ChristianMatch
 


Forum

Zelfverloochening
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 16:48
 
CARMEN073 schreef:
Ik heb dat nog nooit eerder gehoord dat bekering hetzelfde is als zelfverloochening. En hoe ga je dan om met de oproep van Jezus om dagelijks je kruis op je te nemen? Interpreteer je dit als een oproep tot dagelijkse bekering? Ik dacht dat bekering betekende; omkeren naar Jezus en afkeren van de zonde.
Bekering is in mijn ogen de uiterste vorm van zelfverloochening. Maar daarna gaat het verder. Je kruis opnemen betekent in mijn ogen vertrouwen hebben in God ondanks de omstandigheden. Vaak ervaar je in je leven omstandigheden die als een kruis werken. bv. ziekte of handicap ofzo. Iedereen krijgt op een of andere manier met tegenslag te maken. De vraag is dan wat doet dat met je geloof? Raak je opstandig ben je boos. Of durf je dan te zeggen Heer ik vertrouw U ook in deze moeilijke situatie. Word je er bitter van of juist beter..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 17:11
 
CHATULIEM619 schreef:
Als Jezus verwijst naar het houden van jezelf, gebruikt Hij dat niet als opdracht, maar als voorbeeld. Je moet van de ander houden zoals je van je eigen vlees en bloed houdt. En je naaste liefhebben kan echt wel hoor. Het kost heel veel moeite, maar dat lukt wel. Ik vind het heel erg, dat dit belangrijke gebod eigenlijk alleen maar gebruikt wordt om aan te geven van jezelf te houden. Ik hoor niemand meer over het doel van het gebod: je moet je naaste liefhebben. En dan altijd in de trant van: je moet wel van jezelf leren houden hoor....

nogmaals, chatuliem; je heb óf niet goed gelezen, óf niet goed begrepen wat er geschreven is.

overigens schrijf je dat het veel moeite kost om van je medemensen te houden, maar dat ben ik volstrekt niet eens met je.
ik denk dat wanneer je je kunt verplaatsen in de gevoels- en denk-wereld van anderen, het begrip voor hen, (en het liefhebben van die persoon) als vanzelf kunnen volgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 17:20
 
PETRA944 schreef:
vind dit topic een moeilijk onderwerp,
eerlijk gezegd ben ik egoistisch en door liefde voor anderen verlochen je je zelf wel es, maar dan kom ik terug op de kern dat ik dat doe omdat ik van die mensen houd. dus ben ik zo egoistisch en wat bedoelt jezus nu precies, ook lief doen tegen mensen die niet lief tegen jou doen etc Smiley die vol vragen zit dat is een hele srtijd, kan het niet als opvolging van een regel, maar alleen als jezus me de liefde daarvoor in me hart geeft en dan kom ik weer op egoisme uit , want dat is iets wat ik graag doe vanuit liefde.
snappen jullie wat ik bedoel? vind het onderwerp moeilijk en denk er veel over na, missschien dat dit topic wat verheldering geeft

Kan moeilijk zijn...

Lief doen tegen mensen die niet lief doen tegen jou, hoeft mi niet. Geen parels gooien..
Ik zou in zo'n geval een mailtje sturen als het persoonlijk was....
Dat kan wonderen doen. deed ik bij TG ook, dat ik het niet leuk vond dat ie zei dat ik liep te mieren, omdat ik best wel blij was dat Miller op zijn site stond...

En daarop kreeg ik hele begripvolle duidelijke aardige mail...

Zo, en nu eventjes rusten Knipoog smiley

Nog een ding, er staat ergens in het Ot: 'Niet door kracht, of door geweld maar door mijn geest zegt de Heer.
Ja, deze tekst daar moest ik ineens aan denken.

Zoek 'm later wl ff op.

Liefs Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 17:33
 
CHATULIEM619 schreef:
Bekering is in mijn ogen de uiterste vorm van zelfverloochening. Maar daarna gaat het verder. Je kruis opnemen betekent in mijn ogen vertrouwen hebben in God ondanks de omstandigheden. Vaak ervaar je in je leven omstandigheden die als een kruis werken. bv. ziekte of handicap ofzo. Iedereen krijgt op een of andere manier met tegenslag te maken. De vraag is dan wat doet dat met je geloof? Raak je opstandig ben je boos. Of durf je dan te zeggen Heer ik vertrouw U ook in deze moeilijke situatie. Word je er bitter van of juist beter..

