ChristianMatch
 


Forum

Hoog Sensitief
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 09:25
 
TINK100 schreef:
Enerzijds vielen de puzzelplaatjes op hun plek anderzijds moest het acceptatieproces komen.

ok, acceptatie van mezelf is geen probleem, ik ben zo..ik heb er niet om gevraagd maar ik zal het er mee moeten doen....zo iets, maar dan positief bedoelt....dan blijft er nog een probleem over: de omstanders, je naaste, die moeten óók accepteren dat je "anders" bent.......en daardoor anders reageerd......en dat ben ik nog niet tegen gekomen....daardoor lopen sommige relaties errug moeizaam op dit moment en ik weet niet hoe ik dat kan veranderen......

ik snap het probleem niet als je alleen hoogsentisief bent, maar misschien heb jij het dan wel heel erg? het stoort mij totaal niet in me relaties, enigste is dat iedereen me altijd heel lief vind en mensen snel hun hart bij me uitstorten, omdat ze denk ik aanvoelen ik een mens ben met veel gevoel voor anderen? En ja je moet bij mij niet heel hard bepaalde muziek draaien, daar kan ik minder snel tegen , of uren door een drukke stad, maar daar kan je jezelf effe van terug trekken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 10:07
 
PETRA944 schreef:
ik snap het probleem niet als je alleen hoogsentisief bent, maar misschien heb jij het dan wel heel erg? het stoort mij totaal niet in me relaties, enigste is dat iedereen me altijd heel lief vind en mensen snel hun hart bij me uitstorten, omdat ze denk ik aanvoelen ik een mens ben met veel gevoel voor anderen? En ja je moet bij mij niet heel hard bepaalde muziek draaien, daar kan ik minder snel tegen , of uren door een drukke stad, maar daar kan je jezelf effe van terug trekken.

ik kan er niet teveel over zeggen want dit forum is openbaar, maar laat ik je wel zeggen dat begrip van de mensen van wie je houdt, niet overvloedig aanwezig is.....wel in mijn relatie maar bij anderen is het begrip ver te zoeken....helaas...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELISHEBA163





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 10:30
 
ok, acceptatie van mezelf is geen probleem, ik ben zo..ik heb er niet om gevraagd maar ik zal het er mee moeten doen....zo iets, maar dan positief bedoelt....dan blijft er nog een probleem over: de omstanders, je naaste, die moeten óók accepteren dat je "anders" bent.......en daardoor anders reageerd......en dat ben ik nog niet tegen gekomen....daardoor lopen sommige relaties errug moeizaam op dit moment en ik weet niet hoe ik dat kan veranderen......

ja dat is vervelend als mensen je niet accepteren. Uit mijn ervaring komt dat eerder uit onbegrip dan dat mensen je niet willen accepteren. Zodra ik uitleg wat bepaalde dingen met mij doen of overkomen, omdat ik gevoeliger ben snappen ze ook meer. Andersom is het ook belangrijk dat ik begrip toon voor mensen die anders in elkaar steken als ik. Als ik ook naar hen verhaal luister. En rekening met hun probeer te houden dan ontstaat er wederzijds acceptatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 november 2012, 22:15
 
Oh dit is een zeer bekend onderwerp. Ik heb er ook last van. Enkele jaren terug had ik het veel erger waardoor dit zelfs in de weg begon te staan van mijn geloof.

De overgevoeligheid wat ik ervaar of ervoer is dit: als ik iemand een hand gaf werd ik overmeesterd door vreugde, emoties, verdriet, pijn en blijdschap, alles door mekaar heen zeg maar, dit heb ik toen over gehouden na dat mijn oom is overleden. Ja dat weet ik nog goed als de dag van gisteren. De zondags middag gaf hij me een hand en liet me niet los, normaal gaf ik m ook wel een hand maar was gewoon zo even een hand geven. Maar dit keer gaf ie me ook weer een hand maar liet me niet los. Hij keek me niet aan of zo, hij hield me gewoon vast. En op gegeven moment liet ie me los en ik ging zoals gewoonlijk weer naar huis toe. Om 4 uur diezelfde middag kregen we de telefoontje dat hij was overleden aan een hartaanval. En zonder dat ik erbij stil stond begon ik diezelfde nacht ontzettend te zweten, mijn hele lichaam prikkelde alsof ik alles verdoofd was.

