ChristianMatch
 


Forum

Hoog Sensitief
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LIAN703





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 augustus 2012, 14:35
 
Hoi!
Sinds een paar maanden ben ik er achter dat ik hoog sensitief ben. Ik heb er sindsdien veel over gelezen en probeer er nu zo goed en zo kwaad als het kan mee om te gaan. Dat lukt me gelukkig steeds beter.

Ik vroeg me af of er nog meer HSP-ers op CM zijn? Misschien kunnen we er eens over bomen, elkaar wat tips geven en de mooie kanten er van belichten?

Groeten,
Lian Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 augustus 2012, 20:33
 
LIAN703 schreef:
Hoi!
Sinds een paar maanden ben ik er achter dat ik hoog sensitief ben. Ik heb er sindsdien veel over gelezen en probeer er nu zo goed en zo kwaad als het kan mee om te gaan. Dat lukt me gelukkig steeds beter.

Ik vroeg me af of er nog meer HSP-ers op CM zijn? Misschien kunnen we er eens over bomen, elkaar wat tips geven en de mooie kanten er van belichten?

Groeten,
Lian Lachende smiley

Heb die diagnose ook eens gehad. ja, ben bij meerder psychiaters geweest die dat niet van elkaar wisten ze hadden toen ook nog geen pc's enzo.
Ik heb zoveel verschilldende diagnose's gehad....

Dan kom je uit bij Het kernprobleem van de psychiatrie

Ik bedoel, ze weten het zelf niet, ze proberen bepaalde dingen in te kaderen, aan de hand van eigenschappen.

Ik zou zeggen, als je hoog sensitief bent, ja, gewoon vaak je rust opzoeken. En goed je grenzen aangeven.

Ja, en verder, hoe zou iemand hoog sensitief worden, door overgeprikkeld te zijn in het verleden, datie nu nog maar weinig kan hebben?
Dit lijkt mij vrij logisch.

Ik wil vaak de rust opzoeken van een goede film, waarin ik dan helemaal in opga, of goede boeken lezen, of natuur, buiten.

Ja, doe ik dat niet, en teveel prikkles die ik niet kan controleren, ja, dan kan mijn migraine, vaak lichtelijk op de achtergond, doorbreken.

Ik moet dingen kunnen controleren, als ik ergens ben, moet ik het gevoel hebben dat ik meteen wegkan. dus een cm-uitje waar ik meerij, is voor mij niet oke.
Wel als ik zelf een auto zal hebben, ja, dan heb ik het gevoel dat ik wegkan wanneer ik wil, als het voor mij, te druk wordt ofzo.

Ook bij mensen, ik moet meteen wegkunnen, of kunnen zeggen dat hij zij nu weg moet. Of iig even 2 uur kunnen slapen ofzo. ja, klinkt oudbollig een middagdutje, maar voor mij is dat noodzaak.
En ja, dat kan alleen als mensen het begrijpen.

Laterz!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 7 augustus 2012, 20:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 augustus 2012, 21:41
 
[quote=SHANITA130]Heb

Ja, en verder, hoe zou iemand hoog sensitief worden, door overgeprikkeld te zijn in het verleden, datie nu nog maar weinig kan hebben?
Dit lijkt mij vrij logisch.

Hoog sensitief daar wordt je vaak mee geboren. Mijn zoon van bijna 18 is niet alleen autistisch maar ook hoog gevoelig. Dat was ie al bij zn geboorte. Ook mn kleindochter van 3 is duidelijk hooggevoelig. zij heeft in elk geval in haar leventje nog niets naars meegemaakt, het is gewoon aangeboren!
Het lijkt mij af en toe wel heel lastig als je dat hebt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BART347





Berichten: 280

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 02:53
 
SHANITA130 schreef:
Heb die diagnose ook eens gehad. ja, ben bij meerder psychiaters geweest die dat niet van elkaar wisten ze hadden toen ook nog geen pc's enzo.
Ik heb zoveel verschilldende diagnose's gehad....

Dan kom je uit bij Het kernprobleem van de psychiatrie

Ik bedoel, ze weten het zelf niet, ze proberen bepaalde dingen in te kaderen, aan de hand van eigenschappen.

Ik zou zeggen, als je hoog sensitief bent, ja, gewoon vaak je rust opzoeken. En goed je grenzen aangeven.

Ja, en verder, hoe zou iemand hoog sensitief worden, door overgeprikkeld te zijn in het verleden, datie nu nog maar weinig kan hebben?
Dit lijkt mij vrij logisch.

Ik wil vaak de rust opzoeken van een goede film, waarin ik dan helemaal in opga, of goede boeken lezen, of natuur, buiten.

