ChristianMatch
 


Forum

Het dodenrijk
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: zondag 23 januari 2011, 14:34
 
Wat betekent in jullie ogen het dodenrijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: maandag 24 januari 2011, 00:17
 
...

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op woensdag 1 juni 2011, 09:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERT856





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: maandag 24 januari 2011, 00:30
 
MARYLIEN613 schreef:
Het dodenrijk gaat volgens mij om die mensen die zich koppig blijven verzetten tegen de Vader en de Heer Jezus,
die blijven weigeren Hem aan te nemen als hun Verlosser,
Dit slaat volgens mij zowel op de ongelovigen die er maar op los leven zonder zich om God te bekommeren,
als op de overledenen die ook gestorven zijn zonder Christus aan te nemen, zonder geloof.

Dat is ook mooi verwoord, meestal zijn verklaringen onduidelijk en verschillent door verschillende belevingen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 januari 2011, 23:06
 
Het dodenrijk is in mijn ogen een schimmige wereld die vast zit in je brein! Er is helemaal niemand die dit op een realistische manier kan uitleggen en/of verklaren! Dus dat het zou kunnen bestaan, oké, maar wel en alleen in je eigen belevingswereld! Ik heb en kan er niks mee, en daardoor bestaat het voor mij niet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 januari 2011, 23:08
 
MARYLIEN613 schreef:
Het dodenrijk gaat volgens mij om die mensen die zich koppig blijven verzetten tegen de Vader en de Heer Jezus,
die blijven weigeren Hem aan te nemen als hun Verlosser,
Dit slaat volgens mij zowel op de ongelovigen die er maar op los leven zonder zich om God te bekommeren,
als op de overledenen die ook gestorven zijn zonder Christus aan te nemen, zonder geloof.

En die mensen "zitten" nu in de hel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 januari 2011, 03:55
 
...

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op donderdag 2 juni 2011, 11:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 januari 2011, 12:20
 
Lucas 16:

De rijke man en de arme Lazarus
19 En er was een rijk man, die gekleed ging in purper en fijn linnen en elke dag schitterend feest hield. 20 En er was een bedelaar, Lazarus genaamd, vol zweren, 21 nedergelegd bij zijn voorportaal, die verlangde zijn honger te stillen met wat van de tafel van de rijke afviel; zelfs kwamen de honden zijn zweren likken. 22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. 25 Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn. 26 En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen. 27 Doch hij zeide: Dan vraag ik u, vader, dat gij hem naar het huis van mijn vader zendt, want ik heb vijf broeders. 28 Laat hij hen dan ernstig waarschuwen, dat ook zij niet in deze plaats der pijniging komen. 29 Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren. 30 Doch hij zeide: Neen, vader Abraham, maar indien iemand van de doden tot hen komt, zullen zij zich bekeren. 31 Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen.

In dit bijbelgedeelte spreekt Jezus over het dodenrijk. De kant waar de rijke man zit en Lazarus (en Abraham) kan observeren en zelfs kan converseren met Abraham.
Ook al is het een verhaal wat Jezus vertelde, ik denk juist omdat Jezus dit vertelde er een boodschap in zit en je het serieus mag nemen.

Ik vraag me af of de plek waar Abraham (en Lazarus) is/ zijn, ook het dodenrijk genoemd wordt, het is mij wel duidelijk dat in dit voorbeeld de rijke man daar in het dodenrijk zit.
In dit verhaal wat Jezus vertelt zie je wel dat Abraham naar het dodenrijk kan communiceren, maar of hij daar zelf is... ? het is wel duidelijk dat hij aan de andere kant zit, de kant van waar God nabij is.

Voor mij is dit verhaal 1 van de voorbeelden dat er herkenning is na dit leven...

En Arend, ik geloof wel degelijk dat er straks een onderscheid is tussen de plek van mensen die wel geloven dat Jezus de Zoon van God is en mensen die Jezus afwijzen.
Ik denk zelf dat de hel, de plaats is waar God niet is...
En aangezien God liefde is, lijkt me dat geen fijne plek, "zonder liefde", maar voor mij belangrijker "zonder Gods aanwezigheid", voor mij is dat alleen al een hel...

Ik hoop echt Arend dat je meer open gaat staan voor wie God persoonlijk wil zijn voor jou... maar het is aan jou om het aan te nemen, te geloven dat Hij er voor je wil zijn... maar het is een relatie... en God kiest ervoor om in liefde uit te reiken naar de mens... !!

sorry, laatste stukje is ff offtopic.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zaterdag 29 januari 2011, 12:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 januari 2011, 12:27
 
EVA685 schreef:
Wat betekent in jullie ogen het dodenrijk?

