ChristianMatch

Forum

Erfzonde
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3272 3273 3274 3275 3276 3277 3278 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 20:55

misschien is het goed het begrip "erfzonde" enigzins toe te lichten, zodat ieder weet wat hiermee wordt aangegeven?

hier onder een link voor wat meer info;

http://bijbel.wikidot.com/erfzonde

en voor degenen die niet zo heel veel zin hebben dit allemaal door te lezen, de kernregel;

De zonde welke bedreven werd door Adam en Eva, de ongehoorzaamheid aan hun Schepper, wordt door elk ongelovig mens herhaald. Aangezien God de Schepper van het leven is, mag Hij van de mens verlangen dat deze Hem dient. Zolang de mens dat niet doet, is er sprake van 'erfzonde' oftewel het herhalen van de zonde van Adam en Eva.

Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 6 december 2011, 20:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 20:58

MARRY942 schreef:
Gelijk heb je Hannah...wij dwalen af...
En mijn mening over erfzonde...ik heb het mijn hele leven meegedragen.....wat doet dat pijn, dat te horen over je vader....terwijl mijn opa onderduikers verborg.

zowel de manier van leven van je vader als van je grootvader staan buiten jouw verantwoordelijkheid denk ik, marry;
lees ezechiel 18 maar eens door, ik denk dat het je helpen kan?
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 20:58

VISSER278 schreef:
Herman , ga jij toch ook trouwen op die 26e . Kan je misschien wel een deal sluiten op het stadhuis.... 2 voor de prijs van 1.

Bedankt voor je goeie tip Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:00

THOMAS968 schreef:
In mijn opvatting hebben dit soort dingen niets met erfzonde te maken, wat niet meer is dan een dogma en een naar hier blijkt, verstikkend begrip. Je bent verantwoordelijk voor de dingen die je zelf bewust doet en niet voor het goede van je opa en het wat sjoemelige van een zwarthandelaar. Overigens heb je wat dat betreft wel wat aan het bestuderen van getallen: het aantal verzetsstrijders was even groot als het aantal vrijwillige aanmeldingen voor de SS in Nederland. Nederland was niet zo heldhaftig en ik vind dat je de kinderen het gedrag van de ouders nooit mag aanrekenen. Erfzonde in dit verband is helemaal niet aan de orde. Erfzonde is een constructie die mensen met een misplaatst schuldgevoel opzadelt.

Thomas,
Als ik je mag aanvullen in de beperktere kennis die ik heb. Na WOII waren er zgn. Reichskinder. Dat waren kinderen die in een speciaal fokprogamma hadden gezeten voor het Arische ras.
De bekendste is Frieda, van Abba. Deze kinderen werden door de Zweedse regering apart gehouden, omdat ze inderdaad dachten dat de gruwelen van hun ouders ook in deze kinderen zaten. Ze werden dus dubbel gepakt, buiten hun schuld om. Ze wisten niet wie hun ouders waren, en ze werden alleen al schuldig bevonden vanwege hun ouders...Ik vraag me af hoe de kerk tegenover deze stelling stond.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 6 december 2011, 21:07
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:02

HERMAN388 schreef:
Bedankt voor je goeie tip Knipoog smiley

Wel ff aan Brigit vragen of ze het ook goed vindt he Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:06

HANNAH810 schreef:
misschien is het goed het begrip "erfzonde" enigzins toe te lichten, zodat ieder weet wat hiermee wordt aangegeven?

en voor degenen die niet zo heel veel zin hebben dit allemaal door te lezen, de kernregel;

De zonde welke bedreven werd door Adam en Eva, de ongehoorzaamheid aan hun Schepper, wordt door elk ongelovig mens herhaald. Aangezien God de Schepper van het leven is, mag Hij van de mens verlangen dat deze Hem dient. Zolang de mens dat niet doet, is er sprake van 'erfzonde' oftewel het herhalen van de zonde van Adam en Eva.
En toch vind ik het niet steekhoudend allemaal, en ik denk dat de meeste mensen er zo over denken....
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:13

CHATULIEM619 schreef:
En toch vind ik het niet steekhoudend allemaal, en ik denk dat de meeste mensen er zo over denken....

kun je inhoudelijk aangeven WAARMEE je het dan precies niet eens bent in het stukje dat ik heb overgenomen, chatuliem??

