ChristianMatch
 


Forum

Bekering en behoudenis
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 november 2011, 13:53
 
"Wie zich niet bekeert, zal verloren gaan"


"Toen Jezus begon met prediken, zei Hij tegen de mensen: "Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen". Toen de apostelen begonnen met prediken, zeiden zij tegen de mensen: "Bekeer u en laat u dopen". De laatste jaren heb ik steeds meer gelezen en gehoord van voorgangers in Amerika die zich zorgen maken om de prediking in de evangelische beweging. Klinkt deze duidelijke oproep tot bekering nog wel in onze kerken? Zij spreken over het zogenaamde ‘easy believism’. Dat zouden we kunnen vertalen met ‘het gemakkelijke geloof’." Dat schrijft Oscar Lohuis in het Zoeklicht.

"De Amerikaanse evangelist Paul Washer zegt dat door deze zeer oppervlakkige voorstelling van zaken, van wat het inhoudt om christen te worden, massa’s kerkmensen leven in valse gerustheid en op weg zijn naar de eeuwige verdoemenis, ondanks het feit dat zij regelmatig in de kerk zitten. De reden daarvan is dat mensen dan misschien wel een soort belijdenis van geloof hebben gedaan, maar niet tot bekering zijn gekomen."

Oscar Lohuis: "Ook wij moeten oppassen dat we niet goedkope genade prediken. Jezus heeft duidelijk gezegd dat iedereen van tevoren de kosten moet berekenen. Bekering betekent honderdtachtig graden omdraaien. Terwijl je voorheen voor jezelf leefde, voor je eigen genot en je eigen eer en je eigen dingen, ga je voortaan voor God en voor je naaste leven. Zonder de bekering is er geen sprake van echt geloof. Er moet een verandering in het hart plaatsvinden, waardoor je de zonde gaat haten en een verlangen naar God en een heilig leven krijgt. Als dat niet is gebeurd, kun je het Koninkrijk van God niet binnengaan. En Jezus spreekt ook over breken met het kwaad en niet meer de duisternis liefhebben, maar komen tot het licht en goede werken gaan doen (vers 19-21). Jezus laat daarmee zien dat gaan geloven ook inhoudt dat je je bekeert. Op veel andere plaatsen is de Bijbel duidelijk: wie zich niet bekeert, zal verloren gaan. Alleen maar Jezus ‘Here, Here’ noemen is niet genoeg."

"Daarom moet er een duidelijke en een krachtige oproep tot bekering klinken in de prediking. We mogen niet afzakken tot een vooral therapeutisch gekleurde boodschap, zo van ‘Jezus kwam om jouw pijn te verzachten en je wonden te genezen’. Er was zo duidelijk een werking van Gods Geest waar te nemen. Jonge mensen zitten niet te wachten op een zoetsappige boodschap waardoor zij alleen maar over de bol worden geaaid. Toen dacht ik: 'Klinkt de bekeringsoproep eigenlijk wel in onze eigen kerken en in mijn eigen prediking?' Want alleen als we de boodschap van Jezus en de apostelen brengen, zal het de Heer welwillend zijn om Zijn Geest opnieuw over ons uit te storten," aldus Lohuis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 november 2011, 15:12
 
MOMO697 schreef:
"Wie zich niet bekeert, zal verloren gaan"


"Toen Jezus begon met prediken, zei Hij tegen de mensen: "Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen". Toen de apostelen begonnen met prediken, zeiden zij tegen de mensen: "Bekeer u en laat u dopen". De laatste jaren heb ik steeds meer gelezen en gehoord van voorgangers in Amerika die zich zorgen maken om de prediking in de evangelische beweging. Klinkt deze duidelijke oproep tot bekering nog wel in onze kerken? Zij spreken over het zogenaamde ‘easy believism’. Dat zouden we kunnen vertalen met ‘het gemakkelijke geloof’." Dat schrijft Oscar Lohuis in het Zoeklicht.

"De Amerikaanse evangelist Paul Washer zegt dat door deze zeer oppervlakkige voorstelling van zaken, van wat het inhoudt om christen te worden, massa’s kerkmensen leven in valse gerustheid en op weg zijn naar de eeuwige verdoemenis, ondanks het feit dat zij regelmatig in de kerk zitten. De reden daarvan is dat mensen dan misschien wel een soort belijdenis van geloof hebben gedaan, maar niet tot bekering zijn gekomen."

Oscar Lohuis: "Ook wij moeten oppassen dat we niet goedkope genade prediken. Jezus heeft duidelijk gezegd dat iedereen van tevoren de kosten moet berekenen. Bekering betekent honderdtachtig graden omdraaien. Terwijl je voorheen voor jezelf leefde, voor je eigen genot en je eigen eer en je eigen dingen, ga je voortaan voor God en voor je naaste leven. Zonder de bekering is er geen sprake van echt geloof. Er moet een verandering in het hart plaatsvinden, waardoor je de zonde gaat haten en een verlangen naar God en een heilig leven krijgt. Als dat niet is gebeurd, kun je het Koninkrijk van God niet binnengaan. En Jezus spreekt ook over breken met het kwaad en niet meer de duisternis liefhebben, maar komen tot het licht en goede werken gaan doen (vers 19-21). Jezus laat daarmee zien dat gaan geloven ook inhoudt dat je je bekeert. Op veel andere plaatsen is de Bijbel duidelijk: wie zich niet bekeert, zal verloren gaan. Alleen maar Jezus ‘Here, Here’ noemen is niet genoeg."

"Daarom moet er een duidelijke en een krachtige oproep tot bekering klinken in de prediking. We mogen niet afzakken tot een vooral therapeutisch gekleurde boodschap, zo van ‘Jezus kwam om jouw pijn te verzachten en je wonden te genezen’. Er was zo duidelijk een werking van Gods Geest waar te nemen. Jonge mensen zitten niet te wachten op een zoetsappige boodschap waardoor zij alleen maar over de bol worden geaaid. Toen dacht ik: 'Klinkt de bekeringsoproep eigenlijk wel in onze eigen kerken en in mijn eigen prediking?' Want alleen als we de boodschap van Jezus en de apostelen brengen, zal het de Heer welwillend zijn om Zijn Geest opnieuw over ons uit te storten," aldus Lohuis.



De goede man vult aardig in voor andere gelovigen zeg....Hoe weet hij nu wat in zijn ogen een makkelijk geloof is of dat ook echt zo is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 november 2011, 17:20
 
WILLEMIJN232 schreef:
De goede man vult aardig in voor andere gelovigen zeg....Hoe weet hij nu wat in zijn ogen een makkelijk geloof is of dat ook echt zo is?

ik zie niet goed waar deze man invult voor een ander. kan enkel zeggen dat ik het wel eens ben met dit stuk. het is voor zover ik kan beoordelen volledig bijbels, en in veel kerken idd een gemis dat de oproep die Jezus deed: (bekeert u!) weinig meer te horen is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 november 2011, 17:23
 
Geplaatst: zaterdag 26 november 2011, 13:53

"Wie zich niet bekeert, zal verloren gaan"


"Toen Jezus begon met prediken, zei Hij tegen de mensen: "Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen". Toen de apostelen begonnen met prediken, zeiden zij tegen de mensen: "Bekeer u en laat u dopen". De laatste jaren heb ik steeds meer gelezen en gehoord van voorgangers in Amerika die zich zorgen maken om de prediking in de evangelische beweging. Klinkt deze duidelijke oproep tot bekering nog wel in onze kerken? Zij spreken over het zogenaamde ‘easy believism’. Dat zouden we kunnen vertalen met ‘het gemakkelijke geloof’." Dat schrijft Oscar Lohuis in het Zoeklicht.

