| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 15:55
|
|
|
|
| SHANITA130 schreef: | O, dan bedoel je het anders.
Zo van dat iemand je aan iemand anders doet dénken van een tijdje terug.
Fijne Dag!
 |
Ik zou hier via het forum op reageren, maar ik doe het toch liever in een persoonlijke e-mail. Ik hoop dat je er wat aan hebt...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 16:36
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | | Ik zou hier via het forum op reageren, maar ik doe het toch liever in een persoonlijke e-mail. Ik hoop dat je er wat aan hebt... |
Ja Lisa...fijn dat het zo kan...denk dat het goed is...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 16:42
|
|
|
|
alles mag maar niet alles is goed voor je
enne, klagers worden niet oud zeggen ze hier ...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 16:59
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Moet je ook absoluut niet doen.....en blijf vrolijk en vol goede moed zou ik zo zeggen Is het leven een stuk aantrekkelijker... |
he dis een klaagtopic joh
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:05
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | Ik vind mijn werk ook dankbaar en heel leuk... Toch blijft het gewoon een manier om de boterhammetjes op tafel te krijgen.
Waar ik wel eens mn vraagtekens bij zet is bij de beroepskeuze van meisjes die de verpleging ingaan... Binnen christelijke kringen word dit "werk der barmhartigheid" wel heel erg ge-idealiseerd en opgehemeld. Tenzij je voor je 22e een hok vol kinderen hebt (hetgeen helemaal toppie joppie is uiteraard) is de verpleging de ideale loopbaan. Toch jammer van al die andere talenten die worden verspilt omdat meisjes in de beleving van veel christenen niets anders kunnen en mogen dan verpleging en onderwijs  |
Heb er echt zelf voor gekozen hoor Tja en nog lang geen hok vol met kinderen gelukkig was bij ons thuis de keuze vrij in wat we wilden leren zelfs mijn broer is verpleegkundige.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:15
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | | Gelukkig is er ook nog een leven buiten CM he? Misschien net zo belangrijk moet je maar denken..... |
Schrale troost
Maar God heeft al voorzien. Dus ik mag nog ff een poosje blijven yoeghee!!! Ben ik heel blij mee.
Enne, ik heb een heel fijn leven buiten cm dus geen klachten
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:39
|
|
|
|
|
@Lisa: bij erfzonde gaat het erover dat wij nazaten van Adam en Eva zijn en de zonden niet vanzelfsprekend afkunnen doen. De ouders verplichten zich met de doop hun kinderen hierover te onderwijzen en helpen (breder) te onderwijzen zoals het doopformulier dit verteld.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:41
|
|
|
|
Zaterdag 3 december, Psalm 139: 7-12; Gij zult er zijn.
En dan is het zomaar: Pasen! Pasen in december? Pasen bij de nadering van kerst? Jazeker, dankzij de psalm van vandaag is het zomaar even Pasen. De dichter weet zich omringd door de goedheid van God. Hij beseft: waar ik ga of sta, overal is de Eeuwige. Zou ik als een vogel naar de hemel vliegen, ik tref daar de Allerhoogste aan. Zou ik als een vis de diepte van de oceaan doorzoeken, ook daar zal de Allerhoogste zich aan mij openbaren. En als de dichter dan zo tot in de verste schuilhoeken Gods nabijheid bespeurt, ziet Hij zelfs in de plaats waarvan je zou denken dat God er niet kan wonen. ‘Lag ik neer in het dodenrijk – u bent daar.’ Nu zou je een complete Bijbelstudie kunnen houden over de vraag wat hier precies wordt bedoeld. De schimmige onderwereld waarin de geesten van de gestorvenen ronddwalen? Het graf waarin ons uitgeleefde lichaam ooit begraven wordt? De antwoorden op deze vragen kunnen mij nu niet boeien. Ik houd mij alleen voor ogen dat de psalm gelooft dat God in zelfs ná de dood aanwezig is. ‘U bent daar!’ Als een triomfkreet wordt het hier uitgeroepen. Alsof God het zelf niet een weten zou, Hij mag het nu horen: ‘U bent daar!’ Hoe zal het ook zijn zal, straks, als je de ogen gesloten hebt: bovenwereld of onderwerld, hemels leven of slapen tot de jongste dag, God is daar! Sinds Pasen, sinds het moment waarop de Opgestane neerdaalde in dat dodenrijk, is het zelfs daar niet volstrekt donker meer. Boven- en onderwereld mogen het weten: het licht van de verrijzenis belooft ons leven!
