ChristianMatch
 


Forum

Berichten van BEREND888
ChristianMatch forum index » Berichten van BEREND888
Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: zondag 25 december 2011, 23:26
BerichtOnderwerp: Bekering en behoudenis
 
MAR907 schreef:
Typische gedachten goed.
Wat leert de Heer ons vanuit Zijn Woord.???
Bekeren van wat???
Misschien wordt er wel bedoeld om ons te bekeren van de Griekse en Roomse gedachten goed, welke zegt dat een god "drie in een wezen is" zoals toen.

Ik geloof waarin ze moesten bekeren, dat de Here Jezus de messias was welke voorzegt is in de geschriften die ze toen alleen hadden.

Zonde: is niks anders dan het overtreden van Zijn geboden.....

Zonde is God de rug toekeren en eigen wegen gaan.
En daarvan moet de mens zich bekeren en dat is een wezenlijke verandering in iemands leven.
Kun je dan Gods geboden houden? Ben je dan volmaakt geworden? Nee, helaas niet het oude steekt af en toe de kop op. Die verkeerde daden moeten wij belijden en opruimen. Wij hebben de opdracht in nieuwheid des levens te wandelen.

Blijft de vraag"wat is bekering".
Wat is bekering? Het is een ingrijpende keuze van een mens die een ingrijpende levensverandering ten gevolge heeft. Deze keuze is een reactie op het doorbreken van Gods levenslicht in je hart. Bij bekering neem je afstand van iets en richt je je tot iets anders. Bekering is een innerlijke ommekeer, een verandering van denken, die leidt tot een nieuw gedrag. Het is de reactie van de mens nadat de Heilige Geest je hart het verlangen naar levensvernieuwing heeft gewekt, waarbij je je leven aan Jezus overgeeft. Ook daarna vinden er (als het goed is) levensveranderingen plaats, maar daarvoor gebruiken we liever termen als geestelijke groei en geestelijke vernieuwing, hoewel sommigen daarvoor ook wel de term "doorgaande bekering" gebruiken.
Zie voor meer:
http://www.bijbelstudie.org/herschepping/03nl/bek_watis.htm


Laatst aangepast door
BEREND888
op zondag 25 december 2011, 23:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 19:38
BerichtOnderwerp: wat betekend Israel.
 
HARALD940 schreef:
Dan vraag ik mij af wie wie verlaat in jou uitleg......

ANTW: De Geest kon in het O.T. een mens verlaten. David zei dat toch ook. Neem uw Heilige Geest niet van mij!

Had God Israël gekozen omdat ze beter waren dan de andere volken? Nee!
Heeft God jou gekozen omdat jij beter bent dan anderen? Nee!

Ik zie het zelf eerder net als die boekenlegger met de voetstappen in het zand, jou vast wel bekent.
Kijk eens terug in je eigen leven, dan zie je ook wel eens 1 paar voetstappen. Van wie zijn die? Van jou of van God? Datzelfde geld ook voor de mensen van het OT, die hadden dezelfde keus als jij toen God tegen ze zei; Ik heb mijn keus voor jou gemaakt, maak dan je keus voor Mij, en volg Mij. En je ziet elke keer dat God ze weer naar Zich toehaalt als zij toch weer bij Hem weggelopen waren, als volk en als individu.
Dat is niet anders met ons leven, ook met de Heilige Geest in ons leven zijn wij niet heilig en doen wij dingen waarbij we bij God weglopen, en wie is het dan die ons terughaalt?


ANTW: Het gaat helemaal niet om wie beter is of wie moet kiezen. Dat onderwerp wordt behandelt in de eerste 3 Hfdst. van deRomeinenbrief.
Het gaat in mijn antwoord ook niet wat de Heilige Geest doet in ons leven.
De vraag is: "hoe moeten wij de 7 Geesten Gods zien."


Over je voorbeeld met de kandelaar ga je toch al wel fout.
Het twijgje uit de stronk van Isaï (Jezus) is de middelste kaarsenhouder waar de armen aan vast zitten, als daar dan 7 geesten aan komen, kom je met 6 armen een arm te kort voor de laatste geest.
Daarbij lees ik hier in Jesaja over 1 Geest van de Here, die wijsheid, inzicht, raad, sterkte, kennis en vreze des HEEREN in zich heeft.
Want de Geest van God kan dat allemaal wel in zijn eentje te doen, Hij is tenslotte God.
Hij kan het wel in z'n eentje doen?
Gods woord spreekt duidelijk over de zeven Geesten. Daar mogen wij niet zomaar een streep doorhalen!

De Heilige Geest is een eenheid! Maar God wil ons graag karakter eigenschappen meedelen, als wij dat kunnen begrijpen. De kandelaar moest gemaakt worden uit één stuk GOUD!

Het twijgje van de tronk van Isaï is een type , een beeld van de Here Jezus. Maar dat is niet de middelste arm van de kandelaar. Dat kan HELEMAAL NIET want de kandelaar moest gemaakt worden van geslagen GOUD (en geen hout, want dat verbrand). Ik herhaal om het nogeens te benadrukken. De kandelaar moest gemaakt worden uit één stuk goud! En alleen door slaan moest men dat zo vormen, niet smelten en gieten. Het drukt daarmee ook de eenheid van die 7 Geesten uit. Maar ook geeft het een uitdrukking aan de Eenheid van de Gemeente, Zijn Lichaam. Vandaar de 7 kandelaren in Openbaring. En ook laat het de Here Jezus zien. "Ik ben het Licht der wereld".
De verborgenheid van de kandelaar is groot en daarmee ook de eenheid van Gods Wezen en de onderscheidene kenmerken. Het is een mooie studie waard waarom die kandelaar zo mooi versierd werd met bloemen etc. Dat heel nauwkeurig gemaakt moest worden!

De gouden kandelaar.
In Exodus 25 staat een heel nauwkeurige beschrijving!
31 U moet ook een kandelaar van zuiver goud maken. Als gedreven werk moet de kandelaar gemaakt worden, zijn schacht en zijn armen; zijn bloemkelken, zijn knoppen en zijn bloesems moeten er één geheel mee vormen.
32 En zes armen moeten uit de zijkanten ervan uitsteken: drie armen van de kandelaar uit zijn ene kant, en drie armen van de kandelaar uit zijn andere kant.
33 Drie bloemkelken in de vorm van amandelbloesem aan de ene arm, met knop en bloesem, en drie bloemkelken in de vorm van amandelbloesem aan de andere arm, met knop en bloesem. Zo moeten de zes armen worden die uit de kandelaar steken.
34 En op de kandelaar zelf moeten vier bloemkelken komen in de vorm van amandelbloesem, met zijn knoppen en zijn bloesems.
35 Er moet een knop komen onder het eerste paar armen dat eruit steekt, een knop onder het tweede paar armen dat eruit steekt, en een knop onder het derde paar armen dat eruit steekt. Zo moet het worden bij de zes armen die uit de kandelaar steken.
36 Zijn knoppen en zijn armen moeten met de kandelaar één geheel vormen; het geheel moet één stuk gedreven werk van zuiver goud zijn.
37 Vervolgens moet u de bijbehorende zeven lampen maken. Men moet die lampen aansteken en licht doen verspreiden in de richting van de voorzijde van de kandelaar.
38 Zowel de bijbehorende snuiters als de bijbehorende vuurschalen moeten van zuiver goud zijn.
39 Van één talent zuiver goud moet men hem maken, met al die genoemde voorwerpen.
40 Zie dan erop toe dat u het maakt naar zijn ontwerp, dat u op de berg getoond is.

