ChristianMatch
 


Forum

chantage???
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 11:06
 
Als ik zo de bijdragen lees van een aantal mensen, valt me op hoe groot de angst voor God is. De vraag die daar bij me opkomt is, in hoeverre geloof je in God omdat je anders bang bent naar de hel te gaan? Is angst voor de hel groter dan je liefde voor God???
Eigenlijk is dat een vorm van chantage. Je voelt je gedwongen God te dienen, omdat je anders naar de hel toe gaat..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 11:28
 
CHATULIEM619 schreef:
Als ik zo de bijdragen lees van een aantal mensen, valt me op hoe groot de angst voor God is. De vraag die daar bij me opkomt is, in hoeverre geloof je in God omdat je anders bang bent naar de hel te gaan? Is angst voor de hel groter dan je liefde voor God???
Eigenlijk is dat een vorm van chantage. Je voelt je gedwongen God te dienen, omdat je anders naar de hel toe gaat..


Mijn opa was predikant van de oud.ger.gemeente in Tholen en ik ben best heel streng/behoudend opgevoed.
Toch heb ik niet de angst voor God meegekregen in mijn geloofsopvoeding, veel meer het ontzag en de eerbied voor God, omdat Hij een Almachtig God is en je wel ziet, overal, bij wat je ook doet.
Nu was dat laatste natuurlijk een waarschuwing, maar ook om ons te laten beséffen van: pas op wat je doet...God ziet je
Toch werd over de straf van God door mijn ouders niet gesproken..
En over de hel al helemaal niet al heeft mijn opa in zijn preken het er wel regelmatig over gehad. ( als ik zo zijn boeken lees )
Het is een Bijbels gegeven dat de hel bestaat, maar in mijn ogen heeft het geen zin om ervoor te waarschuwen...het is een begrip waar ik zeker niks mee kan..
Denk dat het beter is om vanuit een positief geluid, vanuit het Evangelie, de belofte, naar elkaar toe te staan en vanuit de liefde die God voor ons heeft.
God heeft Zijn Zoon gegeven om all onze zonden op zich te nemen en zo zal voor wie gelooft in De Zoon van God, alles meewerken ten goede.
Die chantage herken ik dan ook gelukkig niet.. Lachende smiley


Laatst aangepast door
MARIAN519
op maandag 14 maart 2011, 14:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 11:46
 
Lijkt me wel heel erg als je je geloof in God als een soort van chantage ervaart.
Net wat Chatuliem hier stelt... ik moet God wel liefhebben, want anders ga ik naar de hel...misschien durf je het zelfs niet hardop te zeggen, maar ervaar je het wel zo..als de hel zo hoog speelt bij je, mag je je denk wel afvragen waar in jouw ogen de liefde van God is, want vanuit die roepende liefde mogen wij zeggen; "ja Heere, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp." en dan zal de liefde voor God de plaats in gaan nemen voor de angst van de hel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 14:15
 
Ben het helemaal met Marian eens.

Vaak worden mensen vandaag de dag naar het altaar gelokt, of voor naar de kerk in om een keuze te maken door middel van een vals Godsbeeld en gebruik van manipulatie en massa-psychologie. De Jezus de je vriend is, je altijd wilt zegenen, alleen liefde is. Die je leven verijkt, Die je rijkdom en gezondheid geeft.
Waar God/Jezus succes of troost vezekerd, helpt bij het torsen van onze drukke, vermoeide en luxe leven, bij wie men geestelijk op schoot kan kruipen, en dus meer lijkt op een hemelse psychotherapeut die niet wilt teleurstellen. Over welke God hebben jullie het dan?
geen wonder als de beloofde testen en verdrukking komt voor die christenen dat ze er zo van afstappen of boos op God worden door hun verkeerde-incomplete Godsbeeld.

Waar blijven onmisbare Bijbelse concepten als de ellendige zondige, gevallen staat van de mens? de NOODZAAK van berouw en bekering?
termen als zonde, hel, kruis en het bloed?
geen wonder dat het bewezen is dat er 2 op de 10 die tijdens zulke diensten naar voren komt ooit terug komt, en de rest niet.

Net zoals we mensen niet moeten bang maken en eenzijdig over de zonde en hel moet praten, zo ook niet de andere kant. liever deze dan de andere... maar het gaat om Bijbels balans, het HELE evangelie!


We houden van God omdat hij osn eerst heeft lief gehad. en uit dankbaarheid en liefde volgen we Hem en willen we de Geest niet bedroeven en gehoorzamen. niet wettisisme of angst.

en zoals marian al goed zei; er is een verschil tussen angst en ontzag voor Gods Heiligheid.

En laten we eerlijk zijn, het is een gezonde angst/ontzag. zie de reactie van Mozes:

hebr 12:

20 want zij konden dit bevel niet dragen: Zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het worden gestenigd. 21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze en beving.

*

kijk eens naar japan of wat er in openbaringen staat te gebeuren, de niet christenen zouden moeten beven! terecht! zoals de demonen doen!

PRIJS DE HEER!!!!!!!!!!!!!!!!
HEILIG HEILIG HEILIG IS DE HEER!


