ChristianMatch
 


Forum

Bijbels vermanen en ego.
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 05:22
 
Er valt tenminste met hem ergens over te praten. Aldus Chatuliem.....


Met jou op dit moment niet Chatuliem.......Maar de toon is gezet en ik weet mijn plaats weer........
Het is dat ik liever koffie drink( dus geen theekransje) en me voorgenomen heb in de veertig dagen tijd wat mild te zijn.......... Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 08:25
 
mooi, veel plezier! kunnen wij weer serieus verder.. Lachende smiley

1tim 4:

6 Als gij dit de broeders voorhoudt, zult gij een goed dienaar van Christus Jezus zijn, wèl onderlegd in de woorden des geloofs en der goede leer, die gij gevolgd zijt; 7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIEN579





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 08:43
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik niks mis met je houding of je bijdrages..en liefde en lief zijn is een groot verschil. Denk maar zo, beter een stevige waarheid dan een zachte leugen. Ga gewoon door David, want die zgn. lieve dametjes hier die je kop gek zitten te zeuren om je toon, laat die dan maar een theekransje beginnen of gezellig picknicken. If you can't stand the heat, stay out of the kitchen... Moet opeens aan Libelle denken....



you make me smile in the early morning........... Knipoog smiley
liefde, lief, theedrinken en picknicken.....
heat in the kitchen......mwa.......lekker!!
libelle erbij en genieten maar!!

jij hebt nog wel eens hééél goeie ideeen, he chat? Lachende smiley met blinkend witte tanden



hannah810, op geleend acount
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIEN579





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:00
 
!tim 4;4
want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;
1tim4;5
want het wordt geheiligd door het Woord Gods en door het gebed.

DAVID923 schreef: tim 4:6 Als gij dit de broeders voorhoudt, zult gij een goed dienaar van Christus Jezus zijn, wèl onderlegd in de woorden des geloofs en der goede leer, die gij gevolgd zijt; 7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.

je vergat een deel van de tekst; oefen uzelf tot godzaligheid


met andere woorden;
houd je medemensen dus voor dat zij als schepsel van God goed (genoeg) zijn, omdat zij geheiligd zijn in Hem; en je zult een goed dienaar van Jezus Christus zijn.
soms geeft het duidelijkheid om een tekst in het verband te houden, waarin het geschreven is, David; anders maak je mensen kapot, in plaats dat je het koninkrijk van God opbouwt.

(als theologisch student of voorganger kan dat een leerpunt zijn. inhoudelijke dogma's raken mensen in hun denken, vorm van de boodschap kan mensen raken in hun hart; en zegt de Heere Jezus niet; "zoon, dochter; geef mij uw HART"?)

hannah810, tijd om mijn eigen acount weer te activeren???


Laatst aangepast door
MARTIEN579
op zaterdag 19 maart 2011, 09:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:01
 
WILLEMIJN232 schreef:
Er valt tenminste met hem ergens over te praten. Aldus Chatuliem.....


Met jou op dit moment niet Chatuliem.......Maar de toon is gezet en ik weet mijn plaats weer........
Het is dat ik liever koffie drink( dus geen theekransje) en me voorgenomen heb in de veertig dagen tijd wat mild te zijn.......... Engeltje smiley

Ach Willemijn... eigenlijk ben ik ook meer een koffieleut, dus we zetten er ook gewoon een kannetje koffie bij hoor... Neem jij de Flair mee? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:05
 
DAVID923 schreef:
mooi, veel plezier! kunnen wij weer serieus verder.. Lachende smiley

1tim 4:

6 Als gij dit de broeders voorhoudt, zult gij een goed dienaar van Christus Jezus zijn, wèl onderlegd in de woorden des geloofs en der goede leer, die gij gevolgd zijt; 7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.