Ja, doe ik dat niet, en teveel prikkles die ik niet kan controleren, ja, dan kan mijn migraine, vaak lichtelijk op de achtergond, doorbreken.

Ik moet dingen kunnen controleren, als ik ergens ben, moet ik het gevoel hebben dat ik meteen wegkan. dus een cm-uitje waar ik meerij, is voor mij niet oke.
Wel als ik zelf een auto zal hebben, ja, dan heb ik het gevoel dat ik wegkan wanneer ik wil, als het voor mij, te druk wordt ofzo.

Ook bij mensen, ik moet meteen wegkunnen, of kunnen zeggen dat hij zij nu weg moet. Of iig even 2 uur kunnen slapen ofzo. ja, klinkt oudbollig een middagdutje, maar voor mij is dat noodzaak.
En ja, dat kan alleen als mensen het begrijpen.

Laterz!

ik heb deze link ook gelezen. een aantal kenmerken herken ik ook in mezelf. dat ik het voor mij als een probleem zie? sommige dingen als een planning omgooien waar ik voor mezelf op bedacht was, daar wordt ik vaak niet heel blij van en spreek liever dingen vooraf duidelijk af. hoewel ook dit nog niet echt een probleem hoeft te zijn voor mij. soms hebben eerder anderen er een probleem mee dan ik. zo weet ik dat ik bv niet te veel in detail moet treden. hoewel ik het soms ook wel meer dan eens bewust wél doe, zoals om communicatieve redenen (waar deze verduidelijking weer een voorbeeld van is....).


Laatst aangepast door
BART347
op woensdag 8 augustus 2012, 02:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 03:20
 
Roelande: Hoog sensitief daar wordt je vaak mee geboren. Mijn zoon van bijna 18 is niet alleen autistisch maar ook hoog gevoelig. Dat was ie al bij zn geboorte. Ook mn kleindochter van 3 is duidelijk hooggevoelig. zij heeft in elk geval in haar leventje nog niets naars meegemaakt, het is gewoon aangeboren!


Oke!

Het lijkt mij af en toe wel heel lastig als je dat hebt.

Je moet altijd denken om de Rust.

Hoe word ik niet standaard ‘leeggezogen’ door mijn omgeving? Hoe houd ik me staande in de dagelijkse hectiek? Hoe leer ik om ‘bij mezelf te blijven’ gedurende de dag? Kan ik ervoor zorgen dat mijn gedachten reduceren? Hoe verblijf ik in het hier-en-nu?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 10:23
 
Weet niet og je ze kent maar Elaine Aron heeft een paar zeer bruikbare boeken er over geschreven. Het is geen christen dus af en toe moet je misschien zelf wat filteren. Maar ik vond ze zeer nuttig en mijn zoon heb ik ze nu gegeven hem helpt het ook om meer handvatten te krijgen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAPIE897





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 11:13
 
Heee Lian, dit wilde ik nog ff zeggen:
het is mooi dat je weet wat je "mankeert".
Dat geeft een zekere rust.
Eindelijk kan je de vinger op de zere plek leggen en een hele hoop in verband zien.
Eindelijk kan je jezelf begrijpen waarom het gaat zoals het telkens/vaak gaat.

Weet niet hoe het bij jouw zit, maar ik begon mezelf behoorlijk te haten omdat ik me vaak terug moest trekken van bv feestjes of uitgaan.
Ja, ook zelfhaat omdat ik mijn werk niet meer kon behouden, de zwakkeling!
Waarom kon ik niet zo zijn als andere jongens/mannen?
Zelfhaat is niet zo gezond en zorgt dat je verder het afvoerputje indraait.

Ook ik kwam laat tot besef wat ik makeerde. De psychiatrie (h)erkent HSP niet. Je wordt daar behandeld voor de gevolgen wat HSP je kan geven in een te laat stadium, zoals bv. depressie en angst.

Heerlijk is dat als het kwartje valt dat je HSP hebt. (het is niet heerlijk dat je HSP hebt!). Eindelijk herkenning! Eindelijk de oorzaak van vele problemen.

Maar ja, die vreugde is ook weer gauw voorbij, want het zorgt er niet voor dat je HSP verdwijnt. De mensen om je heen zien je nog steeds als anders.
Maar door begrip voor mezelf kon ik de zelfhaat los beginnen te laten. Ik leerde te accepteren van iets wat me zo tegenwerkte.

Maar het blijft een feit helaas, zijn zoals ik graag was word ik niet.
Ik dank deze maatschappij, die ook keihard is waardoor ik niet mee kon komen, me ook een vangnet geeft in de vorm van wao.
In de vrije natuur zou ik als "zwakkeling" niet overleven.

