| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 16:21
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Ieder mens bezit kwaliteiten. Daar is niets mis mee. Het is zelfs goed of misschien wel noodzakelijk om deze dan ook te gebruiken. Ook daar is weer niets mis. Als men die kwaliteiten gaat gebruiken of misbruiken om je eigen persoontje in de verf te zetten door neer te kijken op anderen die deze kwaliteiten niet hebben is men hoogmoedig. Als men zich meer acht dan de anderen dan is men gewoon verkeerd bezig.
Augustinus schreef dat 'God hoogmoed zozeer haat, dat Hij liever nederigheid in verkeerde daden ziet dan hoogmoed in goede daden.'
Wie groot gaat op eigen kwaliteiten, vol is van eigen prestatities en volmaaktheid, acht zich beter dan anderen. Hij ziet met minachtong neer op anderen neer. (aldus T.J. van Bavel) |
Helemaal mee eens Frank.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 16:58
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | He Billy, we spreken elkaar binnenkort wel weer.
(de kaarten voor Trinity zijn besteld...)  |
Doeg Billy.....ga je goed !!
kaarten....Trinity...waar....wanneer...??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:04
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Een andere vraag van mijn kant. Iemand in mijn omgeving was alfa hulp. Ze kwam bij iemand die haar vertelde dat hij op een bepaalde datum zelfmoord zou plegen. Hij was daar heel stellig in. Ze wist niet wat ze in die situatie moest doen. Was ze verplicht de familie op de hoogte te stellen? Was ze verplicht om de politie te waarschuwen. Was ze verplicht hem van deze daad te weerhouden? En wat moest ze doen als die poging mislukte en de artsen kwamen erbij, moesten ze hem dan weer beter maken???? |
Ik denk persoonlijk dat je het wel moet melden, ook voor je eigen gevoel, Vaak als het zo stellig mee gedeelt wordt is het een noodkreet een kreet om hulp en niet zozeer een stellig eind willen maken aan het leven. maar dat is mijn bescheiden mening
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:05
|
|
|
|
|
Heel veel sterkte beterschap en moed gewenst dikke knuf
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:18
|
|
|
|
| RENATE619 schreef: | Ik ben het niet met je eens over de werking van morfine. Dit is een sterke pijnstilling. Maar werkt niet om in slaap te komen. Wat vaak wel gebeurt is dat mensen rust vinden omdat ze geen pijn ervaren en daardoor in slaap raken. Maar de morfine zelf ga je niet van slapen. Om iemand te sederen wordt dan ook meestal Dormicum voorgeschreven. Daarvan raken mensen wel in slaap. |
zo bedoelde ik hem ook niet misschien verkeerd uitgelegd, maar je ziet met bepaalde doseringen mensen toch echt in een roes zakken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:19
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Eerlijk gezegd vind ik je nu te ver gaan Herman. Je zit te geinen over iets waar iemand als een berg tegenop ziet. Dit getuigt totaal niet van respect... |
Mee eens...laten we even handelen als volwassenen!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:23
|
|
|
|
Wie heeft er zin om mee te gaan naar de band Trinity
Wanneer: 22 oktober 2011 Waar: 2de Exloërmond (Drenthe) Aanvang: 20.30 Einde: 22.30
Kosten: € 12.50 + € 2,- reserveringskosten per ticket
Voor wie: Iedereen die van muziek houdt en het leuk vind om andere CM'ers te ontmoeten. Introducees zijn natuurlijk welkom ...
Meer informatie ...
http://www.bandtrinity.nl/nl/tour-dates/item/28-trinity-live-
Klein voorproefje -- Trinity -- 4*4 -- X-Noizz Flevofestival
http://www.youtube.com/watch?v=0bxzxniN7zk
Crossroad Billy .. .. .. ..