Sindsdien loop ik met die overgevoeligheid rond wat voorheen altijd vervelend was. Mensen van de gemeente waar ik toen bij zat hebben mij er toen in begeleid, en hebben gebeden etc. Sindsdien is het veel beter geworden. In de periode dat ik het heel erg had was het zelfs zo erg dat ik andermans emoties en blijdschap aanvoelde, maar dat niet alleen. De dingen waarmee ze zaten kon ik toen sterk voelen waardoor ik zelfs in staat was om bepaalde dingen van hun persoonlijke leven te kunnen weten zonder dat ik die mensen kende. Dus een lange periode gaf ik mensen geen hand meer.

Maar in de periode dat mijn nog leefde had ik een hele hechte band met mijn oom aangezien hij mijn enige vriend, en tweede vader voor me was. Ik was ook elke dag bij hem, we deden echt alles samen zoals vader en zoon dit zouden doen. En het mooie tussen ons beiden waren is dat we nooit iets hoefden te zeggen tegen mekaar. Hij voelde en wist altijd exact waar ik mee zit, en dat had ik met hem. In de periode toen ik op de laatste school zat werd ik de laatste 3 jaar elke grote pauzes op school in mekaar geslagen. En terwijl mijn oom aan het werk was op zijn werk, voelde hij gewoon dat ik in mekaar geslagen werd. En als ik dan bij hem thuis langs kwam, zei hij altijd dit: oh oh oh, hebben ze je weer nagekeken? Maar goed, ik hoefde nooit iets te zeggen, want hij wist het dus. Het bespaarde mij altijd energie met hem. En dat vond ik altijd fijn, een persoon als een vader aan mijn zij die alles van me wist en voelde zonder dat ik er iets over hoefde te zeggen. Dat was een prachtige tijd toen. Een tijd van voorspoed wat ik toen gekend heb.

Maar aangezien ik na zijn dood die overgevoeligheid heb overgehouden is er toen der tijd veel veranderd in mijn leven. Maar goed, in de loop der jaren ben ik die overgevoeligheid gelukkig over gegroeid. Ik heb er nu vrijwel geen last meer van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 13:54
 
Ik vind dit wel een interessante discussie.
Waarbij het me wel opvalt dat mensen graag "een etiketje" willen hebben.
Ben ik het wel, of ben ik het niet?

Ik ben zelf ook een "gevoelsmens" in tegenstelling tot anderen die ik als bot en gevoelloos bestempel. Ik geloof dat wij mensen met gevoelens (emoties) geschapen zijn. Het is een zegen als je je daar bewust van mag worden. Maar om mezelf nu als hooggevoelig te zien? Nee dat niet.
Daarbij leer ik een beter evenwicht te vinden tussen het gevoel, en het doel. Je kan net zover opgaan in je gevoel, totdat je "STOP" zegt, en nuchter je doel gaat afwerken. Ik geloof dat hierin wel een keuzemogelijkheid ligt.

De vraag is dus eigenlijk: wie is normaal: degene die z'n gevoelens ervaart en er iets mee doet, of degene die alles onder water houdt en z'n doelen najaagt? (denk aan werken, sporten, etc)??

Ik geloof persoonlijk niet zo in dat je iets BENT. Een bepaald gedrag kan nooit je identiteit zijn. Waarom niet? Omdat onze identiteit in anderen behoort te liggen. Ten diepste is de gezondste identiteit in Christus. Dat is wat ik BEN.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 15:08
 
ROADY558 schreef:
Ik vind dit wel een interessante discussie.
Waarbij het me wel opvalt dat mensen graag "een etiketje" willen hebben.
Ben ik het wel, of ben ik het niet?

