| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 23:07
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | en het is jolan931  |
Dat had ik al begrepen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 23:12
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Als ik het goed begrijp dan wordt jij van je eigen gesnurk wakker? Heb je Marian al gewaarschuwd?  |
Snurken is prima middel tegen de inbrekers. Moet dat om Marian te waarschuwen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 23:14
|
|
|
|
| JOSINA022 schreef: | Dat had ik al begrepen  |
Nu begrijp ik pas Ik zal ook een kaartje sturen voor Jolan
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
Berichten: 4852
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 23:19
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Snurken is prima middel tegen de inbrekers. Moet dat om Marian te waarschuwen |
Tuurlijk , straks krijgt ze ook last van slapeloosheid door jou gesnurk. kan je ze toch niet aandoen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
Berichten: 3295
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 23:21
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Tuurlijk , straks krijgt ze ook last van slapeloosheid door jou gesnurk. kan je ze toch niet aandoen? |
laat ze dan eerst maar es netjes trouwen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
Berichten: 3295
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 23:29
|
|
|
|
In het licht van diverse discussies hier op forum, is dit ook wel weer waard om op te rakelen... 
Er zijn meerdere teksten te vinden over het houden van slaven. Is dit een voorbeeld van bijbelteksten die gelezen moeten worden in het licht van de tijd waarin ze werden geschreven? Of is dit een voorbeeld van de secularisering die de wereld ondergaan heeft en waarin het humanisme de overhand heeft gekregen?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 23:30
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | laat ze dan eerst maar es netjes trouwen  |
Ja natuurlijk, zo hoort het Mijn kinderen hebben aan haar verteld over Hoekschewaardse gewoonte van dat gesnurk
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
Berichten: 3295
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 23:31
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Ja natuurlijk, zo hoort het Mijn kinderen hebben aan haar verteld over Hoekschewaardse gewoonte van dat gesnurk  |
als ze haar echt een leuke stiefmama vinden, krijgt ze als huwelijkscadeau oorbeschermers, als ze haar stiekum toch niet leuk vinden, krijgt ze iets anders.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 23:35
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | | als ze haar echt een leuke stiefmama vinden, krijgt ze als huwelijkscadeau oorbeschermers, als ze haar stiekum toch niet leuk vinden, krijgt ze iets anders. |
Wie weet
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIAN146
|
Berichten: 61
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 23:38
|
|
|
|
Ik vermoed dat de tongentaaldiscussie een onderdeel is van een bredere discussie, namelijk of het wonderlijke van God nog bestaat (en daar bedoel ik conform de bijbelse terminologie NIET de schepping of de wedergeboorte mee).
Eigenlijk is de fundamentele discussie tussen calvinisten en evangelischen of je je mening op onderwerpen moet baseren door ALLES, ZELF te lezen wat de bijbel over één onderwerp zegt (evangelisch). Of dat je de bijbel het beste kan lezen met in gedachten 1) de Catechismus, 2) de deskundigheid van dominees die jaren prediken en al dan niet in Kampen theologie hebben gestudeerd, en 3) de traditie zoals die sinds Augustinus en/of de reformatie is (Calvinistisch).
Ik voeg daaraan toe dat ook evangelischen de bijbel niet altijd letterlijk volgen, en dat zij ook de neiging hebben om de voorganger of beroemde prediker gewoon te volgen. Maar ik zeg dit zo om de verschillen in denken en bijbellezen tussen evangelischen en calvinisten te benadrukken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIAN146
|
Berichten: 61
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 23:46
|
|
|
|
Ik ben zeker geen historicus maar de manier waarop men slaaf wordt kan fundamenteel verschillen. Als Nederlanders hebben we slavernij op de meest donkere manier geëxploiteerd: 1) roven en gevangen nemen van mensen 2) vervoerd naar een totaal ander continent 3) ze daar hele zware arbeid laten verrichten en 4) dit alles vanuit een racistisch en vals religieus superioriteitsgevoel. Van deze 4 verschrikkelijke dingen hoeft bij gewone slavernij geen sprake te zijn. Ik stel me voor dat mensen zich al dan niet gedwongen als slaaf hebben verkocht/moesten verkopen als ze hun schulden niet konden betalen. In dat geval hoeft er van de 4 verschrikkelijke punten geen sprake te zijn. Hoewel punt 3 volgens mij wel gemeengoed zal zijn. Overigens zij het ieder bekend dat Joden en Westerlingen geen monopolie hadden op het handelen in en het houden van slaven.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
Berichten: 2706
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 00:14
|
|
|
|