Ja, bekering is de uiterste vorm van zelfverloochening.
Maar als het gaat om zelfverloochening in levensomstandigheden en relaties zijn er momenten dat er niet meer gevraagd wordt jezelf te verloochenen maar de muren te laten staan .... en dan kan het heel tricky en uiterst troebel zijn om dan de woorden "word je opstandig, boos? of vertrouw je" te gebruiken. Want mensen hebben soms tot het uiterste vertrouwd en gingen door in geloof en vertrouwen en liefde... God weet wat Hij heeft gemaakt, mensen met mogelijkheden en beperktheden binnen persoonlijke grenzen. Die beperktheden kunnen ook bescherming zijn.


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 30 juli 2012, 17:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 17:38
 
JOL252 schreef:
Ja, bekering is de uiterste vorm van zelfverloochening.
Maar als het gaat om zelfverloochening in levensomstandigheden en relaties zijn er momenten dat er niet meer gevraagd wordt jezelf te verloochenen maar de muren te laten staan .... en dan kan het heel tricky en uiterst troebel zijn om dan de woorden "word je opstandig, boos? of vertrouw je" te gebruiken. Want mensen hebben soms tot het uiterste vertrouwd en gingen door in geloof en vertrouwen en liefde... God weet wat Hij heeft gemaakt, mensen met mogelijkheden en beperktheden binnen persoonlijke grenzen. Die beperktheden kunnen ook bescherming zijn.
Daarom heb ik in mijn bijdrages ook gesteld dat zelfverloochening heel vaak door een ander gebruikt wordt om je te manipuleren. En dan is het niet vanuit liefde maar uit dwang..Kijk, ik ben het topic niet begonnen en ik vind er ook wel degelijk gevaarlijke kanten aan zitten. Daarom zijn er zoveel mitsen en maars. Ik vind ook niet dat je iemand moet verplichten tot zelfverloochening, want dan is het manipulatie.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 30 juli 2012, 17:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 17:41
 
HANNAH810 schreef:
nogmaals, chatuliem; je heb óf niet goed gelezen, óf niet goed begrepen wat er geschreven is.

overigens schrijf je dat het veel moeite kost om van je medemensen te houden, maar dat ben ik volstrekt niet eens met je.
ik denk dat wanneer je je kunt verplaatsen in de gevoels- en denk-wereld van anderen, het begrip voor hen, (en het liefhebben van die persoon) als vanzelf kunnen volgen.
Zelfs dan zijn er mensen waar je niet goed mee op kunt schieten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 17:49
 
CHATULIEM619 schreef:
Bekering is in mijn ogen de uiterste vorm van zelfverloochening. Maar daarna gaat het verder. Je kruis opnemen betekent in mijn ogen vertrouwen hebben in God ondanks de omstandigheden. Vaak ervaar je in je leven omstandigheden die als een kruis werken. bv. ziekte of handicap ofzo. Iedereen krijgt op een of andere manier met tegenslag te maken. De vraag is dan wat doet dat met je geloof? Raak je opstandig ben je boos. Of durf je dan te zeggen Heer ik vertrouw U ook in deze moeilijke situatie. Word je er bitter van of juist beter..

Je schrijft: bekering is in mijn ogen de uiterste vorm van zelfverloochening. Dat was precies wat ik bedoelde met: Moet je bij het woord zelfverloochening ook niet denken aan het feit dat alles (je redding, Het (eeuwige) leven) alleen in Jezus Christus te vinden is . Dus 100% genade. Er is (hoeft) dus niets van jezelf bij. En hierbij hoef je jezelf niet kwijt te raken/te verliezen, want wie zijn leven verliest terwille van Hem, zal het behouden.

Ja,en dan het opnemen van je kruis doen in vertrouwen op God en ondanks de omstandigheden. Dat is geloof!!

Ik heb op mijn profiel als favouriete bijbeltekst staan: psalm 31:16: In uw hand liggen mijn lot en mijn leven. Wat er ook gebeurt, God heeft het in zijn hand!!!