Ja, ik kan HSP niet als zegen ervaren! Ik heb ermee leren leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 12:01
 
ROELANDE345 schreef:
Weet niet og je ze kent maar Elaine Aron heeft een paar zeer bruikbare boeken er over geschreven. Het is geen christen dus af en toe moet je misschien zelf wat filteren. Maar ik vond ze zeer nuttig en mijn zoon heb ik ze nu gegeven hem helpt het ook om meer handvatten te krijgen

Dank!

Ik heb even 2 stukjes gekopieerd uit vragen die Elaine Aron beantwoord.


2 EA: Deze vraag impliceert problemen met communicatie en het belangrijkste met HSP-ers is dat je vriendelijk/rustig met hun communiceert. HSP-ers kunnen niet helder denken als ze gespannen/geprikkeld zijn en natuurlijk wil je dat ze helder denken. Hou het volume laag in alle zinnen en praat rustig, wees oprecht/eerlijk en zend geen verschillende signalen uit, gebruik hints of indirecte aanduidingen in plaats van communicatie dat klinkt als commanderen of dreigen. “Ik denk dat dit project nog iets meer moet hebben, wat denk jij?” Niet. “Dit project gaat mislukken als je niet snel wat doet.”

Vergeet het maar om een lijst met argumenten aan te dragen als een HSP-er gespannen is door een onderliggende toon waaruit blijkt dat er iets aan de hand is. Vermijd helemaal overprikkeling dat begint met, “We hebben hier een serieus probleem.” Of “Je baan staat op het spel.” Of “Wil je eerst het goede of eerst het slechte nieuws?” Als ze een fout hebben gemaakt en ze weten het hoef je niks meer te zeggen, behalve misschien iets om hun schuldgevoel te verminderen. Als je ze over een fout moet vertellen, zorg dan dat ze de fout niet op hun hele persoon betrekken (“Ik ben niks waard, ik doe nooit wat goed.”) door zeven dingen te vertellen die je goed vind aan hun en aan hun werk! Dit werkt prachtig bij iedereen, je vermijd zo verdedigende reacties, maar is nog belangrijker bij HSP-ers. Met iedereen, als je gedrag wilt veranderen, kan je vertellen wat je het best/mooist vind en dat je daar meer van wilt. Gebruik hardere/directere woorden alleen als je denkt dat je hun aandacht nog niet hebt. Je leert alleen als je een optimaal niveau van prikkeling hebt, niet te gestresst en niet te verveeld. Voor HSP-ers is dat optimale niveau makkelijk te verpesten met woorden.

Ja, dit herken ik bij iemand anders. Vriendelijk en rustig communiceren, hou het volume laag in alle zinnen en praat rustig. wees oprecht en eerlijk en zend geen verschillende signalen uit.
Gebruik hardere/directere woorden alleen als je denkt dat je hun aandacht nog niet hebt. Je leert alleen als je een optimaal niveau van prikkeling hebt, niet te gestresst en niet te verveeld. Voor HSP-ers is dat optimale niveau makkelijk te verpesten met woorden. Gebruik hardere/directere woorden alleen als je denkt dat je hun aandacht nog niet hebt.

Als ik deze dingen dan niet doe, ja, dan gaan dingen mis. als ik bijvoorbeeld iets probeer uit te leggen, hoe je meerdere mappen in een map doet, in een vrij gecompliceerd uitziend schermpje, ja, dan kan ik dat alleen doen als ik het zelf helemaal 100% snap, bijvoorbeeld bij veelvuldig scannen voor een site.


10 EA: Waarschijnlijk kun je en zou je ook niet helemaal moeten stoppen met je aanpassen. Probeer het beide te doen. Speel een rol voor de buitenwereld of heb een sociaal masker of façade dat je kunt gebruiken als camouflage, scherm of bescherming. En wees hierachter jezelf. Als deze twee botsen, probeer dan je authentieke zelf te zijn, maar vriendelijk en voorzichtig. Kies je gevechten. Overdenk wat anderen tevreden zou stellen en wat niet. Als je hen niet tevreden kunt stellen, ongeacht wat je doet, doe dan ook geen moeite en stel voor jezelf vast wat hiervan voor jezelf de consequenties zijn. Als je ze makkelijk een plezier kunt doen, is het misschien net zo makkelijk dat te doen.

Ja, en 'kies je gevechten', wat is de moeite om je Druk te maken en wat niet? Deze heb ik vaker gehoord. en vind ik heel wijs.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 17:22
 
LIAN703 schreef:
Hoi!
Sinds een paar maanden ben ik er achter dat ik hoog sensitief ben. Ik heb er sindsdien veel over gelezen en probeer er nu zo goed en zo kwaad als het kan mee om te gaan. Dat lukt me gelukkig steeds beter.

