| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 10:14
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Nog effe dus en heel europa weer de eigen munteenheid Wie mag dat betalen??? juist de gewone burger  |
Als ik dan gewoon weer met d-marken mag betalen heb ik daar weinig moeite mee. Betalen doen we toch wel, of het nou in euro's, marken of guldens is.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 10:16
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | | Als ik dan gewoon weer met d-marken mag betalen heb ik daar weinig moeite mee. Betalen doen we toch wel, of het nou in euro's, marken of guldens is. |
Ik zou ook weinig moeite met de gulden hebben hoor als alles dan ook weer goedkkoper is Ik bedoelde alleen dat dat omswitchen de staat weer veel centjes kost en dat wordt op ons natuurlijk weer verhaald met nog meer bezuinigingen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 10:16
|
|
|
|
Met mn dochtertje naar de fysio geweest. Ze is bijna 1 en kan nog steeds niet zitten, maar gelukkig niets erg aan de hand, mevrouw is gewoon lui!
(van wie zou ze dat nou hebben )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 10:18
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Met mn dochtertje naar de fysio geweest. Ze is bijna 1 en kan nog steeds niet zitten, maar gelukkig niets erg aan de hand, mevrouw is gewoon lui!
(van wie zou ze dat nou hebben ) |
Ehhhhhhh begint misschien met een P Laat dr gewoon lekker lui wezen heeft ook zij makkelijke kanten voordat mw loopt heb jij nog lang rust Al hoewel het dametje wel aan de maat is en dus aardig zwaar om steeds te tillen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 10:20
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Ik zou ook weinig moeite met de gulden hebben hoor als alles dan ook weer goedkkoper is Ik bedoelde alleen dat dat omswitchen de staat weer veel centjes kost en dat wordt op ons natuurlijk weer verhaald met nog meer bezuinigingen  |
Nu wordt de schuld van andere landen op je verhaald, wat zou er erger zijn, betalen voor je eigen land waar ze hun best doen om de boel in de hand te houden, of betalen voor een land als griekenland, die ondertussen vrolijk door feesten?
En verheug je nou niet te hard dat alles goedkoper wordt als je de gulden terug zou krijgen,waarschijnlijk wordt alles eerst weer een stuk duurder, bij de invoering van de euro zou er ook niets duurder worden...weet je nog?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 10:22
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Ehhhhhhh begint misschien met een P Laat dr gewoon lekker lui wezen heeft ook zij makkelijke kanten voordat mw loopt heb jij nog lang rust Al hoewel het dametje wel aan de maat is en dus aardig zwaar om steeds te tillen  |
juist, mama begin een rugprobleem te krijgen voorlopig poosje bij de fysio, haar simuleren om in beweging te komen.
En daarna rennen we ons waarschijnlijk rot achter haar aan omdat ze dan alles tegelijk gaat doen, zitten, kruipen ,lopen......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 10:25
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Chat ik denk dat dat het verschil is van kerkgenootschappen! Jij vind het overbodig ik vind het goed dat we daar wekelijks op gewezen worden.Daarom zijn er ook zoveel verschillende kerkgenoorschappen de een vind dit en de ander dat, denk dat we elkaar daarover in waarde moeten laten! Maar lees jij ze wel eens voor bij jou gemeente? of nooit? Ik geen aanval hoor gewoon een vraag van waarom wel of niet. | Als je iets pretendeert, moet je het ook waarmaken, vind ik. En één van de dingen, die de behoudende kerken zo graag laten zien, is dat ze bijbelgetrouw zijn. Het Woord is heel belangrijk. Mariska vertelt dat het voor haar het belangrijkste is in de dienst. Toch valt me op, dat als Paulus een heel duidelijke waarschuwing geeft voor de plaats die de wet zou moeten hebben in de kerkdienst, dat daar met het grootste gemak overheen gepraat wordt. Hoe kun je beweren dat je het Woord volgt, als je niet naar het Woord luistert? Wat heeft meer gezag, het Woord of de theologie van de kerk? En dan merk ik, dat voor jullie de theologie belangrijker is. En dat dat ervoor zorgt dat je met een bepaalde bril naar Gods Woord kijkt. Ik noem een paar voorbeelden: de kijk op de doop is niet door het lezen van Gods Woord, maar meer door datgene wat de kerk over dit onderwerp leert. De sabbath is opeens veranderd in zondag, waarom eigenlijk? In de jaren dat ik op dit forum zit, heeft niemand mij echt goede doorslaggevende redenen gegeven. Ik ben geen zevende dags adventist, ik ben zeker niet wettisch, maar zelfs bij mij rijst de twijfel of dat nu een echt goede beslissing geweest is. En dan dit onderwerp: Paulus waarschuwt om niet de wet voor te lezen in de dienst, en toch wordt dat wel gedaan. De visie op de Heilige Geest is ook zo'n voorbeeld. Voor velen van jullie is het een abstract begrip, zelf heb ik vaak meegemaakt, dat Gods Geest daadwerkelijk nog zo kan werken als in de periode van de Bijbel. Dit is bij jullie weggetheologiseerd. De bril waarmee je de Bijbel leest is doorslaggevender dan het Woord zelf..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:30
|
|
|
|
Waarom word er kritiek gegeven op dat de reformatorischen op zondag dienst houden, terwijl veel charismatischen dit ook doen.
