| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 19:47
|
|
|
|
|
Nou weet ik hoe lj aan het woordje 'presence komt...(haha)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 19:54
|
|
|
|
Dit hele topic gaat mijn verstand te boven. Ik blijf liever mezelf.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 19:55
|
|
|
|
Maandag 19 september, Psalm 108: 1-5; In U gerust.
Jazeker, u hebt gelijk: deze psalm hebben we al een keer gehad. (eerder in dit dagboek) lazen we ongeveer dezelfde tekst, die ook in psalm 57 voorkomt. En in psalm 60 lazen we al wat we in het vervolg van psalm 108 zullen tegenkomen. Wonderlijk zo’n psalm die twee delen uit andere liederen selecteert en aan elkaar plakt. Ik zit er niet mee. Het geeft ons nieuwe kans om tot rust te komen. En dat al vroeg in de morgen! Dat wil zeggen: de dichter van deze psalm wil de dageraad wakker maken, spelend en zingend – zó gerust is hij in God. Heel de wereld mag het horen, alle volken wil hij in zijn vreugde laten delen. Van een ochtendhumeur heeft de dichter blijkbaar geen last. ‘Mijn lied begroet het morgenrood.’Je vraagt je af: hoe komt zo’n man aan zoveel geestelijke energie? Je zou er jaloers op worden! Het antwoord geeft de dichter zelf: ‘Hemelhoog is uw liefde, tot aan de wolken reikt uw trouw.’ Misschien slapen wij daarom zo onrustig, zijn we dag en nacht in de weer met duizend en een dingen: omdat we die vriendschap van de Eeuwige, die liefde van de Allerhoogste maar niet in ons hart kunnen krijgen. Je wilt het wil, maar het lukt zo slecht. Steeds weer zijn er allerlei andere overwinningen die de gedachte aan Gods liefde blokkeren: twijfels, aanvechtingen, droombeelden, verleidingen, oude wrok en nieuwe woede. Badend in het zweet word je uit een nachtmerrie wakker. Het morgenrood roepen? De dageraad vervloeken, zul je bedoelen… Of je zou ik nog één keer proberen en zodra ik wakker word God loven in mijn lied?
Mijn hart is, Heer, in U gerust. Uw lof te zingen is mijn lust. Maakt, harp en luit, den Heere groot. Mijn lied begroet het morgenrood. Ik breng mijn lof, o Heer, U toe onder volken en ik doe in ieder land mijn psalm weerklinken, daar ‘k hemelhoog uw trouw zie blinken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 19:58
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | mag ik u voor de vraag onder punt A herinneren aan de voogaande reactie? overigens zit er wellicht minder verschil tussen heide en hof dan je verwachten zou..... en voor de misvatting onder punt B wil ik u wijzen op het feit dat iemand hulp bieden iets anders is dan voor iemand werken op contract. helpen kan op basis van gelijkwaardigheid...........voor het geval dat dat aan uwes aandacht ontsnapt mocht zijn............  |
ten eerste hoop ik in het belang van de argeloze voorbijgangers dat er wel degelijk een verschil zal zijn tussen de heide en de hof. Ook in het kader van de goede zeden lijkt het mij niet wijs een stuk of 30 cm-ers in dr adam, dan wel evakostuum voorbij te zien huppelen.. 
graag zou ik onder uwe aandacht willen brengen dat degene die helpt, nog steeds degene die het hogere doel nastreeft helpt. ofwel de hulp is meewerkend aan het doel van een ander.
daarbij bied de gemiddelde vrouw in eerste instantie inderdaad slechts haar hulp aan, om dit naderhand via een geleidelijke coup om te draaien tot zij de baas kan spelen, de tang!! daarmee gaat ze haar bijbelse opdracht tot hulpe zijn, voorbij en is ze dus onbijbels bezig.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 19:58
|
|
|
|
Ik kwam daar regelmatig, in dat soort amerikaanse toestanden. Toen ik pas gelovig was....Ik kom namelijk uit amsterdam heb daar tot mijn 26 gewoont. tot mijn 30ste kwam ik er nog heel regelmatig.