Lees ook Exodus 37.

En om nogeens duidelijk te maken dat de kandelaar een beeld is van de 7-voudige Heilige Geest.

Lezen we even wat er in het vijfde visioen: de gouden kandelaar en de twee olijfbomen.
Zacharia 4 : 1 De Engel Die met mij sprak, kwam terug en wekte mij, zoals iemand die uit zijn slaap gewekt wordt.
2 Hij zei tegen mij: Wat ziet u? Daarop zei ik: Ik zie, en zie, een kandelaar, geheel van goud, met een olievaatje aan de bovenkant ervan en daarbovenop zeven bijbehorende lampen met telkens zeven toevoerbuisjes aan de lampen, die daarboven zitten,
3 met twee olijfbomen ernaast, een aan de rechterkant van het olievaatje en een aan de linkerkant ervan.
4 Ik antwoordde en zei tegen de Engel Die met mij sprak: Mijn Heere, wat betekenen deze dingen?
5 Toen antwoordde de Engel Die met mij sprak, en zei tegen mij: Weet u niet wat deze dingen betekenen? Ik zei: Nee, mijn Heere.
6 Daarop antwoordde Hij en zei tegen mij:

Dit is het woord van de HEERE tot Zerubbabel:
Niet door kracht
en niet door geweld,
maar door Mijn Geest,
zegt de HEERE van de legermachten.

De kandelaar en de (olijf) olie zijn een beeld van de Heilige Geest,
Zij moesten ook staan op de Ark in de Tabernakel. Dat verspreidde licht op het verzoendeksel. Op het verzoendeksel werd het offerbloed gesprenkeld, dat daardoor steeds voor het aangezicht van God zichtbaar is.

Zo is het ook nu. Jouw en mijn zonden zijn verzoend doordat Christus volkomen verzoening heeft gedaan. God ziet daarop terug als wij onze zonden belijden. Wat een genade.
Als je verder leest in Zach 4 zie je ook dat de 7 armen ook betekent:
" Die zeven zijn de ogen van de HEERE, die over heel de aarde trekken."

Dat de Geest in het O.T. als kracht aanwezig was en na de uitsorting van de Heilige Geest inwonend is geworden maakt ook de volgende tekst duidelijk.
Lukas 4: 28 Want Ik zeg u: Onder die van vrouwen geboren zijn, is niemand meerder profeet, dan Johannes de Doper; maar de minste in het Koninkrijk Gods is meerder dan hij.
Waarom? Om Johannes bij de 'oude bedeling' hoorde.

Onder het nieuwe verbond geldt: "Johannes 14: 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken. (Wij- meervoud dus)
24 Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet; en het woord dat gij hoort, is het Mijne niet, maar van de Vader, Die Mij gezonden heeft.
25 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, bij u blijvende.
26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden (WAS ER DUS NOG NIET) zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

Ook het wondere van de 3-eenheid staat verborgen in Gods woord
1 Joh 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord (= de Here Jezus) en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.

1 Joh 5:8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water ( is het Woord) , en het bloed; en die drie zijn tot één.


Laatst aangepast door
BEREND888
op woensdag 21 december 2011, 22:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 21 december 2011, 00:13
BerichtOnderwerp: wat betekend Israel.
 
LISA610 schreef:
ff jouw link goed gezet. Ik ga dit later nog wel ff bekijken, want ik moet zo eerst weer ff een paar uur aan het werk. Enne... die gedachte aan de zeven gemeenten is idd ook bij mij opgedoken, maar ik weet niet zeker of dat terecht is. Ik duik er later nog wel ff in Knipoog smiley
Ik heb via die link de PDF doorgelezen, maar zet grote vraagtekens bij veel dingen. Ik ga het nog wel eens bestuderen.

In het O.T. was Gods Geest als kracht aanwezig en kon door mensen heen Zijn werk doen. Maar de Geest was niet inwonend. Daardoor kon de Geest ook wijken of afgenomen worden. In het N.T, is de Geest inwonend na de uitstorting in Handelingen 2. En blijft ook in hen die geloven en zich bekeerd hebben.
De discipelen moesten na de hemelvaart in Jeruzalem blijven. En Petrus legt dat uit.
Petrus zegt in Hand 2:39, "want u komt de belofte toe en uw kinderen zovelen als de Here ertoe roepen zal". Die belofte is de gave en inwoning van de Heilige Geest.
Lukas 24:49 En zie, Ik zend de belofte van Mijn Vader op u; maar blijft u in de stad Jeruzalem, totdat u met kracht (Heilige Geest) uit de hoogte bekleed zult worden.

Hand 1:4 En toen Hij met hen samen was, beval Hij hun dat zij niet uit Jeruzalem weg zouden gaan, maar de belofte (Heilige Geest) van de Vader zouden verwachten, die u, zei Hij, van Mij gehoord hebt;
Verwijzing(en) Joh 14:26; 15:26; 16:7

(Die belofte heeft dus niets met een verbond met Abraham te maken, zoals een doopformulier tracht te zeggen. Maar dat is een ander onderwerp )

In het kort even een aanzet over de 7 Geesten Gods.

Wat betreft de 7 Geesten Gods, die zijn in het O.T. te vinden in Jesaja 11.

Daarin zie je ook de kandelaar met de 3 x 2 armen.
Geest van de Here rust (dat is de staande middelste) en dan volgen de 3 armen links en rechts. Vandaar de 3 groeperingen van 2 uitdrukkingen verbonden door het woordje 'en'
De kandelaar is in de Bijbel juist het beeld van de 7 geesten Gods.
Jesaja 11:
1 Want er zal een Twijgje opgroeien uit de afgehouwen stronk van Isaï,
en een Loot uit zijn wortels zal vrucht voortbrengen. (De Here Jezus).
2 Op Hem zal de Geest van de HEERE rusten:
de Geest van wijsheid en inzicht,
de Geest van raad en sterkte,
de Geest van de kennis en de vreze des HEEREN.
3 Zijn ruiken zal zijn in de vreze des HEEREN.
Hij zal niet oordelen naar wat Zijn ogen zien.

Ik ga er binnenkort nog wel meer van zeggen.


