ChristianMatch
 


Forum

wist je dat sex gezond is !!!
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 11:25
 
HERMAN388 schreef:
Wat een gedoe allemaal



ehm..........had je niet beter een ander (minder beweeglijk) plaatje kunnen kiezen, herman? Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 11:30
 
HANNAH810 schreef:
ook dat zit hem in het effect van allerlei (beta-)stofjes die worden uitgewisseld rond de hersenstam; die zorgen voor extra emotionele binding met diegene waarmee je intiem bent.

ik denk zelf dat dat ook de reden is, dat er leefregels gegeven zijn, ook voor intimiteit.

dat neemt niet weg, dat klusser wel gelijk heeft dat er ongezondere bezigheden zijn!
God weet wel hoe Hij de mensen maakt. De mens is door zijn seksualiteit zowel geestelijk als lichamelijk verbonden met zijn partner. Seksualiteit is per definitie niet vrijblijvend en zonder emoties. Satan probeert dat mensen wel te laten denken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 11:32
 
HERMAN388 schreef:
Wat een gedoe allemaal


Niet zo'n handig plaatje vind ik in dit geval Herman. Ik vind het trouwens een prestatie om dit plaatje een erotische lading te geven.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 17 april 2012, 11:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DANIEL777





Berichten: 536

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 11:35
 
CHATULIEM619 schreef:
Niet zo'n handig plaatje vind ik in dit geval Herman
ligt eraan hoe je dit plaatje interpreteerd he Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUSSER904





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 12:38
 
ik ben hier nu een week en lees veel en heb met paar mensen wat gepraat
dus dacht laat ik ook eens een topic openen
wat heb ik mis gedaan heb ik gezegd dat jullie sex moeten hebben voor het huwelijk ?
is er iets mis met sex ?
is de helft van de mensen hier non of zo iets ?
mensen de meeste willen hier heiliger zijn dan de paus .
God heeft de mens dit gegeven en je mag overal van genieten .
van alles wat we gekregen hebben en daar hoort ook sex bij of wat voor woord je dr aan wil geven
maar ik heb het idee als je dat zo neer schrijft ben je een viespeuk en ben je gestoord en weet ik niet al wat
ik zie niet in wat ik mis heb geschreven dus zie ik ook niet in dat ik iets zou moeten verwijderen
zou dr nog genoeg aan toe kunnen voegen
en studeren , ach misschien moet je is in je eigen boekje kijken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 12:40
 
KLUSSER904 schreef:
ik ben hier nu een week en lees veel en heb met paar mensen wat gepraat
dus dacht laat ik ook eens een topic openen
wat heb ik mis gedaan heb ik gezegd dat jullie sex moeten hebben voor het huwelijk ?
is er iets mis met sex ?
is de helft van de mensen hier non of zo iets ?
mensen de meeste willen hier heiliger zijn dan de paus .
God heeft de mens dit gegeven en je mag overal van genieten .
van alles wat we gekregen hebben en daar hoort ook sex bij of wat voor woord je dr aan wil geven
maar ik heb het idee als je dat zo neer schrijft ben je een viespeuk en ben je gestoord en weet ik niet al wat
ik zie niet in wat ik mis heb geschreven dus zie ik ook niet in dat ik iets zou moeten verwijderen
zou dr nog genoeg aan toe kunnen voegen
en studeren , ach misschien moet je is in je eigen boekje kijken
Het is overduidelijk dat er mensen zitten, die seks vies vinden en zondig. En die er alleen maar veroordelend over denken. Dat zegt meer over hun frustraties dan over jou hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUSSER904





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 12:44
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is overduidelijk dat er mensen zitten, die seks vies vinden en zondig. En die er alleen maar veroordelend over denken. Dat zegt meer over hun frustraties dan over jou hoor.

ach gitaarman als ze mij kende zouden ze zich drie keer achter dr oren krabben denk ik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUSSER904





