| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:00
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Bedenk wel dat er nogal verschillende belevingen zijn van het Avondmaal en zeker ook in de praktijk. Een kerk met kinderen aan het Avondmaal, lopend of zitten en in de bevindelijke hoek zelfs Avondmaalsmijding. In dat geval gaan er in een kerk slechts enkelingen naar het Avondmaal. In de charismatische kerken gaat men er wel eens swingend naar toe en wordt Avondmaal weer heel anders gevierd, Een eenduidige opvatting over de criteria lijkt me lastig en zal stellig van het type kerk of gemeente afhangen.
Thomas |
ook als ik dat bedenk, Thomas, is het nog steeds míjn antwoord aan chatuliem, over míjn visie op het woord "avondmaalswaardig"
overigens blijf ik het woord "avondmaals-waardig" een heel byzonder woord vinden; het woord "avondmaals-onwaardig" zou misschien beter bij het avondmaal passen, naar mijn idee; juist doordat je Christus niet waardig bent, en Hij je toch ondanks alles liefheeft en genadig is, mag je aanschuiven aan de tafel, toch?
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op maandag 31 oktober 2011, 19:03
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:01
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | | En morgen is het Allerheiligen, das hier een officiele feestdag dus ik zit weer in mn uppie op de fabriek. |
Welnee, ik heb zojuist heel mn familie uitgenodigd om je nieuwe pand te bezichtigen. Dus in je uppie....in je dromen bedoel je
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:01
|
|
|
|
Dank Hannah voor het geplaatste... Zoals ik al meer gezegd heb...ik kan vaak niet de juiste woorden vinden, maar ben dan blij met iemand die het als het ware voor mij ...verwoord!!!!
Zoals jij het hier beschrijft sta ik volledig achter en mag het ook zo voelen en ervaren!!!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:02
|
|
|
|
| ZEELAND736 schreef: | | Welja...laten we doorslaan met testamentrollen... |
het zijn geen dodezeerollen, want zout zit er niet aan, het word zelfs vrij flauw
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:04
|
|
|
|
juist doordat je Christus niet waardig bent, en Hij je toch ondanks alles liefheeft en genadig is, mag je aanschuiven aan de tafel, toch?
Helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:12
|
|
|
|
Ik vraag me toch iets af? En ik zou daar graag antwoord op willen. Als lid van een bepaalde kerk, onderschrijf je toch de statuten van die kerk? Je mag het ook een ander woord geven hoor dat maakt me niet zo veel uit. Bijvoorbeeld, regels, artikelen, voorwaarden enz. Dus alles waar die kerk voor staat.
Of ben je lid geworden omdat je ouders daar ook lid van waren?
Of beide? En ken je die statuten dan ook?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:13
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | tja, nu is dit onderwerp toepasselijk denk ik. |
nog 11 dagen he, de 11e van de 11e gaan ze hier op dorp met de lampionnen in het rond en krijgen de kinderen een snoepzak. uiteraard word halverwege de optocht het st Maartensverhaal nagespeeld en uitgelegd. Maar goed, dat is st maarten, dat voor zover ik het kan zien, weinig met haloween te maken heeft.
net als allerheiligen waarbij morgen de bloemenwinkels het heel druk hebben met de bloemen en bloemstukken die bij de graven van de geliefde overledenen worden geplaatst.
2 serieuze dagen dus die weinig met haloween te maken hebben, wikipedia of niet
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:13
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | chatuliem, ondanks dat je posting op mij wat ongenuanceerd overkomt, en ik je al meermalen heb geprobeerd uit te leggen hoe je de kinderdoop zou kunnen benaderen vanuit het gezichtspunt van gelovigen die "de besprenkeling" wel als doop ervaren, wil ik je toch nógmaals proberen duidelijk te maken waar jouw visie mijns inziens de realiteit mist.
je schrijft dat de doop een antwoord is op je bekering; ik ben het daar dus niet mee eens; de doop is een bezegeling van het verbond dat God met ons sluit, en het is dus als zodanig geen antwoord van ons; wel een gevolg van het aannemen van Zijn beloften die Hij ons doet.
