ChristianMatch
 


Forum

Avondmaal/(volwassen) doop
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JEROMMEKE798





Berichten: 16

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 12:28
 
Vier Avondmaal gerust thuis"

"Het zou zeker goed zijn wanneer gezinnen thuis het Avondmaal vieren. Het Avondmaal is zeker niet alleen voor de eredienst bedoeld," zegt John van Braam, voorganger van de Evangelische Gemeente Hebron in Den Ham. "Ook wanneer iemand tijdens een pastoraal gesprek aangeeft graag op dat moment het Avondmaal te willen vieren, moet daar een mogelijkheid voor zijn." Van Braam leidt in zijn gemeente iedere maand het het sacrament waarbij wordt stilgestaan bij de dood en opstanding van Jezus Christus.

"Het gedenken van het lijden van Christus versterkt ook de onderlinge geestelijke band van gelovigen," vervolgt Van Braam. "Op dat moment worden we ons als christenen bewust waar het allemaal om draait. Op die momenten is het goed om stil te zijn en zo te luisteren naar Gods Geest. Het kan voorkomen dat iemand het vervolgens op zijn of haar hart krijgt om een broeder of zuster in liefde te vermanen of te bemoedigen. Het Avondmaal is een mooi moment om tegenover iemand uit te spreken wat hij of zij nodig heeft. Het kan ook voorkomen dat iemand spontaan een loflied inzet."

Kerkje spelen
De voorganger onderstreept dat het bij het Avondmaal niet gaat om de vorm. "Daarom is het goed als we voortdurend over Jezus' opstanding praten. Als we ons daar niet van bewust zijn, blijft het bij kerkje spelen." Over deelname van kinderen aan het Avondmaal, zegt Van Braam: "Daarvoor zijn de ouders aansprakelijk. Tegelijkertijd zijn volgers van Jezus zelf verantwoordelijk of ze wel of niet het brood en de wijn tot zich nemen. We hebben ervoor gekozen het Avondmaal niet te beperken voor onze gemeenteleden. Ook bezoekers die behoren tot het lichaam van Christus zijn welkom."

"Voordat mensen deelnemen aan het Avondmaal, maak ik altijd duidelijk waarom we het offer van Jezus vieren. Wanneer mensen nog niet zeker weten of ze Hem toebehoren, raden wij het af om mee te doen." Van Braam leidt een in 2003 opgerichte gemeente met ongeveer 45 leden. "Het voordeel van dit aantal is dat er goed gelet wordt op ieder individu. Tegenwoordig zijn de megakerken in opkomst. Het gevaar is dat mensen zich vervolgens verschuilen achter de grote massa. In de massa is het nu eenmaal erg moeilijk om met iedereen persoonlijk in gesprek te komen."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 12:30
 
JEROMMEKE798 schreef:
Vier Avondmaal gerust thuis"

"Het zou zeker goed zijn wanneer gezinnen thuis het Avondmaal vieren. Het Avondmaal is zeker niet alleen voor de eredienst bedoeld," zegt John van Braam, voorganger van de Evangelische Gemeente Hebron in Den Ham. "Ook wanneer iemand tijdens een pastoraal gesprek aangeeft graag op dat moment het Avondmaal te willen vieren, moet daar een mogelijkheid voor zijn." Van Braam leidt in zijn gemeente iedere maand het het sacrament waarbij wordt stilgestaan bij de dood en opstanding van Jezus Christus.

"Het gedenken van het lijden van Christus versterkt ook de onderlinge geestelijke band van gelovigen," vervolgt Van Braam. "Op dat moment worden we ons als christenen bewust waar het allemaal om draait. Op die momenten is het goed om stil te zijn en zo te luisteren naar Gods Geest. Het kan voorkomen dat iemand het vervolgens op zijn of haar hart krijgt om een broeder of zuster in liefde te vermanen of te bemoedigen. Het Avondmaal is een mooi moment om tegenover iemand uit te spreken wat hij of zij nodig heeft. Het kan ook voorkomen dat iemand spontaan een loflied inzet."