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 12:49
 
HANNAH810 schreef:
je vergeet nog een heel aantal van die hormonale stofjes en hun bijwerking, klusser!!
dus weg met je duplo, en aan de studie, jij!! Knipoog smiley

(je huid, haar, hart en prostaat en uitstraling zullen er wél bij varen!!)

nou weet niet wat dit er mee te maken heeft , verzorg me zelf wel goed hoor
en IK ben tevreden met me zelf ,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 12:56
 
KLUSSER904 schreef:
ach gitaarman als ze mij kende zouden ze zich drie keer achter dr oren krabben denk ik
Dat geloof ik meteen. Het is volledig legitiem dit onderwerp hier te plaatsen, de reacties geven weer, dat veel mensen seks en zonde als één geheel zien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 12:59
 
KLUSSER904 schreef:
nou weet niet wat dit er mee te maken heeft , verzorg me zelf wel goed hoor
en IK ben tevreden met me zelf ,

wat dit ermee te maken heeft?
er zijn meer stofjes die beinvloed worden tijdens het vrijen;
en die werken weer op je huid, haar, prostaat, positieve uitstraling etc.
dat is wat ik bedoelde.
(ik was nog niet op het idee gekomen dat mijn reactie ook maar in de verste verte zou kunnen suggereren dat je je onvoldoende zou verzorgen, maar ok............)

mijn reactie was dus geen aanval, al vond ik die duplo-opmerking van je wel lollig genoeg om daar een grapje over te maken.
en dat je tevreden bent over jezelf is prettig, klusser.



.


Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 17 april 2012, 12:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUSSER904





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 13:05
 
HANNAH810 schreef:
wat dit ermee te maken heeft?
er zijn meer stofjes die beinvloed worden tijdens het vrijen;
en die werken weer op je huid, haar, prostaat, positieve uitstraling etc.
dat is wat ik bedoelde.
(ik was nog niet op het idee gekomen dat mijn reactie ook maar in de verste verte zou kunnen suggereren dat je je onvoldoende zou verzorgen, maar ok............)

mijn reactie was dus geen aanval, al vond ik die duplo-opmerking van je wel lollig genoeg om daar een grapje over te maken.
en dat je tevreden bent over jezelf is prettig, klusser.

oke bedankt voor je antw maar ik las het even anders , dacht dat je het op de man wilde spelen , maar is oke

.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 13:07
 
Begin me af te vragen waarom er soms zo allergische over een onderwerp als seks wordt gereageerd!

Alleen bij mij rijst wel eens de vraag, wat als je nooit gehuwd bent geweest en nooit een relatie hebt gehad, is het dan zo fout als je ook wel eens zou willen weten en voelen wat het is om seks te hebben?

Zelf was ik ook zo en ben erin opgevoed dat seks binnen een huwelijk hoort, maar als ik dan pas in de bijbel lees en weet niet meer welk bijbelboek dat er staat dat een man 700 vrouwen had en 300 bijwijven?? is dat dan een christelijke norm? is dat dan seks in een huwelijk of te wel drie vrouwen per dag???

Man en vrouw zijn voor elkaar geschapen ja dat is zeker waar maar heb nergens in de bijbel gelezen dat er gehuwd werdt wel dat als ze een vrouw namen door middel van gemeenschap men aan elkaar verbonden waren maar van inzegening of voltrekking lees je nergens!

Waarom gelijk weer een slotje Herman?
Er wordt niet gescholden of wat dan ook op elkaar maar een discussie gevoerd lijk wel of dat tegenwoordig hier ook al verboden is!!


Laatst aangepast door
ERIKA129
op dinsdag 17 april 2012, 13:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 13:08
 
Welkom bij het forum Klusser, je hebt in ieder geval wat losgemaakt Knipoog smiley

Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 17 april 2012, 13:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUSSER904





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 13:13
 
ERIKA129 schreef:
Begin me af te vragen waarom er soms zo allergische over een onderwerp als seks wordt gereageerd!

