ChristianMatch

Forum

doop en uitverkiezing.
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3079 3080 3081 3082 3083 3084 3085 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:29

MOMO697 schreef:
Lieve Shanita,

Uit respect voor de mensen die zich wel thuis voelen bij evangelische gemeentes wil ik je vragen om deze post te verwijderen. Mijn negatieve ervaringen in welke kerk dan ook, is niet bepalend voor de rest van de kerk van deze stroming. Ik vind dit met modder smijten en beneden alle peil.

Ik vind jou een toffe meid maar dit kan echt niet. Ik hoop dan ook dat je dit zelf zal inzien.

Behalve dat, geeft het ook nog een verkeerd beeld van het boek, waarvan ze alleen de recenties heeft gelezen.
Het boek is namelijk niet het afzeikboek zoals weergegeven in deze bijdrage, het is een onderzoek waarin ook positieve punten genoemt worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:32

Het woord erfzonde komt in de hele Bijbel niet voor. Maar dat wil dan niet zeggen dat het onderwerp niet onder een andere woordvorm in de Bijbel zou kunnen voorkomen.

Erfzonde
= erven, iets wordt je eigendom
= zonde, wetteloosheid, ontkennen van God en Zijn geboden

De eerste zonde.
De mens was in het paradijs zonder zonde en hij had zelfs geen kennis of besef van het kwade. Hij maakte zich nergens schuldig aan. De mens was een onbeschreven blad. God gaf de mens een gebod met een duidelijke sanctie. Het eten van de boom van kennis van goed en kwaad heeft als absoluut gevolg, dat de dood erop volgt. Het loon van de zonde, tegen Gods wil ingaan, is de dood.
De satan, die al zonde gedaan had, heeft met de hulp van een slang de fantasie van de mens geprikkeld om gelijk aan God te zijn. Dat wat satan zo graag zelf wilde, gelijk aan God zijn, projecteerde hij op de nieuwe mens.

Laatst aangepast door
MOMO697
op woensdag 2 november 2011, 10:33
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:34

MOMO697 schreef:
Erfzonde, waar staat dat in de Bijbel? God heeft een oplossing voor elk probleem, ook voor de zonde. Hij is een rechtvaardig God, een Vader die van alle mensen houdt. Zo is God. Dit is wat Hij zelf zegt:
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. Jeremia 29:11

God zei tegen Adam.... De dag dat je daarvan eet(die boom) zul je de dood sterven, ( Genesis 2:17)
Toen hij toch at verjoeg God hem en Eva uit het paradijs zodat ze niet meer konden eten van de Boom des Levens, zodat ze niet alsnog zomaar het eeuwige leven kregen en dus de erfzonde weer uitgewist werd ( Genesis 3:22-24)

In de eerste hoofdstukken van de Bijbel zie je dat Adam geschapen was naar het beeld van God,( genesis 1:27 en Genesis 5:1)maar toen Adam van de vrucht at, vervloekte God de aarde om Adams daad(Genesis 3:17)
Toen Adam een zoon kreeg staat daar duidelijk dat zijn zoon het beeld van Adam droeg,( Genesis 5:3) en niet het beeld van God, want dat was Adam door het eten van de vrucht kwijt geraakt.
God is zonder zonden, maar Adam was een zondig mens geworden, en als de kinderen het (zondige) beeld van Adam droegen dan droegen zijn kleinkinderen dat ook....en ga zo maar door tot aan vandaag.
Dat is de verklaring van de erfzonde
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:50

JOLAN931 schreef:
God zei tegen Adam.... De dag dat je daarvan eet(die boom) zul je de dood sterven, ( Genesis 2:17)
Toen hij toch at verjoeg God hem en Eva uit het paradijs zodat ze niet meer konden eten van de Boom des Levens, zodat ze niet alsnog zomaar het eeuwige leven kregen en dus de erfzonde weer uitgewist werd ( Genesis 3:22-24)