Laatst aangepast door
DAVID923
op maandag 14 maart 2011, 14:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 14:23
 
DAVID923 schreef:
Ben het helemaal met Marian eens.
Vaak worden emnsen vandaag de dag naar eht altaar gelokt, of voor naar de dienst met een vals Godsbeeld en gebruik van manipulatie en massa-psychologie. De Jezus de je vriend is, je altijd wilt zegenen, alleen liefde is. Die je leven verijkt, Die je rijkdom en gezondheid geeft.
Waar God/Jezus succes of troost vezekerd, helpt bij het torsen van onze drukke, vermoeide en luxe leven, bij wie men geestelijk op schoot kan kruipen, en dus meer lijkt op een hemelse psychotherapeut die niet wilt teleurstellen. Over welke God hebben jullie het dan?
geen wonder als de beloofde testen en verdrukking komt voor die christenen dat ze er zo van afstappen of boos op God worden door hun verkeerde-incomplete Godsbeeld.

Waar blijven onmisbare Bijbelse concepten als de ellendige zondige, gevallen staat van de mens? de NOODZAAK van berouw en bekering?
termen als zonde, hel, kruis en het bloed?
geen wonder dat het bewzen is dat er 1 op de 4 die tijdens zulke diensten naar voren komt ooit terug komt....

Net zoals we mensen niet moeten bang maken en eenzijdig over de zonde en hel moet praten, zo ook niet de andere kant. liever deze dan de andere... maar het gaat om Bijbels balans, het HELE evangelie!


We houden van God omdat hij osn eerst heeft lief gehad. en uit dankbaarheid en liefde volgen we Hem en willen we de Geest niet bedroeven en gehoorzamen. niet wettisisme of angst.

en zoals marian al goed zei; er is een verschil tussen angst en ontzag voor Gods Heiligheid.

En laten we eerlijk zijn, het is een gezonde angst/ontzag. zie de reactie van Mozes:

hebr 12:

20 want zij konden dit bevel niet dragen: Zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het worden gestenigd. 21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze en beving.

*

kijk eens naar japan of wat er in openbaringen staat te gebeuren, de niet christenen zouden moeten beven! terecht! zoals de demonen doen!

PRIJS DE HEER!!!!!!!!!!!!!!!!
HEILIG HEILIG HEILIG IS DE HEER!



Je gaat te ver met je opmerkingen over Japan alsof zij de schuld zelf
zijn over wat er gebeurt is.

Ja ik weet dat er rampen gaande zijn.. de voorspellingen in de bijbel.
Maar om nou de schuld bij hun zelf te leggen gaat mij te ver.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 14:32
 
argumenten graag? Bijbelse onderbouwing graag?


en verder als je mijn hele stuk kopieerd zie ik ook graag een reactie op meer dan 1 zin. tip:schrijf er anders gewoon onder als ik,zonder het hele stuk te kopieren, anders moet iedereen zo omlaag scrollen.


Laatst aangepast door
DAVID923
op maandag 14 maart 2011, 14:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 14:40
 
Ik bepaal zelf wel hoe ik reageer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 15:00
 
beste mariska,het was maar een tip, voor het leesgemak, pragmatisch dus.

ontopic!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 15:02
 
DAVID923 schreef:
argumenten graag? Bijbelse onderbouwing graag?




Als je Bijbelteksten niet goed interpreteert, heb je geen argument en ook geen onderbouwing.


Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 14 maart 2011, 15:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 15:05
 
THOMAS968 schreef:
Als je de Bijbelteksten niet goed interpreteert, heb je geen argument, en ook geen onderbouwing.


Thomas.

kom met concrete voorbeelden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 15:05
 
CHATULIEM619 schreef:
Als ik zo de bijdragen lees van een aantal mensen, valt me op hoe groot de angst voor God is. De vraag die daar bij me opkomt is, in hoeverre geloof je in God omdat je anders bang bent naar de hel te gaan? Is angst voor de hel groter dan je liefde voor God???
Eigenlijk is dat een vorm van chantage. Je voelt je gedwongen God te dienen, omdat je anders naar de hel toe gaat..


God is Liefde, Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde om te redden wat verloren was....
Dat God Liefde is weten we dus, maar waarvan moest Hij ons dan redden ?? Laten we het gewoon bij de naam noemen, als we Jezus Christus niet kennen als onze Verlosser en Zaligmaker (Redder) dan zijn we veroordeeld tot de hel !!! (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.)
Moet je daarom eerst bang zijn om te kunnen geloven, NEE, maar als je niet weet waartoe "ongeloof" leidt, hoe kun je dan de volheid van zijn Liefde ervaren ??
Hij, Jezus Christus, daalde af in het dodenrijk (hel) om de satan te overwinnen, Jezus maakte wel voor mij de weg vrij om überhaupt te kunnen geloven in zijn Liefde voor mij.
Dus ik denk dat je de Liefde (en de angst voor het oordeel) niet los kunt zien.
God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 15:10
 
DAVID923 schreef:
Ben het helemaal met Marian eens.

Vaak worden mensen vandaag de dag naar het altaar gelokt, of voor naar de kerk in om een keuze te maken door middel van een vals Godsbeeld en gebruik van manipulatie en massa-psychologie. De Jezus de je vriend is, je altijd wilt zegenen, alleen liefde is. Die je leven verijkt, Die je rijkdom en gezondheid geeft.
Waar God/Jezus succes of troost vezekerd, helpt bij het torsen van onze drukke, vermoeide en luxe leven, bij wie men geestelijk op schoot kan kruipen, en dus meer lijkt op een hemelse psychotherapeut die niet wilt teleurstellen. Over welke God hebben jullie het dan?
geen wonder als de beloofde testen en verdrukking komt voor die christenen dat ze er zo van afstappen of boos op God worden door hun verkeerde-incomplete Godsbeeld.