"De Amerikaanse evangelist Paul Washer zegt dat door deze zeer oppervlakkige voorstelling van zaken, van wat het inhoudt om christen te worden, massa’s kerkmensen leven in valse gerustheid en op weg zijn naar de eeuwige verdoemenis, ondanks het feit dat zij regelmatig in de kerk zitten. De reden daarvan is dat mensen dan misschien wel een soort belijdenis van geloof hebben gedaan, maar niet tot bekering zijn gekomen."


Ik vind dit aardig invullerig, met name het stukje een soort van belijdenis doen vind ik eigenlijk een beetje denigrerend.........
Wie ben jij omdat voor een ander in te vulen en te zeggen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 november 2011, 19:37
 
Een mens heeft zich dagelijks te bekeren.

Wanneer ben je echt bekeerd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BERT168





Berichten: 340

BerichtGeplaatst: zondag 27 november 2011, 01:51
 
MARISKA601 schreef:
Een mens heeft zich dagelijks te bekeren.

Wanneer ben je echt bekeerd?

dat heb ik weleens vaker gehoord,dat mensen zich elke dag zouden moeten bekeren.

hier wordt echter bedoelt dat je een andere levenswandel wilt aangaan,je als het ware omkeren.
de figuurlijke brede weg van deze wereld verlaten en het smalle pad gaan bewandelen,die tot leven leidt.

die term van breed en smal wordt wel eens gebruikt om aan te geven dat wat de wereld biedt makkelijk te bewandelen is,en je daar alle ruimte voor hebt.
het smalle pad is niet recht maar is eingelijk een kronkelpad,waarbij je goed moet kijken waar je je voeten neerzet,anders loop je er al gauw naast,of je raakt het pad kwijt.
in deze wereld is het net zo met het geloof,blijf dicht bij jezus,want dan zit je goed.
we moeten ons niet laten afleiden door andere dingen die ons kunnen doen verdwalen.

natuurlijk figuurlijk bedoelt,de term komt in de 1e plaats uit de bijbel,

matt. 7:13
13 Gaat in door de enge poort, want wijd is [de poort] en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; 14 want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.

er is ook een schilderij van gemaakt genaamd: 'de brede en de smalle weg'

toevallig heb ik er een poster van,en die spreekt zeer tot de verbeelding.

hier kan je e'm zien:

http://www.nrclux.nl/9789061408307-De-brede-en-de-smalle-weg-poster-set-5-ex/nl/product/72774/


Laatst aangepast door
BERT168
op zondag 27 november 2011, 02:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: maandag 28 november 2011, 11:10
 
MARISKA601 schreef:
Een mens heeft zich dagelijks te bekeren.

Wanneer ben je echt bekeerd?

De uitdrukking "dagelijkse bekering" wordt wel vaker gebruikt maar de Bijbel kent dat niet. Bekering is een eenmalige daad van geloof. Geloven dat de Heere Jezus voor jou persoonlijke zonden de straf volledig heeft gedragen op het kruis. Dat de straf van Gods oordeel op jouw zonden volledig door de Heere Jezus is ondergaan en jijzelf nu vrij bent van de eeuwige straf. Dan mag je je geheiligt en verlost weten door Christus bloed. De Heilige Geest is in je komen wonen en Die gaat je laten ontdekken van zonde, oordeel en ongerechtigheid. Dan ga je na je bekering pas ontdekken hoe groot je zonden waren in het oog van God. En je nieuwe leven wil niet meer zondigen, en het kan het ook niet want het is uit God geboren. Lees maar 1 Johannes 3:9. Toch zondigen bekeerde mensen nog. Dat komt omdat je nog met de oude natuur bij je draagt, in ons vlees. Daarom zegt Gods woord, "houdt je voor de zonde dood! " Ga dat niet voeden. Lees heirvoor eerst Romeinen 7:14-26. En zet dan geen punt achter vers 24! Maar lees verder "Ik dank God door Jezus Christus, onze Heere. Dan begint hfst 8:1 met "Zo is er geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn."

En nu komt mijn antwoord op de dagelijkse bekering. Gods woord zegt in 1 Joh 1:8-10. Indien wij zeggen dat wij geen zonden hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is niet in ons."Als wij onze zonden belijden God is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid."
Getrouw en rechtvaardig! Dat kan Hij doen omdat voor al je zonden de Heere Jezus de straf al gedragen heeft. Maar wij moeten ze wel BELIJDEN. Daar komt de uitdrukking 'dagelijkse bekering' vandaan. Eigenlijk moet het zo zijn, dat je na dat je ontdekt dat je zonde doet, dat tegelijk belijdt aan God. Dat zuivert je leven en pas je meer op dat je niet in herhaling valt.

Dus kort samen gevat: Dagelijkse bekering is een verkeerd woordgebruik dat voor veel verwarring kan zorgen. Bekering is omdraaien, (net zo als de verloren zoon, opstaan het zeggen "ik zal naar mijn vader gaan"). God zal je wijzen op Zijn Zoon die uit Liefde de straf en het oordel heeft gedragen voor de zonden van die der gehele wereld! Cosmos staat in de grondtekst. Maar het is alleen van toepassing op hen die zich bekeren en zodoende antwoord geven op Zijn wens om zondaren te verlossen.

God wil niet dat iemand verloren gaat, maar dat allen tot behoudenis komen! "De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen." 2Ptr 3:9.

Wat heel goed kan helpen is , van de Romeinenbrief de hfst 1 t/m 8 in één avond te lezen en te overdenken. Echt in één avond, want dan doorzie je beter de inhoud van die brief en de uitwerking op je geloofsleven. Vraag of de Heere je hart en je verstand wil openen zodat je het zult begrijpen.
Ik kan wel iets van de sluier oplichten. Abraham werd gerechtvaardigd toen hij nog in zijn vlees was Zo is Christus voor ons gestorven toen wij nog zondaren waren! Rom 5:8 Daarom kun je uitroepen, Wij dan gerechtvaardigd hebben vrede met God door onze Heere Jezus Christus.

Gods zegen toegewenst,
Berend


Laatst aangepast door
BEREND888
op dinsdag 29 november 2011, 13:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNE082





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: maandag 28 november 2011, 12:19
 
[quote=MOMO697]"Wie zich niet bekeert, zal verloren gaan"


sterker nog: Markus 16 : 16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.

Susanne
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 28 november 2011, 12:40
 
BEREND888 schreef:
De uitfrukking "dagelijkse bekering" wordt wel vaker gebruikt maar de Bijbel kent dat niet. Bekering is een eenmalige daar van geloof. Geloven dat de Heere Jezus voor jou persoonlijke zonden de straf volledig heeft gedragen op het kruis. Dat de straf van Gods oordeel op jouw zonden volledig door de Heere Jezus is ondergaan en jijzelf nu vrij bent van de eeuwige straf. Dan mag je je geheiligt en verlost weten door Christus bloed. De Heilige Geest is in je komen wonen en Die gaat je laten ontdekken van zonde, oordeel en ongerechtigheid. Dan ga je na je bekering pas ontdekken hoe groot je zonden waren in het oog van God. En je nieuwe leven wil niet meer zondigen, en het kan het ook niet want het is uit God geboren. Lees maar 1 Johannes 3:9. Toch zondigen bekeerde mensen nog. Dat komt omdat je nog met de oude natuur bij je draagt, in ons vlees. Daarom zegt Gods woord, "houdt je voor de zonde dood! " Ga dat niet voeden. Lees heirvoor eerst Romeinen 7:14-26. En zet dan geen punt achter ver24! Maar lees verder "Ik dank God door Jezus Christus, onze Heere. Dan begint hfst 8:1 met "Zo is er geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn."