Ik ben zelf ook een "gevoelsmens" in tegenstelling tot anderen die ik als bot en gevoelloos bestempel. Ik geloof dat wij mensen met gevoelens (emoties) geschapen zijn. Het is een zegen als je je daar bewust van mag worden. Maar om mezelf nu als hooggevoelig te zien? Nee dat niet.
Daarbij leer ik een beter evenwicht te vinden tussen het gevoel, en het doel. Je kan net zover opgaan in je gevoel, totdat je "STOP" zegt, en nuchter je doel gaat afwerken. Ik geloof dat hierin wel een keuzemogelijkheid ligt.

De vraag is dus eigenlijk: wie is normaal: degene die z'n gevoelens ervaart en er iets mee doet, of degene die alles onder water houdt en z'n doelen najaagt? (denk aan werken, sporten, etc)??

Ik geloof persoonlijk niet zo in dat je iets BENT. Een bepaald gedrag kan nooit je identiteit zijn. Waarom niet? Omdat onze identiteit in anderen behoort te liggen. Ten diepste is de gezondste identiteit in Christus. Dat is wat ik BEN.

Roady. Hsp heeft niets te maken met wie je bent of met je gedrag.
Het heeft iets te maken met hoe je zintuigen functioneren
Net zoals je bijv blind kunt zijn. Dan BEN je dus blind dat is niet je persoonlijkheid maar wel een manier waarop jouw zintuigen functioneren.
Zo heb je ook mensen die hooggevoelig zijn. Ik heb er een paar in mijn omgeving. Mijn zoon van 18 bijv. hij is hooggevoelig voor geluid en indrukken. Dus als hij smorgenss met de overvolle trein naar utrecht moet naar school is hij al bekaf als ie aankomt. Das niet een kwestie van ff flink zijn maar juist naar kijken hoe je zo weinig mogelijk prikkels binnenkrijgt.
Mijn kleindochter van 3 is ook hsp. haar krijg je dan ook alleen maar onder luidprotest een tram in bijv. Ze kan die prikkels dan gewoon niet aan. Dus het is niet zozeer iets van een stempel opplakken maar meer iets van weten dat je (of je kind) dat hebt en rekening houden met. Net zoals je met iemand die blind of doof is rekening moet houden.


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op zaterdag 24 november 2012, 15:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 15:49
 
Beste Roelande,

Mijn reactie was nav een opmerking van iemand anders die zei dat je HSP niet HEBT, maar BENT. Dat vond ik nogal opmerkelijk. Op die manier identificeer je je met iets, en dat kan nooit de bedoeling zijn. Een mens is altijd meer dan "zijn probleem" of "zijn mankement" of hoe je het ook zeggen wilt.

Ik denk dat ik niet weet waar het over gaat, omdat ik geen HSP heb (maar wel een gevoels-persoon ben).

Overigens denk ik dat het een valkuil is voor velen om je met allerlei dingen te identificeren, juist omdat er zo ontzaglijk veel informatie voorhanden is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 16:48
 
ROADY558 schreef:
Beste Roelande,

Mijn reactie was nav een opmerking van iemand anders die zei dat je HSP niet HEBT, maar BENT. Dat vond ik nogal opmerkelijk. Op die manier identificeer je je met iets, en dat kan nooit de bedoeling zijn. Een mens is altijd meer dan "zijn probleem" of "zijn mankement" of hoe je het ook zeggen wilt.

Ik denk dat ik niet weet waar het over gaat, omdat ik geen HSP heb (maar wel een gevoels-persoon ben).

Overigens denk ik dat het een valkuil is voor velen om je met allerlei dingen te identificeren, juist omdat er zo ontzaglijk veel informatie voorhanden is.

toch heeft die persoon gelijk je hebt niet hsp maar je bent hsp dat klopt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 18:11
 
ROELANDE345 schreef:
Net zoals je met iemand die blind of doof is rekening moet houden.

Dat is het omgekeerde van HSP....

Een HSPer heeft teveel aan zintuigen, dat is wat anders dan te weinig...
Je legt nu de lat bij een ander neer, "moet rekening houden".
Iemand welke bewust is van een hsper te zijn, mijdt dit soort situatie's.


