ChristianMatch
 


Forum

Onvoorwaardelijke liefde
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2675 2676 2677 2678 2679 2680 2681 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:46
 
CROSSROAD317 schreef:
Zelf denk ik dat, menselijk gezien, mensen niet onvoorwaardelijk lief kunnen hebben.

Ik denk zelfs dat we onvoorwaardelijke liefde niet eens kunnen bevatten.

Agapè = De Volmaakte Liefde van God = Onvoorwaardelijk

Kunnen wij bevatten dat God, Jezus Christus, zijn enige Zoon heeft gegeven, dat de Zoon moest sterven opdat wij gered konden worden van de dood, dat wij de mogelijkheid zouden hebben om het eeuwig leven te krijgen ...
In de bijbel staat dat er geen grotere liefde is dan, dat je je leven geeft voor een vriend ... God gaf zijn Zoon ... voor zondaars ...

Onvoorwaardelijk liefhebben is ook echt onvoorwaardelijk, en niet bestemd voor 1 persoon of een beperkt aantal mensen in je omgeving.
Nee, onvoorwaardelijke liefde heb je voor iedereen je hele leven lang, zonder beperkingen, zonder in te houden, zonder voorwaarden.

En dat is Agapè -- De Volmaakte Liefde van God = Onvoorwaardelijk

Er is een maar ... De Goddelijke Liefde kan wel door jou heen stromen, als kind van God, naar anderen ...


Er bestaan verschillende soorten liefde:

1.Liefde voor mensen in het algemeen: naastenliefde, caritas of 'onbaatzuchtige liefde' (Liefde die schenkt en er niets voor terug verwacht)
2.Liefde tot/van God, of van mens tot mens met God als tussenpersoon (agape)
3.Onvoorwaardelijke liefde voor alle levende wezens (metta, begrip uit het boeddhisme)
4.Liefde tussen familieleden, de liefde van ouders voor hun kinderen, enz. (storge)
5.Liefde voor vrienden (philia)
6.Liefde voor vreemden, Gastvrijheid. (Xenia)
7.Romantische liefde (verliefdheid)
8.Platonische liefde
9.Seksuele liefde, eros
10.Liefde voor zichzelf (een ontaarde vorm hiervan is narcisme)
11.Liefde tot een abstractum (bv. waarheidsliefde, taalliefde/taalmin)
12.Rituele vormen van liefde; hoofse liefde.
13.Liefde voor een voorwerp (in extreme mate: fetisjisme)
14.Liefde voor het vaderland (vaderlandsliefde)

Persoonlijk vind ik het onzinnig om al die moeilijk namen voor soorten van liefde te gebruiken als het hier enkel gaat om onvoorwaardelijke liefde. De 'agape'liefde heeft altijd iets met God te maken, en ook mensen die van God niets willen weten kunnen anderen zo lief hebben dat ze daar alles voor over hebben.

Het woordenboek zegt over Onvoorwaardelijke Liefde ‘echte pure zuivere liefde is totaal onthecht van iedere vorm van eigenbelang’.Daarom geloof ik zeker dat er mensen zijn die onvoorwaardelijk lief kunnen hebben
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:46
 
HERMAN388 schreef:
Is deze bril niet te smal? Verraste, verbaasde smiley

ja eigenlijk wel...eigenlijk zouden mijn ogen in mijn neusgaten moeten zitten... Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:49
 
FRANKT627 schreef:
ja eigenlijk wel...eigenlijk zouden mijn ogen in mijn neusgaten moeten zitten... Boze smiley

Veeg eerst je neusgaten even af Zieke smiley
Want hij is sterk vergroot door oersterke glazen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:49
 
FRANKT627 schreef:
God is inderdaad de almachtige God. En ja, God ziet toe op het lijden. Hij draait er zijn hoofd niet voor om. Ja, hij is machteloos tegen dat geweld want sommige laten zich niet leiden door Hem. Zo kunnen we eigenlijk spreken over een passieve en actieve God. Zoals ook soms een ouder moet toezien hoe haar of zijn kind helemaal de fout ingaat. Ik denk dat je ook als rechtgeaard christenen die wel zult inzien.