Ik zit op Hebreeuwse les maar dit is niet de vertaling van de grondtekst die je zo aanhangt David Knipoog smiley Engeltje smiley
Jeugd van tegenwoordig maakt er ook maar van alles van als het hun uitkomt Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:08
 
LISA610 schreef:
Ach Willemijn... eigenlijk ben ik ook meer een koffieleut, dus we zetten er ook gewoon een kannetje koffie bij hoor... Neem jij de Flair mee? Knipoog smiley


Mag het ook de Viva of de Flow zijn???? Knipoog smiley
En kunnen we ook eens even doorspreken wat komende zomer de mode wordt he? Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:12
 
DAVID923 schreef:
mooi, veel plezier! kunnen wij weer serieus verder.. Lachende smiley

1tim 4:

6 Als gij dit de broeders voorhoudt, zult gij een goed dienaar van Christus Jezus zijn, wèl onderlegd in de woorden des geloofs en der goede leer, die gij gevolgd zijt; 7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.

Ja joh.. we zijn of lieve dames die beter een theekransje kunnen organiseren of we hebben onheilig oude vrouwenpraat. Ga vooral zo door met het beledigen van Gods kroon op de schepping.... En ach.. er zijn wel eerder in de Bijbelse geschiedenis mannen geweest die niet wilden luisteren naar wat een vrouw te vertellen had.. Blijkbaar was hun geloof daar te klein voor:

Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven. 10 Ze ging het nieuws vertellen aan de mensen die hem hadden vergezeld en die nu om hem treurden en rouwden. 11 Toen ze hoorden dat hij leefde en dat zij hem had gezien, geloofden ze het niet.

Begin ondertussen hoe langer hoe beter te begrijpen waarom God het nodig vond om toch ook nog een vrouw te maken nadat Hij de man had gemaakt...


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 19 maart 2011, 09:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:15
 
MARTIEN579 schreef:
!tim 4;4
want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;
1tim4;5
want het wordt geheiligd door het Woord Gods en door het gebed.

DAVID923 schreef: tim 4:6 Als gij dit de broeders voorhoudt, zult gij een goed dienaar van Christus Jezus zijn, wèl onderlegd in de woorden des geloofs en der goede leer, die gij gevolgd zijt; 7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.


met andere woorden;
houd je medemensen dus voor dat zij als schepsel van God goed (genoeg) zijn, omdat zij geheiligd zijn in Hem; en je zult een goed dienaar van Jezus Christus zijn.
soms geeft het duidelijkheid om een tekst in het verband te houden, waarin het geschreven is, David; anders maak je mensen kapot, in plaats dat je het koninkrijk van God opbouwt.

(als theologisch student of voorganger kan dat een leerpunt zijn. inhoudelijke dogma's raken mensen in hun denken, vorm van de boodschap kan mensen raken in hun hart; en zegt de Heere Jezus niet; "zoon, dochter; geef mij uw HART"?)

hannah810, tijd om mijn eigen acount weer te activeren???



Vooral doen Hannah... vooral doen!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:21
 
WILLEMIJN232 schreef:
Mag het ook de Viva of de Flow zijn???? Knipoog smiley
En kunnen we ook eens even doorspreken wat komende zomer de mode wordt he? Coole smiley met zonnebril

Lijkt me helemaal goed Willemijn.. Hoewel we natuurlijk ook een beetje rekening houden met de mannen die wel meegaan, juist omdat zij de wijsheid van vrouwen op waarde weten te schatten en genieten van het gezelschap van vrouwen. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:26
 
LISA610 schreef:
[/b]Vooral doen Hannah... vooral doen!!!!

I just did; mag ik ook koffie, thee is zooo slap
daar houd ik mijn ego niet mee overeind!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:29
 
HANNAH810 schreef:
I just did; mag ik ook koffie, thee is zooo slap
daar houd ik mijn ego niet mee overeind!!



