| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:09
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | ik denk dat er in de gereformeerde gemeenten onderschreven wordt, dat de Bijbel van kaft tot kaft Gods eigen Woord is, en de Heidelberger Cathechismus niet. in de praktijk zie je wel vaak, dat de Heidelberger Cathachismus gezien word als gebaseerd op de Bijbel, en als kapstok wordt gebruikt om bepaalde dogma's te plaatsen. het voordeel is namelijk, dat in dit leerboek, wat de cathechesanten vrijwel uit hun hoofd leren, gelijk de bijbelteksten genoemd worden, waar je de informatie waar het over gaat terug kunt vinden. gevoelsmatig zullen de meeste mensen binnen reformatorische kerkgenootschappen ook de Heidelberger als onfeilbaar ervaren, verwacht ik. |
Ik vind het een gevaar dat zoiets een eigen leven kan gaan leiden. Ben het daarom met Cross eens... ook ik zie alleen de bijbel als het onfeilbare Woord van God, daarbuiten vind ik dat je altijd aan de bijbel hoort te toetsen of het klopt.
Ik ben zelf lid geweest van de vrijgemaakte kerk waar ze in een reeks van preken de zondagen behandelden, waardoor ik in elk geval het idee had dat de bijbel de samenhang van dingen miste... ik vind het zelf geen goed idee dat de zondagen noch de Heidelbergse Catechismus onderwerp worden van de preek, dan krijg ik het gevoel dat de bijbel er een beetje bijhangt, terwijl dat nooit de bedoeling kan zijn denk ik dan. Niet de bijbel is een aanvulling, maar hetgene erbuiten.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zondag 10 juli 2011, 09:10
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:11
|
|
|
|
volgens mij heb ik hier op het forum ook wel eens de verklaring gelezen dat er ergens in de eerste bijbelboeken zou staan, dat het God op een gegeven moment besloot de mensen minder levenstijd te geven.........?
wie weet er nog waar dat staat? was jij dat niet susannah?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:12
|
|
|
|
Cross, of het nu 1 of meerdere malen gebeurd, of niet gebeurd is maar kan gebeuren, dat maakt niet uit Het gaat mij erom dat je dat als organisator, of overig bezoeken niet van te voren weet.
Maar dat is niet enkel met een picknick zo, dat is met elk uitje dat je organiseert via een datingsite. Zoals jij je vast nog wel kan herinneren heb ik,voordat ik hier een relatie kreeg, nooit willen daten of afspreken met mannen.(ja, ook ik heb 1 uitzondering op die regel gemaakt ) Wat dan voor die heren de enige optie bleek te zijn om me ooit in het echt te ontmoeten, was naar een uitje dat 1 van de leden via cm organiseerde. Ik heb nooit last van iemand gehad op zo'n uitje, maar heb wel eens een avond mn best gedaan om iemand te ontlopen, om vervolgens al voor ik thuis kwam een een lange mail in mn mailbox te hebben over hoe leuk je wel niet was in het echt. En dat is niet erg, t is hier een datingsite, dan kan je dat verwachten, ook als uitjes niet als datingsuitje wordt georganiseert.
Maar daarmee kom ik eigenlijk meteen op een andere vraag: wat is nou eigenlijk WEL een datingsuitje?
Maar om niet nog verder offtopic te gaan open ik die wel ff bij vriendschap en relaties.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:19
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | volgens mij heb ik hier op het forum ook wel eens de verklaring gelezen dat er ergens in de eerste bijbelboeken zou staan, dat het God op een gegeven moment besloot de mensen minder levenstijd te geven.........?
wie weet er nog waar dat staat? was jij dat niet susannah? |
yep Genesis 6:(1-)3
NBG 3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn.
NBV 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zondag 10 juli 2011, 09:19
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:21
|
|
|
|
| SUSAN198 schreef: | | Zou de Hemelse Herder, vroeg hij zich toen af, ook dikwijls niet zo met Zíjn schapen handelen? |
Nee, denk ik niet!! Ik vind dit helemaal geen mooi verhaal. Ik denk dat God er heel veel verdriet van heeft als wij dwars zijn en onszelf en anderen in gevaar brengen, maar ik denk niet dat Hij ons iets "aan zou doen", hoe klein ook, om ons in het gareel te dwingen. Wij hebben zelf de keuze tussen goed en kwaad en God respecteert die, hoe moeilijk het voor Hem is misschien![/quote]
Er staat toch ook dat wij de (druiven)ranken zijn. Sommige ranken moeten gesnoeid worden zodat ze meer vrucht zullen dragen. Ik vertaal het 'gebroken pootje' met iets dat niet goed is in ons leven dat God weg haalt zodat we verder kunnen groeien naar Hem toe. En dat weghalen gaat soms met best veel pijn gepaard.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:22
|
|
|
|
Regelmatig vallen we hier over elkaar heen over wat de opzet van een door leden georganiseerd uitje is. Vaak breekt dan de discussie los: is het een datingsuitje?