Het regent niet meer. Het is ook al donker buiten en erg zwoel...om even on-topic te blijven Knipoog smiley

De ALmachtige God, machteloos???
Dan zou Hij niet ALmachtig zijn, maar enkel gewoon machtig. Deze zin spreekt zichzelf tegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:49
 
HERMAN388 schreef:
Straks vuurwerk Geschokte, onthutste smiley

Vuurwerk??? Als ze maar niet moet dweilen na al dat gebliksem en gedonder... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:49
 
THOMAS968 schreef:
Er is een mooi boekje over: Als het kwaad goede mensen treft.


Thomas

Goed boek...mooi boek...

Het werd mij aangeraden te lezen...
Na de geboorte van onze levenloze zoon...later een zoon die in een verkeerd circuit kwam...en toen de problemen in ons huwelijk met daarop volgend de scheiding.
En zelf was ik zwaar depressief...
(Heeft niets te maken met het weer...het is hier drukkend benauwd)


Laatst aangepast door
ZEELAND736
op dinsdag 23 augustus 2011, 21:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YELNIN491





Berichten: 1640

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:50
 
FRANKT627 schreef:
ja eigenlijk wel...eigenlijk zouden mijn ogen in mijn neusgaten moeten zitten... Boze smiley

maar dan heb je weer andere problemen Clown smiley


waarschijnlijk bril gekocht bij belgische etos Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:50
 
FRANKT627 schreef:
Vuurwerk??? Als ze maar niet moet dweilen na al dat gebliksem en gedonder... Knipoog smiley

Dat is geen mooiste moment vandaag Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:51
 
YELNIN491 schreef:
maar dan heb je weer andere problemen Clown smiley


waarschijnlijk bril gekocht bij belgische etos Slapende smiley

In België hebben ze niet zo'n prutswinkels...
Ben je net ontwaakt uit je middagdutje... Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:54
 
FRANKT627 schreef:
In België hebben ze niet zo'n prutswinkels...
Ben je net ontwaakt uit je middagdutje... Boze smiley

Zij heeft andere tijdzone dan de Belgen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:54
 
JOLAN931 schreef:
De ALmachtige God, machteloos???
Dan zou Hij niet ALmachtig zijn, maar enkel gewoon machtig. Deze zin spreekt zichzelf tegen.

De almachtige God is dat voor wie in Hem geloven. Het is dus onze Almachtige God en aangezien Hij niets kan doen of doet tegen dat geweld of onheil kan Hij niet anders dan machteloos toezien. Het is gewoon een kwestie van doordenken en kijken naar het verleden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:56
 
CHATULIEM619 schreef:
Dit is nu typisch een stukje inlegkunde. Waar staat dat in de Bijbel? Waar staat dat alleen Agape goddelijke liefde is? Waar staat dat we als mens die liefde niet kunnen bezitten? Paulus beschrijft dit niet met het oog op het onmogelijke, maar met het oog op het mogelijke. Ik zie nergens in dit gedeelte, dat agape alleen voor God geldt.......Dan zou nl. de oproep van Paulus geen enkele zin hebben. En die oproep is: heb elkaar lief...Liefde gaat boven hoop en geloof.
Hij schrijft dit aan gemeente, waar veel conflict, jalouzie en concurrentiedrang was. Vooral bij mensen die uitblonken in de gaven van de Geest. Hij wijst ze in dit hele hoofdstuk er op, dat het zonder liefde geen enkele zin heeft. Hij roept ze op te streven naar die liefde.


