ChristianMatch
 


Forum

9 Oktober Bethel Drachten Bijbelstudie Openbaring deel 8
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2899 2900 2901 2902 2903 2904 2905 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Agenda
Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:56
 
ERIKA129 schreef:
Teken van het beest?
Kan je dat even uitleggen want die snap ik niet en nooit van gehoord.



geen stress... het gaat niet over dat krokodilletje op je lacoste t-shirt Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENATE619





Berichten: 71

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:57
 
ERIKA129 schreef:
Ik begrijp je wel chat maar stel dat een gemeente lid van jou er psychische zo doorheen zit je hebt diverse gesprekken gevoerd maar lijkt er niet doorheen te komen en de hulpverlening laat op zich wachten wat helaas tegenwoordig vaak gebeurt.
Die persoon ziet het niet meer zitten en pleegd zelfmoord zou jij die persoon dan niet begraven?
Zou jij het niet aanhalen in jou dienst hoe moeilijk die persoon het had.
Begrijp dat dit ethische dilemma's zijn maar toch.

Het lijkt nu zoals ik het lees, dat psychisch lijden wel tot zelfdoding mag leiden en lichamelijk lijden niet. Bij lichamelijk lijden kun je het ook niet meer zien zitten, de wanhoop nabij zijn en het niet meer kunnen dragen... Wat maakt dat het ene wel 'mag' en het andere niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:58
 
CHATULIEM619 schreef:
aparte plaats op het kerkhof...

Hoe zie je dit dan? een hoek met mensen die zelfmoord gedaan hebben, een hoek met mensen die euthanasie toegepast hebben en een hoek die... Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BERT168





Berichten: 340

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:59
 
ERIKA129 schreef:
Klopt chat maar daarom wordt er in de preken ook niet de nadruk op de 10 geboden gelegd maar op ellende verlossing en dankbaarheid.
En dat de Heere een God is van liefde en niet een om bang voor te hoeven zijn maar we mogen zeker wel op de 10 geboden gewezen worden ze zijn niet voor niks opgesteld.

de 10 geboden horen bij de z.g.n. oude bedeling,toen we nog niet door het verlossingswerk van christus gered konden worden.
wat dus op zondag wordt voorgelezen was voor de mensen die in de tijd leefden vóór jezus zijn sterven aan het kruis.

zoals in een eerder gedeelte al genoemd is de wet NIET voor een christen bedoelt,maar voor de ongelovigen.(1tim 1;9)
er zijn zeker tientallen plaatsen te noemen in de bijbel die aangeven dat de wet niet voor een christen is!
keer op keer wordt er ook gewaarschuwd door vooral Paulus dat we niet wederom de wet weer gaan gebruiken.

bv..Gal 5,1
Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.

nog eentje..

Rom 7,6
maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

ondanks dat er op tal van plaatsen voor gewaarschuwd wordt om de wet niet weer te gaan gebruiken doet de trad. kerk precies het omgekeerde?!
als de bijbel er zo duidelijk in is,en er zo vaak op allerlei manieren voor gewaarschuwd wordt,dan lijkt het er nogal op, dat de wat de bijbel er ook van zegt,dat er niet meer toe doet toch?
hoe duidelijk moet de bijbel nu nog zijn om mensen te overtuigen?
hieruit blijkt dus dat de leer van de kerk kennelijk op de 1e plaats komt en de bijbel op een 2e of misschien wel op de 3e plaats komt.
want de mening van mensen speelt immers ook een grote rol,want het moet natuurlijk ook wel 'goed' voelen.
als de bijbel niet meer als het gezaghebbend woord van God beschouwd wordt komt het geloof steeds meer op losse schroeven te staan.

niet voor niks staat er in 2 cor 3 dat er een bedekking is op het voorlezen van de wet zoals cross al verwoordde in het begin van dit topic.

2 cor 3:
Want tot heden toe blijft dezelfde bedekking over de voorlezing van het oude verbond zonder weggenomen te worden, omdat zij slechts in Christus verdwijnt. Ja, tot heden toe ligt, telkens wanneer Mozes voorgelezen wordt, een bedekking over hun hart, maar telkens wanneer iemand zich tot de Here bekeerd heeft, wordt de bedekking weggenomen.
De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid!


Laatst aangepast door
BERT168
op donderdag 29 september 2011, 20:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENATE619





Berichten: 71

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:04
 
PIETER649 schreef:
Laten we de boel nog es wat scherper stellen... Lachende smiley
Nou ben jij voorganger, W-tje is ouderlinge en zo zitten hier op cm wel meer oudsten en kerkeraadsleden.
Ik ben dus nieuwsgierig naar jullie reactie op het volgende:

Vaak is een begrafenisdienst een lofzang op de overledene, ow wat een liefhebbende vader/moeder echtgenoot/vrouw opa/oma Verliefde smiley
En uiteraard is zijn ziel regelrecht opgestegen naar de hemel en met een milde glimlach word er vanaf zn wolk op ons, achterblijvenden, neergekeken.
De overledene word vanaf de kansel nog even veteld dat hij/zij nu eindelijk mag rusten en dat het lijden voorbij is...
Er valt dus geen onvertogen woord over de overledene, de familie en vrienden zouden de voorganger/dominee/pastoor acuut stenigen zo die het lef zou hebben ook maar 1 kritische noot te uiten.