Laatst aangepast door
MARITIME853
op zaterdag 24 november 2012, 18:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 19:30
 
ROELANDE345 schreef:
toch heeft die persoon gelijk je hebt niet hsp maar je bent hsp dat klopt

Dan is het op zijn minst:
Je BENT HSP

en je HEBT HS

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 20:10
 
Juist, je zintuigen zijn veel gevoeliger net zoals ik toen der tijd heb ervaren. Gelukkig hebben oude bekenden mij daarin begeleid. Je raakt er niet van af want het is geen demonische invloed maar puur iets wat in je zit. Maar de vraag is: door wat of wie word het als het ware geactiveerd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 11:43
 
Ik heb voor de gein 's een hsp-test gedaan.
Het valt me op dat veel vragen over angst, veiligheid en relatie-tot-anderen gaan. Vooral de angst komt veelvuldig voor in de vragenlijsten.

Zou dat betekenen, dat als je verlost wordt van je angst, de hsp-klachten ook verdwijnen?

(Moet denken aan 1 Joh 4:16 In de volmaakte liefde is geen angst...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 13:34
 
ROADY558 schreef:
Ik heb voor de gein 's een hsp-test gedaan.
Het valt me op dat veel vragen over angst, veiligheid en relatie-tot-anderen gaan. Vooral de angst komt veelvuldig voor in de vragenlijsten.

Zou dat betekenen, dat als je verlost wordt van je angst, de hsp-klachten ook verdwijnen?

(Moet denken aan 1 Joh 4:16 In de volmaakte liefde is geen angst...)

Nee HPS "klachten" verdwijnen niet, als je zulke enorm goede zintuigen hebt dan houd je die. Door ouderdom zullen ook de zintuigen van een HSPer minder scherp worden natuurlijk. Die angsten komen vaak door hoe er mee omgegaan is. Ik zie het bijv aan mijn kleindochter zij wilde dus echt niet in de tram na 1 keer daar in gezeten te hebben. Mijn zoon zag het aan voor bang zijn om niets. En wilde het forceren. Maar nadat ik er nog eens rustig met hem overgesproken heb. Accepteerd hij dat zij hooggevoelig is voor geluid. En niet bang om niets dat zij dus niet ff flink moet zijn maar leren hoe hier mee om te gaan. Ze gaat nu in de tram met een ipod en kan dan zich afsluiten met haar favoriete muziek'. en dat gaat prima en zo kweek je geen angst bij haar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 14:51
 
Maar toch sprak die HSP-test voornamelijk over angst/veiligheid.

Hoe kan dat als je zegt dat HSP niets met angst te maken heeft, doch slechts een overgevoeligheid van de zintuigen is?

Kan het zijn dat de zintuigen normaal zijn, maar dat de manier van registreren (in de hersenen dus) anders gaat dan bij niet hsp'ers?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 16:41
 
ROADY558 schreef:
Maar toch sprak die HSP-test voornamelijk over angst/veiligheid.

Hoe kan dat als je zegt dat HSP niets met angst te maken heeft, doch slechts een overgevoeligheid van de zintuigen is?

Kan het zijn dat de zintuigen normaal zijn, maar dat de manier van registreren (in de hersenen dus) anders gaat dan bij niet hsp'ers?

