ChristianMatch
 


Forum

inzegening tweede huwelijk
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 17:03
 
Stel je vind de tweede liefde van je leven. Je bent van de eerste gescheiden en je wilt met de tweede trouwen. Dan loop je automatisch tegen de volgende vraag op:

Laat ik mn huwelijk inzegenen in de kerk?

of

Mag mijn huwelijk ingezegend worden in de kerk?

Graag jullie reacties.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 18:12
 
ik zou dat ter zijner tijd wel willen, maar binnen het kerkgenootschap waar ik lid ben is dat geen optie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 18:32
 
Mijn eerste huwelijk was...met een gescheiden man....
Dat heeft best veel stof doen opwaaien...
MAAR...we mochten gewoon trouwen....
Om reden dat het huwelijk van mijn ex is geeindigd...wegens overspel...
Ik ben 2 jaar geleden niet gescheiden vanwege overspel...
Van beide zijden was er GEEN ander....

Ik weet nu...dat als ik OOIT zou willen trouwen,dit niet kerkelijk zal kunnen...
Althans niet bij het kerkgenootschap waar ik nu ben aangesloten.
Sinds ik een vriend had speelde dit ook heel erg mee....
Want ook deze man was gescheiden....maar zijn vrouw pleegde WEL overspel...

Maar ik weet zeker...hoe erg dat ook zou wezen...als ik wilde trouwen...dat zou ik toch trouwen en dan alleen in het stadhuis en niet in de kerk!!!!
De scheiding heeft kerkelijk ook heel wat teweeg gebracht...
En toch??? God veranderd niet...Nooit, maar dan ook nooit heb ik me verlaten gevoeld van God...wel van mensen.
En als ik met mijn vriend zou geloven in God...ook samen met hem zou kunnen en mogen bidden....Kan ik ook daarin al die zorgen en noden bij God brengen...
We zouden dan beiden gescheiden zijn...maar een verbinding hebben met God waar we alles neer kunnen leggen...Ook die zorgen..

Nogmaals als de kerk dat huwelijk niet in wil zegenen...zou ik wel zoeken naar een ander kerkgenootschap...waar het wel zou mogen...kunnen...
En zo niet...dat trouwde ik alleen voor de wet...
Ik zou er sowieso niet veel ruchtbaarheid aan geven....maar samen met de kinderen er een fijne dag van maken!!!.
Ik hoop dan die dag biddend met God te mogen beginnen...(uiteraard zoals elke dag...maar deze speciaal) en hem ook te mogen eindigen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 18:42
 
ZEELAND736 schreef:
Mijn eerste huwelijk was...met een gescheiden man....
Dat heeft best veel stof doen opwaaien...
MAAR...we mochten gewoon trouwen....
Om reden dat het huwelijk van mijn ex is geeindigd...wegens overspel...
Ik ben 2 jaar geleden niet gescheiden vanwege overspel...
Van beide zijden was er GEEN ander....

Ik weet nu...dat als ik OOIT zou willen trouwen,dit niet kerkelijk zal kunnen...
Althans niet bij het kerkgenootschap waar ik nu ben aangesloten.
Sinds ik een vriend had speelde dit ook heel erg mee....
Want ook deze man was gescheiden....maar zijn vrouw pleegde WEL overspel...

Maar ik weet zeker...hoe erg dat ook zou wezen...als ik wilde trouwen...dat zou ik toch trouwen en dan alleen in het stadhuis en niet in de kerk!!!!
De scheiding heeft kerkelijk ook heel wat teweeg gebracht...
En toch??? God veranderd niet...Nooit, maar dan ook nooit heb ik me verlaten gevoeld van God...wel van mensen.
En als ik met mijn vriend zou geloven in God...ook samen met hem zou kunnen en mogen bidden....Kan ik ook daarin al die zorgen en noden bij God brengen...
We zouden dan beiden gescheiden zijn...maar een verbinding hebben met God waar we alles neer kunnen leggen...Ook die zorgen..

Nogmaals als de kerk dat huwelijk niet in wil zegenen...zou ik wel zoeken naar een ander kerkgenootschap...waar het wel zou mogen...kunnen...
En zo niet...dat trouwde ik alleen voor de wet...
Ik zou er sowieso niet veel ruchtbaarheid aan geven....maar samen met de kinderen er een fijne dag van maken!!!.
Ik hoop dan die dag biddend met God te mogen beginnen...(uiteraard zoals elke dag...maar deze speciaal) en hem ook te mogen eindigen.....