Ik vroeg me af of er nog meer HSP-ers op CM zijn? Misschien kunnen we er eens over bomen, elkaar wat tips geven en de mooie kanten er van belichten?

Groeten,
Lian Lachende smiley

Hai Lian,

Ik zat zo even te denken tijdens dingen doen, en toen kwam ik op het volgende.

Er zijn nog onbekende volken, die nog gewoon in de natuur leven, jagen, in bomen en zelfgemaakte hutjes wonen.
Die volken zijn bij toeval ontdekt, door onderzoekers die over die gebieden vlogen met helikopters.

Nou zag ik een keer een interview, nog niet zó lang geleden met zo'n man die die volken had gezien, hij had ook foto's genomen uit de helikopter.

Het betrof volken die in natuur regenwouden gebieden wonen, in de jungle zeg maar. En nog nooit met de 'buitenwereld' in contact waren gekomen. Héél diep in de nog resterende regenwouden.

Nou, en die man was erg ongerust, hij ze ook dat we die mensen beter zo lang mogelijk daar kunnen laten wonen en met rust kunnen laten.
En hij sprak ook zijn bezorgdheid uit, als de mensen die die regenwouden kappen, in de buurt van die volken komen, want dan worden er geen spiegeltjes en kraaltjes meer gebruikt om voorzichtig contact te leggen, dan worden er meteen mitrailleurs en geweren gebruikt...Want het gaat die 'boskappers' om geld, en ze laten zich dan niet tegen houden door wat vreemde volken, die nog nooit in contact zijn geweest met de 'buitenwereld'.

Ja, en deze wereld is gewoon zo hebzuchtig op geld en macht bellust geworden, al veel harder dan zelfs 20-30 jaar geleden.

Dus ja, wat ga je krijgen dat dringt overal doorheen deze hardheid, op scholen, op het werk is veel agressie, zeker bij werk wat commercieel is, dat zet zich weer verder door naar de kinderen van de ouders die daar werken en zo verspreid de hardheid zich door de hele wereld.

Want die ouders kunnen daar ook weer gefrustreerd door raken en een brun-out krijgen.

En ja, de schepping kijkt reikhalzend uit naar de verlossing van deze wereld.

Met andere woorden, ik denk dat het stress-leven, hier in het westen zijn tol gaat eisen, mensen kunnen minder hebben, worden 'gevoeliger'.

Ja, en dan kan je jezelf helpen door middel van Rust te zoeken.

Want je kan alleen jezelf helpen, eventueel met behulp van anderen.

Maar je doet het uiteindelijk zelf, andere kunnen je handvaten aanreiken.

Kijk, en dan zeggen sommigen van ja, laat dát maar over aan de mensen die ervoor gestudeerd hebben, de psychiaters.
Nou, een psychiater weet veel van hoe medicijnen op hersenen werken, en ze kunnen wat handvaten aanreiken. en dan nog moet je wat kennis hebben om die hints op te pikken.

Uiteindelijk doe je het helemaal zelf, kan met behulp van anderen.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 8 augustus 2012, 17:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIAN703





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: woensdag 8 augustus 2012, 22:50
 
Hey allemaal.

Laat ik ook ff reageren Knipoog smiley

Tsja, HSP... voor mij is het een mega opluchting geweest (en nog steeds!) om er achter te komen dat ik HSP-er ben. Er werden me zoveel dingen duidelijk over mezelf. Ik zag het niet als een label dat ik kreeg, maar had juist het gevoel dat er allerlei dingen van me afvielen. Ik kon juist de negativiteit naar mezelf los laten en ik ben nu veel milder en positiever naar mezelf toe.

Ik heb er veel over gelezen en dat heeft me enorm geholpen om het beter te snappen en er beter mee om te gaan.
Ik heb nu 2 leefregels:
1 blijf binnen de kaders van HSP (zodat ik me ok voel)
2 als ik over mn grenzen ben gegaan, zo snel mogelijk weer tot rust komen

Ik vind het vreselijk om echt overprikkeld te raken. De uitdaging voor mij is het om mn grenzen te kennen en goed aan te geven. Dat vraagt wat lef, maar tot nu toe ervaar ik redelijk veel sympathie vd mensen om me heen. En zo niet, dan is dat jammer voor hen Knipoog smiley.
Er zijn momenten dat ik HSP vreselijk vind, maar ik zie er ook hele goede dingen in terug en wil er voor kiezen om het als iets goeds te zien.
Iedereen is anders op z'n eigen manier, en dit ben ik. Dat is ok!

