ChristianMatch
 


Forum

chantage???
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 19:46
 
LEONARD480 schreef:
Friese les voor beginners Smiley die vol vragen zit

Docent: Thomas

back on-topic




Welnee, ik kom van de Veluwe en begrijp het ook....... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 19:49
 
WILLEMIJN232 schreef:
Welnee, ik kom van de Veluwe en begrijp het ook....... Lachende smiley


Wist niet dat ze daar ook Fries praten....

Zo leer nog een hoop hé.. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:07
 
LEONARD480 schreef:
Wil hieraan een toevoeging geven betreffende het dwangmatige.
Natuurlijk werd er van mij ook verwacht om naar de kerk te gaan, alleen in de communicatie is er nooit sprake geweest van echte dwang. Altijd hielden mijn ouders ons voor dat het een voorrecht is, om naar Gods huis te gaan. Ze zouden er veel verdriet van gehad hebben, als je niet meer zou gaan, ...maar wat heeft dwang eigenlijk voor zin ...je krijgt daarmee te maken met een onoverbrugbare afstand .........dus is het veel zinvoller om van de liefde van Christus te praten en ook heel belangrijk ..goed voorleven.
Leonard heeft niet het idee dat alle reformatorische kinderen onder dwang leven, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Prima aanvulling Leonard. Ook ik kom oorspronkelijk uit een reformatorisch gezin. Tot mijn twaalfde gingen wij gewoon iedere zondag naar de kerk, kan me niet herinneren dat daarbij sprake was van enige dwang.. het was een gewoonte, waar we het eigenlijk niet echt over hadden. Vanaf mijn twaalfde kwam mijn vader niet meer in de kerk. Wij gingen vanaf die tijd nog wel met mijn moeder of gewoon met vrienden maar we werden er niet toe verplicht, juist omdat mijn vader zelf ook niet ging. Ik weet dat mijn ouders het mooi vonden dat wij wel met een zekere regelmaat gingen, maar ik heb nooit het idee gehad dat ze er verdriet van zouden hebben als wij niet meer zouden gaan. Ik heb dan zelf ook zeker niet het idee dat alle reformatorische kinderen onder dwang leven, maar ik ken wel veel volwassenen uit reformatorische gezinnen die minder vrij zijn groot gebracht dan ik wat betreft het wel of niet naar de kerk gaan.

Wat mijn eigen (inmiddels meer evangelische) gezin betreft: mijn kids gaan gewoon met mij mee naar de kerk in de weekenden dat ze bij mij zijn. We hebben daar geen discussie over, temeer doordat ze toch al niet met hun vader naar de kerk gaan. En gelukkig zijn de diensten in onze kerk zo kindvriendelijk dat ze het er over het algemeen naar de zin hebben. Dat scheelt uiteraard ook een heel stuk.

Overigens denk ik dat geloven veel verder gaat dan het naar de kerk gaan alleen. Denk dan ook dat het juist zaak is om de kids in het dagelijks leven te laten wat het inhoud om een levende relatie met God te hebben en hen juist ook te vertellen over Gods liefde en genade.... Lachende smiley


Laatst aangepast door
LISA610
op maandag 21 maart 2011, 20:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 20:13
 
LISA610 schreef:
Prima aanvulling Leonard. Ook ik kom oorspronkelijk uit een reformatorisch gezin. Tot mijn twaalfde gingen wij gewoon iedere zondag naar de kerk, kan me niet herinneren dat daarbij sprake was van enige dwang.. het was een gewoonte, waar we het eigenlijk niet echt over hadden. Vanaf mijn twaalfde kwam mijn vader niet meer in de kerk. Wij gingen vanaf die tijd nog wel met mijn moeder of gewoon met vrienden maar we werden er niet toe verplicht, juist omdat mijn vader zelf ook niet ging. Ik weet dat mijn ouders het mooi vonden dat wij wel met een zekere regelmaat gingen, maar ik heb nooit het idee gehad dat ze er verdriet van zouden hebben als wij niet meer zouden gaan. Ik heb dan zelf ook zeker niet het idee dat alle reformatorische kinderen onder dwang leven, maar ik ken wel veel volwassenen uit reformatorische gezinnen die minder vrij zijn groot gebracht dan ik wat betreft het wel of niet naar de kerk gaan.

Wat mijn eigen (inmiddels meer evangelische) gezin betreft: mijn kids gaan gewoon met mij mee naar de kerk in de weekenden dat ze bij mij zijn. We hebben daar geen discussie over, temeer doordat ze toch al niet met hun vader naar de kerk gaan. En gelukkig zijn de diensten in onze kerk zo kindvriendelijk dat ze het er over het algemeen naar de zin hebben. Dat scheelt uiteraard ook een heel stuk.

Overigens denk ik dat geloven veel verder gaat dan het naar de kerk gaan alleen. Denk dan ook dat het juist zaak is om de kids in het dagelijks leven te laten wat het inhoud om een levende relatie met God te hebben en hen juist ook te vertellen over Gods liefde en genade.... Lachende smiley

Die laatste zin Lisa is heel belangrijk ...om hen te onderwijzen van Gods liefde en genade. Vaak kun je bij kinderen al merken hoe puur ze zijn in het geloof.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENKWAL969





Berichten: 194

BerichtGeplaatst: zondag 8 mei 2011, 00:44
 
Als de Bijbel spreekt over God als Vader, zegt dat eigenlijk genoeg.

Wij zijn gered, maar als we stout zijn, zullen een pak voor de broek krijgen en dat ook moeten accepteren.
Dat is al van ouds her zo in de natuurlijke opvoeding.

Alhoewel we tegenwoordig de kinderen geen pak voor de broek mogen geven.

Bang zijn voor God??
Als ik als kind wat uitgevreten had, was ik ook niet bang voor mijn vader, maar wist dat ik gestraft werd en daarna was het klaar.
De mate van het kattekwaad bepaalde de duur van het niet kunnen zitten Knipoog smiley

Liefdevolle ouders zullen hun kinderen tuchtigen om ze op de grote mensen maatschappij voor te bereiden.
Ik geloof dat God de VADER dit ook zo doet, maar dan beter.

Bang zijn hoeft dus niet, maar je moet wel bereid zijn de consequenties van je gedrag te aanvaarden.

Ik spreek hier uit ervaring. Na mijn eerste scheiding was ik van God afgedwaald en een tweede scheiding volgde (HET PAK VOOR DE BROEK).
Maar.... ik mocht terugkeren tot God en meer dan ooit en op bijzondere wijze ZIJN GROTE LIEFDE ERVAREN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7
Pagina 7 van 7