In de eerste hoofdstukken van de Bijbel zie je dat Adam geschapen was naar het beeld van God,( genesis 1:27 en Genesis 5:1)maar toen Adam van de vrucht at, vervloekte God de aarde om Adams daad(Genesis 3:17)
Toen Adam een zoon kreeg staat daar duidelijk dat zijn zoon het beeld van Adam droeg,( Genesis 5:3) en niet het beeld van God, want dat was Adam door het eten van de vrucht kwijt geraakt.
God is zonder zonden, maar Adam was een zondig mens geworden, en als de kinderen het (zondige) beeld van Adam droegen dan droegen zijn kleinkinderen dat ook....en ga zo maar door tot aan vandaag.
Maar waar staat het letterlijk? En waar staat de verplichting het kind te reinigen van erfzonde???

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 2 november 2011, 10:50
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:01

Heeft de mens zelf dan wel schuld, is de duivel er dan niet de oorzaak van dat de mens zondigde?
De verleiding kwam van satan. Het overtreden van Gods gebod kwam van de mens.
De zonde ligt niet in de verleiding maar de zonde ligt in het persoonlijk overtreden van het gebod van God.

Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort.
Jak. 1:14-15

God is de enige die met het verschil tussen goed en kwaad kan omgaan. De mens kan keuzes maken, is dus een wezen met verstand dat in staat is om morele overwegingen te maken.
God laat Zich door niets of niemand verleiden. God blijft dezelfde, altijd.

Want God stelt niemand aan verleiding bloot, zoals Hij zelf ook niet door iets slechts in verleiding kan worden gebracht.
Jak. 1:13b

Door het negeren van Gods gebod, het niet eerbiedigen van de grens die God gesteld heeft, stelt de mens zich op 1 lijn met God; rebellie.

Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat juliie dan als goden (als God) zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.
Gen. 3:4

Adam en Eva hebben God niet op Zijn Woord geloofd. Dat duidt op eigen-wijs-heid en dat is hoogmoed.
Zonde heeft meerdere aspecten:
* ongeloof
* ongehoorzaamheid
* wantrouwen
* eigenwijsheid
* hoogmoed
* liefdeloosheid

Zonde is een actieve daad tegen datgene wat God zegt en wil. Adam en Eva hadden 'nee' kunnen zeggen tegen de verleiding en Gods hulp kunnen inroepen. Zij kenden God persoonlijk, zagen Hem en spraken met Hem. God had hen gewaarschuwd, ze kenden de gevolgen=de dood.

Handel je goed, dan kun je toch iedereen recht in de ogen kijken? Handel je slecht, dan ligt de zonde op de loer, begerig om jou in haar greep te krijgen; maar jij moet sterker zijn dan zij.
Gen. 4:7

Als Adam en Eva zich direct gericht hadden op Zijn Woord en Hem geloofd hadden op Zijn Woord, dan zou de verleiding, samen met de verleider direct verslagen zijn geweest.

Jezus werd ook verleid. Hij is gekomen als enige herkansing voor de mens. Jezus ging door dezelfde beproeving als Adam en Eva.
Op dezelfde manier als in het paradijs ging de verleiding ook hier over macht. In tegenstelling tot Adam en Eva plaatst Jezus tegenover al die verleidingen het Woord van God.

Er staat geschreven ...
Matt. 4:4,7,10

Er is maar 1 mogelijkheid om verleidingen tegemoet te treden en dat is door het Woord van God recht tegenover de verleiding te plaatsen. Zoals Jezus dit ook deed.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:07

CHATULIEM619 schreef:
Maar waar staat het letterlijk? En waar staat de verplichting het kind te reinigen van erfzonde???