Maar wat is nou een datingsuitje?
In mijn ogen organiseerd cm zelf uitjes die op daten gericht zijn. De leden organiseren zelf regelmatig wandelingen, picknicks , etentjes, volgens mij allemaal enkel bedoelt zijn als gezellig uitstapje, zonder dat er bijbedoeling zijn.
Wel vind ik dat als je zoiets bezoekt, je vooraf kan weten dat anderen het misschien wel gebruiken om mensen te ontmoeten die ze anders nooit in het echt te zien zouden krijgen.We zitten tenslotte wel op een datingsite.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:29
|
|
|
|
dank je, suus
(weer wat geleerd, marylien; waar cm al niet goed voor is, he?)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:32
|
|
|
|
| SUSAN198 schreef: | | Nee, denk ik niet!! Ik vind dit helemaal geen mooi verhaal. Ik denk dat God er heel veel verdriet van heeft als wij dwars zijn en onszelf en anderen in gevaar brengen, maar ik denk niet dat Hij ons iets "aan zou doen", hoe klein ook, om ons in het gareel te dwingen. Wij hebben zelf de keuze tussen goed en kwaad en God respecteert die, hoe moeilijk het voor Hem is misschien! |
tnx Susan, ben heel blij dat je dit schrijft... !!
Ik vond dit verhaal ook al vreemd... dat Jezus Zich vergelijkt met een Herder die 99 schapen achterlaat om dat ene te zoeken wil nog niet zeggen dat Hij met harde hand een schaapje zijn poot breekt... immers de keuze om wel of niet met God verder te gaan ligt toch bij de mens ? We zijn juist geschapen met een vrije wil en kiezen voor God doe je uit liefde en aangezien liefde zich niet laat dwingen denk ik dat God ervoor koos ons ook om die reden een vrije wil te geven.
Bovendien geloof ik dat God altijd uit liefde handelt (, ook als God iemand tuchtigt zie je heel duidelijk dat God dit doet uit liefde).
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zondag 10 juli 2011, 09:34
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:51
|
|
|
|
Er zat hier 4 jaar geleden een vrouw van 80, Elsje was haar naam. Omdat ik regelmatig contact met haar had via privechat en mail, weet ik dat zij hier op cm contact kreeg met een man van die leeftijd waar zij tot haar overlijden een fijne relatie mee heeft gehad!! 
Het is dus mogelijk!! De vraag is uiteraard wel wat jij zelf aan actie onderneemt..... 
Verder verklaar ik mijzelf wel schuldig aan jouw bewering over mannen en jaaaaaaaaaaaren jongere vrouwen met blond haar..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:51
|
|
|
|
met "de zondagen" worden de sub-hoofdstukken van de Heidelberger Cathachismus bedoeld;
het geheel van de HC is ingedeeld in meerdere stukken; - zondag 1 en 2 inleiding - zondag 2-4 van des mensen ellende - zondag 5-8 van des mensen verlossing - zondag 9-10 van de Vader en de schepping - zondag 11-19 van de Zoon en de verlossing - zondag 20-22 van de Heilige Geest en onze heiligmaking - zondag 23-24 van de rechtvaardigmaking - zondag 25 van de sacramenten - zondag 26-27 van de heilige doop - zondag 28-30 van het heilig avondmaal - zondag 31 over de sleutels van het hemelrijk - zondag 32-33 over de dankbaarheid - zondag 34-44 over de wet - zondag 45-52 over het gebed (het onze Vader)
elke zondag bestaat weer uit een aantal vragen, met bijbelteksten erbij, waar de antwoorden gevonden zijn op de vraag.
wat mij persoonlijk opvalt, is dat er in de gemeente waaruit ik zelf kom, van huis uit, in een preek veel aandacht wordt besteed aan "de ellende" aan "de verlossing" nog wel toegekomen wordt, en met "de dankbaarheid" (lees; zekerheid van het geloof) uiterst voorzichtig wordt omgesprongen.
als je naar de Heidelberger kijkt, zie je dat de ellende nog wel genoemd wordt; de verlossing aandacht krijgt, en op het hele proces na de verlossing min of meer de meeste nadruk gelegt word; ik ervaarde dat als nadenker!
voor degenen die de cathachismus niet kennen, hier een link; http://www.online-bijbel.nl/catechismus/volledig/
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op zondag 10 juli 2011, 09:53
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 09:55
|
|
|
|
Ik zie de uitjes die leden zelf organiseren als gewoon gezellig samen zijn. Zonder bijbedoelingen. Anderen kunnen het zien als een datinguitje.
