ChristianMatch
 


Forum

vloek uitspreken
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 27 december 2009, 18:35
 
Ik ben benieuwd naar iets waar ik weinig verstand van heb.
Het uitspreken van een vloek over iemand en het verbreken daarvan.
Ik heb het dan over de vloek in Gods naam, bestaat dat eigenlijk?
En zo ja, wat houd dat in?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 27 december 2009, 20:41
 
"Bijbels Theologische Encyclopedie (ed 2007)" schreef:
Vloek

1) Overtreders van de wet worden bedreigd met een vloek (vgl. Deut. 27:11 vv; 28:15 vv). Dit is een straf van God.

2) Goddelozen vloeken (vgl. Ps. 10:7). Dat is ijdel gebruik van de Naam van de HEERE. Dit vloeken werd met steniging gestraft (Lev. 24:11-15).

3) Vloeken betekent ook het verwensen van mensen. De doodstraf stond op het vloeken van ouders (Ex. 21:17; Lev. 20:9; vgl. Deut. 27:16; Spr. 20:20; 30:11) en van overheidspersonen (Ex. 22:28; Hand. 23:5). De toch al ongelukkige dove genoot speciale bescherming (Lev. 19:14).

Zijn vijanden mocht men niet vervloeken (Job 31:30). Christus heeft door woord en daad zijn discipelen geleerd, hun vijanden te zegenen (Matt. 5:44; Luc. 23:34).

4) De vloek is een wapen bij de ijveraar voor de eer van God en wanneer de onrechtvaardig vervolgde zich tegen vijanden verdedigt. Dan is de vloek een krachtige verwensing, het uitspreken van een straf. Iedereen geloofde in de kracht van zo’n vloek (o.a. Richt. 9:57), vooral wanneer een profeet (2 Kon. 2:24), een vader of moeder (Gen. 9:25; 27:12) of een gezagsdrager hem had uitgesproken. Maar een vloek die niet verdiend was, trof niet (Spreuk. 26:2) of werd door God in zegen veranderd (2 Sam. 16:12).

Bij vervloekingen noemde men (Jer. 29:22) de namen van personen die door God waren gestraft, om de straffen die men inriep, duidelijk voor te stellen. Dergelijke "voorbeelden" heten "een vloek zijn" of "een vloek worden" (2 Kon. 22:19; Jer. 24:9; 25:18; Zach. 8:13).

Ben verder ook niet zo thuis in deze materie. Misschien alleen al door de negatieve lading van een vervloeking. Daarom laat ik maar even een naslagwerk spreken. Hierin vind ik vooral duidelijk terug dat ook voor God een vloek dusdanig negatieve lading heeft dat Hij het afwijst, zelfs naar onze vijanden. God is meer een God van zegen, al zal er tegelijk nooit een zegen zijn zonder tegenhanger. Misschien helpt dit stukje vanuit een theologisch boekwerk je wat op weg in je verdere denk- en zoektocht. Maar bestaan doet het dus in elk geval wel, al zal het niet altijd even zuiver in de Naam van God zijn Knipoog smiley


Laatst aangepast door
HENK710
op zondag 27 december 2009, 22:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: zondag 27 december 2009, 22:10
 
weet er niet zoveel van maar kon dit wel vindenhttp://www.studiebijbel.nl/PDF/ZegenEnVloek.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 28 december 2009, 11:17
 
verwijderd door mezelf.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op vrijdag 8 januari 2010, 21:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: maandag 28 december 2009, 18:14
 
MARISKA601 schreef:
ik weet er eigenlijk ook te weinig van.

wat ik wel weet is dat er in de occulte wereld aan vervloekingen word gedaan.
die vervloekingen mogen eigenlijk niet ongedaan gemaakt worden.
als dat gebeurt dan krijgt degene die de vloek heeft uitgesproken allerlei onheil over zich.
en iemand vervloeken, wat voor nut heeft dat?

We kunen beter mensen zegenen, dan worden we zelf ook gezegend.

Het gebeurt niet alleen in de occulte wereld maris...
Eigenlijk is dit best een goed topic want niemand weet er iets van...
Misschien toch wel eens goed als we ons er in verdiepen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 28 december 2009, 18:57
 
MARISKA601 schreef:
ik weet er eigenlijk ook te weinig van.

wat ik wel weet is dat er in de occulte wereld aan vervloekingen word gedaan.
die vervloekingen mogen eigenlijk niet ongedaan gemaakt worden.
als dat gebeurt dan krijgt degene die de vloek heeft uitgesproken allerlei onheil over zich.
en iemand vervloeken, wat voor nut heeft dat?

