ChristianMatch
 


Forum

inzegening tweede huwelijk
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 18:02
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is niet gebruikelijk om een paraphrase te gebruiken als bijbelstudie materiaal. Het kan voor jou verduidelijkend werken, maar omdat het niet een vertaling is, waar precisie een hele belangrijke rol speelt, het vertaalt nl. niet de woorden, maar de gedachte van de tekst.

Voor wie is dit niet gebruikelijk? Voor jou niet? Voor anderen niet?

Voor mij wel en voor anderen die ik ken ook.
Dit is dus precies wat ik bedoel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 18:23
 
MOMO697 schreef:
Voor wie is dit niet gebruikelijk? Voor jou niet? Voor anderen niet?

Voor mij wel en voor anderen die ik ken ook.
Dit is dus precies wat ik bedoel.
Voor mensen die iets willen bewijzen vanuit de bijbel is het gewoon goed de letterlijke tekst te nemen en niet een paraphrase.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 18:46
 
CHATULIEM619 schreef:
Bij ieder beschreven huwelijk is duidelijk sprake van een voorkeur. Maar doet dit iets af aan de gehele conclusie over echtscheiding?

Nee hoor, het doet volgens mij niets af aan de conclusie over echtscheiding. Wat me wel opviel toen ik hiermee bezig was, is dat er steeds wordt gesproken over overspel in plaats van echtscheiding als het gaat om de zonde die wordt benoemd.

In de tien geboden staat immers: "pleeg geen overspel". En dan staat er in Mattheüs:
“Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een scheidingsbrief meegeven.” 32 En ik zeg jullie: ieder die zijn vrouw verstoot, drijft haar tot overspel – tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis; en ook wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel.
Betekent dit dat een echtscheiding op zich niet zondig is, tenzij dit leidt tot overspel?

En hoe zit het dan met mannen die in zowel het OT als het NT met meerdere vrouwen getrouwd zijn? Plegen die geen overspel ten opzichte van hun eerste vrouw, als zij met één van hun andere vrouwen slapen? Of is dat geoorloofd omdat zij ook met die andere vrouw getrouwd zijn? Voor zover ik weet zijn zij niet gescheiden van hun eerste vrouw, op het moment dat zij trouwen met een andere vrouw. Moet je daaruit dan de conclusie trekken dat je met iemand anders kunt trouwen, mits je maar niet van je eerste man scheidt? Dat lijkt me eerlijk gezegd stug, want Paulus schreef immers ook dat het goed is als iedere man een eigen vrouw heeft en iedere vrouw een eigen man. Volgens mij werd juist daar niet in meervoud gesproken. En nee, ik geloof uberhaupt niet in polygamie. Per slot van rekening gaf God Adam alleen Eva en niet een heel harem. Juist op grond daarvan meen ik dat een huwelijk bedoeld is voor één man met één vrouw.

Het ging mij nu echter meer om jou opmerking dat alle andere vrouwen waar bijv. Salomo mee getrouwd was bijvrouwen waren. Wat je dan zegt, klopt namelijk niet want de Bijbel toch echt spreekt van 700 vrouwen en 300 bijvrouwen. En ja, Jakob mag dan bijv. een duidelijke voorkeur gehad hebben voor Rebekka, zij was niet zijn eerste vrouw en hij is niet van Leah gescheiden toen hij met Rebekka trouwde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 18:52
 
CHATULIEM619 schreef:
Goed, wat betreft de eerste weging, zie ik dus mogelijkheden voor een tweede huwelijk.
De tweede weging gaat over de persoon zelf. Wie wil hertrouwen? In tegenstelling tot wat anderen misschien denken, vind ik het niet relevant waarom men eigenlijk gescheiden is. Heb daat een aantal redenen voor. De eerste is, dat je waarschijnlijk toch niet goed achterhalen kunt waarom iemand gescheiden is. Je hoort vaak maar één verhaal. Wat voor zin heeft het trouwens om iemand daar jaren later nog om te veroordelen? Het kwaad is al geschied, vaak is de scheiding zelf al een trauma op zich en je lost er niks mee op.
Pas als er aanwijzingen zijn, dat die scheiding invloed zou kunnen hebben op het voorgenomen huwelijk, zou ik er iets meer van willen weten. Maar dan meer in de vorm van dat fouten in het verleden niet herhaald worden. Een scheiding is een scheiding en schuldloos scheiden bestaat in mijn ogen niet echt. (Natuurlijk is CM een hele grote uitzondering}