dan komt de discussie misschien weer op gang?
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:16

WILLEMIJN232 schreef:
Het hele forum is doordrenkt van geneuzel......., misschien een idee om eens over serieuze dingen hier te praten???? Het is maar een tip hoor.... Engeltje smiley

topic krijgt een hoog engelengehalte Zieke smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:18

YELNIN491 schreef:

Flauw.....zeg het gewoon als je iets wilt zeggen.... Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:20

YELNIN491 schreef:

hoe bedoel je deze opmerking, yelnin? Geschokte, onthutste smiley

ik hoop dat ik je verkeerd begrijp als ik het intepreteer alszijnde dat iemand naar jouw idee geen mening zou mogen geven op een discussie-forum?
dit was een (terechte) on-topic reactie van willemijn, denk ik,
en als ik je goed begrijp, (en ik hoop dat dat dus niet zo is,) maak je een vinnige opmerking wanneer er bij hoge uitzondering wél ontopic wordt gereageerd Smiley die vol vragen zit

hannah........grijpt haar kans te klagen...... Clown smiley

.

Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 6 december 2011, 21:20
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:22

VISSER278 schreef:
Wel ff aan Brigit vragen of ze het ook goed vindt he Verraste, verbaasde smiley

nog steeds Birgit?? hij houd het stug vol dan Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:23

WILLEMIJN232 schreef:
Gerrit, dit topic gaat over niet verlengen, niet over jalouzie.... Knipoog smiley

oepsie Gerrit, krijg je straks weer een ban van C......m..........n.. Gefrustreerde smiley
hoef je weer een paar dagen niet na te denken of je wel of niet wilt verlengen Zieke smiley
Naar boven

Auteur Bericht
NATHANYA830

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:24

Dat zou gezellig zijn Josina!

Laatst aangepast door
NATHANYA830
op dinsdag 6 december 2011, 21:24
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

HARALD940 schreef:
Ik krijg er spontaan honger, maar goed dat ik nu een broodje gezond voor mij heb liggen.

En zelf gemaakt dus lekker dik belegd

veel verstandiger dan een bere-hap, harald........... Clown smiley

dus jij houd van lekker dik belegd?
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

WILLEMIJN232 schreef:
Het hele forum is doordrenkt van geneuzel......., misschien een idee om eens over serieuze dingen hier te praten???? Het is maar een tip hoor.... Engeltje smiley

Dat ben ik er dus niet mee eens, geneuzel soms zou dat ook wel eens een opfrissertje kunnen zijn tussen de soms wel vaak Woedende smiley en Duiveltje smiley reagerende onderwerpende personen Knipoog smiley lijkt mij Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:25

CHATULIEM619 schreef:
Als ik je mag aanvullen in de beperktere kennis die ik heb. Na WOII waren er zgn. Reichskinder. Dat waren kinderen die in een speciaal fokprogamma hadden gezeten voor het Arische ras.
De bekendste is Frieda, van Abba. Deze kinderen werden door de Zweedse regering apart gehouden, omdat ze inderdaad dachten dat de gruwelen van hun ouders ook in deze kinderen zaten. Ze werden dus dubbel gepakt, buiten hun schuld om. Ze wisten niet wie hun ouders waren, en ze werden alleen al schuldig bevonden vanwege hun ouders...Ik vraag me af hoe de kerk tegenover deze stelling stond.

Frieda valt echt niets te verwijten. Nog niet zo lang geleden gold dat ook voor kinderen die buiten het huwelijk geboren waren, alsof die er iets aan kunnen doen. Er is wat onnodig leed geleden, niet in de laatste plaats veroorzaakt door kerkmensen die zich uiterlijk correct gedroegen en kennelijk het recht namen neer te kijken op anderen. Er is wat onnodig kinderleed veroorzaakt bij voorkinderen, kinderen van NSB-ers of uit gestigmatiseerde gezinnen. Erfzonde als term vind ik al aanvechtbaar maar dat het gebruikt wordt om kinderen de zonde van de ouders te laten "erven" is natuurlijk bij de beesten af. En als ze dan ook nog de rechtvaardiging daarvoor zoeken in een misbruikte bijbeltekst waarin staat dat dit soort dingen doorgaan tot in het derde of vierde geslacht, dan is er weer een knap staaltje van misbruik van bijbelteksten geleverd.

