ChristianMatch
 


Forum

geweten
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 00:40
 
woensdagavond hoop ik de bijbelstudie te kunnen bijwonen (hoop dat ik mijn verlof krijg) over "Het geweten".

Wat denken jullie hierover?
Soms is een geweten zo helder maar soms vind ik moeilijk onderscheid te maken tussen een eigen geweten en satan die je maar blijft overtuigen dat je verkeerd bent,
Wat is jullie ervaring hierbij?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 08:58
 
MARYLIEN613 schreef:
woensdagavond hoop ik de bijbelstudie te kunnen bijwonen (hoop dat ik mijn verlof krijg) over "Het geweten".

Wat denken jullie hierover?
Soms is een geweten zo helder maar soms vind ik moeilijk onderscheid te maken tussen een eigen geweten en satan die je maar blijft overtuigen dat je verkeerd bent,
Wat is jullie ervaring hierbij?

je geweten is je innerlijk besef van goed en kwaad
dit heeft ook te maken van wat je thuis als waarden en normen meegekregen hebt vanuit je opvoeding
en als je dan op een punt komt dat je geloofd in God en Gods woord (de bijbel) leest kun je toetsen of dit geweten in 1 lijn staat met wat God als het verschil aangeeft tussen goed en kwaad
en als satan je blijft overtuigen dat je verkeerd bent of dergelijke toets het dan aan Gods woord en als het om iets gaat wat fout ging en wat je oprecht beleden hebt bij God en vergeving gevraagd en datgene niet meer doet en het wordt toch steeds weer in je gedachten gebracht hoe slecht je wel niet bent mag je uitspreken op grond van Gods woord dat je vergeven bent en de boze geen recht heeft om je er steeds weer mee te confronteren want God heeft het dan al lang weggedaan in de diepte der zee
wij zeggen dan ook altijd erbij een bordje verboden te vissen Knipoog smiley
dus door de genade van Jezus zijn wij vrijgekocht en heeft de boze geen recht meer om je aan te klagen als je dat belijdt en in die zekerheid staat doet het je geen pijn of dergelijke als de boze weer als een briesende leeuw rondgaat om te zien wie hij verslinden kan .
als je eerlijk naar jezelf en God bent weet je echt wel door je geweten wat voor keuzes tussen goed en kwaad je moet maken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIA576





Berichten: 341

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 13:50
 
GRACE585 schreef:
je geweten is je innerlijk besef van goed en kwaad
dit heeft ook te maken van wat je thuis als waarden en normen meegekregen hebt vanuit je opvoeding
en als je dan op een punt komt dat je geloofd in God en Gods woord (de bijbel) leest kun je toetsen of dit geweten in 1 lijn staat met wat God als het verschil aangeeft tussen goed en kwaad
en als satan je blijft overtuigen dat je verkeerd bent of dergelijke toets het dan aan Gods woord en als het om iets gaat wat fout ging en wat je oprecht beleden hebt bij God en vergeving gevraagd en datgene niet meer doet en het wordt toch steeds weer in je gedachten gebracht hoe slecht je wel niet bent mag je uitspreken op grond van Gods woord dat je vergeven bent en de boze geen recht heeft om je er steeds weer mee te confronteren want God heeft het dan al lang weggedaan in de diepte der zee
wij zeggen dan ook altijd erbij een bordje verboden te vissen Knipoog smiley
dus door de genade van Jezus zijn wij vrijgekocht en heeft de boze geen recht meer om je aan te klagen als je dat belijdt en in die zekerheid staat doet het je geen pijn of dergelijke als de boze weer als een briesende leeuw rondgaat om te zien wie hij verslinden kan .
als je eerlijk naar jezelf en God bent weet je echt wel door je geweten wat voor keuzes tussen goed en kwaad je moet maken

Ik ben het helemaal met je eens Grace: als je eerlijk bent t.o God en jezelf, zal je geweten (God's stem) je leren hoe je moet handelen.
Toch zou ik er nog wel een kanttekening bij willen maken: het kán zo zijn, dat je van jongs af aan iets is aangeleerd. Bijvoorbeeld: 'als je dat of dat doet, ben je slecht.' Wanneer je dat maar lang genoeg hoort, lijkt het of je geweten tegen je zegt, dat je slecht bent, als je het toch doet. Is dat dan ook (van) God? Ik geloof het niet.
Zo heb ik een moeder gehad die erg streng was. Té streng. Zelfs toen zij al overleden was, had ik het gevoel, dat ze over mijn schouder meekeek en afkeurend naar me keek. Ik voelde me vaak schuldig als ik mijn eigen keuzes maakte. Je schuldig voelen en een slecht geweten...worden vaak met elkaar vergeleken of op één lijn gezet.
Ik heb mezelf, met God's hulp, los gemaakt van mijn moeder. En mogen leren dat ik mocht gaan leven. Mijn geweten klaagt me nu minder aan dan vroeger...terwijl ik juist eerlijker t.o God en mezelf geworden ben!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 15:22
 
