
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 10:45
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Knap? haha maar meer dom Hij heeft Belgisch bloed, zijn vader kwam uit België
Maar ik ben wel knap dus geboren in Dordrecht  |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 10:46
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Dat de Ischias niet weg wil gaan en verschrikkelijk veel pijn blijft doen dus voorlopig lekker aan de medicijnen blijven en fysio erbij Ach ik zat toch nog heel niet in de hulpverlening dus waarom dan de fysio er niet bij he  |
Vervelend voor je. Ik hoop dat de fysio snel zal helpen!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 10:46
|
|
|
|
| YELNIN491 schreef: | Nou kom maar op met dat najaar dan, we hebben nog wat tegoed  |
Mijn tuinstel staat nog buiten Dus een paar daagjes zon kom maar op
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 10:49
|
|
|
|
| ROADY641 schreef: | Het is kinderlijk eenvoudig.
Jezus is mijn bron van liefde, redding en zaligmaking. Het allerbelangrijkste gebod is: Blijf in Mijn liefde.
De 10 geboden zie ik als 10 liefdevolle waarschuwingen van God om ons te beschermen. Als ik 1 van de 10 overtreedt, stap ik uit de liefde van Jezus.
Als ik in Zijn liefde ben, voldoe ik automatisch aan alle geboden. Jezus zegt zelf dat Hij gekomen is, niet om de wet af te schaffen, maar om haar te VERVULLEN (met Zichzelf!!)
Kortom: de liefde is veel belangrijker dan de wet.
Ben je dan wel volmaakte mens? Elke dag overtreden we alle geboden en ook dagelijks vragen we bij Jezus om vergeving voor God De wet zonder de liefde doodt. |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 10:50
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Oké, oké...ik zal Leanne even mailen en mijn bestelling doorgeven...  |
Dat we dat mogen beleven jij in een roze jurk
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 10:51
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Dit is het weer voor zaterdag...voor overmorgen en niet voor een zaterdag in oktober ergens
Zonneschijn (%) 60 Neerslagkans (%) 10 Neerslaghoeveelheid (mm) 0 Minimumtemperatuur (°C) 7/10 Middagtemperatuur (°C) 19 Windrichting Z Windkracht (bft) 3 |
Weerbericht van zuiderburen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 10:55
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Mijn tuinstel staat nog buiten Dus een paar daagjes zon kom maar op  |
Gelukkig is de zomertijd nog
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 10:56
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Dat we dat mogen beleven jij in een roze jurk  |
Leanne in roze jurk en Frank in lichtblauwe pak
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOAN712
|
Berichten: 5
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:03
|
|
|
|
[
Laatst aangepast door
|
JOAN712
|
op donderdag 22 september 2011, 23:04
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:04
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Dat we dat mogen beleven jij in een roze jurk  |
Dat moet wel op de foto hè?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:05
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Dat moet wel op de foto hè?  |
Dat komt nog Josina We zijn benieuwd
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
Berichten: 2463
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:10
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | Je stelt dus hier dat die 10 geboden alleen voor de Joden zijn? |
Ik stel helemaal niets, maar als je me nou uit mijn posting kunt aanwijzen waar ik dat zo specifiek stel, dan wil ik dat wel veranderen ...
Voor mij zijn de 10 geboden een handreiking die je in je hele leven kunt/mag toepassen, met daarbij nog het 11de gebod ... Joh. 13:34
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:15
|
|
|
|
Tjonge jonge
Dagelijks lezen we in de kranten, zien we op de tv en horen we bij mondjespraat over de crisis. Troonrede is weer achter de rug en nu debatten in de 2e kamer. Wanneer komt er einde aan van dat gezeur over bezuinigingen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
Berichten: 2463
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:20
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | Zie het al in bovenstaande reacties, dat het flirten op CM niet datgene is wat je zou kunnen verwachten …… zeker blijft steken in een poging tot of gaan we weer terug in de tijd met de pijl en boog…. die door sommige vanzelfsprekend wordt ervaren tot het verkrijgen van de ultieme liefde.  |
Jij wou toch ook graag les in pijl en boog schieten ... 
Maar misschien kun je bij Visser terecht voor een cursus vissen ... misschien dat je daarna een vrouw aan de haak kunt slaan ... 
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op donderdag 22 september 2011, 11:22
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
Berichten: 2463
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:28
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Tjonge jonge
Dagelijks lezen we in de kranten, zien we op de tv en horen we bij mondjespraat over de crisis. Troonrede is weer achter de rug en nu debatten in de 2e kamer. Wanneer komt er einde aan van dat gezeur over bezuinigingen? |
Ja wat een dom gezeur eigenlijk, we moeten gewoon kabinet Rutte zijn gang laten gaan, de oppositie de mond snoeren en binnen 4 jaar is de crisis het land uit ...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
Berichten: 2463
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:52
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | Ik denk van als je dingen gaat bedenken waar je (eventueel) angstig van zou kunnen raken, dan word je juist angstig en je maakt anderen ook nog eens angstig.
Als christen zijnde, hoef je normaal gesproken nergens angstig voor zijn.