Waarom worden de reformatorischen beschuldigd van ketterijen, terwijl de charismatischen de reformatorischen beschuldigen van ketterijen.
Kijk eerst eens naar het onstaan van christendom in nederland. Hoe overheersend was de RK-kerk wel niet. De RK-kerk was overheersend in half europa. Op politiek gebied beslistte de RK-kerk alle dingen. Het werd een staatsgodsdienst.
Door allerlei verwikkeling op politiek gebied en religieus gebied gingen kerken regels opstellen. Die regels waren voor toen heel belangrijk.
De dordtseleerregels laten een stukje kerkgeschiedenis zien. Maar tegenwoordig gebruiken ze de dordsteleerregels nog amper.
Het laat alleen maar zien hoe de kerkstrijd toen was. En ja de reformatorischen en de rk-kerk hebben elkaar afgeslacht. Is niet goed te praten.
Maar ik zie het nu zo, de charismatischen voeren een geestelijke oorlogsvoering met de reformatischen.
Is dat wel goed te praten?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:32
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | juist, mama begin een rugprobleem te krijgen voorlopig poosje bij de fysio, haar simuleren om in beweging te komen.
En daarna rennen we ons waarschijnlijk rot achter haar aan omdat ze dan alles tegelijk gaat doen, zitten, kruipen ,lopen......  |
Een ding scheelt goed voor de lijn van papa alleen zal mama er het meeste mee te maken krijgen ben ik bang
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:33
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Nu wordt de schuld van andere landen op je verhaald, wat zou er erger zijn, betalen voor je eigen land waar ze hun best doen om de boel in de hand te houden, of betalen voor een land als griekenland, die ondertussen vrolijk door feesten?
En verheug je nou niet te hard dat alles goedkoper wordt als je de gulden terug zou krijgen,waarschijnlijk wordt alles eerst weer een stuk duurder, bij de invoering van de euro zou er ook niets duurder worden...weet je nog? |
Ja daar heb je ook weer volledig gelijk in Nou weet je wat?? We zien wel
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:41
|
|
|
|
Een groot deel van Europa stond in de zestiende eeuw onder de macht van de Spaanse koning. rond de jaren 1660 begon de Nederlandse opstand tegen Spanje. Al snel was het zo dat het niet meer een oorlog tussen twee delen was. Maar een oorlog tussen twee geloven. Het ging nu tussen de protestanten en de katholieken. Volgens de Spaanse koning moest iedereen katholiek zijn en daar waren een aantal mensen het niet mee eens. Nadat de 'oorlog' over was. Waren er in Nederland twee geloven te vinden. Het waren wel allebei christelijke geloven. Maar je had de katholieken en de gereformeerden, dus de protestanten. Het protestantse geloof was ontstaan doordat die mensen die het niet eens waren met het feit hoe de mensen volgens de katholieken moesten leven. Er waren dus twee groepen in Nederland. Als je nu nog een beetje in Nederland kijkt kun je nog iets van die tweedeling zien. In het zuiden zie je veel meer katholieke kerken en hoe verder je naar het noorden gaat, hoe meer protestantse kerken je tegenkomt. Maar in deze tijd was het zo dat je wel moest uitkijken als je zei dat je katholiek was. In 1795 kregen de katholieken weer vrijheid van godsdienst. Ze mochten dus hun geloof weer in het openbaar belijden. We noemen deze jaren hiervoor de reformatie. De jaren hiervoor zaten ze veel in zogenaamde schuilkerken. Je kon van de buitenkant niet zien dat het een kerk was, en de katholieken kwamen op bepaalde tijdstippen stiekem bij elkaar en luisterden dan naar hun pastor. Nu hoefde dat dus niet meer.Er kwamen nu katholieke scholen, katholieke ziekenhuizen, katholieke bibliotheken en ga zo maar door. Er was een echte tweedeling. De protestanten hadden hun eigen scholen, bibliotheken etc. En de katholieken hadden hun eigen scholen etc. We spreken dan van zuilen. Je had de katholieke zuil en je had de protestantse zuil.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:47