Nee het zijn niet alleen de zintuigen denk ik
een echte hsper
voelt zelfs subtiele singnalen in de omgeving
is zeer gevoelig voor pijn
kan niet tegen teveel drukte
kan niet goed tegen cafeinne
kan niet goed tegen fel licht harde geluiden ruwe stoffen sterke geuren
heeft enorm veel fantasie, zijn vaak artistiek
kan diep ontroerd raken door muziek of een kunstwerk
schrikt snel , voelt zich snel opgejaagd bij tijdsdruk
heeft erg veel last van als ie honger of dorst heeft
lijken als kind vaak verlegen (in werkelijkheid proberen ze zichzelf instinctief te beschermen tegen overprikkeling)
je kunt je misschien voorstellen dat je een baby of peuter bent die dit heeft en je ouders zijn zich er niet van bewust. Dan wordt je als snel gezien als huilebalk , moeilijk of verlegen. Omdat aan deze kinderen vaak dezelfde eisen worden gesteld als aan andere kinderen en ouders hun best doen om zo'n kind "flink"te maken kunnen ze nogal wat angsten ontwikkelen
mijn zoon is nu 18 als baby wist ik vanaf de 2e dag dat er iets met hem was. Je kon hem niet stil krijgen hij bleef huilen. Alleen in een draagdoek bij mij was hij stil dus daar heeft ie de 1e 2 jaar van zn leven ingezeten.
Nu heeft hij asperger en is HSPer dus das dubbelop (komt vaak voor)
Als ik had gedaan wat veel mensen in mijn omgeving me adviseerden nml flink optreden , straf geven enz als hij huilde want hij moest maar "gewoon"doen,was hij denk ik heel angstig geworden. Nu is hij een zeer artistieke jongen die soms wel wat hulp nodig heeft (vanwege zn asperger) maar absoluut niet byzonder angstig is gelukkig
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 17:17
 
MARITIME853 schreef:
Dat is het omgekeerde van HSP.... Een HSPer heeft teveel aan zintuigen, dat is wat anders dan te weinig... Je legt nu de lat bij een ander neer, "moet rekening houden". Iemand welke bewust is van een hsper te zijn, mijdt dit soort situatie's.


je kunt niet met iemand omgaan als kind of partner zonder rekening te houden met zijn of haar speciale dingen Martime. Als de HSPer degene is die altijd situaties moet mijden en zijn geliefden doen er niets aan om het voor hem /haar leefbaar te houden klopt er iets niet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 17:24
 
ROELANDE345 schreef:


je kunt niet met iemand omgaan als kind of partner zonder rekening te houden met zijn of haar speciale dingen Martime. Als de HSPer degene is die altijd situaties moet mijden en zijn geliefden doen er niets aan om het voor hem /haar leefbaar te houden klopt er iets niet

Idd. Zelfs als vrienden, anders ben je geen vriend. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 17:58
 
ROELANDE345 schreef:


je kunt niet met iemand omgaan als kind of partner zonder rekening te houden met zijn of haar speciale dingen Martime. Als de HSPer degene is die altijd situaties moet mijden en zijn geliefden doen er niets aan om het voor hem /haar leefbaar te houden klopt er iets niet

Dat is niet hetgeen dat ik zeg!!!
Bij een HSPer komen de "externe" signalen meer als dubbel zo hard aan.
Een gemiddelde persoon heeft drie voelsprieten, terwijl een HSPer er tien heeft.
Zij nemen meer signalen op dan een gemiddeld persoon.
Ik zit mij af te vragen of jou kinderen ook daadwerkelijk de indikatie van HSP hebben van een psygoloog??

voelt zelfs subtiele singnalen in de omgeving
is zeer gevoelig voor pijn
kan niet tegen teveel drukte
kan niet goed tegen cafeinne
kan niet goed tegen fel licht harde geluiden ruwe stoffen sterke geuren
heeft enorm veel fantasie, zijn vaak artistiek
kan diep ontroerd raken door muziek of een kunstwerk
schrikt snel , voelt zich snel opgejaagd bij tijdsdruk
heeft erg veel last van als ie honger of dorst heeft
lijken als kind vaak verlegen (in werkelijkheid proberen ze zichzelf instinctief te beschermen tegen overprikkeling)


Zelf heb ik een kind dat PDD-nosser is. Ook hij heeft last van de signalen in zijn omgeving door autisme. Je kunt je afvragen, is het HSP of autisme.
Als ouder kun je niet zo maar je eigen kind een stempel op leggen.
Laat dat zeker onderzoeken door expers welke ervoor geleerd en getraind zijn.
Jou waarnemingen passen ook bij autisme.


Laatst aangepast door
MARITIME853
op zondag 25 november 2012, 18:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 18:23
 
MARITIME853 schreef:
Je kunt je afvragen, is het HSP of autisme.
Als ouder kun je niet zo maar je eigen kind een stempel op leggen.
Laat dat zeker onderzoeken door expers welke ervoor geleerd en getraind zijn.