Ik denk Eva dat het een tussenstation is... mogelijk alleen voor de mensen die Jezus hebben afgewezen.
Ik geloof persoonlijk ook dat er een tussenstation is voor gelovigen... die bij God zijn na hun dood en voor de wederkomst van Jezus er is.

God heeft ons (gelovigen) een nieuwe hemel en een nieuwe aarde beloofd... en ik denk dat dat pas komt nadat Jezus terug is gekomen... en na dat 1000 jarig rijk...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GIBBY159





Berichten: 391

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 januari 2011, 12:45
 
Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 13:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 januari 2011, 13:55
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik denk Eva dat het een tussenstation is... mogelijk alleen voor de mensen die Jezus hebben afgewezen.
Ik geloof persoonlijk ook dat er een tussenstation is voor gelovigen... die bij God zijn na hun dood en voor de wederkomst van Jezus er is.

God heeft ons (gelovigen) een nieuwe hemel en een nieuwe aarde beloofd... en ik denk dat dat pas komt nadat Jezus terug is gekomen... en na dat 1000 jarig rijk...




Waarom ik dit heb geplaatst Suus, op de tv werd gezegd door een voorganger, dat Lazarus diep uit het dodenrijk opstond.
Daarom dacht ik hij mag opstaan, is een goed mens Smiley die vol vragen zit
En voor mij was het een voorbeeld van....eens zulen de graven opengaan.
Maar ja........zal wel een kromme gedachte zijn Twijfelende smiley

Zo staat er ook ergens dat er 7 hemelen zijn, zijn dat dan al die tusssenportalen?


Laatst aangepast door
EVA685
op zaterdag 29 januari 2011, 13:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 januari 2011, 13:57
 
GIBBY159 schreef:
Dodenrijk..........staat in de Concordantie op de Bijbel uitvoerig aangegeven met aanwijzingen op veel toepasselijke Bijbel gedeelten. Succes met het opzoeken. Lachende smiley




Concordantie heb ik niet........maar zal eens gaan goochelen Knipoog smiley
Bedankt Gibby.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 januari 2011, 14:09
 
Heel interressant als je bij google dodenrijk opzoekt, doe maar eens, zelfs Jezus is daar geweest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 30 januari 2011, 22:53
 
EVA685 schreef:
Waarom ik dit heb geplaatst Suus, op de tv werd gezegd door een voorganger, dat Lazarus diep uit het dodenrijk opstond.
Daarom dacht ik hij mag opstaan, is een goed mens Smiley die vol vragen zit
En voor mij was het een voorbeeld van....eens zulen de graven opengaan.
Maar ja........zal wel een kromme gedachte zijn Twijfelende smiley

Zo staat er ook ergens dat er 7 hemelen zijn, zijn dat dan al die tusssenportalen?

Ik weet niet of de reden dat Lazarus zeg maar aan de goede kant zat was dat hij een goed mens was.
Ik weet dat hij arm was, maar ik denk dat je geloof daarin de doorslag geeft...
Abraham zat daar vanwege zijn geloof in God, en ook wij mogen bij God zijn als we in Zijn Zoon geloven...
Ik dacht altijd dat Abraham behouden was vanwege wat hij deed, maar laatst viel het me op dat het was door zijn geloof in God (dat Hij bij machte was hetgeen te doen wat Hij aan Abraham beloofd had bijv.).

Ik snap niet goed hoe je eraan komt dat Lazarus opstond uit het dodenrijk... waar lees je dat Eva ?
Weet je, een voorganger of predikant weet natuurlijk veel, maar ik denk dat het altijd de bedoeling is dat je zelf toetst of het wel de waarheid is.

Groetjes, Susannah


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zondag 30 januari 2011, 23:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: woensdag 2 februari 2011, 17:09
 
Ik snap niet goed hoe je eraan komt dat Lazarus opstond uit het dodenrijk... waar lees je dat Eva ?
Weet je, een voorganger of predikant weet natuurlijk veel, maar ik denk dat het altijd de bedoeling is dat je zelf toetst of het wel de waarheid is.

Groetjes, Susannah[/quote]

Hoi Susannah las net een stukje over de dodenrijk op het internet

Wat is het dodenrijk?

Als het om sterven en dood gaat, komen wij in het Oude Testament het woord ‘sheol’ tegen en in het Nieuwe Testament ‘hades’. Die woorden worden vertaald met ‘dodenrijk’. De vraag waarop wij nu antwoord willen hebben, is: Is het Griekse woord ‘hades’ dan de vertaling van het Hebreeuwse woord ‘sheol’? Betekenen die woorden hetzelfde?