Kerkje spelen
De voorganger onderstreept dat het bij het Avondmaal niet gaat om de vorm. "Daarom is het goed als we voortdurend over Jezus' opstanding praten. Als we ons daar niet van bewust zijn, blijft het bij kerkje spelen." Over deelname van kinderen aan het Avondmaal, zegt Van Braam: "Daarvoor zijn de ouders aansprakelijk. Tegelijkertijd zijn volgers van Jezus zelf verantwoordelijk of ze wel of niet het brood en de wijn tot zich nemen. We hebben ervoor gekozen het Avondmaal niet te beperken voor onze gemeenteleden. Ook bezoekers die behoren tot het lichaam van Christus zijn welkom."

"Voordat mensen deelnemen aan het Avondmaal, maak ik altijd duidelijk waarom we het offer van Jezus vieren. Wanneer mensen nog niet zeker weten of ze Hem toebehoren, raden wij het af om mee te doen." Van Braam leidt een in 2003 opgerichte gemeente met ongeveer 45 leden. "Het voordeel van dit aantal is dat er goed gelet wordt op ieder individu. Tegenwoordig zijn de megakerken in opkomst. Het gevaar is dat mensen zich vervolgens verschuilen achter de grote massa. In de massa is het nu eenmaal erg moeilijk om met iedereen persoonlijk in gesprek te komen."

En wat is jouw mening hierover Jerommeke?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEROMMEKE798





Berichten: 16

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:04
 
Wel "Roelande", om het in het kort samen te vatten:

Toen Jezus zei : "waar twee of drie vergaderd zijn in mijn Naam, daar !! ben Ik in hun midden"
Had ik zelf de indruk
( en misschien wel veel meer mensen met mij)
dat Jezus bedoelde "M i n s t e n s"
De laatste tijd kom ik steeds meer tot de ontdekking
dat je met 1 of 2 mede-gelovigen veel meer tot elkaars hart spreekt
( en de Heer tot Ons/Mijn hart spreekt/kan spreken)
dan in een grote groep waar je je makkelijk achter elkaars verantwoordelijkheid kunt verschuilen.
Daardoor kun je een grote mate van zegen mislopen.
Kan hier nog uitgebreider over uitweiden maar dit is hoop ik duidlijk voor zo ver??

Romke
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:40
 
JEROMMEKE798 schreef:
Wel "Roelande", om het in het kort samen te vatten:

Toen Jezus zei : "waar twee of drie vergaderd zijn in mijn Naam, daar !! ben Ik in hun midden"
Had ik zelf de indruk
( en misschien wel veel meer mensen met mij)
dat Jezus bedoelde "M i n s t e n s"
De laatste tijd kom ik steeds meer tot de ontdekking
dat je met 1 of 2 mede-gelovigen veel meer tot elkaars hart spreekt
( en de Heer tot Ons/Mijn hart spreekt/kan spreken)
dan in een grote groep waar je je makkelijk achter elkaars verantwoordelijkheid kunt verschuilen.
Daardoor kun je een grote mate van zegen mislopen.
Kan hier nog uitgebreider over uitweiden maar dit is hoop ik duidlijk voor zo ver??

Romke


Je bedoeld dat er er weer een Censura Morem (geloof dat het zo heet) moet komen? Ik dacht dat dat ook nog wel in veel kerken is? Zeker in de strenge refo dromes verwacht ik dat......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:45
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je bedoeld dat er er weer een Censura Morem (geloof dat het zo heet) moet komen? Ik dacht dat dat ook nog wel in veel kerken is? Zeker in de strenge refo dromes verwacht ik dat......

Thanks dan ben ik hierbij een strenge refo Engeltje smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:45
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je bedoeld dat er er weer een Censura Morem (geloof dat het zo heet) moet komen? Ik dacht dat dat ook nog wel in veel kerken is? Zeker in de strenge refo dromes verwacht ik dat......