Ik kan me wel voorstellen dat het voor mannen lastiger is om HSP-er te zijn, omdat de maatschappij wellicht minder gevoeligheid van hen verwacht (eist) dan van vrouwen, en het dus nog lastiger is om jezelf te zijn.

Ik heb de droom om ooit nog een christelijk HSP boek te schrijven, maar dat zal nog wel even duren denk ik Lachende smiley.

Ondanks alle lastige dingen wil ik het wel als een gave van God zien en brengt het me juist ook dichter naar God toe, omdat ik Hem er keihard in nodig heb. Dat vind ik waardevol.

God bless!
Lian
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 9 augustus 2012, 00:07
 
[quote=LIAN703]Hey allemaal.

Laat ik ook ff reageren Knipoog smiley

Tsja, HSP... voor mij is het een mega opluchting geweest (en nog steeds!) om er achter te komen dat ik HSP-er ben. Er werden me zoveel dingen duidelijk over mezelf. Ik zag het niet als een label dat ik kreeg, maar had juist het gevoel dat er allerlei dingen van me afvielen. Ik kon juist de negativiteit naar mezelf los laten en ik ben nu veel milder en positiever naar mezelf toe.

Ja, dat opluchting gevoel ken ik, dat had ik 20 jaar terug toen ik erachter kwam dat ik DIS had....eindelijk snapte ik dingen, kon ik dingen plaatsen...!!!Een DIS-ser heeft weer veel overeenkomsten met een HPS-er, een DIS-er is sowieso hoog gevoelig...;)Ik heb er veel over gelezen en dat heeft me enorm geholpen om het beter te snappen en er beter mee om te gaan.
Ik heb nu 2 leefregels:
1 blijf binnen de kaders van HSP (zodat ik me ok voel)
2 als ik over mn grenzen ben gegaan, zo snel mogelijk weer tot rust komen
Ja, binnen kaders blijven waar je je Rust kan blijven behouden, overgeprikkeld raken is erg naar en vervelend. Ja, logisch ook, je raakt in een hevige stress.
En ja, mocht je toch een keer over grenzen gaan, of per ongeluk door iets wat niet te voorzien was oid overgeprikkeld raken, ja, dan zo snel mogelijk weer terugkeren naar de Rust, dan kan het zelfs even nodig zijn om uit de situatie weg te lopen voor enkele minuten ofzo.
Ik vind het vreselijk om echt overprikkeld te raken. De uitdaging voor mij is het om mn grenzen te kennen en goed aan te geven. Dat vraagt wat lef, maar tot nu toe ervaar ik redelijk veel sympathie vd mensen om me heen.
Ja, je grenzen weten van wat je wel en niet aankan, en idd goed aangeven. Duidelijk, zodat de mensen met wie je te maken hebt, er rekening mee kunnen houden. Ik ervaar ook begrip en invoeling. En zo niet, dan is dat jammer voor hen Knipoog smiley.
Ja, dan is dat errug jammer, graag of niet hoor Knipoog smileyEr zijn momenten dat ik HSP vreselijk vind, maar ik zie er ook hele goede dingen in terug en wil er voor kiezen om het als iets goeds te zien.
Iedereen is anders op z'n eigen manier, en dit ben ik. Dat is ok!
Ja, je kan wel overgevoelig zijn, maar ja, je bent ook jezelf en nog veel meer dan dat hoor Knipoog smileyIk kan me wel voorstellen dat het voor mannen lastiger is om HSP-er te zijn, omdat de maatschappij wellicht minder gevoeligheid van hen verwacht (eist) dan van vrouwen, en het dus nog lastiger is om jezelf te zijn.
Ja, voor mannen zijn veel dingen lastiger, mannen komen ook niet zomaar ff naar buiten met dat ze zijn misbruikt bijvoorbeeld, sommige mannen daar was ik echt de 1ste persoon aan wie ze dát vertelde...ja, vertrouwen, als ik er steeds zo open over ben, van kan dit niet daar en daardoor, ja, dan zegt zo'n man eerder dingen..Ik heb de droom om ooit nog een christelijk HSP boek te schrijven, maar dat zal nog wel even duren denk ik Lachende smiley.

Ondanks alle lastige dingen wil ik het wel als een gave van God zien en brengt het me juist ook dichter naar God toe, omdat ik Hem er keihard in nodig heb. Dat vind ik waardevol.