Waar vlucht ik voor uw aangezicht? Al steeg ik op ’t hemels licht, al daald’ ik tot de doden af, Gij zult er zijn, zelfs in het graf. Gij blijft bij mij, God, in alle dingen, Altijd en overal omringen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:44
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Heb er echt zelf voor gekozen hoor Tja en nog lang geen hok vol met kinderen gelukkig was bij ons thuis de keuze vrij in wat we wilden leren zelfs mijn broer is verpleegkundige.  |
Mijn broer is ook verpleegkundige....afwisselend één week dag- en één week nachtdienst.....Christelijk istie niet, hij komt in geen kerk (helaas).... Maar die gast verdient wel genoeg om 3 x per jaar op vakantie te gaan! En hij is de lieveling van al zijn patienten, popi-jopi.... (oefff ik geloof dat we off topic zitte....)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:48
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | | Euh.......... Marry......jij had hier eerst ook een nickname met een reden(?) dus je weet donders goed waar Cross het over heeft......... |
Ja Leanne, zeker Leanne, je hebt gelijk Leanne....(ik had al geprobeerd uit te leggen dat het mij ontglipte en ik het niet met opzet deed om te kwetsen of zo, maar ja, kom nie over he
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:48
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | Heb er echt zelf voor gekozen hoor Tja en nog lang geen hok vol met kinderen gelukkig was bij ons thuis de keuze vrij in wat we wilden leren zelfs mijn broer is verpleegkundige.  |
Ik heb er destijds ook zelf voor gekozen, maar het trekt me nu echt helemaal niet meer. Gelukkig ben je nooit te oud om iets nieuws te leren
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:49
|
|
|
|
| MARRY942 schreef: | Ja Leanne, zeker Leanne, je hebt gelijk Leanne....(ik had al geprobeerd uit te leggen dat het mij ontglipte en ik het niet met opzet deed om te kwetsen of zo, maar ja, kom nie over he  |
Als je verstandig bent, dan zou ik de naam in dat ene stukje verwijderen of veranderen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:52
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | @Lisa: bij erfzonde gaat het erover dat wij nazaten van Adam en Eva zijn en de zonden niet vanzelfsprekend afkunnen doen. De ouders verplichten zich met de doop hun kinderen hierover te onderwijzen en helpen (breder) te onderwijzen zoals het doopformulier dit verteld. | Volgens mij wast het bloed van Jezus van alle zonde. We hoeven niet de zonden van onze ouders te dragen. Het is een onbijbels ritueel, wat later theologisch is ingevuld.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:56
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Volgens mij wast het bloed van Jezus van alle zonde. We hoeven niet de zonden van onze ouders te dragen. Het is een onbijbels ritueel, wat later theologisch is ingevuld. |
Citaat @Mariska: Het gaat bij erfzonde niet om wat je voorouders deden, maar om het feit dat je in zonden wordt geboren.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 17:56
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | | @Lisa: bij erfzonde gaat het erover dat wij nazaten van Adam en Eva zijn en de zonden niet vanzelfsprekend afkunnen doen. De ouders verplichten zich met de doop hun kinderen hierover te onderwijzen en helpen (breder) te onderwijzen zoals het doopformulier dit verteld. |
Hai Mario. Wat je schrijft over de kinderdoop begrijp ik helemaal. Zo heb ik de kinderdoop ook altijd gezien en in feite zie ik dat nog steeds op die manier. Op die manier kijk ik ook naar het opdragen van kinderen in de evangelische kerken. Maar je zegt het in feite zelf al: de kinderdoop is gebaseerd op het doopformulier en niet op teksten die je letterlijk uit de Bijbel kunt halen. Ik vind dan ook dat er niets mis is met de kinderdoop, maar je moet die doop niet gaan verwarren met de doop waarover in de Bijbel wordt gesproken. Maar goed, dat is een hele andere discussie dan de discussie over erfzonde en die wordt in andere topics al gevoerd. Vandaar dat het mij verstandig lijkt om het in dit topic te houden bij het begrip erfzonde.
