ChristianMatch

Forum

Heeft de dominee gelijk?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3088 3089 3090 3091 3092 3093 3094 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 08:50

PIETER649 schreef:
.

het zou best kunnen dat een predikant in jouw durp inderdaad een ton bruto verdiend, maar ga er gerust van uit dat dat uitzonderingen zijn, mijn gemeente kan geeneens een full-timer als predikant betalen, bijvoorbeeld
en als ik dan zie wat het parttimesalaris is, is de huurtoeslag hard nodig zal ik maar zeggen... (of een grote krantenwijk erbij)
daarnaast vind ik je wat schamper klinken, jij weet best wel dat het niet ophoud met die 2 preken op zondag en dat er een fulltime pastorale baan aan vast zit die ook nog es een enorme impact heeft op zn gezin.
ook tijdens etenstijd van een predikant is er een deurbel of een telefoon voor gemeenteleden in nood.
en een dominee mag geen nee zeggen.

overigens kan ik je uit ervaring zeggen dat een ton bruto misschien ruim
klinkt, maar dat dat nog best tegenvalt Boze smiley

Volgens mij is dominee, althans dat was het vroeger wel, een roeping, en geen beroep.
Dat verhaal van vroeger heb ik al gezegd, en hoewel ze tegenwoordig een riant salaris krijgen (zeker in ons durp) zijn ze nog steeds niet los van de priveleges die zij vroeger hadden.
Wonen alle refro predikanten, in een huis, die in bezit is van de kerkelijke gemeente. Aldus dus, ook geen huur, gas water licht stijgende rekeningen.
Gaat mijn wijkpredikant zeker elk jaar 4x naar Israel, en preken er vooral gastpredikanten.
Dit tot overmaat van ramp voor de ouderen (bejaarden) die temeer een predikant aanhangen, ons moe klaagt steen en been, en heeft het over vroeger.
Dan zeg ik telkens, ach moe er zijn nog zat andere ook goeie, en dan zegt zij, maar niet zo goed als ....
En dan gaan ze met emeritaat (pensioen in Ned) hebben een huis in de laatste gemeente waar zij preekten (als ze er waren)
Plus een huis in voorthuizen (emeritaten gemeente) nee pietje zo slecht hebben die gasten het niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:00

GERRIT084 schreef:
Volgens mij is dominee, althans dat was het vroeger wel, een roeping, en geen beroep.
Dat verhaal van vroeger heb ik al gezegd, en hoewel ze tegenwoordig een riant salaris krijgen (zeker in ons durp) zijn ze nog steeds niet los van de priveleges die zij vroeger hadden.
Wonen alle refro predikanten, in een huis, die in bezit is van de kerkelijke gemeente. Aldus dus, ook geen huur, gas water licht stijgende rekeningen.
Gaat mijn wijkpredikant zeker elk jaar 4x naar Israel, en preken er vooral gastpredikanten.
Dit tot overmaat van ramp voor de ouderen (bejaarden) die temeer een predikant aanhangen, ons moe klaagt steen en been, en heeft het over vroeger.
Dan zeg ik telkens, ach moe er zijn nog zat andere ook goeie, en dan zegt zij, maar niet zo goed als ....
En dan gaan ze met emeritaat (pensioen in Ned) hebben een huis in de laatste gemeente waar zij preekten (als ze er waren)
Plus een huis in voorthuizen (emeritaten gemeente) nee pietje zo slecht hebben die gasten het niet.

Hmm ik denk dat ik nog maar weer es een studie oppak en dominee ga worden ...
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:01

MOMO697 schreef:
Hmm ik denk dat ik nog maar weer es een studie oppak en dominee ga worden ...

Al een gemeente op het oog? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:02

LEONARD480 schreef:
Kan ik me nog aanmelden Chat. Knipoog smiley
tuurlijk, Leo. Kun je nu wel op tijd komen??
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:04

MARISKA601 schreef:
Al een gemeente op het oog? Knipoog smiley

Keuze genoeg in de omgeving maar of ze me willen is een tweede ....
Bovendien ben ik ook wel een beetje bang om m'n "kinderlijk" geloof te verliezen als ik een religieuze opleiding ga doen.