En nu komt mijn antwoord op de dagelijkse bekering. Gods woord zegt in 1 Joh 1:8-10. Indien wij zeggen dat wij geen zonden hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is niet in ons."Als wij onze zonden belijden God is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid."
Getrouw en rechtvaardig! Dat kan Hij doen omdat voor al je zonden de Heere Jezus de straf al gedragen heeft. Maar wij moeten ze wel BELIJDEN. Daar komt de uitdrukking 'dagelijkse bekering' vandaan. Eigenlijk moet het zo zijn, dat je na dat je ontdekt dat je zonde doet, dat tegelijk belijdt aan God. Dat zuivert je leven en pas je meer op dat je niet in herhaling valt.

Dus kort samen gevat: Dagelijkse bekering is een verkeerd woordgebruik dat voor veel verwarring kan zorgen. Bekering is omdraaien, (net zo als de verloren zoon, opstaan het zeggen "ik zal naar mijn vader gaan"). God zal je wijzen op Zijn Zoon die uit Liefde de straf en het oordel heeft gedragen voor de zonden van die der gehele wereld! Cosmos staat in de grondtekst. Maar het is alleen van toepassing op hen die zich bekeren en zodoende antwoord geven op Zijn wens om zondaren te verlossen.

God wil niet dat iemand verloren gaat, maar dat allen tot behoudenis komen! "De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen." 2Ptr 3:9.

Wat heel goed kan helpen is , van de Romeinenbrief de hfst 1 t/m 8 in één avond te lezen en te overdenken. Echt in één avond, want dan doorzie je beter de inhoud van die brief en de uitwerking op je geloofsleven. Vraag of de Heere je hart en je verstand wil openen zodat je het zult begrijpen.
Ik kan wel iets van de sluier oplichten. Abraham werd gerechtvaardigd toen hij nog in zijn vlees was Zo is Christus voor ons gestorven toen wij nog zondaren waren! Rom 5:8 Daarom kun je uitroepen, Wij dan gerechtvaardigd hebben vrede met God door onze Heere Jezus Christus.

Gods zegen toegewenst,
Berend


Mooie uitleg Berend.

Toch een opmerking over je zin waarin je zegt dat "bekering een éénmalige gebeurtenis is". Ik denk dat als het gaat over éénmalig dat je dan beter het woord "wederomgeboren (opnieuw geboren)" kunt gebruiken. Dit staat volgens mij ook zo in de Bijbel, Johannes 3:3-7

Wederomgeboren (opnieuw geboren worden) = éénmalig
Belijden = "dagelijkse" zonden
Bekering = afgedwaald* en terug keren tot God de Vader

*een wederomgeboren christen kan wel afdwalen maar is door zijn wedergeboorte voor eens en voor altijd een kind van God. (Romeinen 8:38-39 en 1 Korintiërs 3:13-15)


Johannes 3:3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. (NBV)

Romeinen 8:38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer. (NBV)

1 Korintiërs 3:13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. 14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. 15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen. (NBV)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2011, 14:34
 
CROSSROAD317 schreef:
Mooie uitleg Berend.

Toch een opmerking over je zin waarin je zegt dat "bekering een éénmalige gebeurtenis is". Ik denk dat als het gaat over éénmalig dat je dan beter het woord "wederomgeboren (opnieuw geboren)" kunt gebruiken. Dit staat volgens mij ook zo in de Bijbel, Johannes 3:3-7

Wederomgeboren (opnieuw geboren worden) = éénmalig
Belijden = "dagelijkse" zonden
Bekering = afgedwaald* en terug keren tot God de Vader

*een wederomgeboren christen kan wel afdwalen maar is door zijn wedergeboorte voor eens en voor altijd een kind van God. (Romeinen 8:38-39 en 1 Korintiërs 3:13-15)

Bedankt voor je aanvulling. Toch nog een opmerking daarover.
Op je natuurlijke geboorte had je geen invloed ondanks dat het om jou ging. Zo ook met de wedergeboorte, dat is voor 100% Gods werk. Daar heeft de mens geen invloed op. Wedergeboorte is het gevolg van bekering. De onderstaande teksten maken dat ook duidelijk. Tegen Nicodemus werd gezegd dat hij wederom geboren moest worden, opnieuw geboren, zoals je zelf ook schrijft. Maar om die positie van een 'nieuwe mens' te bereiken in bekering nodig. En dat is inderdaad ook een eenmalige gebeurtenis. Dat moest Nicodemus ook leren.
Joh 3:6-9. Wat uit het vlees geboren is , is vlees en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonderd u niet dat ik tegen u gezegd heb: u moet opnieuw geboren worden. Verwonderd u niet..... ; zo is het ook met een ieder die uit de Geest geboren is.
En dat begreep Nicodemus niet! God bewerkt die wedergeboorte, en maakt ons tot nieuwe schepsel.

‘Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden’. 2 Korintiërs 5:17.

Bij de nieuwe geboorte, waarvan sprake is in Johannes 3, wordt een speciaal Grieks woord gebruikt voor ‘nieuw’. Niet kainos, andersoortig, of neos, nieuw in de tijd; maar anothen, dat is ‘opnieuw’ of ‘van boven’. Wij ontvangen in de nieuwe geboorte leven van een geheel nieuwe, hemelse oorsprong. Wij zijn uit God geboren, uit water en Geest (door de hemelse inwerking van Woord en Geest). Christus is van boven gekomen om ons hemels leven, het eeuwige leven, mee te delen. Hij is Zelf ons leven (Joh. 3:3,5).

In 1 Petrus 1 : 23 staat er geschreven: “Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God”. Met andere woorden de mens wordt wederom geboren doordat hij het Woord hoort! Op een andere plaats zegt Gods Woord dan ook: “Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods” (Rom. 10 : 17). En in 1 Petr. 1 : 3 vinden we dan nog geschreven: “Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden”.

Gr. Berend


Laatst aangepast door
BEREND888
op dinsdag 29 november 2011, 14:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2011, 15:40
 
BEREND888 schreef:

Bedankt voor je aanvulling. Toch nog een opmerking daarover.
Op je natuurlijke geboorte had je geen invloed ondanks dat het om jou ging. Zo ook met de wedergeboorte, dat is voor 100% Gods werk. Daar heeft de mens geen invloed op. Wedergeboorte is het gevolg van bekering. De onderstaande teksten maken dat ook duidelijk. Tegen Nicodemus werd gezegd dat hij wederom geboren moest worden, opnieuw geboren, zoals je zelf ook schrijft. Maar om die positie van een 'nieuwe mens' te bereiken in bekering nodig.
Ik denk dat je niet tot God kunt bekeren als je niet wederomgeboren bent. Ik zie bekeren als terug naar God de Vader en niet als opnieuw geboren worden. We zijn door onze geboorte, allemaal zondaars, we hebben geen enkel recht op het eeuwig leven dan door Jezus Christus. Jezus Christus is de Weg tot God de Vader, maar dat moet je wel geloven, aannemen als Waarheid. Dat besef, dat moment, dat je Jezus Christus aanneemt als je Verlosser, Redder en Zaligmaker, noemt de Bijbel wederomgeboren worden ... hoe vaak moet je anders wederomgeboren worden?
Als je afdwaalt van de kudde, brengt de HG je terug in de kudde, Hij maakt je duidelijk dat je om moet keren, dat is dus een wezenlijk verschil met wederomgeboren worden ...
Wederomgeboren worden is een keuze, je kiest voor Jezus Christus of je kiest tegen Hem. Joh. 3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. Je kiest er bewust voor om voor Jezus te gaan, dat is een actieve daad, en die keuze heet ook wel wederomgeboren worden.