Ik heb zo'n beetje hetzelfde meegemaakt Zeeland....ik mocht de tweede keer ook niet in de kerk trouwen...je wil nie weten hoe verdrietig ik was....ik kan immers niet zonder God!....Maar iemand gaf me opwekking 599 door: en vooral het volgende couplet:
En wat je nu ook doet, Zijn liefde blijft bestaan,
Ook niets wat jij ooit deed, verandert daar iets aan....
en wat er verder volgt, je kent het vast wel....
Sindsdien is dit mijn lijflied, samen met opwekking 642: de Rivier...
Luister ze nog maar eens....en sterkte!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 18:57
 
Mijn 1e huwelijk is gesloten in Mauritius, lekker rustig met zn tweeen, een maand later hebben we dat in laten zegenen in de RK kerk van het dorp waar we toen woonden.

Het tweede huwelijk is op zn hollands gegaan, in de woonplaats waar mn vrouw woonde voordat we gingen samenwonen en in de kerk waar zij kerkte voor ze naar Duitsland kwam.

Volgens de daar geldende regels was het schijnbaar geen probleem om ons huwelijk in te zegenen.
Zelf heb ik er ook geen probleem in gezien, bij God is vergeving, ook voor echtscheiding.
Het simpele feit dat mijn eerste huwelijk ontbonden werd had weinig te maken met de nieuwe relatie die mn vrouw aanging. Maar meer met het nutteloze en levenloze huwelijk waar wij in zaten. En ook ik had mijn aandeel daarin, schuldloos gescheiden bestaat in mijn ogen niet.

Daarbij vind ik dat er in kerken, zowel traditioneel als charismatisch, wel erg bescheten word omgegaan met overtreding van het 7e gebod.
En voor zover dat de juiste benadering zou zijn, word er veuls te makkelijk omgegaan met overtreding van die overige 9 geboden....

Pieter, waarom moet een a.s. echtpaar dat voor het huwelijk zwanger word wel voor de kerkeraad schuldbelijdenis doen en iemand die roddelt of steelt niet???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 19:05
 
PIETER649 schreef:
Mijn 1e huwelijk is gesloten in Mauritius, lekker rustig met zn tweeen, een maand later hebben we dat in laten zegenen in de RK kerk van het dorp waar we toen woonden.

Het tweede huwelijk is op zn hollands gegaan, in de woonplaats waar mn vrouw woonde voordat we gingen samenwonen en in de kerk waar zij kerkte voor ze naar Duitsland kwam.

Volgens de daar geldende regels was het schijnbaar geen probleem om ons huwelijk in te zegenen.
Zelf heb ik er ook geen probleem in gezien, bij God is vergeving, ook voor echtscheiding.
Het simpele feit dat mijn eerste huwelijk ontbonden werd had weinig te maken met de nieuwe relatie die mn vrouw aanging. Maar meer met het nutteloze en levenloze huwelijk waar wij in zaten. En ook ik had mijn aandeel daarin, schuldloos gescheiden bestaat in mijn ogen niet.

Daarbij vind ik dat er in kerken, zowel traditioneel als charismatisch, wel erg bescheten word omgegaan met overtreding van het 7e gebod.
En voor zover dat de juiste benadering zou zijn, word er veuls te makkelijk omgegaan met overtreding van die overige 9 geboden....

Pieter, waarom moet een a.s. echtpaar dat voor het huwelijk zwanger word wel voor de kerkeraad schuldbelijdenis doen en iemand die roddelt of steelt niet???

Inderdaad Pietje....helemaal mee eens....maar t dee wel zeer hoor....
(Achteraf gezien was het beter, mijn tweede was er binnen 3 jaar met mijn spaarcentjes en een andere vrouw vandoor....blij dat God dat niet ingezegend heeft...maar dat wist ik toen niet en het deed verrekte pijn!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 19:32
 
Zelf vind ik dat één huwelijksinzegening in de kerk voldoende is. Bij de tweede wordt het ongeloofwaardig naar mijn idee.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 9 januari 2012, 19:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 19:45
 
CHATULIEM619 schreef:
Zelf vind ik dat één huwelijksinzegening in de kerk voldoende is. Bij de tweede wordt het ongeloofwaardig is mijn idee.

wat zou er ongeloofwaardig zijn chatuliem?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:02
 
HANNAH810 schreef:
wat zou er ongeloofwaardig zijn chatuliem?
Je hebt eeuwige trouw beloofd aan de ander, als je dat een tweede keer doet op dezelfde manier, denk je ook, hoe geloofwaardig is dat eigenlijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:09
 
CHATULIEM619 schreef:
Zelf vind ik dat één huwelijksinzegening in de kerk voldoende is. Bij de tweede wordt het ongeloofwaardig naar mijn idee.