Waar blijven onmisbare Bijbelse concepten als de ellendige zondige, gevallen staat van de mens? de NOODZAAK van berouw en bekering?
termen als zonde, hel, kruis en het bloed?
geen wonder dat het bewezen is dat er 2 op de 10 die tijdens zulke diensten naar voren komt ooit terug komt, en de rest niet.

Net zoals we mensen niet moeten bang maken en eenzijdig over de zonde en hel moet praten, zo ook niet de andere kant. liever deze dan de andere... maar het gaat om Bijbels balans, het HELE evangelie!


We houden van God omdat hij osn eerst heeft lief gehad. en uit dankbaarheid en liefde volgen we Hem en willen we de Geest niet bedroeven en gehoorzamen. niet wettisisme of angst.

en zoals marian al goed zei; er is een verschil tussen angst en ontzag voor Gods Heiligheid.

En laten we eerlijk zijn, het is een gezonde angst/ontzag. zie de reactie van Mozes:

hebr 12:

20 want zij konden dit bevel niet dragen: Zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het worden gestenigd. 21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze en beving.

*

kijk eens naar japan of wat er in openbaringen staat te gebeuren, de niet christenen zouden moeten beven! terecht! zoals de demonen doen!

PRIJS DE HEER!!!!!!!!!!!!!!!!
HEILIG HEILIG HEILIG IS DE HEER!

Het dikgedrukte is dan ook het enige wat ík heb gezegd en waarmee je het denkelijk eens bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 15:55
 
DAVID923 schreef:
Ben het helemaal met Marian eens.

Vaak worden mensen vandaag de dag naar het altaar gelokt, of voor naar de kerk in om een keuze te maken door middel van een vals Godsbeeld en gebruik van manipulatie en massa-psychologie. De Jezus de je vriend is, je altijd wilt zegenen, alleen liefde is. Die je leven verijkt, Die je rijkdom en gezondheid geeft.
Waar God/Jezus succes of troost vezekerd, helpt bij het torsen van onze drukke, vermoeide en luxe leven, bij wie men geestelijk op schoot kan kruipen, en dus meer lijkt op een hemelse psychotherapeut die niet wilt teleurstellen. Over welke God hebben jullie het dan?
geen wonder als de beloofde testen en verdrukking komt voor die christenen dat ze er zo van afstappen of boos op God worden door hun verkeerde-incomplete Godsbeeld.

Waar blijven onmisbare Bijbelse concepten als de ellendige zondige, gevallen staat van de mens? de NOODZAAK van berouw en bekering?
termen als zonde, hel, kruis en het bloed?
geen wonder dat het bewezen is dat er 2 op de 10 die tijdens zulke diensten naar voren komt ooit terug komt, en de rest niet.
Je maakt een karikatuur van de verkondiging van het evangelie en de daarop volgende uitnodiging. Het is jammer dat je meteen bepaalde gemeentes moet aanvallen en ze verwijt dat ze alleen maar oppervlakkig bezig zijn. Oproep tot bekering is zeer bijbels, je kunt jezelf afvragen waarom bepaalde traditionele kerken dat ze weinig doen. In mijn omgeving heb ik nog nooit gemerkt dat de kerken de moeite nemen ongelovigen op te roepen tot bekering, schijnt niet bepaald hun voorkeur te hebben.

DAVID923 schreef:
Net zoals we mensen niet moeten bang maken en eenzijdig over de zonde en hel moet praten, zo ook niet de andere kant. liever deze dan de andere... maar het gaat om Bijbels balans, het HELE evangelie!
Laat ze dan maar eens beginnen dit te verkondigen aan ongelovigen...

DAVID923 schreef:
We houden van God omdat hij osn eerst heeft lief gehad. en uit dankbaarheid en liefde volgen we Hem en willen we de Geest niet bedroeven en gehoorzamen. niet wettisisme of angst.

en zoals marian al goed zei; er is een verschil tussen angst en ontzag voor Gods Heiligheid.
Liefde is geen verplichting en liefde is nooit voorwaardelijk. We houden van God om wie Hij is, en dat overstijgt datgene wat Hij voor ons gedaan heeft. Liefde uit dankbaarheid is geen waarachtige Liefde.
DAVID923 schreef:
En laten we eerlijk zijn, het is een gezonde angst/ontzag. zie de reactie van Mozes:

hebr 12:

20 want zij konden dit bevel niet dragen: Zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het worden gestenigd. 21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze en beving.

*

kijk eens naar japan of wat er in openbaringen staat te gebeuren, de niet christenen zouden moeten beven! terecht! zoals de demonen doen!

PRIJS DE HEER!!!!!!!!!!!!!!!!
HEILIG HEILIG HEILIG IS DE HEER!