Niet zo snel Chat, daar kom ik vanzelf terecht Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:09

VISSER278 schreef:
Je bedoelt gewoon : pl € p ? Smiley die vol vragen zit

lol Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:14

Vandaag een beetje grijs en grauw Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:17

JOLAN931 schreef:

Toen Adam een zoon kreeg staat daar duidelijk dat zijn zoon het beeld van Adam droeg,( Genesis 5:3) en niet het beeld van God,

want dat was Adam door het eten van de vrucht kwijt geraakt.

zeg je hier dat Adam niet langer het beeld van God was? (zijn wij niet allen geschapen naar Gods beeld?) zou je dat kunnen onderbouwen vanuit Gods Woord?

Zie hieronder

Ik ga ff de bijbelteksten die je aanhaalt hier plaatsen.

22 En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven. 23 Toen zond de HERE God hem weg uit de hof van Eden om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was. 24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.
En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen
En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt;
Ten dage, dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis Gods; 2 man en vrouw schiep Hij hen, en Hij zegende hen en noemde hen „mens” ten dage, dat zij geschapen werden. 3 Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set

Dat Adam een zoon naar zijn gelijkenis verwekte, zegt niks over erfzonde. Wel over de kennis van goed en kwaad. Dat erfde Set van zijn vader. Adam had die kennis niet van God gekregen. Die kennis staat niet gelijk aan erfzonde. Geen mens is in staat om met die kennis om te gaan. Alleen God kan dat.

De aarde werd vervloekt, de mens zelf niet.

Laatst aangepast door
MOMO697
op woensdag 2 november 2011, 12:15
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:19

ANNETTE792 schreef:
Behalve dat, geeft het ook nog een verkeerd beeld van het boek, waarvan ze alleen de recenties heeft gelezen.
Het boek is namelijk niet het afzeikboek zoals weergegeven in deze bijdrage, het is een onderzoek waarin ook positieve punten genoemt worden.

Hoi Annette,

Het betreft hier een bloemlezing van reacties uit een onderzoek.
Een onderzoek van 'De Stichting Internationaal Christelijk Centrum HOREB te Voorthuizen'.

Alle antwoorden van dit onderzoek zijn integraal terug te lezen op: Icchoreb.nl

Dat onderzoek is gebruikt voor het boek, maar staat er los van.

De Stichting Internationaal Christelijk Centrum HOREB te Voorthuizen ondersteunt werkers en groepen die zich op een of andere wijze inzetten in kerk en christelijke organisaties.
ICC staat voor Internationaal omdat diensten zich uitstrekken tot internationale contacten, Christelijk omdat zij zich richt op dienst aan christenen, Centrum omdat het werk fysiek vindbaar wilde zijn. Deze laatste doelstelling is echter ontkoppeld, omdat vrij snel na de oprichting het bezitten en beheren van een lokatie niet verder als wenselijk werd geacht.
ICC staat ook voor: Inspiratie, Creativiteit en Communicatie: door lezingen, publicaties en creatieve producties;
En ICC staat voor: Informatie, Coaching en Consultancy: door onderzoek, visie- en beleidsontwikkeling in persoonlijke coaching en groeps consultaties.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:21

SHANITA130 schreef:
Hoi Annette,

Het betreft hier een bloemlezing van reacties uit een onderzoek.
Een onderzoek van 'De Stichting Internationaal Christelijk Centrum HOREB te Voorthuizen'.

Alle antwoorden van dit onderzoek zijn integraal terug te lezen op: Icchoreb.nl

Dat onderzoek is gebruikt voor het boek, maar staat er los van.