Maar waarom trouw je dan vraag ik me af?
Het huwelijk voor de burgelijke stand heeft voor mij totaal geen waarde, het is een noodzakelijk stukje papier om kerkelijk te kunnen trouwen.
Zonder kerkelijk huwelijk was ik waarschijnlijk niet getrouwd, elkaar trouw beloven heb ik geen ambtenaar bij nodig, voor mij ging het juist om het stukje trouw beloven aan elkaar voor God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:15
 
Je belooft elkaar trouw totdat de dood elkaar scheidt.
Helaas niemand is volmaakt.
Die belofte is eigenlijk niets waard.

Maar je vraagt in de kerk een zegen over je huwelijk.
Geen enkel huwelijk is volmaakt.
Ook door de zegen die je vraagt, wil nog niet zeggen dat je
een perfect huwelijk krijgt.

Wat houd die zegen eigenlijk in?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:24
 
CHATULIEM619 schreef:
Je hebt eeuwige trouw beloofd aan de ander, als je dat een tweede keer doet op dezelfde manier, denk je ook, hoe geloofwaardig is dat eigenlijk?

net zo geloofwaardig als mijn eerste trouwbelofte, misschien?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:27
 
CHATULIEM619 schreef:
Je hebt eeuwige trouw beloofd aan de ander, als je dat een tweede keer doet op dezelfde manier, denk je ook, hoe geloofwaardig is dat eigenlijk?


Maar die eeuwige trouw beloofde je de eerste keer ook voor de wet, waar zit het verschil dan in dat je dat nog wel een keer wilt doen, maar niet nog een keer voor God?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:34
 
CHATULIEM619 schreef:
Je hebt eeuwige trouw beloofd aan de ander, als je dat een tweede keer doet op dezelfde manier, denk je ook, hoe geloofwaardig is dat eigenlijk?

Smiley met dichtgeplakte mond


Laatst aangepast door
GERRIT084
op woensdag 11 januari 2012, 10:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942





Berichten: 1117

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:39
 
CHATULIEM619 schreef:
Zelf vind ik dat één huwelijksinzegening in de kerk voldoende is. Bij de tweede wordt het ongeloofwaardig naar mijn idee.

Ook die tweede keer Chat...kon en kan ik niet zonder God....bij alles wat ik doe....God weet en wist alles van mij...doorlopend contact....
God was ook genood aan mijn "feesttafel" zoals ik aan Zijn avondmaal elke keer weer gevraagd word.....Wat te doen zonder God chat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:48
 
Ik vergelijk het ook wel met een samenwonend stel dat met twee kinderen opeens wil trouwen. Daar hoeft de kerk zich niet voor te laten lenen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HAAS141





Berichten: 184

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 20:52
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vergelijk het ook wel met een samenwonend stel dat met twee kinderen opeens wil trouwen. Daar hoeft de kerk zich niet voor te laten lenen.

waarom niet? is ook afhankelijk van de reden waarom.
alleen om het mooie er omheen zou ik ook moeite hebben.
maar misschien hebben ze god leren kennen tijdens hun relatie en willen ze dit nu laten bevestigen door juist voor de kerk te gaan trouwen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:02
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vergelijk het ook wel met een samenwonend stel dat met twee kinderen opeens wil trouwen. Daar hoeft de kerk zich niet voor te laten lenen.

Smiley met dichtgeplakte mond


Laatst aangepast door
GERRIT084
op woensdag 11 januari 2012, 10:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:03
 
Ik zal mn standpunt nog even nader toelichten. Een huwelijksinzegening is niet zomaar wat, het is dus belangrijk zorgvuldig ermee om te gaan. En soms vind ik dat er hier ook te gemakkelijk over gedacht wordt. En af en toe mag je als kerk ook wel eens nee zeggen tegen mensen.
Bij een eigen relatie wil ik ook geen huwelijksinzegening, dat gaat in tegen mn eigen principes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:06
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik zal mn standpunt nog even nader toelichten. Een huwelijksinzegening is niet zomaar wat, het is dus belangrijk zorgvuldig ermee om te gaan. En soms vind ik dat er hier ook te gemakkelijk over gedacht wordt. En af en toe mag je als kerk ook wel eens nee zeggen tegen mensen.
Bij een eigen relatie wil ik ook geen huwelijksinzegening, dat gaat in tegen mn eigen principes.



Ik vind niet dat een kerk een een huwelijksinzegening mag weigeren.
Wie zijn zij om te oordelen of het huwelijk wel kan en mag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:08
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik zal mn standpunt nog even nader toelichten. Een huwelijksinzegening is niet zomaar wat, het is dus belangrijk zorgvuldig ermee om te gaan. En soms vind ik dat er hier ook te gemakkelijk over gedacht wordt. En af en toe mag je als kerk ook wel eens nee zeggen tegen mensen.
Bij een eigen relatie wil ik ook geen huwelijksinzegening, dat gaat in tegen mn eigen principes.

vind je het niet heel wat om iemand te weigeren een zegen te vragen in de kerk, die de eerste huwelijksbelofte nooit verbroken heeft, dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:09
 