Ha ha

Leuk dat je er weer bent Hannah..

en ja voor mij ook maar koffie...thee moet er niet aan denken


Laatst aangepast door
LEONARD480
op zaterdag 19 maart 2011, 09:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:33
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik zit op Hebreeuwse les maar dit is niet de vertaling van de grondtekst die je zo aanhangt David Knipoog smiley Engeltje smiley
Jeugd van tegenwoordig maakt er ook maar van alles van als het hun uitkomt Verraste, verbaasde smiley

Ach weet je... pubers hebben wel eens het idee dat ze de wijsheid al helemaal in pacht hebben terwijl ze als ze 20 jaar verder zijn ontdekken dat ze toch nog heel wat te leren hadden op hun 15e.. Maar ja, je kunt ze nu eenmaal niet alles voorkauwen, sommige dingen moeten ze zelf ontdekken.

Gaan we het ook nog wel ff over hebben tijdens onze thee/koffiekrans Willemijn Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:34
 
HANNAH810 schreef:
I just did; mag ik ook koffie, thee is zooo slap
daar houd ik mijn ego niet mee overeind!!

Top, je bent terug. Enne.. koffie is er ook hoor. En zijn namelijk nog een paar echte koffieleuten van de partij (waaronder ik Knipoog smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:39
 
LISA610 schreef:
Top, je bent terug. Enne.. koffie is er ook hoor. En zijn namelijk nog een paar echte koffieleuten van de partij (waaronder ik Knipoog smiley )


Is het nu een clubje voor vrouwen of mogen er ook wat mannen bij...misschien kunnen we nog wat ehh leren Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:44
 
LEONARD480 schreef:
Is het nu een clubje voor vrouwen of mogen er ook wat mannen bij...misschien kunnen we nog wat ehh leren Clown smiley



Jij zou kunnen leren niet overal op het forum wat neer te zetten,
en niet zo vaak off topic te gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:48
 
MARISKA601 schreef:
Jij zou kunnen leren niet overal op het forum wat neer te zetten,
en niet zo vaak off topic te gaan.

Nu weer on-topic idd Mariska Knipoog smiley

trouwens ga jij dat nu ook bij de anderen doen, zou wel zo eerlijk zijn hé


Laatst aangepast door
LEONARD480
op zaterdag 19 maart 2011, 09:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:07
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik zit op Hebreeuwse les maar dit is niet de vertaling van de grondtekst die je zo aanhangt David Knipoog smiley Engeltje smiley
Jeugd van tegenwoordig maakt er ook maar van alles van als het hun uitkomt Verraste, verbaasde smiley

hebreeuws? het is grieks!

en het klopt wel

G1126
????????
grao?de?s
grah-o'-dace
From ?????? graus (an old woman) and G1491; crone like, that is, silly: - old wives’.


??????
muthos
moo'-thos
Perhaps from the same as G3453 (through the idea of tuition); a tale, that is, fiction (“myth”): - fable.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:10
 
@martien ik weet alles van exegese en hermeneutiek, maar je snapt zelf ook wel gezien de context en reactie van chat, het me ging om vers 7:

''maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.''

en natuurlijk met een knipoog Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:11
 
en kunnen we weer serieus ontopic IPV dat slappe ge....leut over teekransjes?

gosh... Gefrustreerde smiley jullie geven chat alleen maar gelijk. (dat heeft hij ook)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:13
 
DAVID923 schreef:
mooi, veel plezier! kunnen wij weer serieus verder.. Lachende smiley

1tim 4:

6 Als gij dit de broeders voorhoudt, zult gij een goed dienaar van Christus Jezus zijn, wèl onderlegd in de woorden des geloofs en der goede leer, die gij gevolgd zijt; 7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.

12 Niemand verachte uw jonkheid, maar zijt een voorbeeld der gelovigen in woord, in wandel, in liefde, in den geest, in geloof, in reinheid. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:14
 
DAVID923 schreef:
@martien ik weet alles van exegese en hermeneutiek, maar je snapt zelf ook wel gezien de context en reactie van chat, het me ging om vers 7:

''maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.''

en natuurlijk met een knipoog Knipoog smiley

je kunt beledigingen niet camoufleren met een knipoog, david!!!
dus neem je eigen bijbelgedeelte serieus, en beoefen godzaligheid.

er staat namelijk niet; oefen uzelf in exegese en hermeneutiek
(een bijbels vermaan uit uw eigen mond, voor uw eigen ego, david........smile)


!tim 4;4
want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;
1tim4;5
want het wordt geheiligd door het Woord Gods en door het gebed.