Zet je naam er maar bij
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:24
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | | zo bedoelde ik hem ook niet misschien verkeerd uitgelegd, maar je ziet met bepaalde doseringen mensen toch echt in een roes zakken. |
Maar wat vind jij een roes dan? Mensen komen in een toestand van rust maar dat noem ik geen roes?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:32
|
|
|
|
Misschien kan je even uitleggen waar 2e Exloermond off all places ligt? ik heb er nog nooit van gehoord?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:36
|
|
|
|
Kan je doen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:48
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | Kan je doen  |
zet je naam er dan maar bij ...
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2295
En 2de Exloërmond ligt in Drenthe ... N34 afslag Exloo -- alsmaar rechtdoor rijden, en je komt vanzelf in 2de Exloërmond uit, bij de sporthal ...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:51
|
|
|
|
Een concert in een gehucht met maar 1straat?? Wauwieee
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:55
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Maar wat vind jij een roes dan? Mensen komen in een toestand van rust maar dat noem ik geen roes? |
Ook ik heb er op mijn werk zat mee te maken! misschien is het verschil dat het bij mij mensen zijn op vaak zeer hoge leeftiijd die je toch echt vaak ziet wegzakken als ze morfine krijgen. Noem het zo je wilt maar vaak zijn ze moeilijk aanspreekbaar meer en worden ze rustig dat noem ik een roes!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:58
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | 
NIET GLUREN FRANK!!!! |
Niet echt gepast Herman! Josina kan best tegen een grapje maar terwijl je dit deed lag zij op de ok een zware operatie te ondergaan. Hoop en bid voor dr dat alles voorbij is en dat et geholpen mag hebben.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:58
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Maar waarom moet je altijd nederig zijn? Wat is er mis mee om zelfbewust in het leven te staan? Het is wat calvinistich die nederigheids gedachte.........Nederigheid voor God vind ik wat anders, maar in het gewone leven? Niets mis met een een stukje zelfverzekerdheid en weten dat je dingen kan.....en ook weten dat dingen grandioos mislukken want dan-weet je je plaats weer- zoals Susannah zegt..... |
Hoi Willemijn, en andere forummers...
Ik denk dat het allereerst belangrijk is, dat je onderzoekt wat Jezus (of: De bijbel) precies bedoelt met de term: “Nederigheid”.
Ten eerste vraag ik mij af waarom Robbedoes873 de term “je vernederen” gebruikt, ook al staat het idd. zo in de bijbel, nederig zijn is m.i. weer iets anders. Ik denk dat de verwarring bij dit woord in ons dagelijks taalgebruik erg groot is en daarom vind ik het persoonlijk erg verwarrend en denk ik dat dit echt iets anders dan de nederigheid die elders in de bijbel bedoeld wordt. Juist “je vernederen” kan nogal eens verkeerd opgevat worden, denk ik dan.
(Tekst in de bijbel dien je te onderzoeken… Als er in de vertaling van “Het Boek” staat dat “het lachen je moet vergaan” en “je blijdschap moet omslaan in verdriet”, dan begrijpen de meesten van ons wel dat dit niet betekent dat je geen vreugde meer mag kennen, tekst onderzoeken dus !!).
Je vernederen, is dat niet eerder bedoeld als je onderwerpen (je afhankelijk weten) aan God ? (En verder weten wat nu echt belangrijk is in het leven ?) “Jezelf vernederen” betekent dat niet dat je erkent dat je waarde alleen door God Zelf wordt bepaald ? Bescheidenheid wordt in de vertaling van “Het Boek” wel vertaald met “bescheiden zijn” maar ik persoonlijk denk dat bescheiden zijn niet altijd goed is. Sommige mensen kunnen ook te bescheiden zijn !! Ik denk dat het eerder een houding is. Bescheiden zijn kan ook betekenen jezelf te vér weg (of te vér op de achtergrond) zetten, terwijl je tot zoveel meer in staat bent.