We kunen beter mensen zegenen, dan worden we zelf ook gezegend.





nou Maris, dan heb ik nieuws voor je... ik kreeg een vervloeking per mail uit naam van JAWEH God de Vader en Zijn Zoon Jezus Christus.
vervloekingen komen dus ook in ( in dit geval) evangelische kringen voor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: maandag 28 december 2009, 20:09
 
Quote:
ik kreeg een vervloeking per mail uit naam van JAWEH God de Vader en Zijn Zoon Jezus Christus.

Wat een onzin!
Wie denkt de mens wel dat hij/zij is...God zelf misschien?

Ik vind het niet kunnen om in de naam van God een vloek over iemand uit te spreken.

....omdat die persoon God zelf niet is, hij /zij spreekt enkel woorden uit eigenbelang,gekwetstheid, boosheid of arrogantie en niet omdat hij/zij het uit Gods eigen mond gehoord heeft.(ik heb God zelf tenminste nog nooit hardop horen praten)

....omdat God zelf machtig genoeg is om iemand te vervloeken of te zegenen, daar heeft Hij echt geen nietig, eindig mens voor nodig.

Voor mij is een vloek in de naam van God over iemand uitspreken niets minder dan godslastering, vanwege de ontkenning van de almacht van God en het zichzelf stellen in Gods plaats, alsof hij/zij op een lijn staat met Hem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 28 december 2009, 20:35
 
verwijderd door mezelf.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op vrijdag 8 januari 2010, 21:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: maandag 28 december 2009, 20:50
 
Het is nogal wat... een vloek uitspreken over iemand namens God...
Is dat iemand (ver)oordelen en de naam van God gebruiken om het oordeel kracht bij te zetten? Oordelen is aan ons mensen niet besteed! Jezus zegt: wie zonder zonde is werpe de eerste steen.

De mensen hebben Jezus min of meer vervloekt door Hem aan het kruishout te nagelen. Jezus bracht daar in praktijk wat Hij de mensen geleerd had: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen (Mattheus 5:44).
Laten wij Zijn voorbeeld maar volgen...

Verder kwam ik in de brief van Jakobus (hfd. 3) nog een paar mooie verzen tegen:
8 Maar de tong kan geen mens temmen; zij is een onbedwingelijk kwaad, vol van dodelijk venijn.
9 Door haar loven wij God en den Vader, en door haar vervloeken wij de mensen, die naar de gelijkenis van God gemaakt zijn.
10 Uit denzelfden mond komt voort zegening en vervloeking. Dit moet, mijn broeders, alzo niet geschieden.
11 Welt ook een fontein uit een zelfde ader het zoet en het bitter?
12 Kan ook, mijn broeders, een vijgeboom olijven voortbrengen, of een wijnstok vijgen? Alzo kan geen fontein zout en zoet water voortbrengen.
13 Wie is wijs en verstandig onder u? die bewijze uit zijn goeden wandel zijn werken in zachtmoedige wijsheid.

Voor mij wordt het dan duidelijk genoeg...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 december 2009, 08:37
 
mooie reactie, lies....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2009, 01:10
 
PIETER649 schreef:
Ik ben benieuwd naar iets waar ik weinig verstand van heb.
Het uitspreken van een vloek over iemand en het verbreken daarvan.
Ik heb het dan over de vloek in Gods naam, bestaat dat eigenlijk?
En zo ja, wat houd dat in?

Ja Pieter dat bestaat echt iemand vervloeken, maar je kan je zelf ook een vloek op leggen. Door bijvoorbeeld te zeggen
Nee hoor dat kan ik nooit leren enz
Of je hebt een keer een negatief besluit genomen.
Daar word ik nooit beter van.

Je vraagt hoe kan je dat verbreken? In het kort:
Door te erkennen wat je zelf hebt of de ander uitgesproken heeft, over jou.
Daar vergeving voor vragen bij de Vader en de ander te zegenen.
Dan zeg je In de naam van Jezus verbreek ik deze vloek over mij en ik snij mij daarzelf van los. Jezus wilt U mij schoon wassen hiervan door Uw kostbaar bloed, reinig mij.
Beter is als je dat door een ander laat doen.
Dit kan een diepe bevrijding zijn.
Jill
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: donderdag 31 december 2009, 16:36
 
JILL658 schreef:
Ja Pieter dat bestaat echt iemand vervloeken, maar je kan je zelf ook een vloek op leggen. Door bijvoorbeeld te zeggen
Nee hoor dat kan ik nooit leren enz
Of je hebt een keer een negatief besluit genomen.
Daar word ik nooit beter van.