Alleen bij mij rijst wel eens de vraag, wat als je nooit gehuwd bent geweest en nooit een relatie hebt gehad, is het dan zo fout als je ook wel eens zou willen weten en voelen wat het is om seks te hebben?

Zelf was ik ook zo en ben erin opgevoed dat seks binnen een huwelijk hoort, maar als ik dan pas in de bijbel lees en weet niet meer welk bijbelboek dat er staat dat een man 700 vrouwen had en 300 bijwijven?? is dat dan een christelijke norm? is dat dan seks in een huwelijk of te wel drie vrouwen per dag???

Man en vrouw zijn voor elkaar geschapen ja dat is zeker waar maar heb nergens in de bijbel gelezen dat er gehuwd werdt wel dat als ze een vrouw namen door middel van gemeenschap men aan elkaar verbonden waren maar van inzegening of voltrekking lees je nergens!

Waarom gelijk weer een slotje Herman?
Er wordt niet gescholden of wat dan ook op elkaar maar een discussie gevoerd lijk wel of dat tegenwoordig hier ook al verboden is!!

ik heb daar geen antwoord op erika
maar ik weet wel dat ik dr geen 300 zou willen hebben 1 is al wel genoeg om mee eens te blijven , of misschien was dat het wel dat ze dr daarom zoveel hadden konden ze wisselen , nee alle gekheid op een stokje , ik denk dat God dat ook niet wilde zo , iedere man of vrouw zn eigen partner zo heeeft God het gewild
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUSSER904





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 13:15
 
HANNAH810 schreef:
wat dit ermee te maken heeft?
er zijn meer stofjes die beinvloed worden tijdens het vrijen;
en die werken weer op je huid, haar, prostaat, positieve uitstraling etc.
dat is wat ik bedoelde.
(ik was nog niet op het idee gekomen dat mijn reactie ook maar in de verste verte zou kunnen suggereren dat je je onvoldoende zou verzorgen, maar ok............)

mijn reactie was dus geen aanval, al vond ik die duplo-opmerking van je wel lollig genoeg om daar een grapje over te maken.
en dat je tevreden bent over jezelf is prettig, klusser.



.

als je nog meer stofjes wil kan dat hoor

POEF! Overal magische stofjes!
Tijdens een vrijpartij komen er allerlei stofjes vrij in zowel het lichaam van de man als dat van de vrouw. Zodra we opgewonden raken worden de hormonen oxytocine en vasopressine in hoog tempo aangemaakt, deze stoffen zorgen ervoor dat de partners zich verbonden voelen. Oxytocine heeft ook een rustgevende werking. Dat is dus de reden dat je na de seks snel in slaap valt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELSA673





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 18:45
 
Heb je die wijsheid nu van jezelf of ben je sexuoloog of veel ervaring of van internet gplukt Klusser? Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 18:49
 
ELSA673 schreef:
Heb je die wijsheid nu van jezelf of ben je sexuoloog of veel ervaring of van internet gplukt Klusser? Clown smiley

misschien van een ervaring met iemand uit euh Knipoog smiley ...nou, alles kan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 18:55
 
KLUSSER904 schreef:
als je nog meer stofjes wil kan dat hoor

POEF! Overal magische stofjes!
Tijdens een vrijpartij komen er allerlei stofjes vrij in zowel het lichaam van de man als dat van de vrouw. Zodra we opgewonden raken worden de hormonen oxytocine en vasopressine in hoog tempo aangemaakt, deze stoffen zorgen ervoor dat de partners zich verbonden voelen. Oxytocine heeft ook een rustgevende werking. Dat is dus de reden dat je na de seks snel in slaap valt.

dus als je niet in slaap valt, is er iets mis met verbondenheid Lachende smiley
wat je hier nog allemaal kan leren Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 19:22
 