Ik ben wel benieuwd hoe je tot de link naar Censura Morum komt ??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:47
 
JOL252 schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe je tot de link naar Censura Morum komt ??

Idd die link zie ik ook niet helemaal!!
Censura Morum is wat anders dan avondmaal hoor!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:52
 
ERIKA129 schreef:
Thanks dan ben ik hierbij een strenge refo Engeltje smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt



bedoel ik niet lelijk hoor.....maar dat weet je wel....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 13:55
 
JOL252 schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe je tot de link naar Censura Morum komt ??

Omdat ik lees in bovenstaand stukje dat veel mensen zich achter de massa verschuilen met het Avondmaal ? Toen bedacht ik me dat daar in veel kerken toch een Censura Morum gehouden wordt? Als je daar niet heen gaat kan je je natuurlijk nog achter de massa verschuilen in grote kerken.....
Dus eigenlijk gewoon een gedachtekronkel.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:13
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je bedoeld dat er er weer een Censura Morem (geloof dat het zo heet) moet komen? Ik dacht dat dat ook nog wel in veel kerken is? Zeker in de strenge refo dromes verwacht ik dat......

kan iemand deze leek ff uitleggen wat Censura Morem in houdt???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:17
 
WILLEMIJN232 schreef:
Omdat ik lees in bovenstaand stukje dat veel mensen zich achter de massa verschuilen met het Avondmaal ? Toen bedacht ik me dat daar in veel kerken toch een Censura Morum gehouden wordt? Als je daar niet heen gaat kan je je natuurlijk nog achter de massa verschuilen in grote kerken.....
Dus eigenlijk gewoon een gedachtekronkel.... Knipoog smiley



aha Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:17
 
ROELANDE345 schreef:
kan iemand deze leek ff uitleggen wat Censura Morem in houdt???


http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17730/censura-morum/


(Blijkbaar alleen gehouden aan de mannen-broeders... Verraste, verbaasde smiley )


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 27 augustus 2012, 14:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:18
 
ERIKA129 schreef:
Thanks dan ben ik hierbij een strenge refo Engeltje smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Maar wel een leuke strenge refo... Clown smiley


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 27 augustus 2012, 14:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:20
 
JOL252 schreef:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17730/censura-morum/

bedankt Jol Weer wat geleerd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:22
 
ROELANDE345 schreef:
bedankt Jol Weer wat geleerd!


tja m'n ouwe stiel...
maar gelukkig, vrouwen horen er niet bij Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:36
 
ERIKA129 schreef:
Idd die link zie ik ook niet helemaal!!
Censura Morum is wat anders dan avondmaal hoor!

Het Heilig Avondmaal volgt op het hebben van het Censura Morum. In 1e instantie is het idd iets voor de kerkenraad, maar in weze is het de opdracht die elk gemeentelid meekrijgt in de week voorafgaande aan het Avondmaal...


Laatst aangepast door
JOSINA022
op maandag 27 augustus 2012, 14:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:49
 
JOSINA022 schreef:
Het Heilig Avondmaal volgt op het hebben van het Censura Morum. In 1e instantie is het idd iets voor de kerkenraad, maar in weze is het de opdracht die elk gemeentelid meekrijgt in de week voorafgaande aan het Avondmaal...


Ik dacht ook dat het voor een ieder persoonlijk geldt.....Boeiende discussie wel, zou je met iemand aan het Avondmaal gaan die op yoga zit? Of zou ik met iemand aan het Avondmaal gaan die het verafschuwt en veroordeelt????? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:52
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik dacht ook dat het voor een ieder persoonlijk geldt.....Boeiende discussie wel, zou je met iemand aan het Avondmaal gaan die op yoga zit? Of zou ik met iemand aan het Avondmaal gaan die het verafschuwt en veroordeelt????? Knipoog smiley


hoe was het ook alweer...
"een ieder beproeve zichzelf..." om aan het avondmaal te gaan...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 14:54
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik dacht ook dat het voor een ieder persoonlijk geldt.....Boeiende discussie wel, zou je met iemand aan het Avondmaal gaan die op yoga zit? Of zou ik met iemand aan het Avondmaal gaan die het verafschuwt en veroordeelt????? Knipoog smiley