Heb me daar nooit op mijn gemak gevoeld, juist helemaal niet op mijn gemak. Ik raakte juist in de war van die 'healings'. In dat soort amerikaanse dingen. Vandaar mijn reaktie. En dat maakt mijn reaktie logisch en begrijpelijk. vind ik.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:05
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | jij bent verstandig man!! hoe gaat het met daten trouwens? | zn gangetje joh..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:07
|
|
|
|
|
In het zelfde stuk staat ook dat vrouwen dienen te zwijgen dus vrouwen mogen geen eens in tongen praten maak ik er uit op.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:10
|
|
|
|
| COOTJE711 schreef: | Net verf gekocht, ga mijn muur eens van een andere kleur voorzien...... Had er gewoon eens zin in............  |
heeft dat iets te maken met bepaalde hormonen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:10
|
|
|
|
| LOVEJEZUS310 schreef: | Cootje,
Weet je wij als mens hebben zoveel vragen.
Kan niet zeggen wat goed of fout is.
Een ieder heeft zijn eigen pad te gaan, het helpt mij om bewust te zijn waarmee ik bezig ben.
Probeer mijn impulsen, intuitie te volgen.
Soms komen inzichten over een situatie pas veel later, ja als mens wil je meteen weten waar je aan toe bent.
Mijn relatie met Jezus geeft mij veel inzicht en vertrouwen welke weg ik ga in deze wereld, toegewijdt in liefde.
Net zoals jezus zei, ik ben in deze wereld maar niet van deze wereld |
| Quote: | | Probeer mijn impulsen, intuitie te volgen. |
Sprueken 3:5 Vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:14
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Als het je overkomt en je gaat ineens in brabbeltaal babbelen, dan raak je wel vervuld van de Heilige Geest.
Ik zou eerder denken: gaat het wel goed met je en moet ik even de dokter bellen? hollandse nuchterheid he?  |
Dat dachten ze toen ook , toen met Pinksteren de HG werd uitgestort.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:15
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | heeft dat iets te maken met bepaalde hormonen? |
op 34 jarige leeftijd
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:16
|
|
|
|
|
En nu stop ik, ik kan aan de gang blijven bij elke stukje....Ja, valt me nu pas op.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:25
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | In het zelfde stuk staat ook dat vrouwen dienen te zwijgen dus vrouwen mogen geen eens in tongen praten maak ik er uit op. | tja, je kunt er een behoorlijk zootje van maken zo. Verwacht je nu een echt antwoord van me?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:26
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | | Spreuken 3:5 Vertrouw op de HERE met uw ganse hart en steun op uw eigen inzicht niet. |
Ik denk vooral bij een topic als deze, dat dit een heel toepasselijke tekst is Shanita
Laatst aangepast door
|
JOLAN931
|
op maandag 19 september 2011, 20:26
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:27
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | zn gangetje joh.. |
Wel eerst een flirtcursus volgen dan
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:29
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Wel eerst een flirtcursus volgen dan  |
Huh???? De picknick was toch gewoon voor de gezelligheid?? Nu wordt het toch een dat gebeuren
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:30
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | Ik heb na ampel beraad besloten hier een verklaring af te leggen...
In het verleden zat ik ooit ook bij een gemeente waar tongentaal gebruikt werd, dus ik heb ervaring als toehoorder hetgeen niet iedereen kan zeggen.
Ten eerste is mijn mening dat het spreken in andere tongen niets meer of minder was dan het vermogen dat de Heilige Geest gaf aan degenen die er tijdens de uitstorting bij waren om in andere, BESTAANDE, talen het evangelie te kunnen verkondigen. Je kunt dan denken aan bijv. egyptisch, grieks, romeins of een ander arabisch dialect. Dat blijkt ook uit datzelfde bijbelgedeelte waar gesproken word over vreemdelingen die opeens hun eigen landstaal hoorden. Deze gave diende dus voor de verspreiding van het evangelie een PRACTISCH nut; de evangelisten kregen de mogelijkheid zich verstaanbaar te maken.
Ten tweede wil ik opmerken dat voor zover ik tongentaal heb mogen aanhoren, dat GEEN practisch nut had. In die gemeente waren op dat moment geen mensen uit andere landen aanwezig die geen nederlands verstonden en dus op tongentaal aangewezen waren. Opvallend vond ik wel dat degene die in tongen sprak daar zelf buitengewoon tevreden over was.
Ook opvallend vind ik dat deze gave exclusief in charismatische gemeenten voorkomt, zijn dit dan de enige ware gemeenten of speelt er nog meer?
Iedereen moet zelf maar weten wat ze er mee doen, ik ga het niet afdoen als onbijbels omdat ik er zelf niet aan meedoe. Mocht jij er baat bij hebben, ga gerust je gang, ik vrees gewoon dat ik er een beetje te nuchter voor ben.