Dan rijst bij mij allereest de vraag wat jij precies bedoeld als als je stelt dat wij de zonden niet vanzelfsprekend af kunnen doen? Is Jezus dan voor niets gestorven? Wie geloofd mag zich vrij weten van zonde. Dat betekent niet dat wij nooit meer zullen zondigen, maar wel dat we weten dat er vergeving mogelijk is door wat Jezus voor ons heeft gedaan. En ja, daardoor mogen we de zonde wel degelijk als vanzelfsprekend af doen op het moment dat we ons hebben gewend tot onze Vader in de hemel, oprechte berouw hebben getoond en om vergeving hebben gevraagd. (Let vooral even op het woordje oprecht, want God ziet in de allereerste plaats het hart aan.)
Verder leert de Bijbel ons inderdaad dat wij nazaten zijn van Adam en Eva, maar niet dat wij de zonde van hun geërfd hebben. Wel hebben we de dood geërfd die volgt op de zonde. Dat heb ik volgens mij al toegelicht in mijn eerdere bijdrage. Het is volgens mij zo dat mensen van nature de neiging hebben om te zondigen. Da's logisch, want anders zouden we robot's zijn die alleen maar het goede doen. Alleen Jezus heeft de neiging om te zondigen volledig kunnen weerstaan, hoewel hij evengoed in verleiding is gebracht. Maar als je kritisch naar het begrip zondigen kijkt, dan moet je ook tot de conclusie komen dat een baby onmogelijk kan zondigen. Als jij daar anders over denkt, hoor ik heel graag van jou hoe je dat dan ziet. Hoe kan een baby iets doen dat zondig is in de ogen van God?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:03
|
|
|
|
Lisa, heb er even goed over nagedacht, en wikipedia nageslagen en zo heb ik het geleerd en komt wel overeen met wat ik denk.
De leer van de erfzonde Volgens de christelijke leer is de erfzonde het gevolg van de zondeval. In het bijbelverhaal van de zondeval waren Adam en Eva de eerste paradijsbewoners, aan wie het door God verboden was te eten van de Boom van de kennis van goed en kwaad. Op aanraden van een slang - die traditioneel door de christenen in navolging van de rabbijnen gelijk wordt gesteld aan Satan - aten zij toch van die boom. Hierdoor verwierven ze kennis van goed en kwaad en werden zij onderworpen aan zonde en dood. Door deze eerste zonde werd de gehele mensheid sterfelijk en behept met een zondige natuur. Deze zondige en sterfelijke aard wordt, volgens het christendom, door ieder mens in de lijn van de geslachten 'geërfd' van de eerste voorouders. De leer van de erfzonde is een centrale leerstelling in de christelijke dogmatiek. Het is een hoeksteen van de verzoeningsleer. De erfzonde veroorzaakt een verwijdering tussen mens en God en maakt een verzoening noodzakelijk. De erfzonde veroorzaakt tevens sterfelijkheid en lijden van de mens waardoor de zondige mens verlossing nodig heeft. Deze verlossing van de mens, tevens verzoening tussen mens en God, is gekomen, volgens het christendom, met de kruisdood en opstanding van de in Jezus Christus vleesgeworden God. In de Rooms-Katholieke leer wast het doopsel de erfzonde af, maar er blijven sporen in de mens achter waardoor de geneigdheid tot zonde blijft bestaan, de zgn. 