Laatst aangepast door
BEREND888
op woensdag 21 december 2011, 00:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 december 2011, 22:42
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
LISA610 schreef:
]http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=3471
[/url]

Hallo Bernard. (Berend Knipoog smiley ) Jouw aanvullingen leiden bij mij tot een paar vragen c.q. opmerkingen: Allereerst doelde ik met het “op het hoe en waarom heb ik geen antwoord” niet op het feit dat een doodgeboren kindje of een kind wat op jonge leeftijd sterft zich veilig mag weten in de arme van Jezus. [/i][/quote]



Hoi Lisa,
Ja, ik heb hetzelfde als jou, en geniet ook van deze discussie. Er is nu al heel veel over gezegd en ergens stopt het een keer. Het maakt wel heel wat los en dat stemt tot nadenken. Ik heb je inderdaad niet goed begrepen als je het over de waarom-vraag hebt. Waarom laat God soms dingen toe in ons leven. Dat is nog vaak voor ons verborgen en misschien ontdekken wij dat later? Hier in het dorp is jaren geleden een jonge vrouw van 21 jaar na 3 mnd ziekte overleden. Zij was enigst kind van een echtpaar. Zelf heb ik met die ouders veel gesprekken gehad over Gods Woord zo in een tijd van 1 1/2 jaar. Dat is ruim 8 jaar geleden Voor hen was God als Hij al bestond geen liefde. Maar toch hadden zij allerlei vragen.
Nu na 8 jaar gaan zij beiden naar de kerk en volgen Bijbel onderwijs. De Heilige Geest heeft aan hun harten doorgewerkt. Mag je nu zeggen, "God gebruikte dat overlijden en al het verdriet om deze mensen tot geloof te brengen?" Het zou kunnen, maar daar moeten wij maar niet over beslissen. En het is ook heel hard om dat te denken, en dat is ook niet nuttig. Sommigen zeggen, je moet niet vragen waarom, maar waartoe. Maar dan heb je ook geen antwoord op die moeilijke dingen. Laten wij dat maar aan Hem overlaten.

Ik ben het natuurlijk met je eens. Rom 7 moet niet los van Rom 8 gezien worden. Heel de Romeinen brief is één complete brief.
Maar ik wilde even duiden op dat gedeelte waar staat "het goede dat ik wil doe ik niet en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik"
Daarom zeg ik ook vaak, lees hfst 1 t/m hfst 8 aanéén stuk op één avond door. Dan begrijpen we meer van wat er geschreven wordt/ het kost even wat moeite maar is heel zegenrijk.

En het is heel belangrijk dat wij ons door de Geest laten lijden. Dat is ook jouw verlangen. En daar mogen wij elkaar op aansporen om te doen opdat de oude natuur geen kans krijgt om 'verkeerde vruchten' af te werpen. Wij mogen vruchten van de Geest voortbrengen om Herm daarme blij te maken en te verheerlijken.
Ik denk dat iedereen die dit forum gevolgd heeft, ook meer van het wonderlijke werk en de Liefde van de Here Jezus heeft gezien.
Hem zij daarvoor de lof en de dank en alle eer.
En inderdaad dat mooi lied: Al voor mijn leven is ontstaan had U een doel met mijn bestaan...
Mogen wij allemaal aan dat doel beantwoorden, Hij wil ons graag gebruiken.


Laatst aangepast door
BEREND888
op zaterdag 17 december 2011, 22:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 23:33
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
LISA610 schreef:
Als met "een zondige natuur" bedoeld dat ieder mens heeft gezondigd, dan kan ik daar tot zover in meegaan. Ik heb echter moeite met het begrip zondige natuur, omdat ik het gevoel heb dat we dan in feite zouden kunnen zeggen dat we er helemaal niets aan kunnen doen dat we zondigen. Het is nu eenmaal onze zondige natuur...... Vandaar ook de vergelijking met een blinde die niet kan zien.. die kan daar niets aan doen, want hij is blind. En als wij op die manier tegen onze zonden aan kijken dan begaan we in mijn ogen dezelfde fout als Adam en Eva: We nemen dan niet de verantwoordelijkheid voor onze eigen daden en voor de verkeerde keuzes die wij zelf maken, want tja... het is immers onze zondige natuur die ervoor zorgt dat we dat doen dus eigenlijk zijn we gewoon een stel zielepieten die niet anders kunnen. Net als Eva de slang de schuld gaf en Adam Eva de schuld af, schuiven wij onze schuld dan af op onze voorvaderen, want die zijn ermee begonnen en door hen is de zonde in de wereld gekomen.

Kijk en daar ben ik het dus niet mee eens. Je hebt altijd een keuze. En je blijft altijd verantwoordelijk voor je eigen doen en laten. Je zult mij niet horen zeggen dat ik altijd de juiste keuzes heb gemaakt. En nee, je zult mij ook niet horen zeggen dat ik nu geen verkeerde keuzes meer maak. Ik probeer echter wel zoveel mogelijk Gods leiding te zoeken bij de dingen die ik doe of laat.
Onze wil is bedorven door de zonde. Wij ‘willen’ verkeerd, wij willen het verkeerde doen, tenzij God aan ons hart gaat werken (zie Rom.7).
Op grond daarvan zegt men wel eens, dat de wil van de mens gebroken moet worden om hem te leren te doen wat God wil. Dat zou echter betekenen dat de persoon een willoos mens werd.
En hier heb je jouw punt LISA, waar jij en ik ook niet mee eens zijn. De mens is niet willoos. Hij kan niet zeggen, "ik kan er niets aan doen, omdat ik eenmaal zo ben."
De wil moet niet gebroken (kapot gemaakt), maar anders gericht worden en dat gebeurt als een mens zich bekeert.

Er zijn twee begrippen ‘eigen wil’ en ‘eigenwil’. De laatste term slaat op de eigenwilligheid van de mens, namelijk dat hij datgene wil wat tegen Gods wil ingaat. Die eigenwil (dit is de verkeerde gerichtheid van de wil) moet gebroken worden, maar niet de wil zelf. Onder ‘eigen wil’ verstaan we, dat ieder mens een persoonlijke keuzemogelijkheid heeft en het vermogen om die keuze duidelijk kenbaar te maken. Die wil moet er echter op gericht zijn om God te gehoorzamen en dat was ze in onze onbekeerde toestand niet.
De gave op zichzelf is goed, het gebruik van de gave is vóór onze bekering totaal verkeerd gericht

Het verstand
Hetzelfde geldt voor het verstand. Alleen ligt het daar nog wat moeilijker.

Lees uitvoerig hierover in:
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=3471


Laatst aangepast door
BEREND888
op woensdag 14 december 2011, 23:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 14 december 2011, 22:41
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
LISA610 schreef:
En dan nog even jouw verhaal over dat doodgeboren kind. Ik heb steeds in mijn bijdragen gezegd dat een kind, zeker een pasgeboren kind, niet zondig is Je zult mij dan ook nooit horen zeggen dat een baby doodgeboren wordt, omdat het iets heeft misdaan. Je zult mij ook nooit horen zeggen dat een kind sterft als gevolg van de zonden van zijn ouders. . Per slot van rekening ben ik degene die het begrip erfzonde niet aanvaard, simpelweg omdat dit begrip nergens in de Bijbel voorkomt. Ik geloof oprecht dat een doodgeboren kind zich veilig mag weten in de armen van Jezus. Op het hoe en waarom heb ik geen antwoord, maar ik hoop dat de ouders van zo’n kindje troost kunnen vinden bij God in de wetenschap dat Hij hen tot een trooster wil zijn.
Op het hoe en waarom heb ik geen antwoord, schrijf je. Ik probeer een antwoord te geven.