Ik schreef eerder al… nederigheid betekent voor mij: “Je plaats weten”. Maar wat is mijn (of jouw) plaats dan ? Allereerst ben ik door God geschapen, maar ook verlost. Ik mag weten dat Hij mij hoogacht (Matt. 10:31)… hoezo bescheidenheid ? God denkt blijkbaar zo over mij (ondanks mijn tekortkomingen), en dat mag ik dan ook aannemen, zou ik dan niet ook zo over mijzelf mogen denken ? Ik denk dat ik daar zeker van mag zijn, juist omdat God mij die waarde toekent. Zelfbewust in het leven staan is niks mis mee volgens mij. Als je talenten van God hebt gekregen is het ook je opdracht daar iets mee te doen; weten dat je dingen kan is dus alleen maar goed. Die horen bij jouw persoonlijkheid en het is aan jou om dat te onderzoeken.
Ergens las ik een zin die ik wel erg mooi vond, namelijk deze: “Maar Jezus was Zich bewust van Zijn positie als geliefde Zoon van God…” (en daarom kon Hij met de negatieve dingen die over Hem beweerd werden omgaan).
Het zou denk ik een ander verhaal worden als ik mijzelf zoveel credit geef, dat dit ten koste zou gaan van de ander. Als ik mijzelf een trapje hoger stel –waardoor mijn naaste onder mij komt te staan- ben ik, denk ik, verkeerd bezig. Andersom denk ik dat het net zo min de bedoeling is, dat je jezelf een trapje lager stelt dan de ander/ naaste. Misschien kan ik dat duidelijk maken met iets heel anders, namelijk “genade”. Genade leert je een nederige houding aan te nemen. Je ontvangt het… het word je geschonken, niet dat je er recht op hebt en dat maakt je denk ik nederig. (En blijkbaar had God dat voor jou over !)
Je plaats weten is m.i. niet alleen jezelf niet té hoog achten maar ook jezelf niet té laag achten. Je hoeft jezelf niet te kleineren (zoals de betekenis kan zijn in “vernederen”), ik denk zelfs dat de bijbel dat helemaal niet bedoelt, maar nederig zijn als in “ootmoed”… een ‘onderworpenheid’, en dan (met name) aan God.
Noot Spreuken 16: 18 “Hovaardij gaat vooraf aan het verderf, en hoogmoed komt voor de val”. (NBG)
Mensen met hoogmoed houden weinig rekening met hun eigen tekortkomingen. Het betekent dat je boven de ander gaat staan. Je houding zou dan bijv. kunnen zijn dat je het zelf belangrijk vindt om vooraan te staan en je het de ander niet gunt. Een mens wil gezien worden, maar waardering willen ontvangen gaat soms zo ver (té ver), dat het ten koste gaat van anderen om zelf maar gezien te worden. Je kunt zelfoverschrijdend zijn ten koste van anderen maar ook ten koste van jezelf, beide is niet de bedoeling. Of zoiets als iedereen beschuldigen van fouten misschien terwijl je je eigen fout niet eens ziet ? Als mens ben je beperkt, als je dat niet beseft en onderkent is de kans groot dat je jezelf verheft boven de ander. God zegt dan (denk ik) … doe dat niet, dan zal Ik jou daarvoor belonen. Ik doe dat voor jou, maar doe dat zelf niet. (Matt. 23:12)
Hoogmoed wordt in bijv. Het Boek ook wel vertaald met “trots”. Ik zou dat zelf niet willen vertalen met trots, want dan zouden sommige mensen kunnen denken dat je niet meer trots mag zijn en ik geloof dat -afhankelijk wat men onder trots verstaat- heel goed situaties kunnen voordoen dat je ook trots mag zijn op jezelf bijv. Vaak is er een bepaalde schaamte voor trots. Trots zijn op je kinderen kan nog net, maar zodra het over jezelf gaat, lijkt het haast een zonde. Ik denk persoonlijk dat er een goede trots is en een slechte trots is. Als je jezelf de beste waant (en ‘dat beste’ valt heel erg tegen, als je het bijv. de anderen zou vragen) is het meer slechte trots denk ik. Maar stel je hebt het echt heel moeilijk gehad en je hebt je er toch maar door weten te slaan, ondanks tegenslagen ed. dan vind ik dat je best trots op jezelf mag zijn. Vaak zie je dan ook wel dat anderen je gelijk geven.