In mijn ogen heeft het meer zin om te kijken naar de toekomst. En zien hoe deze nieuwe relatie de vorm kan krijgen die God bedoeld heeft. Altijd in oog houden, dat mijn rol slechts een adviserende is, geen dwingende.
In die adviserende rol zal ik kijken of ze al klaar zijn voor de grote stap. Ze er op proberen te attenderen dat als het nodig is, je ook nog wel een poosje kunt wachten. Uiteindelijk zijn ze vrij in de keuze die ze doen.
Nu hebben sommige voorgangers de gewoonte te vragen naar hun seks leven. Voor gemeentes is het belangrijk te weten of men maagdelijk trouwt of niet.
Aangezien dat in een tweede huwelijk geen vraag is, ga ik er ook niet naar vragen en hoef ik daar ook niet een mening over te hebben. Op de uitvoering van de huwelijkssluiting heeft het immers geen invloed...Dus de weging over de persoon zal veel meer de vraag inhouden: zijn ze er klaar voor en begrijpen ze wat de gevolgen zijn???

Mijn complimenten Chat Knipoog smiley. Ik vind dat je dit erg mooi hebt verwoord. Het enige waar ik nog wel mee zit is dat jij elders op het forum stelt dat er sprake zou moeten zijn van een plechtigheid in aangepaste vorm. Ik begrijp nog steeds niet goed met welke Bijbelteksten je dat wilt beargumenteren.... Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:04
 
LISA610 schreef:
Mijn complimenten Chat Knipoog smiley. Ik vind dat je dit erg mooi hebt verwoord. Het enige waar ik nog wel mee zit is dat jij elders op het forum stelt dat er sprake zou moeten zijn van een plechtigheid in aangepaste vorm. Ik begrijp nog steeds niet goed met welke Bijbelteksten je dat wilt beargumenteren.... Smiley die vol vragen zit
Ik heb bewust mijn antwoord in drieën geknipt. Anders werd het te lang. Dus het derde onderdeel volgt wel.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 11 januari 2012, 19:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:19
 
CHATULIEM619 schreef:
..Dus de weging over de persoon zal veel meer de vraag inhouden: zijn ze er klaar voor en begrijpen ze wat de gevolgen zijn???


Stel die vraag vooral bij de eerste huwelijkssluitingen Chat, mensen die al een slecht huwelijk achter de rug hebben weten vaak wel wat ze kunnen verwachten en hoe ingrijpend de gevolgen kunnen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:29
 
PIETER649 schreef:
Stel die vraag vooral bij de eerste huwelijkssluitingen Chat, mensen die al een slecht huwelijk achter de rug hebben weten vaak wel wat ze kunnen verwachten en hoe ingrijpend de gevolgen kunnen zijn.

Hmmm Pieter, ik ben dit niet helemaal met jou eens. Ik denk dat die vraag bij alle huwelijkssluitingen gesteld moet worden en niet alleen bij eerste huwelijkssluitingen. Het klopt dat mensen die al een slecht huwelijk achter de rug hebben, weten hoe ingrijpend de gevolgen van een echtscheiding kunnen zijn. Toch komt het erg vaak voor dat een tweede (of volgend) huwelijk ook strandt. Van de eerste huwelijken strand eenderde, van tweede of volgende huwelijken strand maar liefst 50%. Dus ondanks het feit dat mensen weten hoe ingrijpend de gevolgen van een echtscheiding kunnen zijn, stranden er meer huwelijken van mensen die eerder getrouwd zijn geweest dan van mensen die voor het eerst trouwen. En dat lijkt me een hele goede reden om de vragen die Chat stelde ook te bespreken met stellen die aangeven te willen hertrouwen, vind je niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:34
 
PIETER649 schreef:
Stel die vraag vooral bij de eerste huwelijkssluitingen Chat, mensen die al een slecht huwelijk achter de rug hebben weten vaak wel wat ze kunnen verwachten en hoe ingrijpend de gevolgen kunnen zijn.
Uiteraard heb je gelijk Pieter. Voor degenen die de eerste keer de stap wagen is het ook belangrijk te weten waar ze aan beginnen. Een tweede huwelijk kan ook een vlucht zijn, daarom is het goed om de mensen te leren kennen en ze te helpen.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 11 januari 2012, 19:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 19:51
 