Per slot van rekening gaf Jezus zelf, toen hem gevraagd werd hoe te bidden, ons het OnzeVader... |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:34
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | tja, je kunt er een behoorlijk zootje van maken zo. Verwacht je nu een echt antwoord van me? |
Het blijft voor mij allemaal een ver van mijn bed show. Als ik zo op internet lees de ervaringen die men heeft met tongentaal, is het beter dat ik mij er niet mee bezighoud.
En waarom komt het spreken in tongen meer voor in de charismatische kerken, dan bijvoorbeeld in de rk-kerk, of de refo kerken?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:38
|
|
|
|
Ik denk dat ik de reactie van Roady ten dele wel begrijp. Veel dingen die ons mensen wakker houden kun je ten diepste terug voeren op een bepaalde angst, zowel bewust als onderbewust. Daarin vind ik zijn reactie wel wat overdreven alsof we allemaal doodsbange mensen zijn die niet slapen kunnen, (al zal hij dat vast niet zo bedoelen lijkt me) Maar... de momenten dat je wakker gehouden wordt door je eigen gedachten kun je als je telkens de achterliggende gedachten erbij haalt wel op een bepaalde 'angst' uitkomen. Al vraag ik me dan alsnog af of angst wel het goede woord hiervoor is.
ff voorbeeldje:
Als je in je bed ligt na te denken over je presentatie van de volgende dag, of je ziekenhuisbezoek aan je moeder morgen, of je verjaardag, of je reactie op het forum die je zo wilt gaan zetten, of...of..........
Dan kan de achterliggende gedachte zijn(waarom je er over nadenkt) dat het tegen zou kunnen vallen, en hoe je voorkomt dat iets tegenvalt. Als je verder nadenkt zou je dit inderdaad onder de noemer 'angst 'kunnen scharen. Alleen nogmaals....Ik vind het vrij ver gezocht
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:41
|
|
|
|
hannah810, 38 jaar, regio 073, drie kinderen van 5, 5 en 6 jaar zus van hannah, 41 jaar, regio 0180 Maria576, 46 jaar, regio 038 (indien vervoer) nel833, 50 jaar, regio 071 Susannah475, 45 jaar, regio 0318 (indien vervoer) Thirza120, 30 jaar, regio 0318 (onder voorbehoud) jakolien247 36jaar regio 030 (onder voorbehoud)
jonasveve, 51 jaar, regio 070 frankt627, 47 jaar, regio 076 hanskamp, 38 jaar, regio 0521 wimgroen841, 55 jaar, regio 0318 jan853, 51 jaar, regio 078, twee kinderen van 11 en 13 jaar kwispel011, 66 jaar, regio 0172 thijs984, 35 jaar, regio 050 met kinderen Ludovis284, 54 jaar, regio 0184 met dochter (onder voorbehoud) marcel188 ,45jaar ,regio075. Beun656, 37 jaar, regio 0341 (onder voorbehoud) johan209, 36 jaar, regio 073 niceguy125, 43 jaar, regio 0570 marcowaal200, 40 jaar, regio 078 (heeft nog ruimte over in de auto.. )
Ik heb helaas mij genoodzaakt gezien om mij van de lijst af te halen. Het is, fysiek gezien, toch nog wat teveel van het goede
Dus Marco...je hoeft mij dus niet op te halen, maar iig wel bedankt voor de welwillendheid
En iedereen een hele fijne en gezellig pn toegewenst!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:43
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Het blijft voor mij allemaal een ver van mijn bed show. Als ik zo op internet lees de ervaringen die men heeft met tongentaal, is het beter dat ik mij er niet mee bezighoud.
En waarom komt het spreken in tongen meer voor in de charismatische kerken, dan bijvoorbeeld in de rk-kerk, of de refo kerken? |
Zo werkt het altijd, Mariska. Vallen in de geest zie je veel in charismatische kerken, tongentaal in diverse evangelische gemeenten, een bevinding heeft men vaker in bevindelijke kerken zoals de gereformeerde gemeenten en Maria verschijnt vooral aan katholieken.
Het behoort bij de opvattingen in een groep of kerk en dan gebeurt het ook. Een bevinding, of zoals men het noemt een slag van God krijgen, geeft ook status in een kerk als de Gergem en dan heb je kans een bekeerde te worden, wat een uitzondering is en heel veel status geeft. Dit soort mensen zijn bijna onaantastbaar in deze kringen. En als je valt in de geest dan is dat ook een positieve indicatie in de charismatische gemeenten. Ik ken mensen uit de cgk die charismatisch werden en daar wel vielen in de geest maar in de cgk nooit. In het boek Knielen op een bed violen wordt goed beschreven hoe met een bevinding wordt omgegaan in dit soort kringen.