Nogal wat prostituees die vanuit het buitenland komen, leven feitelijk als slavinnen en worden door met name Marokkanen en pooiers uit de voormalige oostbloklanden uitgebuit. Het o zo tolerante Nederland sluit de ogen en er zijn nogal wat medechristenen die hun oordeel alleen maar over de meisjes uitspreken. Slavernij anno 2011, in alle hoerenbuurten van Nederland.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 3 oktober 2011, 00:16
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 00:49
|
|
|
|
Denk ook aan loverboys
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
Berichten: 1006
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 00:50
|
|
|
|
heej...visser, hoe krijg ik zo'n leuk balkje op mijn profiel waar ik het in kan zetten?? mail me maar even erover, thanx
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
Berichten: 1006
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 01:10
|
|
|
|
|
een geweldige dag gehad met mijn vriend...genoten van het bijzonder mooie weer.....wandelend ergens op de veluwe
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
Berichten: 1006
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 01:11
|
|
|
|
|
het was overal druk...op de A12 en de A 2was er bijna niet door tekomen....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 01:25
|
|
|
|
| TINK100 schreef: | | een geweldige dag gehad met mijn vriend...genoten van het bijzonder mooie weer.....wandelend ergens op de veluwe |
Leuk voor jou en ook voor je vriend
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
Berichten: 2124
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 01:26
|
|
|
|
| TINK100 schreef: | | het was overal druk...op de A12 en de A 2was er bijna niet door tekomen.... |
Je bent toch in huis
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
Berichten: 1006
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 01:55
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | Je bent toch in huis  |
nu wel, vanmiddag en vanavond net niet
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
Berichten: 1006
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 01:56
|
|
|
|
| HERMAN388 schreef: | | Leuk voor jou en ook voor je vriend |
thanx...was echt genieten....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 08:58
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | | De satan is zo machtig en zal geen mogelijkheid schuwen om ons bij God weg te laten dwalen! |
Sterker nog...hoe dichter bij God, hoe harder de duivel trekt!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 09:04
|
|
|
|
| CHRISTIAN146 schreef: | Als hij opriep richting charismatische christenen om nauwkeuriger te zijn in het volgen van de bijbel en hij ze had aangemoedigd om kritischer te kijken naar uitspraken tijdens preken en in boeken dan had ik het kunnen beamen. Helaas is hij de zoveelste prediker die alle wonderen uit deze tijd verdacht maakt door te wijzen op het bestaan van Satan.
Verder creëert hij een valse tegenstelling tussen het gezegend en genezen zijn door Christus, en Zijn Lijden. De diepere reden ervoor is dat christenen uit een calvinistische cultuur niet altijd onderscheid maken tussen het algemene lijden en het lijden om Christus wil. Het lijden dat dhr. Koekoek opsomde van onze Heer was namelijk lijden vanwege vervolging. Veel calvinisten echter zien ziekte, armoede trouwens niet, als een loutering van God. De vraag die ik mij dan altijd stel is hoe dat dan zit met de ongelovige die precies dezelfde ziekten op een blijmoedige manier verdraagt. Los van mijn vragen en mijn mening vind ik dat we de brieven van de Korinthiërs en de brief van Jacobus moeten openslaan, en dan niet slechts enkele teksten lezen, maar lezen wat de brieven in zijn geheel tot ons te zeggen hebben, in het bijzonder tot het wonderlijke van God. Want ik herken de woorden van dhr. Koekoek niet: de apostelen en de eerste christenen werden niet geroepen tot een leven dat beperkt was tot datgene wat je de laatste eeuwen in calvinistische kerken zag. MVG |
Als ik alleen naar mijzelf kijk...ik ervaar lijden wel degelijk als loutering. Ik weet en voel dat God mijn ziekte en andere moeilijkheden wil gebruiken, alleen is het lastig te ontdekken wat God precies ermee wil. Ik vraag God wel om duidelijkheid en dat ga ik zeker krijgen...alleen op Zijn tijd en niet op de mijne. Maar dit maakt wel dat ik alles waar ik nu doorheen moet wel blijmoedig kan dragen, daar geeft God de kracht voor!
Ook bij mij in de kerk wordt er zo naar gekeken. Maar er wordt ook wel om een direct wonder gebeden.
En dat er wonderen gebeuren, ook nu nog...dat heb ik meer dan genoeg mogen ervaren en meemaken!
Tenslotte...God doet alles medewerken ten goede, ook het lijden!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 09:17
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Nogal wat prostituees die vanuit het buitenland komen, leven feitelijk als slavinnen en worden door met name Marokkanen en pooiers uit de voormalige oostbloklanden uitgebuit. Het o zo tolerante Nederland sluit de ogen en er zijn nogal wat medechristenen die hun oordeel alleen maar over de meisjes uitspreken. Slavernij anno 2011, in alle hoerenbuurten van Nederland.
Thomas |
Dit is zeker een vorm van slavernij en het gebeurt, helaas! Mijn zus geeft zowel in Bosnië als hier in Nederland voorlichting over dit onderwerp en probeert zo meisjes en vrouwen uit de handen van die mannen te houden.