Ik begrijp nog steeds niet goed, wat jij definieert als liefde. Is dat een theologisch begrip of bestaat het daadwerkelijk? Zelf weet ik dat ik jaren lang opgegroeid ben met het geloof. Pas toen ik zag dat geloof een relatie was, besefte ik dat ik Gods liefde kon ervaren in mijn leven. En als je eenmaal beseft dat Hij van je houdt, gaat angst voor Hem vanzelf weg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 15:57
 
MARISKA601 schreef:
Ik bepaal zelf wel hoe ik reageer.

Ik ben met jou mee eens

David moet voorzichtig zijn met mooie praatjes
Hij denkt alleen aan zichzelf
Je (en ik ook) moet vergelijken met tollenaar, die bidt in de tempel, o God wees mij zondaar genadig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 16:02
 
Graag weer on-topic. Ik lees dat veel mensen het niet altijd met David eens zijn, dat kan en mag. Probeer naar elkaar te luisteren en met respect met elkaar om te gaan. Dat geldt uiteraard beide kanten op.
Kom helaas weer steeds vaker snijdende opmerkingen tegen...

HERMAN388 schreef:
Ik ben met jou mee eens

David moet voorzichtig zijn met mooie praatjes
Hij denkt alleen aan zichzelf
Je (en ik ook) moet vergelijken met tollenaar, die bidt in de tempel, o God wees mij zondaar genadig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 16:09
 
CHRISTIANMATCH schreef:
Graag weer on-topic. Ik lees dat veel mensen het niet altijd met David eens zijn, dat kan en mag. Probeer naar elkaar te luisteren en met respect met elkaar om te gaan. Dat geldt uiteraard beide kanten op.
Kom helaas weer steeds vaker snijdende opmerkingen tegen...


Het is echt moeilijk om te zeggen wat iemand ervan vindt, hier zitten tientallen soorten kerkgenootschappen en sekten.
In theorie zijn allemaal niet dezelfde geloofovertuigingen.
Wie is de ware Kerk?


Laatst aangepast door
HERMAN388
op maandag 14 maart 2011, 16:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 16:12
 
HERMAN388 schreef:
Het is echt moeilijk om te zeggen wat iemand ervan vindt, hier zitten tientallen soorten kerkgenootschappen en sekten.
In theorie zijn allemaal niet dezelfde geloofovertuigingen.
Wie is de ware Kerk?
Het gaat hier niet om wat de ware kerk is, Herman. Het gaat erom wat de Bijbel zegt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 16:20
 
CROSSROAD317 schreef:
God is Liefde, Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde om te redden wat verloren was....
Dat God Liefde is weten we dus, maar waarvan moest Hij ons dan redden ?? Laten we het gewoon bij de naam noemen, als we Jezus Christus niet kennen als onze Verlosser en Zaligmaker (Redder) dan zijn we veroordeeld tot de hel !!! (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.)
Moet je daarom eerst bang zijn om te kunnen geloven, NEE, maar als je niet weet waartoe "ongeloof" leidt, hoe kun je dan de volheid van zijn Liefde ervaren ??
Hij, Jezus Christus, daalde af in het dodenrijk (hel) om de satan te overwinnen, Jezus maakte wel voor mij de weg vrij om überhaupt te kunnen geloven in zijn Liefde voor mij.
Dus ik denk dat je de Liefde (en de angst voor het oordeel) niet los kunt zien.
God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest".




Ik denk Crossroad dat er heel veel mensen 'lijden'aan de kerk. en dat kan je levenbehoorlijkk zuur maken. Geloven is niet bedoeld om mensen in angst en schuld gevangen te zetten en om klein te houden maar juist om gelukkig te worden. En als je het dan over de Angst van het Oordeel hebt? Het feit dat je denkt dat alleen God bepaalt wie er zullen worden verlost en anders ga je verloren........het is nogal wat wat je schrijft......en daar kan je mensen toch ook angst mee aanjagen? En dat die angst er is, is een realiteit dat weet ik ook uit mijn werkervaring.....
Het staat in de Bijbel maar de Bijbel is geen sociale of technische encyclopedie van
deze eeuw.....Het is toch wel gebleken dat geopenbaarde waarheden in de Bijbel voor verschillende uitleg vatbaar zijn......Het zijn verhalen uit die tijd en met kennis en belevingen uit die tijd. Dus het zou zo maa r kunnen zijn dat Satan in de hedendaagse tijd de verslavingen of wat dan ook voor slechts zou betekenen? Er zijn natuurlijk negatieve stromingen dat ontken ik ook niet.....
Ik ben er van overtuigd dat je de Bijbel moet vertalen naar deze tijd......en vind wat er in Japan is gebeurd een natuurramp en niet een ingrijpen van God.
Ik ben blij dat ik een andere manier van geloven heb: Een liefdevolle God die zich aan mensen bindt zodanig dat die zich in God geborgen mogen voelen.........en gelukkig geen angstgevoel voor hel of verdoemenis......
En ik hoop van harte dat alle slachtoffers in Japan zich -ondanks de grote ellende waar ze zich in bevinden- ook zo mogen voelen.....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 14 maart 2011, 17:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 16:24
 
CHATULIEM619 schreef:
Het gaat hier niet om wat de ware kerk is, Herman. Het gaat erom wat de Bijbel zegt...