'begeerlijkheid'.Protestanten beschouwen de doop als een symbolische afwassing van de verdorven aard van de mens. Het begrip erfzonde komt niet in de bijbel voor. Het leerstuk is wel gegrond op bijbelteksten, bijvoorbeeld Psalm 51:7 en Romeinen 5:12-19. De leer van de erfzonde is gebaseerd op het werk van de kerkvaders, onder wie Augustinus. Het is op verschillende concilies vastgesteld, bevestigd en toegelicht. De concilies van Carthago (418) en Orange (529) keerden zich beide tegen de leer van Pelagius, het zogeheten pelagianisme dat de erfzonde ontkent. Op grond daarvan heeft de christelijke kerk het pelagianisme als dwaalleer veroordeeeld. De leer is opnieuw bevestigd en toegelicht op de concilies van Florence (1439) en Trente (1545-1563). De erfzonde geldt, volgens het christendom, voor het gehele menselijke geslacht. Er is volgens de Rooms-katholieke Kerk een uitzondering: Maria, de moeder van Jezus. Zij is zondeloos geboren. Dit is vastgelegd in het leerstuk van de onbevlekte ontvangenis. Op grond daarvan kon ook Jezus zonder zonde worden geboren. Protestantse christenen kennen de leer van de onbevlekte ontvangenis niet. Wel is ook volgens hen Jezus zonder erfzonde geboren.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:08
|
|
|
|
| ERIKA129 schreef: | 
Hoor de wind waait om ,mijn huisje, en de regen kletterd mee Echt weer om binnen te zitten met de kaarsjes aan en lekkere dingen bij de hand  |
Eg nie.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:15
|
|
|
|
Kaneel-mascarponetaart
Voor de bodem:
250 gr speculaasjes 120 gr boter
Voor de room:
400 gr mascapone 200 gr kwark 400 gr slagroom 150 gr suiker 4 eetl. honing 1 eetlepel kaneel 12 blaadjes gelantine
1 eetl. kaneel om te garneren
Verkruimel de speculaasjes. Laat de boter smelten en roer het door de speculaaskruimels. Doe het mengsel in een springvorm en strijk het glad met de achterkant van een lepel. Zet de springvorm een half uurtje in de koelkast.
Laat de gelantine weken zoals op de verpakking staat. Klopt de slagroom stijf. Meng in een andere kom de mascarpone met de kwark en de suiker. Voeg de kaneel en de honing toe en roer alles goed door elkaar. Spatel de slagroom erdoor. Knijp de gelantine uit, laat het smelten in een warme pan en voeg het aan het mengel toe. Haal de bodem uit de koelkast en giet het mengel erop. Ik maak hem altijd een dag van te voren, maar volgens het recept zou hij al na 2 uur voldoende opgestijft moeten zijn. Bestrooi hem voor het serveren nog met de kaneel.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:17
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | zie topic receptenboek daar vind je al heel veel nu annette haar recept er nog bij en die van jou  |
Hij staat er hoor
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:18
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | hier een dubbele kop,met wat koekies pieter heeft vast alle taart opgesnoept
 |
nee, hij mag er niet aan komen, taart moet mee naar sinterklaasviering. En daar kan hij uit een stuk of 8 taarten kiezen dus als hij slim is slaat hij de mijne over en probeert de taarten van mn buurvrouwen uit
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:26
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Eg nie.  |
eg wel!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:27
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | | Als je verstandig bent, dan zou ik de naam in dat ene stukje verwijderen of veranderen. |
Ik ben nu eenmaal in jouw ogen niet verstandig he.....
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:28
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Lisa, heb er even goed over nagedacht, en wikipedia nageslagen en zo heb ik het geleerd en komt wel overeen met wat ik denk.
