| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 11:40
|
|
|
|
Zondag 20 maart, 1 Sam. 15: 20-26; Gehoorzamen.
Daar heb je weer zo’n hard verhaal uit het Oude Testament! Een heel volk moet compleet worden uitgeroeid! En koning Saul wordt verworpen als koning van Israël omdat hij geluisterd heeft naar het volk! Want het volk wilde nog wat dieren in leven laten om die aan God te offeren! Je zou denken: dat is toch een prachtig idee! Daar zou de oude Samuël blij mee moeten zijn! Maar niets is van dat al! Saul – hij geeft het toe – Saul had moeten gehoorzamen. Hij had precies moeten doen wat God hem zei. Gehoorzamen is beter dan slachtoffers! Luisteren is beter dan het offeren van het beste offerdier! Wat je nu ook verder over deze gebeurtenis zou willen zeggen, één ding is duidelijk: je kunt met vrome bedoelingen God voor de voeten lopen! Daar zijn wij mensen erg knap in. De beste smoesjes verzinnen we om maar niet te doen wat God ons heeft gevraagd. We brengen liever een offer dan dat we werkelijk radicaal afrekenen met de kwade machten die ons leven beheersen. We stoppen een euro extra in de collecte zak. We lezen een langer stuk uit de bijbel of we bidden een keer meer dan we gewend zijn – als we maar niet behoeven te doen waar God ons eigenlijk om vraagt: radicaal op houden met dat wat ons leven verwoest. Eén koning was anders dan Saul. Eén koning gaf zichzelf te offer. Eén koning rekende radicaal af met de macht van kwaad en haat: Jezus, de Zoon van David.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 11:51
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Er is idd niets mis met een combi Willemijn. Ik heb alleen andere hobby's ha ha ha.. Enne Chat heeft een hele hoop goede eigenschappen hoor.  |
Weet ik, het is een warm mens en dat is een waardevolle eigenschap........ Maar ja, zo af en toe zijn beeldvorming over vrouwen he?
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 20 maart 2011, 11:54
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 11:53
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | Huh?? de groeten van oeps...mariska  |
Je kan je nickname wel veranderen van Leonard 480 in Oeps 480.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 12:19
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | neen maar het werkt wel deprimerend soms, maar goed zal wel weer over gaan  |
Ergens vind ik het jammer, dat je je laat deprimeren door een (digitale) discussie. Het is het niet waard, om je dag er (al is het maar een beetje) door te laten verpesten. Probeer het, zoals Willemijn ook al aangaf, positief te zien en er van te leren. Mensen denken nu eenmaal verschillend, 't is meestal niet persoonlijk bedoeld.
Ga lekker naar buiten genieten van het zonnetje en laat de pc (en CM-ers) voor wat het is, dan heb je nergens last van.
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op zondag 20 maart 2011, 12:19
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 12:21
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Je kan het toch ook anders bekijken? Fijn dat iedereen hier zijn mening kan schrijven? Wil niet zeggen dat je ruzie hebt als je het niet met elkaar eens bent toch????  |
Dat is zeker beter voor je gemoedsrust, 'k leer het steeds beter.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 12:23
|
|
|
|
Ach, 't is wel forumvullend een topic 'welkom terug' en 'niet verlengen'. 'k Probeer het maar positief te zien.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BILLY701
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 12:26
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Moet je beter op de kaart kijken: d'r ligt heel wat boven Brabant, waaronder ook de mooiste provincie van Nederland: [url] http://www.blikopnieuws.nl/bericht/114813/Frysl%C3%A2n:_mooiste_provincie_van_Nederland.html[/url]
Fryslân boppe! |
En Grunn der noast!!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 12:30
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Niet-leden kunnen/konden ook zien of leden online zijn. Dat vind ik in strijd met een zekere mate van privacy die we toch mogen of kunnen verwachten. Technisch lijkt het me niet zo moeilijk dat te veranderen, evenals het al dan niet op het forum kunnen kijken. Waarom moeten oud-leden dat beide kunnen? Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk weer lid worden na het benutten van deze mogelijkheden en als ik dat afzet tegen mensen die gluren met wat voor bijbedoeling dan ook, lijkt het me maar beter om deze twee zaken ongedaan te maken. Je bent lid of geen lid.
Thomas, lid. |
Is dat nog steeds zo
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 12:36
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Dat is zeker beter voor je gemoedsrust, 'k leer het steeds beter.  |
Ja ik zal het nog wel leren ook maar ook al is het een digitale discussie, soms voel je toch serieuze spanningen. maar goed, kga mij straks nog es concentreren op een weekje nachtdienst!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 12:47
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | Ja ik zal het nog wel leren ook maar ook al is het een digitale discussie, soms voel je toch serieuze spanningen. maar goed, kga mij straks nog es concentreren op een weekje nachtdienst! |
Kan heel gezond en verfrissend zijn, om je meer te richten op reallife.