Zelf voor de dood niet. 1 Kor. 15:54-57
54 En wanneer dit vergankelijke lichaam is bekleed met het onvergankelijke, dit sterfelijke met het onsterfelijke, zal wat geschreven staat in vervulling gaan: ‘De dood is opgeslokt en overwonnen. 55 Dood, waar is je overwinning? Dood, waar is je angel?’ 56 De angel van de dood is de zonde, en de zonde ontleent haar macht aan de wet. 57 Maar laten we God danken, die ons door Jezus Christus, onze Heer, de overwinning geeft. |
Als christen zijnde, hoef je normaal gesproken nergens angstig voor zijn.
Maar is dat nou niet precies datgene wat Roady schrijft ...
Daarbij, hij schrijft ook niet over "dingen bedenken" maar komt met voorbeelden die aangeven wat bijv. spanning, zenuwen, ziekte bij mensen, dus ook bij christenen, kan doen. Het kan de basis zijn voor angst, wat dus niet wil zeggen dat het ook angst is ...
Als ik, en ik haal maar uit zijn voorbeeld aan, een date heb, dan ben ik best wel zenuwachtig. Hoe zal ze zijn, hoe zal ze reageren op mijn gestotter, hoe zal ze reageren op mijn antwoorden ... enz. enz. Zenuwen, zijn ook een basis voor angst, het kan je een nacht wakker houden omdat je "gaat daten" wow kaboem kaboem kaboem (versnelde hartslag) Dus in grond is het een "angst" maar die angst hoeft niet perse "fout" of "slecht" te zijn. Toen mijn moeder een tijdje terug voor onderzoek naar het ziekenhuis moest, hield mij dat wel bezig. En ondanks dat je het in vertrouwen bij God brengt, ben je toch gespannen ... wat zal de dokter zeggen ... enz. enz. Ga je dan bewust dingen bedenken .. ?? Nee, maar omdat je weet wat de klachten zijn maak je je wel zorgen, en onbewust ga je dan dingen denken ... niet bedenken .. !!
Verder vind ik de teksten uit je laatste 2 postings heel mooi, een bemoediging voor iedereen die Jezus Christus heeft aangenomen als zijn/haar persoonlijke Verlosser, Redder en Zaligmaker.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:54
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | dan ga ik jou voor de zoveelste keer vragen waarom het 1 wel op de letter exact genomen moet worden, en het andere niet. ik zie daar toch een zekere willekeur in. | Het is belangrijk om altijd een tekst in haar context te zien. Textuele context, sociale context, culturele context en historische context. Een paar week geleden heb ik een voorbeeld gegeven: Iemand die aan een paal hangt is vervloekt....mag dus niet paaldansen, (ndien de paal van hout is.) In de door jouw aangehaalde tekst is de culturele context bekend en maakt het ook meteen duidelijk hoe Paulus dit bedoelt. Letterlijk nemen betekent zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke bedoeling van de schrijver te komen, pas dan kun je het vertalen en interpreteren naar onze tijd.
Wat betreft de tekst van 2 Kor. 3. Het is duidelijk dat er twee verbonden zijn, het verbond van de wet en het verbond van de Geest. Nergens wijst Paulus het verbond van de wet af, maar hij stelt dat wij als christenen mogen leven naar het nieuwe verbond, het verbond van de Geest. Was het verbond van de wet gebaseerd op veroordeling, het verbond van de Geest is gebaseerd op vrijheid van veroordeling. De basis van het verbond van de wet is natuurlijk de 10 geboden. Je kunt het er niet los van zien, omdat dit de Woorden zijn, die God zelf geschreven heeft. Tegelijkertijd waarschuwt Paulus voor het gevaar om de wet centraal te gaan stellen in het geloof. Het is blijven hangen in het oude verbond, het bedekt het hart naar de bevrijding die de Geest geeft. Zelf vind ik het vreemd dat mij verweten wordt dat ik het Oude Testament niet belangrijk meer vind. Ik denk dat in mijn onderwijs zowel het Oude Testament en het Nieuwe Testament op een evenwichtige manier behandeld worden. Als je wilt weten hoe je de relatie met God in stand wilt houden, heb je veel meer aan het Oude Testament, omdat er heel veel verhalen in staan over hoe mensen met God leven. Het nieuwe testament heeft dat veel minder. De eerste vier evangeliën gaan over Jezus leven en de verlossing die Hij met Zijn offer bracht. Handelingen geeft een beschrijving van de eerste gemeentes, en verder zijn de brieven leerstellig, zonder dat we echt zien hoe mensen zelf met God leven. Zelf vind ik dat het Oude Testament bv heel pragmatisch is ten opzichte van tweede huwelijken. Vaak zien we dat God rekening houdt met de situatie van de mens, iets wat ik wel eens mis bij sommige kerkelijke stromingen. Het Oude Testament laat ook de wil zien van God hoe we zouden moeten leven. En biedt eigenlijk geen oplossing voor mensen die zich daar niet aan kunnen houden. Het Nieuwe Testament laat de oplossing zien. We kunnen verlost worden van zonde door het aanvaarden van Jezus' verlossing in ons leven. En het laat zien dat we de kracht kunnen ontvangen om deze boodschap te brengen aan anderen die verloren zijn. Tenslotte laat het zien, dat de overwinning al vast staat. Uiteindelijk zullen we in een nieuwe hemel en aarde wonen..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 22 september 2011, 12:21
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BUMBLEBEE255
|
Berichten: 2
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 12:04
|
|
|
|
Beste forumtijgers en agendasoldaten ,
Wisten jullie dat: - Slovenië een heel mooi land is , ongeveer de helft zo groot als Nederland? - Slovenië desondanks toch een deel zeeklimaat en een deel landklimaat kent (en ja, de Alpen lopen ook door tot in Slovenië)?  - Slovenië met 2 miljoen inwoners dus 4 maal zo dun bevolkt is als Nederland?  - Gisteren de centrum-linkse regering van Pahor gevallen is? - Slovenië al jaren in de top 10 van landen met een hoog zelfdodingspercentage staat?  - Slovenië maar zo'n 2000 (d.i. 0,1 %, anderen noemen 0,5 % als aantal) wedergeboren christenen kent?  - De christenen in Slovenië geloven in grote groei?