Ik ben heel blij Lisa dat jij dat ook ziet. Dat een jong kind dat gestorven is, zich bij de Here Jezus veilig mag weten.
Of het van gelovige of ongelovige ouders komt maakt niet uit want de Here Jezus zegt van de kinderen: "Hunner is het Koninkrijk der hemelen". En genade is geen erfgoed, ieder is persoonlijk verantwoordelijk maar deze jonge kinderen kunnen nog niet kiezen, maar hebben ook GEEN ZONDE GEDAAN. Want alleen daarop wordt de mens geoordeeld.

Ik ga nog een stapje verder daarin. Vanaf een bevruchte eicel is er leven. Als zich dat verder ontwikkeld is er een klein mensje dat nog niet buiten de baarmoeder levens vatbaar is, maar het is een door God geschapen leven en heeft dus een ziel. Daarom is abortus zo erg. Ik geloof dat wij straks in de hemel verbaasd zullen staan door al de jonge levens die in de Hemel de Here Jezus zullen prijzen. Die jonge levens hebben nooit gezondigd, en hebben nooit het daglicht aanschouwd. Wat behoudenis betreft is er geen verschil met een baby wat geboren is en opgroeit. (Als ze groter worden wordt de situatie anders)

In Job 14:1-4 lezen wij: De mens, geboren uit een vrouw, is kort van dagen en verzadigd van onrust. Als een bloem komt hij op en hij verwelkt; hij vlucht als een schaduw en houdt geen stand. Ja, voor zo iemand doet U Uw ogen open, en U brengt mij met U in het gericht. Wie zal een reine geven uit een onreine? Niet één. Lisa, hier heb je de erfzonde ook. De mens is onrein door geboorte uit een zondig mens. En heeft de kracht , de eigenschap om te zondigen. (onze oude natuur dus)

Maar ik schreef, (Berend888: Geplaatst: maandag 14 november 2011, 16:44 )
zondoffer > voor onze zondige natuur ( zg. erfzonde)
“Hem die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem” (2 Kor. 5:21).

Op grond van dat werk van Christus zijn die jonge levens behouden en schuilen achter het Bloed.

Lisa schreef:Als wij het hebben over de dood als straf op de zonde, hebben we het over de dood van onze geest en niet van ons lichaam. Een ieder die geloofd en die het genade-offer van Jezus in dank aanvaard, heeft het eeuwige leven.

Ik denk van beide Lisa.De dood van onze geest en de dood van ons lichaam. Zelfs de hele schepping ligt daardoor onder de vloek en is door de zondeval. Ook de planten en dierenwereld ondergaan de dood. Dat is geen paradijselijke situatie meer. Dat is ook de reden dat de Cherubs met flikkerend zwaard Adam en Eva verhinderden om na de zondeval van de Boom des Levens te eten want dan zou de mens in zonde eeuwig leven. Zij moesten uit het Paradijs verdreven worden.
Gen 3:24 "En Hij dreef de mens uit; en stelde cherubs tegen het oosten van de hof van Eden, en een vlammig lemmer van een zwaard, dat zich omkeerde, om te bewaren de weg van de boom des levens."

Als wij nu eten van de "Boom des Levens" krijgen we eeuwig leven. Dat is wat jij bedoelt inderdaad geestelijk en de Here Jezus is het Brood uit de Hemel. We mogen ons voeden met Zijn Woord.

Voor onze zondige daden (wij zijn schuldig geworden) heeft de Here Jezus zichzelf ten schuldoffer gebracht.
Jes 53:10 "Doch het behaagde de HEERE Hem te verbrijzelen; Hij heeft Hem krank gemaakt; als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad (nakomelingen, Zijn Gemeente) zien, Hij zal de dagen (wij ontvangen eeuwig leven) verlengen; en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkig voortgaan." (Altijd genieten)

schuldoffer > voor onze zondige daden (wat wij gedaan hebben en waarvan wij ons moeten bekeren, spijt betuigen en gelovig aannemen dat Hij het oordeel daarover voor ons heeft volbracht.)

Psalm 40 zegt ook veel over de offers van oude testament die de Here Jezus heeft volbracht in het alles omvattende ene Offer aan het kruis.

Psalm 40 :7-11 Gij hebt geen lust gehad aan slachtoffer en spijsoffer; Gij hebt mij de oren (zie Deut 15:17) doorboord; brandoffer en zondoffer hebt Gij niet geëist. Toen zeide ik: Zie, ik kom; in de rol des boeks is van mij geschreven.
Ik heb lust, o mijn God! om Uw welbehagen te doen; en Uw wet is in het midden mijns ingewands.
Ik boodschap de gerechtigheid in de grote gemeente; zie, mijn lippen bedwing ik niet; HEERE! Gij weet het.
Uw gerechtigheid bedek ik niet in het midden mijns harten; Uw waarheid en Uw heil spreek ik uit; Uw weldadigheid en Uw trouw verheel ik niet in de grote gemeente.

Het gevolg van Christus verzoeningswerk is zo groot, daar raak je niet over uitgedacht. Ik hoop dat het voor ons allemaal wat duidelijker is geworden. Fijn om over zo'n onderwerp met elkaar van gedachten te wisselen. Ondanks de verschillen kunnen wij toch wel bijelkaar komen. Sommigen gebruiken andere termen en bedoelen hetzelfde. Het is altijd goed om onze gedachten te onderbouwen met Gods Woord.

Nog een aanvulling.
Ezechiël 18:20. De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid van de vader, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid van de zoon; de gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hem zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hem zijn.

Hieruit kun je begrijpen dat kinderen niet gestraft worden voor de zonden van de ouders.

In Ps 51:7 lezen wij: "Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen. " Deze tekst zegt niet dat kinderen gestraft worden voor de zonden van hun ouders, maar maakt duidelijk de elk mens voortkomt uit zondige ouders en daardoor een zondige natuur erven.
Maar zoals ik al eerder heb opgemerkt, de mens wordt niet veroordeeld op wat hij is, maar op wat hij gedaan heeft. Zonige daden dus. Daar is ieder mens voor verantwoordelijk. Daarom moeten wij ons bekeren en ontvangen daardoor ook een nieuwe natuur, uit God geboren die niet kan zondigen.
Christus is tot zonde voor ons gemaakt (2 Kor. 5: 21), dat wil zeggen: onze zondige natuur is in Hem geoordeeld en voor God weggedaan en dat Christus mijn zonden wilde dragen op het vloekhout (1 Petrus 2: 24). Dat betekent dat God mijn zonden aan de Jezus heeft toegerekend en ze mij vergeeft op grond van het geloof in de Here Jezus.


Laatst aangepast door
BEREND888
op woensdag 14 december 2011, 23:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 11:32
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
MARISKA601 schreef:
Komt er op neer van leef maar raak...
Schietgebedje...

Nee, zeker niet! Romeinen 6: 1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt? 2 Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven?