Je vraagt hoe kan je dat verbreken? In het kort:
Door te erkennen wat je zelf hebt of de ander uitgesproken heeft, over jou.
Daar vergeving voor vragen bij de Vader en de ander te zegenen.
Dan zeg je In de naam van Jezus verbreek ik deze vloek over mij en ik snij mij daarzelf van los. Jezus wilt U mij schoon wassen hiervan door Uw kostbaar bloed, reinig mij.
Beter is als je dat door een ander laat doen.
Dit kan een diepe bevrijding zijn.
Jill

Luc 6,28
zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen.

1 Joh 5,18
We weten dat iemand die uit God geboren is niet zondigt. De Zoon, die uit God geboren werd, beschermt hem, zodat het kwaad geen vat op hem heeft


In God in Jezus Christus is er alleen maar licht en kun je niemand vervloeken, want Jezus Christus is gekomen juist om te redden en niet om te veroordelen en mensen in het ongeluk te storten en ellende over iemand op en uit te roepen.

Een dergelijk iemand snapt echt totaal niets van het evangelie en wie God in Jezus Christus is....een dergelijk iemand moet zelf nog tot het licht komen......een dergelijk iemand heeft erg veeeeel gebeden nodig, want hij zij is volkomen verduisterd.

Jezus Christus is echter DE TRIOMPHATER, Hij heeft ALLE MACHTEN EN KRACHTEN aan het kruis overwonnen en alle krachten en machten en alle duisternis overwonnen. Dus hioef je je totaal geen angst te maken voor vervloekingen als je gelooft in Jezus Christus, want je bent in Hem, die alles overwonnen heeft, dus kan iets dergelijks totaal geen vat op je hebben en krijgen.

Ik heb wel een idee Pieter wie die persoon is....daar heb je in het verleden ook al eens last van gehad geloof ik. Hij begrijpt echt niet veel van God.....adviseer hem maar dat hij eens de bijbel moet gaan lezen en zich moet gaan verdiepen in wie God nu eigenlijk wel is....of doe hem een goede bijbelstudie hierover cadeau en wens hem alle goeds toe.

Hij is helaas zeer betreuren, want hij mist een gezegend leven zelf door God in Jezus Christus niet te kennen. Triest hoor.

Alles moet echt wijken voor de Heer hoor. Je kunt de duivel persoonlijk echt wegsturen in Jezus' naam, want die vuile leugenaar en mensen moordenaar is overwonnen en dan moet hij gaan.....en dat zal hij ook doen.

Gods zegen! Knipoog smiley Lachende smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden


Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op donderdag 31 december 2009, 16:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 02:50
 
SOLAFIDE630 schreef:
Luc 6,28
zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen.

1 Joh 5,18
We weten dat iemand die uit God geboren is niet zondigt. De Zoon, die uit God geboren werd, beschermt hem, zodat het kwaad geen vat op hem heeft


In God in Jezus Christus is er alleen maar licht en kun je niemand vervloeken, want Jezus Christus is gekomen juist om te redden en niet om te veroordelen en mensen in het ongeluk te storten en ellende over iemand op en uit te roepen.

Een dergelijk iemand snapt echt totaal niets van het evangelie en wie God in Jezus Christus is....een dergelijk iemand moet zelf nog tot het licht komen......een dergelijk iemand heeft erg veeeeel gebeden nodig, want hij zij is volkomen verduisterd.

Jezus Christus is echter DE TRIOMPHATER, Hij heeft ALLE MACHTEN EN KRACHTEN aan het kruis overwonnen en alle krachten en machten en alle duisternis overwonnen. Dus hioef je je totaal geen angst te maken voor vervloekingen als je gelooft in Jezus Christus, want je bent in Hem, die alles overwonnen heeft, dus kan iets dergelijks totaal geen vat op je hebben en krijgen.

Ik heb wel een idee Pieter wie die persoon is....daar heb je in het verleden ook al eens last van gehad geloof ik. Hij begrijpt echt niet veel van God.....adviseer hem maar dat hij eens de bijbel moet gaan lezen en zich moet gaan verdiepen in wie God nu eigenlijk wel is....of doe hem een goede bijbelstudie hierover cadeau en wens hem alle goeds toe.