Ik denk weleens: wat een huichelarij en dat nog onder de paraplu van de gemeente ook!!
Hoe kun je daar als kerkeraad/voorganger/oudste achter staan???
Dat dit een standaard procedure is, dat "ophemelen"??

Ik ben alleen meelevend kerklid, maar heb hier wel een mening over. Volgens mij heeft de familie namelijk ook een grote rol hierin. Zij dragen toch voornamelijk de levensloop van de persoon aan en zijn rol in de maatschappij en naar zijn omgeving.
Zelf zou ik juist bij bepaalde personen wel de negatieve kanten benoemen. Niet om ze te benadrukken maar om de persoon neer te zetten zoals die was, met al zijn nukken en eigenschappen. Om je dichtbij die persoon te voelen zoals hij echt was.
Dat is wat ik als familie zou vragen van de voorganger. Maar natuurlijk wel op een respectvolle manier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:08
 
ERIKA129 schreef:
Teken van het beest?
Kan je dat even uitleggen want die snap ik niet en nooit van gehoord.

vermoed dat hij bedoeld het getal van de antichrist 666. Dit is een verwijzing vanuit Openbaringen.
Diegenen die hiervoor kiezen zullen hem en het beeld dat van hem wordt gemaakt moeten aanbidden en een teken van hem op hun voorhoofd of rechterhand aanvaarden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:13
 
Persoonlijk hou ik niet van die verhalen oftewel 'op hemelen' zoals je wilt....

Ik hoorde eens iemand zeggen (waar ik volledig mee eens ben) Geef hem/ haar bij leven een extra vriendelijk woord en/of een bloemetje ipv na het overlijden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:15
 
COOTJE711 schreef:
Hoe zie je dit dan? een hoek met mensen die zelfmoord gedaan hebben, een hoek met mensen die euthanasie toegepast hebben en een hoek die... Smiley die vol vragen zit
Ach, tegenwoordig heb je veel meer algemene begraafplaatsen, maar goed ook. En ik kan niet goed aangeven wat ik precies zou aanpassen, dat weet ik pas als ik degene ken die overleden is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:16
 
ERIKA129 schreef:
Teken van het beest?
Kan je dat even uitleggen want die snap ik niet en nooit van gehoord.

666 en chip in je hand of voorhoofd.

Staat in openbaringen Erika
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:16
 
Wat is er mis met de ‘praise’ cultuur?

Laten we de praisebeweging naast de bijbel leggen. Dan vallen er direct enkele dingen op.

1. De grote nadruk op aanbidding is onbijbels

Tegenwoordig hebben we aanbiddingsleiders, scholen van aanbidding, aanbiddingsblokken, aanbiddingsdiensten, aanbiddingsliederen, een jaar van aanbidding. Er is een hele worship-cultuur ontstaan.

De brieven van het Nieuwe Testament zijn speciaal tot de gemeente gericht. In deze brieven vinden we het onderwijs van de apostelen.

Weet u hoeveel keer we, als christenen, in deze brieven, worden opgeroepen om te aanbidden? Precies nul keer. Niet één keer vinden we een directe oproep om te aanbidden. Een enkele keer wordt er een verwante term gebruikt, b.v. het brengen van een lofoffer.

Aanbidden is natuurlijk niet verkeerd, maar de apostelen leggen er absoluut geen nadruk op.

2. In de brieven aan de gemeente ligt de nadruk op dankzegging

In de brieven van het Nieuwe Testament ligt de nadruk niet op aanbidding maar op dankzegging. Daar wordt in de brieven wel herhaaldelijk toe opgeroepen.

"En weest dankbaar" (Kol. 3:15)

"Dankt ten allen tijd" (Efeze 5:20)

"Dankt onder alles" (1 Thess. 5:18)

"met dankzegging" (Filp. 4:6)

Een christen behoort over te vloeien (over te lopen) van dankzegging.

"zoals u geleerd is overvloeiende in dankzegging" (Kol. 2:7)

Als er al ergens een school voor opgericht zou moeten worden, dan zou het een school voor dankzegging moeten zijn en niet voor aanbidding.

Dertig jaar geleden lag in evangelische kring inderdaad de nadruk op dankzegging. Dit is veranderd doordat de evangelische wereld overspoeld is door de worship-golf. Zoals zoveel zaken uit de charismatische beweging heeft ook de worship-golf de christenen van de evenwichtige bijbelse oriëntatie afgehaald. Vroeger zongen we dankliederen. Nu zingen we 'emotionele' aanbiddingsliederen. Dat wordt gezien als het toppunt van "spiritualiteit".

3. Een misverstand over wat aanbidding is

31. Wat verstaat de bijbel onder aanbidding?

De kerngedachten van de bijbelse aanbidding zijn erkenning en onderwerping. Onderwerping aan en erkenning van God. Dit uitgedrukt in daden, houding en woorden.

Je ziet dat de aanbidders in de bijbel zich neerwerpen voor God, dat is een uiting van onderwerping en eerbied.

Het Hebreeuwse woord "sahah" is het voornaamste woord dat in het Oude Testament voor aanbidding wordt gebruikt, het betekent letterlijk "neerbuigen".

