ChristianMatch
 


Forum

Euthanasie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2756 2757 2758 2759 2760 2761 2762 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 20:21
 
FRANKT627 schreef:
De pedo-affaires staan helemaal los van deze zaak die besproken wordt. Het is inderdaad zo dat het bisdom bepaalt wat er met een pastoor gebeurt. Tenminste als die pastoor geen religieus is die bij een kloosterorde hoort want zoals je weet heeft het bisdom niets te zeggen over een abdij en de kloosterlingen die er leven. Een abdij is exempt.

Kerkrechterlijk heeft de pastoor niets misdaan. Het staat nu eenmaal zo beschreven dat er geen kerkdienst mag zijn voor iemand die zelf uit het leven stapte op de één of andere manier. Zelf ben ik het daar niet mee eens maar ik heb dan ook niets in de kerkrechterlijke pap te brokken.

In principe staan die zaken los van elkaar maar de katholieke kerk komt door deze affaire weer negatief in het nieuws. Zoals de pastoor in Leeuwarden schreef: het is geen leuke tijd om te zeggen dat je katholiek bent.
Omdat het bisdom van der Sluis hiervoor twee weken heeft geschorst, neem ik aan dat hij niet tot een orde van kloosterlingen behoort. Kerkrechterlijk heeft hij zelfs gelijk maar daar komt hij niet mee weg, gezien de grote weerstand die zijn besluit opriep. Je zit nu op een spanningsveld van kerkrecht aan de ene kant en een kerkbestuur, gesteund door de meeste gelovigen in deze plaats, die dat niet meer accepteren. Ik heb als nog minder in de melk te brokkelen dan jij want ik ben niet van het houtje, het neemt niet weg dat de kerk op zijn minst tactisch moet opereren. De pedo-affaires hebben het wantrouwen naar de kerk toe enorm versterkt en het gezag sterk verzwakt. En dit is kort daarop dus weer iets waar mensen boos om zijn. Vroeger had de bisschop dat volledig genegeerd maar dat gaat niet meer zo makkelijk. Er is wel degelijk een spanningsveld. De kerktrouw is bij katholieken vaak wat anders dan bij protestanten en ik vind dat de kerk er juist dan moet zijn: op de scharniermomenten in het leven. Verder ben ik niet anti-katholiek en hou ik van de katholieke liturgie en de rijke muzikale cultuur die daarbij hoort, en ook van de katholieke wijze van omgaan met het geloof.

Thomas, ketter en nazaat van de moordenaars van Bonifatius. Engeltje smiley


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 4 september 2011, 21:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENATE619





Berichten: 71

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 20:43
 
MARC717 schreef:
ik ga er ook weer mee kappen, kan mezelf absoluut niet verkopen online, merk ik aan weinig profielbezoek en 0 mail en 0 reacties (oh ja een dame was zo netjes om te melden dat ze niet geinteresseerd was, respect voor haar) ;)

ga IRL maar weer es rondkijken! ;)

Kunnen we daar niet wat aan doen met z'n allen? Ik blijf het vreemd en onbeschoft vinden dat sommige leden gewoon helemaal niet reageren op een mailtje.
Of ben ik één van de weinigen die het gewoon vind om iemand iets terug te sturen als deze de moeite heeft genomen om je iets te mailen? Al is het een afwijzing, je voelt je in ieder geval serieus genomen.


Laatst aangepast door
RENATE619
op zondag 4 september 2011, 20:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 20:52
 
Mijn vader is vandaag 89 geworden en hij hield maar vol dat hij 100 was nu...
prachtig..zijn overtuiging toen hij dat zei.. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 20:53
 
MARIAN519 schreef:
Mijn vader is vandaag 89 geworden en hij hield maar vol dat hij 100 was nu...
prachtig..zijn overtuiging toen hij dat zei.. Lachende smiley

Gefeliciteerd! Kussende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 21:06
 
Stomme vraag Thomas, maar hoe zou dit bij de protestanten dan werken ?? Deze situatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 21:22
 