XABIA794 schreef:
dus als je niet in slaap valt, is er iets mis met verbondenheid Lachende smiley
wat je hier nog allemaal kan leren Clown smiley

ach, xabia, je kunt altijd nog overwegen borstvoeding te gaan geven ter stimulans van je oxytocine-peil en nachtrust.............. Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 19:24
 
HANNAH810 schreef:
ach, xabia, je kunt altijd nog overwegen borstvoeding te gaan geven ter stimulans van je oxytocine-peil en nachtrust.............. Engeltje smiley

de reden van nachtrust bij borstvoeding is het feit dat de baby eindelijk ook eens zelf zweeg Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 19:26
 
XABIA794 schreef:
de reden van nachtrust bij borstvoeding is het feit dat de baby eindelijk ook eens zelf zweeg Clown smiley

nee, hoor; als de baby drinkt wordt er door al dat gesabbel ook oxytocine aangemaakt; vandaar dat veel voedende moeders het zo heerlijk vinden even uitgebreid te gaan zitten voeden....




hannah.......borstvoeding mag dan geen sex zijn, het schijnt reuze gezond te zijn!!


Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 17 april 2012, 19:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 19:29
 
HANNAH810 schreef:
nee, hoor; als de baby drinkt wordt er door al dat gesabbel ook oxytocine aangemaakt; vandaar dat veel voedende moeders het zo heerlijk vinden even uitgebreid te gaan zitten voeden....




hannah.......borstvoeding mag dan geen sex zijn, het schijnt reuze gezond te zijn!!

hmmmm ik heb er nooit zo wetenschappelijk bij stil gestaan ...
zoals ik al zei, ik leer (als een oma) hier ook nog wat bij Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 19:31
 
hé, jij vulak!! Clown smiley
ik had dat tussenstukje niet voor niets in het wit geschreven, miss X!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUSSER904





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 17 april 2012, 19:38
 
HANNAH810 schreef:
hé, jij vulak!! Clown smiley
ik had dat tussenstukje niet voor niets in het wit geschreven, miss X!!

hahhahha Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 18 april 2012, 10:38
 
KLUSSER904 schreef:
Dat seks lekker is wist je al. Dat seks goed is voor je gemoedstoestand wist je ook, maar wist je dat seks ook ontzettend gezond is voor je lichaam?

Nog niet zo lang geleden werden jongeren bang gemaakt met uitspraken als ‘van masturberen krijg je puistjes’! Ook nu nog leven in landen als India mensen die denken dat het ‘verliezen’ van sperma slecht is voor het lichaam. Gelukkig weten we tegenwoordig wel beter. Seks is niet slecht, seks is goed!

Ik denk dat bijna iedereen dat weet.

Die stofjes die vrijkomen, krijg je ook als je creatief bent, leuke dingen doet, bij humor, bij sport en lichamelijke beweging zoals fietsen, bij een goede film kijken, bij een goed boek lezen etcetera.

Ik begrijp niet, dat als iemand pretendeerd christen te zijn, hij gewoon zegt dat ie nu en dan weleens seks heeft. Terwijl hij niet getrouwd is, of geen duurzame relatie heeft.


Dat vind ik hetzelfde als je dan zegt dat je nu en dan weleens iets steelt uit een winkel ofzoiets.

De bijbel is daar duidelijk in...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 18 april 2012, 10:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 18 april 2012, 10:41
 
HERMAN388 schreef:
Wat een gedoe allemaal



Hahahahah, ja Herman, dat plaatje doet me ergens aan denken Twijfelende smiley,
ook het juiste tempo Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 18 april 2012, 10:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 18 april 2012, 10:58
 
SHANITA130 schreef:
Ik denk dat bijna iedereen dat weet.

Die stofjes die vrijkomen, krijg je ook als je creatief bent, leuke dingen doet, bij humor, bij sport en lichamelijke beweging zoals fietsen, bij een goede film kijken, bij een goed boek lezen etcetera.