je schrijft dat de zuigelingen nog geen leven gekend hebben zonder Christus, maar ik denk dat je vergeet dat wij "allen in zonde ontvangen en geboren worden"? dat betekend dus; een leven buiten/zonder Christus.
in hetzelfde stukje geef je aan, dat de geestelijke dood door de doop tot leven wordt gebracht. dit is verre van juist weergegeven naar mijn idee; alleen het bloed van Jezus Christus is de weg tot het eeuwige leven met Hem. geen doop, geen geloof, ENKEL EN ALLEEN DOOR HET BLOED. de doop is slechts een teken, symbool, bezegeling van de wedergeboorte. (gewassen worden in het bloed van Christus)
ik denk dat je onvoldoende kennis hebt over hoe protestants gelovigen denken aangezien je onze visie op de waarheid van het Woord van God afdoet als holle fratsen. ik vraag me zomaar even tussen neus en lippen af, wat jij ervan zou vinden als ik zou zeggen dat je een sprookjesgeloof zou hebben? (niet dat ik dat vind, maar ik denk dat een iets meer genuanceerd woordgebruik wel op zijn plaats zou zijn in dit geval.......)
ik ervaar de kinderdoop niet als holle fratsen, en je weergave van de visie bij de besprenkeling / kinderdoop is verre van juist. door het weglaten van een enkel woord, krijg je een andere boodschap in je posting. had je geschreven; Als je als baby besprenkeld wordt, word je opgenomen in het verbond en hoor je bij het uiterlijke volk van God. dan had ik het nog enigzins met je eens kunnen zijn.
waar je mijns inziens steeds een stukje laat liggen is dat kinderen de belofte meekrijgen bij hun doop dat; - de Vader hen aan wil nemen als Zijn kind - de Zoon zijn verlossing aan hen schenken wil - dat de Heilige Geest al deze schatten in de harten van de kinderen uit wil werken wanneer zij ouder geworden zijn.
in dit laatste punt komen bekering en wedergeboorte dus wel degelijk aan bod binnen de visie van de kinderdoop.
uiteraard kun jij dat afdoen als holle fratsen, wanneer jij dat een liefdevolle benadering vind; voor mij persoonlijk is het heel waardevol te weten een Vader in de hemel te hebben, die mij als Zijn kind heeft aangenomen, de Heere Jezus te mogen liefhebben, die mij zelfs meer liefhad dan Zijn eigen leven, en de Heilge Geest in mijn hart te mogen weten, die mij zal leren en leiden tot ik voor altijd bij mijn Heiland in de hemel mag zijn, om daar met alle anderen die Hem liefhebben oneindig te mogen zingen over het feit dat Hij me onbeperkt en onvoorwaardelijk liefheeft, zelfs al toen ik nog nooit van hem gehoord had; sterker nog; toen ik nog niet eens in de moederschoot groeide; vanaf de grondlegging der wereld; en ja; dus al duizende jaren voor ik door mijn vader en moeder ten doop werd gehouden.
door voorgaande discussies weet je dat ik denk dat er ook als motivatie voor volwassendoop best één en ander te vinden is in de bijbel, maar om kinderdoop af te doen als nietszeggend en hol, vind ik echt te ver gaan; sterker nog; ik had een dergelijke benadering van je medegelovigen niet van je verwacht.
jammer. | mijn eerste reactie op dit stuk: In je eerste alinea geef je al precies het verschil weer. Voor jullie is dat ritueel een inlijving in het verbond, voor ons is het als antwoord op bekering van de mens....