Als je kijkt naar de inhoud van de aanbidding, waar we in de bijbel voorbeelden van hebben, dan zie je dat het gaat om erkenning van God.

"zullen de .. oudsten zich neerwerpen voor Hem …en Hem aanbidden …. zeggende: Gij onze Here en God zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de macht; want gij hebt alles geschapen en om uw wil was het en werd het geschapen" (Openbaring 4:10,11)

Zij spreken uit en erkennen dat God waardig is om de heerlijkheid, de eer en de macht te ontvangen. Dit vanwege het feit dat God de schepper is. Ze nemen hun plaats als schepsel in, ze werpen zich neer, een gebaar waarmee ze hun onderwerping aan God onderstrepen.

Het voornaamste Griekse woord voor aanbidding is proskuneia en dat betekent letterlijk "kussen in de richting van". Zoals een hond de hand van zijn meester likt, in een gebaar van erkenning en onderwerping. Zoals de mensen een knieval maken voor de Paus en dan zijn zegelring kussen. Zoals de onderdanen van de voormalige dictator Saddam Hoessein gewoon waren om zijn hand of de revers van zijn jas te kussen. Daaraan kun je zien hoe in het Midden Oosten deze gewoonte door de tijd heen heeft standgehouden. De Grieken gebruikten het woord voor het neerbuigen voor hun afgodsbeelden.

"opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, den Vader" (Filp. 2:10,11)

In deze tekst zien we de elementen van ware aanbidding. Erkenning van en onderwerping aan God (de knie voor hem buigen) en belijden, erkennen, uitspreken dat Jezus Heer is.

"Groot en wonderbaar zijn uw werken, Here God, Almachtige, rechtvaardig en waarachtig zijn uw wegen, Gij Koning der volken. Wie zou niet vrezen, Here, en uw naam niet verheerlijken? Immers gij alleen zijt heilig. Want alle volken zullen komen en zullen voor U nedervallen in aanbidding, omdat uw gerichten openbaar zijn geworden." (Openbaring 15:3,4)

Neervallen in aanbidding. Waarom? In dit geval omdat Gods gerichten openbaar zijn geworden. De gerichten zijn de plagen die in de voorgaande hoofdstukken van het boek Openbaring zijn beschreven.

3.2. Wat de charismatische beweging onder aanbidding verstaat

De theorie is ook hier dat we aanbidden om God te eren. In de praktijk echter komt het er veelal op neer dat onder aanbidding wordt verstaan het 'in vervoering opgaan in God'.

Die leer en houding zijn niet uit de bijbel afkomstig maar uit de mystiek, speciaal de rooms-katholieke mystiek. Het doel is om, b.v. door het zingen van aanbiddingsliederen, te komen in een staat van vervoering, in een staat van directe godservaring. De rooms-katholieke mystici noemen dat de staat van contemplatie. Dan kom je in een staat waar je Gods liefde diep in je voelt stromen. Bij de huidige charismatische aanbiddingsgolf gaat het, bewust of onbewust, om het ervaren en beleven van God, onder meer door je passief mee te laten voeren op aanbiddingsmuziek.

Dit heeft niets meer met het bijbelse begrip aanbidding te maken.

Aanbidding is zeker ook niet het met een van emotieverstikte stem liefdesliederen tot God en tot Jezus zingen. Kijk naar de inhoud van de aanbidding en de lofprijzing in het Nieuwe Testament. Je zult tevergeefs een liefdeslied in de richting van Jezus zoeken. (Voor een bespreking van de bijbelse hoogliedmystiek met zijn verlangen, gemis, smachten, etc, zie punt 9 het artikel De bijbel over geloof, gevoel, ervaring en mystiek”)

In de popmuziek spreken de deskundigen wel over een zanger of zangeres die "the tear in the voice" heeft. Daar bedoelt men mee dat de zanger of zangeres instaat is om een bepaalde emotie (weemoed, onvervuld verlangen, etc) in zijn of haar stem te leggen. In veel van de huidige aanbiddingsliederen zit dezelfde weemoed, het onvervulde verlangen, als in de country muziek die ik vroeger beluisterde.

Zelfs een oud lied als "Als ik ooit u beminde dan is het Jezus nu" (Johannes de Heer, Opwekking) wordt tegenwoordig vaak bedorven door de opgelegde emotionele en slepende wijze van zingen. Zo werd het vroeger nooit gezongen.

4. De houding bij het aanbidden

Wat is de bijbelse houding. Is dat staande met gesloten ogen het in vervoering opheffen van de handen?

Als je de schriftgedeelten leest waarin wordt beschreven hoe wordt aanbeden dan zien we dat de aanbidders zich altijd en zonder uitzondering neerwerpen voor God. Jezelf neerwerpen voor God is een teken van erkenning en onderwerping. In de bijbel zien we dat de christenen vaak neer knielden als ze tot God baden. Knielen is een teken van onderwerping. Het is een daad van verootmoediging, van jezelf op een letterlijke manier klein maken voor God.