HOE VRIJ IS EEN CHRISTEN?
Wie zich de tijd zou gunnen om een bescheiden studie te maken van de hoofdstukken 19 t/m 27 van het oudtestamentische boek Leviticus zou zich verbazen over de leefregels voor het dagelijkse- en sociale leven van het volk IsraÎl in het land Kanaän. Na een slavenleven, met alle ellende van dien, gedurende twee eeuwen in Egypte werd het volk bevrijd onder de leiding van Mozes.
In de Sinaï-woestijn, op weg naar het beloofde land, gaf de Here God aan zijn volk de wetten, die het leven van het volk in de verworven vrijheid zouden bepalen. Die wetten waren geen knellend keurslijf, waarin het volk zich nauwelijks kon bewegen, maar een mogelijkheid om zich als een vrij volk te kunnen ontplooien. De wetten waren gericht op de vrijheid, het welzijn en de welvaart van het hele volk en van elke IsraÎliet persoonlijk. Zulke voorwaarden heeft nooit een volk zich kunnen veroorloven. Het beoogde een leven in de werkelijke betekenis van vrijheid. Dat voorbeeld gebruiken later de apostelen om uit te leggen, hoe onder het nieuwe verbond, de verloste en wedergeboren mens als "kind van God" mag en kan leven, ook hier reeds op aarde. Aan die "vrijheid" willen wij hier in deze studie een paar gedachten wijden.

Het gaat om de vrijheid, waarover Jezus spreekt in het evangelie van Johannes, hfst.8:30-36, waar Hij tenslotte zegt:

"Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult ge werkelijk vrij zijn."
In navolging van die woorden van Jezus schrijft Paulus later in zijn brief aan de gemeenten in GalatiÎ: "Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt." Gal.5:1; en ook: "Want gij zijt geroepen broeders, om vrij te zijn." Gal.5:13. Bij deze uitspraken, zowel van Jezus als van Paulus, rijst er een vraag. N.l.; waaruit moet de mens eigenlijk bevrijd worden om werkelijk vrij te zijn? Jezus spreekt in het reeds genoemde Johannes 8 over de slavernij van de zonde(8:34). Jezus spreekt hier niet over de zonden, maar over de zonde.
Zonden zijn de verkeerde dingen, die een mens doet. Dat een mens verkeerde keuzen maakt en verkeerde dingen doet, heeft een oorzaak. Die oorzaak is de toestand, waarin de mens verkeerd door geboorte. Die toestand van zonde ontstond door de zondeval. Het was het moment, waarop de mens buiten de Here God om een beslissing nam. Een beslissing met de meest verstrekkende gevolgen. Op voor elk mens begrijpelijke wijze wordt dat moment beschreven in het eerste boek van de bijbel: Genesis 3:1-8. Hoe een mens die weergave van de zondeval voor zichzelf interpreteert, is misschien niet het belangrijkste.
Het feit echter was bepalend voor de verhouding tussen de Here God, als zijn Schepper en de mens, als zijn schepsel. De mens kwam, vanuit de vrijheid waarin hij geschapen was als schepsel Gods, in de toestand van de slavernij van de zonde, een toestand van gebondenheid aan zichzelf. Paulus brengt dat onder woorden in zijn brief aan de Romeinen, hfdst. 5:12: "Daarom, gelijk door ÈÈn mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood doorgegaan tot alle mensen, omdat allen gezondigd hebben."

Als Jezus spreekt over bevrijding uit de slavernij van de zonde, dan bedoelt Hij, dat door Hem de mens door het geloof in de verzoening bevrijd wordt uit de situatie van de zonde. Door het geloof wordt de mens door de Here God geplaatst in een volkomen nieuwe situatie, met volkomen nieuwe mogelijkheden. Zie Kolossenzen 1:13. De bevrijde mens zal niet meer aangewezen zijn op zijn eigen aangeboren, beperkte mogelijkheden. Hij zal in die nieuwe situatie mogen putten uit de mogelijkheden, die de Here God hem of haar Zelf aanbiedt. Mogelijkheden, die de eeuwige God de mens ter beschikking stelt. Hoe ver die mogelijkheden strekken, zullen we zien aan de hand van wat de bijbel daar over zegt.