Op 13 oktober aanstaande is er in Zoetermeer een avond georganiseerd door European Christian Mission, met als thema "Hart voor Slovenië" - "Christelijke gemeentestichting aan de rand van de Balkan".
Meer informatie en opgave: http://www.ecmnl.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=74
Groetjes,
Bumblebee-twee-vijf-vijf
Laatst aangepast door
|
BUMBLEBEE255
|
op donderdag 22 september 2011, 12:25
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
Berichten: 1663
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 12:05
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | | Ja wat een dom gezeur eigenlijk, we moeten gewoon kabinet Rutte zijn gang laten gaan, de oppositie de mond snoeren en binnen 4 jaar is de crisis het land uit ... |
Ja, of je stopt lekker je kop in het zand en gaat op de oude voet door en over een paar jaar ben je griekenland nummer 2. Als er geen geld is, kan je het ook niet uitgeven. En om schulden weg te krijgen zal er meer geld binnen moeten komen en minder eruit moeten gaan. Dat gaat in jouw en mijn portomonee zo, maar met de portomonee van de staat gaat het net zo. En de meeste mensen zijn het daar wel mee eens, zolang het hun eigen portomonee maar niet raakt. Maar zolang de tweede kamer vooral blijft praten over kleuters en schoothondjes...wens ik jullie allemaal heel veel succes toe komende jaren
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
Berichten: 2463
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 12:14
|
|
|
|
Het is een lange lap tekst .. geschreven door: Bert v.d. Berg, fysiotherapeut te Groningen. 1991
http://www.stichting-promise.nl/artikelen/lichaamswerk--occultisme-en-genezing/yoga.htm
YOGA Voor de sterke opkomst van allerlei alternatieve geneeswijzen de laatste jaren, in het bijzonder de interesse voor yoga, zijn verschillende rede¬nen. Eén daarvan is dat onze technische medische wetenschap verweten wordt zich puur en alleen te richten op het lichamelijk functioneren van de mens, terwijl men meer en meer gaat inzien dat het welzijn van de gehele mens aandacht verdient. Daarmee samenhangend komt er ook een steeds groter bewustzijn voor het bovennatuurlijke. Vluchtend of zoekend in het bovennatuurlijke hoopt men een zekere tegenpool te vin¬den voor het rationele bestaan vol spanningen, drukte, stress. Een zoe¬ken naar vrede. Voor we beginnen een alternatieve geneeswijze als yoga te toetsen, wil¬len we eerst enkele fundamentele vragen beantwoorden met betrekking tot gezondheid en ziekte. Wat is de bron van ziekte? In Genesis l staat dat God alles schiep, wat onder, op en boven de aarde was. En Hij zag dat het goed was. Al in Genesis 3 zien we de satan aan het werk om Gods schepping in zijn greep te krijgen. Hij gebruikt hier twee argumenten, die we in veel occulte denkwijzen terug kunnen vin¬den en het is goed om deze twee te onthouden. Het eerste is in vers 4: "Gij zult geenszins sterven ". Het tweede in vers 5: "Dat de mens als God zal zijn". Vooral in dit laatste komt tot uiting dat het schepsel op de plaats van zijn Schepper wil gaan zitten. De satan, de gevallen engel, die dacht dat hij als God kon zijn, verleidt Adam en Eva, wetende dat hij daarmee de zonde in de schepping binnen brengt. Er komt een scheiding tussen God en mens. Vanaf dit moment komt er pijn en moeite, ziekte en dood het leven bin¬nen (Genesis 3: 16, 19). Spelen bovennatuurlijke krachten een rol? We zien om ons heen een groeiend besef, dat er "meer dingen zijn tussen hemel en aarde dan de mensen alleen". Er komt meer aandacht en accep¬tatie voor het bovennatuurlijke. Wat laat Gods woord ons van deze bo¬vennatuurlijke wereld zien? Een schoolvoorbeeld is het bijbelboek Exo¬dus. Laten we dit bijbelgedeelte eens wat nader bekijken. God is een God van wonderen en tekenen. Hij gebruikt ook de mens om door hem heen Zijn macht en kracht te tonen (Exodus 4:21 a). In hoofdstuk 7 zien we dat God zijn bovennatuurlijke macht laat zien door Aarons staf in een slang te veranderen. Maar ... we zien dat de Egyptisch wijzen en tovenaars hetzelfde deden, wat ons toont dat de satan ook bovennatuurlijke dingen doet. Opvallend is vers 12, waar God zich toch de Overwinnaar betoont, wanneer de staf van Aaron de andere staven verslindt. In het verdere verloop van dit verhaal gaat het al net zo. Steeds zien we dat de Egyptisch tovenaars het werk van God imiteren, maar dat Farao diverse malen aan Aaron moet vragen tot zijn God te bidden