Door dit werk vormt mijn zus een gevaar voor die mannen, omdat zij hun werk verstoort, met als gevolg dat zij erg op moet passen met waar, wat en hoe ze de voorlichting geeft!
Gelukkig zijn er in Nederland organisaties, ook Christelijke, die onder deze vrouwen werken en het voor hen opnemen!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 09:23
|
|
|
|
| TINK100 schreef: | | een geweldige dag gehad met mijn vriend...genoten van het bijzonder mooie weer.....wandelend ergens op de veluwe |
Leuk om te lezen! Het geluk kan 'm in zoiets kleins en simpels zitten!
Laatst aangepast door
|
JOSINA022
|
op maandag 3 oktober 2011, 09:23
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
Berichten: 2212
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 09:25
|
|
|
|
Slavernij, slaaf, verslaafde.... Dus eigenlijk doet cm ook aan slavernij, hoeveel mensen zijn er niet verslaafd aan internet, en datingsides
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
Berichten: 4718
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 09:25
|
|
|
|
Wat ik niet snap is het volgende:
Het volk Israel werd gered uit de handen van de slavenhandelaren/houders. Maar zelf mochten ze wel slaven houden.
Ik vind dit eigenlijk tegenstrijdig.
Als ik zo al die teksten lees, hoe een slaaf te behandelen, vind ik mensonterend.
In een oorlog kan een Israëliet een vrouw van de vijand als slaaf nemen, hij mag er zelfs seks mee hebben. Deuteronomium 21: 10 Als u ten strijde trekt tegen de vijand, en de HEER, uw God, levert hem aan u uit, 11-12 en u ziet onder de mensen die u krijgsgevangen maakt een mooi meisje dat bij u in de smaak valt en dat u tot uw vrouw wilt maken, en u neemt haar mee naar huis, dan moet zij haar hoofd kaalscheren, haar nagels knippen 13 en de kleren die ze als krijgsgevangene droeg afleggen. Gedurende een maand mag ze in uw huis om haar vader en haar moeder treuren. Daarna mag u met haar slapen en kan ze uw vrouw worden. 14 Als u haar op een gegeven moment niet meer wilt, moet u haar laten gaan waarheen ze wil. U mag haar niet verkopen en haar evenmin als een slavin behandelen, want u hebt haar al haar eer ontnomen.
Dit wordt tegenwoordig voor de krijgraad behandeld...
Hoe zit het dan met de bijbeltekst: heb u naaste lief als u zelf? Zijn slaven dan niet je naaste?
In het NT wordt slavernij geeneens veroordeeld.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
Berichten: 2212
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 09:29
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Wat ik niet snap is het volgende:
Het volk Israel werd gered uit de handen van de slavenhandelaren/houders. Maar zelf mochten ze wel slaven houden.
Ik vind dit eigenlijk tegenstrijdig.
Als ik zo al die teksten lees, hoe een slaaf te behandelen, vind ik mensonterend.
In een oorlog kan een Israëliet een vrouw van de vijand als slaaf nemen, hij mag er zelfs seks mee hebben. Deuteronomium 21: 10 Als u ten strijde trekt tegen de vijand, en de HEER, uw God, levert hem aan u uit, 11-12 en u ziet onder de mensen die u krijgsgevangen maakt een mooi meisje dat bij u in de smaak valt en dat u tot uw vrouw wilt maken, en u neemt haar mee naar huis, dan moet zij haar hoofd kaalscheren, haar nagels knippen 13 en de kleren die ze als krijgsgevangene droeg afleggen. Gedurende een maand mag ze in uw huis om haar vader en haar moeder treuren. Daarna mag u met haar slapen en kan ze uw vrouw worden. 14 Als u haar op een gegeven moment niet meer wilt, moet u haar laten gaan waarheen ze wil. U mag haar niet verkopen en haar evenmin als een slavin behandelen, want u hebt haar al haar eer ontnomen.
Dit wordt tegenwoordig voor de krijgraad behandeld...
Hoe zit het dan met de bijbeltekst: heb u naaste lief als u zelf? Zijn slaven dan niet je naaste?
In het NT wordt slavernij geeneens veroordeeld. | Als die uitspraak van God is?! Tja dan zou ik me er maar bij neerleggen. Je kan het misschien zien als oorlogsbuit.
Laatst aangepast door
|
GERRIT084
|
op maandag 3 oktober 2011, 09:31
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
Berichten: 1464
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 09:36
|
|
|
|
dat ik ff 3 dagen hier kan zijn en mijn vrienden weer ff spreek via de chat en op forum kan kladderen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
Berichten: 1464
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 09:37
|
|
|
|
een stralende zonnige dag
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
Berichten: 3599
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 09:41
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | dat ik ff 3 dagen hier kan zijn en mijn vrienden weer ff spreek via de chat en op forum kan kladderen  |
Haha, welkom hoor, al is het maar voor 3 daagjes
|
|
| Naar boven |
|
|