|
|
|
|
ik heb toen ik klein was in brabant gewoon, in een klein dorpje.... er waren 2 kerken en 3 basisscholen.....je hoorde bij de ene kerk dan ging je ook naar de bijbehorende basisschool.....het maakte niet uit of de school waar je bij hoorde veraf was en dat de school om de hoek van het andere geloof was....er werd niet gemixed. Tevens was er een soort pesterij tussen de beide basisschool kinderen. Als we elkaar tegen kwamen werd er altijd gescholden naar ekaar toe. Dat vind/ vond ik het nadeel van het wonen in een klein dorpje waar de geloven strikt gescheiden waren. Wij wijn verhuisd naar "de grote stad" waar het geloof een mindere sterke rol speelde in het dagelijkse leven waardoor de omgang met andere mensen en religies makkelijker werden.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:47
|
|
|
|
Wees gerust maar niet blij als de gulden/mark weer terug komt, de prijzen blijven het zelfde, en de salarissen ook. En wat ga je dan uiteindelijk krijgen! De gulden is geen re.. meer waard, de prijzen worden duurder, en de salarissen weer gelijk, of minder
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:50
|
|
|
|
Een eerste begin van het protestantisme is te zien in de ideeën van de Engelsman John Wyclif, die in de 14e eeuw aan de eerste Engelse vertaling van de Bijbel begon en zich verzette tegen de macht en rijkdom van de rooms-katholieke Kerk. Ook de Tsjechische hoogleraar Jan Hus wees aan het begin van de 15e eeuw op de organisatie van de kerk en het gezag van de paus. Beiden wilden de kerk zuiveren van on-Bijbelse invloeden en terugbrengen naar haar Bijbelse oorsprong. Kenmerkend voor veel reformatoren (Wyclif, Hus, later ook Luther) is de morele verdediging van de vorst en lokale adel tegenover de paus en de geestelijkheid. Een belangrijke omwenteling vond plaats in 1517 met de publicatie van de 95 stellingen van Luther. Hierin verzette hij zich met name tegen de handel in aflaten waarmee de rooms-katholieke Kerk zich bezighield, mede om de bouw van de Sint-Pieter in Rome te bekostigen. Rond dezelfde tijd bracht Zwingli in Zwitserland een soortgelijke beweging op gang. Hun ideeën verspreidden zich snel door Europa, geholpen door de in de 15e eeuw uitgevonden boekdrukkunst, en waren een belangrijke aanzet voor de Reformatie. Bij de Rijksdag van Speyer (1526), waar de leiders van het Heilige Roomse Rijk bijeenkwamen, was besloten dat de vorstendommen die de Reformatie hadden doorgevoerd rechtszekerheid werd verschaft en dat alle vorstendommen een vrije geloofskeuze hadden. Toen dit besluit op de Rijksdag van Speyer van 1529 werd teruggedraaid, protesteerden de lutherse deelnemers. De 'protestanten' beriepen zich op de individuele geloofsvrijheid. Enkele eeuwen waren de protestanten slachtoffer van politieke en religieuze vervolging in gebieden waar zij niet de overhand kregen. Waar dat wel het geval was, in het noorden en westen van Europa, werden de katholieken tot tweederangsburgers gereduceerd, al werden zij in het algemeen niet gedood louter op grond van hun geloofsovertuiging. Vanwege de vermenging van kerk en staat liepen godsdienstige en