Innerlijke vrijheid

In de reeds aangehaalde uitspraak in Johannes 8:30-36 noemt Jezus een paar voorwaarden, die tot vrijheid zullen leiden. Jezus spreekt hier tegen de Joden, die in Hem geloofden. Geloven in Jezus begint met het lezen en overdenken van Jezus' woorden. Als we Hem daarbij niet betrouwbaar achten, dan zal de bedoeling en de waarheid van Zijn woorden aan ons voorbij gaan.
Door het geloof zullen zijn woorden ons innerlijk wat duidelijk maken. Hij zegt zelf, dat zijn woorden ons iets over God zullen openbaren. Lees daartoe Mattheus 11:25-27. Tegen de joden, die in Hem geloofden, zegt Hij dan ook: "Als ge in mijn woord blijft, ..." Joh.8:31. Hij wil daarmee zeggen, dat ze innerlijk met die woorden bezig moesten zijn. Zij moesten op die woorden ingaan. Dan zouden ze de waarheid in verband met de vrijheid, waar Hij over sprak, ook verstaan. Jezus bedoelde met dat verstaan niet in de eerste plaats het verstandelijk begrijpen. Er zou in hun hart iets duidelijk worden, dat de bijbel openbaren noemt. Het gaat om een vrijheid, die innerlijk geopenbaard moet worden. Het is de Heilige Geest, die dat duidelijk maakt aan de menselijke geest.

De Here God heeft bij de schepping van de mens, die mens niet alleen uitgerust met een lichaam en een ziel, maar ook nog met de menselijke geest. Zie 1.Thess.5:23, Jac.4:5. Lichaam en ziel vormen een soort eenheid. Zij zijn nauw met elkaar verweven. In de ziel (psyche) beschikt de mens over zijn verstand, zijn wil en zijn gevoel. De mens bestuurt en beïnvloedt van daaruit zijn lichamelijk leven, zowel bewust, als onbewust.

De functies van de menselijke geest zijn anders. Zij zijn veel eerder intuÏtief. Zij zijn het beste te omschrijven met geweten, vermogen tot gemeenschap en intuÏtie. De mens heeft een geestelijk vermogen, dat dieren niet hebben. De mens is daardoor een zedelijk, redelijk wezen.

Jezus zegt over de Here God, die Hij zijn Vader noemt: "God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid." Johannes 4:24. God aanbidden is hetzelfde als met de Here God gemeenschap hebben.
Die gemeenschap met God vindt plaats via de geest van de mens. In die gemeenschap speelt de reeds genoemde openbaring een belangrijke rol. Gods Geest is de Heilige Geest, die van de Vader en de Zoon uitgaat. (Deze uitspraak is een aanhaling uit de geloofsbelijdenis van Nicea) Dit wordt ook bevestigd in de toespraak van de apostel Petrus op de pinksterdag in Jeruzalem. Handelingen 2:23-33

Gehoorzaamheid maakt vrij

Als de Here Jezus en daarna ook de apostelen over de vrijheid van de gelovige mens spreken en schrijven, gaat het over innerlijke, geestelijke vrijheid, die leidt tot totale vrijheid van geest, ziel en lichaam.
Wij zagen reeds, dat de mens van nature gebonden is in de zonde. Hij ontbeert van nature de gemeenschap met God. Hij is van nature aangewezen op de beperkte mogelijkheden en eigenschappen van ziel en lichaam. Dat geldt voor zijn leven, zijn denken, zijn willen, zijn kunnen en zijn gevoelens. Hij is slechts schepsel. Uitsluitend de directe gemeenschap met de Here God, de Schepper, leidt de mens op de weg van het leven door de Geest. Overgave en bereidheid tot luisteren naar en gehoorzamen aan de Heilige Geest, biedt de mens nieuwe mogelijkheden.

