ChristianMatch
 


Forum

De juiste volgorde in de liefde.
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MADELIEF469





Berichten: 86

BerichtGeplaatst: woensdag 16 februari 2011, 09:04
 
up
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REBECCA667





Berichten: 102

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 07:31
 
MAR907 schreef:
Plicht zonder liefde maakt verdrietig.
Verantwoordelijkheid zonder liefde maakt onverbiddelijk.
Gerechtigheid zonder liefde maakt hard.
Waarheid zonder liefde maakt kritisch.
Opvoeding zonder liefde maakt weerbarstig.
Verstand zonder liefde maakt geslepen.
Vriendelijkheid zonder liefde maakt huichelachtig.
Orde zonder liefde maakt kleingeestig.
Kennis van zaken zonder liefde maakt hoogmoedig.
Macht zonder liefde maakt gewelddadig.
Eer zonder liefde maakt ijdel.
Bezit zonder liefde maakt gierig.
Geloof zonder liefde maakt fanatiek.

ik zou heel graag willen weten waar je deze tekst vandaan hebt. ik vind het mooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 17:44
 
MAR907 schreef:
Plicht zonder liefde maakt verdrietig.
Verantwoordelijkheid zonder liefde maakt onverbiddelijk.
Gerechtigheid zonder liefde maakt hard.
Waarheid zonder liefde maakt kritisch.
Opvoeding zonder liefde maakt weerbarstig.
Verstand zonder liefde maakt geslepen.
Vriendelijkheid zonder liefde maakt huichelachtig.
Orde zonder liefde maakt kleingeestig.
Kennis van zaken zonder liefde maakt hoogmoedig.
Macht zonder liefde maakt gewelddadig.
Eer zonder liefde maakt ijdel.
Bezit zonder liefde maakt gierig.
Geloof zonder liefde maakt fanatiek.

doet mij direct denken aan 1 Korintiërs 13: 4-8
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REBECCA667





Berichten: 102

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 19:47
 
MARYLIEN613 schreef:
doet mij direct denken aan 1 Korintiërs 13: 4-8

mij ook, alleen is het in tegen gestelde richting gezet. en dat vind ik er ook zo mooi aan. Lachende smiley

als je dat doet zonder liefde is het dit, als je dat doet zonder liefde is het dat.

(ik vind het zo mooi dat ik het hier in mijn huis zou willen ophangen. en als het dan al ergens op te vinden is hoef ik het zelf niet ergens op te verwerken. Verlegen lachende smiley Verlegen lachende smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 20:01
 
trek mar dan maar eens aan zn jasje rebecca; hij kan erg veel afbeeldingen vinden op internet namelijk; met super achtergronden enzo;
is hij een ster in!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REBECCA667





Berichten: 102

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 20:13
 
HANNAH810 schreef:
trek mar dan maar eens aan zn jasje rebecca; hij kan erg veel afbeeldingen vinden op internet namelijk; met super achtergronden enzo;
is hij een ster in!

Lachende smiley oke doe ik Lachende smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 12:44
 
CHATULIEM619 schreef:
Dat waag ik dus te betwijfelen. Ieder mens kan liefhebben, zij het in meerdere of mindere mate. Tegenwoordig zie ik dat in evangelisch NL heel sterk de nadruk gelegd wordt op de mens. Deze mens moet genezen worden. En zo wordt deze tekst vaak gebruikt. Je hoeft niet van je naaste te houden, omdat je nog niet genoeg van je zelf houdt. En dan gaat men braaf naar allerlei conferenties toe om maar weer aan zichzelf te werken.
In deze tekst ligt de nadruk op de naaste, niet op jezelf. En wij hebben het juist omgedraaid.

Denk inderdaad dat het een misvatting is om te stellen dat je eerst van jezelf moet houden en daarna van de ander. Dat is ook niet de boodschap die Jezus ons geeft. Kijk nog eens mee:

In Marcus 12:
29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’

In Lucas 10:
26 Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ 27 De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ 28 ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven

Als je de Bijbel contextueel leest, zul je zien dat Jezus deze twee uitspraken doet in de periodes die voor het laatste Pesachmaal liggen.
Maar op een later moment, tijdens het Pesachmaal, geeft Jezus een nieuw gebod. Johannes 13:34:
34 Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. 35 Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’

Kortom: je moet niet eerst jezelf leren liefhebben voordat je de ander liefhebt. Je moet anderen liefhebben, op de manier waarop Jezus jou lief heeft gehad. Dit neemt niet weg dat je jezelf mag liefhebben, juist omdat God jou liefheeft en accepteert zoals je bent. Maar een ieder die meent dat in de Bijbel staat dat hij of zij eerst van zichzelf moet houden voordat hij zijn naaste lief kan hebben, rukt de Bijbelteksten uit Marcus en Lucas volledig uit zijn verband en laat zien dat hij de tekst uit Johannes 13 blijkbaar even heeft gemist. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 13:04
 
Heb Uw Naaste Lief - Wat is de oorsprong van deze populaire uitdrukking?