om de plagen te stoppen. Satan is sterk, echter, God is veel ster¬ker. Hij alleen biedt ook de uiteindelijke oplossing. We zien dus dat er een reële bovennatuurlijke wereld is, en er zijn twee machten in aan het werk. De macht van God en de macht van satan. Essentieel is om erach¬ter te komen wie er, in ons geval binnen een bepaalde behandelmethode, aan het werk is. Waar speelt dit alles zich af? Deze vraag is van groot belang, want het heeft geen zin om een vijand aan te vallen op een plaats waar hij niet is. Paulus geeft ons op deze vraag een zeer duidelijk antwoord in Efeze 6:12: "Want we hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze gees¬ten in de hemelse gewesten ". Het gaat dus niet rechtstreeks om de mens die het doet, of de gebruikte methode, maar om het achterliggende; de bron. De strijd is niet in het vleselijke, het tastbare, maar in de hemelse gewesten. Niet het zichtbare resultaat van een bepaalde behandelmethode bepaalt of iets goed is, maar de geestelijke bron van waaruit iets komt. Ja, maar ... hoor ik dan vaak zeggen: Het helpt toch! In Exodus hebben we gezien dat ook de satan "helpt". De uiteindelijke overwinning is alleen bij God. Eaten we niet de fout begaan om satan en zijn macht te onderschatten. Dit lijkt sommi¬gen te verwarren: dat iemand ogenschijnlijk beter wordt, en dat toch de bron daarvan niet God is. II Korintiërs 11:13-15 stelt dit in het juiste perspectief: "Zulke lieden zijn schijn-apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus." Geen wonder ook. Im¬mers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts. Het is dus niets bijzonders indien ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerechtigheid. Paulus gebruikt hier het woord: bedrieglijke arbeiders. Het is van belang dit te beseffen. Zij zijn geen dienaren der gerechtigheid, zij imiteren slechts. Hierop moeten we heel goed bedacht zijn. Satan imiteert de werken Gods, en ... hij is een meester-imitator. We kunnen het vergelijken met een vals biljet van ƒ 100,- dat zo goed nage¬maakt kan zijn, dat het bij controle niet wordt herkend. Maar als er goed naar gekeken wordt door iemand die de kenmerken goed kent, dan kan de imitatie ontmaskerd worden. De kenmerken kunnen we leren uit Gods Woord en door de Heilige Geest. We moeten ons dus niet laten misleiden. Het is onze taak alles te toetsen en de werken der ongerechtigheid aan het licht te brengen (Efeze 5:6-13). Conclusies Vier dingen hebben we nu duidelijk gezien: 1.) Door de zonde kwam er scheiding tussen God en mens. Gevolg was dat de wereld onder de heerschappij van de satan kwam te staan, en ziekte en dood hun intrede deden. 2.) Er is een bovennatuurlijk rijk van God en er is een bovennatuurlijk rijk van satan. 3.) De strijd speelt zich af, niet in het tastbare, maar in de hemelse gewes¬ten. Niet het zichtbare resultaat van een bepaalde behandelmethode be¬paalt of iets goed is, maar de geestelijke bron, van waaruit iets komt. 4.) Satan is een meester-imitator. Hij doet zich voor als een engel des lichts, en zijn helpers doen zich voor als dienaren der gerechtigheid. Verschillende argumenten willen we onder de loep nemen die mensen inbrengen, als het gaat om toch de hulp in te roepen van alternatieve genezers. "Het helpt toch, want het heeft effect" Dat bijzondere dingen niet alleen door God gebeuren, maar ook door de satan, zagen we al in Exodus. Op deze plaats wil ik ook nog wijzen op Simon, de tovenaar. (Handelingen 8) De dingen, die hij deed, waren zo bijzonder, dat de bevolking van Samaria van hem zei: "Deze is wat ge¬noemd wordt: de grote kracht Gods." Filippus bracht echter de waar¬heid aan het licht. Een ander duidelijk voorbeeld is het verhaal van de waarzeggende slavin in Handelingen 16: 16. Dat haar waarzeggerij niet zomaar uit loze woorden bestond, blijkt uit het feit dat "zij haar eigenaars veel voordeel bracht." En wat te denken van haar opmerking over Paulus en de zijnen: "Deze mensen zijn dienstknechten van de allerhoogste God, die u de weg tot behoudenis boodschappen." We weten dat deze uitspraak volledig waar is, en toch ... kwam het uit de verkeerde bron, en was het dus niet goed. Paulus doorzag dit! Deze verhalen laten ons zien dat we ons niet moeten laten leiden door het tastbare, het resultaat. Doch dat we moeten kijken naar de geeste¬lijke achtergrond, van waaruit wordt gehandeld. Is de bron onzuiver, dan moeten we ook het middel, de methode afwijzen. "Het