+1, eens dus.
verder beste chat, broeder, schreef je:

Quote:
Laat ze dan maar eens beginnen dit te verkondigen aan ongelovigen...


wie is ze? de kerk waar ik ga, zeker wel! heb ook nog vele preken op mijn i-pod die ik best met je wil delen, of links.

mijn defenitie van liefde is niet zo zeer mijn liefde voor god, maar Gods liefde voor mij. is ook verbonden hoe ik over de predestinatie leer denk, maar vergis je niet, ik heb de geest, ben wedergeboren, en ken ook de rust, vrede en liefde van de Heer. nogmaals wou alleen tegen gewicht geven aan de excessen en eenzijdigheid de andere kant op.

bedankt voor je goede inhoudelijke reacties chat!
ipv op de man spelen en emo-reacties die ik voorbij zag komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 17:55
 
CROSSROAD317 schreef:
God is Liefde, Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde om te redden wat verloren was....
Dat God Liefde is weten we dus, maar waarvan moest Hij ons dan redden ?? Laten we het gewoon bij de naam noemen, als we Jezus Christus niet kennen als onze Verlosser en Zaligmaker (Redder) dan zijn we veroordeeld tot de hel !!! (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.)
Moet je daarom eerst bang zijn om te kunnen geloven, NEE, maar als je niet weet waartoe "ongeloof" leidt, hoe kun je dan de volheid van zijn Liefde ervaren ??
Hij, Jezus Christus, daalde af in het dodenrijk (hel) om de satan te overwinnen, Jezus maakte wel voor mij de weg vrij om überhaupt te kunnen geloven in zijn Liefde voor mij.
Dus ik denk dat je de Liefde (en de angst voor het oordeel) niet los kunt zien.
God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest".


Hoi Cross,

Hummm, ik weet niet goed wat ik moet denken bij je stukje. Een beetje moeilijk om het schriftelijk te verwoorden wat ik eigenlijk wil zeggen.

Het lijkt er een beetje op dat het maar beter is dat iedereen in God gelooft en daar dan ook naar zal handelen. Zo versta ik het althans Wat op zich niet slecht is, wat dat handelen betreft. Toch kunnen we niet iedereen verplichten om te geloven in welke God dan ook. Dwangmatigheid leidt dikwijls tot niet veel goeds. Toch niet op het gebied van vrije meningsuiting. De 'ongelovige' overvallen met woorden als hel en straffen zal niet veel uithalen omdat ze er geen boodschap aan hebben. Ook mogen wij, gelovigen, niet denken de allerbeste mensen zijn of zullen worden. Ik ken verschillende mensen die helemaal niet geloven en die echt een leven leiden waar meningeen godvruchtig mens jaloers op zou zijn. Je kan best heel mooi en goed handelen zonder ook maar één letter uit de Bijbel te hebben gelezen. We hebben allemaal een wil en die leidt ons naar onze daden. Ons geweten en verstand maken mee deel uit van die handelingen.

"God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest"." dit schreef je. Bij mij komt deze zin over als chantage. Als pure chantage. Eenmaal we in Hem geloven én leven zoals Hij het ons voordeed zitten we goed. Ik kan begrijpen dat een bepaalde levenshouding, zoals ons geloof, ook wat van ons vraagt. Daar ben ik het volkomen met eens. Toch zal God ons steeds lief hebben ook al gaan we eens een keertje in de fout. De vergevende God is heel wat anders dan een straffende God. Jezus zelf legt het ons uit in het evangelie hoe we de andere moeten vergeven. Waarom zou Hij ons iets aanleren waar hij zich zelf niet aan houdt. Mensen om de oren slaan met zulke uitspraken zullen eerder een afwending van het geloof veroorzaken. Het is te zwaar beladen én het is ook niet waar. Met bangmakerij zal men eerder zielen afstoten dan winnen / redden. Ook al beslist een gelovige om de kerk te verlaten dan nog zal hij of zij geen prikkende duivels en een hel tegenkomen. De hel, satan, de toorn van God...het zijn zinnebeelden.

Ik denk dat vele gelovige angst hebben van de angst. Als we nu eens die ene angst, waarmee we de straffende God bedoelen, achterwege laten dan zullen we ons een stuk vrijer voelen. Natuurlijk bedoel ik niet dat we zomaar kunnen gaan hoeren en boeren. Een gelovige levenshouding vraagt iets van ons waar anderen, wij en God enorm veel goeds uit kunnen putten. Gaan we dan eens in de fout zal het ons zeker wel vergeven worden wanneer we onze fout inzien en wanneer we ons verbeteren. Ook dat zal weer ten goede komen aan ons zelf, de anderen en God. Het blijft wel een steeds wederkerend punt en ik zou bijna durven zeggen een wederkerend overbodig obstakel.

Frank (back from weggeweest)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 18:09
 
HERMAN388 schreef:
Het is echt moeilijk om te zeggen wat iemand ervan vindt, hier zitten tientallen soorten kerkgenootschappen en sekten.
In theorie zijn allemaal niet dezelfde geloofovertuigingen.
Wie is de ware Kerk?