Heb Uw Naaste Lief - Het Antwoord van Christus op Religie
"Heb Uw naaste lief" was gedeeltelijk het antwoord van Jezus toen de Farizeeën, de grootste religieuze groepering in die tijd, Hem vroegen wat het hoogste gebod in de Wet was (zie Matteüs 22:36-40). Deze religieuze leiders hadden het classificeren van de verschillende wetten en het aanbrengen van gradaties hierin bijna tot een kunst verheven, en toen zij deze vraag stelden was hun doel dus om Jezus op de proef te stellen. Zijn antwoord deed hen verstomd staan: Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 18:59
 
LEONARD480 schreef:
Heb Uw Naaste Lief - Wat is de oorsprong van deze populaire uitdrukking?


Heb Uw Naaste Lief - Het Antwoord van Christus op Religie
"Heb Uw naaste lief" was gedeeltelijk het antwoord van Jezus toen de Farizeeën, de grootste religieuze groepering in die tijd, Hem vroegen wat het hoogste gebod in de Wet was (zie Matteüs 22:36-40). Deze religieuze leiders hadden het classificeren van de verschillende wetten en het aanbrengen van gradaties hierin bijna tot een kunst verheven, en toen zij deze vraag stelden was hun doel dus om Jezus op de proef te stellen. Zijn antwoord deed hen verstomd staan: Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.

Klopt helemaal Leonard, meer het ging dus even om de volgorde: moet je eerst jezelf liefhebben om vervolgens je naaste lief te hebben als jezelf? Ik denk het niet. Je mag jezelf aanvaarden, zoals God je aanvaard. Het is echter geen kwestie van eerst dit of eerst dat, maar juist een combinatie van. Daarom nogmaals de tekst uit Johannes 13:
34 Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. 35 Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’

JEn de tekst uit Johannes 15: 9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: 10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12 Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad.

Jezus geeft ons de opdracht om elkaar lief te hebben zoals Hij ons heeft lief gehad. Als je dat doet, leef je automatisch de tien geboden na, niet zozeer omdat je vind dat je je aan die wetten moet houden, maar juist omdat je de ander liefhebt op de manier waarop Jezus jou heeft lief gehad, omdat je Zijn voorbeeld wilt volgen in jou dagelijks leven.


Laatst aangepast door
LISA610
op dinsdag 1 maart 2011, 19:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 20:06
 
LISA610 schreef:
Klopt helemaal Leonard, meer het ging dus even om de volgorde: moet je eerst jezelf liefhebben om vervolgens je naaste lief te hebben als jezelf? Ik denk het niet. Je mag jezelf aanvaarden, zoals God je aanvaard. Het is echter geen kwestie van eerst dit of eerst dat, maar juist een combinatie van. Daarom nogmaals de tekst uit Johannes 13:
34 Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. 35 Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’

JEn de tekst uit Johannes 15: 9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: 10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. 11 Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 12 Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad.

Jezus geeft ons de opdracht om elkaar lief te hebben zoals Hij ons heeft lief gehad. Als je dat doet, leef je automatisch de tien geboden na, niet zozeer omdat je vind dat je je aan die wetten moet houden, maar juist omdat je de ander liefhebt op de manier waarop Jezus jou heeft lief gehad, omdat je Zijn voorbeeld wilt volgen in jou dagelijks leven.

Helemaal amen Lisa.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAUREEN217





Berichten: 101

BerichtGeplaatst: donderdag 31 maart 2011, 16:22
 
Reactie, ik vind om te beginnen het gedicht van Mar( zeg ik het goed?) prachtig.
En Lisa wat jij zei over de liefde vanuit de bijbel, ik kan niet anders zeggen à amen, het zij zo. Mooi.
Zelf ben ik een tijdje bezig geweest met dit onderwerp, het boeit mij enorm. Ik weet dat dit het grootste gebod van de Here is.ik geloof zelfs dat Liefde de grootste sleutel en wapen is, die wij hebben. Maar HO is die liefde, en wat bedoeld de Here ermee. Ik kan alleen mij ervaring vertellen. Eigenlijkheeft ieder wel gelijk, heb een ander lief, gelijk jezelf, is zeer terecht, weet je als je faat zoeken kom je erachter dat Liefde heel diep gaat, heel diep, wij moeten streven naar de Goddelijke liefde, die staat in corinthebrieven, al ik het goed heb. Als iemand je vraagt voor een mijl, ga er twee, als iemand je een klap geeft in het gezicht, geefhem ook de andere kant.ik heb hetmeegemaakt in deker, dtje niets te doen datmensen lelijkover je praten, meestal hebben zij een probleem en fixeren dat op jou, blijf je in die Goddelijke liefde, dan kan je dit overwinnen. liefde overwint alles, zelfs de vijand vlugt hiervoor, hij kan er niet tegen.Liefde is mooi en zuiver.liefde is durven zeggen, ik hou van jou, ongacht hetgeen jij hebt gedaan. Wij moeten leren niet der persoon aan te zien, maar hetgeen wat de mens beweegt zo te doen, en die aan te spreken, niet de mens, die is zwak, de dingen meer geestelijk aan te pakken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3