is zo'n aardig persoon en hij bedoelt het toch goed" Wat inmiddels duidelijk moge zijn, (zie bovenstaande) is dat niet de persoon zelf of de indruk die de persoon wekt van belang is, doch waar¬door deze zich laat leiden. Paulus zei immers ook dat er bedrieglijke arbeiders waren, die zich voordeden als dienaren der gerechtigheid. "Baat het niet, dan schaadt het niet" Als we ons inlaten met methoden die voortkomen uit een occulte bron, stellen we ons, of we dat nu willen of niet, ook open voor de daar achter liggende geestelijke krachten. Het is onmogelijk om de methode los te zien van zijn geestelijke achtergrond, dat moge nu duidelijk zijn. Het gezegde moet dan ook zijn: "Baat het niet, het schaadt altijd!!" De satan, die door al deze dingen heen werkt, probeert ons op slinkse wijze te beïnvloeden, zodat we langzamerhand Gods weg kwijtraken. "Want er zullen valse christenen en valse profeten opstaan, en ze zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden" (Mattheüs 24:24). Yoga Als alternatieve therapie is yoga in opkomst. Om hier tot een juiste beoor¬deling te komen, moeten we eerst nadenken over haar oorsprong en ach¬tergrond. "Yoga" is een term uit het sanskriet en betekent: juk; verbinding; vere¬niging; eenheid. Via geschriften en opgravingen heeft men al vormen van yoga ontdekt die terug gaan tot 400 voor Chr., met name in het zuidwesten van India. Door de Beatles is de yoga naar het Westen gekomen, en door Sashwita en de Baarnse arts Polderman in Nederland geïntroduceerd. Deze laat¬ste is oprichter van de Stichting Yoga en Vedanta. De ontstaansgeschiedenis en de opgravingen laten een relatie met het hindoeïsme zien. En alleen vanuit het hindoeïsme is yoga echt te begrij¬pen. Laten we daar dus eerst naar gaan kijken, daarbij deze relatie in het achterhoofd houdende. Hindoeïsme De term "hindoeïsme" doet pas in ongeveer 1830 zijn intrede in de en¬gelse literatuur, en duidt ongeveer de laatste tweeduizend jaar van de Indiase cultuur aan, als voortzetting van de vedisch-bramanistische be¬schaving. Het Hindoeïsme is eigenlijk geen godsdienst, maar een verzameling van allerlei godsdiensten en culten (Inclusivistisch). Het is tolerant in die zin dat het aan ieder individu zelf overlaat hoe en onder welke naam het het goddelijke wil vereren. Het is eerder geneigd een afwijkende leer of cultus als minder doelmatig, dan als onjuist te beschouwen. Volgens hun visie is er zelfs geen verschil tussen monotheïsme en pantheïsme. We vinden ze binnen het hindoeïsme beiden terug. 1) Monotheïsme: er is maar één godheid - Brahman - die ook een drie-eenheid is. De verschijningsvormen zijn: Brahma - de schepper; Vishnu - de bewaarder; Shiva - de vernietiger. 2) Pantheïsme; God/Brahman is in alles en iedereen; zowel mensen, die¬ren als dingen. Dus, alles is (een) god. Vandaar: 3) Polytheïsme; omdat Brahman in alles is, is alles god. Alles kan aan¬beden worden. Van alles kun je een afgod maken. Dit geldt voor men¬sen, dieren, dingen en voorouders. De hindoe "kent" ongeveer 33 miljoen goden. Het is van groot belang al deze goden te vriend te houden, anders zouden ze zich tegen je kunnen keren. Wat zegt de bijbel over deze dingen? Er staat dat God woning maakt in de mensen. Zeker niet in ieder mens, maar alleen in hen, die Jezus hebben aangenomen en die Hem willen volgen. In niemand anders. Het feit dat God woning heeft gemaakt in mij, wil nog niet zeggen dat ik God ben. Jesaja 44:6 "Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israël, de Here der Heerscharen: "Ik Ben de eerste en Ik Ben de laatste en buiten Mij is er geen God. " Voor de hindoe wordt het leven voor een groot deel bepaald door de wet van het karma. Karma betekent letterlijk "actie" en heeft te maken met het lot. Het staat in verband met iemands acties / handelingen en de gevolgen daarvan. In het hindoeïsme is iemands huidige staat van be¬staan bepaald door zijn handelen in vorige levens. Wanneer iemand goede daden doet, dan groeit hij langzamerhand naar het moment toe dat hij bevrijd wordt uit de vicieuze cirkel van de reïncarnatie. Het is een optelsom van plus- en minpunten. Hoe de optelsom uiteinde¬lijk uitvalt, is bepalend voor het volgende leven. Omgekeerd, wanneer iemand slechte daden doet, of niet voldoende goede, waardoor de gees¬ten niet voldoende tevreden gesteld worden, zal hij verder van zijn be¬vrijding afraken. Het is dus heel duidelijk een leer van zelfbevrijding. De bepalende factor is het karma, en het uiteindelijke doel is de bevrij¬ding uit het wiel van reïncarnatie en éénwording met Brahman, het god¬delijke niets. Een uitvloeisel van dit systeem is het kastenstelsel, met bovenaan de Brahmanen (de priesters) en onderaan de paria's of onaanraakbaren. De weg van de verlossing - het opklimmen in het kastenstelsel en uiteinde¬lijke bevrijding uit de reïncarnatiecirkel - is op verschillende manieren mogelijk. 