Ik heb geen zin om op zo'n denigrerend / neerbuigend stukje, inhoudelijk te reageren, Chatuliem Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:56
 
HERMAN388 schreef:
Zij heeft andere tijdzone dan de Belgen

Volgens mij hebben ze daar in die uithoek helemaal geen enkele zone... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Tenzij een e...neen ik Smiley met dichtgeplakte mond in alle talen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YELNIN491





Berichten: 1640

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:03
 
FRANKT627 schreef:
Volgens mij hebben ze daar in die uithoek helemaal geen enkele zone... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Tenzij een e...neen ik Smiley met dichtgeplakte mond in alle talen

pfff tjonge, Smiley met dichtgeplakte mond

Belgische prutswinkels noem jij Etos Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Kan wel merken dat die bril niet goed is Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:05
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik heb geen zin om op zo'n denigrerend / neerbuigend stukje, inhoudelijk te reageren, Chatuliem Engeltje smiley

Hey Cros...Doe het toch maar wel hoor, want ik was eigenlijk ook wel benieuwd naar je antwoord Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:07
 
FRANKT627 schreef:
De almachtige God is dat voor wie in Hem geloven. Het is dus onze Almachtige God en aangezien Hij niets kan doen of doet tegen dat geweld of onheil kan Hij niet anders dan machteloos toezien. Het is gewoon een kwestie van doordenken en kijken naar het verleden.

Dank je...het is jou mening. Ik mag geloven dat Hij ALLES in zijn handen heeft en bestuurd. Hij zorgt zelfs voor de musjes en de grassprietjes staat er in de bijbel, zou Hij dan machteloos toezien op wat er in de door Hem gemaakte wereld gebeurt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:10
 
YELNIN491 schreef:
pfff tjonge, Smiley met dichtgeplakte mond

Belgische prutswinkels noem jij Etos Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Kan wel merken dat die bril niet goed is Engeltje smiley

Hij leest steeds slechter Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YELNIN491





Berichten: 1640

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:12
 
geen mooi moment vandaag gehad vandaag.

Woedende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YELNIN491





Berichten: 1640

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:12
 
HERMAN388 schreef:
Hij leest steeds slechter Coole smiley met zonnebril

tijd voor bril met 3.0 of zo Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:14
 
FRANKT627 schreef:
Het is zo'n leesbrilletje van de Etos. Er staat 2.5 op... Knipoog smiley


Als die 2.5 de prijs is , dan ben je flink beetgenomen Frank.
Bij de Action .....0,98 , of zou dat Zeeuwse prijzen zijn?
Die moeten het een beetje zuunig an doen he.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:15
 
YELNIN491 schreef:
geen mooi moment vandaag gehad vandaag.

Woedende smiley

2x vandaag Geschokte, onthutste smiley Zieke smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:16
 
VISSER278 schreef:
Als die 2.5 de prijs is , dan ben je flink beetgenomen Frank.
Bij de Action .....0,98 , of zou dat Zeeuwse prijzen zijn?
Die moeten het een beetje zuunig an doen he.

Vergrootglas is wel optie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YELNIN491





Berichten: 1640

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:18
 
HERMAN388 schreef:
2x vandaag Geschokte, onthutste smiley Zieke smiley Knipoog smiley

blijkbaar is het treurig gesteld met de mooie momenten Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:19
 
[quote=MARY052]

Hallo Mary
Jammer dat je er mee stopt maar ik zeg dan maar tot gauw weer terug.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:20
 
PIETER649 schreef:
Mijn abo verloopt vandaag ergens.
Ik ben ff weg dus Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

tot straks Duiveltje smiley


Zie jeeeee.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:21
 
JOLAN931 schreef:
Er bestaan verschillende soorten liefde:

1.Liefde voor mensen in het algemeen: naastenliefde, caritas of 'onbaatzuchtige liefde' (Liefde die schenkt en er niets voor terug verwacht)
2.Liefde tot/van God, of van mens tot mens met God als tussenpersoon (agape)
3.Onvoorwaardelijke liefde voor alle levende wezens (metta, begrip uit het boeddhisme)
4.Liefde tussen familieleden, de liefde van ouders voor hun kinderen, enz. (storge)
5.Liefde voor vrienden (philia)
6.Liefde voor vreemden, Gastvrijheid. (Xenia)
7.Romantische liefde (verliefdheid)
8.Platonische liefde
9.Seksuele liefde, eros
10.Liefde voor zichzelf (een ontaarde vorm hiervan is narcisme)
11.Liefde tot een abstractum (bv. waarheidsliefde, taalliefde/taalmin)
12.Rituele vormen van liefde; hoofse liefde.
13.Liefde voor een voorwerp (in extreme mate: fetisjisme)
14.Liefde voor het vaderland (vaderlandsliefde)