Maar je gaat het vast leren, Marylien.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 12:49
|
|
|
|
|
'k Weet niet of CM hier iets aan kan doen, maar ik vind het verwarrend en niet echt fijn als mensen - al langer lid van CM - onder een andere naam terug komen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 12:59
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | | 'k Weet niet of CM hier iets aan kan doen, maar ik vind het verwarrend en niet echt fijn als mensen - al langer lid van CM - onder een andere naam terug komen. | So what als je geloof na meer dan een jaar geen lid meer van cm lid zou zijn gooien ze je oude profiel eruit. Dus als je dan weer lid wilt worden moet je wel een andere naam nemen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:10
|
|
|
|
| DANIEL777 schreef: | So what als je geloof na meer dan een jaar geen lid meer van cm lid zou zijn gooien ze je oude profiel eruit. Dus als je dan weer lid wilt worden moet je wel een andere naam nemen |
'k Bedoel niet na meer dan een jaar, die mensen ken ik dan echt niet meer. 'k Denk meer aan mensen, die binnen een maand terug komen onder een andere naam. Je denkt dat ze weg zijn, maar ze blijken er gewoon nog te zijn. Dat vind ik verwarrend.
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op zondag 20 maart 2011, 13:12
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:18
|
|
|
|
bestudeer eens hoe God met zijn volk in het O.T omging. en hoe Hij nebukadnezar op hen afstuurde. de vergelijkingen met hitler zijn niet gering.
maar los avn de vraag of God het direct heeft gewilt of toegestaan door toelating. het komt op hetzelfde neer.
en de term ''God huilt met ons mee'' daar kan ik niks mee. misschien de vergelijking met hoe Jezus weende over Jeruzalem, omdat Hij wist wat 70 na Christus zou gebeuren.
Het lijkt toch net of jullie een heel andere Bijbel lezen en een eigen Godsbeeld hebben gemaakt.
hoe kan je nu denken dat de almachtige God er hulpeloos bijstaat.. en zo niet blijft er maar 1 optie over, direct of indirect verantwoordelijk zijn.
hoe kan je een hoofdstuk als romeinen 9 lezen en deze dingen zeggen.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:21
|
|
|
|
als er steeds zo oftopic word gegaan, heeft dit forum geen zin. ook als debatregels worden genegeert. het is niet voor niets en FORUM!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:25
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | als er steeds zo oftopic word gegaan, heeft dit forum geen zin. ook als debatregels worden genegeert. het is niet voor niets en FORUM! |
Regels zijn er om er een beetje flexibel mee om te gaan David Niet zo star doen hoor..... , en erger je niet zo op deze mooie zonnige dag........
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 20 maart 2011, 13:27
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:25
|
|
|
|
| Quote: | | Elke theologie heeft ook te maken met een Godsbeeld. En naar dat Godsbeeld vraag ik dus. Hoe heeft datgene wat je geleerd is, invloed gehad op je kijk naar God. Zie je Hem als een straffende willekeurige God, of zie je Hem als een liefdevolle God. |
het gaat er niet om hoe ik wil of vind dat God moet zijn maar wat de Bijbel openbaart.
straffend en willekeurig gaan niet hand in hand, is niet aan elkaar verbonden zoals je misschien suggereert door je zinsopbouw.
God is al Zijn eigenschappen tegelijk, Heilig en rechtvaardig (waar uit toorn en straf kan voortkomen) en Liefde (zie het kruis).
en/en niet of/of.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:28
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Zou het niet alleen maar oppervlakkig geluk zijn, die je verwart met het naar zn zin hebben? Veel mensen beseffen wel dat hun leven niet af is, als ze God niet kennen. |
mensen willen het vaak ook neit weten:
Joh 7,7 U kan de wereld niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van haar getuig, dat haar werken boos zijn.
joh 3:
19 Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht, want hun werken waren boos.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:40
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | Ergens vind ik het jammer, dat je je laat deprimeren door een (digitale) discussie. Het is het niet waard, om je dag er (al is het maar een beetje) door te laten verpesten. Probeer het, zoals Willemijn ook al aangaf, positief te zien en er van te leren. Mensen denken nu eenmaal verschillend, 't is meestal niet persoonlijk bedoeld.