1) door goede werken; 2) door het brengen van offers; 3) door het aan¬bidden van de goden; 4) door ascese; 5) door yoga. Yoga heeft als doel vrij te komen van het aardse en het eigen zelfbewust¬zijn om het "latente zelf', het "echte zelf', of de "god in ons" naar buiten te laten komen. Paul van Dijk omschrijft in zijn boek "Geneeswijzen" yoga als de prakti¬sche kant van de indische Vedanta filosofie. Yoga-meditatie 1) Essentieel hierbij is het leegmaken van de geest en daarbij op te gaan in het goddelijke niets (als de Hindoes beweren dat je je geest leeg kunt maken, houdt dat ook in dat je je geest met iets kunt vullen, vol kunt zijn). De geest wordt leeggemaakt en daardoor opengesteld. Men maakt er zich totaal niet druk om wat er dan weer in komt. In feite stelt men zijn geest open voor dat deel van het bovennatuurlijke rijk waar God niet in is. Men stelt zich in feite open voor demonische invloeden. Zo zijn er verschillende yoga vormen: Hatha, Karma, Bhakti, Jnana, Raja, Kundalini/Chekra, Mantra (veel toegepast in de Transcendente Meditatie), Integrale, (wordt veel gebruikt bij sensitivity training) en Dy¬namische of Saswitha yoga, die nauw verwant is met de theosofie en het occultisme. De mantra's of mantram die gebruikt worden b.v. bij transcendente me¬ditatie zijn heilige spreuken of woorden uit de veda's, de heilige boeken van de hindoes. Meestal zijn het spreuken in het sanskriet, en over het algemeen namen van hindoegoden. De bedoeling is deze mantra's ein¬deloos, monotoon te herhalen, en ontelbare keren uit te spreken in een bepaald ritme. Dit met het doel de goden (demonen) aan te roepen en zichzelf in een soort trance-toestand te brengen, zelfhypnose. Het be¬wustzijn wordt voor een groot gedeelte buiten werking gesteld. 2) Naast geestelijke ontlediging als voorwaarde voor de yoga-meditatie zijn er ook bepaalde yoga-houdingen en yoga-ademhaling. Hiervoor speelt de hindoeïstische visie op het lichaam een doorslaggevende rol.
Zo zouden er twee energiekanalen in het lichaam lopen. De IDA-N ADIS. Deze is negatief geladen, lunair, vrouwelijk, koud, links, onder, achter georiënteerd. En de PINGALA-NADIS, positief geladen, solair, man¬nelijk, warm, rechts, voor, boven georiënteerd. Daarnaast is er nog een derde energiekanaal, de SUSHUMA geheten. Deze loopt langs het ver¬lengde merg, en is neutraal gelegen. De plaats in het lichaam, waar deze drie kanalen samenkomen is het beginpunt van de zeven chakra's. Dit speelt een bepalende rol bij alle yoga-oefeningen. Voor de hindoe is yoga dus ook helemaal geen manier om gymnastiek te doen, te ontspannen of goed te leren ademhalen. Het is voor hem een essentiële manier om de goden te aanbidden en te behagen. We zien dus dat yoga zijn filosofie en wortels heeft in het hindoeïsme. Aldus constateren we enkele scherpe tegenstellingen: 1) Yoga is gebaseerd op een religie, die zowel het monotheïsme, als het poly- en pantheïsme kent. Terwijl de bijbel uitdrukkelijk zegt dat er slechts één God is. En onze God is een jaloers God, die niet duldt dat we naast Hem nog andere goden aanbidden. 2) Doel in de yoga is het om karma te verdienen door goede werken te doen en zo de goden te vriend te houden en ze gunstig te stemmen. De bijbel zegt dat God het goede met ons voor heeft. We hoeven Hem niet te paaien ofte vriend te houden, want Hijzelf wil ons als vrienden heb¬ben. We lezen in Filippijnen 1:6: "Hij, die in u een goed werk is begon¬nen, zal dit ten einde toe voortzetten, tot de dag van Christus Jezus " -en Efeze 2: 8: "Door genade zijn gij behouden, door het geloof, en dat niet uit werken, opdat niemand roeme". 3) Het hindoeïsme leert de reïncarnatie, een telkens weer terugkeren van de mens na de dood op deze aarde, net zo lang tot de goddelijkheid bereikt zou zijn. Daarentegen zegt de bijbel dat het de mens beschikt is één maal te ster¬ven. Het is voor de mens weggelegd, niet duizendmaal, maar slechts één maal te sterven, waarna het oordeel volgt. 