En dat is inderdaad ook een eenmalige gebeurtenis. Dat moest Nicodemus ook leren.
Joh 3:6-9. Wat uit het vlees geboren is , is vlees en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonderd u niet dat ik tegen u gezegd heb: u moet opnieuw geboren worden. Verwonderd u niet..... ; zo is het ook met een ieder die uit de Geest geboren is.
En dat begreep Nicodemus niet! God bewerkt die wedergeboorte, en maakt ons tot nieuwe schepsel.

‘Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden’. 2 Korintiërs 5:17.

Bij de nieuwe geboorte, waarvan sprake is in Johannes 3, wordt een speciaal Grieks woord gebruikt voor ‘nieuw’. Niet kainos, andersoortig, of neos, nieuw in de tijd; maar anothen, dat is ‘opnieuw’ of ‘van boven’. Wij ontvangen in de nieuwe geboorte leven van een geheel nieuwe, hemelse oorsprong. Wij zijn uit God geboren, uit water en Geest (door de hemelse inwerking van Woord en Geest). Christus is van boven gekomen om ons hemels leven, het eeuwige leven, mee te delen. Hij is Zelf ons leven (Joh. 3:3,5).

In 1 Petrus 1 : 23 staat er geschreven: “Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God”. Met andere woorden de mens wordt wederom geboren doordat hij het Woord hoort! Op een andere plaats zegt Gods Woord dan ook: “Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods” (Rom. 10 : 17). En in 1 Petr. 1 : 3 vinden we dan nog geschreven: “Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden”.

Gr. Berend


Ik heb trouwens de indruk dat we beide hetzelfde bedoelen, maar daarvoor verschillende benamingen gebruiken -- bekeren en wederomgeboren --

Crossroad, die zich een wederomgeboren christen weet, maar wel al heeft moeten inzien dat hij soms behoorlijk was afgedwaald, gelukkig wees de HG mij de juiste richting en kon ik mij omkeren om terug te komen tot God de Vader.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOVEJEZUS310





Berichten: 189

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2011, 16:51
 
MOMO697 schreef:
"Wie zich niet bekeert, zal verloren gaan"


"Toen Jezus begon met prediken, zei Hij tegen de mensen: "Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen". Toen de apostelen begonnen met prediken, zeiden zij tegen de mensen: "Bekeer u en laat u dopen". De laatste jaren heb ik steeds meer gelezen en gehoord van voorgangers in Amerika die zich zorgen maken om de prediking in de evangelische beweging. Klinkt deze duidelijke oproep tot bekering nog wel in onze kerken? Zij spreken over het zogenaamde ‘easy believism’. Dat zouden we kunnen vertalen met ‘het gemakkelijke geloof’." Dat schrijft Oscar Lohuis in het Zoeklicht.

"De Amerikaanse evangelist Paul Washer zegt dat door deze zeer oppervlakkige voorstelling van zaken, van wat het inhoudt om christen te worden, massa’s kerkmensen leven in valse gerustheid en op weg zijn naar de eeuwige verdoemenis, ondanks het feit dat zij regelmatig in de kerk zitten. De reden daarvan is dat mensen dan misschien wel een soort belijdenis van geloof hebben gedaan, maar niet tot bekering zijn gekomen."

Oscar Lohuis: "Ook wij moeten oppassen dat we niet goedkope genade prediken. Jezus heeft duidelijk gezegd dat iedereen van tevoren de kosten moet berekenen. Bekering betekent honderdtachtig graden omdraaien. Terwijl je voorheen voor jezelf leefde, voor je eigen genot en je eigen eer en je eigen dingen, ga je voortaan voor God en voor je naaste leven. Zonder de bekering is er geen sprake van echt geloof. Er moet een verandering in het hart plaatsvinden, waardoor je de zonde gaat haten en een verlangen naar God en een heilig leven krijgt. Als dat niet is gebeurd, kun je het Koninkrijk van God niet binnengaan. En Jezus spreekt ook over breken met het kwaad en niet meer de duisternis liefhebben, maar komen tot het licht en goede werken gaan doen (vers 19-21). Jezus laat daarmee zien dat gaan geloven ook inhoudt dat je je bekeert. Op veel andere plaatsen is de Bijbel duidelijk: wie zich niet bekeert, zal verloren gaan. Alleen maar Jezus ‘Here, Here’ noemen is niet genoeg."

"Daarom moet er een duidelijke en een krachtige oproep tot bekering klinken in de prediking. We mogen niet afzakken tot een vooral therapeutisch gekleurde boodschap, zo van ‘Jezus kwam om jouw pijn te verzachten en je wonden te genezen’. Er was zo duidelijk een werking van Gods Geest waar te nemen. Jonge mensen zitten niet te wachten op een zoetsappige boodschap waardoor zij alleen maar over de bol worden geaaid. Toen dacht ik: 'Klinkt de bekeringsoproep eigenlijk wel in onze eigen kerken en in mijn eigen prediking?' Want alleen als we de boodschap van Jezus en de apostelen brengen, zal het de Heer welwillend zijn om Zijn Geest opnieuw over ons uit te storten," aldus Lohuis.

Wil je aanraden het boekje Het kruis, je kunt er niet omheen van Derek Prince eens door te lezen.

Zonder kruis, geen nieuw huis

In Jezus naam

Amen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2011, 21:33
 
[quote=BEREND888]
Bedankt voor je aanvulling. Toch nog een opmerking daarover.
Op je natuurlijke geboorte had je geen invloed ondanks dat het om jou ging. Zo ook met de wedergeboorte, dat is voor 100% Gods werk. Daar heeft de mens geen invloed op.

Hallo Berend

Volgens mij is het wel degelijk jou gedachten om de schrift en GOD aan te nemen want anders zou het makkelijk zijn want dan heb jij de verantwoording niet dan geef je het terug en heb jij de verantwoording niet .
Maar misschien lees ik je niet goed.
Sjalom.
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 00:14
 
[quote=MARTIN695] Hoi Martin,
Bekering is onze verantwoording en daar worden we door 365 teksten in de Bijbel voor opgeroepen. Als wij onze zonden belijden en geloven dat de Heere Jezus voor onze persoonlijke zonden aan het kruis de toorn van God heeft ondergaan, worden we wedergeboren.
Dat zijn twee verschillende dingen. Bekering en wedergeboorte. Daarom heb ik de volgende teksten er juist aan toegevoegd. Als wij ons niet bekeren kan de wedergeboorte niet plaats vinden. Dan moet God die mens later verwijten "Gij hebt niet gewild!" Dus niet God de schuld geven als we verloren gaan. Ik hoop dat je het nu wel ziet.

