ChristianMatch
 


Forum

Afgodendienst in de kerk
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 november 2010, 19:25
 
‘If you just close your eyes, you can feel the enemy’, zong de Ierse band U2 begin jaren negentig. Je hoeft je ogen maar te sluiten om te voelen dat er een vijand is. Het grootste gevaar bevindt zich niet buiten, maar binnenin ons (Marcus 7:20). Dit geldt ook voor de kerk. Vorige week betoogde de anglicaanse theoloog Chris Wright (foto) op het Lausanne congres in Kaapstad: ‘Het grootste probleem voor de zending van de kerk is niet vervolging, ook niet de weerstand van de wereld, maar de zonde van Gods eigen volk. Het falen van zijn uitverkoren kinderen doet God meer pijn dan het falen van de wereld’ (Nederlands Dagblad, 23 oktober 2010).

Zowel Jesaja als Paulus waarschuwen in de Bijbel voor het dienen van afgoden. Volgens Wright maken christenen zich daar vandaag opnieuw schuldig aan. Hij wees op het streven naar macht, naar populariteit en succes en naar een leven in luxe. In plaats daarvan moeten navolgers van Christus zich richten op ‘eenvoud, nederigheid en integriteit’.

Emotioneel gedoe

Vooral voor mensen die veel op podia staan, is dat geen eenvoudige opdracht. Toch zijn er goede voorbeelden te noemen, zoals de Amerikaanse zanger Keith Green (1953 - 1982). Hij streed vurig om zijn integriteit als christen te behouden. Zijn vrouw Melody herinnert zich hoe Keith aan het begin van een optreden tegen haar zei: ‘Ik voel de verleiding aan mij trekken op het podium de mensen te manipuleren, door dingen te zeggen die hen emotioneel raken. Maar ik wil niet in oppervlakkig emotioneel gedoe verzeild raken.’

Keith Green geloofde, net als Chris Wright, dat een falende kerk de grootste bedreiging vormt voor ons getuigenis. ‘De wereld om ons heen is op weg naar de hel', zei hij eens tegen een groep christenen. 'Niet door het communisme, de televisie, drugs, seks, alcohol of de duivel, maar de door de kerk. Het is onze schuld!’

Plastic evangelie

De zanger betoogde dat veel christenen een ‘plastic evangelie' verkondigden: ‘Ik geloof met mijn hele hart dat Jezus zich zou schamen voor de meeste evangelieverkondiging die vandaag de dag plaatsvindt. Hoe durven wij in vredesnaam het evangelie te veranderen! We halen de meest vitale elementen eruit en vervangen ze door eigen verzinsels. Wat wij nu horen is een bloedeloos evangelie. Verwijder het bloed uit de verkondiging van het evangelie, en je verwijdert de kracht om de duivel en zijn macht over de ziel van de mensen te overwinnen.’

Woorden die nog steeds actueel zijn. Durven wij het evangelie te brengen in onverdunde vorm?

Door Gertjan de Jong op www.habakuk.nu

Gertjan de Jong is redactioneel medewerker voor www.habakuk.nu en De Oogst, het maandblad van stichting Tot Heil des Volks.


Laatst aangepast door
ZINGA672
op dinsdag 2 november 2010, 19:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 november 2010, 20:42
 
amen.

maar je merkt het door de hele dienst/liturgie vandaag de dag in evengelisch nederland dat zaken als zonde, bekering, hel, bloed en kruis naar de achtergrond geschoven worden en de liefde en zegeningen voorop komen, dus wat God voor ons kan doen. mens gericht, niet God gericht. zal me niks verbazen dat het wat te maken heeft met onze westerse ik-centrale consumeer cultuur.

is God een doel of een middel?

paris readhead heeft op you tube een mooie preek over deze zaken, genoemd: ten shekkels and a shirt.


Laatst aangepast door
DAVID923
op dinsdag 2 november 2010, 20:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:05
 
DAVID923 schreef:
is God een doel of een middel?

Dat is idd heel kernachtig weergegeven.

Ik loop er ook vaak tegenaan: "God wil dat je gelukkig bent...". Maar een Evangelie dat niet met hetzelfde enthousiasme (zonder schaamrood op je kaken) in bijv. Noord-Korea kan worden gebracht als hier in ons rijke landje, vind ik niet zo geloofwaardig.

GrZ!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:12
 
ZINGA672 schreef:
Dat is idd heel kernachtig weergegeven.