Thomas, de wens om net wat meer te zijn dan een ander is de oorzaak van veel kwaad.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:27

GERRIT084 schreef:
Dat ben ik er dus niet mee eens, geneuzel soms zou dat ook wel eens een opfrissertje kunnen zijn tussen de soms wel vaak Woedende smiley en Duiveltje smiley reagerende onderwerpende personen Knipoog smiley lijkt mij Engeltje smiley

Ik ben met je eens dat het geneuzel voor veel mensen hier een bron van irritatie is..... Duiveltje smiley
Misschien wat minder off topic gaan Gerrit? en blijven bij het onderwerp?
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:29

THOMAS968 schreef:
Frieda valt echt niets te verwijten. Nog niet zo lang geleden gold dat ook voor kinderen die buiten het huwelijk geboren waren, alsof die er iets aan kunnen doen. Er is wat onnodig leed geleden, niet in de laatste plaats veroorzaakt door kerkmensen die zich uiterlijk correct gedroegen en kennelijk het recht namen neer te kijken op anderen. Er is wat onnodig kinderleed veroorzaakt bij voorkinderen, kinderen van NSB-ers of uit gestigmatiseerde gezinnen. Erfzonde als term vind ik al aanvechtbaar maar dat het gebruikt wordt om kinderen de zonde van de ouders te laten "erven" is natuurlijk bij de beesten af. En als ze dan ook nog de rechtvaardiging daarvoor zoeken in een misbruikte bijbeltekst waarin staat dat dit soort dingen doorgaan tot in het derde of vierde geslacht, dan is er weer een knap staaltje van misbruik van bijbelteksten geleverd.

Thomas, de wens om net wat meer te zijn dan een ander is de oorzaak van veel kwaad.

er is inderdaad (binnen de reformatorische gezindte) vaak een verkeerd beeld bij de term "erfzonde".
jouw reactie geeft de gevolgen weer van deze onkunde, denk ik, en dat kan inderdaad enorm veel leed berokkenen.
vandaar dat ik hierboven de werkelijke betekenis van de term weer te geven (voor marry)
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:30

THOMAS968 schreef:

Ik denk dat je hier ook weer merkt dat het niet goed is alles in de Bijbel letterlijk te nemen...dat zorgt voor veel ellende.....kijk naar het verhaal niet naar de letterlijke Bijbelteksten...voorkomt veel narigheid denk ik....
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:31

WILLEMIJN232 schreef:
Flauw.....zeg het gewoon als je iets wilt zeggen.... Engeltje smiley

Nou komen we weer op het libelle niveau, erger me gewoon een beetje aan al je Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley bij elke opmerking Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:33

HANNAH810 schreef:

ik hoop dat ik je verkeerd begrijp als ik het intepreteer alszijnde dat iemand naar jouw idee geen mening zou mogen geven op een discussie-forum?
en als ik je goed begrijp, (en ik hoop dat dat dus niet zo is,) maak je een vinnige opmerking wanneer er bij hoge uitzondering wél ontopic wordt gereageerd Smiley die vol vragen zit

.

dan is het inderdaad byzonder ontopic om hier te klagen over een ontopic reactie van iemand anders, yelnin!! Engeltje smiley Twijfelende smiley

hannah.........ergert zich niet..........maar verwondert zich slechts..... Lachende smiley met blinkend witte tanden

Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley

Knipoog smiley

Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 6 december 2011, 21:36
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:34

Dinsdag 6 december, psalm 140: 1-6; Bij U geborgen.