CHATULIEM619 schreef:
Uiteraard heb je gelijk Pieter. Voor degenen die de eerste keer de stap wagen is het ook belangrijk te weten waar ze aan beginnen. Een tweede huwelijk kan ook een vlucht zijn, daarom is het goed om de mensen te leren kennen en ze te helpen.


een eerste huwelijk kan net zo goed een vlucht zijn, maar daar spelen vaak weer andere dingen zoals een verstoorde relatie met ouders.
maar ik ben het met je eens, ook op cm heb ik meerdere vrouwen gekend wiens hoofddoel vooral was het ontsnappen aan de bijstand.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:16
 
PIETER649 schreef:
een eerste huwelijk kan net zo goed een vlucht zijn, maar daar spelen vaak weer andere dingen zoals een verstoorde relatie met ouders.
maar ik ben het met je eens, ook op cm heb ik meerdere vrouwen gekend wiens hoofddoel vooral was het ontsnappen aan de bijstand.

Ja Pietje..veel vrouwen (ook mannen hoor) is dat hun doel..trouw een rijke vrouw...trouw een rijke man....
In één woord Walgelijk...ik trouw omdat ik van hem hou!...oftie nou sultan van saoudi arabie is of vuilnisman...zal mij een worst wezen...zo..ik heb gezegd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:20
 
MARRY942 schreef:
Ja Pietje..veel vrouwen (ook mannen hoor) is dat hun doel..trouw een rijke vrouw...trouw een rijke man....
In één woord Walgelijk...ik trouw omdat ik van hem hou!...oftie nou sultan van saoudi arabie is of vuilnisman...zal mij een worst wezen...zo..ik heb gezegd

k zou geeneens iemand met geld willen
zou me vreselijk ongemakkelijk voelen
zorg liever voor mezelf

maar goed, daar ging dit topic niet over
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:35
 
LEANNE226 schreef:
En dan hebben we Deuteronium 24 ook nog:

1 Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een scheidbrief zal schrijven, en in haar hand geven, en ze laten gaan uit zijn huis.

2 Zo zij dan, uit zijn huis uitgegaan zijnde, zal henengaan en een anderen man ter vrouwe worden,

3 En deze laatste man haar gehaat, en haar een scheidbrief geschreven, en in haar hand gegeven, en haar uit zijn huis zal hebben laten gaan; of als deze laatste man, die ze voor zich tot een vrouw genomen heeft, zal gestorven zijn;

4 Zo zal haar eerste man, die haar heeft laten gaan, haar niet mogen wedernemen, dat zij hem ter vrouwe zij, nadat zij is verontreinigd geworden; want dat is een gruwel voor het aangezicht des HEEREN; alzo zult gij het land niet doen zondigen, dat u de HEERE, uw God, ten erve geeft.

5 Wanneer een man een nieuwe vrouw zal genomen hebben, die zal in het heir niet uittrekken, en men zal hem geen last opleggen; een jaar lang zal hij vrij zijn in zijn huis, en zijn vrouw, die hij genomen heeft, verheugen.

Ik ben benieuwd naar jullie uitleg........

ik lees het als volgt;
als een man scheiden wil, en de vrouw inmiddels een andere man 'gehad" heeft, kan de eerste echtgenoot haar niet weer als vrouw kiezen.
de vraag is ook of hij dat zou willen, want hij had immers iets in haar "gevonden"?

dus geen heen en weer geflipper, is de boodschap volgens mij.

en na een tweede huwelijk is hij een jaar vrij van byzondere verplichtingen om zijn gezinsleven op te bouwen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 21:39
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik lees echter wel de mogelijkheid voor een volwaardig tweede huwelijk.

De conclusie van mijn eerste weging, Gods Woord, is dus dat het wel kan.
Voor mijn tweede en derde weging volgen er nog andere bijdrages...



ik kan je in deze redelijk volgen en wacht op je verdere bijdrages, waarom je bij een tweede huwelijk als voorganger wellicht liever zou kiezen voor de soberheid van de huwelijks inzegening, in een zaaltje of tijdens een gewone zondagse dienst.


Laatst aangepast door
HANNAH810
op woensdag 11 januari 2012, 21:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 22:18
 
CHATULIEM619 schreef:
Voor mensen die iets willen bewijzen vanuit de bijbel is het gewoon goed de letterlijke tekst te nemen en niet een paraphrase.