Haha, goede vraag! Knipoog smiley

Gelukkig(!) wordt bij ons de voorbereiding vooral gelegd bij een ieder persoonlijk...kan ik aan God verantwoorden dat ik aan het Avondmaal ga en niet ik kan niet aangaan omdat die en die ook aangaat...
Idd...een ieder beproeve zichzelf en niet de ander!


Laatst aangepast door
JOSINA022
op maandag 27 augustus 2012, 14:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 16:54
 
JOL252 schreef:
hoe was het ook alweer...
"een ieder beproeve zichzelf..." om aan het avondmaal te gaan...

Dat is een hele juiste...maar wel duidelijke bewoording!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 16:55
 
JOSINA022 schreef:
Haha, goede vraag! Knipoog smiley

Gelukkig(!) wordt bij ons de voorbereiding vooral gelegd bij een ieder persoonlijk...kan ik aan God verantwoorden dat ik aan het Avondmaal ga en niet ik kan niet aangaan omdat die en die ook aangaat...
Idd...een ieder beproeve zichzelf en niet de ander!



maar.....waarom is er dan dat Censura Morum vraag ik me dan af?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:10
 
WILLEMIJN232 schreef:
maar.....waarom is er dan dat Censura Morum vraag ik me dan af?

Bij ons komen avondmaalsgangers die dat willen samen in de week van het avondmaal om zich voor te bereiden op het avondmaal.
En Censura Morum wordt daaraan vooraf gehouden, en wat ik er altijd uit hetb begrepen is dat ieder gemeentelid zich dan kan vervoegen bij de predikant en een kerkeraadslid om als ik bv zou weten van Willemijn dat ze iets heeft gedaan wat echt niet zou kunnen zeg maar hoereren (sorry Willemijn echt gewoon een voorbeeld hoor weet dat dit abxoluut niet waar is) dat ze van het avondmaal onthouden kan worden...
Echter wordt er bij mij weten nooit gebruik van gemaakt heb het tenminste nog nooit gehoord of gemerkt!

Enne nee W dat andere was ook met een Knipoog smiley he!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:15
 
ERIKA129 schreef:
Bij ons komen avondmaalsgangers die dat willen samen in de week van het avondmaal om zich voor te bereiden op het avondmaal.
En Censura Morum wordt daaraan vooraf gehouden, en wat ik er altijd uit hetb begrepen is dat ieder gemeentelid zich dan kan vervoegen bij de predikant en een kerkeraadslid om als ik bv zou weten van Willemijn dat ze iets heeft gedaan wat echt niet zou kunnen zeg maar hoereren (sorry Willemijn echt gewoon een voorbeeld hoor weet dat dit abxoluut niet waar is) dat ze van het avondmaal onthouden kan worden...
Echter wordt er bij mij weten nooit gebruik van gemaakt heb het tenminste nog nooit gehoord of gemerkt!

Enne nee W dat andere was ook met een Knipoog smiley he!!


Oftewel geeft dat dus alle ruimte om te roddelen, smet te werpen en kwaad te spreken over een ander... mooie boel... en hoe bijbels? Het gaat er toch om om jezelf te onderzoeken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:16
 
ERIKA129 schreef:
Bij ons komen avondmaalsgangers die dat willen samen in de week van het avondmaal om zich voor te bereiden op het avondmaal.
En Censura Morum wordt daaraan vooraf gehouden, en wat ik er altijd uit hetb begrepen is dat ieder gemeentelid zich dan kan vervoegen bij de predikant en een kerkeraadslid om als ik bv zou weten van Willemijn dat ze iets heeft gedaan wat echt niet zou kunnen zeg maar hoereren (sorry Willemijn echt gewoon een voorbeeld hoor weet dat dit abxoluut niet waar is) dat ze van het avondmaal onthouden kan worden...
Echter wordt er bij mij weten nooit gebruik van gemaakt heb het tenminste nog nooit gehoord of gemerkt!

