ChristianMatch
 


Forum

Seksueel misbruik in christelijke gezinnen...
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 07:42
 
EO, De vijfde dag, Reportage seksueel misbruik in christelijke gezinnen, klik hier

Andries Knevel: ook evangelische en soortgelijke groepen....

Hulpverleners in de zogenoemde biblelbelt zeggen opmerkelijke en alarmerende signalen te ontvangen over seksueel misbruik.
Onderzoekers die het huiselijk geweld in christelijke gezinnen in beeld proberen te brengen stuiten in hun onderzoek onverwachts op meldingen over seksueel misbruik.

De onderzoekers spreken van een afdekcultuur. Het misbruik wordt vaak verzwegen.

Twee slachtoffers die de moed hebben dat zwijgen te doorbreken.

Wat ik opmerkelijk vind is dat het in 'christelijke gezinnen' gebeurd.
Héél opmerkelijk...

Er zijn mensen die het ermee eens zijn, om het niet naar buiten te brengen, dat zou niet goed zijn voor het getuigenis, dan denk ik wélk getuigenis?
Van deze ernstige misdaden daar hebben zelfs de ongelovigen een afkeer van....


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 15 augustus 2012, 09:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 07:53
 
Shanita130 schrijft:

Wat ik heel opmerkelijk vind is dat het in christelijke gezinnen gebeurt,


Mamaloe463 schrijft:
In sommige traditioneel-christelijke gezinnen misbruikt de vader godsdienst om zichzelf in een 'machts'-positie t.o.v. vrouw en kinderen te plaatsen. In plaats van, zoals de Bijbel het toont, liefdevol gezag uit te bouwen tracht hij zijn macht te behouden d.m.v. (verdoken) agressie. Dan zwijgt het kind uit angst.

Een kind dat oprecht christelijk wil leven maakt zich de regels "Eer je vader en je moeder" en "gehoorzaam je ouders" eigen. In veel gezinnen waar misbruik voorkomt, worden deze regels extra benadrukt en uit de context getrokken. Ze worden ondergeschikt gemaakt aan de regel "vader, prikkelt uw kind niet". Het kind krijgt de idee dat het door seksueel misbruik openbaar te maken aan iemand buiten het gezin de ouders niet eert of gehoorzaamt, nog een reden om te zwijgen.

Daar bovenop komt de christelijke regel "vergeef elkaar 7 tot 70 maal". Een kind raakt verstrikt in een vicieuze cirkel als de dader vergeving vraagt voor het seksueel misbruik en er nadien toch mee doorgaat. Het kind vergeeft snel, tegen haar gevoel in, de dader misbruikt, vraagt vergeving, misbruikt, vraagt vergeving. 'Vergeven' wordt zo misbruikt om misdaden te verstoppen.

Dit is een zéér kwalijke zaak. Dit kind wordt nl. niet alleen seksueel misbruikt, maar ook in zijn religieuze gevoelens. Een schrijnend voorbeeld is de vader die zijn dochter bij het te slapen leggen misbruikt en daarna met haar bidt. Veel incestoverlevers leggen jarenlang de schuld bij zichzelf, zitten volledig in de knel met alles wat hen 'in de Naam van God' is bijgebracht.

Een wezenlijk verschil met misbruik bij niet-christenen is ook dat kinderen van christelijke ouders een schuldcomplex t.o.v. God kunnen krijgen. Ze zijn geneigd te denken dat God aan de kant van de pleger staat in plaats van aan hun kant. De misbruiker, bijv. de vader, kan zeggen: Ik doe dit omdat ik jou lief vind en als jij iemand hier iets over vertelt, wordt de Here God heel boos op jou. Het gevolg: naast een verwrongen vader-beeld krijgt dit kind ook een verkeerd godsbeeld.

Ik denk persoonlijk dat het hierdoor komt dat het veelal in christelijke gezinnen voorkomt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 11:00
 
een ontstaan van verkeerd sexueel gedrag zoals bv misbruiken van een kind, zusje, broertje of kleindochter, nichtje etc.
komt vaak door een gefrustreerd verkeerd opgroeien van de daders hoe om te gaan met sexuele gevoelens, in sommigge cristelijke gezinnen word er niet goed met sex omgegaan, zelfbevrediging is vies, je bent slecht als je aan sex denkt etc. dus vandaar heb je een klimaat waar mensen sexueel gefrustreert kunnen opgroeien met het risico van een ontwikkeling van een dader die anderen beschadigt,

het komt in alle gezinnen voor, 1 ding is vaak wel dat de dader geen gezonde normale sexuele ontwikkeling heeft doorgemaakt, en dat is iets dat niet alle cristelijke ouders hun kinderen geven, een goede opvoeding op sexueel gebied.


simpel vb tje kijk na alle katholieke priesters die geen sex mogenhebben, zich sexueel verkeerd gaan ontladen op kinderen van de kerk.

beetje simpel effe uitgelegd, en natuurlijk zit er nog veel meer achter de ontwikkeling van de daders, maar dit is in mijn ogen een belangrijk stukje kern van het warom komt het voor bij cristenen?


Laatst aangepast door
PETRA944
op woensdag 15 augustus 2012, 11:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 11:13
 
De volgende spreekt ook boekdelen:

http://www.youtube.com/watch?v=YVPPQirK9qE&feature=related

Er is sprake van kinderverkrachting met God aan de zijde van de kinderverkrachters. Hoe krom kun je zijn? En reken maar dat het vandaag ook gebeurt. En mensen die het toedekken, moeten kinderen tot Christenen opvoeden.... Het is juist tragisch dat er een kerkelijke omgang dan wel een cultuur in sommige kerken is, die dat toestaat. Een dergelijke kerk deugt niet en is een schande voor alle christenen. Deze kerkelijke structuur is er verantwoordelijk voor dat de misbruikte meisjes een enorme klap oplopen. Het moet wel een krom christendom zijn die dat toelaat. Incest en verkrachting gedijdt nu eenmaal goed in autoritaire gezinnen met een toedekkende cultuur van mensen er om heen. Erg voor de slachtoffers en naar voor ons omdat het Christendom door deze ellendelingen ook nog als schild wordt gebruikt. Laat de meisjes maar verrekken, dat is de praktijk. De toedekkers zijn schuldig aan psychische schade en als jij in je kerk mee toedekt, ben jij dat ook. Want je houdt een cultuur in stand waarin kinderverkrachters zich veilig voelen in plaats van de slachtoffertjes.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 15 augustus 2012, 13:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 12:22
 
THOMAS968 schreef:
De volgende spreekt ook boekdelen:

http://www.youtube.com/watch?v=YVPPQirK9qE&feature=related

Er is sprake van kinderverkrachting met God aan de zijde van de kinderverkrachters. Hoe krom kun je zijn? En reken maar dat het vandaag ook gebeurt. En mensen die het toedekken moeten mensen tot Christenen opvoeden. Het is juist tragisch dat er een kerkelijke omgang is, die dat toestaat. Een dergelijke kerk deugt niet en is een schande voor alle christenen. Deze kerkelijke structuur is er verantwoordelijk voor dat de misbruikte meisjes een enorme klap oplopen. Het moet wel een krom christendom zijn die dat toelaat. Incest en verkrachting gedijdt nu eenmaal goed in autoritaire gezinnen met een toedekkende cultuur. Erg voor de slachtoffers en naar voor ons omdat het Christendom door deze ellendelingen ook nog als schild wordt gebruikt. Laat de meisjes maar verrekken, dat is de praktijk. De toedekkers zijn schuldig aan psychische schade en als jij in je kerk mee toedekt, ben jij dat ook. Want je houdt een cultuur in stand waarin kinderverkrachters zich veilig voelen in plaats van de slachtoffertjes.

Thomas


Misbruik is al ongelooflijk beschadigend. Des te meer als het onder vlag van God en kerk plaatsvindt. Het beeld van een prachtige Schepper die mensen liefdevol bedacht naar Zijn beeld, om in waardigheid te leven... van een Vader Die zijn kinderen het goede wil geven, een Moeder Die bescherming biedt... het wordt allemaal beklad en bezoedeld. Hoe moeilijk is het om dan een God toe te laten waarover je hebt geleerd dat Hij het toestond, goedkeurde. "Ik stond erbij en Ik keek ernaar"....