Eigenlijk verklaart het Woord van God zichzelf. In Handelingen 2:27 zegt Petrus over de Heer Jezus: ‘omdat Gij mijn ziel niet aan het dodenrijk zult overlaten, noch uw heilige ontbinding doen zien’.


Petrus haalt daar Psalm 16:10 aan. Daarin staat inderdaad ‘sheol’. Het Grieks (d.w.z.: de Griekse vertaling van het Oude Testament, de Septuaginta) heeft daar ‘hades’ staan.


Als in het oude Israël gevraagd werd: wat gebeurt er met de ziel, als een mens sterft?, dan was het antwoord een ophalen van de schouders. Het betekende voor iemand in die tijd zoveel als: dat is onzeker, twijfelachtig, vragend – ‘sheol’, m.a.w.: is er niet meer, is weg, opgehouden te bestaan.


In de Septuaginta, vertaalde men ‘sheol’ met ‘hades’. Dat betekent: onwaarneembaar.


Nu moet het niet zo zijn, dat wij ‘sheol’ gaan vullen met de betekenis, die ‘hades’ volgens Griekse voorstellingen heeft. Daar is het de onderwereld, de plaats waar de zielen van overledenen zich zouden bevinden. Het uitgangspunt is en blijft het Hebreeuwse woord. Dat is bepalend hoe wij het Griekse woord moeten begrijpen!


Ik geef u enkele schriftverzen waar de ziel met ‘sheol’ in verband wordt gebracht. Psalm 30:4 – daar staat ‘mij’, letterlijk: ‘mijn ziel’; Psalm 49:16 – er staat ‘mijn leven, terwijl er letterlijk ‘mijn ziel’ staat. Zie ook Psalm 86:13 en 89:49.


Wij kijken naar het Nieuwe Testament. Wat leert de Here Jezus? In Johannes 11:11 zegt Hij over Lazarus, dat hij gestorven is. Hij wekt hem op uit de dood.


Wat valt u op, als u die gebeurtenis leest? Inderdaad, er wordt niets gezegd over wat Lazarus in de dood heeft meegemaakt. Niemand vraagt ernaar. U weet waarschijnlijk het antwoord. Elke Jood wist, dat er in de dood geen bewust ‘zijn’ is. De Heer vergelijkt de dood hier met slapen.


Dat betekent, dat het oudtestamentische ‘sheol’ en het nieuwtestamentische ‘hades’ hetzelfde aanduiden. Als de geest terugkeert naar God en het lichaam in het graf wordt neergelegd, is de ziel ‘hades’, niet langer waarneembaar. De N.B.G.-vertaling vertaalt dat met ‘dodenrijk’.


U weet hoe de Schriften spreken over dood en doodgaan. Maar misschien speelt door uw hoofd de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus. Daar wordt, zegt u misschien, toch over de ‘hel’ gesproken?!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: woensdag 2 februari 2011, 21:32
 
Leuke, interessante vragen en antwoorden!
Wat ik me dan nog afvraag: De boosdoener (HSV) die naast Jezus aan het kruis hing, wordt door Jezus verzekerd dat hij nog diezelfde dag in het paradijs zal zijn met Hem (Lukas 23,43). Verder staat er in 1. Petrus 4,6 dat aan de doden het evangelie gepredikt is (door Jezus zelf mijn inziens, zie 1. Petrus 3,19). Dus aan de "slapenden" is gepredikt.. die volgens mijn logica danwel daarvoor wakker gemaakt zijn, danwel niet echt slapen in het "dodenrijk" wat ik voor mezelf even defineer als het "rijk" waar zielen van overleden mensen verblijven totop de dag van het laatste oordeel. Waarbij er ook in dit dodenrijk kennelijk al een verschil gemaakt is tussen mensen.. want de rijke man in het verhaal van Lazarus was toch overduidelijk niet in het paradijs waar Jezus over verteld aan de misdadiger aan het kruis.. of ik moet het hele verhaal van het paradijs nog eens heel goed bestuderen...
Groetjes,
Dennis


Laatst aangepast door
DENNISS669
op woensdag 2 februari 2011, 21:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANS764





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: maandag 14 februari 2011, 21:30
 
EVA685 schreef:
Wat betekent in jullie ogen het dodenrijk?
Twee kanten, namelijk de schoot van Abraham waar alle gelovigen van voor het kruis naar toe gingen, óók de moordenaar die naast de Here Jezus hing.
En aan de andere kant van de kloof waar de rijke man in vlammen vertoeft en Abraham vraagt of lazarus zijn tong verkoele opdat hij zijn vinger in water dope.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1