Wat CM zelf organiseerd dat is meer gericht voor het daten.
En ik vind het jammer dat er leden zijn, die bij alles wat de leden zelf organiseren, het als daten zien. En daar de nodige kritiek over uiten zowel op het forum als in de chat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 10:54
|
|
|
|
Zondag 10 juli, Math. 6: 25-34; Eerst.
Heel vaak moet je in het leven kiezen. Wat zet je bovenaan de verlanglijst… Ga je sparen voor een fiets of voor een horloge… Prioriteiten, zo noemen we met een deftig woord die dingen die wij van het grootste belang achten. Die dingen die je het eerst wilt doen en waaraan je de meeste aandacht schenkt. Als je Jezus vraagt, is er eigenlijk maar één prioriteit, één ding dat van het grootste belang is. Het Koninkrijk van God. Natuurlijk, er zijn duizend-en-één dingen die ook gedaan moeten worden. De vogels zaaien dan wel niet en maaien doen ze ook niet, maar ze gaan er wel op uit om voedsel te zoeken. Toch kun je van de vogels en de bloemen leren: ze zijn niet bezorgd. Ze zitten niet stil in een hoekje zich suf te piekeren over van alles en nog wat. Ze vragen zich niet af: hoe moet dit en hoe moet dat. Ze leven het leven, ze fladderen en vliegen, ze groeien en bloeien – maar verder ook niet. En daar – zo zegt Jezus tegen Zijn discipelen – daar moeten jullie een wat meer op lijken! Leef als de vogels, leef als de bloemen en vertrouw er op dat God voor je zorgt! Eerst. Eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid. Wat dat betekent? Denk maar weer aan de Zaligsprekingen. Zalig zijn – nee, niet de mensen met de volle schuren en de dikke portemonnees-, zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, de barmhartigen, de reinen van hart. Dat zou bovenaan ons verlanglijst moeten staan: zó te leven, zó een kind van het licht te zijn!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROADY641
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 11:18
|
|
|
|
| JOZI078 schreef: | | Ik denk dat ik mijn profiel maar ophang bij de C1000, waarschijnlijk meer succes verzekerd en gratis. |
Wat weerhoud je ervan???
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THIRZA120
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 11:58
|
|
|
|
| JOZI078 schreef: | Ik heb nu enige tijd mijn profiel op deze site en wat mij verbaasd is dat er weinig tot niet gereageerd wordt. Ik had al sterk de indruk en krijg nu toch ook de bevestiging dat de zoekende heren afgaan op jonge dames, liefst met blond lang haar. Ik denk dat ik mijn profiel maar ophang bij de C1000, waarschijnlijk meer succes verzekerd en gratis. |
Jozio, Mijn ervaring is door actief deel te nemen aan deze site dat je dan vanzelf wel reacties krijgt. En inderdaad zelf mensen benaderen wil ook nog wel eens helpen. Je hoeft dan niet meteen een liefdesbrief te sturen, maar gewoon een gezellig mailtje kan al een opening zijn voor contact! Ik ben dan wel jong, maar heb geen lang blond haar en krijg wel reacties (al is het alleen al op de dingen die ik op het forum plaats). En nee, de 'oudere' mannen reageren niet alleen op jonge dames!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 12:09
|
|
|
|
Als je iemand ontmoet op een uitje van CM die je leuk vind is het dan gelijk een dating uitje? Of als je iemand moet ontlopen valt het dan ook gelijk onder de categorie datinguitje?
Overal waar uitjes zijn is de kans op ontmoeting met iemand die je meer dan leuk vindt natuurlijk, of dat nu op een picknick, in de sauna , een strandwandeling of een kerkdienst is. Doen we er allemaal niet te moeilijk over? Het wordt zo lastig allemaal is mijn bescheiden mening. Als je bij een uitje eerst weer na moet denken of je iemand kan ontmoeten die je leuk vind en of het nu een dating uitje is of een gewoon uitje......pffff Ga gewoon mee als het je een leuk uitje vind en lijkt het je niet dan ga je toch niet mee? En mensen die op 'kwade'bedoelingen uit zijn vind je overal, niet alleen op CM.......en als je daar bij ieder uitje vanuit wilt gaan kan je maar beter gewoon thuis blijven.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 10 juli 2011, 12:13
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 12:31
|
|
|
|
'Date' is het engelse woord voor 'afspraak'. dus als je 'date', maak je met iemand een afspraak (om te ontmoeten). andersom: als je mekaar ontmoet, hoef je dat niet noodzakelijk een 'date' te noemen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SAVANTI576
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 12:47
|
|
|
|
| Quote: | In mijn ogen organiseerd cm zelf uitjes die op daten gericht zijn. De leden organiseren zelf regelmatig wandelingen, picknicks , etentjes, volgens mij allemaal enkel bedoelt zijn als gezellig uitstapje, zonder dat er bijbedoeling zijn.