DAVID923 schreef: tim 4:6 Als gij dit de broeders voorhoudt, zult gij een goed dienaar van Christus Jezus zijn, wèl onderlegd in de woorden des geloofs en der goede leer, die gij gevolgd zijt; 7 maar wees afkerig van onheilige oudevrouwenpraat.
je vergat een deel van de tekst; oefen uzelf tot godzaligheid


Laatst aangepast door
HANNAH810
op zaterdag 19 maart 2011, 10:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:21
 
was geen belediging maar Bijbeltekst.

zie mijn reactie om martien over context en exegese.

wat een gesteiger! geen wonder dat Paulus de vrouwen tot zwijgen maande tijden de samenkomsten... Smiley met dichtgeplakte mond Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:28
 
DAVID923 schreef:
was geen belediging maar Bijbeltekst.

zie mijn reactie om martien over context en exegese.

wat een gesteiger! geen wonder dat Paulus de vrouwen tot zwijgen maande tijden de samenkomsten... Smiley met dichtgeplakte mond Knipoog smiley

Dat het gesteiger is is jouw beleving David...... Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:31
 
DAVID923 schreef:
was geen belediging maar Bijbeltekst.

zie mijn reactie om martien over context en exegese.

wat een gesteiger! geen wonder dat Paulus de vrouwen tot zwijgen maande tijden de samenkomsten... Smiley met dichtgeplakte mond Knipoog smiley

Het stukje tekst wat jij aanhaalt gaat dan ook over vermaning tot getrouwe ambtsvervulling.
Wat bedoel je nou met uit zijn verband halen? Boze smiley

En in onze samenkomsten zwijgen mannen én vrouwen doorgaans beiden, er zijn maar enkele mensen die het woord doen.. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:34
 
ontopic Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:34
 
DAVID923 schreef:
was geen belediging maar Bijbeltekst.

zie mijn reactie om martien over context en exegese.

wat een gesteiger! geen wonder dat Paulus de vrouwen tot zwijgen maande tijden de samenkomsten... Smiley met dichtgeplakte mond Knipoog smiley



wat een gigantische humor;
dus als ik reageer op het acount van een man, neem je me serieus, en krijg ik een serieus antwoord;
activeer ik mijn eigen acount, dan beledig je me omdat ik schrijf op mijn eigen naam als vrouw.
het komt op mij over als bespottelijk. Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:37
 
DAVID923 schreef:
ontopic Coole smiley met zonnebril

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:37
 
DAVID923 schreef:
ontopic Coole smiley met zonnebril


We gaan weer ontopic als jij niet meer van die rare dingen schrijft David Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 11:27
 
DAVID923 schreef:
Lachende smiley

Dan nu toch maar even een poging om deze discussie weer on topic te krijgen... Knipoog smiley Op zich vind ik namelijk niet dat er iets mis is met de bijdrage waar je mee begon David. Het is waar dat er vaak meer wordt gereageerd op de vorm van jou bijdragen. Ik denk dat dit komt door de wijze waarop jij je zo nu en dan uitlaat. Je laat over het algemeen weinig ruimte over voor de mening van anderen. Het lijkt er soms op dat jij meent dat je de wijsheid in pacht hebt en dat roept een stuk irritatie op, in het bijzonder bij mensen die de dingen die ze hier op het forum zeggen veel meer toetsen aan de Bijbel dan jij lijkt te veronderstellen.