Het type kerk of gemeente maakt kennelijk uit voor dit soort ervaringen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het niet echt kan zijn. Ik kan alleen niet zo goed omgaan met dingen die ik als wat zweverig beschouw. Ik heb echter ook oog voor het feit dat status en aanzien in elke organisatie een rol speelt en een streven kan zijn - en ook vaak is.
Thomas, twijfelt soms.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 19 september 2011, 22:43
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:45
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Het blijft voor mij allemaal een ver van mijn bed show. Als ik zo op internet lees de ervaringen die men heeft met tongentaal, is het beter dat ik mij er niet mee bezighoud.
En waarom komt het spreken in tongen meer voor in de charismatische kerken, dan bijvoorbeeld in de rk-kerk, of de refo kerken? | Omdat de charismatische kringen hier onderwijs in gaven. Bovendien is er nog steeds geen onderwijs in de traditionele kerk, dat wil niet zeggen, dat daar geen mensen zitten....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:47
|
|
|
|
3. Alle ziekte komt van de duivel; God de Vader maakt zijn kind nooit ziek
Antw. Er zijn veel Bijbelplaatsen te noemen waaruit blijkt dat God een mens ‘ziek’ maakt. God kan die ziekte toelaten als een aspect van Zijn wegen met de gelovige, bijvoorbeeld opvoeding door kastijding, (dus in geval van zonde), maar ook om heel andere redenen, die ons soms geheel onbekend zijn. Ziekte als zodanig kunnen we nooit een zegen van God noemen; maar God kan ziekte wel gebruiken om een bepaalde zegen te bewerkstelligen.
Wat is dit een mooi punt Mariska! Ik moet maar vaak aan Job denken. Er was geen mens die zo dicht bij God leefde in die tijd als Job, en toch gaf God de duivel deels vrij spel om Jobs geloof te beproeven, al zag hij dit pas achteraf.
En dan nog een punt wat ik aan wil halen... Waarom zouden we van God afdwingen dat we genezen willen worden? Zoals bovenstaand stukje ook aanhaald kan ziekte of ellende een bepaald hoger doel hebben waarvan wij het nut nog niet zien. We mogen gerust vragen of God de medicijnen zo wil zegenen dat ze tot ons nut zijn. Is dat dan niet genoeg? Ik denk, als God niet zegend wat we innemen, dat het ons ook weinig zal baten
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:51
|
|
|
|
Nog één keertje dan.
| Quote: | | lj:Kan niet zeggen wat goed of fout is. |
Ik wel daar ben ik ondertussen al wel lang genoeg gelovig voor, om dat onderscheid te maken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:52
|
|
|
|
tssss... wat gaat iedereen off topic..... (behalve ik dan)
Maarre... ikke kan plaatjes plakken......
Laatst aangepast door
|
COOTJE711
|
op maandag 19 september 2011, 21:21
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 20:55
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | | heeft dat iets te maken met bepaalde hormonen? |
Mormonen? Nee hoor, gewoon mijn enorme vooruitziende blik..... 
| jolan schreef: | | Ow leuk Cootje, dat zijn leuke bevliegingen die je ook gelijk moet doen. Het levert altijd een tevreden gevoel op, en als het kleurtje je niet aanstaat, pak je toch gewoon weer een ander kleurtje | jij snapt het.....
| erica schreef: | Als uwes klaar is en uwes zich verveeld Knipoog smiley Heb ook nog wel wat te verven Twijfelende smiley |
blonde haren?
Laatst aangepast door
|
COOTJE711
|
op maandag 19 september 2011, 20:58
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 21:09
|
|
|
|
Eigenlijk zijn de reacties die anderen hier geven ook de mijne.
Ik heb er ernstig mijn twijfels bij, vooral ook om wat Pieter aanhaald dat het spreken in tongen niets anders betekend als het praten in een bestaande buitenlandse taal waardoor oa de apostelen het evangelie verstaanbaar konden maken voor de toenmalige heidenen, door in hun eigen taal het evangelie te verkondigen. Ik kan in de bijbel ook geen voorbeeld vinden dat er iets anders wordt bedoeld met het spreken in tongen.
