ChristianMatch
 


Forum

Kerk en straat scheiden?
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:29
 
Quote:
Kerk en straat niet scheiden
D66-leider Pechtold heeft zich altijd hard gemaakt voor de scheiding van kerk en staat. "Maar dat betekent niet dat ik vind dat ook kerk en straat gescheiden moeten zijn. Dat kerken ons voor drie miljard 'ontzorgen' vind ik een interessant gegeven."

Toch nog een mooi voordeel van de invoering van de WMO?! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 12:17
 
HENK710 schreef:
Toch nog een mooi voordeel van de invoering van de WMO?! Knipoog smiley

Ik ben niet een fan van D'66. Bij de oprichting gaven ze al aan dat ze de zaken niet principieel maar alleen pragmatisch wensten te benaderen. Het is echt geen pleidooi van de links-liberalen op de scheiding van kerk en staat op te heffen, dat is ondenkbaar. Ze concluderen gewoon dat in het maatschappelijk middenveld, waaronder dus de kerken, veel werk wordt verricht dat de staat geld uitspaart. Bij het CDA is het belang van dat middenveld overigens mede om die reden altijd onderstreept. D'66 zegt niks nieuws en blijft de meest anti-godsdienstige partij van Nederland, ook al is Lousewies inmiddels weg.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 16 januari 2010, 12:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 13:29
 
Quote:
Kerk en straat niet scheiden
D66-leider Pechtold heeft zich altijd hard gemaakt voor de scheiding van kerk en staat. "Maar dat betekent niet dat ik vind dat ook kerk en straat gescheiden moeten zijn. Dat kerken ons voor drie miljard 'ontzorgen' vind ik een interessant gegeven."

Toch nog een mooi voordeel van de invoering van de WMO?!

Dus de kerk veegt het financiële straatje (gedeeltelijk) schoon van de staat, dan wordt het nu tijd om hun eigen financiële straatje ook schoon te vegen ...... Clown smiley
Of veegt de staat financieel een deel van het kerkelijke straatje schoon Smiley die vol vragen zit

Ik weet het, helemaal off-topic, maar vond de zin boven dit topic wel leuk
Kerk en straat scheiden ?


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op zaterdag 16 januari 2010, 13:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 13:49
 
Kerk en straat in de betekenis van gewone mensen zijn misschien wel veel te veel gescheiden.....

Thomas


CROSSROAD317 schreef:
Quote:
Kerk en straat niet scheiden
D66-leider Pechtold heeft zich altijd hard gemaakt voor de scheiding van kerk en staat. "Maar dat betekent niet dat ik vind dat ook kerk en straat gescheiden moeten zijn. Dat kerken ons voor drie miljard 'ontzorgen' vind ik een interessant gegeven."

Toch nog een mooi voordeel van de invoering van de WMO?!

Dus de kerk veegt het financiële straatje (gedeeltelijk) schoon van de staat, dan wordt het nu tijd om hun eigen financiële straatje ook schoon te vegen ...... Clown smiley
Of veegt de staat financieel een deel van het kerkelijke straatje schoon Smiley die vol vragen zit

Ik weet het, helemaal off-topic, maar vond de zin boven dit topic wel leuk
Kerk en straat scheiden ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 14:38
 
CROSSROAD317 schreef:
Quote:
Kerk en straat niet scheiden
D66-leider Pechtold heeft zich altijd hard gemaakt voor de scheiding van kerk en staat. "Maar dat betekent niet dat ik vind dat ook kerk en straat gescheiden moeten zijn. Dat kerken ons voor drie miljard 'ontzorgen' vind ik een interessant gegeven."

Toch nog een mooi voordeel van de invoering van de WMO?!

Dus de kerk veegt het financiële straatje (gedeeltelijk) schoon van de staat, dan wordt het nu tijd om hun eigen financiële straatje ook schoon te vegen ...... Clown smiley
Of veegt de staat financieel een deel van het kerkelijke straatje schoon Smiley die vol vragen zit

Ik weet het, helemaal off-topic, maar vond de zin boven dit topic wel leuk
Kerk en straat scheiden ?