Doet dat ertoe dan, welk stickertje en of er uberhaupt stickertje op geplakt wordt? Feit blijft , met of zonder sticker, dat het kind last heeft van bepaalde prikkels of overprikkeld raakt. En daar zullen zowel de ouders als het kind zelf mee moeten leren omgaan.

Ik heb zelf een kind met Asperger ( onderzocht en wordt begeleid door experts dus geen eigen diagnose) maar als ik op internet ga kijken bij HSP zou ik hem zelf ook dat stickertje kunnen geven op sommige punten.
Maar die stickertjes heb ik niks aan. Na de diagnose had ik nog steeds hetzelfde kind als ervoor, er gelden voor hem nog steeds dezelfde regels als ervoor en ook dezelfde regels als voor de andere kinderen, het is enkel wat lastiger om ze aan te leren en soms moet je creatief op zoek hoe je bepaalde prikkels kan verminderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 26 november 2012, 00:05
 
ANNETTE792 schreef:
Doet dat ertoe dan, welk stickertje en of er uberhaupt stickertje op geplakt wordt? Feit blijft , met of zonder sticker, dat het kind last heeft van bepaalde prikkels of overprikkeld raakt. En daar zullen zowel de ouders als het kind zelf mee moeten leren omgaan. Ik heb zelf een kind met Asperger ( onderzocht en wordt begeleid door experts dus geen eigen diagnose) maar als ik op internet ga kijken bij HSP zou ik hem zelf ook dat stickertje kunnen geven op sommige punten. Maar die stickertjes heb ik niks aan. Na de diagnose had ik nog steeds hetzelfde kind als ervoor, er gelden voor hem nog steeds dezelfde regels als ervoor en ook dezelfde regels als voor de andere kinderen, het is enkel wat lastiger om ze aan te leren en soms moet je creatief op zoek hoe je bepaalde prikkels kan verminderen.


helemaal mee eens Annette.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 26 november 2012, 00:08
 
MARITIME853 schreef:
Dat is niet hetgeen dat ik zeg!!! Bij een HSPer komen de "externe" signalen meer als dubbel zo hard aan. Een gemiddelde persoon heeft drie voelsprieten, terwijl een HSPer er tien heeft. Zij nemen meer signalen op dan een gemiddeld persoon. Ik zit mij af te vragen of jou kinderen ook daadwerkelijk de indikatie van HSP hebben van een psygoloog?? voelt zelfs subtiele singnalen in de omgeving is zeer gevoelig voor pijn kan niet tegen teveel drukte kan niet goed tegen cafeinne kan niet goed tegen fel licht harde geluiden ruwe stoffen sterke geuren heeft enorm veel fantasie, zijn vaak artistiek kan diep ontroerd raken door muziek of een kunstwerk schrikt snel , voelt zich snel opgejaagd bij tijdsdruk heeft erg veel last van als ie honger of dorst heeft lijken als kind vaak verlegen (in werkelijkheid proberen ze zichzelf instinctief te beschermen tegen overprikkeling) Zelf heb ik een kind dat PDD-nosser is. Ook hij heeft last van de signalen in zijn omgeving door autisme. Je kunt je afvragen, is het HSP of autisme. Als ouder kun je niet zo maar je eigen kind een stempel op leggen. Laat dat zeker onderzoeken door expers welke ervoor geleerd en getraind zijn. Jou waarnemingen passen ook bij autisme.
mijn zoon heeft een officiele sticker van de psych voor zowel asperger en Hsp met gelukkig de nodige hulp voor hem en mij en de leraren op school. (asperger is autisme zoals je denk ik wel weet)


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op maandag 26 november 2012, 00:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LYDIA448





Berichten: 127

BerichtGeplaatst: maandag 26 november 2012, 20:15
 
HSP, kan ook een onderdeel zijn van hoogbegaafd (niet te verwarren met hoogintelligent!)
Mijn ervaring als HSP-er (en ik ben ervan overtuigd dat het iets aangeborens is) is dat je mountain high en riverdeep kan gaan.
En dat het soms heel moeilijk reguleren is.
Je moet ermee leren leven, een plek geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3