Hier volgen de teksten die duidelijk maken dat werdergeboorte Gods werk is.
In 1 Petrus 1 : 23 staat er geschreven: “Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God”. Met andere woorden de mens wordt wederom geboren doordat hij het Woord hoort! Op een andere plaats zegt Gods Woord dan ook: “Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods” (Rom. 10 : 17). En in 1 Petr. 1 : 3 vinden we dan nog geschreven: “Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden”.

Groet Berend


Laatst aangepast door
BEREND888
op woensdag 30 november 2011, 00:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIAN146





Berichten: 61

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 06:24
 
David Pawson heeft in een van zijn boeken geschreven dat net zoals een geboorte een proces is van weeen, weeen, ontsluiting, persen, persen, het uitkomen van de baby en het doorknippen van de navelstreng, KORTOM VAN VERSCHILLEND -KORTE- OPEENLOPENDE FASES, ook de geestelijke wedergeboorte een proces is met de volgende fasen:

1 Bekering (dit moet ook volgens hem zeer serieus genomen worden, maar hij waarschuwt ook dat hij niet gelooft in 'redding door bekering', hij ziet bekering OP ZICHZELF niet als een leven gaan leiden vol vuur en toewijding maar hij ziet het meer als breken met zaken die bij een leven zonder God en/of een leven met afgoden horen, een dief die gestolen spullen terugbrengt, iemand die excuses aanbied voor langlopende conflicten, wegdoen uit je huis alles wat met andere godsdiensten te maken heeft)
(latere toevoeging van mij: het bovenstaande komt door een verandering van gedachten (de meest letterlijke betekenis van bekering), van een andere kijk op de wereld en op het bestaan van God)
2 Geloof
3 Waterdoop
4 Het ontvangen van de Geest, in normale situaties door handoplegging. De vier fases zie je door het Nieuwe Testament afzonderlijk, maar in Hebreeen 6 worden ze alle vier genoemd als het fundament van de leer. Naast de opstanding der doden en het eeuwig oordeel.
Ik vond deze voorstelling van Pawson zo helder en zo passend dat ik deze ook ben gaan hanteren.


Laatst aangepast door
CHRISTIAN146
op donderdag 1 december 2011, 01:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIAN146





Berichten: 61

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 06:41
 
De bekeringsoproep van Jezus en Johannes wordt vaak als 'bewijsplaats' gebruikt dat je leven op een radicaal niveau moet zijn. Maar als we kijken naar het antwoord Johannes de Doper (als de mensen die zich willen bekeren vragen naar wat ze moeten doen) dan lezen we dit:

(let op de strenge vermaning die eraan vooraf gaat, maar vooral op het eenvoudige nuchtere antwoord waar het op aan komt!!)

Hij zei tegen de menigte die uitliep om door hem gedoopt te worden: Adderengebroed, wie heeft u laten weten dat u moet vluchten voor de komende toorn?
8 Breng dan vruchten voort in overeenstemming met de bekering, en begin niet bij uzelf te zeggen: Wij hebben Abraham als vader; want ik zeg u dat God zelfs uit deze stenen voor Abraham kinderen kan verwekken.
9 De bijl ligt zelfs al aan de wortel van de bomen; elke boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
10 En de menigte vroeg hem: Wat moeten wij dan doen?
11 Hij antwoordde en zei tegen hen: Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met hem die er geen heeft, en wie voedsel heeft, moet ook zo doen.
12 Er kwamen ook tollenaars om gedoopt te worden en zij zeiden tegen hem: Meester, wat moeten wij doen?
13 Hij zei tegen hen: Eis niet meer dan wat u voorgeschreven is.
14 Ook de soldaten vroegen aan hem: En wij, wat moeten wij doen? Hij zei tegen hen: Val niemand lastig, pers niemand af en wees tevreden met uw soldij.

In vergelijking met onze christelijke cultuur, ook de strenge evangelische cultuur die op bekering en heiliging en vurigheid is gericht, ligt de nadruk in het evangelie veel meer op armenzorg. Als we ons echt willen bekeren dan moeten we volgens deze passage niet jaren gaan ploeteren met 1 uur stille tijd in de vroege ochtend, maar ons huis gaan nalopen, niet op de rommel in de berging maar op onze mooie spullen en die weggeven aan de armen in onze gemeenten of in andere gemeenten!


Laatst aangepast door
CHRISTIAN146
op woensdag 30 november 2011, 06:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 08:34
 
CHRISTIAN146 schreef:
De bekeringsoproep van Jezus en Johannes wordt vaak als 'bewijsplaats' gebruikt dat je leven op een radicaal niveau moet zijn. Maar als we kijken naar het antwoord Johannes de Doper (als de mensen die zich willen bekeren vragen naar wat ze moeten doen) dan lezen we dit:

(let op de strenge vermaning die eraan vooraf gaat, maar vooral op het eenvoudige nuchtere antwoord waar het op aan komt!!)

Hij zei tegen de menigte die uitliep om door hem gedoopt te worden: Adderengebroed, wie heeft u laten weten dat u moet vluchten voor de komende toorn?
8 Breng dan vruchten voort in overeenstemming met de bekering, en begin niet bij uzelf te zeggen: Wij hebben Abraham als vader; want ik zeg u dat God zelfs uit deze stenen voor Abraham kinderen kan verwekken.
9 De bijl ligt zelfs al aan de wortel van de bomen; elke boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
10 En de menigte vroeg hem: Wat moeten wij dan doen?
11 Hij antwoordde en zei tegen hen: Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met hem die er geen heeft, en wie voedsel heeft, moet ook zo doen.
12 Er kwamen ook tollenaars om gedoopt te worden en zij zeiden tegen hem: Meester, wat moeten wij doen?
13 Hij zei tegen hen: Eis niet meer dan wat u voorgeschreven is.
14 Ook de soldaten vroegen aan hem: En wij, wat moeten wij doen? Hij zei tegen hen: Val niemand lastig, pers niemand af en wees tevreden met uw soldij.

In vergelijking met onze christelijke cultuur, ook de strenge evangelische cultuur die op bekering en heiliging en vurigheid is gericht, ligt de nadruk in het evangelie veel meer op armenzorg. Als we ons echt willen bekeren dan moeten we volgens deze passage niet jaren gaan ploeteren met 1 uur stille tijd in de vroege ochtend, maar ons huis gaan nalopen, niet op de rommel in de berging maar op onze mooie spullen en die weggeven aan de armen in onze gemeenten of in andere gemeenten!

Ik denk dat je dan te ver door slaat. Ook bekeerde christenen mogen rijk zijn, want God maakt de ene rijk en de andere arm en een ieder zal dan tevreden moeten zijn met het deel wat God hem/haar geeft. Ik denk dat dit meer bedoeld is als waarschuwing hoe we met onze 'rijkdommen'omgaan. Als een ander iets mist, en wij kunnen dat kwijt, dan geef je dat aan een minder bedeelde, maar het kan niet zo zijn dat we al onze goederen maar weg moeten geven. We moeten er verstandig mee omgaan, meer niet. Het totaalplaatje is belangrijk denk ik. Zowel de armenzorg als we iets missen kunnen als de stille tijd, gebed, en christelijke levenswandel, zodat een niet christen door je gedrag jaloers wordt op jouw christen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 10:34
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik heb trouwens de indruk dat we beide hetzelfde bedoelen, maar daarvoor verschillende benamingen gebruiken -- bekeren en wederomgeboren --