Het zijn veelal satelieten van Gods Ware Kerk/Gemeenten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 18:17
 
CROSSROAD317 schreef:
God is Liefde, Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde om te redden wat verloren was....
Dat God Liefde is weten we dus, maar waarvan moest Hij ons dan redden ?? Laten we het gewoon bij de naam noemen, als we Jezus Christus niet kennen als onze Verlosser en Zaligmaker (Redder) dan zijn we veroordeeld tot de hel !!! (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.)
Moet je daarom eerst bang zijn om te kunnen geloven, NEE, maar als je niet weet waartoe "ongeloof" leidt, hoe kun je dan de volheid van zijn Liefde ervaren ??
Hij, Jezus Christus, daalde af in het dodenrijk (hel) om de satan te overwinnen, Jezus maakte wel voor mij de weg vrij om überhaupt te kunnen geloven in zijn Liefde voor mij.
Dus ik denk dat je de Liefde (en de angst voor het oordeel) niet los kunt zien.
God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest".

Ik geloof dat je liefde en angst wel los moet zien.
In de liefde is geen vrees ofwel de liefdedrijft de vrees uit.
Dit staat ook in de Bijbel en zegt mij dat die twee niet bij elkaar horen.
Wél is er de zonde, die wij allemaal hebben en elke dag allemaal weer begaan.
De angst voor de zonde kan de straf zijn, zoals in het dagelijks leven ook de straf volgt op het niet naleven van regels...en dan denk ik aan diefstal ed.
Maar als wij geloven dat Jezus onze straf gedragen heeft mogen we ook geloven dat Jezus de angst weggenomen heeft, we mogen in blijheid en vol dankbaarheid en dus zonder angst in dit leven staan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 18:22
 
FRANKT627 schreef:
Hoi Cross,

Hummm, ik weet niet goed wat ik moet denken bij je stukje. Een beetje moeilijk om het schriftelijk te verwoorden wat ik eigenlijk wil zeggen.

Het lijkt er een beetje op dat het maar beter is dat iedereen in God gelooft en daar dan ook naar zal handelen. Zo versta ik het althans Wat op zich niet slecht is, wat dat handelen betreft. Toch kunnen we niet iedereen verplichten om te geloven in welke God dan ook. Dwangmatigheid leidt dikwijls tot niet veel goeds. Toch niet op het gebied van vrije meningsuiting. De 'ongelovige' overvallen met woorden als hel en straffen zal niet veel uithalen omdat ze er geen boodschap aan hebben. Ook mogen wij, gelovigen, niet denken de allerbeste mensen zijn of zullen worden. Ik ken verschillende mensen die helemaal niet geloven en die echt een leven leiden waar meningeen godvruchtig mens jaloers op zou zijn. Je kan best heel mooi en goed handelen zonder ook maar één letter uit de Bijbel te hebben gelezen. We hebben allemaal een wil en die leidt ons naar onze daden. Ons geweten en verstand maken mee deel uit van die handelingen.

"God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest"." dit schreef je. Bij mij komt deze zin over als chantage. Als pure chantage. Eenmaal we in Hem geloven én leven zoals Hij het ons voordeed zitten we goed. Ik kan begrijpen dat een bepaalde levenshouding, zoals ons geloof, ook wat van ons vraagt. Daar ben ik het volkomen met eens. Toch zal God ons steeds lief hebben ook al gaan we eens een keertje in de fout. De vergevende God is heel wat anders dan een straffende God. Jezus zelf legt het ons uit in het evangelie hoe we de andere moeten vergeven. Waarom zou Hij ons iets aanleren waar hij zich zelf niet aan houdt. Mensen om de oren slaan met zulke uitspraken zullen eerder een afwending van het geloof veroorzaken. Het is te zwaar beladen én het is ook niet waar. Met bangmakerij zal men eerder zielen afstoten dan winnen / redden. Ook al beslist een gelovige om de kerk te verlaten dan nog zal hij of zij geen prikkende duivels en een hel tegenkomen. De hel, satan, de toorn van God...het zijn zinnebeelden.

Ik denk dat vele gelovige angst hebben van de angst. Als we nu eens die ene angst, waarmee we de straffende God bedoelen, achterwege laten dan zullen we ons een stuk vrijer voelen. Natuurlijk bedoel ik niet dat we zomaar kunnen gaan hoeren en boeren. Een gelovige levenshouding vraagt iets van ons waar anderen, wij en God enorm veel goeds uit kunnen putten. Gaan we dan eens in de fout zal het ons zeker wel vergeven worden wanneer we onze fout inzien en wanneer we ons verbeteren. Ook dat zal weer ten goede komen aan ons zelf, de anderen en God. Het blijft wel een steeds wederkerend punt en ik zou bijna durven zeggen een wederkerend overbodig obstakel.

Frank (back from weggeweest)


Even off topic......welkom terug Frank! Lachende smiley met blinkend witte tanden , fijn dat je er weer bent.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 18:46
 
CHATULIEM619 schreef:
Als ik zo de bijdragen lees van een aantal mensen, valt me op hoe groot de angst voor God is. De vraag die daar bij me opkomt is, in hoeverre geloof je in God omdat je anders bang bent naar de hel te gaan? Is angst voor de hel groter dan je liefde voor God???
Eigenlijk is dat een vorm van chantage. Je voelt je gedwongen God te dienen, omdat je anders naar de hel toe gaat..

Zo dacht ik als kind helaas wel. 'k Ging als kind naar een behoorlijk behoudende gemeente, waar niet veel liefde gepreekt werd. Dat kan veel impact hebben op je, ook in je verdere leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 19:16
 
Quote:
en vind wat er in Japan is gebeurd een natuurramp en niet een ingrijpen van God.

wat inpliceer je?