4) Yoga predikt een zelfverlossing, terwijl de bijbel heel duidelijk zegt dat verlossing nooit door een mens zelf te bewerkstelligen is, nooit door de werken die wij doen, maar alleen uit genade en door Jezus via het kruis van Golgotha. Wat nu te denken van westerse yoga of christelijke yoga?? De vorm van yoga die vooral in het Westen geïntroduceerd wordt, is de zgn. HATHA-yoga. Middels deze vorm van yoga moet een eerste ope¬ning bewerkt worden voor het bovennatuurlijke. Met name in de beginners¬cursussen kom je nog weinig tegen van de oosterse filosofie en de echte yoga-oefeningen. Het zijn hoofdzakelijk nog "normale" ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Naarmate men verder komt, komt er steeds meer filosofie bij, komt men ook vaak tot meditatie en vaak krijgt men op den duur een mantra. De term christelijke yoga is een contradictio in terminis, een tegenstrijdigheid in zichzelf. Christus en de yoga zijn nu eenmaal on¬verenigbaar. Zelfverlossing staat de genade in de weg. Pantheïsme sluit Jezus als enige weg tot behoud uit. Conclusies: 1) in de yoga hebben we niet te maken met gymnastiek- of ademhalings¬oefeningen. 2) yoga is in wezen een godsdienst; het aanbidden van (vele) andere goden, met als doel zelfverlossing. 3) sommige yoga-houdingen (asana's) zijn bedoeld om bepaalde hindoe¬goden te aanbidden. 4) de geest wordt leeggemaakt en opengesteld voor het bovennatuurlijke, met name het demonische. 5) het bewustzijn wordt verminderd of uitgeschakeld. Oefen-therapeutische bezwaren tegen Yoga-oefeningen (G. Feller) Het belangrijkste bezwaar is dat de ademoefeningen fysiologisch niet juist zijn. a) Men zegt dat de ademhaling zich niet tot de longen beperkt, maar dat de adem door de verschillende organen en ledematen zou stromen, (ver¬keerd denkkader van oefenen, autohypnose, autosuggestie) b) Tijdens de ademoefeningen wordt voornamelijk de "buikademhaling" (diafragmaal middelste deel) benadrukt, er is geen fysiologische over¬vloeiende buik-flank borstademing. c) De adempauzes worden onnatuurlijk lang vastgehouden, geen reke¬ning houdende met de adembehoefte. (individueel en afhankelijk van de belasting!). d) De verkeerde ademhaling wordt bovendien alleen statisch aangeleerd, (niet functioneel). e) Doel is niet bijvoorbeeld een vergroting van de vitale capaciteit van de longen, maar een demping van het vegetatieve, hetgeen de patiënt in een labiel evenwicht brengt (parasympaticus-sympaticus). f) De patiënt heeft geen goed bewustzijn/gevoel van inhoud en verloop van de ademing, en zal er dus ook geen praktisch (dagelijks) profijt van hebben. Het wordt een kunstoefening, geen dagelijkse vaardigheid. g) Ook de uitgangshoudingen (statisch) hebben niet tot doel de adem-functie te bemoeilijken of vergemakkelijken, maar hebben hun functie in astrologische overwegingen met het doel onnatuurlijk dempen van het vegetatieve. h) Tenslotte zijn de yoga-ademtechnieken zelfs gevaarlijk te noemen bij tal van longziektes en circulatoire klachten, mede ten gevolge van het vaak optredende "persen" tijdens het oefenen. Asana's lichaamsoefeningen Ook hier is het belangrijkste bezwaar dat de oefeningen niet fysiologisch zijn opgebouwd. Ook hier spelen astrologische overwegingen een belang¬rijke rol. De asana's, de houding en zijn statisch (isometrisch) waarbij mede door de lange tijdsduur het houdings- en bewegingsapparaat over¬belast wordt. Vooral kapsel- en bandlaesies, maar op den duur ook door de eenzijdige belasting, kans op versnelde artrose en chondropathieën. Verschillende delen van de fysiologische bewegingshouding worden niet gecoördineerd geoefend. Er wordt geen rekening gehouden met indivi¬duele spierevenwichten, of houding/bewegingsproblematiek. De oefeningen hebben alleen het doel het lichaam in een dusdanige "kramp" te brengen zodat men door middel van meditatie gemakkelijker "uit het lichaam kan treden". Ook statisch lang volgehouden, isometrische oefeningen zijn vaak een belasting voor het circulatoire systeem. Persen met verhoogde bloeddruk komt voor, evenals een collaps door een vagusverschuiving bij het ademhalen. Ook de "kopstand" is berucht, vaak wordt deze onverantwoord uitgevoerd. Mensen met (sluimerende) klachten aan houdings/bewegingsapparaat zullen door eenzijdig oefenen, (vaak zonder correctie) blessures krij¬gen. De hierboven beschreven gevaren gelden voor de "echte yoga-oe-feningen". Vele yogaleraren vermengen hun oefeningen echter met veel "westerse" oefeningen.