Er zit een heel groot verschil tussen fratsen en frasen. Ik zal nooit een kerk betichtigen van fratsen uit te halen, ik stel wel deze termen holle frasen (termen) zijn, omdat ze de inhoud volledig missen. Verdere reactie volgt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:16
|
|
|
|
Im just curious..........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:23
|
|
|
|
[quote=ZEELAND736]
Niet 2 weken maar de predikanten en kanditaten van de Gereformeerde Gemeente mogen tot 3 weken bedenktijd
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:26
|
|
|
|
| MARYAN401 schreef: | De kerk waar Erika heengaat, is ook PKN.  |
Ja dat klopt als een bus
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:29
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | Goede vraag... de Stem van God is niet de Geest van God denk ik. De stem is een gesproken woord, en dat is de Geest niet.
De Geest gaat uit van de Vader en de Zoon wat bedoel je hier precies mee?
, en zo vormen Zij samen de Drieenige God. De Heilige Geest was er ook voor de tijd van Abraham al wel, want er staat dat de Geest van God zweefde op de wateren tijdens de schepping.
Tijdens de schepping of al voor de schepping?
Zelf heb ik altijd gedacht dat God ( de Vader) Abraham de opdracht gaf om Izak te offeren, en dat de Geest voor Pinksteren nog niet op iemand was uitgestort voor die tijd van Pinksteren. Maar dat zou betekenen dat de Geest werkeloos is geweest tot Pinksteren. Dit laatste klopt natuurlijk niet aangezien Mozes ook de Geest opgelegd kreeg toen hij 70 wijze mannen moest uitkiezen om samen met hem het volk te leiden op advies van Jethro zijn schoonvader. Ik denk dat de werking van de Heilige Geest in het oude testament er wel was, maar in veel mindere mate openbaar kwam. |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:31
|
|
|
|
Hey Ineke, wat fijn dat je meeleest en de posts zo kunt waarderen.
Als er een vraag in je opkomt naar aanleiding van iets dat je leest, gewoon stellen hoor.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:33
|
|
|
|
| MARTIN695 schreef: | Hallo Momo
Ik kan me hier in wel vinden want de kennis van goed en kwaad weten we volgens mij allemaal alleen vergeten we wel eens dat we moeten luisteren want daar gaat het ook om volgens mij. Sjalom. Martin |
Hey Martin,
Wat is dat dan volgens jou? "Kennis van goed en kwaad" ?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:35
|
|
|
|
| MOMO697 schreef: | Ik vraag me toch iets af? En ik zou daar graag antwoord op willen. Als lid van een bepaalde kerk, onderschrijf je toch de statuten van die kerk? Je mag het ook een ander woord geven hoor dat maakt me niet zo veel uit. Bijvoorbeeld, regels, artikelen, voorwaarden enz. Dus alles waar die kerk voor staat.
Of ben je lid geworden omdat je ouders daar ook lid van waren?
Of beide? En ken je die statuten dan ook? |
Ik neem idd aan dat als je bij een kerk behoort je ook de statuten onderschrijft anders kan je denk beter op zoek naar een kerk waar je die wel wilt en kunt onderschrijven.
Ben ik lid geworden van deze kerk omdat ik er bij ben opgevoed?? Ja ik denk het wel voor een heel eind. Je bent erbij opgevoed maar met je belijdenis en de tijd ervoor neem je wel de tijd om te denken is dit wat ik wil, voel ik me hier thuis? Tenminste ik heb dat wel gedaan! Ik heb weleens een evangelische dienst bijgewoont en eentje van de gereformeerde kerk, christelijk gereformeerde kerk, en ja meerder kerken echter ik merkte dat ik me thuis voelde in toendestijds de Hervormde gemeente op gereformeerde grondslag nu meegegaan met de PKN. En nog steeds sta ik achter die keuze. Dus ja ik denk dat je opvoeding wel een grote impact heeft erop. Een evangelische die bij ons een dienst bijwoont zal het "zwaar op de hand noemen" als ik een evangelische dienst bijwoon ja leuk voor een keer maar niet voor mij.
Hoop dat je hier wat mee kunt
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:35
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | Ach Cross, ik wil gewoon een stukje nuchterheid naar voren brengen. Wil je evangelisch geloven, dan ga je naar een evangelische gemeente, en dan accepteer je daar de gewoontes en gebruiken. En ben je refo, dan voel je je beter thuis in een refo gemeente. Maar laten we aub niet een evangelische gemeente refo maken of een refo gemeente evangelisch. Dan ben je verkeerd bezig in mijn ogen.
|
Laat ik er dan ook maar wat nuchterheid in brengen....