MARIA576 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Grace: als je eerlijk bent t.o God en jezelf, zal je geweten (God's stem) je leren hoe je moet handelen.
Toch zou ik er nog wel een kanttekening bij willen maken: het kán zo zijn, dat je van jongs af aan iets is aangeleerd. Bijvoorbeeld: 'als je dat of dat doet, ben je slecht.' Wanneer je dat maar lang genoeg hoort, lijkt het of je geweten tegen je zegt, dat je slecht bent, als je het toch doet. Is dat dan ook (van) God? Ik geloof het niet.
Zo heb ik een moeder gehad die erg streng was. Té streng. Zelfs toen zij al overleden was, had ik het gevoel, dat ze over mijn schouder meekeek en afkeurend naar me keek. Ik voelde me vaak schuldig als ik mijn eigen keuzes maakte. Je schuldig voelen en een slecht geweten...worden vaak met elkaar vergeleken of op één lijn gezet.
Ik heb mezelf, met God's hulp, los gemaakt van mijn moeder. En mogen leren dat ik mocht gaan leven. Mijn geweten klaagt me nu minder aan dan vroeger...terwijl ik juist eerlijker t.o God en mezelf geworden ben!

ik kan hier inkomen Maria,
je geweten kan heel klaar en duidelijk zijn,
maar je kan je ook schuldig voelen zonder dat hier een reden voor is,
denk dat dit gedeeltelijk komt door te weinig zelfvertrouwen (waar ik soms wel eens mee worstel), en hier weet ik niet altijd of ik mij terecht schuldig moet voelen of niet,
je kan zaken bij God brengen, en er een hele tijd niet meer aan denken,
en dan plots is het er terug,
werkt een geweten met getijen?
kan het zijn dat je jezelf niet vergeven hebt?
soms toch verwarrend vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 maart 2011, 16:26
 
MARIA576 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Grace: als je eerlijk bent t.o God en jezelf, zal je geweten (God's stem) je leren hoe je moet handelen.
Toch zou ik er nog wel een kanttekening bij willen maken: het kán zo zijn, dat je van jongs af aan iets is aangeleerd. Bijvoorbeeld: 'als je dat of dat doet, ben je slecht.' Wanneer je dat maar lang genoeg hoort, lijkt het of je geweten tegen je zegt, dat je slecht bent, als je het toch doet. Is dat dan ook (van) God? Ik geloof het niet.
Zo heb ik een moeder gehad die erg streng was. Té streng. Zelfs toen zij al overleden was, had ik het gevoel, dat ze over mijn schouder meekeek en afkeurend naar me keek. Ik voelde me vaak schuldig als ik mijn eigen keuzes maakte. Je schuldig voelen en een slecht geweten...worden vaak met elkaar vergeleken of op één lijn gezet.
Ik heb mezelf, met God's hulp, los gemaakt van mijn moeder. En mogen leren dat ik mocht gaan leven. Mijn geweten klaagt me nu minder aan dan vroeger...terwijl ik juist eerlijker t.o God en mezelf geworden ben!

daarom schreef ik ook in mijn stukje dat het ook afhankelijk is vande waarden en normen die je van thuis meekrijgt en vandaaruit gaat toetsen aan Gods woord
als je idd steeds door een vorm van vervloeking gezegd wordt dat je slecht bent ga je je ook idd zo voelen is hetzelfde wanneer je een kind steeds zegt dat ie iets niet kan dan zal ie dat ook nooit uitproberen,
ik denk hierbij ook oa aan het boek van zegen en vloek.
soms beseffen mensen niet eens wat voor vervloekingen men over hun kinderen uitspreekt helaas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 13:30
 
een heel goed boek over het verschil tussen de ziel, geest, geweten en lichaam is: oorlog tegen de heiligen. makkelijk te googelen.

waarschuwing; is niet voor mensne die net tot geloof zijn gekomen, of weinig Bijbelkennis hebben. ook staat het boek in het teken van hoe satan en zijn machten het gebrek aan kennis over deze zaken tegen de christenen gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 14:45
 
DAVID923 schreef:
een heel goed boek over het verschil tussen de ziel, geest, geweten en lichaam is: oorlog tegen de heiligen. makkelijk te googelen.

waarschuwing; is niet voor mensne die net tot geloof zijn gekomen, of weinig Bijbelkennis hebben. ook staat het boek in het teken van hoe satan en zijn machten het gebrek aan kennis over deze zaken tegen de christenen gebruiken.