De leer van de erfzonde Volgens de christelijke leer is de erfzonde het gevolg van de zondeval. In het bijbelverhaal van de zondeval waren Adam en Eva de eerste paradijsbewoners, aan wie het door God verboden was te eten van de Boom van de kennis van goed en kwaad. Op aanraden van een slang - die traditioneel door de christenen in navolging van de rabbijnen gelijk wordt gesteld aan Satan - aten zij toch van die boom. Hierdoor verwierven ze kennis van goed en kwaad en werden zij onderworpen aan zonde en dood. Door deze eerste zonde werd de gehele mensheid sterfelijk en behept met een zondige natuur. Deze zondige en sterfelijke aard wordt, volgens het christendom, door ieder mens in de lijn van de geslachten 'geërfd' van de eerste voorouders. De leer van de erfzonde is een centrale leerstelling in de christelijke dogmatiek. Het is een hoeksteen van de verzoeningsleer. De erfzonde veroorzaakt een verwijdering tussen mens en God en maakt een verzoening noodzakelijk. De erfzonde veroorzaakt tevens sterfelijkheid en lijden van de mens waardoor de zondige mens verlossing nodig heeft. Deze verlossing van de mens, tevens verzoening tussen mens en God, is gekomen, volgens het christendom, met de kruisdood en opstanding van de in Jezus Christus vleesgeworden God. In de Rooms-Katholieke leer wast het doopsel de erfzonde af, maar er blijven sporen in de mens achter waardoor de geneigdheid tot zonde blijft bestaan, de zgn. 'begeerlijkheid'.Protestanten beschouwen de doop als een symbolische afwassing van de verdorven aard van de mens. Het begrip erfzonde komt niet in de bijbel voor. Het leerstuk is wel gegrond op bijbelteksten, bijvoorbeeld Psalm 51:7 en Romeinen 5:12-19. De leer van de erfzonde is gebaseerd op het werk van de kerkvaders, onder wie Augustinus. Het is op verschillende concilies vastgesteld, bevestigd en toegelicht. De concilies van Carthago (418) en Orange (529) keerden zich beide tegen de leer van Pelagius, het zogeheten pelagianisme dat de erfzonde ontkent. Op grond daarvan heeft de christelijke kerk het pelagianisme als dwaalleer veroordeeeld. De leer is opnieuw bevestigd en toegelicht op de concilies van Florence (1439) en Trente (1545-1563). De erfzonde geldt, volgens het christendom, voor het gehele menselijke geslacht. Er is volgens de Rooms-katholieke Kerk een uitzondering: Maria, de moeder van Jezus. Zij is zondeloos geboren. Dit is vastgelegd in het leerstuk van de onbevlekte ontvangenis. Op grond daarvan kon ook Jezus zonder zonde worden geboren. Protestantse christenen kennen de leer van de onbevlekte ontvangenis niet. Wel is ook volgens hen Jezus zonder erfzonde geboren. |
Mario het stuk op wikipedia ken ik ook wel, maar ik neem niet alles wat op wikipedia staat als vanzelfsprekend aan. Maar goed, als ik daar dan toch even wat dieper op in moet gaan, kom ik net zo snel weer terug op mijn eigen bijdrage simpelweg door de stukken die ik nu even vetgedrukt heb. Wat betreft de Bijbelverzen die genoemd worden: op Romeinen 5:12 ben ik al ingegaan op mijn eerdere bijdrage. Wat betreft het vers uit psalmen, hierin staat: Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.
Als je deze psalm echter in haar totale context leest wordt het allemaal net even anders: David schreef deze psalm nadat hij overspel en een moord had gepleegd. Hij werd verteerd door schuldgevoel. Als hij schrijft over zijn geboorte, zegt hij dat zijn moeder hem in zonde heeft ontvangen. Zijn moeder zal inderdaad ongetwijfeld hebben gezondigd, want toen zij David kreeg was ze al op een volwassen leeftijd. Als een vader van een baby echter iets heeft gestolen, dan is die vader een dief maar die baby niet. Je kunt niet stellen dat het kind dan verantwoordelijk is voor de daden van zijn vader. Reden temeer om goed te lezen waar het hier over gaat. David geeft aan dat zijn moeder heeft gezondigd. En ja, deze psalm heeft hij in de allereerste plaats geschreven omdat hij zelf had gezondigd. Dat gegeven rechtvaardigt echter niet het begrip erfzonde. En dat de zonde van een baby moet worden afgewassen kun je al helemaal niet staven met Bijbelteksten.
Dat een concept zoals erfzonde wordt uitgedacht door kerkvaders, wil niet automatisch zeggen dat het klopt. Per slot van rekening waren ook dat mensen.