Die weg te gaan is een proces van vernieuwing, van reiniging en van bevrijding. Dat proces vraagt tijd. In de eerste plaats tijd voor het lezen en bestuderen van Gods woord, de bijbel. Maar het vraagt ook tijd om stil te zijn, zowel voor persoonlijk gebed, als voor innerlijke overwegingen. In de stille overwegingen moet de mens zijn eigen manier van denken, van verlangen, van reageren en van praktisch handelen durven toetsen aan Gods woord en de leiding van de Heilige Geest. Jakobus noemt dat: "Aandachtig in de spiegel kijken en niet meteen weer vergeten, hoe je er werkelijk uitziet." Jak.1:23-24. Geloven in die zin betekent meer dan de koestering van religieuze gevoelens. Het vraagt gehoorzaamheid aan dat, wat de Here God ons duidelijk maakt. Omdat de Here God een God van liefde en geduld is, zal Hij onze bereidheid tot overgave en gehoorzaamheid honoreren met innerlijke ontdekkingen en ongedachte mogelijkheden. Het is zijn Geest, die zich openbaart aan onze geest. Zijn Geest leert ons wat het betekent een kind van God te zijn (Rom.8:15-16) Paulus noemt het wandelen door de Geest. Gal.5:16.

Deze nieuwe manier van leven zal doorwerken via onze menselijke geest naar onze ziel. Omdat wij reeds zagen, dat in de ziel van de mens onze wil, ons verstand en onze gevoelens wonen, zal heilzame invloed en leiding plaatsvinden, die niet alleen heilzaam werkt, maar ons totale levensbeeld verandert. Wanneer ons innerlijk leven zo ten goede verandert, dan zal ook ons lichaam daardoor anders geleid en beïnvloed worden. Dat kán alleen maar heilzaam en gezond zijn voor de mens zelf, maar ook aangenaam en zegenrijk voor onze omgeving. Zo delen wij niet alleen zelf in de zegeningen van onze vernieuwing, maar ook allen, die geconfronteerd worden met onze persoonlijkheid. Dit totale proces van vernieuwing leidt tot kostelijke bevrijding van geest, ziel en lichaam. Dan wordt ons uitgangspunt werkelijkheid:

"WANNEER DE ZOON U VRIJMAAKT, ZULT GE WERKELIJK VRIJ ZIJN!!"

J.C.Graaff


Bron Stichting Promise
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 21:33
 
WILLEMIJN232 schreef:
Hij heeft me persoonlijk beterschap beloofd.......We gaan het volgen Visser...... Knipoog smiley


Dat moet dan wel een héél mooi moment voor je geweest zijn. Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 21:50
 
HANNAH810 schreef:
ik denk dat "overgave aan de wil van God in ons leven" de sleutel is.
soms verhoort Hij onze gebeden op een andere manier dan wij denken.
dan geeft Hij berusting en overgave aan Hem, vrede in je hart, zonder genezing of vervulling van je wensen.

dan vind je "de vrede van God, die alle verstand te boven gaat."

Ik heb mogen zien en mogen ervaren dat genezing niet altijd is in de letterlijke zin van het woord, maar dat juist de genezing lag (ligt) in het krijgen van de vrede, rust, berusting en acceptatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:12
 
MARIO216 schreef:
Stomme vraag Thomas, maar hoe zou dit bij de protestanten dan werken ?? Deze situatie.