Ik vind het grote voordeel dat ik heb leren alleen te zijn, want als ik samenwoon zou ik gestoord worden. En dat is gewoon erg leuk alleen zijn, op Zijn tijd. Maakt je ook niet afhankelijk, als je jezelf uren alleen kan vermaken, vind ik.
God bless!
Lian


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 9 augustus 2012, 00:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAGDALENA939





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 14:51
 
Hoi Lian,

ikzelf ben ook hsp, en ik vind het vooral een verrijking in mijn leven! Mijn tienerzonen zijn het ook, dus we begrijpen mekaar hier!
Ik vind er zoveel positieve kanten aan: het veel intenser genieten bijvoorbeeld van soms hele kleine dingen, dat zou ik voor geen goud willen missen.
En ja, je moet je grenzen ferm bewaken want ga je erover, kan je met behoorlijke gevolgen komen te zitten die ook fysiek kunnen uitwerken. Dus goed je grenzen kennen is ook heel belangrijk.
Ik zie er vooral de postieve kant van!
Magdalena
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 03:26
 
MAGDALENA939 schreef:
Hoi Lian,

ikzelf ben ook hsp, en ik vind het vooral een verrijking in mijn leven! Mijn tienerzonen zijn het ook, dus we begrijpen mekaar hier!
Ik vind er zoveel positieve kanten aan: het veel intenser genieten bijvoorbeeld van soms hele kleine dingen, dat zou ik voor geen goud willen missen.
En ja, je moet je grenzen ferm bewaken want ga je erover, kan je met behoorlijke gevolgen komen te zitten die ook fysiek kunnen uitwerken. Dus goed je grenzen kennen is ook heel belangrijk.
Ik zie er vooral de postieve kant van!
Magdalena

Ja, idd je grenzen ferm bewaken!!!! goed gezegd!!!En blijven doen!!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETER535





Berichten: 12

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 00:04
 
Hey hey

Ik ben ook een HSP-er. Er wordt hier vrij negatief over gesproken, maar ik vindt dat er zeker ook positieve kanten aan zitten. Het belangrijkste is naar mijn mening het erkennen van hoe je in elkaar zit (je zit als HSP-er nou eenmaal anders in elkaar) en ermee om leren gaan.

Nu wordt er hier gesproken over onder andere "HSP hebben", maar dat wil ik even rechtzetten. Je BENT een HSP-er. HSP is nog altijd een set (karakter)eigenschappen en geen ziekte of afwijking.

Zelf heb ik veel aan het "Forum voor hooggevoelige jongeren", http://jongeren.hooggevoelig.nl . Hier heb ik veel herkenning gevonden en veel leden staan klaar om je te helpen.

P.S. Voor de "ouderen" hier is er ook een forum van hooggevoelig.nl: http://www.hooggevoelig.nl/vbulletin/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 00:16
 
PETER535 schreef:
Hey hey

Ik ben ook een HSP-er. Er wordt hier vrij negatief over gesproken, maar ik vindt dat er zeker ook positieve kanten aan zitten. Het belangrijkste is naar mijn mening het erkennen van hoe je in elkaar zit (je zit als HSP-er nou eenmaal anders in elkaar) en ermee om leren gaan.

Nu wordt er hier gesproken over onder andere "HSP hebben", maar dat wil ik even rechtzetten. Je BENT een HSP-er. HSP is nog altijd een set (karakter)eigenschappen en geen ziekte of afwijking.

Zelf heb ik veel aan het "Forum voor hooggevoelige jongeren", http://jongeren.hooggevoelig.nl . Hier heb ik veel herkenning gevonden en veel leden staan klaar om je te helpen.

P.S. Voor de "ouderen" hier is er ook een forum van hooggevoelig.nl: http://www.hooggevoelig.nl/vbulletin/

Ik heb een vraag. wat bedoel je met hooggevoelig?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 01:16
 
Gevoelig, maar dan hoog.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 01:52
 
PETER535 schreef:
Hey hey

Ik ben ook een HSP-er. Er wordt hier vrij negatief over gesproken, maar ik vindt dat er zeker ook positieve kanten aan zitten. Het belangrijkste is naar mijn mening het erkennen van hoe je in elkaar zit (je zit als HSP-er nou eenmaal anders in elkaar) en ermee om leren gaan.

Nu wordt er hier gesproken over onder andere "HSP hebben", maar dat wil ik even rechtzetten. Je BENT een HSP-er. HSP is nog altijd een set (karakter)eigenschappen en geen ziekte of afwijking.

Zelf heb ik veel aan het "Forum voor hooggevoelige jongeren", http://jongeren.hooggevoelig.nl . Hier heb ik veel herkenning gevonden en veel leden staan klaar om je te helpen.