Laatst aangepast door
JANS221
op maandag 30 juli 2012, 17:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 18:00
 
CHATULIEM619 schreef:
Daarom heb ik in mijn bijdrages ook gesteld dat zelfverloochening heel vaak door een ander gebruikt wordt om je te manipuleren. En dan is het niet vanuit liefde maar uit dwang..Kijk, ik ben het topic niet begonnen en ik vind er ook wel degelijk gevaarlijke kanten aan zitten. Daarom zijn er zoveel mitsen en maars. Ik vind ook niet dat je iemand moet verplichten tot zelfverloochening, want dan is het manipulatie.

Ik snap je punt wel. Maar dat is niet de intentie van het topic.




Hoewel.... je brengt me op ideeen.... ik zou hier natuurlijk mijn bankrekening kunnen vermelden... Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 18:06
 
CHATULIEM619 schreef:
Daarom heb ik in mijn bijdrages ook gesteld dat zelfverloochening heel vaak door een ander gebruikt wordt om je te manipuleren. En dan is het niet vanuit liefde maar uit dwang..Kijk, ik ben het topic niet begonnen en ik vind er ook wel degelijk gevaarlijke kanten aan zitten. Daarom zijn er zoveel mitsen en maars. Ik vind ook niet dat je iemand moet verplichten tot zelfverloochening, want dan is het manipulatie.

nee maar daarom staat er ook verloochene ZICHZELF niet een ander
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 18:07
 
JANS221 schreef:
Je schrijft: bekering is in mijn ogen de uiterste vorm van zelfverloochening. Dat was precies wat ik bedoelde met: Moet je bij het woord zelfverloochening ook niet denken aan het feit dat alles (je redding, Het (eeuwige) leven) alleen in Jezus Christus te vinden is . Dus 100% genade. Er is (hoeft) dus niets van jezelf bij. En hierbij hoef je jezelf niet kwijt te raken/te verliezen, want wie zijn leven verliest terwille van Hem, zal het behouden.Ja,en dan het opnemen van je kruis doen in vertrouwen op God en ondanks de omstandigheden. Dat is geloof!!

Ik heb op mijn profiel als favouriete bijbeltekst staan: psalm 31:16: In uw hand liggen mijn lot en mijn leven. Wat er ook gebeurt, God heeft het in zijn hand!!!
Je kunt hier twee kanten mee op he. Wanneer verandert het geloof voor jou in fatalisme?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 18:22
 
CHATULIEM619 schreef:
Je kunt hier twee kanten mee op he. Wanneer verandert het geloof voor jou in fatalisme?

Ja inderdaad, dat kan een gevaar zijn! Maar zo bedoel ik het niet! Niet zo van : er is toch niets meer aan te doen, het gaat toch wel zoals het gaan moet! Alles is al besloten!
Nee, wij hebben toch zelf onze keuzes te maken in dit leven en moeten niet met de armen over elkaar te gaan zitten.

En dan kan het toch een hele troost zijn om te weten dat het God niet uit de hand loopt!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 18:31
 
JANS221 schreef:
Ja inderdaad, dat kan een gevaar zijn! Maar zo bedoel ik het niet! Niet zo van : er is toch niets meer aan te doen, het gaat toch wel zoals het gaan moet! Alles is al besloten!
Nee, wij hebben toch zelf onze keuzes te maken in dit leven en moeten niet met de armen over elkaar te gaan zitten.

En dan kan het toch een hele troost zijn om te weten dat het God niet uit de hand loopt!!!



Eigenlijk heel concreet wat ik bedoel... thanks..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 18:33
 
CHATULIEM619 schreef:
Zelfs dan zijn er mensen waar je niet goed mee op kunt schieten.

De vraag is dan: wanneer is het liefhebben dan zelfverloochening? Als je liefhebt degenen die jou liefhebben, of waarmee je goed kunt opschieten? Of als je de mensen liefhebt waarmee je niet goed kunt opschieten?

Zie bijv Matth 5:"46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? 47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?"

