ChristianMatch
 


Forum

vloek uitspreken
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 19:04
 
Hoe je het wendt of keert, in het boek van Derek Prince en ook vanuit de dingen die hier door anderen benoemd zijn, wordt in elk geval helder dat we voorzichtig moeten zijn met onze woorden. Woorden kunnen sneller pijn veroorzaken dan wij vaak vermoeden. En ja, die pijn kan enorme doorwerking hebben!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 20:07
 
CHATULIEM619 schreef:
Het grootste probleem wat ik met die omschrijving heb, is dat je zuiver moet blijven in definities. Een vervloeking is als je iemand veroordeelt (namens God). Als hij/zij niet luistert overkomen hem/haar de meest verschrikkelijke dingen. Het is ja of nee. Bij ja overkomt je niets, bij nee overkomt je iets slechts. Dat is een vervloeking.

Wat DP beschrijft is, dat veroordeling over iemands eigenschappen belemmerend kan gaan werken in zijn geloof. Het kan hem beroven van zelfvertrouwen en het gevoel geven dat hij niets meer kan. Het probleem wat ik met deze theorie heb, is dat het niet duidelijk afgebakend is. Op deze manier kan alles wat je zegt negatief werken bij de ander. En kan je alles wat er tegen je gezegd wordt als een vervloeking gaan beschouwen. En dan ontstaat er in mijn ogen veel verwarring.
DP was betrokken bij de Sheperding Movement, die een heel sterke nadruk legde op genezing van herinnering, waarbij iedereen genezen moest worden van wonden vanuit het verleden. Het evangelie werd alleen maar vertaald als innerlijke genezing. Mensen voelden zich slachtoffer van de omstandigheden en bij ieder gebed begonnen ze zich zieliger te voelen en afhankelijker van de hulpverlener. In plaats van met Gods Woord bezig te zijn gingen ze alleen maar bezig met zichzelf. Pseudo psychatrie vierde hoogtij ( en bij sommige gemeentes nu nog steeds).
Ieder mens kreeg een pastor toegewezen en deze mocht alles bepalen wat je deed. Hij kon daarmee je hele leven beïnvloeden.
Als je dus dat boek zegen en vloek aanhaalt, begrijp dan goed wat de achtergrond is van dit boek en waartoe het allemaal kan leiden. Het maakt gezonde mensen ziek, het kan leiden tot enorme manipulatie.

Inderdaad Chat...ik kan me voorstellen, dat je bij dat boek je bedenkingen hebt, alhoewel het mij goed lijkt om innerlijke genezing te ondergaan en daar niets op tegen is..... alleen....hoe. Ik denk, dat de zeer sterk doorgevoerde INTROSPECTIE hier funest is.

Ook C,S. Lewis en Leanne Payne (www.coconut.nu) waarschuwen voor de INTROSPECTIE, waar het dan alleen maar om jezelf draait en maar graven en graven.......

De echte Christen moet vanuit God leven en niet aleen maar in zichzelf gaan zitten graven. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 21:22
 
SOLAFIDE630 schreef:
Inderdaad Chat...ik kan me voorstellen, dat je bij dat boek je bedenkingen hebt, alhoewel het mij goed lijkt om innerlijke genezing te ondergaan en daar niets op tegen is..... alleen....hoe. Ik denk, dat de zeer sterk doorgevoerde INTROSPECTIE hier funest is.

Ook C,S. Lewis en Leanne Payne (www.coconut.nu) waarschuwen voor de INTROSPECTIE, waar het dan alleen maar om jezelf draait en maar graven en graven.......

De echte Christen moet vanuit God leven en niet aleen maar in zichzelf gaan zitten graven. Knipoog smiley

Introspectie waar je enkel bij jezelf blijft is inderdaad onvolledig ergens. Goede introspectie komt uit bij de Bron van jezelf, bij God dus! Zo wordt jezelf leren kennen ook vooral God beter leren kennen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 23:36
 
DP was betrokken bij de Sheperding Movement, die een heel sterke nadruk legde op genezing van herinnering, waarbij iedereen genezen moest worden van wonden vanuit het verleden. Het evangelie werd alleen maar vertaald als innerlijke genezing.

Hi Chat als je dit zo aan haalt, moet je er ook bij vertellen dat Derk Prince uit de Sheperding Movement is gestapt. En dat hij daar veel spijt van had en het er ook niet mee eens was meer!!!!
De rest van zijn leven weet je zelf ook wel hoe hij die heeft door gemaakt. In 2003 is hij naar de Vader gegaan.
Bij elk onderwerp kun je zowel possitief als negatief naar kijken, luisteren en beleven. Het is maar hoe je het bekijkt Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 23:58
 
JILL658 schreef:
DP was betrokken bij de Sheperding Movement, die een heel sterke nadruk legde op genezing van herinnering, waarbij iedereen genezen moest worden van wonden vanuit het verleden. Het evangelie werd alleen maar vertaald als innerlijke genezing.

Hi Chat als je dit zo aan haalt, moet je er ook bij vertellen dat Derk Prince uit de Sheperding Movement is gestapt. En dat hij daar veel spijt van had en het er ook niet mee eens was meer!!!!
De rest van zijn leven weet je zelf ook wel hoe hij die heeft door gemaakt. In 2003 is hij naar de Vader gegaan.
Bij elk onderwerp kun je zowel possitief als negatief naar kijken, luisteren en beleven. Het is maar hoe je het bekijkt Knipoog smiley

Inderdaad Jill, dat is zo. Ook bedenk ik me net, dat het kennelijk de roeping van Derk Prince was en dan ga je je daar natuurlijk op toeleggen. Daar is niets verkeerds aan op zich uiteraard.

Helaas zijn we soms zo beperkt, dat we daar niet op letten. We hebben niet allemaal dezefde roeping en dezelfde talenten gekregen.

Helaas staan we altijd wel gauw met afbrekende kritiek klaar. Dat is geen goede zaak. En....wie is er volmaakt? Ik niet in ieder geval. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 10 januari 2010, 00:56
 
JILL658 schreef:
DP was betrokken bij de Sheperding Movement, die een heel sterke nadruk legde op genezing van herinnering, waarbij iedereen genezen moest worden van wonden vanuit het verleden. Het evangelie werd alleen maar vertaald als innerlijke genezing.

Hi Chat als je dit zo aan haalt, moet je er ook bij vertellen dat Derk Prince uit de Sheperding Movement is gestapt. En dat hij daar veel spijt van had en het er ook niet mee eens was meer!!!!
De rest van zijn leven weet je zelf ook wel hoe hij die heeft door gemaakt. In 2003 is hij naar de Vader gegaan.
Bij elk onderwerp kun je zowel possitief als negatief naar kijken, luisteren en beleven. Het is maar hoe je het bekijkt Knipoog smiley

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe het met hem afgelopen is. Ik heb veel te veel te maken gehad met de schade die deze theorieën bij mensen hebben gebracht.
Er werd geen onderscheid gemaakt tussen echte trauma's en aangeprate trauma's. En datzelfde zie ik ook in die theorie over zegen en vloek. Als ik mensen zou vervloeken, zou ik het echt wel weten en als ze door mij gezegend worden ook.
En helaas zie ik de resten nog steeds terug in huidige gemeentes. Gemeentes, die er per definitie van uit gaan dat iedereen die er toe treedt innerlijke genezing nodig heeft. En ze het liefst ook in die afhankelijke positie houdt.
Hij kan zich wel teruggetrokken hebben uit de Sheperding Movement, maar heeft volgens mij nooit afstand gedaan van zijn theoriëen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 10 januari 2010, 01:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2