Slechte trots (of hoogmoed) is dan misschien denken dat je (te) goed bent terwijl je het in wezen niet bent (neigt naar arrogantie), en goede trots is dat je in werkelijkheid ook echt je best hebt gedaan. je er bijv. ook echt doorheen hebt geworsteld, dan is het meer een feit. Een voorbeeld van slechte trots is bijv. dat je ‘te trots bent om iets toe te geven’. Een voorbeeld van goede trots is bijv. verheugd (en dankbaar) zijn omdat je bijv. een studie hebt afgerond, een verslaving hebt overwonnen of geduld hebt gehad gedurende een ziekteproces. Het is dan in de meeste gevallen niet hoogmoedig als je dan tegen jezelf zegt “Dat heb je goed gedaan”, dat is volgens mij gezonde eigenwaarde en getuigt m.i. van tevreden met jezelf zijn.
Enkele bijbelteksten (NBG) die over dit onderwerp gaan:
Spr. 18:12 Voor de val is het hart van de mens hoogmoedig, maar ootmoed gaat vooraf aan de eer.
Matth. 11:28- 30 28 Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt Mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Luc. 18:9 t/m. 14
Hand. 20:19 Dienende de Here met alle ootmoed, onder tranen en beproevingen, die mij overkwamen door de aanslagen der Joden.
Meer info die ik vond: Negatief zelfbeeld is zonde “Als je jezelf steeds naar beneden haalt vanuit een negatief (en dus verkeerd) zelfbeeld, dien je dit als zonde aan God te belijden en Zijn waarheid over jezelf te accepteren. In het accepteren van die waarheid ligt diepe vrede, die je bewaart voor allerlei neerdrukkende gedachten en gevoelens waar niemand iets aan heeft. Het gevolg is dat je een gezond zelfvertrouwen ontwikkelt, dat niet gebaseerd is op eigen vermeende kwaliteiten, maar wel op het feit dat God je volkomen accepteert en het feit dat God je van onschatbare waarde acht. De oplossing ontstaat als je door de Heilige Geest bevrijd wordt van de tirannie van de leugen en je gedachten worden gevuld met Gods waarheid. Die bevrijding begint nadat je deze waarheid in geloof hebt vast gegrepen en wordt compleet als je je volhardend aan deze waarheid blijft vasthouden.”
Zelfoverschatting “Sommige mensen, vooral mensen met een overwegend gevoelsmatig of wilskrachtig karakter, kunnen op een andere manier een verkeerd beeld hebben van wie ze zijn: ze kunnen lijden aan chronische zelfoverschatting. Hun populariteit is hun naar het hoofd gestegen. Ze denken dat ze het helemaal gemaakt hebben door hun vlotte babbel, hun krachtige uitstraling, hun aantrekkelijke persoonlijkheid of wat dan ook. Ze ontlenen hun identiteit aan datgene wat hun populair heeft gemaakt en meestal is dat iets van de buitenkant. Tegelijk is hun innerlijk vaak arm gebleven. Ze zijn daardoor heel kwetsbaar geworden. Populariteit kan immers van de ene op de andere dag zo maar verdwijnen, en wat dan ? Ook voor mensen die geneigd zijn zichzelf te overschatten is het van belang om zicht te krijgen op wat God van hen vindt. Wie ben je in Zijn ogen ? Je waarde ontleen je aan wat God over je zegt en denkt, aan het feit dat God van je houdt en in je werkt. Je bent daarom niets minder maar ook niets méér waard dan een ander.”