Je hebt gelijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 22:20
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik heb bewust mijn antwoord in drieën geknipt. Anders werd het te lang. Dus het derde onderdeel volgt wel.

Dus wordt vervolgd? Ok, ik wacht deel 3 in spanning af. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIC483





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 22:53
 
Zelfs als een kerk het niet mogelijk acht om een 2e huwelijk in te zegenen, zal het huwelijk voor de overheid wel als rechtsgeldig worden beschouwd. Want daar wordt een huwelijk namelijk gesloten, niet in de kerk. Dus je bent er niet minder getrouwd door.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 23:37
 
HANNAH810 schreef:
ik kan je in deze redelijk volgen en wacht op je verdere bijdrages, waarom je bij een tweede huwelijk als voorganger wellicht liever zou kiezen voor de soberheid van de huwelijks inzegening, in een zaaltje of tijdens een gewone zondagse dienst.

Ik snap nog steeds niet wat nu bedoeld wordt met de soberheid van een huwelijks inzegening....
Nogmaals ...toen ik trouwde met mijn ex....(voor hem de 2e keer) was dit gewoon zoals een andere bruiloft!!!
In de kerk...waar wij allebei belijdend lid waren...een speciale trouwdienst !!
Hoe is die andere manier van sober dan???
Dat zou ik nu wel doen...
En dan bedoel ik...samen met de kinderen...misschien later nog eens een gezellige avond thuis met broers en zussen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 11 januari 2012, 23:49
 
Met een klein groepje mensen naar gemeentehuis daar de voltrekking bij wonen en dan op een zondag bij een gewone kerkdienst de zegen vragen.

Dus verder geen etentje en receptie.

Zo zie ik soberheid van een trouwdag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 09:17
 
Wat betreft de scheidingen in het oude testament, dit vond ik in het nieuwe testament oa in marcus 10, waaruit ik opmaak dat God scheiden toegelaten heeft, maar niet goed vond

Maar Hij antwoordende, zeide tot hen: Wat heeft u Mozes geboden?

4 En zij zeiden: Mozes heeft toegelaten een scheidbrief te schrijven, en haar te verlaten.

5 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Vanwege de hardigheid uwer harten heeft hij ulieden dat gebod geschreven.

6 Maar van het begin der schepping heeft ze God man en vrouw gemaakt.

7 Daarom zal een mens zijn vader en zijn moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen;

8 En die twee zullen tot een vlees zijn, alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees.

9 Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 10:17
 
Nog een kleine aanvulling op deze weging. Iets wat we gelezen hebben in Timotheüs. Voor sommige kerken is het zonde weer opnieuw te trouwen. Maar die hebben geen oog, dat de ongehuwde staat ook verleidingen met zich meebrengt.
Toen ik pas gescheiden was, kan ik nog wel een gesprek herinneren, waarin ik zei: wat ik nu verder ook doe, ik zondig altijd in jullie ogen. Mjn echtscheiding is een zonde, hertrouwen is een zonde, en nu leef ik in zonde. Ik was er op een gegeven moment moe van, van al die veroordelingen van mensen. Ik kan me die houding van Momo best wel voorstellen, de moedeloosheid van alles....

Omdat ik zelf gemerkt heb hoe de kerk je kan veroordelen, meestal niet alleen de kerk, maar ook mensen om je heen, vind ik dat er een oplossing geboden moet worden.

Lisa, jij stelde een terechte vraag: is echtscheiding in het OT zonde? Als je gewoon gebruik maakt van een wet, overtreed je hem toch niet. Misschien was het een gedoogconstructie. God wil niet dat de mens scheidt, maar als hij dat wel doet, laat het dan volgens de bepaade regels gaan.
Hetzelfde zie je dat toch ook in bepaalde offers. God wil niet dat we bepaalde dingen doen, als we dat wel doen, laten we dan bepaalde offers brengen.God stelt de norm, als wij niet voldoen aan die norm, kunnen we bepaalde offers brengen....

Hiermee zie je eigenlijk hoe armoedig de verzoening in het OT is. Het gaat hier alleen om daden, maar niet om de persoon die er achter zit. Pas in Jezus krijgt de verzoening haar volledige betekenis, je wordt wedergeboren, je hart verandert. Daar wordt de verzoening structureel aangepakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 12:46
 
JOLAN931 schreef:
Wat betreft de scheidingen in het oude testament, dit vond ik in het nieuwe testament oa in marcus 10, waaruit ik opmaak dat God scheiden toegelaten heeft, maar niet goed vond

Maar Hij antwoordende, zeide tot hen: Wat heeft u Mozes geboden?