Ga lekker naar buiten genieten van het zonnetje en laat de pc (en CM-ers) voor wat het is, dan heb je nergens last van.  |
En toch kan ik Marylien wel een beetje begrijpen. De één wil hier een nog betere dominee/ voorganger zijn dan de ander, alles nóg beter weten, de bijbel nóg beter kennen. En helemaal vergeten dat we hier ónderherders zijn van die Ene, grote Herder en Leraar.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:47
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | En toch kan ik Marylien wel een beetje begrijpen. De één wil hier een nog betere dominee/ voorganger zijn dan de ander, alles nóg beter weten, de bijbel nóg beter kennen. En helemaal vergeten dat we hier ónderherders zijn van die Ene, grote Herder en Leraar. |
inderdaad, daarbij aanvullend dat ieder mens zo zijn eigen karakter heeft. Of zijn of haar gemoedstoestand. Vandaag lief en de andere dag bitsig. Gewoon mensen dus. Ieder verdedigt zijn standpunten, geloofsstrekking, levenswijze en zo meer.
Ik heb me ook eens laten leiden door zulke gevoels als Marylien, wat heel begrijpelijk is, maar ik kan de andere niet veranderen. Ik kan hen alleen maar aanvaarden zoals ze zijn. Het is mijn taak niet, en ik heb ook de kunde niet, om andere te veranderen.
Kop op meid...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:48
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Moet je beter op de kaart kijken: d'r ligt heel wat boven Brabant, waaronder ook de mooiste provincie van Nederland: [url] http://www.blikopnieuws.nl/bericht/114813/Frysl%C3%A2n:_mooiste_provincie_van_Nederland.html[/url]
Fryslân boppe! |
Heb je wel gelijk in Lisa, Gelderland ligt boven Brabant he....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:52
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | inderdaad, daarbij aanvullend dat ieder mens zo zijn eigen karakter heeft. Of zijn of haar gemoedstoestand. Vandaag lief en de andere dag bitsig. Gewoon mensen dus. Ieder verdedigt zijn standpunten, geloofsstrekking, levenswijze en zo meer.
Ik heb me ook eens laten leiden door zulke gevoels als Marylien, wat heel begrijpelijk is, maar ik kan de andere niet veranderen. Ik kan hen alleen maar aanvaarden zoals ze zijn. Het is mijn taak niet, en ik heb ook de kunde niet, om andere te veranderen.
Kop op meid...  |
Wijze woorden Frank.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:54
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Wijze woorden Frank.....  |
Die in de stilte werden geboren...tijdens het verven...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 14:03
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | | 'k Bedoel niet na meer dan een jaar, die mensen ken ik dan echt niet meer. 'k Denk meer aan mensen, die binnen een maand terug komen onder een andere naam. Je denkt dat ze weg zijn, maar ze blijken er gewoon nog te zijn. Dat vind ik verwarrend. | let ik tegenwoordig zo slecht op
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 14:36
|
|
|
|
| MARYLIEN613 schreef: | slechtste moment van vandaag..............
met al dat theoloog gedoe op CM, al die bazigheid om toch de best gelovige volgens bijbelse normen te zijn vind ik het hier niet meer fijn! |
Ach lieverd en je hebt nog wel zo'n mooie bijdrage geleverd op t topic "Japan".... Laat je niet gek maken Marylien! Gewoon lekker door blijven gaan, want ik vind jou bijdragen prima. En nu lekker genieten van de mooie zondag zo lang t kan (neem aan dat voorbereiden op de nachtdienst betekent dat je er vroeg in duikt?).
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:03
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | bestudeer eens hoe God met zijn volk in het O.T omging. en hoe Hij nebukadnezar op hen afstuurde. de vergelijkingen met hitler zijn niet gering.
maar los avn de vraag of God het direct heeft gewilt of toegestaan door toelating. het komt op hetzelfde neer.
en de term ''God huilt met ons mee'' daar kan ik niks mee. misschien de vergelijking met hoe Jezus weende over Jeruzalem, omdat Hij wist wat 70 na Christus zou gebeuren.
Het lijkt toch net of jullie een heel andere Bijbel lezen en een eigen Godsbeeld hebben gemaakt.
hoe kan je nu denken dat de almachtige God er hulpeloos bijstaat.. en zo niet blijft er maar 1 optie over, direct of indirect verantwoordelijk zijn.
hoe kan je een hoofdstuk als romeinen 9 lezen en deze dingen zeggen..... |
Lucas 13 verwijst naar het feit dat de ene mens niet schuldiger is dan de andere, zelfs al overkomt de één een groot onheil en de ander niet. Als jij de Bijbel letterlijk neemt, mag je alleen op grond van die tekst al concluderen dat het niet zo is dat de Japanners de tsunamie en alle leed wat daaruit voortvloeit hebben verdient, omdat zij schuldiger zouden zijn dan anderen. Ik begrijp dan ook niet goed waarom jij die tekst aanhaalt, want die weerspreekt in feite wat jij zegt.