Niks voor kleingelovigen dus als ik het goed begrijp. Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 15:18
 
VISSER278 schreef:
Niks voor kleingelovigen dus als ik het goed begrijp. Huilende smiley, smiley in tranen

Als vertaler en uitgever van dit boek wil ik graag aangeven dat dit een boek is voor stabiele christenen. Het is hoofdzakelijk voor geestelijk leiders geschreven, zoals voorgangers en pastoraal werkers. Pasbekeerde christenen kunnen het boek beter even laten liggen omdat ze er door in de problemen kunnen komen. Dat doet natuurlijk niets af aan de goede inhoud, maar het is speciaal voor een bepaalde doelgroep geschreven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 22:02
 
DAVID923 schreef:
Als vertaler en uitgever van dit boek wil ik graag aangeven dat dit een boek is voor stabiele christenen. Het is hoofdzakelijk voor geestelijk leiders geschreven, zoals voorgangers en pastoraal werkers. Pasbekeerde christenen kunnen het boek beter even laten liggen omdat ze er door in de problemen kunnen komen. Dat doet natuurlijk niets af aan de goede inhoud, maar het is speciaal voor een bepaalde doelgroep geschreven.

Het is dus meer een aanbeveling voor je eigen boek?
En aangezien ik geen pastoraal medewerker ben of geestelijk leider en ook liever niet door een boek in de problemen wil komen , lijkt het me het beste om dat soort lectuur niet te gaan nuttigen.

Visser , die het dán maar liever bij een kinderbijbel houdt .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 22:26
 
haha nee beste visser, ik quote de de vertaler, dat ben ik niet! haha

en niks mis met de kinderBijbel! ik ben er mee begonnen op 19jarige leeftijd, toen ''het boek'' en daarna pas de ''echte'' Bijbel.

en ja dat boek is inderdaad niet voor een ieder geschreven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 23:53
 
DAVID923 schreef:
haha nee beste visser, ik quote de de vertaler, dat ben ik niet! haha

en niks mis met de kinderBijbel! ik ben er mee begonnen op 19jarige leeftijd, toen ''het boek'' en daarna pas de ''echte'' Bijbel.

en ja dat boek is inderdaad niet voor een ieder geschreven.


Volgens mij heb je op een ander topic ook al reclame gemaakt voor dat boek..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 maart 2011, 23:55
 
MARIA576 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Grace: als je eerlijk bent t.o God en jezelf, zal je geweten (God's stem) je leren hoe je moet handelen.
Toch zou ik er nog wel een kanttekening bij willen maken: het kán zo zijn, dat je van jongs af aan iets is aangeleerd. Bijvoorbeeld: 'als je dat of dat doet, ben je slecht.' Wanneer je dat maar lang genoeg hoort, lijkt het of je geweten tegen je zegt, dat je slecht bent, als je het toch doet. Is dat dan ook (van) God? Ik geloof het niet.
Zo heb ik een moeder gehad die erg streng was. Té streng. Zelfs toen zij al overleden was, had ik het gevoel, dat ze over mijn schouder meekeek en afkeurend naar me keek. Ik voelde me vaak schuldig als ik mijn eigen keuzes maakte. Je schuldig voelen en een slecht geweten...worden vaak met elkaar vergeleken of op één lijn gezet.
Ik heb mezelf, met God's hulp, los gemaakt van mijn moeder. En mogen leren dat ik mocht gaan leven. Mijn geweten klaagt me nu minder aan dan vroeger...terwijl ik juist eerlijker t.o God en mezelf geworden ben!

Hé Maria. Ken jij heet boek "de fascinerende vrouw" van John & Stasi Eldregde? Zo niet: morgen meteen even ophalen.. Ik ben nu op de helft en volgens mij ga jij hier net zoveel plezier aan beleven als ik.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIA576





Berichten: 341

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 09:52
 
LISA610 schreef:
Hé Maria. Ken jij heet boek "de fascinerende vrouw" van John & Stasi Eldregde? Zo niet: morgen meteen even ophalen.. Ik ben nu op de helft en volgens mij ga jij hier net zoveel plezier aan beleven als ik.... Knipoog smiley

Nee, ik ken het boek niet Lisa, maar je hebt me nieuwsgierig gemaakt, ik heb het genoteerd en ga op zoek, thanks! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 11:46
 
Ik geloof dat je ten allen tijde een zuiver geweten moet hebben en ik versta daaronder dat je op elk moment God in de ogen moet durven kijken..( eerbiedig gesproken ) we geloven immers toch al dat HIj overal bij is?

want dat heeft Hij zelf gezegd.
# 1 Timotheüs 1:5

Maar het einde des gebods is liefde uit een rein hart, en uit een goed geweten, en uit een ongeveinsd geloof.
# 1 Timotheüs 1:19

Houdende het geloof, en een goed geweten, hetwelk sommigen verstoten hebbende, van het geloof schipbreuk geleden hebben;
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKJES285





Berichten: 126

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 11:51
 
LISA610 schreef:
Hé Maria. Ken jij heet boek "de fascinerende vrouw" van John & Stasi Eldregde? Zo niet: morgen meteen even ophalen.. Ik ben nu op de helft en volgens mij ga jij hier net zoveel plezier aan beleven als ik.... Knipoog smiley

dit boek heb ik ook gelezen ...geweldig!!!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1