MARISKA601 schreef:
Ik vind niet dat een kerk een een huwelijksinzegening mag weigeren.
Wie zijn zij om te oordelen of het huwelijk wel kan en mag.
Naar mijn idee wordt het te weinig gedaan, het weigeren van een huwelijksinzegening....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HAAS141





Berichten: 184

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:09
 
MARISKA601 schreef:
Ik vind niet dat een kerk een een huwelijksinzegening mag weigeren.
Wie zijn zij om te oordelen of het huwelijk wel kan en mag.

met je laatste zin ben ik het helemaal mee eens.
maar aan de andere kant als een dominee / pastor / voorganger niet achter de huwelijkszegen kan staan ... in hoe verre kun je dan zeggen tegen zo iemand je moet dat huwelijk sluiten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:15
 
HANNAH810 schreef:
vind je het niet heel wat om iemand te weigeren een zegen te vragen in de kerk, die de eerste huwelijksbelofte nooit verbroken heeft, dan?
Ja, maar moeilijke keuzes moeten ook durven genomen te worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:17
 
CHATULIEM619 schreef:
Ja, maar moeilijke keuzes moeten ook durven genomen te worden.


in je bovenstaande reacties denk ik te lezen dat je elk tweede huwelijk niet in zou zegenen, of heb ik dat verkeerd opgevat?
en als ik je goed begrepen heb; hoe kun je die keuze dan onderbouwen vanuit de bijbel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:20
 
HANNAH810 schreef:
in je bovenstaande reacties denk ik te lezen dat je elk tweede huwelijk niet in zou zegenen, of heb ik dat verkeerd opgevat?
en als ik je goed begrepen heb; hoe kun je die keuze dan onderbouwen vanuit de bijbel?
Ten eerste vind je een kerkelijke inzegening niet terug in de bijbel. Ten tweede heb ik niet gezegd dat ik de mensen niet zal zegenen. Maar het zal absoluut niet het karakter hebben van een gebruikelijke huwelijksinzegening.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:29
 
CHATULIEM619 schreef:
Ten eerste vind je een kerkelijke inzegening niet terug in de bijbel.

Maar ze gingen in die tijd ook niet naar het gemeentehuis.
waarschijnlijk gingen ze daarvoor naar de priester voor de inzegening.
En in het NT mogelijk naar de voorganger/leider van de gemeente ter plekke.
CHATULIEM619 schreef:
Ten tweede heb ik niet gezegd dat ik de mensen niet zal zegenen.

Maar je hebt dan toch wel een aantal goede gesprekken met die personen hebben, daarnaast ook als beiden voor het eerst gaan trouwen....
CHATULIEM619 schreef:
Maar het zal absoluut niet het karakter hebben van een gebruikelijke huwelijksinzegening.
Wat maak je er dan van?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:33
 
CHATULIEM619 schreef:
Ten eerste vind je een kerkelijke inzegening niet terug in de bijbel. Ten tweede heb ik niet gezegd dat ik de mensen niet zal zegenen. Maar het zal absoluut niet het karakter hebben van een gebruikelijke huwelijksinzegening.


Dat klinkt bijna een beetje alsof je je zou moeten schamen voor je scheiding.
Ik ben net zo blij dat ik eindelijk van dat schuldgevoel af ben!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:33
 
HARALD940 schreef:

Maar ze gingen in die tijd ook niet naar het gemeentehuis.
waarschijnlijk gingen ze daarvoor naar de priester voor de inzegening.
En in het NT mogelijk naar de voorganger/leider van de gemeente ter plekke.


Maar je hebt dan toch wel een aantal goede gesprekken met die personen hebben, daarnaast ook als beiden voor het eerst gaan trouwen....

Wat maak je er dan van?
In reformatorische kerken zijn er twee soorten huwelijksvoltrekkingen. Tenminste dat is bij vrienden van mij zo gebeurd. In die richting zit ik te denken.
Een zegen mag je altijd aan mensen geven. En uiteindelijk gaat het daar om. Maar het zal niet het karakter hebben van zo'n officiële dienst met allerlei toeters en bellen. Veel meer een ingetogen dienst...(tjonge, dat zeg ik als pinksterman)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 januari 2012, 21:37
 
ANNETTE792 schreef:
Dat klinkt bijna een beetje alsof je je zou moeten schamen voor je scheiding.
Ik ben net zo blij dat ik eindelijk van dat schuldgevoel af ben!
Draai het eens om Annette. Ik zou er niet tegen kunnen als tijdens de voltrekking iedereen doet alsof er niks aan de hand was. Dan pas voel ik me schuldig, er is per slot van rekening wel wat gebeurd. Mn kids zijn er dan waarschijnlijk bij...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 9 Volgende
Pagina 1 van 9