Crossroad, die zich een wederomgeboren christen weet, maar wel al heeft moeten inzien dat hij soms behoorlijk was afgedwaald, gelukkig wees de HG mij de juiste richting en kon ik mij omkeren om terug te komen tot God de Vader.
Ik denk dat je niet tot God kunt bekeren als je niet wederomgeboren bent. Ik zie bekeren als terug naar God de Vader en niet als opnieuw geboren worden. We zijn door onze geboorte, allemaal zondaars, we hebben geen enkel recht op het eeuwig leven dan door Jezus Christus. Jezus Christus is de Weg tot God de Vader, maar dat moet je wel geloven, aannemen als Waarheid. Dat besef, dat moment, dat je Jezus Christus aanneemt als je Verlosser, Redder en Zaligmaker, noemt de Bijbel wederomgeboren worden ... hoe vaak moet je anders wederomgeboren worden?
Als je afdwaalt van de kudde, brengt de HG je terug in de kudde, Hij maakt je duidelijk dat je om moet keren, dat is dus een wezenlijk verschil met wederomgeboren worden ...
Wederomgeboren worden is een keuze, je kiest voor Jezus Christus of je kiest tegen Hem. Joh. 3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. Je kiest er bewust voor om voor Jezus te gaan, dat is een actieve daad, en die keuze heet ook wel wederomgeboren worden.

De bijbelteksten die ik bijgevoegd had bij het gedeelte geven aan dat wedergeboorte een werk van God is. Onze begrippen liggen dicht bij elkaar. Ik heb er vannacht over na liggen denken hoe jij dat bedoelt. En gebeden om een duidelijk voorbeeld uit de natuur. Jij gaat uit van een afgedwaald mens die terug keert. Dan heb je gelijk. Maar iemand uit vlees geboren is is vlees en dat moet in de dood. God wil ons graag als een vernieuwde mens maken. En dat kan door bekering en wedergeboorte. Laten we onze oude natuur, onze oude mens vergelijken met een rups. Die kan alleen maar eten en is alleen met zichzelf bezig. Hij zit met veel poten aan deze aarde vast. Een beeld van de natuurlijke mens. Maar hij kan zichzelf nooit veranderen in een vlinder! Daarvoor moet hij eerst de dood in. Verpoppen dus. Ook de natuurlijke mens moet erkennen de dood en het oordeel verdient te hebben. En zijn schuld belijden. En dan komt het wonder. Door het zien op het werk van Christus (denk aan de slang in de woestijn, Christus voor ons tot zonde gemaakt!) , door te geloven dat Jezus Christus het oordeel over ej zonde gedragen heeft, wordt je 'ontpopt'. Krijg je een nieuwe natuur. Dan mag als een vlinder in VRIJHEID leven! Niet meer zo gebonden aan deze aarde. Het nieuwe leven kan zelfs niet zondigen want het is uit God geboren (Lees 1 Joh brief). Een vlinder kan geen bladeren meer eten. Alleen maar zoetigheid uit een bloem! Dus opnieuw geboren na bekering. Ik heb er een paar op gezocht, maar onderzoek eens wat de Bijbel zegt over honing. Trouwens elk onderdeel zoals de olie (Heilige Geest) Meelbloem ( het zuivere van de Here Jezus), het linnen, het zilver en goud, alles spreekt van Christus en Zijn werk. Maar dat vraagt een diepgaand onderzoek en is bijzonder om dat te ontdekken. Maar gaat te ver van het onderwerp af van de ze topic.
Ez3,3
Hij zei tegen mij: Mensenkind, geef uw buik te eten, vul uw binnenste met deze rol, die Ik u geef. Toen at ik en hij werd in mijn mond als honing zo zoet.

Ez 16,13
Zo werd u getooid met goud en zilver. Uw kleding was van fijn linnen en zijde, en voorzien van kleurrijk borduurwerk. Meelbloem, honing en olie at u. U werd buitengewoon mooi, en werd geschikt voor het koningschap.

Ez 16,19
En Mijn brood, dat Ik u had gegeven, en de meelbloem, olie en honing, die Ik u te eten had gegeven, hebt u hun aangeboden als een aangename geur. Zo gebeurde dat, spreekt de Heere HEERE. (God heeft in Jezus ons alles gegeven wat wij nodig hebben)

Hoogl 2,14
Mijn duive, zijnde in de kloven der steenrotsen, in het verborgene van een steile plaats, toon Mij uw gedaante, doe Mij uw stem horen; want uw stem is zoet, en uw gedaante is liefelijk.

Ik hoop dat ik het niet te ingewikkeld heb gemaakt.

Hartelijke groet, Berend
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 11:34
 
WILLEMIJN232 schreef:
Geplaatst: zaterdag 26 november 2011, 13:53

"Wie zich niet bekeert, zal verloren gaan"


"Toen Jezus begon met prediken, zei Hij tegen de mensen: "Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen". Toen de apostelen begonnen met prediken, zeiden zij tegen de mensen: "Bekeer u en laat u dopen". De laatste jaren heb ik steeds meer gelezen en gehoord van voorgangers in Amerika die zich zorgen maken om de prediking in de evangelische beweging. Klinkt deze duidelijke oproep tot bekering nog wel in onze kerken? Zij spreken over het zogenaamde ‘easy believism’. Dat zouden we kunnen vertalen met ‘het gemakkelijke geloof’." Dat schrijft Oscar Lohuis in het Zoeklicht.

"De Amerikaanse evangelist Paul Washer zegt dat door deze zeer oppervlakkige voorstelling van zaken, van wat het inhoudt om christen te worden, massa’s kerkmensen leven in valse gerustheid en op weg zijn naar de eeuwige verdoemenis, ondanks het feit dat zij regelmatig in de kerk zitten. De reden daarvan is dat mensen dan misschien wel een soort belijdenis van geloof hebben gedaan, maar niet tot bekering zijn gekomen."


Ik vind dit aardig invullerig, met name het stukje een soort van belijdenis doen vind ik eigenlijk een beetje denigrerend.........
Wie ben jij omdat voor een ander in te vulen en te zeggen?

He Willemijn, ik heb de afgelopen dagen even zitten nadenken over dit stuk en jouw reactie erop. Aan de ene kant begrijp ik wat je bedoeld. Per slot van rekening heb ik ooit in 1989 ook belijdenis gedaan en ondanks het feit dat ik inmiddels een andere weg in ben geslagen vind ik het nog altijd niet prettig als mensen zich denigrerend uitlaten over het doen van belijdenis zoals in de protestantse kerken gebruikelijk is. Aan de andere kant meen ik dat je dit stuk toch ook op een andere manier kunt bekijken. Want belijdenis doen of wekelijks naar de kerk gaan of zo goed mogelijk proberen te leven door je aan alle geboden te houden (wie kan dat?), is immers niet hetgeen wat je werkelijk vrij maakt en zorgt dat je behouden bent. Dat ik enkel en alleen het geloof. Op het moment dat je tot bekering komt, gaat geloven in God en in wat Zijn Zoon voor ons heeft gedaan mag je ook weten dat je behouden bent. Dat is niet iets wat je kunt verdienen door goede werken, door je aan de wet te houden, door naar wekelijks naar de kerk te gaan, door belijdenis te doen, door je te laten dopen door onderdompeling, whatever. Dat is iets wat je krijgt simpelweg omdat je geloofd. Het is een geschenk wat je kan, mag, of eigenlijk zelfs moet aannemen op het moment dat je tot het geloof komt. Zonder die genade die ons wordt geschonken, ben je uiteindelijk immers nergens. En dat maakt een oproep tot bekering wellicht wel tot één van de belangrijkste dingen die moet doorklinken in de prediking. Als je op die manier tegen die stukken aan gaat kijken, is het wellicht toch niet zo invullerig en denigrerend bedoeld. Ben benieuwd hoe jij dat ziet. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 11:37
 
LOVEJEZUS310 schreef:
Wil je aanraden het boekje Het kruis, je kunt er niet omheen van Derek Prince eens door te lezen.