P.S. Voor de "ouderen" hier is er ook een forum van hooggevoelig.nl: http://www.hooggevoelig.nl/vbulletin/

misschien spreken ze er negatief over omdat ze het niet begrijpen of niet weten wat het is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 09:27
 
SVEN797 schreef:
Ik heb een vraag. wat bedoel je met hooggevoelig?

iemand die hsp is (high sensetive person) diens zintuigen werken veel sterker. Ze horen alles, ik ken er een die zegt dat ie het gras hoort groeien, ze ruiken alles, dus al die luchtjes die mensen op hebben en die die je zo tegen komt, zien veel scherper en meer enz. Ze doen de hele tijd zoveel indrukken op daardoor en je afsluiten er voor is moeilijker als je zoveel indrukken te verwerken krijgt. Daarom moeten ze hun grenzen sterk bewaken en meer rust nemen dan anderen. Er zijn ook gradaties in hoor de ene is gevoeliger dan de ander
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 17:55
 
ROELANDE345 schreef:
iemand die hsp is (high sensetive person) diens zintuigen werken veel sterker. Ze horen alles, ik ken er een die zegt dat ie het gras hoort groeien, ze ruiken alles, dus al die luchtjes die mensen op hebben en die die je zo tegen komt, zien veel scherper en meer enz. Ze doen de hele tijd zoveel indrukken op daardoor en je afsluiten er voor is moeilijker als je zoveel indrukken te verwerken krijgt. Daarom moeten ze hun grenzen sterk bewaken en meer rust nemen dan anderen. Er zijn ook gradaties in hoor de ene is gevoeliger dan de ander

Inderdaad zeer bekende eigenschappen, en voordat je eigelijk weet dat je HSP hebt kan dat best irritant zijn. Ik kan bepaalde geluiden letterlijk niet verdragen en dan kreeg je vroeger wel vaak te horen dat je je aanstelt en maar moest doen dat je't niet hoorde...
Gelukkig heb je er ook de possitieve kanten van. Ikzelf ben kunstenaar en blijkbaar hebben vele muzikanten of kunstenaars HSP. Het scherp staan van je zintuigen maakt het dan juist makkelijk om bepaalde waarnemingen beter op te nemen (is mijn ervaring toch)
je kan zelfs banen hebben waar dat heel handig bij is.
ga aub het geluid in de dienst bedienen, want weinigen zijn het gegeven dat behoorlijk te kunnen Knipoog smiley en erger je je rot aan al die fluittonen en geshirp dat anderen niet horen Gefrustreerde smiley

tip voor een boek hierover (christelijk)
Hooggevoelige mensen / leven tussen gave en kwetsbaarheid
door Dr. Samuel Pfeifer
ISBN 90-5829-382-3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:32
 
ROELANDE345 schreef:
iemand die hsp is (high sensetive person) diens zintuigen werken veel sterker. Ze horen alles, ik ken er een die zegt dat ie het gras hoort groeien, ze ruiken alles, dus al die luchtjes die mensen op hebben en die die je zo tegen komt, zien veel scherper en meer enz. Ze doen de hele tijd zoveel indrukken op daardoor en je afsluiten er voor is moeilijker als je zoveel indrukken te verwerken krijgt. Daarom moeten ze hun grenzen sterk bewaken en meer rust nemen dan anderen. Er zijn ook gradaties in hoor de ene is gevoeliger dan de ander
kan dat ook geestelijk zijn of beide?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 augustus 2012, 22:36
 
[quote=SHANITA130] heb je HSP de hele dag door of zijn het momenten. kan jejezef daar ook voor afsluiten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 02:07
 
ROELANDE345 schreef:
iemand die hsp is (high sensetive person) diens zintuigen werken veel sterker. Ze horen alles, ik ken er een die zegt dat ie het gras hoort groeien, ze ruiken alles, dus al die luchtjes die mensen op hebben en die die je zo tegen komt, zien veel scherper en meer enz. Ze doen de hele tijd zoveel indrukken op daardoor en je afsluiten er voor is moeilijker als je zoveel indrukken te verwerken krijgt. Daarom moeten ze hun grenzen sterk bewaken en meer rust nemen dan anderen. Er zijn ook gradaties in hoor de ene is gevoeliger dan de ander

Ja, als je het gras hoort groeien dat ben je héél hoog sensitief Knipoog smiley , hoger kan dan niet denk ik. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 02:09
 
[quote=SVEN797]

Klik hier!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BART347





Berichten: 280

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 02:19
 
SHANITA130 schreef:
Ja, als je het gras hoort groeien dat ben je héél hoog sensitief Knipoog smiley , hoger kan dan niet denk ik. Knipoog smiley


dan zag ik laatst hoe een lieveheersbeest in timboektoe in de bosjes ging plassen...