"boog zich in aanbidding neder" (Richteren 7:15)

"wierp zich op zijn aangezicht en aanbad" (Dan. 2:46)

"derhalve wierpen … zich ter aarde en aanbaden" (Daniel 3:7)

"Indien gij u nederwerpt en mij aanbidt" (Matth. 4:10)

"grepen zijn voeten en zij aanbaden" (Matth. 28:9)

"Hij zal zich ter aarde werpen en God aanbidden en belijden .." (1 Kor. 14:25)

"zich nederwerpen … en Hem aanbidden" (Openbaring 4:10)

"wierpen zich neder een aanbaden" (Openbaring 5:14)

"wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden" (Openbaring 7:11)

"wierpen zich op hun aangezicht en aanbaden God" (Openbaring 11:16)

"Want alle volken zullen komen en zullen voor u neder vallen in aanbidding" (Openbaring 15:4)

"wierp zich neder en aanbad (Openbaring 19:4)

"En ik wierp mij aan zijn voeten om hem te aanbidden" (Openbaring 19:10)

"en ik wierp mij voor de voeten om te aanbidden" (Openbaring 22:8)

"opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, den Vader" (Filp. 2:10,11)

De knie voor de Heer buigen is een manier om je eerbied en ontzag uit te drukken.

In evangelische kring was het dertig jaar geleden nog gebruikelijk om te knielen als er gezamenlijk werd gebeden nu vaak niet meer. Onbegrijpelijk als je bedenkt dat men tegenwoordig zo op aanbidding is gericht.

Eerbied en ontzag voor God? Waarom eigenlijk? Omdat onze God de heilige God is. Omdat Hij "een verterend vuur" is. "Laten wij dankbaar zijn ….en hierdoor God vereren op een Hem welbehaaglijke wijze met eerbied en ontzag, want onze God is een verterend vuur" (Hebr. 12:28,29)

Het is niet verrassend dat de huidige, vooral charismatische, aanbidders ook op het gebied van de uitvoering (de houding) afwijken van de bijbel.

De charismatische wijze van aanbidden: staande, met een in vervoering opgeheven hoofd, jezelf, met gesloten ogen, in je gevoel mee laten voeren door de muziek. Passief, naar binnen gekeerd. Weg van de wereld. Deze houding past uitstekend bij de mystieke wijze van aanbidding (contemplatie), maar niet bij de bijbelse betekenis van aanbidding.

5. Het door elkaar gooien van de bedelingen

Men gooit de bedelingen, de bijbelse perioden, door elkaar.

Als christenen hebben wij ons in het bijzonder te concentreren op het onderwijs van de apostelen. Dat onderwijs vinden we in de brieven van het Nieuwe Testament.

De worship-beweging richt zich op de Oude Bedeling. Op de oudtestamentische eredienst, op de tempeldienst van Israël. Daar haalt men de aanbiddingleiders, voorzangers, prachtige combo's (vergelijk de tempelmuziek), etcetera, vandaan. De Oude bedeling was gericht op uiterlijke dingen.

Of men grijpt vooruit naar de hemelse situatie. Dan haalt men inspiratie uit het boek Openbaring. Maar, zoals gezegd, ook daar ontbreken de emotionele liefdesliederen richting Jezus. Bekijkt u eens de inhoud van de aanbidding zoals we die in het boek Openbaring vinden. Lees het boek door en kijk wat er concreet wordt gezegd in de aanbidding.

6. Geen kwestie van persoonlijke smaak

In vroeger jaren werd in evangelische gemeenten 'aanbidding in worship-stijl' ontmoedigd. Op de conferenties van Operatie Mobilisatie werd het b.v. ronduit verboden. De leiding wilde niet dat de mensen gingen ‘trippen’, omdat men toen nog inzag dat dit niets met bijbelse worship te maken heeft.



Bron: http://www.toetsalles.nl/htmldoc/aanbidding.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENATE619





Berichten: 71

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:20
 
Prettig om te merken dat een aantal mensen even naar zichzelf kijken. Misschien kunnen we bedenken hoe we de discussies zo dicht mogelijk bij het onderwerp kunnen houden?
Bijvoorbeeld:
- Na 3 berichten/reacties wat niet met het onderwerp te maken heeft afkappen of nieuw onderwerp starten in eigen topic starten.


Aan de andere kant, als ik het zo terug lees, zijn het eigenlijk ook normale omgangsvormen die in acht genomen dienen te worden. Als iemand je een serieuze vraag stelt, dan reageer je daar toch ook niet met een lolletje, en nog één en nog één op? Zou niet echt van respect getuigen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:23
 
BERT168 schreef:
er zijn zeker wel 40 plaatsen te noemen in de bijbel die aangeven dat de wet niet voor een christen is!
keer op keer wordt er ook gewaarschuwd door vooral Paulus dat we niet wederom de wet weer gaan gebruiken.

Dus als ik je goed begrijpt wordt een christen gewaarschuwd om niet de wet te gaan gebruiken. Met de wet bedoel jij dus ook de 10 geboden (wet des Heere) en niet alleen de Joodse wet (ceremoniële wetten) Of haal je nu twee dingen door elkaar?


Als het goed is probeert iedere christen te leven naar de 10 geboden? of weet jij een gebod wat niet meer van deze tijd is? Geschokte, onthutste smiley


Laatst aangepast door
COOTJE711
op donderdag 29 september 2011, 20:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:27
 
MARISKA601 schreef:
Wat is er mis met de ‘praise’ cultuur?