Ik loop er ook vaak tegenaan: "God wil dat je gelukkig bent...". Maar een Evangelie dat niet met hetzelfde enthousiasme (zonder schaamrood op je kaken) in bijv. Noord-Korea kan worden gebracht als hier in ons rijke landje, vind ik niet zo geloofwaardig.

GrZ!

Ook daar kan dat evangelie gerust gebracht worden toch? Gelukkig zijn is wellicht meer dan wat je er soms maar al te snel voor invult... Er zijn mensen die allerlei teleurstellingen en moeiten meemaken, maar die zich toch gelukkig weten...veelal geholpen door hun geloof!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:27
 
HENK710 schreef:
Ook daar kan dat evangelie gerust gebracht worden toch? Gelukkig zijn is wellicht meer dan wat je er soms maar al te snel voor invult... Er zijn mensen die allerlei teleurstellingen en moeiten meemaken, maar die zich toch gelukkig weten...veelal geholpen door hun geloof!

Dat is niet wat ik bedoel Henk. Ik loop regelmatig tegen een soort 'welvaartsgeloof' aan. "God wil dat je gelukkig bent" impliceert dan dat je dus ook zult genezen, een baan zult vinden, al je problemen zullen worden opgelost en God altijd in alle materiële noden zal voorzien. En hoewel ik al veel wonderen heb meegemaakt zijn er ook zieken die niet genezen en problemen die niet worden opgelost. Zo'n evangelie lijkt me lastig te verkondigen in een omgeving waar christenen lijden door ziekte of vervolging.

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:33
 
ZINGA672 schreef:
Dat is niet wat ik bedoel Henk. Ik loop regelmatig tegen een soort 'welvaartsgeloof' aan. "God wil dat je gelukkig bent" impliceert dan dat je dus ook zult genezen, een baan zult vinden, al je problemen zullen worden opgelost en God altijd in alle materiële noden zal voorzien. En hoewel ik al veel wonderen heb meegemaakt zijn er ook zieken die niet genezen en problemen die niet worden opgelost. Zo'n evangelie lijkt me lastig te verkondigen in een omgeving waar christenen lijden door ziekte of vervolging.

GrZing!

Dat welvaartsevangelie is inderdaad niet echt iets om vrolijk van te worden. Want ik geloof zeker dat er onvolmaaktheid kan blijven bestaan ondanks diepe wensen van mensen, zonder dat dit betekent dat er sprake zou zijn van te weinig geloof... Geluk zit niet in leven zonder ziekte in rijkdom etc.


Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 2 november 2010, 21:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERNSTJAN522





Berichten: 41

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 november 2010, 22:23
 
ZINGA672 schreef:
Dat is niet wat ik bedoel Henk. Ik loop regelmatig tegen een soort 'welvaartsgeloof' aan. "God wil dat je gelukkig bent" impliceert dan dat je dus ook zult genezen, een baan zult vinden, al je problemen zullen worden opgelost en God altijd in alle materiële noden zal voorzien. En hoewel ik al veel wonderen heb meegemaakt zijn er ook zieken die niet genezen en problemen die niet worden opgelost. Zo'n evangelie lijkt me lastig te verkondigen in een omgeving waar christenen lijden door ziekte of vervolging.

GrZing!
Inderdaad. Ik krijg dat soms ook te horen in bepaalde gemeentes.
Derek Prince was ook zo'n aanhanger (als je niet rijk bent/getrouwd/gezond/een baan hebt, dan heeft God je niet gezegend) hoewel ik dat niet direkt opmerk uit zijn boek "In Gods Aanwezigheid" waar ik tegenwoordig aan het doorlezen ben. Daar zie ik dat ik, als 30 jaar christen, nog niet eens voor een kwart op weg ben naar werkelijke aanbidding... maar gelukkig is de rest genade....
Knipoog smiley

EJ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 november 2010, 22:49
 
ERNSTJAN522 schreef:
Inderdaad. Ik krijg dat soms ook te horen in bepaalde gemeentes.
Derek Prince was ook zo'n aanhanger (als je niet rijk bent/getrouwd/gezond/een baan hebt, dan heeft God je niet gezegend) hoewel ik dat niet direkt opmerk uit zijn boek "In Gods Aanwezigheid" waar ik tegenwoordig aan het doorlezen ben. Daar zie ik dat ik, als 30 jaar christen, nog niet eens voor een kwart op weg ben naar werkelijke aanbidding... maar gelukkig is de rest genade....
Knipoog smiley

EJ

Hey, ik heb veel gelezen (en geluisterd) naar Derek Prince, maar dat heb ik bij hem nu juist niet gehoord. Hoe kom jij hierbij?

GrZ!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1