In deze discussie valt mij op dat de voorstanders van de Heilige Doop van kinderen absoluut de volwassendoop niet afkraken. Daarentegen is de haat en afkeer tegen de Heilige Doop van kinderen gewoon stuitend!!
Als kind heb ik geleerd dat er vroeger veel haat was tussen RK en het protestantisme Inmiddels erkennen de traditionele kerken en RK elkaars doop en bijv. huwelijkssluiting.
Zijn we inmiddels zover dat de traditionele kerken een nieuwe vijand hebben??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:39
|
|
|
|
Mooie discussie dames. Heb het steeds bijgehouden maar de woorden vinden erop te reageren vind ik ook moeilijk. Kan nu ook even geen verdere bijdrage bedenken maar lees en denk wel mee
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:41
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | Laat ik er dan ook maar wat nuchterheid in brengen....
In deze discussie valt mij op dat de voorstanders van de Heilige Doop van kinderen absoluut de volwassendoop niet afkraken. Daarentegen is de haat en afkeer tegen de Heilige Doop van kinderen gewoon stuitend!!
Als kind heb ik geleerd dat er vroeger veel haat was tussen RK en het protestantisme Inmiddels erkennen de traditionele kerken en RK elkaars doop en bijv. huwelijkssluiting.
Zijn we inmiddels zover dat de traditionele kerken een nieuwe vijand hebben??  |
kan maar een ding zeggen Pieter!! Helemaal met je eens!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:42
|
|
|
|
Het walgelijke van dit hele verhaal vind ik dat deze zaak aangegrepen word door tegenstanders van dit kabinet om het kabinet als onmenselijk af te schilderen.
Het is een feit dat 2 pvda ministers Mauro in het verleden hebben laten weten dat hij het land moest verlaten. De pvda is daar nu opeens weer tegen, niet wegens menselijkheid, maar om politiek te kunnen scoren. 
Minister Leers doet niets anders dan het beleid, mede door de pvda bepaald (!) uit te voeren.
Het spijt mij voor Mauro, maar diverse rechtzaken hebben uitgewezen dat hij niet in nederland mag blijven, niemand kan dus zeggen dat hij niet eerlijk is beoordeeld. punt uit
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:43
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Welnee, ik heb zojuist heel mn familie uitgenodigd om je nieuwe pand te bezichtigen. Dus in je uppie....in je dromen bedoel je |
Oeps leven in de brouwerij pieter. Maar ehhhhh heeft dat wat met Hervormingsdag te maken??
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:45
|
|
|
|
| YELNIN491 schreef: | zon schijnt al hele tijd, maar geen tijd om er van te genieten.  |
Arme jij en het was zo lekker
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:50
|
|
|
|
| MARYAN401 schreef: | Een spontaan én heel fijn-goed-open-verhelderend telefoongesprek, waar ik heel veel mee kan. Bedankt!  |
Graag gedaan hoor
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:53
|
|
|
|
| GERRIT084 schreef: | Zie je wel bij jou krijg ik ook alleen maar puntjes om zelluf in te vullen  |
Da's om je te vursieruh, tuurlijk.............