De boze, de goddeloze – je vindt allerlei vertalingen voor het woord dat in de Nieuwe Bijbelvertalingen met schurk is aangeduid. Ik vind dat nog niet zo gek. Het heeft in elk geval de gevoelswaarde van wat hier ook werkelijk bedoeld wordt. Je zou bijna het woord schoft gebruiken. Het betreft mensen die van God los zijn. Een goddeloze is niet iemand die niet meer naar de kerk gaat. Een goddeloze is niet iemand die niet meer naar de kerk gaat. Een goddeloze is iemand die compleet van Gods geboden los is. Die van God-losse mens trekt zich nergens meet iets van aan en zal zelf wel bepalen wat goed is en wat kwaad is en wat kwaad. De schurk! Hij steelt, steelt, rooft – en gelooft dat er geen God in de hemel is die kan zien welk onheil hij zo op aarde aanricht. Zijn tong? Scherp als die van een slang. Zijn lippen? Glijbaan voor gif. Voor duizenden is de van-God-losse mens een held, dankzij grof geweld. Zo was dat, in de dagen van het oude oosten. Zo is dat nog altijd, in de dagen van ons geciviliseerde westen.
Wij zullen ertegen in opstand komen. Wij zullen ons ertegen verzetten! In woord en daad. Maar wij zullen ook en overal onze handen vouwen. Of die omhoog heffen, tot God die in de hemel woont. Wij zullen roepen, smeken: ‘Houd mij, HEER, uit de handen van schurken, behoed mij voor hun bruut geweld.’ Helpt dat dan, al dat bidden? Jazeker. Soms verhoort de Eeuwige zo’n gebed direct en letterlijk. Dan steekt Hij een stokje voor de snode plannen van die schurken. Maar meestal gaat het anders. Dan gebeurt we wat er gebeurt. Met dit verschil: je bent sterker dan je anders zou zijn. Je bent gewapend. Niet met dolken en messen en pistolen. Je bent gewapend met het Woord. Je draagt een schild van geloof en een helm van behoud. Je staat je mannetje of je vrouwtje. Je bent voor de duivel niet bang. Je bent geborgen. Omdat de Eeuwige je verbergt. In zijn hoede ben je wel geborgen. In zijn hart kan geen vijand je vinden.

Bescherm mij en bewaar mijn gangen.
Als adders spuwen zij venijn.
Hun tong is scherp als die van slangen.
Laat mij bij U geborgen zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:37

HANNAH810 schreef:

.

ik klaag ontopic op de Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley Engeltje smiley snap je.
Maar als iemand een aantal postings terug naar anderen opmerkingen maakt over dat ze niet moeten klagen dan wekt dat irri. En om dan steeds te klagen over het off-topic zijn sja heeft geen nut, gebeurt toch en iemand die op het forum schrijft en nooit offtopic gaat, ben ik hier nog niet tegengekomen.
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:39

PIETER649 schreef:

Je houdt Annette veel langer vol Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:40

PIETER649 schreef:

jawel, wel ff op de profielfoto letten hè? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:40

HANNAH810 schreef:
ook is er nog de mogelijkheid
om mijn handen opnieuw te vouwen
en ontvluchtend aan de dingen van de tijd
mijn leven Hem opnieuw toe te vertrouwen.

dan hef ik mijn hart op, zonder te vluchten.
hoort Hij al mijn zuchten,
en komt Hij mijn circel binnen,
om in mij opnieuw met ZIJN plan te beginnen.

dan kan ik met al mijn fouten en mijn zorgen
beginnen aan een nieuwe morgen
wetend dat Hij naast mij zal gaan
mijn leven lang, tot ik voor Zijn troon mag staan.

dan mag ik wérkelijk groeien naar omhoog;
en heelt Hij gebroken harten
die in hun zonden en ellenden
tot Hem zich ter genezing wenden.

dan mag ik me werkelijk aan Hém geven
en Hij leid dan mijn leven,
hoe het dan ook mag gaan.
ik weet dat Hij mijn Leidsman zal zijn;
tot ik eenmaal, volmaakt, voor HEM zal staan!!

.

Dat is een mooie meer christelijke variant.
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:41

COOTJE711 schreef:
lekker voor op de Bbq Kwijlende smiley Knipoog smiley

Zieke smiley Kotsende smiley ik hoef niet
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:42

YELNIN491 schreef:
Zieke smiley Kotsende smiley ik hoef niet

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:42

HANNAH810 schreef:

Als dit juist is, geeft het al aan hoezeer het begrip erfzonde in de praktijk fout heeft gewerkt. Kan dit niet verplicht opgenomen worden in de preken van kerken die met het begrip erfzonde de fout in zijn gegaan?

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 6 december 2011, 21:45
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 december 2011, 21:43

COOTJE711 schreef:
jawel, wel ff op de profielfoto letten hè? Knipoog smiley

relaties komen relaties gaan
maar sommige fotoos blijven altoos maar staan
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3272 3273 3274 3275 3276 3277 3278 ... 6194 Volgende
Pagina 3275 van 6194