Dus het was voor Hem ook een verassing?
en stond er verbaasd en hulpeloos bij? Smiley die vol vragen zit

Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 19:23
 
MARIJAN072 schreef:
Zo dacht ik als kind helaas wel. 'k Ging als kind naar een behoorlijk behoudende gemeente, waar niet veel liefde gepreekt werd. Dat kan veel impact hebben op je, ook in je verdere leven.


Ik denk dat het daar om gaat. Alles lijkt gebaseerd te zijn op angst. Met name de angst om in de hel te komen. En het is niet gering hoor. Maar weinigen zijn uitverkoren en worden bekeerd, men spreekt meestal van maar een enkeling. En kun je er als gelovige iets aan veranderen? Nee, je moet uitverkoren zijn. En ja slechts bekeerden zijn dat en soms is zelfs dat niet zeker. En ben je dat niet dan wacht zeker de verdoemenis. Het zoeken buiten deze kring leidt al zeker niet tot heil, dus je moet vooral blijven wil je nog een kansje hebben.

Angst, angst en nog eens angst. Seksualiteit? helemaal fout en als je die gevoelens toch hebt? Zonde, zonde en nog eens zonde. Want dit kan alleen de ware kerk zijn en de volgelingen voelen zich uiteraard niet de ware gelovigen want ze bidden toch voor de zondaars dat ze ook bekeerd mogen worden? Met angst kun je mensen manipuleren. En angst voor hel en verdoemenis is het zwaarste wapen. Ik zie het anders: Kiezen voor Hem is niet alleen het eigen heil later maar ook het doen ontstaan van gerechtigheid - het tot zijn recht komen van de mensen hier, onze naasten.

Chat raakt de gevoelige snaar want het heeft heel veel met chantage te maken. Het aantal mensen dat volledig hulpeloos is maar toch schuldig is natuurlijk groot en het kan niet anders of mensen worden er door beschadigd. En dat terwijl het helemaal niet nodig is.

Het lijkt in deze kringen wel of Christus helemaal niet gestorven is en we het allemaal nog een keer moeten overdoen. En al deze angsten zijn onnodig. Christus is zo duidelijk. Wie Hem aanneemt is behouden. We kunnen met Hem zonder angst leven, want Hij heeft alles al gedragen. Wie in Hem gelooft en dat probeert na te leven is een kind van God. Onze grootste zonde, de onvolkomenheid, dat we het wel proberen maar er in falen, is gedragen door het kruis van Christus. We hoeven geen angstgeloof te hebben. Na dit leven zijn we bij God, omdat een ieder die Hem aanneemt het eeuwige leven zal beerven. Geloven in God is juist niet meer bang te hoeven zijn.


Thomas, God koos al voor ons, nu wij nog voor Hem.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 14 maart 2011, 19:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 19:44
 
THOMAS968 schreef:
Ik denk dat het daar om gaat. Alles lijkt gebaseerd te zijn op angst. Met name de angst om in de hel te komen. En het is niet gering hoor. Maar weinigen zijn uitverkoren en worden bekeerd, men spreekt meestal van maar een enkeling. En kun je er als gelovige iets aan veranderen? Nee, je moet uitverkoren zijn. En ja slechts bekeerden zijn dat en soms is zelfs dat niet zeker. En ben je dat niet dan wacht zeker de verdoemenis. Het zoeken buiten deze kring leidt al zeker niet tot heil, dus je moet vooral blijven wil je nog een kansje hebben.

Angst, angst en nog eens angst. Sexualiteit? helemaal fout en als je die gevoelens toch hebt? Zonde, zonde en nog eens zonde. Want dit kan alleen de ware kerk zijn en de volgelingen voelen zich uiteraard niet de ware gelovigen want ze bidden toch voor de zondaars dat ze ook bekeerd mogen worden? Met angst kun je mensen manipuleren. En angst voor hel en verdoemenis is het zwaarste wapen.

Chat raakt de gevoelige snaar want het heeft heel veel met chantage te maken. Het aantal mensen dat volledig hulpeloos is maar toch schuldig is natuurlijk groot en het kan niet anders of mensen worden er door beschadigd. En dat terwijl het helemaal niet nodig is.

Het lijkt in deze kringen wel of Christus helemaal niet gestorven is en we het allemaal nog een keer moeten overdoen. En al deze angsten zijn onnodig. Christus is zo duidelijk. Wie Hem aanneemt is behouden. We kunnen met Hem zonder angst leven, want Hij heeft alles al gedragen. Wie in Hem gelooft en dat probeert na te leven is een kind van God. Onze grootste zonde, de onvolkomenheid, dat we het wel proberen maar er in falen, is gedragen door het kruis van Christus. We hoeven geen angstgeloof te hebben. Na dit leven zijn we bij God, omdat een ieder die Hem aanneemt het eeuwige leven zal beerven. Geloven in God is juist niet meer bang te hoeven zijn.


Thomas, God koos al voor ons, nu wij nog voor Hem.

Je begrijpt me helemaal, Thomas. Bedankt voor dit rake, mooie en bemoedigende stukje. Dat had ik, als kind, vaker moeten horen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 19:52
 
thomas, door een hyperbool/overdrijving maak je een karikatuur van het calvinisme en wat sommige mensen hier zeiden en ook Bijbels onderbouwen.