Ik begrijp niet, dat als iemand pretendeerd christen te zijn, hij gewoon zegt dat ie nu en dan weleens seks heeft. Terwijl hij niet getrouwd is.


Dat vind ik hetzelfde als je dan zegt dat je nu en dan weleens iets steelt uit een winkel ofzoiets.

De bijbel is daar duidelijk in...



Schijnbaar vinden velen de bijbel niet zo duidelijk Shanita...
Althans, ze lezen het anders dan jij.
Jij hebt jouw persoonlijke leefregels uit de bijbel, daarom begrijp jij niet dat een ander kan leven met bepaalde dingen die jij vanuit de bijbel als fout ziet.

Hou je echter in de gaten dat jij vast ook wel dingen doet of niet doet die andere christenen vanuit hun leefregels uit dezelfde bijbel zondig vinden?
Zo zijn er zat die bijvoorbeeld geen gas of elektra wensen te gebruiken op zondag in het kader van de zondagsheiliging.
Anderen zien juist weer die zondagsheiliging als fout omdat de sabbathsdag geheiligd diend te zijn.
Een bischop uit Breda zei ooit dat hongerigen het recht hebben een brood te stelen. Daar kun je het ook mee eens zijn of niet.
Een ander ziet er geen kwaad in te genieten van sex terwijl er geen huwelijk is, of zelfs maar een relatie, zolang geen van beiden maar niet gehuwd is.
Scheiden mag niet, zijn maar n paar bijbelse gronden voor, hoevelen, ook christenen, zijn niet gescheiden om andere redenen?
Een vrouw die vanwege de centjes en de sociale status bij haar man blijft die ze verafschuwd en waar ze omwille van de lieve vrede dan af en toe maar eens sex mee heeft, is die niet ten diepste gelijk aan een hoer?

zo kan ik nog wel honderden voorbeelden noemen Shanita, maar daar gaat dit topic niet over.

Dus om on-topic te blijven: wist jij dat sex gezond is Shanita? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 18 april 2012, 11:59
 
ERIKA129 schreef:
Alleen bij mij rijst wel eens de vraag, wat als je nooit gehuwd bent geweest en nooit een relatie hebt gehad, is het dan zo fout als je ook wel eens zou willen weten en voelen wat het is om seks te hebben?



ik vind dat niet raar; het zou me verbazen als het anders zou zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUSSER904





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: woensdag 18 april 2012, 12:20
 
SHANITA130 schreef:
Ik denk dat bijna iedereen dat weet.

Die stofjes die vrijkomen, krijg je ook als je creatief bent, leuke dingen doet, bij humor, bij sport en lichamelijke beweging zoals fietsen, bij een goede film kijken, bij een goed boek lezen etcetera.

Ik begrijp niet, dat als iemand pretendeerd christen te zijn, hij gewoon zegt dat ie nu en dan weleens seks heeft. Terwijl hij niet getrouwd is, of geen duurzame relatie heeft.


Dat vind ik hetzelfde als je dan zegt dat je nu en dan weleens iets steelt uit een winkel ofzoiets.

De bijbel is daar duidelijk in...

ja ben het met pieter eens wat hij schrijft
en lees het topic eens goed
als jij de zonden der bijbel kunt laten ben je een gelukkig mens
maar in het topic heb ik het over dat sex gezond en nog meer
ik heb het niet over gehuwd of vrijgezel dus even goed lezen
en als jij tegen sex bent buiten het huwelijk is dat jou mening en die respecteer ik dan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUSSER904





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: woensdag 18 april 2012, 12:21
 
SHANITA130 schreef:
Hahahahah, ja Herman, dat plaatje doet me ergens aan denken Twijfelende smiley,
ook het juiste tempo Knipoog smiley

alleen dit begrijp ik niet van je als je zn ophef over mijn topic maakt
dat je hier wel mee kan lachen verbaasd me wel een beetje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 2 van 4