machtspolitieke kwesties altijd door elkaar. In de 16e en 17e eeuw woedde er in West- en Centraal-Europa een reeks van oorlogen waarin de strijd tussen Rome en diverse soorten protestantisme een rol speelde, waaronder de hugenotenoorlogen in Frankrijk en de Dertigjarige Oorlog, in Duitsland. Ook in de Nederlandse Opstand, die zou uitlopen op de Tachtigjarige Oorlog, speelde de protestantse Reformatie een grote rol. Bij de Godsdienstvrede van Augsburg in 1555 en bij de Vrede van Westfalen in 1648 kwam het tot een territoriale afbakening, waarbij Duitse vorsten hun lutherse, calvinistische of katholieke geloof aan hun onderdanen konden voorschrijven. In Frankrijk kende Hendrik IV in 1598 met het Edict van Nantes beperkte godsdienstvrijheid toe aan de hugenoten; dit edict werd in 1685 herroepen door Lodewijk XIV. Pas in de 19e eeuw zou individuele godsdienstvrijheid gemeengoed worden in West-Europa.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 12:04
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Als je iets pretendeert, moet je het ook waarmaken, vind ik. En één van de dingen, die de behoudende kerken zo graag laten zien, is dat ze bijbelgetrouw zijn. Het Woord is heel belangrijk. Mariska vertelt dat het voor haar het belangrijkste is in de dienst. Toch valt me op, dat als Paulus een heel duidelijke waarschuwing geeft voor de plaats die de wet zou moeten hebben in de kerkdienst, dat daar met het grootste gemak overheen gepraat wordt. Hoe kun je beweren dat je het Woord volgt, als je niet naar het Woord luistert? Wat heeft meer gezag, het Woord of de theologie van de kerk? En dan merk ik, dat voor jullie de theologie belangrijker is. En dat dat ervoor zorgt dat je met een bepaalde bril naar Gods Woord kijkt. Ik noem een paar voorbeelden: de kijk op de doop is niet door het lezen van Gods Woord, maar meer door datgene wat de kerk over dit onderwerp leert. De sabbath is opeens veranderd in zondag, waarom eigenlijk? In de jaren dat ik op dit forum zit, heeft niemand mij echt goede doorslaggevende redenen gegeven. Ik ben geen zevende dags adventist, ik ben zeker niet wettisch, maar zelfs bij mij rijst de twijfel of dat nu een echt goede beslissing geweest is. En dan dit onderwerp: Paulus waarschuwt om niet de wet voor te lezen in de dienst, en toch wordt dat wel gedaan. De visie op de Heilige Geest is ook zo'n voorbeeld. Voor velen van jullie is het een abstract begrip, zelf heb ik vaak meegemaakt, dat Gods Geest daadwerkelijk nog zo kan werken als in de periode van de Bijbel. Dit is bij jullie weggetheologiseerd. De bril waarmee je de Bijbel leest is doorslaggevender dan het Woord zelf.. |
Ik ben het best wel in een paar uitspraken met je eens, ook ten opzichte van de zondag/sabbath. dat vraag ik me ook steeds meer af. Maar dan heb ik een vraag van een andere orde. varkensvlees en doorbloedvlees In sommige Christelijke belevingen worden die ook niet gegeten, hoe sta jij daar tegenover?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 12:17
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Waarom word er kritiek gegeven op dat de reformatorischen op zondag dienst houden, terwijl veel charismatischen dit ook doen.
Waarom worden de reformatorischen beschuldigd van ketterijen, terwijl de charismatischen de reformatorischen beschuldigen van ketterijen.
Kijk eerst eens naar het onstaan van christendom in nederland. Hoe overheersend was de RK-kerk wel niet. De RK-kerk was overheersend in half europa. Op politiek gebied beslistte de RK-kerk alle dingen. Het werd een staatsgodsdienst.