De Stichting Internationaal Christelijk Centrum HOREB te Voorthuizen ondersteunt werkers en groepen die zich op een of andere wijze inzetten in kerk en christelijke organisaties.
ICC staat voor Internationaal omdat diensten zich uitstrekken tot internationale contacten, Christelijk omdat zij zich richt op dienst aan christenen, Centrum omdat het werk fysiek vindbaar wilde zijn. Deze laatste doelstelling is echter ontkoppeld, omdat vrij snel na de oprichting het bezitten en beheren van een lokatie niet verder als wenselijk werd geacht.
ICC staat ook voor: Inspiratie, Creativiteit en Communicatie: door lezingen, publicaties en creatieve producties;
En ICC staat voor: Informatie, Coaching en Consultancy: door onderzoek, visie- en beleidsontwikkeling in persoonlijke coaching en groeps consultaties.
Je wilt doelbewust ons iedere keer afleiden van het onderwerp Shanita! Dit is absoluut niet OK!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:25

CHATULIEM619 schreef:

Waarom is de Heere Jezus dan gekomen?

Wat zegt God na de val in het paradijs Zijn moederbelofte?

Zie Genesis 3:15

En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,

en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht (Jezus);

Dat( Jezus) zal u de kop vermorzelen,

en u zult Het (Jezus) de hiel vermorzelen.

Adam is het hoofd van werkverbond, hij mag alles doen van God voor de val.
Na de val is de erfzonde gekomen en verspreidt naar alle mensen tot nu toe.

Maar Christus is het hoofd van genadeverbond. Hij laat mensen reinigen van hun zonde door Zijn dierbaar bloed door het geloof, dat Hij gehangen werd op het vloekhout van Golgotha.
Bij avondmaalformulier zegt deze woorden: Ik (Jezus) voor u daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven.
Naar boven

Auteur Bericht
HENDRIKA148

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:27

Reeds daalt met een onwolkt gezicht
de zon vroegtijdig neder.
En later toont haar zwakker licht
zich aan de Hemel weder.

Het schoonseizoen is heengesneld
en reeds wordt op het dorre veld
de ruwe storm vernomen.
Het laatste bloempje neigt ter aard,
en de adem van de herfst ontblaart
de schaduwrijkste bomen.

U, Die ons steeds ten Vader zijt
U blijven wij verwachten
Al nadert 's levens wintertijd
al slijten onze krachten,

Ook in de herfst des levens zal
ons hart, bij smart en ongeval
niet vruchtloos op U bouwen
Gij blijft de ouderdom ten staf
Gij blijft tot aan,tot over 't graf
in Christus ons vertrouwen.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:27

@ Jolan
Staat voor jou de kennis van goed en kwaad dan gelijk aan erfzonde?

@ Herman
Waarom is de Heere Jezus dan gekomen?

Om Gods oorspronkelijke plan te herstellen. Om de macht van satan te verbreken. Om de mensen te verlossen van Gods oordeel.

Laatst aangepast door
MOMO697
op woensdag 2 november 2011, 11:31
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:32

Definieer eerst wat erfzonde is.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:34

CHATULIEM619 schreef:
Helaas, dan zou ik moeten erkennen dat het door God ingesteld is, en dat is niet het geval.

Oh? Ik dacht dat sacramenten door de kerk waren ingesteld ipv door God.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:34

CHATULIEM619 schreef:
Het is jammer, dat je denkt dat dit alleen maar bij de evangelische beweging hoort. Het gaat nl. verder dan een kerkelijke stroming. Het gaat erom hoe serieus je de Bijbel neemt. Ik was eerder gedoopt dan dat ik bij een evangelische gemeente hoorde. En voor de vraag of je evangelisch moet zijn om je te laten dopen op grond van je geloof en getuigenis, kan je gewoon de Bijbel lezen en kijken wat daar staat.

