door middel van een vals Godsbeeld en gebruik van manipulatie en massa-psychologie. De Jezus de je vriend is, je altijd wilt zegenen, alleen liefde is. Die je leven verijkt, Die je rijkdom en gezondheid geeft. Waar God/Jezus succes of troost vezekerd, helpt bij het torsen van onze drukke, vermoeide en luxe leven, bij wie men geestelijk op schoot kan kruipen, en dus meer lijkt op een hemelse psychotherapeut die niet wilt teleurstellen. Over welke God hebben jullie het dan? geen wonder als de beloofde testen en verdrukking komt voor die christenen dat ze er zo van afstappen of boos op God worden door hun verkeerde-incomplete Godsbeeld.
Waar blijven onmisbare Bijbelse concepten als de ellendige zondige, gevallen staat van de mens? de NOODZAAK van berouw en bekering? termen als zonde, hel, kruis en het bloed? geen wonder dat het bewezen is dat er 2 op de 10 die tijdens zulke diensten naar voren komt ooit terug komt, en de rest niet.
Net zoals we mensen niet moeten bang maken en eenzijdig over de zonde en hel moet praten, zo ook niet de andere kant. liever deze dan de andere... maar het gaat om Bijbels balans, het HELE evangelie!
We houden van God omdat hij osn eerst heeft lief gehad. en uit dankbaarheid en liefde volgen we Hem en willen we de Geest niet bedroeven en gehoorzamen. niet wettisisme of angst.
en zoals marian al goed zei; er is een verschil tussen angst en ontzag voor Gods Heiligheid.
En laten we eerlijk zijn, het is een gezonde angst/ontzag. zie de reactie van Mozes:
hebr 12:
20 want zij konden dit bevel niet dragen: Zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het worden gestenigd. 21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze en beving.
*
kijk eens naar japan of wat er in openbaringen staat te gebeuren, de niet christenen zouden moeten beven! terecht! zoals de demonen doen!
PRIJS DE HEER!!!!!!!!!!!!!!!! HEILIG HEILIG HEILIG IS DE HEER!
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op maandag 14 maart 2011, 14:21
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 14:23
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | Ben het helemaal met Marian eens. Vaak worden emnsen vandaag de dag naar eht altaar gelokt, of voor naar de dienst met een vals Godsbeeld en gebruik van manipulatie en massa-psychologie. De Jezus de je vriend is, je altijd wilt zegenen, alleen liefde is. Die je leven verijkt, Die je rijkdom en gezondheid geeft. Waar God/Jezus succes of troost vezekerd, helpt bij het torsen van onze drukke, vermoeide en luxe leven, bij wie men geestelijk op schoot kan kruipen, en dus meer lijkt op een hemelse psychotherapeut die niet wilt teleurstellen. Over welke God hebben jullie het dan? geen wonder als de beloofde testen en verdrukking komt voor die christenen dat ze er zo van afstappen of boos op God worden door hun verkeerde-incomplete Godsbeeld.
Waar blijven onmisbare Bijbelse concepten als de ellendige zondige, gevallen staat van de mens? de NOODZAAK van berouw en bekering? termen als zonde, hel, kruis en het bloed? geen wonder dat het bewzen is dat er 1 op de 4 die tijdens zulke diensten naar voren komt ooit terug komt....
Net zoals we mensen niet moeten bang maken en eenzijdig over de zonde en hel moet praten, zo ook niet de andere kant. liever deze dan de andere... maar het gaat om Bijbels balans, het HELE evangelie!
We houden van God omdat hij osn eerst heeft lief gehad. en uit dankbaarheid en liefde volgen we Hem en willen we de Geest niet bedroeven en gehoorzamen. niet wettisisme of angst.
en zoals marian al goed zei; er is een verschil tussen angst en ontzag voor Gods Heiligheid.
En laten we eerlijk zijn, het is een gezonde angst/ontzag. zie de reactie van Mozes:
hebr 12:
20 want zij konden dit bevel niet dragen: Zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het worden gestenigd. 21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze en beving.
*
kijk eens naar japan of wat er in openbaringen staat te gebeuren, de niet christenen zouden moeten beven! terecht! zoals de demonen doen!
PRIJS DE HEER!!!!!!!!!!!!!!!! HEILIG HEILIG HEILIG IS DE HEER! |
Je gaat te ver met je opmerkingen over Japan alsof zij de schuld zelf zijn over wat er gebeurt is.
Ja ik weet dat er rampen gaande zijn.. de voorspellingen in de bijbel. Maar om nou de schuld bij hun zelf te leggen gaat mij te ver.
|
|
| Naar boven |
|
|