Laten we de praisebeweging naast de bijbel leggen. Dan vallen er direct enkele dingen op.

1. De grote nadruk op aanbidding is onbijbels

Tegenwoordig hebben we aanbiddingsleiders, scholen van aanbidding, aanbiddingsblokken, aanbiddingsdiensten, aanbiddingsliederen, een jaar van aanbidding. Er is een hele worship-cultuur ontstaan.

De brieven van het Nieuwe Testament zijn speciaal tot de gemeente gericht. In deze brieven vinden we het onderwijs van de apostelen.

Weet u hoeveel keer we, als christenen, in deze brieven, worden opgeroepen om te aanbidden? Precies nul keer. Niet één keer vinden we een directe oproep om te aanbidden. Een enkele keer wordt er een verwante term gebruikt, b.v. het brengen van een lofoffer.

Aanbidden is natuurlijk niet verkeerd, maar de apostelen leggen er absoluut geen nadruk op.

2. In de brieven aan de gemeente ligt de nadruk op dankzegging

In de brieven van het Nieuwe Testament ligt de nadruk niet op aanbidding maar op dankzegging. Daar wordt in de brieven wel herhaaldelijk toe opgeroepen.

"En weest dankbaar" (Kol. 3:15)

"Dankt ten allen tijd" (Efeze 5:20)

"Dankt onder alles" (1 Thess. 5:18)

"met dankzegging" (Filp. 4:6)

Een christen behoort over te vloeien (over te lopen) van dankzegging.

"zoals u geleerd is overvloeiende in dankzegging" (Kol. 2:7)

Als er al ergens een school voor opgericht zou moeten worden, dan zou het een school voor dankzegging moeten zijn en niet voor aanbidding.

Dertig jaar geleden lag in evangelische kring inderdaad de nadruk op dankzegging. Dit is veranderd doordat de evangelische wereld overspoeld is door de worship-golf. Zoals zoveel zaken uit de charismatische beweging heeft ook de worship-golf de christenen van de evenwichtige bijbelse oriëntatie afgehaald. Vroeger zongen we dankliederen. Nu zingen we 'emotionele' aanbiddingsliederen. Dat wordt gezien als het toppunt van "spiritualiteit".

3. Een misverstand over wat aanbidding is

31. Wat verstaat de bijbel onder aanbidding?

De kerngedachten van de bijbelse aanbidding zijn erkenning en onderwerping. Onderwerping aan en erkenning van God. Dit uitgedrukt in daden, houding en woorden.

Je ziet dat de aanbidders in de bijbel zich neerwerpen voor God, dat is een uiting van onderwerping en eerbied.

Het Hebreeuwse woord "sahah" is het voornaamste woord dat in het Oude Testament voor aanbidding wordt gebruikt, het betekent letterlijk "neerbuigen".

Als je kijkt naar de inhoud van de aanbidding, waar we in de bijbel voorbeelden van hebben, dan zie je dat het gaat om erkenning van God.

"zullen de .. oudsten zich neerwerpen voor Hem …en Hem aanbidden …. zeggende: Gij onze Here en God zijt waardig te ontvangen de heerlijkheid, de eer en de macht; want gij hebt alles geschapen en om uw wil was het en werd het geschapen" (Openbaring 4:10,11)

Zij spreken uit en erkennen dat God waardig is om de heerlijkheid, de eer en de macht te ontvangen. Dit vanwege het feit dat God de schepper is. Ze nemen hun plaats als schepsel in, ze werpen zich neer, een gebaar waarmee ze hun onderwerping aan God onderstrepen.

Het voornaamste Griekse woord voor aanbidding is proskuneia en dat betekent letterlijk "kussen in de richting van". Zoals een hond de hand van zijn meester likt, in een gebaar van erkenning en onderwerping. Zoals de mensen een knieval maken voor de Paus en dan zijn zegelring kussen. Zoals de onderdanen van de voormalige dictator Saddam Hoessein gewoon waren om zijn hand of de revers van zijn jas te kussen. Daaraan kun je zien hoe in het Midden Oosten deze gewoonte door de tijd heen heeft standgehouden. De Grieken gebruikten het woord voor het neerbuigen voor hun afgodsbeelden.

"opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, den Vader" (Filp. 2:10,11)

In deze tekst zien we de elementen van ware aanbidding. Erkenning van en onderwerping aan God (de knie voor hem buigen) en belijden, erkennen, uitspreken dat Jezus Heer is.

"Groot en wonderbaar zijn uw werken, Here God, Almachtige, rechtvaardig en waarachtig zijn uw wegen, Gij Koning der volken. Wie zou niet vrezen, Here, en uw naam niet verheerlijken? Immers gij alleen zijt heilig. Want alle volken zullen komen en zullen voor U nedervallen in aanbidding, omdat uw gerichten openbaar zijn geworden." (Openbaring 15:3,4)

Neervallen in aanbidding. Waarom? In dit geval omdat Gods gerichten openbaar zijn geworden. De gerichten zijn de plagen die in de voorgaande hoofdstukken van het boek Openbaring zijn beschreven.

3.2. Wat de charismatische beweging onder aanbidding verstaat

De theorie is ook hier dat we aanbidden om God te eren. In de praktijk echter komt het er veelal op neer dat onder aanbidding wordt verstaan het 'in vervoering opgaan in God'.