4 En zij zeiden: Mozes heeft toegelaten een scheidbrief te schrijven, en haar te verlaten.

5 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Vanwege de hardigheid uwer harten heeft hij ulieden dat gebod geschreven.

6 Maar van het begin der schepping heeft ze God man en vrouw gemaakt.

7 Daarom zal een mens zijn vader en zijn moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen;

8 En die twee zullen tot een vlees zijn, alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees.

9 Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Zouden wij als wedergeboren christenen ons hier dan niet naar moeten uitstrekken? Wij hebben toch Christus in ons?
Zou Christus in ons dan niet voldoende moeten zijn?
Of leven we nog teveel naar het vlees?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 12:53
 
We zijn toch niet volmaakte mensen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 13:55
 
MOMO697 schreef:
Zouden wij als wedergeboren christenen ons hier dan niet naar moeten uitstrekken? Wij hebben toch Christus in ons?
Zou Christus in ons dan niet voldoende moeten zijn?
Of leven we nog teveel naar het vlees?


Ik denk dat we altijd, in alle opzichten nog teveel geneigd zijn naar het vlees te leven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 14:13
 
JOLAN931[color=#FF0000 schreef:
]Wat betreft de scheidingen in het oude testament[/color], dit vond ik in het nieuwe testament oa in marcus 10, waaruit ik opmaak dat God scheiden toegelaten heeft, maar niet goed vond

Maar Hij antwoordende, zeide tot hen: Wat heeft u Mozes geboden?

4 En zij zeiden: Mozes heeft toegelaten een scheidbrief te schrijven, en haar te verlaten.

5 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Vanwege de hardigheid uwer harten heeft hij ulieden dat gebod geschreven.

6 Maar van het begin der schepping heeft ze God man en vrouw gemaakt.

7 Daarom zal een mens zijn vader en zijn moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen;

8 En die twee zullen tot een vlees zijn, alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees.

9 Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Wat betreft scheidingen in het NT heeft Jezus gezegd:

Matteüs 5: 27-32:
Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.

Jezus geeft aan dat we radicaal moeten zijn, in alles..
HOe houden we ons hieraan?
Of geven we toch zelf overal onze eigen invulling aan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 15:43
 
MARIAN519 schreef:
Wat betreft scheidingen in het NT heeft Jezus gezegd:

Matteüs 5: 27-32:
Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.

Jezus geeft aan dat we radicaal moeten zijn, in alles..
HOe houden we ons hieraan?
Of geven we toch zelf overal onze eigen invulling aan?
Tja, vertel eens, nog een paar dagen en je gaat met een gescheiden man trouwen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 20:28
 
CHATULIEM619 schreef:
Tja, vertel eens, nog een paar dagen en je gaat met een gescheiden man trouwen...

nâh... Woedende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 20:31
 
GRIFFIN748 schreef:
nâh... Woedende smiley


wat kijk je boos grifje... baal je dat Crossroad WEL met een vrouw van 56 mag trouwen en jij NIET met een vrouw van 56 mag trouwen ?? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 21:35
 
ik zie het probleem niet wanneer gescheiden mensen met elkaar trouwen en daar een zegen over willen vragen.

als..nee: wanneer het mij zou gebeuren, zoek ik net zolang tot ik/we een voorganger vind/en die ons wil trouwen. en dat kon nog wel eens makkelijker zijn dan we met ons allen denken.

alleen...nog ff een gescheiden vrouw vinden...

Duiveltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 21:38
 
[quote=GRIFFIN748]ik zie het probleem niet wanneer gescheiden mensen met elkaar trouwen en daar een zegen over willen vragen.

als..nee: wanneer het mij zou gebeuren, zoek ik net zolang tot ik/we een voorganger vind/en die ons wil trouwen. en dat kon nog wel eens makkelijker zijn dan we met ons allen denken.

alleen...nog ff een gescheiden vrouw vinden...



effe bij pearl lang grifje...ze staan in de rij!!!
Duiveltje smiley[/quote
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: donderdag 12 januari 2012, 21:53
 
PEARL? 'n bril heb ik al, meestal met matglas, dat dan weer wel...

Duiveltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende
Pagina 5 van 9