Het is een hele lap tekst geworden, maar ja… het is ook moeilijk vind ik om e.e.a. over dit onderwerp in het kort uit te leggen  Bovenstaande is hoe ik erover denk. Natuurlijk is het mogelijk dat jullie er anders over denken. En Willemijn, over dat stukje gebak, het gaat er meer om denk ik dat je het een ander ook gunt
Susanna
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 29 augustus 2011, 18:06
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 17:59
|
|
|
|
Eindelijkde zon is er He wordt gelijk wat aangenamer binnen en buiten Zou frank dan toch delen??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:15
|
|
|
|
Jullie hebben gelijk, dat was dom van mij. Ik had geen erg in hoe zwaar het was. Ik hoop dat het meevalt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:19
|
|
|
|
Mijn broer kwam onverwacht óm mijn schuurdeur en kozijn te schilderen. Hij wist dat mijn hand niet goed kan gebruiken, het kan vele maanden duren om te herstellen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:20
|
|
|
|
| RENATE619 schreef: | Palliatieve sedatie is heel anders dan euthanasie. Wat overeenkomt is dat er aan beide strenge richtlijnen gebonden zijn. Palliatieve sedatie is niet bedoeld om het overlijden te bespoedigen, maar het opzettelijk verlagen van het bewustzijn van iemand in de laatste levensfase. Dit wordt toegepast als je spreekt van ondraaglijk leiden ten gevolge van één of meerdere onbehandelbare symptomen. Denk aan benauwdheid, pijn en verwardheid. In mijn ogen is dit iets waar ik als christen heel goed mee uit de voeten kan. In mijn werk als verpleegkundige kom ik dit ook regelmatig tegen. En ik kan zeggen dat ik er goede ervaringen mee heb. God bepaald nog steeds het einde, maar hoe het einde wordt ervaren is wel iets wat wij hiermee in de hand hebben. Dat geeft veel mensen rust. |
Ben het volledig met je een Renate. Het is een taak om het lijden te verzachten oftewel symptomen te bestrijden. Sedatie kan een goede handeling zijn als de situatie dermate zwar is en de levensverwachting kort. In mijn werk zie ik helaas wel een toename naar de vraag naar euthanasie. Zelf denk ik dat bijbels gezien euthanasie niet verantwoord is, maar soms kan ik mensen wel begrijpen. Vooral als mensen denken dat na de dood alles voorbij is. Vaak zijnfactoren die meespelen in de euthanasiewens; eenzaamheid, angst voor wat er komen gaat. Ik durf de stelling aan als er goede palliatieve zorg gegeven wordt èn ieder een goed sociaal netwerk heeft dat de vraag naar euthanasie minder wordt.
Ik hoor ook regelmatig de opmerking dat euthanasie gewenst is omdat: 'ik een goed voldaan leven gehad heb en niet graag achteruitgang bij mezelf ziet' "Prettige gedachte om er dan maar uit te stappen wanneer je wenst...." Alles moet 'maakbaar' zijn dus ook het tijdstip van je dood.... (vanzelfsprekend is deze euthanasiewens wettelijk niet toegestaan)
Laatst aangepast door
|
COOTJE711
|
op maandag 29 augustus 2011, 18:23
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:33
|
|
|
|
| COOTJE711 schreef: | Ben het volledig met je een Renate. Het is een taak om het lijden te verzachten oftewel symptomen te bestrijden. Sedatie kan een goede handeling zijn als de situatie dermate zwar is en de levensverwachting kort. In mijn werk zie ik helaas wel een toename naar de vraag naar euthanasie. Zelf denk ik dat bijbels gezien euthanasie niet verantwoord is, maar soms kan ik mensen wel begrijpen. Vooral als mensen denken dat na de dood alles voorbij is. Vaak zijnfactoren die meespelen in de euthanasiewens; eenzaamheid, angst voor wat er komen gaat. Ik durf de stelling aan als er goede palliatieve zorg gegeven wordt èn ieder een goed sociaal netwerk heeft dat de vraag naar euthanasie minder wordt.