Oei oei, wat weer een heftige uitspraak Smiley met dichtgeplakte mond

Laatst aangepast door
MOMO697
op vrijdag 4 november 2011, 09:06
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:10

Nog eventjes, paar uur werken, huis opruimen, en dan is het weekend!

Kwijlende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:12

JOLAN931 schreef:
Het is gebeurd, het is gebeurd.....

MIJN HUIS IS VERKOCHT!!!

Gelukkig en gefeliciteerd!

Hele last is van je afgevallen zeker...

Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:14

GERRIT084 schreef:

Binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken werkt dat zo niet, hoor Gerrit.

In sommige gemeenten is de pastorie idd eigendom van de kerk (dus lang niet in alle gemeenten), zo ook in mijn gemeente (en ook de kosterswoning), maar niettemin moet onze dominee gewoon huur etc betalen.

En 4x per jaar naar Israël gaat echt niet lukken, daar verdient onze dominee echt niet genoeg voor. Sterker nog...hij heeft ook nog 1 dag per week een baantje erbij in een verpleeghuis én zijn vrouw werkt.

Privileges heeft onze dominee al helemaal niet. Mogelijk dat de stad/het platteland daarin verschillend zijn.

Onze dominee werkt 7 dagen per week en 24 uur per dag, hij is dus ten alle tijde oproepbaar en moet daar waar nodig in actie komen.
Uiteraard heeft hij wel zijn vrije dagen en vakanties. Dat is de kerk nl wettelijk aan hem verplicht.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:17

GERRIT084 schreef:
Eerlijk gezegd, iemand met een unversitaire opleiding mag toch ook wel verdienen of niet dan? Ze hebben wel er een heleboel extra studiejaren op zitten.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:17

Sterkte en veel kracht toegewenst!

Ik blijf voor je bidden! en aan je denken!

Kussende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:20

MARISKA601 schreef:
Vergeet niet de bezoeken aan ouderen en zieken, vergaderingen, cathchisatie... dat vreet ook uren.

Dat is werktijd Mariska....kom op....dat compenseren ze weer op andere manieren.........
En het is tegnwoordig ook niet meer zo dat je te pas en te onpas je dominee kan bellen....Het is gewoon een pittig beroep wat onderbetaald wordt.........Het is ook wat noeieef als je zegt hij preekt twee keer en dat is het? Ik hoop toch wel dat de goede man dat voorbereidt.... Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:23

SHANITA130 schreef:
JOLAN931 schreef:
Het is gebeurd, het is gebeurd.....

MIJN HUIS IS VERKOCHT!!!

Gelukkig en gefeliciteerd!

Hele last is van je afgevallen zeker...

Lachende smiley

Ja het is echt heel fijn, mijn huis stond al heel lang te koop
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:31

CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd, iemand met een unversitaire opleiding mag toch ook wel verdienen of niet dan? Ze hebben wel er een heleboel extra studiejaren op zitten.

Dat kan best zijn Chat, maar bij die universitaire opleiding, heb ik in sommige gevallen wel mijn twijfels.
Maar naar mijn bescheiden mening, moet het bij een predikant ook wel, of eigenlijk vooral uit het hart komen.
Als zij het voor de pegels gaan doen, kunnen zij ook een gemeente gaan misleiden, dat is in het verleden al eens voor gekomen.
En ik hoor liever iemand die uit het hart predikt, dan uit zijn portomonee.
En ik ken er zat, die preken, of voorganger zijn, zonder universitaire opleiding, en in het dagelijkse leven, ook nog een ander ambt bekleden.
Perslot van rekening, hadden de decipelen van onze lieve Heer, ook geen universitaire opleiding. En toch werden zij in hun noden voorzien.
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:32

MOMO697 schreef:
Dank je wel Mario.
Prachtig verwoord.
Kan me er geheel in vinden.

