ChristianMatch
 


Forum

Bekering en behoudenis
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 10:47
 
LISA610 schreef:
Hé Berend en Cross. Ik heb jullie bijdragen gelezen. Onderstaand even mijn reactie:

Bekering is komen tot geloof in God en er bewust voor kiezen om Jezus Christus te aanvaarden als jouw persoonlijke Verlosser. Anders gezegd: het is het moment waarop iemand tot een persoonlijke levend geloof in Jezus Christus komt. Dit kan een plotselinge gebeurtenis zijn, maar het kan ook een proces zijn.

Op het moment dat iemand tot bekering komt, wordt iemand wedergeboren. Met die wedergeboorte is onlosmakelijk verbonden dat iemand de Heilige Geest ontvangt. Dat vervuld zijn van de Heilige Geest leidt ertoe dat je op een andere manier in het leven gaat staan, op een andere manier tegen dingen aan gaat kijken, maar ook op een andere manier met andere mensen om gaat.

Het komen tot bekering is volgens mij een eenmalige gebeurtenis die leidt tot wedergeboorte. Denk maar aan die prachtige vergelijking van een rups die een vlinder wordt. Een onomkeerbaar proces is niet denkbaar: een vlinder kan nooit meer een rups worden. En vanaf het moment dat iemand wedergeboren is, behoort diegene God toe. Vanaf het moment dat hij de de genade van God als een geschenk aanvaard, mag diegene weten dat hij behouden is en eeuwig leven heeft. Dat is iets wat niet meer te roven is.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wedergeboren christenen vervolgens nooit meer zondigen. Dat zou mooi zijn, maar ook wedergeboren christenen blijven mensen. En er is maar één mens geweest die volldig zonder zonde heeft geleefd. Dat voorbeeld mogen en moeten we proberen te volgen, maar het kan niet anders dan dat we daar zo nu en dan in falen. Het mooie is echter dat je ook dan mag weten dat die genade van God blijft gelden. Net als een aardse vader (of moeder) zal Hij van ons blijven houden, zal Hij ons blijven helpen. Het enige wat we dan hoeven te doen is naar Hem toe gaan en zeggen: Vader ik heb gefaald, wilt U mij vergeven en me helpen het de volgende keer anders te doen. En weet je... het mooie is dat God 24 uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar bereikbaar is. Je hoeft niet online, je hoeft niet te bellen, je hoeft niet ergens naar toe... Hij is er gewoon op het moment waarop jij je tot Hem wendt en begint te bidden.

Kortom:
bekering: eenmalige gebeurtenis op het moment dat je tot het geloof komt
wedergeboorte: automatisch gevolg van bekering wat gepaard gaat met vervulling door de Heilige Geest
behoudenis: het grote geschenk wat je uit genade krijgt op het moment dat je tot geloof komt
zonde: iets wat je mag belijden bij jouw Vader in de wetenschap dat je niet veroordeeld wordt, zelfs al ben je nog zo ver afgedwaald (remember het verhaal over de verloren zoon).

Prachtige en duidleijke uitleg .

zelf had ik deze link ontdekt die qua uitleg overeenkomt met de jouwe..
http://www.debijbelopen.nl/index.php?cat=zekerheid&id=bekering&view=2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VIJFNUL285





Berichten: 30

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 december 2011, 19:49
 
MARISKA601 schreef:
Een mens heeft zich dagelijks te bekeren.

Wanneer ben je echt bekeerd?



Mooi gezegd Mariska, amen. Lachende smiley

Hiermee wil ik niet zeggen dat wat er hier vermeld wordt door een ieder niet juist of onjuist is.


Laatst aangepast door
VIJFNUL285
op vrijdag 23 december 2011, 19:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 december 2011, 19:50
 
LISA610 schreef:
H
Kortom:
bekering: eenmalige gebeurtenis op het moment dat je tot het geloof komt
wedergeboorte: automatisch gevolg van bekering wat gepaard gaat met vervulling door de Heilige Geest
behoudenis: het grote geschenk wat je uit genade krijgt op het moment dat je tot geloof komt
zonde: iets wat je mag belijden bij jouw Vader in de wetenschap dat je niet veroordeeld wordt, zelfs al ben je nog zo ver afgedwaald (remember het verhaal over de verloren zoon).

Typische gedachten goed.
Wat leert de Heer ons vanuit Zijn Woord.???
Bekeren van wat???
Misschien wordt er wel bedoeld om ons te bekeren van de Griekse en Roomse gedachten goed, welke zegt dat een god "drie in een wezen is" zoals toen.

Ik geloof waarin ze moesten bekeren, dat de Here Jezus de messias was welke voorzegt is in de geschriften die ze toen alleen hadden.

Zonde: is niks anders dan het overtreden van Zijn geboden.....