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:55
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Oeps leven in de brouwerij pieter. Maar ehhhhh heeft dat wat met Hervormingsdag te maken??  |
Annets familie komt Pieters bedrijf hervormen natuurlijk.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:58
|
|
|
|
| ZEELAND736 schreef: | Ik zorg er voor dat de rustdag een RUST...dag is... Ook ik MOET werken...ben OOK een alleenstaande gescheiden vrouw...MET...dochter... Wat dat betreft komen onze levens dus aardig overeen... Als jij er vanuit gaat dat God ogen dichtknijpt..kunnen we dat bij alles wat doen gaan denken....en gaat de dag...die niet voor niets NAAR GODS naam vernoemd is geheel verloren... Dat gebeurd nu al zo heel veel...er zal niet veel van overblijven... Je schreef...dat je het heel graag anders wilde...(???) Iets wat ik graag anders wil...ga ik toch echt proberen... Waar een wil is is een weg... Het gaat er toch niet om wat KERKEN voor een hoge pet van mij ophebben?? Ik heb niet met een kerk te maken...maar met een God... |
Ik denk dat onze meningen wel aardig overeenkomen maar dat we het woord "rust" anders zien?Voor mij betekent de zondagsrust tijd nemen voor gesprekken,dingen doen waar je anders te weinig aan toe komt(quality time met de kinderen bijvoorbeeld),mensen bezoeken etc.Op zondag houden we hier zeker "rust" en staan we redelijk stil maar volkomen stilvallen ga ik niet redden,ik ben ook maar een mens. (proberen doe ik volop,en wie weet wanneer die "wil" werkelijkheid wordt )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:59
|
|
|
|
Wel grappig, het zouden mogelijk 97 stellingen geweest zijn in plaats van 95.
Thomas
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RENATE619
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 20:08
|
|
|
|
Over sauna gesproken.... Ik heb zojuist het verzoek gekregen om naar een wellnesscentrum te gaan voor een eerste date!
Ik heb vriendelijk bedankt. Toch wel een verschil in idee van een eerste date.
Of ligt dat aan mij?
Laatst aangepast door
|
RENATE619
|
op maandag 31 oktober 2011, 20:35
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 20:19
|
|
|
|
| JOLAN931 schreef: | | Annets familie komt Pieters bedrijf hervormen natuurlijk. |
Met al die stellingen van Luther.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 31 oktober 2011, 20:23
|
|
|
|
Maandag 31 oktober, Psalm 119: 153-160; Dagelijks brood.
Vandaag, 31 oktober: Hervormingsdag. Lang niet overal wordt deze dag gevierd. In rooms-katholieke kring vanzelfsprekend niet. Stel je voor: Luther was geen hervormer; hij was een afvallige, een ketter! Ik stel me zo voor dat menigeen in de Rooms-Katholieke Kerk de dagtekst vandaag zeer waarderen kan juist met het oog op protestanten. ‘Ik zie de afvalligen en weerzin vervult mij, want zij houden zich niet aan uw woord.’ Moet je die beeldenstormers nu eens tekeer zien gaan! Intussen leefde in het andere kamp een soortgelijke gedachte. Kijk nu toch eens hoe die monniken in die kloosters leven: hun dikke buiken verraden al dat ze van waarachtige godsvrucht weinig begrepen hebben! En dan de pausen in Rome, met hun pracht en praal... Wie kan daar nog de Geest van Christus in ontwaren? De gelofte van armoede? Een lachertje! De gelofte van het celibaat? Laat de minnaressen en huishoudsters het niet horen! En wat te denken van de aflaathandel? Voor vergeving grof geld laten betalen, om met dat kapitaal een kathedraal in het Vaticaan te kunnen bekostigen – een schande is het! We moesten met z’n allen vandaag maar een toontje lager zingen. Reformatie en Contrareformatie, protestanten en katholieken, we hebben allemaal boter op ons hoofd. We konden beter ons sámen schamen en sámen psalm 119 zingen. Wie in dat oude lied met die ‘afvalligen’ worden bedoeld? Allen die Gods goede geboden met voeten treden. Hoe anders de dichter, het ware oprechte Israël! Voor het volk van de Eeuwige zijn Gods geboden als brood, dagelijks brood. Om van te smullen! Voor zulke protestanten is elke dag: hervormingsdag!
O Here, uw barmhartigheid is groot. Laat uw bevelen mij tot leven wekken. Talrijk zijn mijn vervolgers, zie mijn nood, maar ik blijf steeds mijn handen naar U strekken. Want uw geboden zijn mijn dagelijks brood, ik haat ze die zich aan uw woord onttrekken.
|
|
| Naar boven |
|
|