Ik ook!
Het hele leven is een grote warwinkel aan kruispunten, maar een ding is zeker, Je leven wordt geleid, en al ga je links of rechts, al maak je plannen om een bepaalde richting uit te gaan.... Het kan zomaar opeens veranderen, omdat de Grote Leider een andere weg met je inslaat en je de weg wijst. Niet altijd de makkelijkste weg is de juiste!
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:55

WILLEMIJN232 schreef:
Predikant zijn is tegenwoordig gewoon een baan hoor met werktijden en vrije dagen......dat roeping gevoel is er niet meer zo.....en dat is prima.
Dus net als in iedere baan heb je dan je rechten en je plichten zou ik zo zeggen....... Engeltje smiley

Persoonlijk is dat een van de weinige dingen die ik erg jammer vind.
Oorspronkelijk kom ik uit een gemeente waar de roeping van Predikant zeer hoog opgenomen wordt, en deze dominees kon je gewoon midden in de nacht bellen als dat nodig was. Zij hebben geen baan, maar een 7 x 24 uurs roeping.
Juist die roeping ervaar ik als iets heel kostbaars, al zou ik er niet wekelijks meer naar de kerk willen maar dat heeft een andere reden.
Soms zit ik in de kerk, en dan hoor je gewoon aan de manier van preken, dat het predikantschap voor die man een baan is, en geen roeping die met hart en ziel beoefend wordt. Soms is het verschil voelbaar en dat vind ik nog steeds heel jammer! Een dominee mag van mij een megasalaris hebben mits hij die ook waar maakt door er met hart en ziel voor God en zijn gemeente te zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:59

GERRIT084 schreef:
Als ik jou was zou ik hier maar geen bijdrages lezen, dan kom je in een totale verwarring terecht, tussen charisma en refro belevingen.

Ga je van jezelf uit Gerrit? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Je hebt wel een beetje gelijk. Juist door zulke discussies, en (vind ik) de daarbijbehorende studie in je bijbel waarom je zo denkt, kun je weleens in verwarring raken en uiteindelijk tot een ander inzicht komen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:06

GERRIT084 schreef:
Zolang een mening geen dwangmatig iets wordt, heeft denk ik niemand daar bezwaar op.
Gerrit, die opmerkingen af en toe van je, word ik gewoon moe van. Er zit een verschil tussen stelligheid en dwangmatigheid. En ik geloof stellig in de Bijbel als Gods Woord en ook als richtsnoer. Daar zit niks dwangmatigs in. Iedereen is vrij te kiezen en iedereen is vrij zijn eigen mening te hebben. Maar er is niemand geweest, die mij tot nu toe echt duidelijk gemaakt heeft, waarom de traditionele kerk de doop zoals in de bijbel staat aan de kant gezet heeft en vervangen door besprenkeling. En sterker nog, is dat een vooruitgang geweest voor de kerk?
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:11

JOLAN931 schreef:
Ik ook!
Het hele leven is een grote warwinkel aan kruispunten, maar een ding is zeker, Je leven wordt geleid, en al ga je links of rechts, al maak je plannen om een bepaalde richting uit te gaan.... Het kan zomaar opeens veranderen, omdat de Grote Leider een andere weg met je inslaat en je de weg wijst. Niet altijd de makkelijkste weg is de juiste!

Mooi Jolan...
Maar ...(even oneerbiedig)
Ik moet zo omgebogen worden...
tLijkt of ik dat niet wil en er zo tegen vecht...
En dan te beamen...ja zelfs te bidden....

VADER...WAT U DOET IS GOED!!!
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:11

JOLAN931 schreef:
Ga je van jezelf uit Gerrit? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Je hebt wel een beetje gelijk. Juist door zulke discussies, en (vind ik) de daarbijbehorende studie in je bijbel waarom je zo denkt, kun je weleens in verwarring raken en uiteindelijk tot een ander inzicht komen.

Als je een lering wil halen, uit wat hier allemaal, beschreven, of geschreven is Gefrustreerde smiley laat waarschijnlijk niemand zich meer dopen, of iemand laten dopen. Knipoog smiley

(ja ik ook) Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:14

YELNIN491 schreef:
korte rij hoor Smiley met dichtgeplakte mond

dan blijf ik thuis Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:16

SHANITA130 schreef:
De erfzonde komt van het verhaal van Adam en Eva, toen zij van de appel aten. Daardoor is de zonde in de wereld gekomen, de zonde die in ieder mens is.. Dat wordt ook wel de erfzonde genoemd, maar die is vergeven door God, door de kruisiging van Zijn Zoon..