Die leer en houding zijn niet uit de bijbel afkomstig maar uit de mystiek, speciaal de rooms-katholieke mystiek. Het doel is om, b.v. door het zingen van aanbiddingsliederen, te komen in een staat van vervoering, in een staat van directe godservaring. De rooms-katholieke mystici noemen dat de staat van contemplatie. Dan kom je in een staat waar je Gods liefde diep in je voelt stromen. Bij de huidige charismatische aanbiddingsgolf gaat het, bewust of onbewust, om het ervaren en beleven van God, onder meer door je passief mee te laten voeren op aanbiddingsmuziek.

Dit heeft niets meer met het bijbelse begrip aanbidding te maken.

Aanbidding is zeker ook niet het met een van emotieverstikte stem liefdesliederen tot God en tot Jezus zingen. Kijk naar de inhoud van de aanbidding en de lofprijzing in het Nieuwe Testament. Je zult tevergeefs een liefdeslied in de richting van Jezus zoeken. (Voor een bespreking van de bijbelse hoogliedmystiek met zijn verlangen, gemis, smachten, etc, zie punt 9 het artikel De bijbel over geloof, gevoel, ervaring en mystiek”)

In de popmuziek spreken de deskundigen wel over een zanger of zangeres die "the tear in the voice" heeft. Daar bedoelt men mee dat de zanger of zangeres instaat is om een bepaalde emotie (weemoed, onvervuld verlangen, etc) in zijn of haar stem te leggen. In veel van de huidige aanbiddingsliederen zit dezelfde weemoed, het onvervulde verlangen, als in de country muziek die ik vroeger beluisterde.

Zelfs een oud lied als "Als ik ooit u beminde dan is het Jezus nu" (Johannes de Heer, Opwekking) wordt tegenwoordig vaak bedorven door de opgelegde emotionele en slepende wijze van zingen. Zo werd het vroeger nooit gezongen.

4. De houding bij het aanbidden

Wat is de bijbelse houding. Is dat staande met gesloten ogen het in vervoering opheffen van de handen?

Als je de schriftgedeelten leest waarin wordt beschreven hoe wordt aanbeden dan zien we dat de aanbidders zich altijd en zonder uitzondering neerwerpen voor God. Jezelf neerwerpen voor God is een teken van erkenning en onderwerping. In de bijbel zien we dat de christenen vaak neer knielden als ze tot God baden. Knielen is een teken van onderwerping. Het is een daad van verootmoediging, van jezelf op een letterlijke manier klein maken voor God.

"boog zich in aanbidding neder" (Richteren 7:15)

"wierp zich op zijn aangezicht en aanbad" (Dan. 2:46)

"derhalve wierpen … zich ter aarde en aanbaden" (Daniel 3:7)

"Indien gij u nederwerpt en mij aanbidt" (Matth. 4:10)

"grepen zijn voeten en zij aanbaden" (Matth. 28:9)

"Hij zal zich ter aarde werpen en God aanbidden en belijden .." (1 Kor. 14:25)

"zich nederwerpen … en Hem aanbidden" (Openbaring 4:10)

"wierpen zich neder een aanbaden" (Openbaring 5:14)

"wierpen zich op hun aangezicht voor de troon en aanbaden" (Openbaring 7:11)

"wierpen zich op hun aangezicht en aanbaden God" (Openbaring 11:16)

"Want alle volken zullen komen en zullen voor u neder vallen in aanbidding" (Openbaring 15:4)

"wierp zich neder en aanbad (Openbaring 19:4)

"En ik wierp mij aan zijn voeten om hem te aanbidden" (Openbaring 19:10)

"en ik wierp mij voor de voeten om te aanbidden" (Openbaring 22:8)

"opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, den Vader" (Filp. 2:10,11)

De knie voor de Heer buigen is een manier om je eerbied en ontzag uit te drukken.

In evangelische kring was het dertig jaar geleden nog gebruikelijk om te knielen als er gezamenlijk werd gebeden nu vaak niet meer. Onbegrijpelijk als je bedenkt dat men tegenwoordig zo op aanbidding is gericht.

Eerbied en ontzag voor God? Waarom eigenlijk? Omdat onze God de heilige God is. Omdat Hij "een verterend vuur" is. "Laten wij dankbaar zijn ….en hierdoor God vereren op een Hem welbehaaglijke wijze met eerbied en ontzag, want onze God is een verterend vuur" (Hebr. 12:28,29)

Het is niet verrassend dat de huidige, vooral charismatische, aanbidders ook op het gebied van de uitvoering (de houding) afwijken van de bijbel.

De charismatische wijze van aanbidden: staande, met een in vervoering opgeheven hoofd, jezelf, met gesloten ogen, in je gevoel mee laten voeren door de muziek. Passief, naar binnen gekeerd. Weg van de wereld. Deze houding past uitstekend bij de mystieke wijze van aanbidding (contemplatie), maar niet bij de bijbelse betekenis van aanbidding.

5. Het door elkaar gooien van de bedelingen

Men gooit de bedelingen, de bijbelse perioden, door elkaar.

Als christenen hebben wij ons in het bijzonder te concentreren op het onderwijs van de apostelen. Dat onderwijs vinden we in de brieven van het Nieuwe Testament.