Wel vind ik dat als je zoiets bezoekt, je vooraf kan weten dat anderen het misschien wel gebruiken om mensen te ontmoeten die ze anders nooit in het echt te zien zouden krijgen.We zitten tenslotte wel op een datingsite. |
date met ze 2 ?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 13:33
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | tnx Susan, ben heel blij dat je dit schrijft... !!
Ik vond dit verhaal ook al vreemd... dat Jezus Zich vergelijkt met een Herder die 99 schapen achterlaat om dat ene te zoeken wil nog niet zeggen dat Hij met harde hand een schaapje zijn poot breekt... immers de keuze om wel of niet met God verder te gaan ligt toch bij de mens ? We zijn juist geschapen met een vrije wil en kiezen voor God doe je uit liefde en aangezien liefde zich niet laat dwingen denk ik dat God ervoor koos ons ook om die reden een vrije wil te geven.
Bovendien geloof ik dat God altijd uit liefde handelt (, ook als God iemand tuchtigt zie je heel duidelijk dat God dit doet uit [b]liefde). | [/b]
Precies Sus, God tuchtigt soms, en misschien betekend dat een gebroken pootje. Wanneer je de keus hebt gemaakt om je leven aan Hem te geven betekend dat, dat je je zelfbeschikkingsrecht heb overgedragen aan Hem. Hij weet wat goed is voor Zijn kinderen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 13:49
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | En niet W-tje; die gaat richting Griekenland. Sorry W, dat krijg je nu eenmaal van.
Geef maar veel geld uit, dan hoef ik minder geld aan die Grieken te geven. |
Je moet niet alles op het forum verklappen Mario........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 15:07
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | [/b]Precies Sus, God tuchtigt soms, en misschien betekend dat een gebroken pootje. Wanneer je de keus hebt gemaakt om je leven aan Hem te geven betekend dat, dat je je zelfbeschikkingsrecht heb overgedragen aan Hem. Hij weet wat goed is voor Zijn kinderen. |
Helemaal mee eens en soms betekend dat "een gebroken pootje". Om ons iets te leren, er bij stil te laten staan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 15:18
|
|
|
|
Liefde is nooit dwang, maar vreugde, blijheid, kracht. Het is de liefde die de angst doodt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 15:51
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Als je iemand ontmoet op een uitje van CM die je leuk vind is het dan gelijk een dating uitje? Of als je iemand moet ontlopen valt het dan ook gelijk onder de categorie datinguitje?
Overal waar uitjes zijn is de kans op ontmoeting met iemand die je meer dan leuk vindt natuurlijk, of dat nu op een picknick, in de sauna , een strandwandeling of een kerkdienst is. Doen we er allemaal niet te moeilijk over? Het wordt zo lastig allemaal is mijn bescheiden mening. Als je bij een uitje eerst weer na moet denken of je iemand kan ontmoeten die je leuk vind en of het nu een dating uitje is of een gewoon uitje......pffff Ga gewoon mee als het je een leuk uitje vind en lijkt het je niet dan ga je toch niet mee? En mensen die op 'kwade'bedoelingen uit zijn vind je overal, niet alleen op CM.......en als je daar bij ieder uitje vanuit wilt gaan kan je maar beter gewoon thuis blijven..... |
Het is allemaal wel heel erg overdreven vind ik. Stel dat jij , W-tje , in Zeeland op vakantie gaat, ik nodig je uit om een keer op de koffie te komen, of als je onderweg bent naar je bestemming.....is dat dan ook gelijk een date?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 15:53
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Het is allemaal wel heel erg overdreven vind ik. Stel dat jij , W-tje , in Zeeland op vakantie gaat, ik nodig je uit om een keer op de koffie te komen, of als je onderweg bent naar je bestemming.....is dat dan ook gelijk een date? |
Ja, als het voor de eerste keer is wel
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 15:54
|
|
|
|
| SAVANTI576 schreef: | date met ze 2 ?  | of groepsdaten
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 16:09
|
|
|
|
Laatst aangepast door
|
VISSER278
|
op zondag 10 juli 2011, 16:30
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 16:48
|
|
|
|
| YELNIN491 schreef: | of groepsdaten  |
Ik ga vrijdag op vakantie en heb bijna iedere nog nooit gezien, incl. de vrouwelijke reisleiding. Heb ik gelijk een groepsdate.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 10 juli 2011, 16:59
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | Ik ga vrijdag op vakantie en heb bijna iedere nog nooit gezien, incl. de vrouwelijke reisleiding. Heb ik gelijk een groepsdate. |
Veel plezier.
|
|
| Naar boven |
|
|