Daarom zie ik er in deze tegenwoordige tijd absoluut het nut niet meer van in, aangezien iedereen een woordje engels geacht wordt te spreken. Ik ontken niet dat het daarom tegenwoordig niet meer gebeurt, maar dan wel door de Helige Geest gegeven(dus zoals de titel van dit topic is: als gave van de Heilige Geest) en in een voertaal van een bepaald persoon tegen wie je spreekt.
Het lijkt me nutteloos om dit in gebed tegen God te doen, aangezien je zelf blijkbaar niet eens weet waarom je bid, en God slim genoeg is om je eigen woorden te begrijpen.
Daarbij heb ook ik als punt dat het opvallend is dat het alleen voorkomt in bepaalde kringen. Mijn idee is, als tongentaal werkelijk is zoals hier in dit topic wordt beweerd( door bijv, chatuliem), dat God dat vast wel belangrijk genoeg moet vinden om dit in alle christelijke kringen voor te laten komen. Het onderwijs zou daarbij totaal overbodig zijn, aangezien de Helige Geest Zelf het spreken in tongen aan sommigen gaf in de tijd van de bijbel.
Persoonlijk vind ik Willemijns hollandse nuchterheid zo gek nog niet. Met beide benen op de grond, en niet 'gekker 'willen doen als dat vroeger voorkwam( hierbij oordeel ik niet dat tongentaal gek is( ff goed lezen ))
Laatst aangepast door
|
JOLAN931
|
op maandag 19 september 2011, 21:24
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 21:10
|
|
|
|
|
Met je eens Jolan, goed verwoord!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 21:16
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Volgens mij doet het er niet toe dat hij gebeden kan 'beluisteren'. Die gebeden zijn aan God gericht en Hij doet er wat mee. Misschien kent hij inderdaad ook onze onuitgesproken woorden maar ook nu weer hoeft dit niet een slecht iets te zijn. Wat is hij ermee indien we ons niet door hem laten verleiden? Misschien moet de duivel er wel zijn om ons bewust te maken dat we veel meer hebben aan de tegenpool van de duivel, namelijk de Heilige Geest.
Wat bedoel je ermee dat de duivel echt is? Zie je die dan als een vermomd persoon of zo? |
Een beetje late reactie. Sorry, was niet eerder in staat om te regeren. Ik zie de duivel niet als een vermomd persoon, en die zin is afgeleid van de openingszin in dit topic.
Beter geformuleerd in mijn geval: Ik bedoel ermee dat ik geloof dat de duivel echt BESTAAT.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 19 september 2011, 21:19
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | Eigenlijk zijn de reacties die anderen hier geven ook de mijne.
Ik heb er ernstig mijn twijfels bij, vooral ook om wat Pieter aanhaald dat het spreken in tongen niets anders betekend als het praten in een bestaande buitenlandse taal waardoor oa de apostelen het evangelie verstaanbaar konden maken voor de toenmalige heidenen, door in hun eigen taal het evangelie te verkondigen. Ik kan in de bijbel ook geen voorbeeld vinden dat er iets anders wordt bedoeld met het spreken in tongen.
Daarom zie ik er in deze tegenwoordige tijd absoluut het nut niet meer van in, aangezien iedereen een woordje engels geacht wordt te spreken. Ik ontken niet dat het daarom tegenwoordig niet meer gebeurt, maar dan wel door de Helige Geest gegeven en in een voertaal van een bepaald persoon tegen wie je spreekt.
Het lijkt me nutteloos om dit in gebed tegen God te doen, aangezien je zelf blijkbaar niet eens weet waarom je bid, en God slim genoeg is om je eigen woorden te begrijpen.
Daarbij heb ook ik als punt dat het opvallend is dat het alleen voorkomt in bepaalde kringen. Mijn idee is, als tongentaal werkelijk is zoals hier in dit topic wordt beweerd( door bijv, chatuliem), dat God dat vast wel belangrijk genoeg moet vinden om dit in alle christelijke kringen voor te laten komen. Het onderwijs zou daarbij totaal overbodig zijn, aangezien de Helige Geest Zelf het spreken in tongen aan sommigen gaf in de tijd van de bijbel.
Persoonlijk vind ik Willemijns hollandse nuchterheid zo gek nog niet. Met beide benen op de grond, en niet 'gekker 'willen doen als dat vroeger voorkwam( hierbij oordeel ik niet dat tongentaal gek is( ff goed lezen )) |
Gij, die de stomgeslagen mond verstaat van alle stervelingen die we zijn. (Oosterhuis)
God hoort ook het woordeloze bidden.
Thomas, soms kan een mens het niet verwoorden - maar God snapt het toch.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 19 september 2011, 21:23
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|