Ik lees enkel en alleen de Bijbel, op geloofsgebied en mijn overtuiging. En zinspiegelingen van derden, of hoe die ook de Bijbel voor zich wederom vertalen, of beleven en beschrijven lees ik beslist niet. Dit leid in de meeste gevallen tot verwarring, een hoop protestanten lezen boeken van eenne Jongeneel. Mogen ze wat mij betreft, maar val er mij niet mee lastig. En negen van de tien keer, is er weer eens een discussie over een onderwerp uit de Bijbel, die dusdanig uit de klauwen loopt. Omdat er een aantal zijn die een uitspraak van die man aanhangen. Dus ook die van Wenzel zegt mij niets. En zo heeft elke beleving zijn eigen vertalers, en krijg je hier citaten van cmers die zich vereenzelven met die schrijvers. Als je een stelling wil verdedigen, met jou beleving, dat mag, maar een ander kwetsen met jou stelling, beslist niet. Preek van uit je hart, en niet van uit ut hard e . Er zijn genoeg onderwerpen in onze beleving, die tegen andere belevingen in druisen. Als we dat dan allemaal gaan veroordelen, en volharden, tot het uiterste en zonder wederzijds respect, zijn we geen haar beter als de duvel zelf.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:39

CHATULIEM619 schreef:
Dit is absoluut niet OK!!!!

Daar hebben we toch een knopje voor??? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:40

MARISKA601 schreef:

Voor wie bedoel je dit?
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:53

Voor degenen die aan deze discussie (willen) meedoen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHRIS212

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:01

Niemand leest het toch, en volgende week stopt mijn abonnement.

Laatst aangepast door
CHRIS212
op vrijdag 4 november 2011, 15:59
Naar boven

Auteur Bericht
CHRIS212

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:03

Laatst aangepast door
CHRIS212
Naar boven

Auteur Bericht
CHRIS212

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:05

Laatst aangepast door
CHRIS212
Naar boven

Auteur Bericht
CHRIS212

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:06

Laatst aangepast door
CHRIS212
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:13

MARISKA601 schreef:

Erfzonde
= erven, iets wordt je eigendom
= zonde, wetteloosheid, ontkennen van God en Zijn geboden
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:19

MOMO697 schreef:
Ik ga ff de bijbelteksten die je aanhaalt hier plaatsen.

22 En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven. 23 Toen zond de HERE God hem weg uit de hof van Eden om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was. 24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.
En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen
En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt;
Ten dage, dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis Gods; 2 man en vrouw schiep Hij hen, en Hij zegende hen en noemde hen „mens” ten dage, dat zij geschapen werden. 3 Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set

Dat Adam een zoon naar zijn gelijkenis verwekte, zegt niks over erfzonde. Wel over de kennis van goed en kwaad. Dat erfde Set van zijn vader. Adam had die kennis niet van God gekregen. Die kennis staat niet gelijk aan erfzonde. Geen mens is in staat om met die kennis om te gaan. Alleen God kan dat. Daarom zondigen wij. De veroordeling die het gevolg was van het zondigen van Adam hebben wij geerfd. Niet de zonde die Adam deed. Wel de gevolgen daarvan. Jezus heeft die veroordeling van ons overgenomen en aan het kruis genageld. Daardoor zijn wij vrijgekocht.

De aarde werd vervloekt, de mens zelf niet.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:24

Door de erfzonde werden deze eigenschappen overgedragen op de volgende generaties

Nee, de kennis van goed en kwaad word overgedragen op volgende generaties.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:27

De mens moet die eenheid met de Eeuwige Vader weer terugverdienen na een vaak lange, moeilijke weg.

Ik zou willen zeggen ga eerst es studeren op het woord "genade"
Wij kunnen namelijk helemaal niks terugverdienen
Wij kunnen alleen maar in geloof aannemen, de onverdiende Liefde van God
Genade=onverdiende Liefde
Dit is een gift
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:30

CROSSROAD317 schreef:
Door als "verstandig" man naar huis te gaan ... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Cross is de verstandige man onder de mannen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:38

MARIAN519 schreef:
Ons vertrouwen stellen op Hem..elke dag weer ons van Hem afhankelijk weten..
prachtig...thx..liefje.. Kussende smiley

Hmm ... hoe was het ook alweer +0 ... -8 .. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3079 3080 3081 3082 3083 3084 3085 ... 6194 Volgende
Pagina 3082 van 6194