Hoezo off-topic, Cross? Wat mij betreft een leuke zinspeling op de al aardige zinspeling van Pechtold zelf. Knipoog smiley

De invoering van de WMO heeft denk ik duidelijk gemaakt dat we als samenleving een overheid niet alleen verantwoordelijk kunnen en mogen houden voor het werken aan de zorg voor de mensen. Een samenleving maak je tenslotte samen. Coole smiley met zonnebril Dus dat er meer van de kerken en van anderen verwacht wordt, dat vind ik alleen maar toe te juichen. En dan is het zeker een compliment als iemand als Pechtold, die verder niets opheeft met het hele fenomeen kerk, de kerk prijst om de veelheid aan goed werk in het omzien naar anderen. Dat is toch ook de bedoeling dat anderen aan ons kunnen zien dat we ergens voor staan, dat we er voor anderen willen zijn. Wel vind ik het ergens heel spijtig dat dit blijkbaar pas voor iemand als Pechtold duidelijk wordt door invoering van de WMO. Blijkbaar is het punt dat duidelijk wordt dan eigenlijk enkel dat de WMO niets anders inhoudt dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel... Maar, we tellen onze zegeningen en danken meneer Pechtold voor zijn positieve feedback richting de kerken! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 15:26
 
HENK710 schreef:
Hoezo off-topic, Cross? Wat mij betreft een leuke zinspeling op de al aardige zinspeling van Pechtold zelf. Knipoog smiley

De invoering van de WMO heeft denk ik duidelijk gemaakt dat we als samenleving een overheid niet alleen verantwoordelijk kunnen en mogen houden voor het werken aan de zorg voor de mensen. Een samenleving maak je tenslotte samen. Coole smiley met zonnebril Dus dat er meer van de kerken en van anderen verwacht wordt, dat vind ik alleen maar toe te juichen. En dan is het zeker een compliment als iemand als Pechtold, die verder niets opheeft met het hele fenomeen kerk, de kerk prijst om de veelheid aan goed werk in het omzien naar anderen. Dat is toch ook de bedoeling dat anderen aan ons kunnen zien dat we ergens voor staan, dat we er voor anderen willen zijn. Wel vind ik het ergens heel spijtig dat dit blijkbaar pas voor iemand als Pechtold duidelijk wordt door invoering van de WMO. Blijkbaar is het punt dat duidelijk wordt dan eigenlijk enkel dat de WMO niets anders inhoudt dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel... Maar, we tellen onze zegeningen en danken meneer Pechtold voor zijn positieve feedback richting de kerken! Knipoog smiley

De WMO is idd gewoon een bezuinigingsmaatregel.. er vallen nu mensen tussen wal en schip omdat lang niet alle gemeenten al beleid hebben op 'mensen met problemen' en nee de kerken zijn helaas ook nog niet klaar om dat gat op te vullen. Het zou prachtig zijn als dat wel zo was: daadwerkelijk er zijn voor mensen zonder helper, de slogan van het Leger des Heils Lachende smiley met blinkend witte tanden.
Er gebeuren wel mooie dingen vanuit bijvoorbeeld Stichting Present (even googelen als je het niet kent) waar de organisatie waar ik voor werk ook dankbaar gebruik van maakt. Een goed begin!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 16:02
 
INEZ910 schreef:
De WMO is idd gewoon een bezuinigingsmaatregel.. er vallen nu mensen tussen wal en schip omdat lang niet alle gemeenten al beleid hebben op 'mensen met problemen' en nee de kerken zijn helaas ook nog niet klaar om dat gat op te vullen. Het zou prachtig zijn als dat wel zo was: daadwerkelijk er zijn voor mensen zonder helper, de slogan van het Leger des Heils Lachende smiley met blinkend witte tanden.
Er gebeuren wel mooie dingen vanuit bijvoorbeeld Stichting Present (even googelen als je het niet kent) waar de organisatie waar ik voor werk ook dankbaar gebruik van maakt. Een goed begin!!