(mss wat minder youtube kijken....) Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 20:26
 
SVEN797 schreef:
kan dat ook geestelijk zijn of beide?

Hsp zijn is een lichamelijk iets je zintuigen werken veel en veel beter. Dat kun je ook in het geestelijke gebruiken natuurlijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 20:54
 
Sven: heb je HSP de hele dag door of zijn het momenten. kan jejezef daar ook voor afsluiten.

Tuurlijk, goed boek lezen, goed(rustig wel) gesprek voeren nu en dan, dus niet gehele dag aan de foon hangen....

Goede en mooie film zien, spannend kan ook, als het maar goed in mekaar zit, klassiekers bv.

Goed slapen.

Geen stresvolle contacten, en anders grenzen stellen, meteen..

Maw alles wat Rust geeft, natuur ook, buiten met mooie weer...

Opgeruimt huis, overzicht...

Etc.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 21:36
 
ROELANDE345 schreef:
Hsp zijn is een lichamelijk iets je zintuigen werken veel en veel beter. Dat kun je ook in het geestelijke gebruiken natuurlijk
oke duidelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 22:16
 
SVEN797 schreef:
oke duidelijk.
de zin Gij zult niet oordelen ervaar ik nu anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEANNETTE963





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 23:11
 
Interessant onderwerp... Ik heb onlangs het boek -Stil- gelezen van Suzan Cain. Superboek, wat voor mij een enorme opsteker was...het gaat over introvert zijn in een wereld die niet ophoud met kletsen. Ik vind het een fijner boek dan die van Aron, temeer omdat het de introverte (in alle varianten) mens naast de extraverte plaatst.
En het verlangen naar stil, rust, je her-opladen niet als een 'afwijking' ziet of iets wat vervelend zou zijn (...lastig als je dat hebt, zeg...) het is geen ziekte, het is ontdekken zoals de Schepper je bedacht heeft. En de een laadt op door veel prikkels en veel mensen en dingen doen, de ander doet dat liever alleen en in stilte. Omdat de laatste groep ongeveer een derde van de bevolking is, dus de minderheid, wordt dat soms als lastig gezien. Met beide varianten van gebak is niks mis, we mogen van elkaar aanvaarden dat we uniek zijn. En vooral elkaar de ruimte geven om onszelf te zijn.
God schiep de extravert...en zie het was zeer goed. God schiep de introvert...en zie het was zeer goed.


Laatst aangepast door
JEANNETTE963
op woensdag 15 augustus 2012, 23:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOB303





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: woensdag 22 augustus 2012, 17:44
 
hoi allemaal, ik ben hier nieuw en kom ff om et hoekje kijken.

fijn dat je hier je ei kwijtkan over hooggevoeligheid.
sinds kort weet ik dat ik t ook ben, maar eigenlijk veel te laat.
ik voelde en voel me nog steeds zo enorm onbegrepen. ze noemen me altijd
hans anders. ben ik anders? wel erg eigenzinnig en heb overal mn eigen ideeen over, omdat ik overal eerst goed over nadenk en overdenk handel ik vaak heel anders dan veel anderen.
alle vormen van geweld haat ik. ik kan niet boos worden en als ik het ben dan sloopt het me, (kweet niet of je t snapt).
grappig dat jullie ook over en weer schreven dat je zintuigen zoals reuk en geluid zo scherp afgesteld zijn. erg herkenbaar.
ik denk dat je ermee wordt geboren, maar het kan wel beinvloed worden door je leefomgeving.
dit geloof ik vast: hooggevoelig zijn is in de meeste gevallen een voordeel voor de mensen om je heen. maar voor jezelf is het erg lastig. tenminste voor mij.

ff wat vragen hoe denken jullie hier over?

hoort t ook bij hooggevoeligheid:
1. dat je het liefst maar alleen bent?
2. k ben nogal precies en streef altijd naar de 10?
3. dat je vaak een soort schuldgevoel hebt terwijl dat misschien helemaal niet nodig is?
---------------
4. ong. 20% van de mensen is hoogsensitief. maar dit zie ik echt niet terug in mijn omgeving. hoe kan dat. verstopt iedereen zich achter een masker?

5. ik probeer ook weleens een beetje stoer te doen om niet zo op te vallen, maar ik walg er eigelijk van. hoe meer je gewoon jezelf mag zijn hoe gelukkiger je je voelt. zachtaardig, vriendelijk, creatief enz. herkennen jullie dat?

6. hoe houd je je overeind in een werkkring met grotendeels keiharde ruwe kerels. kvoel me er bepaald geen vent tussen. kvind t een hele opgave.

als je nog tips hebt hoor ik ze graag.
groetjes job303
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3