De worship-beweging richt zich op de Oude Bedeling. Op de oudtestamentische eredienst, op de tempeldienst van Israël. Daar haalt men de aanbiddingleiders, voorzangers, prachtige combo's (vergelijk de tempelmuziek), etcetera, vandaan. De Oude bedeling was gericht op uiterlijke dingen.

Of men grijpt vooruit naar de hemelse situatie. Dan haalt men inspiratie uit het boek Openbaring. Maar, zoals gezegd, ook daar ontbreken de emotionele liefdesliederen richting Jezus. Bekijkt u eens de inhoud van de aanbidding zoals we die in het boek Openbaring vinden. Lees het boek door en kijk wat er concreet wordt gezegd in de aanbidding.

6. Geen kwestie van persoonlijke smaak

In vroeger jaren werd in evangelische gemeenten 'aanbidding in worship-stijl' ontmoedigd. Op de conferenties van Operatie Mobilisatie werd het b.v. ronduit verboden. De leiding wilde niet dat de mensen gingen ‘trippen’, omdat men toen nog inzag dat dit niets met bijbelse worship te maken heeft.



Bron: http://www.toetsalles.nl/htmldoc/aanbidding.htm
Tjonge, wat een azijnpissers weer.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:27
 
CHATULIEM619 schreef:
Hoe kom je aan die info Leo?


Heel simpel Chat ...staat allemaal op Eindtijdinbeeld.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:29
 
CHATULIEM619 schreef:
Ach, tegenwoordig heb je veel meer algemene begraafplaatsen, maar goed ook. En ik kan niet goed aangeven wat ik precies zou aanpassen, dat weet ik pas als ik degene ken die overleden is.

Vind er inderdaad wel verschil in zitten welke begraafplaats je kiest.
Ik heb er bijv. moeite mee als er een groot crematiecentrum op staat of als alles een beetje leuk en gezellig gemaakt is.

of raken we nu weer teveel offtopic Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:30
 
Donderdag 29 september, Psalm 113; Halleluja.

Deze psalm is de derde psalm in een reeks van psalmen die met de oproep halleluja beginnen. Loof de Heer, betekent dat Hebreeuwse woord. Waarom wordt dat woord eigenlijk niet consequent vertaald? Waarschijnlijk omdat het zo vrolijk klinkt in de oorspronkelijke taal. In elk geval is het halleluja in menig lied present als een blijmoedig refrein. Hallelu! Looft! En dan de Godsnaam er achteraan, althans de eerste lettergreep van de weergave die ons vertrouwd is: Jahwe! Looft de Eeuwige, de Levende, de Ene, de Ik-ben-die-Ik-ben!
Waarom zou je dat eigenlijk doen? Omdat Ik-ben-die-Ik-ben recht zal doen op aarde! Voorbeelden? De psalm geeft er een paar in het slot. De berooiden verheft Hij uit het stof. Hij geeft hun een ereplaats naast de notabelen. En de onvruchtbare vrouw, op wie in het oude oosten. minachtend neergekeken werd die die kans liep uit verstoten te worden, zij krijgt een plek in huis – ja, zij wordt moeder van kinderen! Zó zal het eenmaal zijn, als het zo nú al niet is. Nu of later, heden of verleden óf in het rijk dat komt, zo zal het zijn en niet anders. Zo droomt Israël. Zo gelooft Israël. God laat het er niet bij zitten. Hij zal nu of later orde op zaken stellen. Hij zal recht doen aan rechtelozen, uit de diepte ophalen wie weggetrapt en ondergeschoffeld is.
Hoe doe ik dat weten kan? Dat weet ik van Israëls profeten. Dat weet ik alleen al uit deze ene psalm. Maar bovendien weet ik dat dankzij die Ene, die uit de Wet en de Profeten leefde, die de Psalmen zong, ook toen Hij zelf vertrapt en in een graf ondergschoffeld werd. God trok Hem op, deed Hem verrijzen uit de dood vandaan en liet Hem zitten aan zijn rechterhand. Als dat nog niet voldoende garantie is…

Prijst, halleluja, prijst den Heer,
gij ’s Heren knechten, immermeer
moet ’s Heren naam gezegend wezen.
Van waar de zon in’t Oosten straalt,
Tot waar z’ in ’t Westen nederdaalt.
zij ’s Heren grote naam geprezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:31
 
COOTJE711 schreef:
jazeker, wijsheid verdubbelt met de jaren.................. Clown smiley

En dan komen de grijze haren Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:31
 
MARISKA601 schreef:

Die link werkt niet:
No documents found.


De link werkt prima, misschien niet bij jou ...

Maar dat maakt ook niet uit toch, er staan een 2 tal citaten waar je ook op mag reageren ... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:32
 
ERIKA129 schreef:
een ijsje is idd erg lekker met dit weer Lachende smiley
Wat echter het nadeel is ik wordt hier gek van de muggen Boze smiley
Hoorde dat ze door de natte zomer een warm plekje binnen gaan zoeken met name achter schilderijen Gefrustreerde smiley

wat zijn dat voor schilderijen dan Smiley die vol vragen zit
Muggen houden hier niet van het weer
(er nog geen gezien vandaag in NL)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:33
 
MARIO216 schreef:
En dan komen de grijze haren Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

blond verven... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:38
 
PIETER649 schreef:
zijn muggen ook geen schepsels van Onze-Lieve-Heer?? Smiley die vol vragen zit


Het 4de gebod? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:41
 
Beslissen is het aantal mogelijke vergissingen reduceren tot 1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:43
 
En je hoeft ze geen azijn******* te noemen.