Dat ligt niet zo eenvoudig denk ik, Mario. De katholieke kerk heeft in principe leergezag over de gelovigen maar dat is in de praktijk niet meer zo, wat blijkt uit de affaire in Liempde. Het probleem is dat de protestanten als organisatie niet bestaan en ook geen eenduidig leergezag hebben. Bij leden van de Gereformeerde Gemeenten en Hersteld Hervormden zal men euthanasie eerder afwijzen dan in de niet-bevindelijke kerkgenootschappen. Maar overal zijn de dilemmas aanwezig zo die hier ook naar voren komen in dit topic. Je kunt wel makkelijk roepen dat het niet mag en dat klinkt vroom maar de werkelijkheid waarmee je op het grensvlak van leven en dood in de ziekenhuizen wordt geconfronteerd, blijkt in de praktijk niet zo eenvoudig te duiden.
Maar om bij je vraag te blijven: in de meeste protestantse kerken hebben de kerkenraden in de praktijk samen met de dominee een redelijke beleidsvrijheid. Bedenk dat de PKN, de grootste protestantse kerk zoveel verschillende opvattingen in zich verenigt dat die niet snel duidelijke uitspraken zullen doen. En dan ligt de verantwoordelijkheid in de praktijk toch bij de plaatselijke gemeente. Bij de katholieke kerk is het zo dat het van boven wordt bepaald maar dat wringt met de praktijk, waar ze vervolgens ruimhartig mee omgaan. Protestanten zijn vaak wat meer naar de letter maar hebben wel veel ruimte voor het persoonlijk geweten. Vroeger hoorde ik nogal vaak zeggen dat actieve euthanasie niet mocht maar passieve wel. Maar daarmee kun je de huidige vragen die op je af komen niet mee de baas. Het is naar mijn persoonlijke opvatting altijd zo dat we het Evangelie in het dagelijks leven concreet moeten vertalen en dit soort vragen over euthanasie waren er niet toen we de huidige grote medische kennis nog niet hadden. Toen ging je gewoon dood, hoe naar dat ook klinkt.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 4 september 2011, 22:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:18
 
ERIKA129 schreef:
Meneer roept en mw luisterd gelijk Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley


Ik roep wel weer een keer als ze helemaal opgeknapt is.

Hannah, kan je een keer bij mij de ramen komen zemen? Smiley met dichtgeplakte mond

Liefst zo snel mogelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:23
 
MARIO216 schreef:
Stomme vraag Thomas, maar hoe zou dit bij de protestanten dan werken ?? Deze situatie.

Enkele jaren geleden pleegde er een man zelfmoord die was aangesloten bij mij toemalige kerkgenootschap. Deze was van een 'zwaar bevindelijke stroming'.
Deze man kerkte met regelmaat bij verschillende kerkgenootschappen in de omgeving, en werd zonder problemen door meerdere dominee's(vanuit beide kerkgenootschappen) begraven, inclusief rouwdienst etc.
Dit ging dan wel om zelfmoord natuurlijk, en niet om euthanasie, maar ik denk dat dat wel redelijk op één lijn ligt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:24
 
Mario, om me er even mee te bemoeien.....Mag toch wel he? Knipoog smiley

Ik vraag me in alle ernst af of er altijd wel openheid wordt gegeven in euthanasie. Ik ben er van overtuigd dat niet alle voorgangers weten dat ze een begrafenis leiden van iemand waar euthanasie is verricht. Dat voorkomt veel gewetensproblemen natuurlijk maar je kan je aan de andere kant ook afvragen of het nodig is het te vermelden???????
Is het niet een privé zaak? Is het niet belangrijkste dat de patient dat naar eer en geweten laat doen? Dan kan je ook zeggen; ik begraaf niet iemand die voor de trein is gesprongen..........
Mag het niet de keus van de overledene zelf zijn om te weten of je een kerkelijke uitvaart wilt of niet? Eigenlijk is het bizar dat een geestelijke dat kan bepalen......Zo krijg je dat er niet altijd openheid is.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:24
 
VISSER278 schreef:
Ik roep wel weer een keer als ze helemaal opgeknapt is.

Hannah, kan je een keer bij mij de ramen komen zemen? Smiley met dichtgeplakte mond

Liefst zo snel mogelijk.