Ik hoor ook regelmatig de opmerking dat euthanasie gewenst is omdat: 'ik een goed voldaan leven gehad heb en niet graag achteruitgang bij mezelf ziet' "Prettige gedachte om er dan maar uit te stappen wanneer je wenst...." Alles moet 'maakbaar' zijn dus ook het tijdstip van je dood.... (vanzelfsprekend is deze euthanasiewens wettelijk niet toegestaan) |
Is het tegenwoordig ook niet zo dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen een goed sociaal netwerk heeft? Dat is iets wat je volgens mij steeds minder ziet worden.......Eenzaamheid neemt erg toe en ook de zorg rondom de zieke neemt af. Ben met je eens dat de vraag naar euthansie ook vaak voor komt omdat mensen het heft in eigen hand willen hebben maar toch ook zie dat mensen gaanderweg het ziekteproces hun grenzen ook aardig verleggen en toch wel blij zijn met de wat mindere kwaliteit van leven... kortom, het blijft een lastig dilemma waar je als je gezond bent een mening over hebt maar die je aardig kan bijstellen als je ziek bent..........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:37
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | | Ook ik heb er op mijn werk zat mee te maken! misschien is het verschil dat het bij mij mensen zijn op vaak zeer hoge leeftiijd die je toch echt vaak ziet wegzakken als ze morfine krijgen. Noem het zo je wilt maar vaak zijn ze moeilijk aanspreekbaar meer en worden ze rustig dat noem ik een roes! |
Mijn ervaring bij ouderen is dat dit per persoon verschilt en vanzelfsprekend afhankelijk van de dosering die gegeven wordt. Soms zie je dit ook alleen bij de eerste dag(en) Als verpleegkundige ben je naar mijn mening ook verantwoordelijk wàt je geeft. Soms kan er (denk ik m.n. aan huisartsen) te hoge doseringen gegeven worden in de thuissituatie. Als vpk blijf je wel verantwoordelijk voor je handelen ondanks dat een arts ze voorschrijft. Oftewel... blijven nadenken wat je doet...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:39
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Is het tegenwoordig ook niet zo dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen een goed sociaal netwerk heeft? Dat is iets wat je volgens mij steeds minder ziet worden.......Eenzaamheid neemt erg toe en ook de zorg rondom de zieke neemt af. Ben met je eens dat de vraag naar euthansie ook vaak voor komt omdat mensen het heft in eigen hand willen hebben maar toch ook zie dat mensen gaanderweg het ziekteproces hun grenzen ook aardig verleggen en toch wel blij zijn met de wat mindere kwaliteit van leven... kortom, het blijft een lastig dilemma waar je als je gezond bent een mening over hebt maar die je aardig kan bijstellen als je ziek bent.......... |
absoluut, ben ik ook weer met je eens.... Daarom is een getekende euthanasieverklaring ook niet rechtsgeldig....
Laatst aangepast door
|
COOTJE711
|
op maandag 29 augustus 2011, 18:39
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:46
|
|
|
|
| COOTJE711 schreef: | Mijn ervaring bij ouderen is dat dit per persoon verschilt en vanzelfsprekend afhankelijk van de dosering die gegeven wordt. Soms zie je dit ook alleen bij de eerste dag(en) Als verpleegkundige ben je naar mijn mening ook verantwoordelijk wàt je geeft. Soms kan er (denk ik m.n. aan huisartsen) te hoge doseringen gegeven worden in de thuissituatie. Als vpk blijf je wel verantwoordelijk voor je handelen ondanks dat een arts ze voorschrijft. Oftewel... blijven nadenken wat je doet...  |
Dat is zeker waar! Helemaal mee eens! mijn ervaring is dat de huisartsen bij ons afgaan op wat wij aangeven. Het is bij ons gelukkig een goede samenwerking en overleg.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 18:59
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | In Brabant is er ophef ontstaan om een priester die weigerde iemand in zijn kerk de laatste eer te bewijzen. Zij had euthanasie laten plegen en zij hoorde tot zijn gemeenschap.