De reportage is puur waarheidsgetrouw en daarom ook zo schokkend en hartverscheurend.


Laatst aangepast door
JOL252
op woensdag 15 augustus 2012, 12:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 15:12
 
THOMAS968 schreef:
De volgende spreekt ook boekdelen:

http://www.youtube.com/watch?v=YVPPQirK9qE&feature=related

Er is sprake van kinderverkrachting met God aan de zijde van de kinderverkrachters. Hoe krom kun je zijn? En reken maar dat het vandaag ook gebeurt. En mensen die het toedekken, moeten kinderen tot Christenen opvoeden.... Het is juist tragisch dat er een kerkelijke omgang dan wel een cultuur in sommige kerken is, die dat toestaat. Een dergelijke kerk deugt niet en is een schande voor alle christenen. Deze kerkelijke structuur is er verantwoordelijk voor dat de misbruikte meisjes een enorme klap oplopen. Het moet wel een krom christendom zijn die dat toelaat. Incest en verkrachting gedijdt nu eenmaal goed in autoritaire gezinnen met een toedekkende cultuur van mensen er om heen. Erg voor de slachtoffers en naar voor ons omdat het Christendom door deze ellendelingen ook nog als schild wordt gebruikt. Laat de meisjes maar verrekken, dat is de praktijk. De toedekkers zijn schuldig aan psychische schade en als jij in je kerk mee toedekt, ben jij dat ook. Want je houdt een cultuur in stand waarin kinderverkrachters zich veilig voelen in plaats van de slachtoffertjes.

Thomas

Ik heb het filmpje gezien, en hierin komt sterk naar voren, dat er sprake is van een machts-situatie. Maar ik denk dat dit niet verschilt binnen een christelijk millieu of ander milieu. Het enige wat ik wel heel mooi vind, is hoe het ene slachtoffer er mee om kan gaan. Na 12 jaar wel vergeven, en zo los te komen van het verleden. Ik vind dat wel een mooi iets, wat wel weer erg christelijk over komt.
Ik vind ook niet dat er binnen christelijk Nederland zoiets bewust word verzwegen. Alleen wel, dat men het moeilijk vind er mee om te gaan. Heel het onderwerp sex is al taboe, laat staan ook nog misbruik op dat gebied. Maar het begint al veel eerder. Het verkeerd omgaan met de plaats die je als man inneemt in een gezin. Een man mag dan het hoofd zijn van het gezin, dat wil niet zeggen dat hij alle macht heeft. Het hoofd wil niet zeggen dat hij het voor het zeggen heeft, en dat iedereen maar onderdanig moet doen wat hij zegt. Hoofd van een gezin wil zeggen dat hij "de voorzitter" is van een gezin, die de leiding heeft, die ieder zijn zegje laat doen, die alles bespreekbaar laat zijn. En gaat een vader goed met die rol om, is er helemaal geen sprake van een verstoorde verhouding. Dan is het juist veilig, om leiding te ervaren, om binnen de orde van een gezin juist je plaats te weten, en je veilig te voelen. Bij een verstoorde verhouding, waarbij iemand onder dreigementen het zwijgen wordt opgelegd, dan is er iets al erg niet in de haak. Alles moet bespreekbaar zijn, ook naar buiten uitgedragen mogen worden. Maar met dit alles komen we weer op het onderwerp "waardevol met lichaam en leven omgaan".
Dat er binnen een kerkelijke gemeensschap dus een cultuur in stand word gehouden die de kinderverkrachters een veilige plaats bied, ben ik het nietmee eens. En in de gevallen waarin het bij mij bekend is, dat iemand zich aan zijn kinderen vergrepen heeft, werd juist niet beschermend met de persoon omgegaan.


Laatst aangepast door
WILLEM618
op woensdag 15 augustus 2012, 15:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 15:23
 
THOMAS968 schreef:
De volgende spreekt ook boekdelen:

http://www.youtube.com/watch?v=YVPPQirK9qE&feature=related

Er is sprake van kinderverkrachting met God aan de zijde van de kinderverkrachters. Hoe krom kun je zijn? En reken maar dat het vandaag ook gebeurt. En mensen die het toedekken, moeten kinderen tot Christenen opvoeden.... Het is juist tragisch dat er een kerkelijke omgang dan wel een cultuur in sommige kerken is, die dat toestaat. Een dergelijke kerk deugt niet en is een schande voor alle christenen. Deze kerkelijke structuur is er verantwoordelijk voor dat de misbruikte meisjes een enorme klap oplopen. Het moet wel een krom christendom zijn die dat toelaat. Incest en verkrachting gedijdt nu eenmaal goed in autoritaire gezinnen met een toedekkende cultuur van mensen er om heen. Erg voor de slachtoffers en naar voor ons omdat het Christendom door deze ellendelingen ook nog als schild wordt gebruikt. Laat de meisjes maar verrekken, dat is de praktijk. De toedekkers zijn schuldig aan psychische schade en als jij in je kerk mee toedekt, ben jij dat ook. Want je houdt een cultuur in stand waarin kinderverkrachters zich veilig voelen in plaats van de slachtoffertjes.

Thomas

Hai Thomas,

Ja, en dit is topje ijsberg....

Vind je stukje goed geschreven.

Ja, én die meisje vertekken. Toen ik jarengeleden alle slachtoffermeetings afliep, georganiseerd door de toen nog enige kliniek in Europa bij Kijkduin die DIS behandelde, toen schrok ik van het aantal meisjes/vrouwen wat uit kerkelijke kringen kwam...DIS komt het meeste voor bij seksuele kindermishandeling door ouder(s), omdat dát het aller meest traumatisch is.

Wat ik vaak deed in mijn vrijwilligerswerk bij de ggz, als ik praatte met mensen, dan haalde ik vaak God erbij, om uit te leggen hoe geloof en God mij helpt.

Maar ja, dat kon ik daar niet doen, als ik het woordje 'God' uitsprak werd er vaak allergisch en woedend gereageerd.

Je kan kerk, huisgezin van God ook vergelijken met een gezin, broer(s), zus(sen), nichtjes, neefjes, tantes ooms. en ja, tis veel makkelijker niet onder ogen zien niet al dat 'gedoe'. Wegmoffelen, in de doofpot, dader moet meteen worden vergeven, slachtoffer ligt in de goot. Maar da's beter dan al dat gedoe.
Het is makkelijker om dingen toe te dekken, om niet de scherpte van het onrecht en pijn van het slachtoffer te moeten zien.
Omgekeerde wereld: daders die de hand boven het hoofd worden gehouden en slachtoffers die niet erkent worden.

Ja, ik herken bovenstaande van mijn familie...

Het verhaal van de vrouw/het meisje wordt niet of veel te weinig gehoord, er wordt veel te snel aangedrongen op vergeving.

Het gebeurd in alle kerken. Want er wordt zoveel gesproken ook in preken over zonde en vergeving, schuld en genade en bijna niet over recht en wraak.
Ja, wraak komt de Here toe, maar vergeving ook. dus een afgedwongen vergeving van het slachtoffer kan ogenschijnlijk rust geven, maar wat denkt God ervan?

Ehén, als je als slachtoffer van misbruik in kindertijd, naar een gemeente gaat en het daar verteld, bijvoorbeeld als iemand vraagt waarom je geen kinderen hebt. of waarom je je opleiding niet hebt afgemaakt, omdat je zei dat je graag wou studeren. en je legt dingen uit, eerste reaktie: 'Ja, maar je hebt toch wel vergeeeeven he?'.

Of zo mogelijk nog erger, toen mijn broer naar een gemeete ging in a'dam, en hij dit vertelde over mij, zeiden ze daar tegen hem dat ik meteen moet vergeven.
en hulp van mijn broer kon ik wel vergeten, want zo zeiden ze daar, dat hij zich er niet mee moet bemoeien. als ik niet wil vergeven is het mijn schuld....dit heb ik veel te lang aan moeten horen dingen in die trant...
Had veel eerder contact moeten verbreken.
Maar ja, berea a'dam had er baat bij dat werkende mensen zoals mijn broer met een goed salaris, hun geld aan hun afstaan, ipv een zusje helpen...aandacht moet naar berea gaan en niet een of ander zielig zusje....