Appel? waar staat dat? zoek eens even
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

YELNIN491 schreef:
korte rij hoor Smiley met dichtgeplakte mond

Ikke in de korte rij Knipoog smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Sorry Herman wel vervelend voor je.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

CHATULIEM619 schreef:
Gerrit, die opmerkingen af en toe van je, word ik gewoon moe van. Er zit een verschil tussen stelligheid en dwangmatigheid. En ik geloof stellig in de Bijbel als Gods Woord en ook als richtsnoer. Daar zit niks dwangmatigs in. Iedereen is vrij te kiezen en iedereen is vrij zijn eigen mening te hebben. Maar er is niemand geweest, die mij tot nu toe echt duidelijk gemaakt heeft, waarom de traditionele kerk de doop zoals in de bijbel staat aan de kant gezet heeft en vervangen door besprenkeling. En sterker nog, is dat een vooruitgang geweest voor de kerk?

Wat de opmerkingen aangaande, dat is geheel wederzijds dan.
En wat de rest betreft, zoals je het nu neer zet, daar kan ik mij wel een beetje in vinden.
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:17

ERIKA129 schreef:
Ikke in de korte rij Knipoog smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Sorry Herman wel vervelend voor je.

Het gaat met mij goed hoor
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:20

MOMO697 schreef:
Dank je wel Mario.
Prachtig verwoord.
Kan me er geheel in vinden.

Ik ook een zeer herkenbaar stuk.
Soms is je leven een grote warwinkel en weet je niet waar je heen moet gaan.
Gelukkig mogen wij altijd op Hem vertrouwen die ons voorgaat!
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:22

JOLAN931 schreef:
Ja het is echt heel fijn, mijn huis stond al heel lang te koop

mooi voor jou en slecht voor mij.
De waarde van mijn huis is gisteren met overleg met mijn makelaar met 10.500,00 gezakt Woedende smiley
En het staat 2 jaar en 2 maanden te koop en er waren 3 kijkers hier.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:27

HERMAN388 schreef:
mooi voor jou en slecht voor mij.
De waarde van mijn huis is gisteren met overleg met mijn makelaar met 10.500,00 gezakt Woedende smiley
En het staat 2 jaar en 2 maanden te koop en er waren 3 kijkers hier.

dan vraag je te veel geld Herman.

niet jij of je makelaar bepalen de waarde, dat doet de markt
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:29

GERRIT084 schreef:

Verdienen ze bij jullie zeker meer dan hier.
JA ze hebben wel een huis van de kerk, maar bij mijn weten mogen ze zelf gas, water en electra betalen.
En vier keer per jaar naar Israel??
A) waar haalt tie zoveel vrije uren vandaan.
B) verdient tie echt goed daar.
Hier zijn de predikanten zeer duidelijk in de wijken aanwezig bezoeken de ouderen, zieken rouwdragenden noem maar op.
dan nog diverse keren per week opbezoek in diverse ziekenhuizen.
En gaan bijna wekelijks in de eigen wijkgemeente voor of in een van de eigen kerken hier.
Enne Knipoog smiley Voorthuizen een Emeritaten plaats voor predikanten Smiley die vol vragen zit
Wat dacht je van Veenendaal? Wonen hier ongeveer 80 predikanten!!!!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:30

PIETER649 schreef:
dan vraag je te veel geld Herman.

niet jij of je makelaar bepalen de waarde, dat doet de markt

Moet jij niet werken van de baas Verraste, verbaasde smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
Zomaar op dit tijdstip op cm foei Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:32

Speciaal voor PIETER!!!!!!!! Knipoog smiley
Het weer is heerlijk lekker zonnetje Coole smiley met zonnebril en een aangename temperatuur Lachende smiley
Dus Pietje maak er wat van he Kussende smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3088 3089 3090 3091 3092 3093 3094 ... 6194 Volgende
Pagina 3091 van 6194