De voedselbank wordt ook voor een groot deel gerund door mensen met een kerkelijke achtergrond en die het evangelie van naastenliefde voor (bijna) de minsten onder ons daadwerkelijk in praktijk brengen. De diakonie was ooit het hart van de kerk en de vroege gemeenten zijn mede hierdoor sterk gegroeid indertijd. Nu de sociale wetgeving niet meer toereikend is, srpingen veel kerkelijke mensen in het gat. En voordat de WMO kwam was dat ook al zo dus ik vraag me af of die bezuinigingsmaatregel, want meer was het niet, wel dit als bedoeld effect heeft. Het is wel beschamend dat een voedselbank nodig is, vind ik.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 21:09
 
Veel huminitaire initiatieven blijken inderdaad gestart te worden door mensen vanuit christelijke hoek. Toch een aardig feitje. Er blijkt toch meer praktisch geloof aanwezig dan soms gedacht wordt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PEACEDOVE820





Berichten: 291

BerichtGeplaatst: donderdag 4 februari 2010, 13:50
 
Mischien is dat beschamend maar toch zeer nodig de voedselbank.
Wat er zijn wel degelijk mensen die daar dankbaar gebruik van maken !

Groetjes,
Peacedove
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PEACEDOVE820





Berichten: 291

BerichtGeplaatst: donderdag 4 februari 2010, 13:51
 
Mischien is dat beschamend maar toch zeer nodig de voedselbank.
Wat er zijn wel degelijk mensen die daar dankbaar gebruik van maken !

Groetjes,
Peacedove
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 4 februari 2010, 14:31
 
PEACEDOVE820 schreef:
Mischien is dat beschamend maar toch zeer nodig de voedselbank.
Wat er zijn wel degelijk mensen die daar dankbaar gebruik van maken !

Groetjes,
Peacedove

Het is wel beschamend dat een voedselbank nodig is, vind ik.

Dat heb ik geschreven en dat vind ik ook. Dat is echter heel wat anders dan dat mensen zich zouden moeten schamen om naar de voedselbank te gaan, wat jij mogelijk bedoelt. Wat ik beweer is dat het beschamend is dat we het sociale stelsel zo hebben uitgekleed dat mensen naar een voedselbank moeten gaan om aan eten te komen. Diaconie was ooit een pijler van de vroege kerk en misschien wel het hart ervan. Of het nu gaat vanuit christelijke naastenliefde of elementair fatsoen: mensen die geen eten meer kunnen betalen horen in dit land, waar de welvaart van afspat, op zijn minst geen honger te hebben. Eigen schuld of niet, hier past alleen mededogen.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 4 februari 2010, 16:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 februari 2010, 14:24
 
Het is wel beschamend dat een voedselbank nodig is, vind ik.

Dat heb ik geschreven en dat vind ik ook. Dat is echter heel wat anders dan dat mensen zich zouden moeten schamen om naar de voedselbank te gaan, wat jij mogelijk bedoelt. Wat ik beweer is dat het beschamend is dat we het sociale stelsel zo hebben uitgekleed dat mensen naar een voedselbank moeten gaan om aan eten te komen. Diaconie was ooit een pijler van de vroege kerk en misschien wel het hart ervan. Of het nu gaat vanuit christelijke naastenliefde of elementair fatsoen: mensen die geen eten meer kunnen betalen horen in dit land, waar de welvaart van afspat, op zijn minst geen honger te hebben. Eigen schuld of niet, hier past alleen mededogen.

Thomas

Ja, Thomas je hebt helemaal gelijk. Moet eigenlijk niet kunnen in deze maatschappij.
Maar je zal ze maar de kost moeten geven , de mensen die niks hebben.
Het is een beetje krom deze maatschappij. Als je in de ww komt dan krijg je maar beperkt ww, maar daar moet je nog eens 4 tot 6 mnd opwachten.
Dat apperaat is zo log van al die bezuinigingen en reorganisaties dat het zo lang duurt voor het op de goede plek komt en behandeld wordt.
Zie het dan maar uit te zingen, want je kan hier niks tegen doen, zelfs de Gem. Kredietbanken niet. Die kunnen deze mensen ook geen geld geven want er komt niks binnen. Schuld op schuld op schuld. Triest hoor. Ik kom vaak in dit soort gezinnen.
En ik ben blij dat ik kan geven.
Jill
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1