Als je wilt blijven geloven in het begrip erfzonde, hoe leg je de tekst dan uit waaruit blijkt dat God zijn liefde zal laten zien aan de mensen die Hem liefhebben.. en dan wel tot in de duizendste generatie? Want God weet best dat mensen de neiging zullen houden om te zondigen. En desondanks (of moet ik zeggen juist daarom) schenkt Hij genade aan iedereen die geloofd, simpelweg omdat Hij van alle mensen houd. Dat is een daad uit liefde voor ons van Hem. En dat is niet vanwege erfzonde, maar gewoon vanwege de persoonlijke zonden die ieder mens zelf begaat. Voor mij is echter nog steeds niet duidelijk hoe je kunt denken dat een baby kan zondigen....
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op zaterdag 3 december 2011, 18:39
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:36
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Eg nie.  |
Wat nie??? DE regen nie de lekkere dingen nie wat nieeeeeetttttt
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:36
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Jammer, de Friese bijdrage wordt hierdoor weer minder. Af en toe mag je weer drie dagen dus dan lees ik je weer. Oant sjen.
Thomas. |
Ik bin al wer werrom hear
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
INGE750
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:37
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Zaterdag 3 december, Psalm 139: 7-12; Gij zult er zijn.
En dan is het zomaar: Pasen! Pasen in december? Pasen bij de nadering van kerst? Jazeker, dankzij de psalm van vandaag is het zomaar even Pasen. De dichter weet zich omringd door de goedheid van God. Hij beseft: waar ik ga of sta, overal is de Eeuwige. Zou ik als een vogel naar de hemel vliegen, ik tref daar de Allerhoogste aan. Zou ik als een vis de diepte van de oceaan doorzoeken, ook daar zal de Allerhoogste zich aan mij openbaren. En als de dichter dan zo tot in de verste schuilhoeken Gods nabijheid bespeurt, ziet Hij zelfs in de plaats waarvan je zou denken dat God er niet kan wonen. ‘Lag ik neer in het dodenrijk – u bent daar.’ Nu zou je een complete Bijbelstudie kunnen houden over de vraag wat hier precies wordt bedoeld. De schimmige onderwereld waarin de geesten van de gestorvenen ronddwalen? Het graf waarin ons uitgeleefde lichaam ooit begraven wordt? De antwoorden op deze vragen kunnen mij nu niet boeien. Ik houd mij alleen voor ogen dat de psalm gelooft dat God in zelfs ná de dood aanwezig is. ‘U bent daar!’ Als een triomfkreet wordt het hier uitgeroepen. Alsof God het zelf niet een weten zou, Hij mag het nu horen: ‘U bent daar!’ Hoe zal het ook zijn zal, straks, als je de ogen gesloten hebt: bovenwereld of onderwerld, hemels leven of slapen tot de jongste dag, God is daar! Sinds Pasen, sinds het moment waarop de Opgestane neerdaalde in dat dodenrijk, is het zelfs daar niet volstrekt donker meer. Boven- en onderwereld mogen het weten: het licht van de verrijzenis belooft ons leven!
Waar vlucht ik voor uw aangezicht? Al steeg ik op ’t hemels licht, al daald’ ik tot de doden af, Gij zult er zijn, zelfs in het graf. Gij blijft bij mij, God, in alle dingen, Altijd en overal omringen. |
Weer een mooi stukje Mario! Dank je wel. [i]
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:38
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Kaneel-mascarponetaart
Voor de bodem:
250 gr speculaasjes 120 gr boter
Voor de room:
400 gr mascapone 200 gr kwark 400 gr slagroom 150 gr suiker 4 eetl. honing 1 eetlepel kaneel 12 blaadjes gelantine
1 eetl. kaneel om te garneren
Verkruimel de speculaasjes. Laat de boter smelten en roer het door de speculaaskruimels. Doe het mengsel in een springvorm en strijk het glad met de achterkant van een lepel. Zet de springvorm een half uurtje in de koelkast.