Zonder kruis, geen nieuw huis

In Jezus naam

Amen

Dank je wel voor de tip. Die heb ik idd nog niet. Wel andere boeken van Derek Prince.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 11:59
 
Hé Berend en Cross. Ik heb jullie bijdragen gelezen. Onderstaand even mijn reactie:

Bekering is komen tot geloof in God en er bewust voor kiezen om Jezus Christus te aanvaarden als jouw persoonlijke Verlosser. Anders gezegd: het is het moment waarop iemand tot een persoonlijke levend geloof in Jezus Christus komt. Dit kan een plotselinge gebeurtenis zijn, maar het kan ook een proces zijn.

Op het moment dat iemand tot bekering komt, wordt iemand wedergeboren. Met die wedergeboorte is onlosmakelijk verbonden dat iemand de Heilige Geest ontvangt. Dat vervuld zijn van de Heilige Geest leidt ertoe dat je op een andere manier in het leven gaat staan, op een andere manier tegen dingen aan gaat kijken, maar ook op een andere manier met andere mensen om gaat.

Het komen tot bekering is volgens mij een eenmalige gebeurtenis die leidt tot wedergeboorte. Denk maar aan die prachtige vergelijking van een rups die een vlinder wordt. Een onomkeerbaar proces is niet denkbaar: een vlinder kan nooit meer een rups worden. En vanaf het moment dat iemand wedergeboren is, behoort diegene God toe. Vanaf het moment dat hij de de genade van God als een geschenk aanvaard, mag diegene weten dat hij behouden is en eeuwig leven heeft. Dat is iets wat niet meer te roven is.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wedergeboren christenen vervolgens nooit meer zondigen. Dat zou mooi zijn, maar ook wedergeboren christenen blijven mensen. En er is maar één mens geweest die volldig zonder zonde heeft geleefd. Dat voorbeeld mogen en moeten we proberen te volgen, maar het kan niet anders dan dat we daar zo nu en dan in falen. Het mooie is echter dat je ook dan mag weten dat die genade van God blijft gelden. Net als een aardse vader (of moeder) zal Hij van ons blijven houden, zal Hij ons blijven helpen. Het enige wat we dan hoeven te doen is naar Hem toe gaan en zeggen: Vader ik heb gefaald, wilt U mij vergeven en me helpen het de volgende keer anders te doen. En weet je... het mooie is dat God 24 uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar bereikbaar is. Je hoeft niet online, je hoeft niet te bellen, je hoeft niet ergens naar toe... Hij is er gewoon op het moment waarop jij je tot Hem wendt en begint te bidden.

Kortom:
bekering: eenmalige gebeurtenis op het moment dat je tot het geloof komt
wedergeboorte: automatisch gevolg van bekering wat gepaard gaat met vervulling door de Heilige Geest
behoudenis: het grote geschenk wat je uit genade krijgt op het moment dat je tot geloof komt
zonde: iets wat je mag belijden bij jouw Vader in de wetenschap dat je niet veroordeeld wordt, zelfs al ben je nog zo ver afgedwaald (remember het verhaal over de verloren zoon).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 19:09
 
CHRISTIAN146 schreef:
David Pawson heeft in een van zijn boeken geschreven dat net zoals een geboorte een proces is van weeen, weeen, ontsluiting, persen, persen, het uitkomen van de baby en het doorknippen van de navelstreng, KORTOM VAN VERSCHILLEND -KORT- OPEENLOPENDE FASES, ook de geestelijke wedergeboorte is van het volgende proces.

1 Bekering (dit moet ook volgens hem zeer serieus genomen worden, maar hij waarschuwt ook dat hij niet gelooft in 'redding door bekering', hij ziet bekering OP ZICHZELF niet als een leven gaan leiden vol vuur en toewijding maar hij ziet het meer als breken met zaken die bij een leven zonder God en/of een leven met afgoden horen, een dief die gestolen spullen terugbrengt, iemand die excuses aanbied voor langlopende conflicten, wegdoen uit je huis alles wat met andere godsdiensten te maken heeft)
2 Geloof
3 Waterdoop
4 Het ontvangen van de Geest, in normale situaties door handoplegging. De vier fases zie je door het Nieuwe Testament afzonderlijk, maar in Hebreeen 6 worden ze alle vier genoemd als het fundament van de leer. Naast de opstanding der doden en het eeuwig oordeel.
Ik vond deze voorstelling van Pawson zo helder en zo passend dat ik deze ook ben gaan hanteren.

De vergelijking met weeen wordt in de bijbel alleen gebruikt in verband met de eindtijd.
In het NT, rom 8
De hoop van Gods kinderen
18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 19:34
 
LISA610 schreef:
Hé Berend en Cross. Ik heb jullie bijdragen gelezen. Onderstaand even mijn reactie:

Bekering is komen tot geloof in God en er bewust voor kiezen om Jezus Christus te aanvaarden als jouw persoonlijke Verlosser. Anders gezegd: het is het moment waarop iemand tot een persoonlijke levend geloof in Jezus Christus komt. Dit kan een plotselinge gebeurtenis zijn, maar het kan ook een proces zijn.

Op het moment dat iemand tot bekering komt, wordt iemand wedergeboren. Met die wedergeboorte is onlosmakelijk verbonden dat iemand de Heilige Geest ontvangt. Dat vervuld zijn van de Heilige Geest leidt ertoe dat je op een andere manier in het leven gaat staan, op een andere manier tegen dingen aan gaat kijken, maar ook op een andere manier met andere mensen om gaat.

Het komen tot bekering is volgens mij een eenmalige gebeurtenis die leidt tot wedergeboorte. Denk maar aan die prachtige vergelijking van een rups die een vlinder wordt. Een onomkeerbaar proces is niet denkbaar: een vlinder kan nooit meer een rups worden. En vanaf het moment dat iemand wedergeboren is, behoort diegene God toe. Vanaf het moment dat hij de de genade van God als een geschenk aanvaard, mag diegene weten dat hij behouden is en eeuwig leven heeft. Dat is iets wat niet meer te roven is.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wedergeboren christenen vervolgens nooit meer zondigen. Dat zou mooi zijn, maar ook wedergeboren christenen blijven mensen. En er is maar één mens geweest die volldig zonder zonde heeft geleefd. Dat voorbeeld mogen en moeten we proberen te volgen, maar het kan niet anders dan dat we daar zo nu en dan in falen. Het mooie is echter dat je ook dan mag weten dat die genade van God blijft gelden. Net als een aardse vader (of moeder) zal Hij van ons blijven houden, zal Hij ons blijven helpen. Het enige wat we dan hoeven te doen is naar Hem toe gaan en zeggen: Vader ik heb gefaald, wilt U mij vergeven en me helpen het de volgende keer anders te doen. En weet je... het mooie is dat God 24 uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar bereikbaar is. Je hoeft niet online, je hoeft niet te bellen, je hoeft niet ergens naar toe... Hij is er gewoon op het moment waarop jij je tot Hem wendt en begint te bidden.