Laatst aangepast door
BEREND888
op dinsdag 13 december 2011, 11:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 december 2011, 11:30
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
LISA610 schreef:
Doordat je de tekst in tweeën splitst en er een eigen uitleg aan geeft, haal je de tekst uit haar verband. De essentie van die tekst gaat juist over wat Jezus heeft gedaan. Hij heeft ervoor gezorgd dat wij allen vrijgesproken kunnen worden van de zonde en eeuwig leven kunnen krijgen.

Heel goed gezien, Lisa. Goed lezen en de tekst in zijn verband laten is heel belangrijk. Juist in het verstaan van Gods woord. Wij kunnen liefdevol dat aan elkaar duidelijk maken zonder iemand te kwetsen.
Ook ik dit forum zie ik soms reacties die het gevolg zijn van het niet goed lezen van iemands argument. Dan komen er allerlei dingen bij die het voor sommigen alleen maar onduidelijker kunnen maken.


Laatst aangepast door
BEREND888
op dinsdag 13 december 2011, 11:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: maandag 12 december 2011, 09:34
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
SHANITA130 schreef:
En, waarom zou een wedergeboren persoon niet boos kunnen worden?

Lachende smiley
Er staat ergens "wordt toornig, maar zondig niet." Ja, de Here Jezus zag ook de Farizeeën toornig aan. Maar Hij zondigde daarin niet!.
God toornt ook over de zonde, maar is tegelijk met ontferming bewogen over de zondaar en biedt redding aan.
Zijn genade is zo groot, en dat gaat ons verstand te boven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 23:46
BerichtOnderwerp: Zondagsheiliging
 
LISA610 schreef:
Marian haalde al een tekst aan van Paulus. Volgens mij doelde zij op Romeinen 5:
Zij bedoelde Romeinen 14:5. En is vers 6 lezen wij: (Herz St vert.) Wie de dag in ere houdt, houdt hen in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere. Wie eet, eet voor de Heere, want hij dankt God. En wie niet eet, eet niet voor de Heere, en ook hij dankt God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 23:28
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
CHATULIEM619 schreef:
Verlossingswerk staat in de bijbel beschreven, erfzonde niet. Dus wat is belangrijker?

Het is allebei belangrijk om te begrijpen om het werk van Christus op het kruis beter te leren verstaan.

In de Romeinenbrief vindt je twee dingen, zonde als daad, dus de zonden die wij helaas doen.
En zonde als macht, dat is de wil van de natuurlijke mens om te zondigen. Vanaf hoofstuk 1 tot aan hfdst 5:12 gaat het over de daden die de mens doet. Daarvan moeten wij ons bekeren en die zonde nalaten. Wij worden immers op onze daden geoordeeld.

Na hfdst 5:12 gaat het over de zonde als macht in ons sterflijk lichaam. Daarvan kunnen wij ons niet bekeren, maar dat is een toestand die wij meegekregen hebben in Adam. En dat noemen wij de erfzonde. Geen daden dus, maar wij hebben een natuur om te zondigen. Dat is ook de reden dat de nieuwe mens (iemand die tot bekering is gekomen) een nieuwe natuur heeft gekregen, en die is uit God geboren! En die kan zelfs niet meer zondigen lezen wij in 1 Joh 3:9.

Maar ondanks dat de onze oude natuur met Christus gekruisigd is en veroordeeld, dragen wij die nog wel met ons mee. Daarom zegt 1 Joh 1:8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij ons zelf en is de waarheid niet in ons. .. enz. Hfd 2 begint met "Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, OPDAT u niet zondigt.


Rom 5:12 Daarom, gelijk door één mens de zonde (als macht) in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo is de dood tot alle mensen doorgegaan, in welke (door die macht) allen gezondigd (als daden) hebben.

13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over hen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid van de overtreding van Adam, die een voorbeeld is van Hem, Die komen zou.
15 Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift. Want indien, door de misdaad van één, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van één mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
16 En niet, gelijk de schuld was door de één, die gezondigd heeft, alzo is de gift; want de schuld is wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking.
17 Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door die éne, veel meer zullen zij, die de overvloed van de genade en van de gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door die Ene, namelijk Jezus Christus.
18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen (dat hebben wij dus geërfd) tot verdoemenis, alzo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens. ( genadegift)
19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van die éne mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Een velen tot rechtvaardigen gesteld worden.
20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;
21 Opdat, gelijk de zonde geheerst heeft tot de dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onze Heere.

In het volmaakte ZONDOFFER heeft Christus aan het kruis de macht van de zonde geoordeeld. (macht van de zonde verbroken)
Rom 8:2 zegt het zo: "Want de wet (vaste regel) van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood."
Rom. 7:23 ...gevangene van de wet van de zonde... Dat is dus de macht en de wil om te zondigen en daarvan zijn we dus bevrijdt.

In het volmaakte SCHULDOFFER heeft Christus aan het kruis de straf en de toorn van God ondergaan als gevolg van de zonden als daden die wij gedaan hebben.

Indien wij zondigen (daden) wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige (1 Joh 2:1)

Ik hoop dat het voor ons allen wat duidelijker is. Het is echt wel nuttig om hierover van gedachten te wisselen en daarbij de Bijbel laten spreken, zodat wij onze eigen gedachten daaraan kunnen toetsen.


Laatst aangepast door
BEREND888
op zondag 11 december 2011, 23:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 18:37
BerichtOnderwerp: Gebedsroom 1 december, raar maar waar God werkt !
 
[quote=HERMAN968]Ook op donderdag zullen de bidders elkaar bemoedigen via de gebedsroom. Wonderwel zijn we na zo'n uurtje loven en bidden gesterkt om de week terug aan te vatten. In Zijn kracht kunnen we verder onze moeilijkheden en situaties te doorstaan. Iedereen kan vrij zijn gebedspunten opgeven in het begin.
Natuurlijk zijn mannen ook welkom Verlegen lachende smiley .

quote] Zelf heb ik elke donderavond een bidstond bij ons in de gemeente. En kan hier niet aanwezig zijn. Bidt vanavond ook voor de gezinnen van de 45 Nigeriaanse Christenen die omgebracht zijn. Bidt ook voor de vervolgers, misschien kan God hun harten veranderen. Er is veel geloofsvervolging op deze aarde. Laten wij aan hen denken. Maar in Nederland is veel afval en verval. Bidden we voor een opwekking?
God wil niet dat iemand verloren gaat, maar dat allen tot erkentenis van de Waarheid komen (2 Petrus 3:9) Een gezegende avond toegewenst. Berend
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 19:34
BerichtOnderwerp: Bekering en behoudenis
 
LISA610 schreef:
Hé Berend en Cross. Ik heb jullie bijdragen gelezen. Onderstaand even mijn reactie:

Bekering is komen tot geloof in God en er bewust voor kiezen om Jezus Christus te aanvaarden als jouw persoonlijke Verlosser. Anders gezegd: het is het moment waarop iemand tot een persoonlijke levend geloof in Jezus Christus komt. Dit kan een plotselinge gebeurtenis zijn, maar het kan ook een proces zijn.