En ja, als mensen meer reageren op de vorm die jij kiest dan op de inhoud blijft jou boodschap wel staan. Het trieste is dat die dan niet wordt begrepen zoals jij het hebt bedoeld. Juist als theologiestudent moet jij je dit aantrekken, want per slot van rekening zeg je zelf dat je het wel wilt uitschreeuwen uit liefde. Probeer dat dan ook te doen op een manier waarop je mensen weet te raken voor het evangelie. Want ergens proef ik in jou bijdrages wel degelijk dat je dat zo graag wilt. En eigenlijk vind het wel heel mooi om te lezen dat jij je hier juist wel kwetsbaar opstelt, in tegenstelling tot tal van eerdere bijdragen die je hebt geschreven...

Back on topic (hoewel, misschien kun je het voorgaande juist ook wel beschouwen als een liefdevolle vermaning)…

Wat Bijbels vermanen betreft, wordt er heel vaak verwezen naar de teksten waaruit blijkt dat wij niet mogen oordelen, opdat wij niet geoordeeld moeten worden. Oordelen is echter niet hetzelfde als vermanen. Vermanen is in feite waarschuwen, terechtwijzen.

Er zijn tal van plaatsen in de Bijbel waarin de ene mens (in opdracht van God) de andere mens terecht wijst. Denk aan Jona, denk aan de Profeten, denk aan de brieven van Paulus, maar denk ook juist aan Jezus in de tijd dat Hij als mens op aarde was. Vermanen of anders gezegd terechtwijzen heeft in de eerste plaats tot doel om mensen te helpen groeien in het geloof, juist door hen te wijzen op de leefregels die God ons uit liefde heeft gegeven. Ik heb al eerder aangegeven dat die leefregels in mijn beleving niet zijn bedoeld om ons in onze vrijheid te beperken. Volgens mij zijn ze juist bedoeld om ervoor te zorgen dat wij in vrijheid kunnen leven: vrij van angst, pijn, verdriet, schuld en schaamte. En ja, ik vind het nog steeds een enorme rijkdom als je daar vrij van mag zijn, niet zozeer een materiële rijkdom, maar juist een geestelijke rijkdom.

Terug naar vermanen. Met vermanen van medechristenen is dus helemaal niets mis. Jezus heeft echter wel gezegd dat je eerst de balk uit je eigen oog moet verwijderen, voordat je probeert de splinter uit de ander zijn oog te halen. Daarmee zegt Hij niet dat je die splinter in de ander zijn oog maar moet laten zitten. Hij zegt dat je eerst aan jezelf moet werken, omdat je dan pas de ander kunt terecht kun wijzen.

Op zich zit daar wel een kern van logica in. Ik weet dat ik iemand die er maar op los leeft en zich weinig aantrekt van Bijbelse normen en waarden nu niet echt serieus zou nemen als Hij mij zou proberen te vermanen. Zelfs al zou hij gelijk hebben, dan zou ik nog zoiets hebben van: "ja joh... lekker dan.. alsof jij het allemaal zo goed weet en doet." Voor mij zijn dat christenen die wel zeggen dat ze geloven, maar zich blijkbaar van God noch gebod wat aantrekken. Hoe zouden zij mij terecht moeten wijzen om me te helpen groeien in het geloof?

Let wel: ik heb het hier niet over mensen die een verleden met zich meedragen waarin sprake is geweest van zonden, maar die hun oude leven hebben afgelegd, een levende relatie met God hebben gekregen en op grond van die relatie het voorbeeld van Jezus proberen te volgen. Juist de waarschuwingen van die mensen kunnen je enorm stimuleren, omdat die mensen vanuit een stuk levenservaring spreken. Van die ervaringen kun je heel veel leren, want het is soms een hele lange weg om vanuit een leven zonder relatie met God de weg (terug) te vinden naar een hele levende relatie met God. Voor mij persoonlijk geldt dat juist die mensen mij enorm hebben gestimuleerd om te groeien in het geloof, vanaf het moment dat ik weer op zoek ben gegaan naar de relatie die ik als kind met God had. Ik ben God dan ook iedere dag opnieuw dankbaar voor het feit dat Hij mensen op mijn pad heeft gezet die mij met hun vermaningen hebben helpen groeien in het geloof.