Literatuur: 1) Understanding alternative medicine, Roy Livesay ISBN O 551 012358 2) De goeroe is dood, Rabi Maharaj ISBN 90 324 9503 8 3) Het vaderhart van God, Floyd McClung ISBN 90.60.67.3379 4) Vader wie ben ik? Henk Rothuizen ISBN 90.6067 397.2 5) This present Darkness, Frank E Peretti ISBN O 89107 390.6 De duisternis aanwezig (NL) ISBN 90 6318.043.8 I Thessalonicenzen 5: 23 en 24.
Bert v.d. Berg, fysiotherapeut te Groningen. 1991
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
Berichten: 2463
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 12:18
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Wil je wat delen cross? Overigens slaap ik beter door mijn pijn medicatie Toch ergens goed voor  |
Tink had het over beestjes waarvan ze de naam niet wou noemen ...
Super Erika, fijn dat de medicatie zo goed helpt !!!
Maar ik denk dat vlinders geen pijn doen, dus zal jouw medicatie daarvoor niet geschikt zijn ... 
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op donderdag 22 september 2011, 12:18
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
Berichten: 2463
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 12:19
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Ja, of je stopt lekker je kop in het zand en gaat op de oude voet door en over een paar jaar ben je griekenland nummer 2. Als er geen geld is, kan je het ook niet uitgeven. En om schulden weg te krijgen zal er meer geld binnen moeten komen en minder eruit moeten gaan. Dat gaat in jouw en mijn portomonee zo, maar met de portomonee van de staat gaat het net zo. En de meeste mensen zijn het daar wel mee eens, zolang het hun eigen portomonee maar niet raakt. Maar zolang de tweede kamer vooral blijft praten over kleuters en schoothondjes...wens ik jullie allemaal heel veel succes toe komende jaren  |
Hebben ze in Duitsland ook al een kabinet Rutte dan ??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
Berichten: 7083
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 12:24
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | | ik denk dat je dat gerust mag zeggen shanita. het is wat jij denkt. en dat recht heb je evengoed als iedereen. met een persoonlijke mening kwets je, denk ik, niet zo snel iemand |
Wat ik bedoel is eigenlijk, stel dat yoga niet goed zou zijn. Wat zou dan erger zijn, mijn negativiteit naar zo iemand toe, die naar yoga gaat, of de yoga zelf.
Ik zelf denk dat mijn negativiteit naar zo iemand toe, érger is dan het yoga beoefenen. Er van uit gaande dat yoga niet oke is natuurlijk.
Zo zie ik dat.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
Berichten: 5057
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 12:25
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Mijn ouders zijn vandaag 50 jaar getrouwd
| Sorry Herman, dit gaat me echt te ver. Zometeen krijgen we ook nog de verjaardag van je tante of het slagen van het rijbewijs van je neefje...geen belangstelling en niet gepast voor deze site.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
Berichten: 7231
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 12:43
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Weerbericht van zuiderburen  |
Nee, van het KNMI...of dat instituut zo goed is als het Belgische KMI betwijfel ik. Maarja...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 12:46
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Nee, van het KNMI...of dat instituut zo goed is als het Belgische KMI betwijfel ik. Maarja...  |
Gezien de hoeveelheid zon wordt het dus een pn in een dorp in Brabant bij een mede-cm'er wiens naam ik hier niet zal noemen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
Berichten: 6369
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 12:58
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Gezien de hoeveelheid zon wordt het dus een pn in een dorp in Brabant bij een mede-cm'er wiens naam ik hier niet zal noemen  |
O je bedoeld in hoeven
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 13:00
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Sorry Herman, dit gaat me echt te ver. Zometeen krijgen we ook nog de verjaardag van je tante of het slagen van het rijbewijs van je neefje...geen belangstelling en niet gepast voor deze site. |
Ik vind een 50-jarig huwelijksjubileum van je ouders niet tever gaan, het is redelijk uniek dat dat nog plaatsvindt. Dat dat Hermans mooiste moment van de dag is kan ik mij levendig voorstellen en dat hij dat met ons wil delen vind ik juist tof!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 13:01
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | O je bedoeld in hoeven  |
Sssssssst, straks staat iedereen daar , denk om z'n privacy
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
Berichten: 7083
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 13:02
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Knap? haha maar meer dom Hij heeft Belgisch bloed, zijn vader kwam uit België
Maar ik ben wel knap dus geboren in Dordrecht  |
Ja, dat scheelt een hoop Dordrecht.
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|