Kortom:
bekering: eenmalige gebeurtenis op het moment dat je tot het geloof komt
wedergeboorte: automatisch gevolg van bekering wat gepaard gaat met vervulling door de Heilige Geest
behoudenis: het grote geschenk wat je uit genade krijgt op het moment dat je tot geloof komt
zonde: iets wat je mag belijden bij jouw Vader in de wetenschap dat je niet veroordeeld wordt, zelfs al ben je nog zo ver afgedwaald (remember het verhaal over de verloren zoon).

Hallo Lisa,
Jij hebt het heel mooi en duidelijk samengevat. Als ik dit zo lees maakt het me heel blij en dan kom ik weer opnieuw onder de indruk van de grote Liefde en genade die wij ontvangen door het volbrachte werk van Christus. Wat een geweldige God hebben wij.
Gods zegen.
Groet Berend
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIAN146





Berichten: 61

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 00:32
 
JOLAN931 schreef:
Ik denk dat je dan te ver door slaat. Ook bekeerde christenen mogen rijk zijn, want God maakt de ene rijk en de andere arm en een ieder zal dan tevreden moeten zijn met het deel wat God hem/haar geeft. Ik denk dat dit meer bedoeld is als waarschuwing hoe we met onze 'rijkdommen'omgaan. Als een ander iets mist, en wij kunnen dat kwijt, dan geef je dat aan een minder bedeelde, maar het kan niet zo zijn dat we al onze goederen maar weg moeten geven. We moeten er verstandig mee omgaan, meer niet. Het totaalplaatje is belangrijk denk ik. Zowel de armenzorg als we iets missen kunnen als de stille tijd, gebed, en christelijke levenswandel, zodat een niet christen door je gedrag jaloers wordt op jouw christen zijn.

Mijn laatste zin was te ruim geformuleerd waardoor het overkomt alsof ik vind dat een christen geen mooie spullen in huis mag hebben.
[Met een beetje haast vanaf een andere pc stukken insturen op dit forum heeft dus zijn nadelen, geen goed excuus maar toch.]
Ik ben niet voor het communistisch maken van het christendom, de scene tussen Petrus en Annanias en Saffira laat zien dat er geen wet is om al je bezit aan de apostelen te geven.

Maar ik wil wel benadrukken dat het Nieuwe Testament radicaler is ten aanzien van rijkdom en goederen dan jouw conclusie van: "we moeten er verstandig mee omgaan, meer niet". Ik kan die conclusie moeilijk rijmen met de grote vrijgevigheid en offervaardigheid die in het Nieuwe Testament tijdens verschillende gelegenheden aan de orde komt, (zelfs los van de oproepen van Christus). Die offervaardigheid deed zich ook voor als er GEEN sprake was van een directe nood. En deze offervaardigheid werd betracht door gelovigen die zich ook bewust waren van het feit dat de soevereine God goederen ongelijk verdeeld, maar het weerhield ze er niet van om de goederen die hun toebedeelt waren in opvallend ruime mate aan de gemeenten en de armen te geven.

Onder ons gezegd en gezwegen: het is voor iemand natuurlijk heel makkelijk, zelfs goedkoop, om te roepen dat iedereen zijn geld eerlijk moet delen als deze persoon zelf weinig weg te geven heeft Lachende smiley
Andere kant van de medaille: het is heel moeilijk om het geld weg te geven juist als je er jaren lang keihard voor hebt gewerkt en sober voor hebt gespaard. Of als je jarenlang er voor hebt gestudeerd, elke zomers hertentamens hebt afgelegd en maar kort op vakantie bent gegaan. En als je dan eindelijk beloont wordt met die baan die beter betaald dan zit je niet te wachten op die ´idealistische christen´ die zegt dat je het allemaal in de grote algemene gemeentepot moet gaan doen. De teksten in het NT over het weggeven van geld wil ik daarom niet gebruiken om te ´drammen´. Ik pas ze in stilte op mezelf toe, en ik kijk zoals jezelf al zegt of een gave verantwoord is (het heeft geen zin om geld weg te geven, en een maand later zelf bij iemand aan te kloppen).

Je hebt gelijk dat alle christelijke deugden belangrijk zijn, maar ik wou inhaken op het stuk dat de opener van dit topic had ingezonden. Juist omdat die opening vragen kan opwerpen van "wanneer heb ik me voldoende bekeerd?" wou ik juist wijzen op het concrete antwoord dat de bijbel zelf geeft, in plaats van dat we gaan lopen tobben over die vraag of daar juist lichtzinnig aan voorbijgaan.

Vriendelijke groet,


Laatst aangepast door
CHRISTIAN146
op donderdag 1 december 2011, 00:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIAN146





Berichten: 61

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 01:09
 
SHANITA130 schreef:
De vergelijking met weeen wordt in de bijbel alleen gebruikt in verband met de eindtijd.
In het NT, rom 8
De hoop van Gods kinderen
18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.

ja, leuk dat je met deze bijbelplaats komt, rechtstreekse bijbelplaatsen zijn verreweg het beste.
De vergelijking van de fasen van een natuurlijke geboorten en geestelijke geboorten in mijn vorige bijdrage staat op zichzelf niet in de bijbel, dus grote voorzichtigheid is geboden. De vergelijking hoeft daarmee natuurlijk niet onbijbels te zijn. Zouden we kunnen stellen dat we voor deze tijd met de eerste vier dingen moeten doen om ´een nieuwe schepping´ te zijn (bekering, geloof, doop, de Geest hebben ontvangen) maar dat voor de toekomende eeuw ons lichaam nog verlost moet worden? Dit laatste is een bijbels begrip dat Paulus gebruikt, ik heb nu alleen niet de tijd om het op te zoeken, het komt in elk geval dicht bij de tekst die jij aanhaalt. Groeten, Christian.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 01:25
 
JOLAN931 schreef:
Ik denk dat je dan te ver door slaat. Ook bekeerde christenen mogen rijk zijn, want God maakt de ene rijk en de andere arm en een ieder zal dan tevreden moeten zijn met het deel wat God hem/haar geeft. Ik denk dat dit meer bedoeld is als waarschuwing hoe we met onze 'rijkdommen'omgaan. Als een ander iets mist, en wij kunnen dat kwijt, dan geef je dat aan een minder bedeelde, maar het kan niet zo zijn dat we al onze goederen maar weg moeten geven. We moeten er verstandig mee omgaan, meer niet. Het totaalplaatje is belangrijk denk ik. Zowel de armenzorg als we iets missen kunnen als de stille tijd, gebed, en christelijke levenswandel, zodat een niet christen door je gedrag jaloers wordt op jouw christen zijn.

De eerste gemeenten zijn tegenwoordig dus niet meer als voorbeeld op de punten waar we het niet mee eens zijn ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 10:17
 
MOMO697 schreef:
De eerste gemeenten zijn tegenwoordig dus niet meer als voorbeeld op de punten waar we het niet mee eens zijn ...
Het is een vreemde veronderstelling dat alle eerste gemeentes zo waren. het ging ook niet goed, we zien in Hand. 6 de problemen al opkomen. En eerlijk gezegd, moet ik er ook niet aan denken. Geen christelijk socialisme voor mij....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 10:19
 
Voor mijn ook niet. Gewoon VVD.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 10:23
 
SHANITA130 schreef:
Voor mijn ook niet. Gewoon VVD.


Wat heeft dat met bekering te maken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 10:24
 
MARISKA601 schreef:
Wat heeft dat met bekering te maken?

Zat ik me dus ook net af te vragen Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2