Op het moment dat iemand tot bekering komt, wordt iemand wedergeboren. Met die wedergeboorte is onlosmakelijk verbonden dat iemand de Heilige Geest ontvangt. Dat vervuld zijn van de Heilige Geest leidt ertoe dat je op een andere manier in het leven gaat staan, op een andere manier tegen dingen aan gaat kijken, maar ook op een andere manier met andere mensen om gaat.

Het komen tot bekering is volgens mij een eenmalige gebeurtenis die leidt tot wedergeboorte. Denk maar aan die prachtige vergelijking van een rups die een vlinder wordt. Een onomkeerbaar proces is niet denkbaar: een vlinder kan nooit meer een rups worden. En vanaf het moment dat iemand wedergeboren is, behoort diegene God toe. Vanaf het moment dat hij de de genade van God als een geschenk aanvaard, mag diegene weten dat hij behouden is en eeuwig leven heeft. Dat is iets wat niet meer te roven is.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wedergeboren christenen vervolgens nooit meer zondigen. Dat zou mooi zijn, maar ook wedergeboren christenen blijven mensen. En er is maar één mens geweest die volldig zonder zonde heeft geleefd. Dat voorbeeld mogen en moeten we proberen te volgen, maar het kan niet anders dan dat we daar zo nu en dan in falen. Het mooie is echter dat je ook dan mag weten dat die genade van God blijft gelden. Net als een aardse vader (of moeder) zal Hij van ons blijven houden, zal Hij ons blijven helpen. Het enige wat we dan hoeven te doen is naar Hem toe gaan en zeggen: Vader ik heb gefaald, wilt U mij vergeven en me helpen het de volgende keer anders te doen. En weet je... het mooie is dat God 24 uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar bereikbaar is. Je hoeft niet online, je hoeft niet te bellen, je hoeft niet ergens naar toe... Hij is er gewoon op het moment waarop jij je tot Hem wendt en begint te bidden.

Kortom:
bekering: eenmalige gebeurtenis op het moment dat je tot het geloof komt
wedergeboorte: automatisch gevolg van bekering wat gepaard gaat met vervulling door de Heilige Geest
behoudenis: het grote geschenk wat je uit genade krijgt op het moment dat je tot geloof komt
zonde: iets wat je mag belijden bij jouw Vader in de wetenschap dat je niet veroordeeld wordt, zelfs al ben je nog zo ver afgedwaald (remember het verhaal over de verloren zoon).

Hallo Lisa,
Jij hebt het heel mooi en duidelijk samengevat. Als ik dit zo lees maakt het me heel blij en dan kom ik weer opnieuw onder de indruk van de grote Liefde en genade die wij ontvangen door het volbrachte werk van Christus. Wat een geweldige God hebben wij.
Gods zegen.
Groet Berend
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 10:34
BerichtOnderwerp: Bekering en behoudenis
 
CROSSROAD317 schreef:
Ik heb trouwens de indruk dat we beide hetzelfde bedoelen, maar daarvoor verschillende benamingen gebruiken -- bekeren en wederomgeboren --

Crossroad, die zich een wederomgeboren christen weet, maar wel al heeft moeten inzien dat hij soms behoorlijk was afgedwaald, gelukkig wees de HG mij de juiste richting en kon ik mij omkeren om terug te komen tot God de Vader.
Ik denk dat je niet tot God kunt bekeren als je niet wederomgeboren bent. Ik zie bekeren als terug naar God de Vader en niet als opnieuw geboren worden. We zijn door onze geboorte, allemaal zondaars, we hebben geen enkel recht op het eeuwig leven dan door Jezus Christus. Jezus Christus is de Weg tot God de Vader, maar dat moet je wel geloven, aannemen als Waarheid. Dat besef, dat moment, dat je Jezus Christus aanneemt als je Verlosser, Redder en Zaligmaker, noemt de Bijbel wederomgeboren worden ... hoe vaak moet je anders wederomgeboren worden?
Als je afdwaalt van de kudde, brengt de HG je terug in de kudde, Hij maakt je duidelijk dat je om moet keren, dat is dus een wezenlijk verschil met wederomgeboren worden ...
Wederomgeboren worden is een keuze, je kiest voor Jezus Christus of je kiest tegen Hem. Joh. 3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. Je kiest er bewust voor om voor Jezus te gaan, dat is een actieve daad, en die keuze heet ook wel wederomgeboren worden.

De bijbelteksten die ik bijgevoegd had bij het gedeelte geven aan dat wedergeboorte een werk van God is. Onze begrippen liggen dicht bij elkaar. Ik heb er vannacht over na liggen denken hoe jij dat bedoelt. En gebeden om een duidelijk voorbeeld uit de natuur. Jij gaat uit van een afgedwaald mens die terug keert. Dan heb je gelijk. Maar iemand uit vlees geboren is is vlees en dat moet in de dood. God wil ons graag als een vernieuwde mens maken. En dat kan door bekering en wedergeboorte. Laten we onze oude natuur, onze oude mens vergelijken met een rups. Die kan alleen maar eten en is alleen met zichzelf bezig. Hij zit met veel poten aan deze aarde vast. Een beeld van de natuurlijke mens. Maar hij kan zichzelf nooit veranderen in een vlinder! Daarvoor moet hij eerst de dood in. Verpoppen dus. Ook de natuurlijke mens moet erkennen de dood en het oordeel verdient te hebben. En zijn schuld belijden. En dan komt het wonder. Door het zien op het werk van Christus (denk aan de slang in de woestijn, Christus voor ons tot zonde gemaakt!) , door te geloven dat Jezus Christus het oordeel over ej zonde gedragen heeft, wordt je 'ontpopt'. Krijg je een nieuwe natuur. Dan mag als een vlinder in VRIJHEID leven! Niet meer zo gebonden aan deze aarde. Het nieuwe leven kan zelfs niet zondigen want het is uit God geboren (Lees 1 Joh brief). Een vlinder kan geen bladeren meer eten. Alleen maar zoetigheid uit een bloem! Dus opnieuw geboren na bekering. Ik heb er een paar op gezocht, maar onderzoek eens wat de Bijbel zegt over honing. Trouwens elk onderdeel zoals de olie (Heilige Geest) Meelbloem ( het zuivere van de Here Jezus), het linnen, het zilver en goud, alles spreekt van Christus en Zijn werk. Maar dat vraagt een diepgaand onderzoek en is bijzonder om dat te ontdekken. Maar gaat te ver van het onderwerp af van de ze topic.
Ez3,3
Hij zei tegen mij: Mensenkind, geef uw buik te eten, vul uw binnenste met deze rol, die Ik u geef. Toen at ik en hij werd in mijn mond als honing zo zoet.

Ez 16,13
Zo werd u getooid met goud en zilver. Uw kleding was van fijn linnen en zijde, en voorzien van kleurrijk borduurwerk. Meelbloem, honing en olie at u. U werd buitengewoon mooi, en werd geschikt voor het koningschap.