Quote:
De toedekkers zijn schuldig aan psychische schade en als jij in je kerk mee toedekt, ben jij dat ook. Want je houdt een cultuur in stand waarin kinderverkrachters zich veilig voelen in plaats van de slachtoffertjes.

Idd. Ook in gezinnen, kinderverkrachters voelen zich veilig, slachtoffertjes gaan een heel erg moeilijk leven tegemoet als ze al geen zelfmoord hebben gepleegd die gelukt is.
En dat moeilijke leven ja dat is hun eigen schuld, hadden ze maar moeten vergeven meteen.
Nou, uit ervaring weet ik dan dat het zo mogelijk, nóg moeilijker wordt, kijk als je niet erkent wordt, vreselijk, maar als je daarbovenop jezelf niet erkent..
en dan wordt er weer gezegd, als je dat zegt, dat je jezelf moet verloochenen net als Jezus. en dat je, net als Jezus die aan het kruis hing moet zeggen; 'Vader vergeef mijn vader want hij wist niet wat ie deed'.
Ja, dat maken ze je daar allemaal wijs. aan mijn broertje en die kwam steeds met die onzin naar mij toe....ja, ook pas gelovig..
Ik sprak een theologe van mijn leeftijd die zei erover dat ik Jezus niet ben en dat mijn vader donders goed wist wat ie deed...

Nog ff een waarschuwing, ik ken een dader die was altijd heel erg anti geloof. Toen ze vrouw de benen nam, naar het land waar ze vandaan kwam, onverwacht, toen was die man, ineens, ja heel wonderlijk, van de ene op de andere dag gelovig liet zich ook dopen in de kerk waar zijn dochter kwam. en men trapte daar in...niemand die hem persoonlijk kon geloofde hem, ja alleen de gemeenteleden. en de voorganger die hem nauwelijks konden, hem nooit langer als enkele uren meemaakten.... kan je het hem kwalijk nemen, die dacht fijn weer een ziel erbij....

Niet alles is goud wat blinkt...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 15 augustus 2012, 15:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 16:04
 
SHANITA130 schreef:
Maar ja, dat kon ik daar niet doen, als ik het woordje 'God' uitsprak werd er vaak allergisch en woedend gereageerd.

vergeven

Shanita, juist dit en deze houding, hoe die ook christelijk genoemd word, is ZO onchristelijk.

Heel begrijpelijk dat mensen die slachtoffer zijn, de Naam van God niet meer horen kunnen, maar dat komt niet door God, en ook niet door het christelijk geloof. Het komt door een verkeerd omgaan met geloof, en het overeind houden van een menselijk gevoel.

Allereerst, christelijk is, dat een vader als een vader omgaat met een kind. En dan is er geen enkel vrijplijten mogelijk als die vader, of wie het dan ook moge zijn, zich vergrijpt aan een kind. Daarnaast, christelijk is je naaste liefhebben, niet je macht op je naaste botvieren.
Helaas is het in veel kerkgemeenschappen zo, dat het gaat op een hoop uiterlijkheden. Iemand is gezien, of leeft uiterlijk zo netjes, gaat netjes gekleed, of zoals jij noemt heeft een goede baan en laat veel centen klinken in de schatkist. Maar daar ging het Christus niet om. de handel in de Tempel hate Hij, en noemde Hij moordend.

Dan vergeven. Dat is pas aan de orde, als er eerst een hoop andere zaken zijn gepasseerd. Vergeven word niet van ons gevraagd als eerste actie. Maar zo gaat God er ook niet mee om. Hij vraagd eerst berouw, en dat houd wel in, dat er bekennen is. Zonder onder ogen te zien wat je verkeerd gedaan hebt, en het ook zo inleeft, is er geen berouw mogelijk. In het oude testament waren er niet voor niets vrijsteden. Daar kon iemand heen vluchten, als hij iemand zonder moetwil had gedood. En dan was er onderzoek naar wat er gebeurd was. Vergeven was dus nooit iets, wat als eerste genoemd werd.
En de tekst: mij komt de wrake toe.....
Hierin hebben we het niet over dergelijke dingen. Indien iemand om de Naam van God gedood werd, of wat werd aangedaan, en zelf geen macht had iets te doen, dan gaat dit op. Maar liefdevol omgaan met iemand wil niet zeggen dat je alles maar laat gebeuren. Een ouder, die zijn/haar kind liefheeft laat een kind niet fout op fout begaan zonder te bestraffen, met als argument dat God wel in zal grijpen als het anders moet. En voelen we dat ons onrecht is aangedaan, en zien we ons zelf niet bij machte iets daar tegen te doen, dan mogen we dit allemaal aan onze hemelse Vader vertellen, en dan zal Hij daar ook niet makkelijk mee omgaan. Maar in de eerste plaats word van ons niet gevraagd om onrecht maar even te vergeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 16:10
 
quote=WILLEM618]Ik heb het filmpje gezien, en hierin komt sterk naar voren, dat er sprake is van een machts-situatie. Maar ik denk dat dit niet verschilt binnen een christelijk millieu of ander milieu. Het enige wat ik wel heel mooi vind, is hoe het ene slachtoffer er mee om kan gaan. Na 12 jaar wel vergeven, en zo los te komen van het verleden. Ik vind dat wel een mooi iets, wat wel weer erg christelijk over komt.

@ Willem, ja ik heb nu bijna geen tijd meer daarom ga ik alleen even in op een stukje van de 1ste alinea van je stuk.

Daar dacht ik ook aan toen ik de film zag....Zij kon na 12 jaar vergeven...maar wat was daar mi het verschil nou, de dader, haar broer, had meteen berouw toen het naar buiten kwam...

En het was niet haar vader....en er werd niet ontkend...en dat scheelt.
Neemt niet weg dat het mooi was om te zien.

Er zijn ook slachtoffers die er nooit van loskomen, verstoten door familie, kerk....en de dader, die gaat fijn met familie om, en met kerk...die geen gedoe willen en daarom alles ontkennen terwijl echt alles erop wijst...
Zelfs een moeder die ontkend zodat ze haar aandeel in het geheel niet onder ogen hoeft te zien, en haar zelfbeeld van goed en zorgzaam niet wordt bedoezeld.

Ja, 't zit me erg hoog...

En toch...er zijn nog zoveel mooie en goede dingen, en ik ga verder met de beperkte mogelijkheden..werelds gezien, maar ik zelf vind dat ik heel rijk ben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 16:19
 
over je laatste stukje, dat is zo iets typisch vind ik, de charmante persoon, in de maatschappij vaak zeer gewaardeerd,gedraagt hij zich bijna perfect... mensen die hem geweldig vinden en thuis gedraagt hij zich als een monster.....je hebt daders die echt geweldig charmant zich kunnen gedragen.(voor de buitenwereld dan)
eh laatste stukje van de posting daarvoor bedoel ik.


Laatst aangepast door
PETRA944
op woensdag 15 augustus 2012, 16:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 16:27
 
SHANITA130 schreef:
quote=WILLEM618]
Ja, 't zit me erg hoog...

En toch...er zijn nog zoveel mooie en goede dingen, en ik ga verder met de beperkte mogelijkheden..werelds gezien, maar ik zelf vind dat ik heel rijk ben.

gelukkig Shanita. Hoe het zou moeten zijn is helaas niet de werkelijkheid van alle dag. En daarin geld gelukkig wel, God is rechter, die ook die dingen ziet. En dat jij je rijk mag voelen, ondanks dat wat er nog wel is aan moeilijkheden, is je ook gegeven. Ik ken het gevoel niet van misbruik, maar kan me enigzins wel inleven in een stukje van je pijn, als gevolg van het oneerlijk behandeld worden, afgekeurd worden. En dat tegenover het gegeven dat anderen de hand boven het hoofd word gehouden, vaak tegen beter weten in.