Hij is helaas zeer betreuren, want hij mist een gezegend leven zelf door God in Jezus Christus niet te kennen. Triest hoor.

Alles moet echt wijken voor de Heer hoor. Je kunt de duivel persoonlijk echt wegsturen in Jezus' naam, want die vuile leugenaar en mensen moordenaar is overwonnen en dan moet hij gaan.....en dat zal hij ook doen.

Gods zegen! Knipoog smiley Lachende smiley Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden

Een heel goed boek hierover geschreven is Zegen en Vloek door Derk Prins. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 15:02
 
JILL658 schreef:
Een heel goed boek hierover geschreven is Zegen en Vloek door Derk Prins. Knipoog smiley


Thnx Jill Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RUUD210





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 januari 2010, 18:58
 
Spreuken 26:2 Zoals een vogel wegvliegt, zoals een zwaluw wegwiekt,
zo vervliegt een ongegronde vloek.


Bid God om bescherming en verder zou ik me er niet te druk om maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 11:24
 
JILL658 schreef:
Ja Pieter dat bestaat echt iemand vervloeken, maar je kan je zelf ook een vloek op leggen. Door bijvoorbeeld te zeggen
Nee hoor dat kan ik nooit leren enz
Of je hebt een keer een negatief besluit genomen.
Daar word ik nooit beter van.

Je vraagt hoe kan je dat verbreken? In het kort:
Door te erkennen wat je zelf hebt of de ander uitgesproken heeft, over jou.
Daar vergeving voor vragen bij de Vader en de ander te zegenen.
Dan zeg je In de naam van Jezus verbreek ik deze vloek over mij en ik snij mij daarzelf van los. Jezus wilt U mij schoon wassen hiervan door Uw kostbaar bloed, reinig mij.
Beter is als je dat door een ander laat doen.
Dit kan een diepe bevrijding zijn.
Jill

Ik vind dat je wel een hele vreemde definitie erop nahoudt wat betreft vloek. Ik vind daar ook geen enkele bijbelse grond in. Elke vorm van kritiek is in jouw ogen dan een vloek en dat vind ik te ver gaan.

Vervloeking is een middel dat in de Bijbel regelmatig voorkomt. Paulus spreekt zelfs vervloeking uit over eenieder die een ander evangelie verkondigt. Elisa spreekt een vervloeking uit over een aantal kinderen die hem beledigen. Hij spreekt zelfs een vervloeking uit over zijn knecht Baruch.

Vervloeking heeft alles te maken met het oordeel van God. Het probleem is echter, dat dit vaak verkeerd gebruikt wordt. En daarom is het niet echt aan te raden het te gebruiken als je niet geleid wordt door de Heilige Geest.

De vervloeking die over jou is uitgesproken komt voort uit de frustratie en de pijn van iemand. En dan is het geen vervloeking namens God. Hij ziet dit als laatste redmiddel om jullie nog onder druk te zetten. En deze druk heeft hij vaker op jullie willen uitoefenen. Daarom zou ik me er maar niet druk om maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 12:27
 
Ik vind dat je wel een hele vreemde definitie erop nahoudt wat betreft vloek. Ik vind daar ook geen enkele bijbelse grond in. Elke vorm van kritiek is in jouw ogen dan een vloek en dat vind ik te ver gaan.

Misschien kun je Jacobus lezen. Knipoog smiley
Zegen en vloek van Derk Prins.
Er zijn wel meer boeken geschreven over bijv " de Tong".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 13:20
 
JILL658 schreef:
Ik vind dat je wel een hele vreemde definitie erop nahoudt wat betreft vloek. Ik vind daar ook geen enkele bijbelse grond in. Elke vorm van kritiek is in jouw ogen dan een vloek en dat vind ik te ver gaan.

Misschien kun je Jacobus lezen. Knipoog smiley
Zegen en vloek van Derk Prins.
Er zijn wel meer boeken geschreven over bijv " de Tong".

Hoewel Dereck Prince een kind van de Heer was, ben ik het wat dat betreft niet met hem eens. Teveel Rafael achtig vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 23:01
 
CHATULIEM619 schreef:
Hoewel Dereck Prince een kind van de Heer was, ben ik het wat dat betreft niet met hem eens. Teveel Rafael achtig vind ik.

Jammer Chatuliem, je zou er best wat van kunnen opsteken. Knipoog smiley
Per slot van rekening heeft deze man honderdduizenden in grote delen van de wereld tot geloof gebracht. En nog steeds worden zijn boeken in andere talen vertaald. Toch niet niks zeker. Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 januari 2010, 23:07
 
JILL658 schreef:
Jammer Chatuliem, je zou er best wat van kunnen opsteken. Knipoog smiley
Per slot van rekening heeft deze man honderdduizenden in grote delen van de wereld tot geloof gebracht. En nog steeds worden zijn boeken in andere talen vertaald. Toch niet niks zeker. Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden

Als iemand een geweldige leraar is, mag je het toch in bepaalde aspecten niet met hem eens zijn?? Ik heb ze wel meegemaakt, die dachten dat ze vervloekt waren, terwijl je je gewoon afvroeg waarom ze niet nuchter omgingen met bepaalde tegenslagen in hun leven.

Dan kom je op die terreinen terecht als een vrouw van 53 die nog steeds gebukt ging onder haar eerste schrijfles, toen ze 6 was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: zondag 3 januari 2010, 21:05
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vind dat je wel een hele vreemde definitie erop nahoudt wat betreft vloek. Ik vind daar ook geen enkele bijbelse grond in. Elke vorm van kritiek is in jouw ogen dan een vloek en dat vind ik te ver gaan.

Vervloeking is een middel dat in de Bijbel regelmatig voorkomt. Paulus spreekt zelfs vervloeking uit over eenieder die een ander evangelie verkondigt. Elisa spreekt een vervloeking uit over een aantal kinderen die hem beledigen. Hij spreekt zelfs een vervloeking uit over zijn knecht Baruch.

Vervloeking heeft alles te maken met het oordeel van God. Het probleem is echter, dat dit vaak verkeerd gebruikt wordt. En daarom is het niet echt aan te raden het te gebruiken als je niet geleid wordt door de Heilige Geest.

De vervloeking die over jou is uitgesproken komt voort uit de frustratie en de pijn van iemand. En dan is het geen vervloeking namens God. Hij ziet dit als laatste redmiddel om jullie nog onder druk te zetten. En deze druk heeft hij vaker op jullie willen uitoefenen. Daarom zou ik me er maar niet druk om maken.

Ben het niet met je eens Chat. Woorden hebben kracht.
Lees maar es Spreuken 18:21
Woorden hebben macht over leven en dood,
Wie zijn tong koestert plukt daarvan de vruchten!
Dus dat is nog al wat.
Niet druk over maken? Wel druk over maken dus...........

Mary
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 3 januari 2010, 21:11
 
MARY052 schreef:
Ben het niet met je eens Chat. Woorden hebben kracht.
Lees maar es Spreuken 18:21
Woorden hebben macht over leven en dood,
Wie zijn tong koestert plukt daarvan de vruchten!
Dus dat is nog al wat.
Niet druk over maken? Wel druk over maken dus...........

Mary

Mary, wat zeg je dat mooi, daten????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zondag 3 januari 2010, 21:22
 
MARY052 schreef:
Ben het niet met je eens Chat. Woorden hebben kracht.
Lees maar es Spreuken 18:21
Woorden hebben macht over leven en dood,
Wie zijn tong koestert plukt daarvan de vruchten!
Dus dat is nog al wat.
Niet druk over maken? Wel druk over maken dus...........

Mary


Mary,

Chat kent het verhaal achter deze vraag Knipoog smiley , en dat laatste stukje sloeg daar op,en dan is het inderdaad het beste om je er niet druk over te maken.

Wie zijn tong koestert plukt daar de vruchten van, in dit geval zou ik dat dan om moeten draaien? Wie het niet doet plukt er ook de wrange vruchten van?
Ik moet zelf steeds denken aan de tekst: Gij zult mijn naam niet ijdel gebruiken, wat dat is eigenlijk wat er gebeurd, je zin willen krijgen door te zeggen dat het Gods wil is ipv die van jezelf, God voor je karretje willen spannen dus.


Laatst aangepast door
ANNETTE792
op zondag 3 januari 2010, 21:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE402





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 17:49
 
Ik val Mary bij, lees het boekje zegen of vloek van derek prince als je hier echt in geïnteresseerd bent. Ik kan zeggen hoe ik er over denk maar dan kan je beter gewoon het boekje lezen, daar staat het veel beter in en in tegenstelling tot chat vind ik het wel goed onderbouwd maar dat kan je zelf bepalen als jet het boekje leest Knipoog smiley

Ik denk dat welke vloek dan ook, door wie dan ook uitgesproken, er niet hoort te zijn omdat God niet wil dat er een vloek op 1 van zijn kinderen rust. Vloeken zijn ernstig en gaan van generatie op generatie door tenzij ze verbroken worden.


Laatst aangepast door
APPELTJE402
op vrijdag 8 januari 2010, 17:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 18:49
 
ANNETTE792 schreef:
Ik moet zelf steeds denken aan de tekst: Gij zult mijn naam niet ijdel gebruiken, wat dat is eigenlijk wat er gebeurd, je zin willen krijgen door te zeggen dat het Gods wil is ipv die van jezelf, God voor je karretje willen spannen dus.

Mensen lijken er inderdaad nogal eens op uit om anderen voor hun karretje te spannen, zelfs als het om God gaat. Uw wil geschiede wordt dan nog wel geroepen, maar de eigen gedachte zoals men denkt dat God het zou moeten zien/doen is eigenlijk werkelijk wat als Gods wil gezien wordt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 19:04
 
Toevallig had ik vandaag een situatie die hier wel een beetje inpast...
Ik was klaar met therapie en liep nog even naar de receptie om wat te vragen.
Daar aangekomen stond er een man met een "moslim" uiterlijk die duidelijk niet in zijn hum was. Hij wilde iets gedaan krijgen van de mensen daar, maar dit lukte blijkbaar niet en werd daar behoorlijk boos over.
Op een bepaald moment zei hij het volgende tegen de receptioniste;
"Pas maar op! ik ben een bekeerd moslim en in de bijbel staat dat je God's gezalfden (dat ben ik dus) niet mag tegenwerken, omdat Hij je dan zal straffen!
Dus pas maar op als je straks naar huis gaat, want God zal je pakken!"

Mijn kin lag zowat op de grond!! Het was me niet echt duidelijk of de man nu bedoelde dat hij bekeerd was tot de islam, of dat hij een moslim was die bekeerd was tot het christendom...maar gezien zijn woordkeuze (bijbel i.p.v. koran en God i.p.v. allah) ging ik uit van het tweede.
Toen bedacht ik dat mijn God toch wel een hele andere God is, die niet volgens deze wijze werkt...
Ja, ook Zijn volk kan en mag geen stroobreed in de weg gelegd worden omdat op de dag des oordeels een ieder die dit wel gedaan heeft geoordeeld zal worden...maar iemand onderweg naar huis "pakken" omdat hij of zij een christen niet zijn zin gegeven heeft Smiley die vol vragen zit
Ik had dus heel sterk het gevoel dat ik die man op zijn uitspraken moest aanspreken, maar buiten het feit dat ik nog steeds met mijn mond open stond van verbazing...durfde ik eerlijk gezegd ook niet uit angst voor zijn evt. reactie.
Ik heb na zijn vertrek aan de receptioniste uitgelegd dat ik als christen afstand nam van deze uitspraken omdat mijn God een barmhartig God is en niet één die iemand door de bliksem doet treffen enkel omdat hij het niet met een christen eens was...maar ik blijf het gevoel hebben dat ik deze man zelf op zijn woorden had moeten aanspreken, en zo God recht toe doen...
Wat denken jullie?


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op vrijdag 8 januari 2010, 19:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 19:13
 
Daar heb je een mooie kans op dialoog om een andere kant van God te laten zien, Tess. Maar je onzekerheid in deze is ook te begrijpen. Mensen zijn er tegenwoordig geregeld niet meer echt van gediend om te worden gecorrigeerd. Wel kun je dan blijven zitten met een stukje teleurstelling dat deze man, net als de man in het andere voorbeeld van dit topic, een zo verwrongen beeld van God en ook van zichzelf en andere mensen heeft. Dat blijft een gevoelig punt, althans bij mij wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 20:04
 
TESSYBEAR731 schreef:
Ik had dus heel sterk het gevoel dat ik die man op zijn uitspraken moest aanspreken, maar buiten het feit dat ik nog steeds met mijn mond open stond van verbazing...durfde ik eerlijk gezegd ook niet uit angst voor zijn evt. reactie.
Ik heb na zijn vertrek aan de receptioniste uitgelegd dat ik als christen afstand nam van deze uitspraken omdat mijn God een barmhartig God is en niet één die iemand door de bliksem doet treffen enkel omdat hij het niet met een christen eens was...maar ik blijf het gevoel hebben dat ik deze man zelf op zijn woorden had moeten aanspreken, en zo God recht toe doen...
Wat denken jullie?

HENK710 schreef:
Daar heb je een mooie kans op dialoog om een andere kant van God te laten zien.

Een lastige situatie Tess... Ik begrijp je reactie ook goed, want de mijne zou waarschijnlijk niet heel anders zijn geweest... Maar of dat ook een goede reactie geweest zou zijn?
Het was in ieder geval, zoals Henk schrijft, een mooie kans geweest om voor de man en de receptioniste te getuigen van jouw God!
Mooi dat je die kans nog wel gegrepen hebt met de receptioniste...

Ik zou echter niet van een 'kans op dialoog' willen spreken. Ten eerste krijg ik de indruk dat de man niet echt voor rede vatbaar was, hoe zou hij dan in dialoog kunnen gaan? Ik denk dat confrontatie dichter bij de werkelijkheid zou zijn... Hooguit zou het een kans op een gesprek zijn...
Ten tweede doet het me denken aan het volgende citaat: voor een ware dialoog moet je ervan uitgaan dat de ander wel eens gelijk zou kunnen hebben. Anders gezegd, in een dialoog ben je bereid om naar elkaars mening te luisteren en om daar evt. wat van te leren. Lijkt me niet aan de orde in deze situatie...


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op vrijdag 8 januari 2010, 20:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 00:02
 
Gods woord geeft zelf antwoord!!!

Gelaten 3:13-> Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der
wet
door voor ons een vloek te worden; want er
staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan
het hout hangt.

Dus??? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 12:05
 
APPELTJE402 schreef:
Ik val Mary bij, lees het boekje zegen of vloek van derek prince als je hier echt in geïnteresseerd bent. Ik kan zeggen hoe ik er over denk maar dan kan je beter gewoon het boekje lezen, daar staat het veel beter in en in tegenstelling tot chat vind ik het wel goed onderbouwd maar dat kan je zelf bepalen als jet het boekje leest Knipoog smiley

Ik denk dat welke vloek dan ook, door wie dan ook uitgesproken, er niet hoort te zijn omdat God niet wil dat er een vloek op 1 van zijn kinderen rust. Vloeken zijn ernstig en gaan van generatie op generatie door tenzij ze verbroken worden.

Het grootste probleem wat ik met die omschrijving heb, is dat je zuiver moet blijven in definities. Een vervloeking is als je iemand veroordeelt (namens God). Als hij/zij niet luistert overkomen hem/haar de meest verschrikkelijke dingen. Het is ja of nee. Bij ja overkomt je niets, bij nee overkomt je iets slechts. Dat is een vervloeking.

Wat DP beschrijft is, dat veroordeling over iemands eigenschappen belemmerend kan gaan werken in zijn geloof. Het kan hem beroven van zelfvertrouwen en het gevoel geven dat hij niets meer kan. Het probleem wat ik met deze theorie heb, is dat het niet duidelijk afgebakend is. Op deze manier kan alles wat je zegt negatief werken bij de ander. En kan je alles wat er tegen je gezegd wordt als een vervloeking gaan beschouwen. En dan ontstaat er in mijn ogen veel verwarring.
DP was betrokken bij de Sheperding Movement, die een heel sterke nadruk legde op genezing van herinnering, waarbij iedereen genezen moest worden van wonden vanuit het verleden. Het evangelie werd alleen maar vertaald als innerlijke genezing. Mensen voelden zich slachtoffer van de omstandigheden en bij ieder gebed begonnen ze zich zieliger te voelen en afhankelijker van de hulpverlener. In plaats van met Gods Woord bezig te zijn gingen ze alleen maar bezig met zichzelf. Pseudo psychatrie vierde hoogtij ( en bij sommige gemeentes nu nog steeds).
Ieder mens kreeg een pastor toegewezen en deze mocht alles bepalen wat je deed. Hij kon daarmee je hele leven beïnvloeden.
Als je dus dat boek zegen en vloek aanhaalt, begrijp dan goed wat de achtergrond is van dit boek en waartoe het allemaal kan leiden. Het maakt gezonde mensen ziek, het kan leiden tot enorme manipulatie.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 9 januari 2010, 12:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2