Hannah...je geeft ze 1 vinger... Gefrustreerde smiley


Laatst aangepast door
JOSINA022
op zondag 4 september 2011, 22:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:25
 
VISSER278 schreef:
Dat moet dan wel een héél mooi moment voor je geweest zijn. Clown smiley


Ik had vandaag een wat mooier moment dan dat Visser.......... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:31
 
Wanneer zoek je de grens op?
Willemijn haalde yoga aan. Iets wat voor haar niet verkeerd is, en voor een ander zondig.
Ik denk dat het voor een mens zelf belangrijk is om te weten wat zondig is en wat niet.
Om dat te weten te komen is het soms nodig om de grenzen op te zoeken, en zoals Pieter al aangaf...om ze te onderzoeken.
Er zijn dingen waarvan je direct weet of het goed of slecht is, maar er zijn ook veel dingen waar je onvoldoende van weet, of steeds over twijfeld of ze zondig zijn, of juist niet.
Dit blijft voor ieder mens verschillend.
Daarom kan iets wat de ene mens doet uit volle overtuiging, voor de andere mens het opzoeken van de grenzen zijn.
Maar behalve dat er staad dat we alles moeten onderzoeken en het goede moeten behouden , staat er ook dat alles wat uit het geloof niet is, zonde is.
We moeten dus voor ons zelf kunnen geloven dat hetgeen wat we doen, wel goed is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:31
 
Ivm bij het begin van mijn vakantie, aanstaande woensdag, loopt mijn abb af.
Lekker effe genieten van rust zonder CM Smiley met dichtgeplakte mond .
Bij behouden terugkomst ga ik weer verlengen.
Houden jullie taai en lief zijn met elkaar Knipoog smiley

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREDCH633





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:34
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat is nu net het lastige he? Wat jij zonde vind(ik noem yoga maar) vind ik absoluut geen zonde. Blijft toch altijd een persoonlijke invulling......



De wet geldt voor iedereen. Voorbeeld:
Stel je voor, je wilt springen van een hoog gebouw (zeg maar 20m) zegt de Nederlandse wet dat je dat niet mag doen en is verboden. Je zult de eerste instantie door de wet wel schuldig gaan voelen. Maar als er nu een andere regering komt en besluit om deze wet af te schaffen en de nw. wet klinkt dat je wel mag springen van deze hoge gebouw. Je wordt blij en voelt zich niet meer schuldig. Wat denk je, als je nu zou gaan springen, zul je dan nog heel blijven?

Wat ik wil zeggen is dat de natuurwet past zich niet aan onze gemaakte wetten. Wij moeten, als we echte christenen zijn, fijngevoelig worden wat wel goed is en wat niet. Want als je die niet hebt ook als je je niet schuldig zou voelen wat je doet en dat volgens God niet goed zou zijn je toch schade gaat lopen.

Groetjes Knipoog smiley


Laatst aangepast door
AREDCH633
op zondag 4 september 2011, 22:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:39
 
Ik ben blij dit te horen, Jolan. En Protestantisme en schijnheiligheid worden maar al te vaak in één adem genoemd. We moeten er inderdaad wel eerlijk over kunnen zijn. Een christelijke begrafenis weigeren, dat vind ik heel ver gaan. Dat lijkt een vorm van buitensluiting. Op de scharnierpunten van het leven moet de kerk er voor de mensen zijn. Zeker al het moeilijk is. Wat heeft iemand doorstaan eer hij voor de trein springt? Oordeelt niet, opdat....

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 4 september 2011, 22:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:53
 
Op de scharnierpunten van het leven moet de kerk er voor de mensen zijn. Zeker al het moeilijk is.



Het lastige is denk ik dat er verschillend over de scharnierpunten wordt gedacht....Het zou zo moeten zijn dat is zo......Maar moeilijk is een heel persoonlijk begrip, wat jij als moeilijk ervaart wil nog niet zeggen dat een ander dat ook als moeilijk ervaart........
En , om even on topic te blijven......euthanasie is nu zo'n scharnierpunt waar mensen een heleboel over en van vinden en erg snel over oordelen........Misschien is dat de reden dat mensen er niet altijd zo open over zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:55
 