Door allerlei verwikkeling op politiek gebied en religieus gebied gingen kerken regels opstellen. Die regels waren voor toen heel belangrijk.
De dordtseleerregels laten een stukje kerkgeschiedenis zien. Maar tegenwoordig gebruiken ze de dordsteleerregels nog amper.
Het laat alleen maar zien hoe de kerkstrijd toen was. En ja de reformatorischen en de rk-kerk hebben elkaar afgeslacht. Is niet goed te praten.
Maar ik zie het nu zo, de charismatischen voeren een geestelijke oorlogsvoering met de reformatischen.
Is dat wel goed te praten? | Ten eerste, ik spreek vanuit mezelf, ik vertegenwoordig niet de charismatischen. En waar jij de term ketters ziet, weet ik niet. Ik ben me er niet van bewust dat ik een kerk ketters genoemd heb. Ik heb laten zien hoe gemakkelijk ze bij Dordt andere gelovigen verketterden en dat dat in mijn ogen niet kan. Ten tweede vind ik, wat je pretendeert moet je waarmaken. Anders moet je je er niet zo op voorstaan. En hoeveel mensen vinden niet dat zij de juiste of de ware leer aanhangen. Hoeveel mensen zijn überhaupt al verbaasd dat er anderen zijn, die hun erop wijzen dat zij net zo goed een theologische bril hebben. De ware absolute leer bestaat dus niet, en de ware christen bestaat eigenlijk ook niet. We zijn hier op het forum van gedachten aan het wisselen over de Bijbel de eindtijd en de werking van de Geest. Je kunt alleen een goede discussie bereiken als je ook bereid bent je eigen zwaktes te erkennen en te onderkennen...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 27 september 2011, 12:21
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 12:24
|
|
|
|
| GERRIT084 schreef: | Ik ben het best wel in een paar uitspraken met je eens, ook ten opzichte van de zondag/sabbath. dat vraag ik me ook steeds meer af. Maar dan heb ik een vraag van een andere orde. varkensvlees en doorbloedvlees In sommige Christelijke belevingen worden die ook niet gegeten, hoe sta jij daar tegenover? | Ze moeten zelf maar weten wat ze ermee doen. Zolang ze dat niet als eis gaan stellen voor de ware christen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 12:35
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Een groot deel van Europa stond in de zestiende eeuw onder de macht van de Spaanse koning. rond de jaren 1660 begon de Nederlandse opstand tegen Spanje. Al snel was het zo dat het niet meer een oorlog tussen twee delen was. Maar een oorlog tussen twee geloven. Het ging nu tussen de protestanten en de katholieken. Volgens de Spaanse koning moest iedereen katholiek zijn en daar waren een aantal mensen het niet mee eens. Nadat de 'oorlog' over was. Waren er in Nederland twee geloven te vinden. Het waren wel allebei christelijke geloven. Maar je had de katholieken en de gereformeerden, dus de protestanten. | Hier vergeet je een kerkelijke stroming die ook actief was en op momenten zelfs groter dan de calvinisten, nl. de anabaptisten...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 12:37
|
|
|
|
| GERRIT084 schreef: | Wees gerust maar niet blij als de gulden/mark weer terug komt, de prijzen blijven het zelfde, en de salarissen ook. En wat ga je dan uiteindelijk krijgen! De gulden is geen re.. meer waard, de prijzen worden duurder, en de salarissen weer gelijk, of minder  | De kans is veel groter dat we een munt krijgen die in Dld ook gebruikt wordt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 13:08
|
|
|
|
Bidden via de chatbox, hoe is dat ?
Iedereen krijgt bij de start de mogelijkheid om zijn/haar gebedspunt (en)kenbaar te maken. En deze wordt dan in volgorde gezet zodat we een houvast hebben en het niet te rommelig wordt. We starten met God te loven en te prijzen. En we zien toe dat er niet te snel getypt wordt zodat iedereen kan volgen én zijn/haar inbreng kan doen.
Elk gebedsonderwerp wordt afgerond door een "Amen" door de aanbrenger ervan.
We ervaren dat onze tijd voorbijvliegt, en het is altijd heel bijzonder om zo met elkander God te loven en te prijzen. Alleluja.