Hoe denken jullie daarover? Ik denk wel dat de priester een punt heeft. |
Naar mijn mening heeft een dominee/ priester een eigen mening èn mag hij deze uitdragen. Een dominee blijft herder dus moet hij steun geven maar daarnaast ook eerlijk (niet op een veroordelende manier) zijn standpunt aangeven èn mag hij de dienst weigeren. Alleen vraag ik met het volgende af: hoe verloopt het kerkelijk als je over zo'n belangrijk punt niet op 1 lijn zit? Is het niet zo dat je in hetzelfde kerkverband vaak hetzelfde denkt over dit punt??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 19:18
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | In Brabant is er ophef ontstaan om een priester die weigerde iemand in zijn kerk de laatste eer te bewijzen. Zij had euthanasie laten plegen en zij hoorde tot zijn gemeenschap.
Hoe denken jullie daarover? Ik denk wel dat de priester een punt heeft. |
Ik denk en vind dat een dominee of priester zeker mag weigeren om deze persoon te begraven(laatste eer te bewijzen) Kan me volledig voorstellen dat hij daar gewetensbezwaren bij heeft. Euthanasie is al lange tijd een groot discussie punt, als dokter, verzorgende en als dominee of pastoor is het een gewetens kwestie. Er zijn toch ook veel huisartsen die euhanasie weigeren uit geloofsovertuiging? Ikzelf werk in een verzorgingshuis waar geen euthanasie wordt gepleegd mensen die dat zouden willen dienen het huis te verlaten en het elders te regelen. Ik heb het een keer meegemaakt op mijn oude werk. de bewoner was dement en normaal gesproken zijn ze dan niet wilsbekwaam meer en vervalt de euthanasie verklaring. de familie heeft dit aangevochten en uiteindelijk twee jaar later gewonnen. De bewoner nam op zondag morgen van iedereen afscheid, was uitzonderlijk helder, we wisten dat ze om 12.00 uur dezelfde dag zou sterven, dit heeft veel inpact gehad,voor ons gevoel ging er een lichamelijkgezond iemand dood! Wij als verzorging konden het ook niet aan om naar de uitvaart te gaan, de familie respecteerder dit en konden het begrijpen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 19:27
|
|
|
|
Krijg ik weer te weinig inkomsten. met z'n allen rond de tafel gezeten, dat was in nov. 2010, geconcludeerd werd dat ze mij een aantal maanden te weinig hadden uitbetaald. Afgesproken is dat het niet meer zou gebeuren. Ik check vanmiddag mijn inkomsten en nee hè... weer te weinig uitbetaald. Elke keer moet ik er achteraan zitten, ik heb die man een mail gestuurd dat ik echt boos ben... en nu maar hopen dat ie het alsnog stort. Mijn zus was aanwezig bij het gesprek, maar die heeft nu genoeg aan haar eigen zorgen.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 29 augustus 2011, 19:30
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 19:36
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Ik hoop dat je zus sneller naar Nederland mag terugkeren  |
De verwachting is dat ze daar nog 10 dagen blijft. (geen Nederlands ziekenhuis vervolg). Ik hoop en bid dat dat uitkomt. Ze is 11 september jarig en wil dan natuurlijk niet daar zijn maar hier in NL !! En ze wil het nog vieren ook...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 19:37
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Misschien kan je even uitleggen waar 2e Exloermond off all places ligt? ik heb er nog nooit van gehoord? |
huh.. hoezo niet bekend?...
dat is de mooiste plaats van Drenthe,ligt tussen Stadskanaal en Emmen....
Laatst aangepast door
|
BERT168
|
op maandag 29 augustus 2011, 19:39
|
|
| Naar boven |
|
|