Nederlandse Staat heeft kerkelijke grens afgeblazen of verbroken.
Verhouding tussen beiden gaat veel slechter dan 2 eeuwen terug.
We denken aan zondagrust, euthanasie, abortus, enz enz.
Christelijke politieke partijen proberen dat de regering op de goede spoor onder Gods Woord te bewaren.
Laaste jaren sluiten de deuren van de kerken en dan?
Waar ligt de grens.
We moeten toch zo blijven leven wat God wil.
Mijn vriend heeft 3 maanden geleden ontslag gekregen omdat hij weigert op zondag te werken. Hij houdt de grens vast vanuit de Bijbel.
Hij had goddeloze werkgever, de werkgever wist dat hij op zondag niet wllen werken vanwege geloofsovertuiging.
Door toenemende werkdruk moet hij ook zondag werken en toch........... Gefrustreerde smiley
Later heeft hij andere werkgever gevonden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:57
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik had vandaag een wat mooier moment dan dat Visser.......... Knipoog smiley



Vertel.......ben je jarig?
Is er een droom uitgekomen?
mag je volgend jaar met Mario naar de wereldhavendagen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:57
 
VISSER278 schreef:
Ik roep wel weer een keer als ze helemaal opgeknapt is.

Hannah, kan je een keer bij mij de ramen komen zemen? Smiley met dichtgeplakte mond

Liefst zo snel mogelijk.

Het gaat weer regenen Visser

wel hele week Kotsende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 23:00
 
VISSER278 schreef:
Vertel.......ben je jarig?
Is er een droom uitgekomen?
mag je volgend jaar met Mario naar de wereldhavendagen?


Ik mag de haven niet in
De politie zag mij als verdacht hand in het gips is als wapen Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 00:13
 
Thomas, over beleidsvrijheid gesproken; sorry ik ga nu even off-topic. Ik, wij hebben nu in onze kerk een dominee die zich nergens mee bemoeit en de kerkeraad heeft ook het een en ander nagelaten. Dan heb je toch werkelijk een probleem.
Hier heb je nog dat dominees die visitatie-bezoeken krijgen en ook de kerkeraad die ook bevraagd wordt over zichzelf en over de samenwerking met de predikant. Ik weet dat ik nu wel heel erg afwijk. Dan spreek je toch over nalatigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 03:00
 
Geen regen te bespeuren hier. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 08:00
 
JOSINA022 schreef:
Ik heb mogen zien en mogen ervaren dat genezing niet altijd is in de letterlijke zin van het woord, maar dat juist de genezing lag (ligt) in het krijgen van de vrede, rust, berusting en acceptatie.

(ging dat nou maar altijd vanzelf, he, josina! Knipoog smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 08:08
 
.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 18 september 2011, 11:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 08:21
 
Zonnetje schijnt weer heerlijk Coole smiley met zonnebril
Als die nou ook maarr lekker blijft schijnen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 08:52
 
ANNETTE050 schreef:
Maar wat fijn dat de Heere twee artsen uit dat verpleegtehuis op hun weg heeft gebracht en dat deze twee artsen écht de mens zien achter de problematiek. Hopelijk is, door tussenkomst van deze artsen, voor deze twee bejaarde christenen nog een mooie oude dag weggelegd, samen met elkaar.

Een van de 2 liederen die ik als laatste op het forum gezet heb, gaat over Petrus die door 2 engelen uit de gevangenis gehaald werd, midden in de nacht en dat was voor mij het lied waar ik als 1e aan dacht.

When God closes the door, He opens a window!


Laatst aangepast door
JOSINA022
op maandag 5 september 2011, 08:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 09:36
 
ERIKA129 schreef:
Zonnetje schijnt weer heerlijk Coole smiley met zonnebril
Als die nou ook maarr lekker blijft schijnen Knipoog smiley

Het is hier net geregend maar de zon is al naar Zuid Frankrijk gegaan om mijn plekje te verwarmen. Woensdag ga ik op vakantie Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2756 2757 2758 2759 2760 2761 2762 ... 6194 Volgende
Pagina 2759 van 6194