Proef er eens van, en je zult verbaast zijn hoe het uitwerkt !!
Groetjes,
Herman Martha Vandamme
Laatst aangepast door
|
HERMAN968
|
op woensdag 28 september 2011, 06:09
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 13:13
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | | Hoe is het verder na 1 week? |
Het gaat, moet echt heel rustig aan doen. Ik merk dat ik al snel teveel doe, krijg dan behoorlijke pijn in mijn buik. Ben dan ook erg moe.
Niettemin merk ik wel dat het vooruitgaat, zij het dan héél langzaam. Maar het feit dat het de goede kant op gaat is wel heel erg fijn!
Hoe gaat het met jou nu?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZOALSTIS791
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 13:19
|
|
|
|
|
Ik kijk naar uiterlijk en vooral ook of ik me bij die persoon op mijn gemak voel. Dat vind ik het belangrijkst. Dat ik mezelf kan zijn bij diegene.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 13:36
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | De kans is veel groter dat we een munt krijgen die in Dld ook gebruikt wordt. |
De euro waarschijnlijk. Overigens lijkt mij de kans klein dat Duitsland en Nederland de Euro vaarwel zeggen. De nieuwe munt zou een waarde krijgen die door speculatie al snel 40 procent of meer duurder wordt. Dat de Nederlandse gulden dan weer aan de mark gekoppeld wordt, zoals Duisenberg ooit deed, is voor de hand liggend maar nogmaals dat is niet een erg waarschijnlijke scenario. Een Euro zonder Duitsland heeft geen zin. Onze export en de export van Duitsland stort dan in. Er is geen begaanbare weg terug. Het is krankzinnig dat we wel dezelfde munt hebben in Europa maar een groot verschil in monetair beleid.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 27 september 2011, 15:47
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 13:53
|
|
|
|
In 1660 was de opstand die we de tachtigjarige oorlog noemen, al 12 jaar afgelopen. Een eeuw eerder lijkt me meer correct en er speelden naast religieuze zaken ook dingen een rol zoals een te hoge belasting en bestuursrecht. Het was echt niet alleen een kwestie van protestanten die door katholieken werden vervolgd. Het protestantisme sloeg maar matig aan, de meeste Nederlanders bleven katholiek maar ze moesten beide niet zoveel van het wrede bewind van de zetbazen van Philips II hebben. De rol van de belastingen die Philips wilde innen, was groter dan je mogelijk op de basisschool is bijgebracht. De wrede katholieken tegenover de zo principiële protestanten is erg eenzijdig als beeld. De Geuzen waren wrede rovers en moordenaars, al speelden ze een belangrijke rol.
Thomas, protestant.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 27 september 2011, 14:51
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 14:04
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Een eerste begin van het protestantisme is te zien in de ideeën van de Engelsman John Wyclif, die in de 14e eeuw aan de eerste Engelse vertaling van de Bijbel begon en zich verzette tegen de macht en rijkdom van de rooms-katholieke Kerk. Ook de Tsjechische hoogleraar Jan Hus wees aan het begin van de 15e eeuw op de organisatie van de kerk en het gezag van de paus. Beiden wilden de kerk zuiveren van on-Bijbelse invloeden en terugbrengen naar haar Bijbelse oorsprong. Kenmerkend voor veel reformatoren (Wyclif, Hus, later ook Luther) is de morele verdediging van de vorst en lokale adel tegenover de paus en de geestelijkheid. Een belangrijke omwenteling vond plaats in 1517 met de publicatie van de 95 stellingen van Luther. Hierin verzette hij zich met name tegen de handel in aflaten waarmee de rooms-katholieke Kerk zich bezighield, mede om de bouw van de Sint-Pieter in Rome te bekostigen. Rond dezelfde tijd bracht Zwingli in Zwitserland een soortgelijke beweging op gang. Hun ideeën verspreidden zich snel door Europa, geholpen door de in de 15e eeuw uitgevonden boekdrukkunst, en waren een belangrijke aanzet voor de Reformatie. Bij de Rijksdag van Speyer (1526), waar de leiders van het