Sterkte in ieder geval, en wel mooi van je, dat je kan zeggen dat wat je omschrijft achter JOU "En toch..."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 16:39
 
SHANITA130 schreef:
quote=WILLEM618]Ik heb het filmpje gezien, en hierin komt sterk naar voren, dat er sprake is van een machts-situatie. Maar ik denk dat dit niet verschilt binnen een christelijk millieu of ander milieu. Het enige wat ik wel heel mooi vind, is hoe het ene slachtoffer er mee om kan gaan. Na 12 jaar wel vergeven, en zo los te komen van het verleden. Ik vind dat wel een mooi iets, wat wel weer erg christelijk over komt.

@ Willem, ja ik heb nu bijna geen tijd meer daarom ga ik alleen even in op een stukje van de 1ste alinea van je stuk.

Daar dacht ik ook aan toen ik de film zag....Zij kon na 12 jaar vergeven...maar wat was daar mi het verschil nou, de dader, haar broer, had meteen berouw toen het naar buiten kwam...

En het was niet haar vader....en er werd niet ontkend...en dat scheelt.
Neemt niet weg dat het mooi was om te zien.

Er zijn ook slachtoffers die er nooit van loskomen, verstoten door familie, kerk....en de dader, die gaat fijn met familie om, en met kerk...die geen gedoe willen en daarom alles ontkennen terwijl echt alles erop wijst...
Zelfs een moeder die ontkend zodat ze haar aandeel in het geheel niet onder ogen hoeft te zien, en haar zelfbeeld van goed en zorgzaam niet wordt bedoezeld.

Ja, 't zit me erg hoog...

En toch...er zijn nog zoveel mooie en goede dingen, en ik ga verder met de beperkte mogelijkheden..werelds gezien, maar ik zelf vind dat ik heel rijk ben.

nou mijn broer heeft nooit berouw gehad, toch vergeven, shanita
een belangrijk stuk in het proces van herstel is vergeving,
dan kom ik weer terug op de woorden van corrie ten boom,die een huis had waar oorlogsslachtoffers zaten, wanneer erbij demensen een beetje ruimte kwam voor vergeving, begon het herstel,wist ze dat het goed met de mensen kwam, warom? haat,wrok,bitterheid,boosheid is als een kanker voor je lichaam en geest.
moeilijk he shanita?
heeft mij jaren gekost om meer te begrijpen en te kunnen vergeven.

het is bevrijdend voor je zelf als je mensen kan vergeven die je wat aan hebben gedaan en voor mensen die je wat aan doen, wil niet zeggen dat je je grenzen niet moet bewaken en niet voor jezelf moet opkomen.
vergeven vinden veel mensen moeilijk,maar wat een rust in je hart als je dat eenmaal kan en dan kan je zelf voor je vijanden bidden.
nog iets wat veel mensen moeilijk vinden.

liefs
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 16:55
 
had me voorgenomen om effe afstand te doen van cm met schrijven, maar wil toch graag effe hier op reageren, want ik weet wat je bedoelt.
ik kom uit een gezin van 9 kinderen, ook misbruikt door een broer, had echt veel vrienden en vriendinnen, klopt iedereen ontkent, warom, omdat ze de werkelijkheid niet aan kunnen. zelfs me moeder. je staat er alleen voor.paar jaar terug heeft me moeder vanuit haar zelf es eerlijk met me daarover gepraat, dat ze het erg vond dat ze me niet heeft geholpen, dat ze het gewoon niet aan kon.
Dat is het eerste wat mensen doen bij erge situaties, ontkennen,
kijk bv na een rouwproces, ook dat begint met ontkenning, tot het, het doordringt, dit gebeurt echt, dan komt acceptatie pas, dan verdriet, boosheid en dan pas het leven weer oppakken, meestal gaat dat zo.
mensen willen niet horen in het algemeen over dingen als een vader die zijn kind msibruikt, te moeilijk voor ze,
pedofielen bv, ja ze zijn er, maar niet in de speeltuin bij mijn kind in de buurt. denken ze, dan kunnen ze het leven beter aan, als ze de harde werkelijkheid niet onder ogen hoeven te zien.
of kijk naar mensen die iets ergs met iemand zien gebeuren en gewoon doorlopen, laaat een ander maar helpen, dat is te moeilijk voor mij...

dat maakt alles voor slachtoffers van misbruik nog extra moeilijk, je staat er alleen voor, nog steeds is het een taboe ergens, of ze zeggen, je zal hem wel zelf verleid hebben, ook zo iets stoms dat mensen dat zeggen,
door al die dingen verliezen slachtoffers ook nog makkelijk het vertrouwen in alle mensen bijna. sluiten mensen hun ogen en word er geen hulp aangeboden.
mensen die zeggen vergeven uit de kerk, zijn net zo, te moeilijk, weet je vergeef maar, klaar opgelost, ze kunnen het probleem niet aan.
en ja je hebt gelijk, zeker zullen ook mensen hun ogen sluiten of er snel overheen lezen, over de hel.
ik persoonlijk neem het mensen niet kwalijk, vind die mensen beetje zielig zo moeilijk als ze sommigge dingen aan kunnen, niet eerlijk in het leven staan, te laf zijn om een kind in nood te helpen. Nou is dat ook heel moeilijk, ook voor een kind is de waarheid moeilijk, soms splitsen kinderen zich, het ene moment ben jij het kind die het meemaakt, het andere momnet niet, dat doet een kind ook om te overleven, de waarheid is te hard om onder ogen te zien, dus een kind maakt een overlevingsmechanisme , splitst zich, daarbij geeft een kind signalen, maar soms zijn die vaag en moeilijk te herkennen, daders daaren tegen zijn rustig perfecte mensen voor hun omgeving op het eerste oog.
Dus ook voor mensen die willlen helpen is het allemaal heel moeilijk.
en ook voor een moeder bv, je houd van ej kind en van de vader, je merkt signalen van misbruik, maar het is t emoeilijk, daar komt het overlevingsmechanisme in werking, ontkenning....das makkelijker dan de harde waarheid, en hodu er rekening mee dat de meeste vaders het niet effe eerlijk toegeven aan hun vrouw.

liefs en hoop dat je iets meer begrijpt over het warom mensen zo makkelijk ontkennen, zelfs als zijn ze met hun neus boven op de feiten.
en zeg niet dat ik het juiste antwoord weet, maar zo zie ik het warom, mensen ontkennen.

effe nog wat toevoegen..., ook ik heb lang geworsteld met het feit, warom mensen om je heen niet helpen, warom? Tot dat ik in mijn ogen begreep. het helpt soms begrijpen het warom, dan kun je ook weer makkelijker vergeven, en vergeven brengt weer rustt in je hart, jaaa nu heb ik het ook over vergeven...maar niet zoals de kerk en sommigge mensen zeggen meteen effe vergeven, eerst moet er ruimte zijn om je boosheid verdriet kwijt te kunnen voordat je kunt vergeven. Over daders vergeven is nog moeilijker....ik kon het doordat ik begreep in wat voor duisternis me broer leefde, heb er wel echt jaren overgedaan) heb er wel es wat over vertelt in het topic incest geloof ik.
. nou is mijn verhaal natuurlijk heel wat gemakkelijker als jouw verhaal, een vader die een kind misbruikt is erg vernietigend.
nogmaals liefs, een lieve knuffel via pc toegewenst, misschien heb je wat aan me woorden en blijf schrijven over je gevoelens, lucht misschien een beetje op.

Laatst aangepast door
PETRA944


effe stuk gecopieerd uit het andere draadje,als je dat begrijpt shanita warom mensen, niet helpen,zelfs de hand boven het hoofd houden van een dader, kun je bv beter op een dag die mensen vergeven.
we zijn helaas allemaal mensjes met fouten.

maar zou me verder buiten dit topic laten,want daar kom ik weer aan met vergeven, en denk niet dat je zover bent, dat je eerst nog heel veel boosheid etc.kwijt moet kunnen voordat je die stapjes ooit kan maken in je proces van verwerking, herstel... liefs
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 17:24
 
Bedenk altijd dat er een heel simpel mechanisme in werking treedt op het moment dat er iets beweerd wordt wanneer er iets over de groep wordt beweerd waartoe je jezelf rekent. De reactie is dan al snel: Ok, hetbestaat wel maar ja het komt overal voor. Het is een vorm van ontkenning die het onrecht, in dit geval van de kinderverkrachting, in stand houdt en voor iedereen met wat benul van sociale wetenschappen heel goed bekend. Inderdaad, cognitieve dissonantie en echt levensgevaarlijk. En de bewering van het komt in andere kringen ook wel voor, dekt het misbruik toe en ik keer me daar dus echt vierkant tegen.

Vergeving is een elementair christelijk principe maar als dit begrip dusdanig misbruikt wordt dat het slachtoffer klem kom te zitten als het verkracht is door haar vader en nog MOET vergeven ook omdat impliciet gesteld wordt dat God aan de kant van de verkrachter staat, dan wordt iedere grens overschreden en is de term vergeving in bijbelse zin helemaal niet van toepassing. Geestelijke manipulatie, machtsmisbruik, en misbruik maken van de naam van God, niks anders.


Thomas, die wel vindt dat vergeving, mits uit vrije wil, goed is.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 16 augustus 2012, 16:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 17:32
 
THOMAS968 schreef:
Bedenk altijd dat er een heel simpel mechanisme in werking treedt op het moment dat er iets beweerd wordt wanneer er iets over de groep wordt beweerd waartoe je jezelf rekent. De reactie is dan al snel: Ok, het komt wel voor maar ja het komt overal voor. Het is een vorm van ontkenning die het onrecht, in dit geval van de kinderverkrachting, in stand houdt en voor iedereen met wat benul van sociale wetenschappen heel goed bekend. Inderdaad, cognitieve dissonantie en echt levensgevaarlijk. En de bewering van het komt in andere kringen ook wel voor, dekt het misbruik toe en ik keer me daar dus echt vierkant tegen.

Vergeving is een elementair christelijk principe maar als dit begrip dusdanig misbruikt wordt dat het slachtoffer klem kom te zitten als het verkracht is door haar vader en nog MOET vergeven ook omdat impliciet gesteld wordt dat God aan de kant van de verkrachter staat ook, dan wordt iedere grens overschreden en is de term vergeving in bijbelse zin helemaal niet van toepassing. Geestelijke manipulatie en machtsmisbruik, en misbruik maken van de naam van God, niks anders.


Thomas, die wel vindt dat vergeving, mits uit vrije wil, goed is.
klopt uit vrije wil,wanneer een slachtoffer daar aan toe is, eerst moet er ruimte zijn voor de boosheid, verdriet,haat wegens het onrecht. en vergeving is belangrijk voor het slachtoffer zelf, om vrij verder te kunnen leven zonder geblokkeerd te worden door gevoelens als bitterheid, boosheid etc. dus ik schrijf niet over vergeving in belang van de dader, maar in het belang van slachtoffers, voor herstel en genezing van alle emotionele wonden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 17:34
 
Heb net het filmpje bekeken Twijfelende smiley
Helaas ja het gebeurt weet ik in zeer veel christelijke gezinnen en dan bedekken met de mantel der liefde? of eert uw vader en uw moeder?
Nee zo heeft God het niet bedoeld ABSOLUUT niet!!

Als ik dan hoor dat er vaders zijn die eerst met het kind bidden en dan incest plegen?? Die mannen pffffff heb er gewoon geen woorden voor, vind het ten hemel schreiend!!

Wat ik heel mooi vond om te zien dat de vrouw die door haar broer is misbruikt zich niet van God heeft afgekeerd maar juist veel steun vond en vind in haar geloof!! Dat ze mag zien en weten dat God dit nooit en te nimmer toestaat!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 17:35
 
je kan het vergelijken met een touw waarmee je onzichtbaar verbonden bent ook, aan de ene kant van het touw staat de dader, aan de andere kant van het touw het slachtoffer,
wanneer je het touw loslaat, heeft de andere kant geen invloed meer.
denk niet dat iedereen begrijpt wat ik precies bedoel,toch zet ik het er maar neer.

enfin genoeg over vergeven....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 17:41
 
Vergeving is goed voor de dader maar vooral goed voor jezelf - dat laatste is vooral belangrijk en wordt vaak vergeten. Het is in ieder geval veel beter dan wrok. Maar vergeven doe je uit jezelf, mogelijk met hulp van God, dat wel. Maar nooit gedwongen vanuit het belang van de kinderverkrachter of de kerkgemeenschap.

Thomas, treffend en mooi geformuleerd, Petra.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 15 augustus 2012, 23:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 17:56
 
THOMAS968 schreef:
Vergeving is goed voor de dader maar vooral goed voor jezelf en dat laatste wordt vaak vergeten. Het is in ieder geval veel beter dan wrok. Maar vergeven doe je uit jezelf, mogelijk met hulp van God zelf, dat wel. Maar nooit gedwongen vanuit het belang van de kinderverkrachter of de kerkgemeenschap.

Thomas, mooi geformuleerd, Petra.

jij zet het effe beter neer. inderdaad met de hulp van god, en nee shanita we zijn zelf geen jezus, maar kunnen wel naar jezus toegaan met onze dingen en die helpt ons en gaat met ons mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KROX372





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 19:33
 
.......................................

Laatst aangepast door
KROX372
op zondag 26 augustus 2012, 21:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 20:26
 
THOMAS968 schreef:
Bedenk altijd dat er een heel simpel mechanisme in werking treedt op het moment dat er iets beweerd wordt wanneer er iets over de groep wordt beweerd waartoe je jezelf rekent. De reactie is dan al snel: Ok, het komt wel voor maar ja het komt overal voor. Het is een vorm van ontkenning die het onrecht, in dit geval van de kinderverkrachting, in stand houdt en voor iedereen met wat benul van sociale wetenschappen heel goed bekend. Inderdaad, cognitieve dissonantie en echt levensgevaarlijk. En de bewering van het komt in andere kringen ook wel voor, dekt het misbruik toe en ik keer me daar dus echt vierkant tegen.

Vergeving is een elementair christelijk principe maar als dit begrip dusdanig misbruikt wordt dat het slachtoffer klem kom te zitten als het verkracht is door haar vader en nog MOET vergeven ook omdat impliciet gesteld wordt dat God aan de kant van de verkrachter staat ook, dan wordt iedere grens overschreden en is de term vergeving in bijbelse zin helemaal niet van toepassing. Geestelijke manipulatie en machtsmisbruik, en misbruik maken van de naam van God, niks anders.


Thomas, die wel vindt dat vergeving, mits uit vrije wil, goed is.

Ja, vergeving is een bijbels principe een goed bijbles principe waar ik achter sta.
Echter, dan moet er dus sprake van berouw en toegeven zijn, wat Willem ook schreef, zij het in andere woorden.
Vergeving is voor mij weer van harte omgaan....
Als ik berouw heb van dingen en die heb ik gehad, dan weet ik dat God vergeeft, omdat ik berouw heb en voel en het niet ontken.
En dan is het voor God als in de zee gegooid.
Dus dat principe geldt mi ook voor mensen onderling, waarom zou God mij alleen vergeven als ik berouw toon, net als David berouw toonde, van toen met Batseba.
Als ik ontken, bagateliseer, kan God mij niet vergeven. Met andere woorden als mijn geweten is afgestompt, onder meer. of als de dader zijn gezicht niet wil verliezen..

Ja, sommige christenen zeggen van er is geen berouw van de dader nodig om te vergeven, nou dan ben ik blij voor hun, als hun dat goed doet! Maar ik zelf denk ja, waarom dan wel als God óns iets vergeeft, waarom is er dan wel berouw nodig?

Ik ben juist voor een groot deel hersteld, omdat ik niet meer hoef te vergeven, als er geen berouw is, sterker nog ik werd uitgelachen, haha, kon toch niets bewijzen....
Omdat ik erachter kwam dat alle teksten in het NT die over vergeving gaan, daar is altijd, zonder uitzondering sprake van berouw.

Dat ik veel rust nodig heb en me grenzen goed moet bewaken door DIS, ja, dat is net zoiets voor mij als iemand met suikerziekte, die op zijn voedsel moet letten, doet ie dat is er heel goed mee te leven.

Ik wil er gewoon over communiceren. Omdat er véél meer vrouwen slachtoffer zijn, als ik alleen al in mijn postvak kijk...
En ik gewoon terecht verontwaardigt(boos over onrecht gedaan aan jezelf of een ander) ben, en da's nou juist wel gezond.
Dat onderdrukken van boosheid da's nu juist zo funest, zie boek van Alice Miller: "gij zult niet voelen".

En ik wil het snappen, waarom kunnen zulke dingen in gezinnen die voor de buitenkant de hoogste normen en waarden erop nahouden, en zelfs in kerken? Da's nota bene overspel, met je mooie eigen dochter die vrouw aan het worden is, of nog net niet is. En/of als baby, peuter, kleuter en daartussen.. En daar verpest iemand alles voor voor zo'n kind(geen relaties kunnen aangaan, niet kunnen werken vanwege oa migraine op de achtergrond die regelmatig doorzet, hele karakter vermoord, niet met mensen om kunnen gaan, nemand vetrouwen, en vaak blijft het daar niet bij, ook het saboteren van opleiding simpel omdat de dader het niet kan hebben dat zijn dochter iets bereikt..en nog vele andere destructieve zaken kunnen plaatsvinden.

En dan nog de omgeving, moeder, broer, die het spel van de dader meespelen, dat ik alles verzin omdat ik ziek ben...neehee, ik ben ziek door wat er is gebeurt, het zou raar zijn als iemand moet ondergaan wat ik heb ondergaan en er niets aan over houdt, dat zou niet normaal zijn.
Ja, ik weet dat het ontkenning is om zichzelf te beschermen, maar dan nog, ik kan het me namelijk niet voorstellen. Ik weet theoretisch dat dat zo is.

Maar door al deze reacties kom ik verder, van iedereen. en degenen die meelezen en niet reageren maar wel herkennen...

Ik wilde nog even op Willem en enkele anderen ingaan, maar ja, dat red ik niet vandaag denk ik.

Laterz! En Bedankt!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 15 augustus 2012, 20:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 15 augustus 2012, 21:09
 
cognitieve dissonantie en zelfbedrog


Shanita die alles altijd wil weten wat ze interessant vind Knipoog smiley

Het is geen 'christelijk verhaal', maar je kan er dingen uitfilteren natuurlijk....vond het ff duidelijker dan de Wikipedia.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 15 augustus 2012, 21:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 16 augustus 2012, 00:37
 
Nou ja zeg...

Ik zocht deze week een boek dat schreef ik hier ergens, een geelachtig boek, met titel ongeveer als: 'Prijs niet de Heer, waarvan ik weet dat sommige fanatieke gelovigen daardoor echt niet meer geloofde, dat ook zeiden...Dat was in topic Hel, realitiet of ficite dacht ik...

En nu, doordat ik cognitieve dissonantie opzoek, staat er rechts van die site daarover, ja hoor een geelachtig boek, soortgelijke titel, ja ik schreef nog dat ik wou lezen wat er staat dát dat dat mensen va hun geloof kan afhalen....zoiets....dit boek heet "God is niet groot.....


Ja, het boek op de site was wit, maar toen ik doorklikte voor informatie bij bol.com dus meest geel...me rot lopen zoeken naar dat boek uit interesse alleen natuurlijk en om te snappen waarom, en nu staat het gewoon als link van bol com op een site over cognitieve dissonanatie, waardoor ik op keek door Thomas....het moét dat boek zijn, was pas anderhalf jaar geleden dat ik het zag....

Is dit toeval, of is dit net zo toevallig dat als je op een ander forum met reklame iets schrijft over psychologie en ernaast verschijnt een advertentie erover....

Hier gaat het boek over en zo wordt dus door ongelovigen gedacht....en geef ze eens ongelijk met sommige zaken....
Beschrijving
Christopher Hitchens trekt in God is niet groot fel van leer tegen de godsdienst. Door nauwkeurige analyse van belangrijke religieuze teksten laat hij zien dat religie niet meer is dan een wens van de mensheid. Religie is het gif dat de maatschappij verziekt, ze is een oorzaak van gevaarlijke seksuele repressie en zorgt voor miskenning van de bakermat van onze beschaving. God is niet groot is stilistisch briljant, geestig, boos, onredelijk, overtuigend, erudiet en scherpzinnig â€" een boek om in één adem uit te lezen.


Ik ben benieuwd wat er in staat dat dat dát teweeg kan brengen...
dat meest fanatieke gelovigen ineens niet meer geloven na lezen van dat boek....want het wordt dus gelezen in christelijk nederland...

Ja, of ik vergis me heel erg die kans is er ook, maar ja, daar kan ik dan ook niets aan doen, het lijkt sterk op wat in me geheugen zit...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 16 augustus 2012, 01:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 16 augustus 2012, 14:31
 
[quote=WILLEM618]Shanita, juist dit en deze houding, hoe die ook christelijk genoemd word, is ZO onchristelijk.

Heel begrijpelijk dat mensen die slachtoffer zijn, de Naam van God niet meer horen kunnen, maar dat komt niet door God, en ook niet door het christelijk geloof. Het komt door een verkeerd omgaan met geloof, en het overeind houden van een menselijk gevoel.
Ja, ik schrok we van de felheid en agressie(in de toon van de stem en gezichtsuitdrukking natuurlijk) waarmee er negatief werd gerageerd op het woordje God....
En toch denk ik dan: wie zijn schuld is dat? En dáárom denk ik, God is rechtvaardig dus.....Zij gaan wel naar de hemel, en de 'gelovige' daders die op het moment dat zij bij die lotgenotengroep zitten mooi weer lopen te spelen in de kerk/gemeente, die dus niet...
Maar dat is echt mijn mening en ik respecteer jou mening echt!! en neem die serieus.


Allereerst, christelijk is, dat een vader als een vader omgaat met een kind. En dan is er geen enkel vrijplijten mogelijk als die vader, of wie het dan ook moge zijn, zich vergrijpt aan een kind. Daarnaast, christelijk is je naaste liefhebben, niet je macht op je naaste botvieren.
Helaas is het in veel kerkgemeenschappen zo, dat het gaat op een hoop uiterlijkheden. Iemand is gezien, of leeft uiterlijk zo netjes, gaat netjes gekleed, of zoals jij noemt heeft een goede baan en laat veel centen klinken in de schatkist. Maar daar ging het Christus niet om. de handel in de Tempel hate Hij, en noemde Hij moordend.

Ja, en ik trok geloofsgemeenschappen ook door naar gezinnen, ouders, broer(tjes), zus(jes), neefjes, nichtjes tantes, ooms ed.
En dat daar ook, meest gruwelijke saditsche dingen gebeuren maar naar buiten het perfecte gezin spelen..


Dan vergeven. Dat is pas aan de orde, als er eerst een hoop andere zaken zijn gepasseerd. Vergeven word niet van ons gevraagd als eerste actie. Maar zo gaat God er ook niet mee om. Hij vraagd eerst berouw, en dat houd wel in, dat er bekennen is. Zonder onder ogen te zien wat je verkeerd gedaan hebt, en het ook zo inleeft, is er geen berouw mogelijk. Ja, dat vind ik ook is ook zo.

In het oude testament waren er niet voor niets vrijsteden. Daar kon iemand heen vluchten, als hij iemand zonder moetwil had gedood. En dan was er onderzoek naar wat er gebeurd was. Vergeven was dus nooit iets, wat als eerste genoemd werd.

Zie je...

En de tekst: mij komt de wrake toe.....
Hierin hebben we het niet over dergelijke dingen. Indien iemand om de Naam van God gedood werd, of wat werd aangedaan, en zelf geen macht had iets te doen, dan gaat dit op. Maar liefdevol omgaan met iemand wil niet zeggen dat je alles maar laat gebeuren. Een ouder, die zijn/haar kind liefheeft laat een kind niet fout op fout begaan zonder te bestraffen, met als argument dat God wel in zal grijpen als het anders moet. En voelen we dat ons onrecht is aangedaan, en zien we ons zelf niet bij machte iets daar tegen te doen, dan mogen we dit allemaal aan onze hemelse Vader vertellen, en dan zal Hij daar ook niet makkelijk mee omgaan. Maar in de eerste plaats word van ons niet gevraagd om onrecht maar even te vergeven.

Dus deze tekst is ook al....toen ik mijn geheugen terugkreeg, cq realiseerde, want je gaat dingen normaal vinden denkt dat het overal zo is, toen wou ik familie bellen, alleen om t eea te vertellen, en toen werd die tekst ook gebruikt: God komt de wraak toe...ik wou nota bene niet eens wraak nemen toen....ik wou steun.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 16 augustus 2012, 14:49
 
PETRA944 schreef:
je kan het vergelijken met een touw waarmee je onzichtbaar verbonden bent ook, aan de ene kant van het touw staat de dader, aan de andere kant van het touw het slachtoffer,
wanneer je het touw loslaat, heeft de andere kant geen invloed meer.
denk niet dat iedereen begrijpt wat ik precies bedoel,toch zet ik het er maar neer.

enfin genoeg over vergeven....

Hai, ja het stuk wat je had gekopieerd en vele andere stukken vind ik zo wijs, en sta ik achter en vind ik goed geschreven. !!!!!

Over vergeven, ja, ik schreef al, toen ik erachter kwam door oa mijn refomatorische psycholoog dat dat helemaal niet kan indien geen brouw.

Even los van me zelf, vergeven is voor mij weer van harte omgaan, ja, anders kan ik wel zeggen heb vergeven hoef 'm toch niet meer te zien...

Stel, ff los van de schade die dat mezelf had toegebracht, toen ik contact met hem verbrak verdween daarmee mijn agressie naar mijn man...en kwam
Rust in me leven....Maar wat over mijn kinderen, die ik niet heb, maar als ik ze wel had..

En de constant beledigende denigrende opmerkingen naar mij..

Snap je...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 16 augustus 2012, 16:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 16 augustus 2012, 14:56
 
KROX372 schreef:
ssssssssssssssst

LOL Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 16 augustus 2012, 15:19
 
[quote=WILLEM618]Ik heb het filmpje gezien, en hierin komt sterk naar voren, dat er sprake is van een machts-situatie. Maar ik denk dat dit niet verschilt binnen een christelijk millieu of ander milieu. Het enige wat ik wel heel mooi vind, is hoe het ene slachtoffer er mee om kan gaan. Na 12 jaar wel vergeven, en zo los te komen van het verleden. Ik vind dat wel een mooi iets, wat wel weer erg christelijk over komt.

Ik vind ook niet dat er binnen christelijk Nederland zoiets bewust word verzwegen. Alleen wel, dat men het moeilijk vind er mee om te gaan. Heel het onderwerp sex is al taboe, laat staan ook nog misbruik op dat gebied. Maar het begint al veel eerder.

Het verkeerd omgaan met de plaats die je als man inneemt in een gezin. Een man mag dan het hoofd zijn van het gezin, dat wil niet zeggen dat hij alle macht heeft. Het hoofd wil niet zeggen dat hij het voor het zeggen heeft, en dat iedereen maar onderdanig moet doen wat hij zegt. Hoofd van een gezin wil zeggen dat hij "de voorzitter" is van een gezin, die de leiding heeft, die ieder zijn zegje laat doen, die alles bespreekbaar laat zijn. En gaat een vader goed met die rol om, is er helemaal geen sprake van een verstoorde verhouding. Dan is het juist veilig, om leiding te ervaren, om binnen de orde van een gezin juist je plaats te weten, en je veilig te voelen.
Bij ons had alleen me vader(ja ik kan dat woord eigenlijk niet uitspreken want zie hem niet als vader, maar ja moet iets kunnen aanduiden) alles voor het zeggen, wij, moeder en broer hadden nergens ispraak in.
Vader bepaalde alles alleen, waar op vakantie, wat er wordt gekocht etc.
en hij zat de hele tijd of wij wel beseffen dat als híj er niet was, wij niet bestonden. en doordat híj werkt wij in een huis kunnen wonen anders zaten we op straat. Hij, hij hij en hij...


Bij een verstoorde verhouding, waarbij iemand onder dreigementen het zwijgen wordt opgelegd, dan is er iets al erg niet in de haak. Alles moet bespreekbaar zijn, ook naar buiten uitgedragen mogen worden. Maar met dit alles komen we weer op het onderwerp "waardevol met lichaam en leven omgaan".

Als me vader, en publique aan me zat hoe iemand aan je zit als je verkering hebt, en dan nog als je alléén met diegene bent, dus intiem, zat mijn moeder vertederend glimlachend toe te kijken....

Toen ik een man had echt gekoppeld door moeder, ik hield niet op de juiste manier van hem, ja, toen genoot ik wel respect ja, de man had geld, eigen zaak...toen ging ik scheiden deed die man veel verdriet, wilde daarom geen alimentatie, advocaat zei nog ja maar je hebt er wel recht op...

En toen, jaren op minimum geleeft, uitkering, ja 100% afgekeurd door arts en deskungide op UWV, ja, toen mocht ik niet meer op haar verjaardag komen. en mijn nichtje met haar kinderen en broer wel...
Ja, ik was ánders..zei ze. Terwijl ik toen ik nog bij me ex woonde, ze iedereen erheen sleepte...zonder ook maar eerst even met mij te overleggen, deed ze als kind ook niet trouwens, overleggen...

Toen ik vroeg waarom ze me vader zoveel gelegenheid gaf, ook als kleuter zei ze dat ze dacht dat ie ervan geleerd had, ja opa zat vast voor verkrachting van mijn tantes en mijn vader was de enige van alle broers die wou dat mijn tantes de aanklacht introkken..???


Dat er binnen een kerkelijke gemeensschap dus een cultuur in stand word gehouden die de kinderverkrachters een veilige plaats bied, ben ik het nietmee eens. En in de gevallen waarin het bij mij bekend is, dat iemand zich aan zijn kinderen vergrepen heeft, werd juist niet beschermend met de persoon omgegaan.

Ok, komt ook andersom voor gelukkig...


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 16 augustus 2012, 16:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 16 augustus 2012, 16:07
 
[quote=THOMAS968]Bedenk altijd dat er een heel simpel mechanisme in werking treedt op het moment dat er iets beweerd wordt wanneer er iets over de groep wordt beweerd waartoe je jezelf rekent. De reactie is dan al snel: Ok, hetbestaat wel maar ja het komt overal voor. Het is een vorm van ontkenning die het onrecht, in dit geval van de kinderverkrachting, in stand houdt en voor iedereen met wat benul van sociale wetenschappen heel goed bekend. Inderdaad, cognitieve dissonantie en echt levensgevaarlijk. En de bewering van het komt in andere kringen ook wel voor, dekt het misbruik toe en ik keer me daar dus echt vierkant tegen.

Ja, gewoon ontkenning, bagatelisering...levensgevaarlijk...ik was echt zo verbaasd, ging altijd goed met me broer om, en toen ik dát vertelde, was zijn reactie dat hij er helemaal niets mee te maken wil hebben en er ook niets over wil horen...ik was zo verbijsterd....kreeg de neiging mezelf iets aan te doen, had geluk dat ik wel een goede vriendschap had met mijn man en die kwam thuis van zijn werk en ik huilen...ik zag mezelf als kleuter en ik herinnerde mij dat eeuwige geschreeuw dat ik een rotkind ben die altijd alles fout doet...

Met cognitieve dissonantie wordt het onaangename gevoel bedoeld van spanning of frustratie dat onstaat als mensen worden geconfronteerd met informatie die hun basisaannames weerspreekt. Er treedt dan een psychisch mechanisme in werking om de spanning weg te werken door de ideeën met elkaar in overeenstemming te brengen, en zo de gemoedsrust te herstellen. Cognitieve dissonantie kan een drijvende kracht zijn om nieuwe denkbeelden te ontwikkelen, maar kan er ook toe leiden dat mensen zich afsluiten voor informatie die hun overtuigingen weerleggen. Tavris en Aronson zien het mechanisme van de zelfrechtvaardiging als een belangrijke factor bij het nemen van onlogische beslissingen.

Wikipedia:
Cognitieve dissonantie is een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen. Het gaat met andere woorden om de perceptie van onverenigbaarheid tussen twee cognities, waarbij het woord cognitie kan slaan op kennis, houding, emotie, geloof of gedrag. Volgens de theorie voelen mensen een sterke drang om dissonanties te verkleinen door hun opvattingen of gedrag aan te passen of te rationaliseren.


Men heeft dus een naar gevoel, omdat ie iets hoort wat niet klopt met zijn zicht op zaken en werkelijkheid, en ipv hij er voor kiest om de strijd aan te gaan, wat hem een hoop stress zou kunnen opleveren, maar waar hij wel laat zien dat ie mét het slachtoffer is, onkend ie alles, en dat gebeurt dus ook massaal in kerken....

Rationaliseren=Rationalisering is een psychologisch afweermechanisme. Het verschijnsel treedt op als iemand onverwerkte gevoelens heeft en door verstandelijk en onderbewust redeneren tot een rechtvaardiging van zijn acties probeert te komen. Men tracht dus te bewijzen dat het gedrag rationeel en gerechtvaardigd is en vandaar waard is door hemzelf en anderen te worden goedgekeurd.

Vergeving is een elementair christelijk principe maar als dit begrip dusdanig misbruikt wordt dat het slachtoffer klem kom te zitten als het verkracht is door haar vader en nog MOET vergeven ook omdat impliciet gesteld wordt dat God aan de kant van de verkrachter staat ook, dan wordt iedere grens overschreden
Idd, IEDERE GRENS, men preekt over reinheid en verkracht zijn eigen dochters, dat is wat er gebeurt....Hier heeft God een hekel aan, er is een woord voor in de bijbel waar ik ff niet opkom, ja dienst aan de buitenkant zoiets dergelijks...ik kom er nog wel op....Het is zelfs nog te gek voor woorden om ter discussie te zetten óf God er een hekel aan heeft...wat ik net deed..

Maar ja, om de dissonantie goed te krijgen naar consonantie, gaat alle sympathie naar de arme dader die zijn hormonen niet in bedwang had bij zo'n lekker jong 'ding'. Zieke smiley Zieke smiley Zieke smiley
Dat staat ook in de bijbel: 'wee hun die goed noemen wat fout is en fout noemen wat goed is...', ik zoek het een keer op...

En..wat dacht je als een nieuwkomer in die kerk komt, die voelen vaak aan er kloppen dingen niet, dat kan je aanvoelen, ik merk gelijk of iemand uit zijn hart preekt of om indruk te maken...



En dát in kerken, gemeentes, en aan de buitenkant 'nette' gezinnen....

Sommigen zeggen dat ik 'er nu maar eens moet over ophouden hoor'(ja hier niet op Cm gelukkig)...ik heb nog niet eens een beginnnetje gemaakt, kan wel een serie van 10 dikke boeken schrijven, als je in zo'n situatie leeft van je 0de tot je 16de, en daarna ook met ze omgaat...erg vaak is één dag als duidzend jaar, zo veel onrecht in een dag.


en is de term vergeving in bijbelse zin helemaal niet van toepassing. Geestelijke manipulatie en machtsmisbruik, en misbruik maken van de naam van God, niks anders.
Idd, NIETS ANDERS


Thomas, die wel vindt dat vergeving, mits uit vrije wil, goed is.

S. die dat ook vindt.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 16 augustus 2012, 16:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 16 augustus 2012, 17:28
 
SHANITA130 schreef:
quote=WILLEM618]
Ja, 't zit me erg hoog...

Shanita130: En toch...er zijn nog zoveel mooie en goede dingen, en ik ga verder met de beperkte mogelijkheden..werelds gezien, maar ik zelf vind dat ik heel rijk ben.

Willem618: gelukkig Shanita. Hoe het zou moeten zijn is helaas niet de werkelijkheid van alle dag. En daarin geld gelukkig wel, God is rechter, die ook die dingen ziet. En dat jij je rijk mag voelen, ondanks dat wat er nog wel is aan moeilijkheden, is je ook gegeven. Ik ken het gevoel niet van misbruik, maar kan me enigzins wel inleven in een stukje van je pijn, als gevolg van het oneerlijk behandeld worden, afgekeurd worden. En dat tegenover het gegeven dat anderen de hand boven het hoofd word gehouden, vaak tegen beter weten in.

Sterkte in ieder geval, en wel mooi van je, dat je kan zeggen dat wat je omschrijft achter JOU "En toch..."

idd. ik voel me vaak heel rijk, heb nu en dan es een moeilijk moment net als iedereen. Lachende smiley en wat jij schrijft dat gevoel dat ik me rijk voel is me gegeven! Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 augustus 2012, 05:21
 
Omgaan met slachtoffers seksueel misbruik

Inleiding

Er zijn nogal wat frustraties bij zedenrechercheurs vanwege vastgelopen zedenzaken. Nadat een vermeende dader van seksueel misbruik was aangehouden op verdenking van seksueel misbruik, liepen veel zaken dood vanwege gebrek aan bewijs en bekentenissen of het ontbreken van aangiften door slachtoffers.

De pleger (kerk- of gemeentelid) deed zijn schuldbekentenis bij de ouderlingen of oudsten, kreeg vergeving en kon zijn gewone leven voortzetten, zij het dan, dat het kwaad aan het licht was gekomen. De overheid die volgens Paulus het zwaard niet vergeefs draagt (Romeinen 13), kwam er niet meer aan te pas. Alles werd in het werk gesteld om de stabiliteit van het gezin en de gemeente of kerk weer te herstellen.

Men zat niet te wachten op sancties van buiten het eigen systeem en zowel de daders als de slachtoffers en andere betrokkenen deden er het zwijgen toe. Incestzaken verdwenen zo in de doofpot. Maar is dat goed? Is dit de juiste wijze van handelen bij zaken die volgens de Nederlandse wetgeving misdrijven worden genoemd. Hoe zou men idealiter moeten handelen?

Gevolgen

Door seksueel misbruik worden de autonomie en de geestelijke en lichamelijke integriteit van het slachtoffer geschonden. Ervaringen met seksueel geweld hebben alle elementen van trauma’s in zich: machteloosheid, acute ontwrichting van het bestaan en extreem onbehagen. Het slachtoffer heeft geen controle over de gebeurtenis. De gevolgen van seksueel misbruik zijn afhankelijk van de ernst en de duur van het misbruik, de leeftijd waarop het misbruik plaatsvond, de relatie van het slachtoffer met de pleger, de ervaren opvang na misbruik en de specifieke omstandigheden rond het misbruik van het slachtoffer.

De gevolgen kunnen psychisch, somatisch en psychosomatisch zijn. Meestal ondervinden slachtoffers een combinatie van soorten gevolgen. De klachten van seksueel misbruikte mensen verergeren vaak doordat slachtoffers uit angst en schaamte jarenlang zwijgen over hun ervaringen.

Ons eigen onderzoek (Van der Feen, 2000) bij seksueel misbruikte cliÑ?nten liet zien dat slachtoffers gemiddeld elf psychische, psychosomatische en psychiatrische klachten hadden. De belangrijkste waren: dissociatieve klachten, angsten, depressie, slaap-, eet- en concentratiestoornissen, eenzaamheid, paniek, nachtmerries, seksuele- en relatieproblemen, hoofd- en buikpijn, spanningsklachten


De Sterke Arm (het zwaard) wordt in het Nieuwe Testament erbij gehaald (Romeinen 13). De overheid moet de orde handhaven, de goeden belonen en de kwaden straffen. Dat kan alleen als iedereen waakzaam is en aan de bel trekt als dat nodig is. Het kan alleen als slachtoffers het zwijgen doorbreken en aangifte of melding doen.Wie mogen volgens de Bijbel sekspartners zijn?

In het Oude Testament wordt in Leviticus 18 aangegeven wie de sekspartners mogen zijn. Seksuele omgang tussen verwanten is verboden. Er wordt niet expliciet gezegd, dat een vader en moeder geen seks mogen hebben met hun eigen (pleeg- of stief) kinderen, maar uit de context is volkomen duidelijk dat seksuele omgang tussen verwanten wordt verboden. Toch zijn er mensen, vooral mannen, die zichzelf als christelijk beschouwen en het tegelijk normaler vinden om seks met hun dochter te hebben dan bijvoorbeeld naar de hoeren te gaan. “Moet ik dan naar de hoeren gaan?” zei de vader van een cliënte.

In 2011 heeft de wetgever de verjaringstermijn opgeheven voor ernstige zaken van seksueel misbruik, zodat daders toch gestraft zouden kunnen worden.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 17 augustus 2012, 05:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2