Laat de gelantine weken zoals op de verpakking staat. Klopt de slagroom stijf. Meng in een andere kom de mascarpone met de kwark en de suiker. Voeg de kaneel en de honing toe en roer alles goed door elkaar. Spatel de slagroom erdoor. Knijp de gelantine uit, laat het smelten in een warme pan en voeg het aan het mengel toe. Haal de bodem uit de koelkast en giet het mengel erop. Ik maak hem altijd een dag van te voren, maar volgens het recept zou hij al na 2 uur voldoende opgestijft moeten zijn. Bestrooi hem voor het serveren nog met de kaneel. |
Die ga ik zeker een keer maken
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:45
|
|
|
|
Het is hier niet de plaats om de legitimiteit van de kinderdoop aan te tonen. Toch is een enkel woord over de aard van de kinderdoop op zijn plaats.Het is niet ten onrechte dat kinderdoop wordt gezien als afgeleide van volwassenendoop. Afgeleid wil niet zeggen van mindere betekenis. De kinderdoop wordt verricht in het geloof dat ook deze handeling een echte heilshandeling is. In de kinderdoop is er nog niet sprake van een bewuste geloofshandeling van de dopeling. Die wordt over het algemeen naar de doopvont gebracht of gedragen. Toch hoeft iemand, die als zuigeling of kind gedoopt is, niet op deze doop terug te kijken als een halve doop. Ook de kinderdoop is verbonden met het Woord en ontvangen in het geloof en daarom een heilsteken van God. Het geloof van het kind is op het moment van de doop niet ‘actief’. Het kind is niet bewust gelovig, maar daarmee evenmin bewust ongelovig. Het mag later wel vernemen dat Christus ook voor hem of haar heeft gekozen. Dat is de aanvangssituatie. Doop is daarom een ‘relevant gegeven’. De doophandeling, ook waar het gaat om de kinderdoop, is een complete handeling. De kinderdoop is geen ‘kinderwerk’. De doopgenade is geen halve genade. Er zit dus óók de notie in, die in het zogenaamde zondvloedgebed wordt gebeden: ‘gestorven met Christus en met Hem opgewekt’. Voor iedereen die opgroeit zal gelden: de werkelijkheid, die in de doop wordt afgebeeld, en als geschenk is gegeven, vraagt erom gelovig te worden toegeëigend. De doop vraagt om een antwoord. Daar kan niemand om heen. De kinderdoop is dus geen half werk is, maar het is wel een handeling, die openstaat naar de toekomst. Het is gericht op de belijdenis van het geloof. Het vraagt om geloof en een leven als leerling van Jezus, in liefde tot God en de naaste. Toch kan niet ontkend worden, dat de kinderdoop kan losraken van wat met de doop volgens het Nieuwe Testament gegeven is, en dat het daarmee verburgerlijkt en van de radicaliteit wordt ontdaan. Een kinderdoop wordt veelal gezien als het ontvangen van een tastbare zegen, als het wijden van een kind aan God, het opdragen van een kind als teken van dankbaarheid, als een vieren van de gave van het leven. Deze noties spelen ook zeker mee in de doop, maar het is voor alles een ‘inlijving’ in Christus, waarmee noties verbonden zijn als dood en opstanding, vergeving en vernieuwing, het ontvangen van de heilige Geest en leerlingschap van Jezus, het deel uitmaken van het lichaam van Christus. Wanneer deze noties verdwijnen, boet de doop aan betekenis in. De doop is geen familiefeest, maar strikt genomen eerder een onteigening van jezelf en je familie, waarin wordt uitgedrukt dat het kind in de eerste plaats toebehoort aan Jezus Christus, en niet aan de ouders of de familie.
http://www.pkn.nl/site/uploadedDocs/Doopgedachtenis_KTO_08_02.pdf
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:47
|
|
|
|
| MARRY942 schreef: | Ik ben nu eenmaal in jouw ogen niet verstandig he.....  |
Als je dat "sorry" oprecht meent, ook al is het aan Erika gericht, zou je het wel weg halen, dan zou je een ander zijn wens respecteren..
Een supermooie film die ik gezien heb is trouwens.."Inception".. Om weer on-topic te gaan.. Je eigen topic nog wel...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 december 2011, 18:47