Persoonlijk vind ik het onzinnig om al die moeilijk namen voor soorten van liefde te gebruiken als het hier enkel gaat om onvoorwaardelijke liefde. De 'agape'liefde heeft altijd iets met God te maken, en ook mensen die van God niets willen weten kunnen anderen zo lief hebben dat ze daar alles voor over hebben.

Het woordenboek zegt over Onvoorwaardelijke Liefde ‘echte pure zuivere liefde is totaal onthecht van iedere vorm van eigenbelang’.Daarom geloof ik zeker dat er mensen zijn die onvoorwaardelijk lief kunnen hebben
Ook voor jou heb ik de vraag: waar staat dat Agape liefde goddelijke liefde is en niet bereikbaar voor mensen? Ik kan het nl nergens vinden in de bijbel. En hoe zie je dan 1 Kor 13 in verhouding tussen 12 en 14? Is het alleen een lied over de liefde van God, of is het een oproep aan de mens om zo lief te hebben?
Ik ben van het laatste overtuigd, omdat het anders geen enkele toegevoegde waarde zou hebben in het betoog van Paulus.

Als je het hoofdstuk ziet als een beschrijving van liefde, die wij toch nooit kunnen hebben, dan heeft het in mijn ogen geen waarde.
Pas als je het hoofdstuk ziet als een oproep elkaar met deze liefde lief te hebben, begin je pas te begrijpen wat Paulus bedoelt. Paulus roept mensen in de gemeente nl. op elkaar lief te hebben zoals liefde bedoeld is.
Maar in dit gedeelte lees ik niks terug van de stelling dat het goddelijke liefde is, en dat het voor ons als mens onbereikbaar is.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 23 augustus 2011, 22:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:23
 
CHATULIEM619 schreef:
De reden dat ik rommelmarkt noem, of kringloopwinkels, is omdat daar enorm veel hebzucht en gierigheid een rol speelt. Ik vind het kwalijk, dat de meeste mensen die daar komen, ook wel nieuwe dingen kunnen aanschaffen en daarmee stelen ze in mijn ogen van de armen....

Die zullen er zeker zijn, maar zeg niet ...DE MEESTE MENSEN...want dat geloof ik niet.
Inderdaad ken ik iemand met een uitkering...die er spullen kocht en ze later op Marktplaats VERkocht...
( De toegang werd haar geweigerd)
Toch ben ik blij dat er voor mij een kringloopwinkel bestaat en ook rommelmarkten zijn een uitkomst voor mij...en bovendien gezellig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:23
 
CHATULIEM619 schreef:
Ook voor jou heb ik de vraag: waar staat dat Agape liefde goddelijke liefde is en niet bereikbaar voor mensen? Ik kan het nl nergens vinden in de bijbel.

Nee ik heb het ook niet uit de bijbel.
Dat was naar aanleiding wat Cross schreef en naar aanleiding van het bovenstaande stukje wat ikzelf bijvoegde, van wikipedia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YELNIN491





Berichten: 1640

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:25
 
FRANKT627 schreef:
Is het niet wat laat voor een middagdutje? Of je al aan het voor-slapen tegen vanavond... Smiley die vol vragen zit

Hebben we hier tijdzones dan Smiley die vol vragen zit Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
YELNIN491





Berichten: 1640

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:27
 
Huilende smiley, smiley in tranen dikke nota van de garage echt niet leuk Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2675 2676 2677 2678 2679 2680 2681 ... 6194 Volgende
Pagina 2678 van 6194