Dan Romeinen 9. Dit hoofdstuk staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van een totale brief van Paulus. Lees vooral ook even de andere hoofdstukken uit Romeinen David. Bovendien wordt er in Romeinen 9 gesproken over Israël. Lees in het bijzonder de verzen 30 t/m 33 waaruit blijkt dat Israël ernaar streefde om door de wet rechtvaardig te worden en dat niet heeft bereikt. Mensen worden aangenomen op grond van hun geloof.
In Romeinen 10, 21 staat: 21 Maar bij Jesaja staat over Israël: ‘Heel de dag heb ik mijn handen uitgestrekt naar mijn ongehoorzaam en opstandig volk.’
Dus zelfs al is Israël opstandig en ongehoorzaam. God blijft Zijn handen naar haar uitstrekken.
Ja God straft het Joodse volk in het OT regelmatig als zij van Hem afdwalen. Het doel daarvan is steeds om hen weer op de weg terug naar Hem te plaatsen.
En ja, God is almachtig. Hij had de Tsunami en vele andere dingen kunnen voorkomen, maar Hij heeft dat niet gedaan. Over de reden waarom kunnen wij gissen, maar waarom zouden wij dat proberen? Waarom zouden wij zeggen dat het de verdienste van die mensen is omdat zij schuldiger zijn dan anderen? Het is niet aan ons om daar een oordeel over te hebben, sterker nog wij zijn niet bij machte om Gods plannen ten volle te begrijpen en dat wordt ook niet van ons gevraagd.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:07
|
|
|
|
Misschien is het handiger om te kijken naar wat er in de Bijbel staat wat betreft regels die ook prima toegepast kunnen worden op een debat op dit forum:
En dan Romeinen 15: 1-7: 1 Wij, de sterken, moeten de zwakken in hun kwetsbaarheid helpen en niet ons eigen belang dienen. 2 Laat ieder van ons zich richten op het belang van de ander, op wat goed en opbouwend voor hem is. 3 Ook Christus zocht niet zijn eigen belang; integendeel, er staat geschreven: ‘De smaad van wie u smaadt, is op mij neergekomen.’ 4 Alles wat vroeger is geschreven, is geschreven om ons te onderwijzen, opdat wij door te volharden en door troost te putten uit de Schriften zouden blijven hopen. 5. Moge God, die ons doet volharden en ons troost geeft, u de eensgezindheid geven die Christus Jezus van ons vraagt 6 Dan zult u eendrachtig en eenstemmig lof brengen aan de God en Vader van onze Heer Jezus Christus. 7 Aanvaard elkaar daarom ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard.
Is wat jij zegt daadwerkelijk goed en opbouwend David? Aanvaard jij anderen mensen ter ere van God omdat Christus jou heeft aanvaard?
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op zondag 20 maart 2011, 15:08
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:22
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | het gaat er niet om hoe ik wil of vind dat God moet zijn maar wat de Bijbel openbaart.
straffend en willekeurig gaan niet hand in hand, is niet aan elkaar verbonden zoals je misschien suggereert door je zinsopbouw.
God is al Zijn eigenschappen tegelijk, Heilig en rechtvaardig (waar uit toorn en straf kan voortkomen) en Liefde (zie het kruis).
en/en niet of/of. |
Het gaat er idd niet om hoe jij (ok ik) wilt of vindt dat God moet zijn, maar juist om hoe God is. En ja, dat wordt inderdaad geopenbaard in de Bijbel. Maar hoe jij het ook wendt of keert, uit jou bijdragen spreekt meer het beeld van een toornige, straffende en veroordelende God. Je zegt dan wel dat God ook liefde is, in mijn belving geef jij een heel eenzijdig beeld van God. Je hebt meerdere malen aangegeven dat je wat tegenwicht probeert te geven en op zich is daar niets mis mee. Je lijkt er echter wel behoorlijk in door te slaan, niet alleen op dit topic maar ook in andere discussies. Vandaar de vraag wat het woord "genade" jou zegt en dan in het bijzonder de genade van God voor heel zijn schepping en alles en iedereen wat daarop leeft. En probeer dat nou eens wel te beantwoorden vanuit jou persoonlijke beleving en ervaring zonder er weer meteen een heel theologisch verhaal van te maken.
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op zondag 20 maart 2011, 15:26
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:28
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Heb je wel gelijk in Lisa, Gelderland ligt boven Brabant he....  |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:37
|
|
|
|
ik weet alles over het lezen in de context, en ik weet waarschijnlijk meer over de romeinenbrief dan jou, zeker als het aankomt op exegese en hermeneutiek, maar dat neemt niet weg dat je uit romeinen 9 tijdloze principes kan halen.
verder denk ik dat er weinig tegen zondag 10 kan worden ingebracht.
|
|
| Naar boven |
|
|