Heilige Roomse Rijk bijeenkwamen, was besloten dat de vorstendommen die de Reformatie hadden doorgevoerd rechtszekerheid werd verschaft en dat alle vorstendommen een vrije geloofskeuze hadden. Toen dit besluit op de Rijksdag van Speyer van 1529 werd teruggedraaid, protesteerden de lutherse deelnemers. De 'protestanten' beriepen zich op de individuele geloofsvrijheid. Enkele eeuwen waren de protestanten slachtoffer van politieke en religieuze vervolging in gebieden waar zij niet de overhand kregen. Waar dat wel het geval was, in het noorden en westen van Europa, werden de katholieken tot tweederangsburgers gereduceerd, al werden zij in het algemeen niet gedood louter op grond van hun geloofsovertuiging. Vanwege de vermenging van kerk en staat liepen godsdienstige en machtspolitieke kwesties altijd door elkaar. In de 16e en 17e eeuw woedde er in West- en Centraal-Europa een reeks van oorlogen waarin de strijd tussen Rome en diverse soorten protestantisme een rol speelde, waaronder de hugenotenoorlogen in Frankrijk en de Dertigjarige Oorlog, in Duitsland. Ook in de Nederlandse Opstand, die zou uitlopen op de Tachtigjarige Oorlog, speelde de protestantse Reformatie een grote rol. Bij de Godsdienstvrede van Augsburg in 1555 en bij de Vrede van Westfalen in 1648 kwam het tot een territoriale afbakening, waarbij Duitse vorsten hun lutherse, calvinistische of katholieke geloof aan hun onderdanen konden voorschrijven. In Frankrijk kende Hendrik IV in 1598 met het Edict van Nantes beperkte godsdienstvrijheid toe aan de hugenoten; dit edict werd in 1685 herroepen door Lodewijk XIV. Pas in de 19e eeuw zou individuele godsdienstvrijheid gemeengoed worden in West-Europa. | Wat wil je nu eigenlijk zeggen hiermee, dat is me nog niet helemaal duidelijk.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 14:13
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Brief...Spaans...vertalen...gaat er een lichtje branden?  |
Ooh, Spaanse amor?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 14:19
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Met mn dochtertje naar de fysio geweest. Ze is bijna 1 en kan nog steeds niet zitten, maar gelukkig niets erg aan de hand, mevrouw is gewoon lui!
(van wie zou ze dat nou hebben ) |
Jaaah, ik ken die Duitsers wel Ik was vroeger in de bouw als begeleider voor de Duitsers voor timmerwerkzaamheden. Wat deden ze? Veel te lui en te veel kletsen met landgenoten. Werkzaamheden kwamen niet op tijd klaar.Erg schandalig.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 14:26
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Jaaah, ik ken die Duitsers wel Ik was vroeger in de bouw als begeleider voor de Duitsers voor timmerwerkzaamheden. Wat deden ze? Veel te lui en te veel kletsen met landgenoten. Werkzaamheden kwamen niet op tijd klaar.Erg schandalig.  |
gelukkig dat Pieter geen Duitser is...maar wel een lieve man voor zijn vrouwtje en kinderen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 14:27
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Het gaat, moet echt heel rustig aan doen. Ik merk dat ik al snel teveel doe, krijg dan behoorlijke pijn in mijn buik. Ben dan ook erg moe.
Niettemin merk ik wel dat het vooruitgaat, zij het dan héél langzaam. Maar het feit dat het de goede kant op gaat is wel heel erg fijn!
Hoe gaat het met jou nu? |
Rustig aan met je herstel.
Ik krijg veel hulp van mijn kinderen voor huishuiding en eten maken. Over 2 weken terugkomen of gripsvrij of nog 1 keer in het gips voor 6 weken daarna revalideren. Er is geen kracht meer van dit hand na ruim 4 maanden in het gips. Na vele bewegingen raakte de rechter arm snel moe en gaat tintelen. Veel rust betekent sneller herstel.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 september 2011, 14:32
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Brief...Spaans...vertalen...gaat er een lichtje branden?  |
Neen, want aan jou vroeg ik om de brief in het Portugees te vertalen. Gaat er een lichtje branden?
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |