ChristianMatch
 


Forum

Singles in de kerk?
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
JOKE261





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: donderdag 5 mei 2011, 10:04
 
Hoe wordt er bij jullie in je kerkelijke gemeente omgegaan met Singles?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 5 mei 2011, 17:22
 
JOKE261 schreef:
Hoe wordt er bij jullie in je kerkelijke gemeente omgegaan met Singles?

Hoe bedoel je deze vraag precies? Binnen onze gemeente worden maandelijks single-avonden georganiseerd, waar mensen naartoe kunnen. Zelf ben ik daar overigens nog nooit naar toe geweest, dus ik kan je er weinig over vertellen. Ben ook niet van plan om in de toekomst te gaan, dus wellicht is er iemand anders die er iets meer over kan zeggen... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: donderdag 5 mei 2011, 18:09
 
bij ons zou ik het ook niet weten...... ik denk dat het ook te maken heeft met hoe je er zelf mee om gaat.Als je er zelf open en eerlijk in staat, dan kan een kerk dat toch ook niet anders? maar, ik moet er wel bij zeggen dat de gemeente leden er vaak meer moeite mee heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: donderdag 5 mei 2011, 20:59
 
TINK100 schreef:
bij ons zou ik het ook niet weten...... ik denk dat het ook te maken heeft met hoe je er zelf mee om gaat.Als je er zelf open en eerlijk in staat, dan kan een kerk dat toch ook niet anders? maar, ik moet er wel bij zeggen dat de gemeente leden er vaak meer moeite mee heeft.

Hé Tink. Hoe bedoel je dit precies? Waarom zouden gemeenteleden het er moeilijk hebben mee hebben dat iemand single is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: donderdag 5 mei 2011, 22:52
 
[quote=TINK100]

Hallo Tink

Ik zal je zeggen dat ik nooit gevoelt heb dat er bij de gemeenteleden een ander gevoel was over mij ik zou ook niet weten of het ook zo was.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EGGIE989





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: donderdag 5 mei 2011, 23:00
 
Niet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: donderdag 5 mei 2011, 23:12
 
JOKE261 schreef:
Hoe wordt er bij jullie in je kerkelijke gemeente omgegaan met Singles?

Worden in het hokje gezet van "ouderen en alleenstaanden" m.a.w. ieder jaar een uitnodiging voor een reisje en ieder jaar een kerstpakketje Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Verdraaid nog aan toe, volgens mij zijn ze me vergeten afgelopen kerst. Boze smiley
Ander bestuur zeker binnen de vrouwenvereniging. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENKWAL969





Berichten: 194

BerichtGeplaatst: donderdag 5 mei 2011, 23:12
 
De gemeente waar ik nu kom is te klein om iets te doen voor singles.

Maar in andere gemeentes heb ik wel meegemaakt, dat mensen moeite hebben met singles, die single geworden zijn door een echtscheiding.

In mijn eerste huwelijk heb ik van de 18 jaar, samen met mijn ex ernstig onze best gedaan, om iets van ons huwelijk te maken. Allerlei hulp, seminars, trainingen, etc. Het heeft echter niet kunnen baten.
Mijn tweede huwelijk was mijn eigen schuld, want ik had nooit met een ongelovige vrouw mogen huwen, dat ging dus ook fout.
Allerlei geruchten werden in het begin vertelt, zonder dat mensen onze achtergrond kenden. Het was alsof we besmet waren.

De gemeente waar ik nu kom, oordeelt mij niet op mijn verleden, maar ziet op het wonder wat Jezus in mijn leven gedaan heeft, na de tweede scheiding.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 13:27
 
ik was lang samen met een weduwe vrouw de "enige" single in de gemeente. voor de gemeente is het ook niet zo makkelijk hoe ze met ons moeten omgaan denk ik dan maar. vaak word je "onbewust" in een hoekje geplaats, maar de vraag is dan ook of we soms niet reageren vanuit een bepaald verwachtingspatroon.
In ieder geval heb ik veel moeite en strijd gehad met men "alleenstaande moeder" situatie binnen de gemeente. zelfs zeker op geestelijk vlak vond ik men gemeente-genoten behoorlijk tekort schieten in het rekening houden met onze situatie. we leven wel heel duidelijk in een maatschappij van "ieder-voor-zich".
Ik dacht vaak hoe het moest geweest zijn in de periode van de eerste christenen toen ze allen samen leefden.

we hadden net gisteren een voordracht van Henk Binnendijk, die juist zijn woord toepastte op een getrouwde vrouw en een ongetrouwde vrouw. Heel opbouwend om te beseffen dat de Here toch vaak een bijzonder plan heeft met alleenstaande vrouwen. en dat merk ik toch ook wel in mijn wandel met Hem. ik ben afhankelijk vooral van Hem in alles.
Doch had ik graag wel wat meer toepassing gezien in de gemeente met betrekking van "zorg voor de wezen en de weduwen". In deze tijd zijn dat vooral de alleenstaande vrouwen, moeders na een scheiding. ik doel hier ook bijzonder op het geestelijke aspect. men is vaak vlugger paraat met oordeel en regeltjes die wij zouden moeten toepassen.



(sorry dat ik de man hier even uitlaat, maar ik kan me niet in hun plaatst situeren Knipoog smiley)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 17:57
 
LISA610 schreef:
Hé Tink. Hoe bedoel je dit precies? Waarom zouden gemeenteleden het er moeilijk hebben mee hebben dat iemand single is?
nou, er kwamen mensen naar me toe en die gaven me ongevraagd advies...... ik heb ze maar vriendelijk bedankt. Ik had er vandaag nog een gesprek over. Er zijn taboes in de kerk, en scheiden is er 1 van. kerken lopen altijd achter als het om wereld vraagstukken gaat, zo ook met scheidingen. Ik vond het erg moelijk om op de juiste manier te reageren naar deze mensen toe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 18:28
 
TINK100 schreef:
nou, er kwamen mensen naar me toe en die gaven me ongevraagd advies...... ik heb ze maar vriendelijk bedankt. Ik had er vandaag nog een gesprek over. Er zijn taboes in de kerk, en scheiden is er 1 van. kerken lopen altijd achter als het om wereld vraagstukken gaat, zo ook met scheidingen. Ik vond het erg moelijk om op de juiste manier te reageren naar deze mensen toe.


Hmmm oké nu begrijp ik beter waar je op doelt. Maar de vraag was hoe er wordt omgegaan met singles en volgens mij zijn niet alle singles gescheiden mensen. Als je alleen al naar de mensen op CM kijkt ontdek je dat hier singles zijn die nog nooit getrouwd zijn geweest, die weduwnaar zijn en inderdaad ook mensen die gescheiden zijn. De discussie lijkt zich nu meteen toe te spitsen op hoe gescheiden mensen zich behandeld voelen binnen de kerk. De verhalen die ik daarover heb gelezen herken ik zelf overigens niet, zowel niet vanuit de PKN-kerk waar ik voorheen lid van was als niet vanuit de evangelische gemeente waarvan ik nu lid van ben. Wat ik me echter afvraag is of de initiatiefneemster van dit topic daadwerkelijk de bedoeling heeft gehad om van de gescheiden mensen te horen hoe er binnen hun gemeente wordt omgegaan met het feit dat zij gescheiden zijn. Dan had zij daar toch ook gewoon naar kunnen vragen? Ik ga er dan ook vanuit dat de vraagstelling niet voor niets breder is geformuleerd. Dus wellicht zijn er ook andere singles die hierop kunnen antwoorden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 18:59
 
[quote=MARTIN695]
ik ben lid van een traditionele kerkgemeenschap, waar men erg veel moeite heeft met mensen die net als ik gescheiden zijn. De meeste mensen zeggen helemaal niets, weten denk ik ook niet hoe te reageren.....is niet erg, zolang er maar een open sfeer is. Ik zelf sta open voor alle gesprekken wat betreft dit onderwerp, zowel binnen als buiten de kerk, zolang er maar niet veroordeelt word.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 23:48
 
Hallo Tink

Ik moet je zeggen dat ik dat ook vroeger was lid van een pkn kerk en ook toen was ik de nemens die ik nu ben maar ik ben naar een evangelise gemeente gegaan en ook daar heb ik niet het gevoel dat ik niet begrepen word ik denk eigelijk meer omdat ik anders ben dan andere mensen en ik blijf wel mezelf daaronder.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA111





Berichten: 10

BerichtGeplaatst: zaterdag 7 mei 2011, 08:56
 
JOKE261 schreef:
Hoe wordt er bij jullie in je kerkelijke gemeente omgegaan met Singles?

Bij ons word er niks bijzonders gedaan.
We gaan gewoon op in de leden.
Ik zal niet eens kunnen zeggen wie singel is.
Ik weet het maar van een handje vol maar die zeggen dat er meer zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENKWAL969





Berichten: 194

BerichtGeplaatst: zaterdag 7 mei 2011, 11:26
 
Hi Martin,

Ik ken het probleem, zelf ben ik niet zo sociaal vaardig, ben namelijk nogal een beetje verlegen en teruggetrokken.

Maar.... door Gods genade ben ik nu lid van een hele kleine gemeente, waar ik zelfs op mijn keyboard muziek durf te maken en zelfs komende zondag de zangdienst mag doen. En durf te doen.

Het vervelende van kerk en gemeente is dat daar allemaal mensen komen en het is net afhankelijk in hoeverre dat men zich door God laat veranderen.
Een grote troost is God hen allen liefheeft en wij diegenen mogen vergeven.
Als wij die mensen ook gaan liefhebben, zal er echt iets gaan veranderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Pagina 1 van 1