Ze hebben gewoon een andere kijk op aanbidding, dan dat de charismatischen hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:49
 
COOTJE711 schreef:
vermoed dat hij bedoeld het getal van de antichrist 666. Dit is een verwijzing vanuit Openbaringen.
Diegenen die hiervoor kiezen zullen hem en het beeld dat van hem wordt gemaakt moeten aanbidden en een teken van hem op hun voorhoofd of rechterhand aanvaarden.


Als ze dat al voor eind 2013 willen verplichten ...

Openbaring 13:14 Het wist de mensen die op aarde leven te misleiden door de tekenen die het voor de ogen van het eerste beest kon verrichten. Het droeg hun op een beeld te maken voor het beest dat ondanks zijn steekwond toch leefde. 15 Het kreeg de macht om dat beeld leven in te blazen, zodat het beeld van het beest ook kon spreken en ervoor kon zorgen dat iedereen die het beeld niet aanbad, gedood zou worden. 16 Verder liet het bij alle mensen, jong en oud, rijk en arm, slaaf en vrije, een merkteken zetten op hun rechterhand of op hun voorhoofd. 17 Alleen mensen met dat teken – dat wil zeggen de naam van het beest of het getal van die naam – konden iets kopen of verkopen.
18 Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig.

Zitten we nog dichter bij het eind van de eindtijd, want het merkteken zal verplicht worden in de grote verdrukking, dit is na de opname, als Christus op de wolken terugkomt om Zijn Gemeente thuis te halen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:51
 
MARISKA601 schreef:
En je hoeft ze geen azijn******* te noemen.

Ze hebben gewoon een andere kijk op aanbidding, dan dat de charismatischen hebben.
Het zou me niet verbazen als ze de grenzen zijn overschreden, zij lopen het gevaar te zondigen tegen de Heilige Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:54
 
Volgens de Heidelberger wil God aanbeden worden. Staat ergens in de zondagen die daar benoemd worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:58
 
LEANNE226 schreef:
Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley

Dank jullie wel!!!!!!

Ik ben net thuis van het werk en zie al die lieve berichtjes en leuke mailtjes,heerlijk Kussende smiley

Zag net dat je jarig was, van harte en nog een hele fijne avond !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:59
 
PIETER649 schreef:
4


ik geloof dat iedereen zijn of haar persoonlijke eindtijd beter serieus kan nemen ipv te speculeren op de mogelijke eindtijd van deze aarde.

Dus Bijbelstudie uit het boek Openbaring is speculatie .. Twijfelende smiley
Bij mijn weten heeft de spreker, bij geen enkele studie ik van hem heb gehoord, een datum genoemd.

Maar dat is jouw mening Pieter, zorg jij maar dat jij je eigen eindtijd serieus neemt, dan doe ik dat wel met de mijne ... of nee, dat doe al heel lang, ik lees al heel lang, met heel veel plezier de gehele Bijbel. Ik weet me me verzekerd in Jezus Christus, dat Hij mijn persoonlijke Redder, Verlosser en Zaligmaker is, en ik kan niet wachten tot Hij terugkomt op de wolken, als een dief in de nacht .. ?? Niet voor degenen die Hem verwachten ...

Deze tekst wil ik je nog meegeven ... misschien dat je er iets aan hebt ...
Jakobus 1:5 Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven. 6 Vraag vol vertrouwen, zonder enige twijfel. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:59
 
CHATULIEM619 schreef:
Het zou me niet verbazen als ze de grenzen zijn overschreden, zij lopen het gevaar te zondigen tegen de Heilige Geest.


Ik vind dat de opsteller van dit hele stuk, heel duidelijk is
met zijn argumenten hoe hij tegen het hele aanbidden kijkt.

En ik vind dat dat geen zonde tegen de Heilge Geest is.

Nergens roept Paulus op om God te aanbidden, wel om God te danken.
En er zijn zat bijbeteksten te vinden hoe men dat vroeger deed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:00
 
PIETER649 schreef:
geen stress... het gaat niet over dat krokodilletje op je lacoste t-shirt Clown smiley


En toch geloof ik dat we er steeds meer mee te maken krijgen. Bij ons op het werk lopen er behoorlijk wat Polen rond. Velen, ik durf gerust te zeggen de meesten, zitten helemaal onder de tatoeages. Bij de één een nog mooiere dan bij de ander.
Heb er ook gezien waar je totaal geen wijs uit kan worden. Chinese tekens en zulk soort dingen.
Maar deze week was er weer een nieuwe Poolse , en jawel , ook tatoo's .
Op haar armen niks anders dan vierkantjes en sterretjes . Als afsluiter een hele rij streepjes , model net zoals een barcode zeg maar .
Mét 3 cijfertjes : 666.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Agenda
Ga naar pagina Vorige 1 ... 2899 2900 2901 2902 2903 2904 2905 ... 6194 Volgende
Pagina 2902 van 6194