Mensen zonder de Heer in hun zondige gevallen staat, hebben alle recht om de Heer en Zijn Heilige Toorn te vrezen.

De christenen Zijn dan wel gered, en er is alle reden tot vreugde, maar met god valt niet te spotten, en kan je Bijbel vele plaatsen aanwijzen waar HIJ zijn kinder pittig tuchtigd, voor hun eigen bestwil.

mooi stukje emotie en gevoel, maar nu nog argumenten en bijbelse onderbouwing.

succes! Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:00
 
THOMAS968 schreef:
Ik denk dat het daar om gaat. Alles lijkt gebaseerd te zijn op angst. Met name de angst om in de hel te komen. En het is niet gering hoor. Maar weinigen zijn uitverkoren en worden bekeerd, men spreekt meestal van maar een enkeling. En kun je er als gelovige iets aan veranderen? Nee, je moet uitverkoren zijn. En ja slechts bekeerden zijn dat en soms is zelfs dat niet zeker. En ben je dat niet dan wacht zeker de verdoemenis. Het zoeken buiten deze kring leidt al zeker niet tot heil, dus je moet vooral blijven wil je nog een kansje hebben.

Angst, angst en nog eens angst. Sexualiteit? helemaal fout en als je die gevoelens toch hebt? Zonde, zonde en nog eens zonde. Want dit kan alleen de ware kerk zijn en de volgelingen voelen zich uiteraard niet de ware gelovigen want ze bidden toch voor de zondaars dat ze ook bekeerd mogen worden? Met angst kun je mensen manipuleren. En angst voor hel en verdoemenis is het zwaarste wapen.

Chat raakt de gevoelige snaar want het heeft heel veel met chantage te maken. Het aantal mensen dat volledig hulpeloos is maar toch schuldig is natuurlijk groot en het kan niet anders of mensen worden er door beschadigd. En dat terwijl het helemaal niet nodig is.

Het lijkt in deze kringen wel of Christus helemaal niet gestorven is en we het allemaal nog een keer moeten overdoen. En al deze angsten zijn onnodig. Christus is zo duidelijk. Wie Hem aanneemt is behouden. We kunnen met Hem zonder angst leven, want Hij heeft alles al gedragen. Wie in Hem gelooft en dat probeert na te leven is een kind van God. Onze grootste zonde, de onvolkomenheid, dat we het wel proberen maar er in falen, is gedragen door het kruis van Christus. We hoeven geen angstgeloof te hebben. Na dit leven zijn we bij God, omdat een ieder die Hem aanneemt het eeuwige leven zal beerven. Geloven in God is juist niet meer bang te hoeven zijn.


Thomas, God koos al voor ons, nu wij nog voor Hem.


Een heldere uitleg, Thomas. Prachtig en bemoedigend om te lezen en te contempleren over de aloude boodschap die je zo op ons hart bindt en ons zo als het ware opnieuw voorstelt aan de Christus; wie Hij was en Is en altijd zal zijn.

Het verschil tussen leven zonder Hem en leven met Hem kan angstig maken, dat ervaar ik weleens.
In Hem leven is niet altijd vanzelfsprekend en het vergt wel inspanning om die voeling te houden.
Onvolkomen zijn we maar als we telkens weer op zoek gaan naar Hem reikt Hij ons altijd barmhartig Zijn Hand en Zijn ontferming vervult je met dankbaarheid en overgave. Hoe je jeugd ook is geweest, leef nu zo met Hem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:11
 
DAVID923 schreef:
thomas, door een hyperbool/overdrijving maak je een karikatuur van het calvinisme en wat sommige mensen hier zeiden en ook Bijbels onderbouwen.

Mensen zonder de Heer in hun zondige gevallen staat, hebben alle recht om de Heer en Zijn Heilige Toorn te vrezen.

De christenen Zijn dan wel gered, en er is alle reden tot vreugde, maar met god valt niet te spotten, en kan je Bijbel vele plaatsen aanwijzen waar HIJ zijn kinder pittig tuchtigd, voor hun eigen bestwil.

mooi stukje emotie en gevoel, maar nu nog argumenten en bijbelse onderbouwing.

succes! Coole smiley met zonnebril



Jammer dat je zo reageert op zo'n stuk......
Weet je, voor jou is geloven de leer gehoorzamen zonder je gevoelens erbij te betrekken en dan heb je het maar over emostukjes.....
Normen en waarden zie je niet als relatief, nee, in de Bijbel staat vast hoe je moet leven, evenals dat je volmaakt moet zijn..... Jouw Godsbeeld lijkt wel te bestaan uit: De mens zien als iemand met kwade neigingen en vooral een schuldig mens en God als rechter, barmhartig maar streng....Dus je kan ook nooit tevreden zijn want het is nooit goed genoeg, zuiverheid van geweten noemen ze dat toch zo mooi? Geen wonder dat mensen angstig worden toch?
Er is tegenwoordig een andere manier van denken over God en mens David....en die reikt wat verder dan de letterlijke teksten en onderbouwing uit de Bijbel.....en dat is geloven met je hele hart én met je verstand.........


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 14 maart 2011, 20:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 7 Volgende
Pagina 1 van 7