Misschien dat ik me juist daardoor zo goed realiseer dat anderen helpen om te groeien in het geloof in de allereerste plaats bij jezelf moet beginnen. Eerst die balk uit je eigen oog halen... eerst je eigen leefwijze aanpassen, door het voorbeeld van Jezus te gaan volgen.. Als mensen aan jou handel en wandel kunnen zien dat je christen bent, doordat je het voorbeeld van Jezus probeert te volgen dan straal je dat ook uit. Juist dan kun je ook anderen gaan helpen te groeien in het geloof door hen op een liefdevolle manier te terecht te wijzen als zij afwijken van de leefregels die God ons heeft gegeven.

Oeps... kom ik toch weer met het woordje liefdevol. En blijkbaar roept dit soms een stuk irritatie op. Met liefdevol bedoel ik echter niet een zalvige manier van praten. De mensen die mij zo langzamerhand hebben leren kennen weten dat ik behoorlijk direct uit de hoek kan komen en op een onomwonden manier zeg waar het op staat. Maar ook dat kan wel degelijk op een liefdevolle manier. Met liefdevol bedoel ik dat je de ander wel in zijn/haar waarde moet laten, dat je de persoonlijkheid van iemand niet moet afbreken door een veroordeling uit te spreken of te kwetsen.

In mijn ogen is het zinloos om meteen met een omhoog wijzend vingertje voor iemand te gaan staan. Dat roept namelijk een stuk weerstand en aversie op bij mensen. Juist de mensen die wel geloven, maar toch afwijken van de leefregels die God heeft gegeven, dragen vaak een schaamtegevoel met zich mee. Velen van hen hebben het gevoel dat ze falen, dat ze het niet goed genoeg (kunnen) doen, maar ook niet weten hoe ze dat moeten doorbreken.

Als je dan met een omhoog wijzend vingertje en op een veroordelende manier met hen praat, roept dat weerstand op. Je bevestigd het negatieve beeld wat ze van zichzelf hebben en proberen weg te drukken. Zij voelen zich aangevallen, schieten in de verdediging en zullen niet willen luisteren. Je bereikt hen niet, maar zij keren zich juist van jou af. Erger nog.. er bestaat een kans dat zij zich nog verder van God afkeren. En dan schiet de Bijbelse vermaning die jij met de beste bedoeling hebt willen geven haar doel volledig voorbij.

Dan kun je natuurlijk denken... ok dan schud ik het stof van mijn voeten en ga ik door naar mensen die wel willen luisteren. Maar je kunt ook een poging doen om tot zelfonderzoek: wat ging er mis, waarom wilden die mensen niet luisteren... is het omdat ze niet wilden luisteren naar wat ik zei... of is het omdat ze niet wilden luisteren door hoe ik het zei? In het laatste geval is het zaak om te ontdekken hoe je op een andere manier dezelfde boodschap kunt brengen.

Iemand op een liefdevolle manier vermanen begint in mijn ogen met de vraag waarom doe je, denk je of zeg je wat je doet/denkt/zegt. Vraag daarop door, ga het gesprek aan zonder een veroordeling uit te spreken. Help mensen door hen aan te zetten tot het nadenken over hun doen en laten, over wat dit hen oplevert en vooral ook kost. Wijs hen de weg en lever zo een bijdrage aan hun veranderingsproces. Op die manier kun je een instrument zijn wat door God gebruikt wordt om anderen te bereiken.

Kortom: er is niets mis met het vermanen van elkaar.. maar haal wel eerst de balk uit je eigen oog, zodat je ook daadwerkelijk de splinter in het oog van de ander kunt zien als je die probeert te verwijderen. En zolang je niet in staat bent om op de juiste manier anderen te vermanen zit er in mijn ogen nog steeds een balk(je) in je eigen oog….
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 2 van 4