Ez 16,19
En Mijn brood, dat Ik u had gegeven, en de meelbloem, olie en honing, die Ik u te eten had gegeven, hebt u hun aangeboden als een aangename geur. Zo gebeurde dat, spreekt de Heere HEERE. (God heeft in Jezus ons alles gegeven wat wij nodig hebben)

Hoogl 2,14
Mijn duive, zijnde in de kloven der steenrotsen, in het verborgene van een steile plaats, toon Mij uw gedaante, doe Mij uw stem horen; want uw stem is zoet, en uw gedaante is liefelijk.

Ik hoop dat ik het niet te ingewikkeld heb gemaakt.

Hartelijke groet, Berend
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 00:14
BerichtOnderwerp: Bekering en behoudenis
 
[quote=MARTIN695] Hoi Martin,
Bekering is onze verantwoording en daar worden we door 365 teksten in de Bijbel voor opgeroepen. Als wij onze zonden belijden en geloven dat de Heere Jezus voor onze persoonlijke zonden aan het kruis de toorn van God heeft ondergaan, worden we wedergeboren.
Dat zijn twee verschillende dingen. Bekering en wedergeboorte. Daarom heb ik de volgende teksten er juist aan toegevoegd. Als wij ons niet bekeren kan de wedergeboorte niet plaats vinden. Dan moet God die mens later verwijten "Gij hebt niet gewild!" Dus niet God de schuld geven als we verloren gaan. Ik hoop dat je het nu wel ziet.

Hier volgen de teksten die duidelijk maken dat werdergeboorte Gods werk is.
In 1 Petrus 1 : 23 staat er geschreven: “Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God”. Met andere woorden de mens wordt wederom geboren doordat hij het Woord hoort! Op een andere plaats zegt Gods Woord dan ook: “Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods” (Rom. 10 : 17). En in 1 Petr. 1 : 3 vinden we dan nog geschreven: “Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden”.

Groet Berend


Laatst aangepast door
BEREND888
op woensdag 30 november 2011, 00:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 november 2011, 14:34
BerichtOnderwerp: Bekering en behoudenis
 
CROSSROAD317 schreef:
Mooie uitleg Berend.

Toch een opmerking over je zin waarin je zegt dat "bekering een éénmalige gebeurtenis is". Ik denk dat als het gaat over éénmalig dat je dan beter het woord "wederomgeboren (opnieuw geboren)" kunt gebruiken. Dit staat volgens mij ook zo in de Bijbel, Johannes 3:3-7

Wederomgeboren (opnieuw geboren worden) = éénmalig
Belijden = "dagelijkse" zonden
Bekering = afgedwaald* en terug keren tot God de Vader

*een wederomgeboren christen kan wel afdwalen maar is door zijn wedergeboorte voor eens en voor altijd een kind van God. (Romeinen 8:38-39 en 1 Korintiërs 3:13-15)

Bedankt voor je aanvulling. Toch nog een opmerking daarover.
Op je natuurlijke geboorte had je geen invloed ondanks dat het om jou ging. Zo ook met de wedergeboorte, dat is voor 100% Gods werk. Daar heeft de mens geen invloed op. Wedergeboorte is het gevolg van bekering. De onderstaande teksten maken dat ook duidelijk. Tegen Nicodemus werd gezegd dat hij wederom geboren moest worden, opnieuw geboren, zoals je zelf ook schrijft. Maar om die positie van een 'nieuwe mens' te bereiken in bekering nodig. En dat is inderdaad ook een eenmalige gebeurtenis. Dat moest Nicodemus ook leren.
Joh 3:6-9. Wat uit het vlees geboren is , is vlees en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonderd u niet dat ik tegen u gezegd heb: u moet opnieuw geboren worden. Verwonderd u niet..... ; zo is het ook met een ieder die uit de Geest geboren is.
En dat begreep Nicodemus niet! God bewerkt die wedergeboorte, en maakt ons tot nieuwe schepsel.

‘Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden’. 2 Korintiërs 5:17.

Bij de nieuwe geboorte, waarvan sprake is in Johannes 3, wordt een speciaal Grieks woord gebruikt voor ‘nieuw’. Niet kainos, andersoortig, of neos, nieuw in de tijd; maar anothen, dat is ‘opnieuw’ of ‘van boven’. Wij ontvangen in de nieuwe geboorte leven van een geheel nieuwe, hemelse oorsprong. Wij zijn uit God geboren, uit water en Geest (door de hemelse inwerking van Woord en Geest). Christus is van boven gekomen om ons hemels leven, het eeuwige leven, mee te delen. Hij is Zelf ons leven (Joh. 3:3,5).

In 1 Petrus 1 : 23 staat er geschreven: “Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God”. Met andere woorden de mens wordt wederom geboren doordat hij het Woord hoort! Op een andere plaats zegt Gods Woord dan ook: “Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods” (Rom. 10 : 17). En in 1 Petr. 1 : 3 vinden we dan nog geschreven: “Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden”.

Gr. Berend


Laatst aangepast door
BEREND888
op dinsdag 29 november 2011, 14:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: maandag 28 november 2011, 11:10
BerichtOnderwerp: Bekering en behoudenis
 
MARISKA601 schreef:
Een mens heeft zich dagelijks te bekeren.

Wanneer ben je echt bekeerd?

De uitdrukking "dagelijkse bekering" wordt wel vaker gebruikt maar de Bijbel kent dat niet. Bekering is een eenmalige daad van geloof. Geloven dat de Heere Jezus voor jou persoonlijke zonden de straf volledig heeft gedragen op het kruis. Dat de straf van Gods oordeel op jouw zonden volledig door de Heere Jezus is ondergaan en jijzelf nu vrij bent van de eeuwige straf. Dan mag je je geheiligt en verlost weten door Christus bloed. De Heilige Geest is in je komen wonen en Die gaat je laten ontdekken van zonde, oordeel en ongerechtigheid. Dan ga je na je bekering pas ontdekken hoe groot je zonden waren in het oog van God. En je nieuwe leven wil niet meer zondigen, en het kan het ook niet want het is uit God geboren. Lees maar 1 Johannes 3:9. Toch zondigen bekeerde mensen nog. Dat komt omdat je nog met de oude natuur bij je draagt, in ons vlees. Daarom zegt Gods woord, "houdt je voor de zonde dood! " Ga dat niet voeden. Lees heirvoor eerst Romeinen 7:14-26. En zet dan geen punt achter vers 24! Maar lees verder "Ik dank God door Jezus Christus, onze Heere. Dan begint hfst 8:1 met "Zo is er geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn."

En nu komt mijn antwoord op de dagelijkse bekering. Gods woord zegt in 1 Joh 1:8-10. Indien wij zeggen dat wij geen zonden hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is niet in ons."Als wij onze zonden belijden God is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid."
Getrouw en rechtvaardig! Dat kan Hij doen omdat voor al je zonden de Heere Jezus de straf al gedragen heeft. Maar wij moeten ze wel BELIJDEN. Daar komt de uitdrukking 'dagelijkse bekering' vandaan. Eigenlijk moet het zo zijn, dat je na dat je ontdekt dat je zonde doet, dat tegelijk belijdt aan God. Dat zuivert je leven en pas je meer op dat je niet in herhaling valt.