Ik vind dit in de praktijk nogal weerbarstig. Heb onlangs het tegenovergestelde in praktijk gebracht: een christen die beweert een vriend te zijn maar zich als vijand opstelt, heel respectvol de deur gewezen.
Heb mijzelf een tijdlang 'verloochend' (mijn grenzen onder de voet laten lopen) en nu ben ik er klaar mee. Waar liggen die grenzen dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 18:37
 
CARMEN073 schreef:
De vraag is dan: wanneer is het liefhebben dan zelfverloochening? Als je liefhebt degenen die jou liefhebben, of waarmee je goed kunt opschieten? Of als je de mensen liefhebt waarmee je niet goed kunt opschieten?

Zie bijv Matth 5:"46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? 47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?"

Ik vind dit in de praktijk nogal weerbarstig. Heb onlangs het tegenovergestelde in praktijk gebracht: een christen die beweert een vriend te zijn maar zich als vijand opstelt, heel respectvol de deur gewezen.
Heb mijzelf een tijdlang 'verloochend' (mijn grenzen onder de voet laten lopen) en nu ben ik er klaar mee. Waar liggen die grenzen dan?
'


juist ... en dan kom ik ook uit bij "liefde in waarheid"... waarheid in relaties...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 30 juli 2012, 18:47
 
CARMEN073 schreef:
De vraag is dan: wanneer is het liefhebben dan zelfverloochening? Als je liefhebt degenen die jou liefhebben, of waarmee je goed kunt opschieten? Of als je de mensen liefhebt waarmee je niet goed kunt opschieten?

Zie bijv Matth 5:"46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? 47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?"

Ik vind dit in de praktijk nogal weerbarstig. Heb onlangs het tegenovergestelde in praktijk gebracht: een christen die beweert een vriend te zijn maar zich als vijand opstelt, heel respectvol de deur gewezen.
Heb mijzelf een tijdlang 'verloochend' (mijn grenzen onder de voet laten lopen) en nu ben ik er klaar mee. Waar liggen die grenzen dan?
Volgens mij heb je perfect aangegeven waar je grenzen lagen. Idd, soms moet je dat ook gewoon doen. Daarom vind ik dit ook een moeilijk onderwerp, omdat je gewoon ziet, dat dit heel vaak misbruikt wordt om van je te profiteren. Mijn motto is ook gewoon: luister naar je hart, luister naar je gevoel en laat dat niet zo gemakkelijk opzij zetten door wat andere mensen van je eisen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 31 juli 2012, 23:08
 
CARMEN073 schreef:
mijn grenzen onder de voet laten lopen en nu ben ik er klaar mee. Waar liggen die grenzen dan?


jouw persoonlijke grens ligt bij de eerste irritaties.
irritatie is namelijk de eerste graad van boosheid.
op het moment dat je geirriteerd begint te raken wordt het tijd te kijken hoe dat komt, en hoe dat opgelost kan worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: dinsdag 31 juli 2012, 23:27
 
HANNAH810 schreef:
jouw persoonlijke grens ligt bij de eerste irritaties.
irritatie is namelijk de eerste graad van boosheid.
op het moment dat je geirriteerd begint te raken wordt het tijd te kijken hoe dat komt, en hoe dat opgelost kan worden.

Nou, dan had ik al veel eerder moeten ingrijpen. En nu ben ik ook nog boos op mijzelf omdat ik het zover heb laten komen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CANADIAN303





Berichten: 16

BerichtGeplaatst: dinsdag 31 juli 2012, 23:43
 
CARMEN073 schreef:
Nou, dan had ik al veel eerder moeten ingrijpen. En nu ben ik ook nog boos op mijzelf omdat ik het zover heb laten komen!

En wat doe je met je boosheid?
Want ja, je mag best erkennen dat het stom geweest is het zover te laten komen. Maar je moet ook weer verder, met jezelf, met je leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: woensdag 1 augustus 2012, 15:56
 
CANADIAN303 schreef:
En wat doe je met je boosheid?
Want ja, je mag best erkennen dat het stom geweest is het zover te laten komen. Maar je moet ook weer verder, met jezelf, met je leven.

Sja das lastig want dit muisje heeft nog wel een staartje. Ga ik maar ff niet op het forum zetten. Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2