Waar doelde de apostelen op ivm bekeren van wat? Waar waren de mensen mee besmet geraakt en in geloofden gezien in die tijd????
Bedenk even hoeveel culturen en occulte geloven er toen was is Jerusalem en omstreken waar de Heer gelopen heeft....

En dan zegt de Heer tegen zijn apostelen "Ik ben niet gekomen om vrede te brengen"... Wel tegenstrijdig met de tijd van nu.

Mat 10:34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

Luk 12:51 Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.

Dat is ook wat de Heer bedoelde met " de Vader en Ik zijn een".
Het brengt al verdeeldheid op de Forum daarover.

vreemd he'

Knipoog smiley


Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 24 december 2011, 20:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 december 2011, 20:38
 
....

Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 24 december 2011, 20:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: zondag 25 december 2011, 23:26
 
MAR907 schreef:
Typische gedachten goed.
Wat leert de Heer ons vanuit Zijn Woord.???
Bekeren van wat???
Misschien wordt er wel bedoeld om ons te bekeren van de Griekse en Roomse gedachten goed, welke zegt dat een god "drie in een wezen is" zoals toen.

Ik geloof waarin ze moesten bekeren, dat de Here Jezus de messias was welke voorzegt is in de geschriften die ze toen alleen hadden.

Zonde: is niks anders dan het overtreden van Zijn geboden.....

Zonde is God de rug toekeren en eigen wegen gaan.
En daarvan moet de mens zich bekeren en dat is een wezenlijke verandering in iemands leven.
Kun je dan Gods geboden houden? Ben je dan volmaakt geworden? Nee, helaas niet het oude steekt af en toe de kop op. Die verkeerde daden moeten wij belijden en opruimen. Wij hebben de opdracht in nieuwheid des levens te wandelen.

Blijft de vraag"wat is bekering".
Wat is bekering? Het is een ingrijpende keuze van een mens die een ingrijpende levensverandering ten gevolge heeft. Deze keuze is een reactie op het doorbreken van Gods levenslicht in je hart. Bij bekering neem je afstand van iets en richt je je tot iets anders. Bekering is een innerlijke ommekeer, een verandering van denken, die leidt tot een nieuw gedrag. Het is de reactie van de mens nadat de Heilige Geest je hart het verlangen naar levensvernieuwing heeft gewekt, waarbij je je leven aan Jezus overgeeft. Ook daarna vinden er (als het goed is) levensveranderingen plaats, maar daarvoor gebruiken we liever termen als geestelijke groei en geestelijke vernieuwing, hoewel sommigen daarvoor ook wel de term "doorgaande bekering" gebruiken.
Zie voor meer:
http://www.bijbelstudie.org/herschepping/03nl/bek_watis.htm


Laatst aangepast door
BEREND888
op zondag 25 december 2011, 23:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 december 2011, 10:48
 
[quote=BEREND888]Even een stukje uit je link gekopieerd..het sprak mij wel aan, als verduidelijking wat of bekering is...

Verliefdheid als beeld van bekering
Christen worden betekent vooral een diepgaande, persoonlijke relatie aangaan met God. In de Bijbel wordt de relatie tussen God en de mens(en) vaak afgebeeld als een huwelijk. Maar aan een huwelijk gaat het een en ander vooraf. Het begint in onze cultuur meestal met een of meer ontmoetingen, waarbij langzamerhand of tamelijk plotseling een wederzijdse genegenheid ontstaat, die daarna steeds dieper en intenser wordt. De Engelse uitdrukking "falling in love" laat zien dat het voelt alsof je iets overkomt. De ontluikende liefde gaat je steeds meer beheersen en dan komt het moment dat de geliefden het "met elkaar eens zijn geworden". Bij sommige stellen gebeurt dat op een aanwijsbaar ogenblik, terwijl het bij veel anderen meer een groeiproces is. Maar in beide gevallen komt er een moment dat ze diep in hun hart weten dat ze niet meer zonder die ander willen leven. Dat is geen gevoelservaring en geen verstandelijke overtuiging. Een goed huwelijk kan niet gebouwd worden op romantische gevoelens, maar zónder gevoel ontbreekt een stuk echtheid. Evenmin is er voor een goed huwelijk meer nodig dan verstandelijke overwegingen, maar als je je verstand niet gebruikt gaat het ook fout. Verstand en gevoel spelen dus wel een rol, maar geven niet de doorslag. De echte keus wordt gemaakt als de ogen van je hart opengaan voor de ander. Op dezelfde manier is bekering een proces om tot een vaste, levenslange relatie met God te komen. Het begint met een kennismaking met Jezus en zijn Woord; het eindigt met het opengaan van je hart voor Jezus en een innerlijke drang om Hem levenslang te willen volgen


Laatst aangepast door
MARIAN519
op vrijdag 30 december 2011, 10:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2