Dus kort samen gevat: Dagelijkse bekering is een verkeerd woordgebruik dat voor veel verwarring kan zorgen. Bekering is omdraaien, (net zo als de verloren zoon, opstaan het zeggen "ik zal naar mijn vader gaan"). God zal je wijzen op Zijn Zoon die uit Liefde de straf en het oordel heeft gedragen voor de zonden van die der gehele wereld! Cosmos staat in de grondtekst. Maar het is alleen van toepassing op hen die zich bekeren en zodoende antwoord geven op Zijn wens om zondaren te verlossen.

God wil niet dat iemand verloren gaat, maar dat allen tot behoudenis komen! "De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen." 2Ptr 3:9.

Wat heel goed kan helpen is , van de Romeinenbrief de hfst 1 t/m 8 in één avond te lezen en te overdenken. Echt in één avond, want dan doorzie je beter de inhoud van die brief en de uitwerking op je geloofsleven. Vraag of de Heere je hart en je verstand wil openen zodat je het zult begrijpen.
Ik kan wel iets van de sluier oplichten. Abraham werd gerechtvaardigd toen hij nog in zijn vlees was Zo is Christus voor ons gestorven toen wij nog zondaren waren! Rom 5:8 Daarom kun je uitroepen, Wij dan gerechtvaardigd hebben vrede met God door onze Heere Jezus Christus.

Gods zegen toegewenst,
Berend


Laatst aangepast door
BEREND888
op dinsdag 29 november 2011, 13:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: zondag 20 november 2011, 19:46
BerichtOnderwerp: mop
 
HERMAN388 schreef:
Bij de dokter

Er komt 'n man bij de dokter en zegt:"Ik heb vreselijke jeuk in het kruis"..
De dokter zegt: "Kleedt U zich maar even uit, dan kijk ik wel even."
"Ach" zegt de dokter, "ik zie het al. Schaamluis".
"Maar dokter" zegt de man, "dat kan helemaal niet!! Ik ben pastoor!!"
"Nou" zegt de dokter: "Dan zijn het Lieve Heer-beestjes"!!!!!
Herman,

Ik las dit , maar vindt het niet kunnen. Hier wordt geloof (katholiek) in een negatief licht gezet.
Een lieveheersbeestjes alleen door de uitdrukking van de naam verbonden met onze Heere Jezus Christus, die alles heeft gedaan om zondaren te redden en te verlossen. Hij is mijn Redder. Door deze "grap" wordt onwillekeurig naar Hem verwezen.
Dit zijn dingen waarmee je Christenen kan kwetsen en de wereld lacht erom.
Het zou fijn zijn als je jouw bedoeld grapje verwijderd.

hartelijke groet,
Berend
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: maandag 14 november 2011, 16:44
BerichtOnderwerp: Erfzonde
 
Van de erfzonde (het woord komt niet in de Bijbel voor) kan een mens zich niet bekeren. M.a.w. van onze zondige natuur kunnen we ons niet bekeren. Die zondige natuur moet geoordeeld worden. En dat is gebeurt op Golgotha. In Leviticus vinden we van verschillende offers. Brand-, spijs-, zond-, schuld, dank- en lofoffer.
De Heere Jezus stierf en heeft al die offers aan het kruis volbracht.
Brandoffer > totale overgave aan God

Spijsoffer > Het spijsoffer laat zien dat Christus als mens gedurende Zijn hele leven op een volmaakte wijze heeft geleefd.

zondoffer > voor onze zondige natuur ( zg. erfzonde)
“Hem die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem” (2 Kor. 5:21).

schuldoffer > voor onze zondige daden (wat wij gedaan hebben en waarvan wij ons moeten bekeren, spijt betuigen en gelovig aannemen dat Hij het oordeel daarover voor ons heeft volbracht.)

Als de mens opgroeit en onderscheidt leert tussen goed en kwaad zal hij zich moeten bekeren. De mens laadt immers schuld op door de verkeerde daden en gedachten! Daar moet een mens verantwoording afleggen als hij zich niet bekeerd.
Van de zg. erfzonde kan men zich niet bekeren. Dat is een 'toestand' een zondige natuur, die we meegekregen hebben. Maar gelukkig daarvoor stierf Christus ook aan het kruis.

Heel troostrijk voor ouders met jong gestorven kinderen.
Ik geloof op grond van het offer van de Here Jezus dat juist kinderen die nog niet bewust gezondigd hebben juist door het zondoffer behouden zijn.
De Here Jezus zei ook: "Hunner IS het koninkrijk der Hemelen". Er staat niet bij, als zij zich bekeren! Geen voorwaarde wordt gesteld!
Het offer op het kruis omvat een hele grote rijkdom wat wij mensen niet goed kunnen begrijpen.
Daarom is het belangrijk om de offers uit Leviticus te leren verstaan

Over het dankoffer en lofoffer is ook heel veel te zeggen.
http://www.bibletools.org/index.cfm/fuseaction/Library.sr/CT/ARTB/k/1412
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEREND888 (75)





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 april 2011, 21:07
BerichtOnderwerp: Vermenging van goden en mensen (genesis 6)
 
"Adam en Eva hebben voor de zondeval kinderen gehad. Hoeveel? Dat weten we niet, maar het moeten er genoeg zijn geweest om Kain later in de gelegenheid te stellen een vrouw te vinden en om bang te zijn door die “anderen” te worden vermoord.
Adam was voor de zondeval een zoon van God. Zijn kinderen van voor de zondeval zijn dan ook zonen van God!"

Ik ben met het bovenstaande eens en wel om de volgende reden.

Lukas 20 :34 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: De kinderen dezer eeuw trouwen, en worden ten huwelijk uitgegeven;
35 Maar die waardig zullen geacht zijn die eeuw te verwerven en de opstanding uit de doden, zullen noch trouwen, noch ten huwelijk uitgegeven worden;
36 Want zij kunnen niet meer sterven, want zij zijn den engelen gelijk; en zij zijn kinderen Gods, dewijl zij kinderen der opstanding zijn.

Het kunnen dus geen engelen (en ook geen demonen, gevallen engelen) geweest zijn, want daarvan zegt de Heer Jezus in luk 20, dat zij niet huwen en niet ten huwelijk worden genomen. Engelen zijn geschapen wezens die zich niet voortplanten.
En aan de opdracht dat Adam en Eva geslachtsgemeenschap met elkaar hadden en om kinderen te krijgen hebben zij gehoor gegeven. Dat is NIET pas begonnen toen zijn ontdekten dat zij naakt waren. Alles was in volmaakte harmonie, en dat is verstoort door de zondeval. Kain kon vluchten naar een andere stad, omdat er al heel veel mensen zijn. Wel is door de zondeval de hele schepping meegesleurd, de hele natuur is daaraan onderworpen. Dus ook de mensen die voor de zondeval geboren zijn. Wij weten niet op welke leeftijd Adam en Eva ongehoorzaam werden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van BEREND888
Pagina 1 van 1