Enne nee W dat andere was ook met een Knipoog smiley he!!



Toch is dat wel een mooie gedachte om voor het Avondmaal samen te komen om je daarop voor te bereiden.....juist ook voor mensen die heel veel moeite hebben om aan het Avondmaal te gaan......en dat zijn er meer dan je zo denkt...
Is zo'n Censura Morum dan niet een soort kliklijn? Met alle respect hoor?
Ik dacht altijd dat het meer voor je persoonlijk was?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:16
 
JOL252 schreef:
Oftewel geeft dat dus alle ruimte om te roddelen, smet te werpen en kwaad te spreken over een ander... mooie boel... en hoe bijbels? Het gaat er toch om om jezelf te onderzoeken?

Klopt ben ik met je eens hoor!!
Helemaal zeker weten doe ik het ook niet Verlegen lachende smiley
schaam me maar dacht dat dat het was als ik eraan denk zal ik het morgen aan de predikant vragen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:45
 
WILLEMIJN232 schreef:
Toch is dat wel een mooie gedachte om voor het Avondmaal samen te komen om je daarop voor te bereiden.....juist ook voor mensen die heel veel moeite hebben om aan het Avondmaal te gaan......en dat zijn er meer dan je zo denkt...
Is zo'n Censura Morum dan niet een soort kliklijn? Met alle respect hoor?
Ik dacht altijd dat het meer voor je persoonlijk was?

Bij mij in de gemeente wordt het Censura Morum dus alleen door de Kerkenraad gedaan en dat omdat zij, als leiding van de gemeente, geacht wordt om het goede voorbeeld te geven.
Dat betekent wanneer er onenigheid is tussen kerkenraadsleden onderling, dat eerst uitgepraat moet worden voordat het Avondmaal onder hun verantwoordelijkheid kan plaatsvinden.

Op die avond moeten zij zich dus eerst zichzelf beproeven en ook hier niet de ander. Het is dus geen avond waarop allerlei onenigheid binnen de gemeente besproken wordt en dus ook niet waar "Jan en alleman" hun grieven ter tafel kunnen brengen.

Dus zowel het Censura Morum als de voorbereidingsweek voorafgaand aan het Avondmaal is alleen ter beproeving van jezelf.

Zelfs voor het aangaan aan de tafel, wijst de dominee nog op onze eigen verantwoordelijkheid tov God en onze naaste.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:46
 
JEROMMEKE798 schreef:
Wel "Roelande", om het in het kort samen te vatten:

Toen Jezus zei : "waar twee of drie vergaderd zijn in mijn Naam, daar !! ben Ik in hun midden"
Had ik zelf de indruk
( en misschien wel veel meer mensen met mij)
dat Jezus bedoelde "M i n s t e n s"
De laatste tijd kom ik steeds meer tot de ontdekking
dat je met 1 of 2 mede-gelovigen veel meer tot elkaars hart spreekt
( en de Heer tot Ons/Mijn hart spreekt/kan spreken)
dan in een grote groep waar je je makkelijk achter elkaars verantwoordelijkheid kunt verschuilen.
Daardoor kun je een grote mate van zegen mislopen.
Kan hier nog uitgebreider over uitweiden maar dit is hoop ik duidlijk voor zo ver??

Romke

Ja ik denk ook dat gewoon bedoelt wordt 2 of 3, dat is genoeg om samen te komen als gelovigen. De kerk waar ik heen ga bestaat uit zo'n 300 mensen. Maar bij ons wordt er ook wel eens brood gebroken in een heel kleine groep gewoon door de week. Met kring bijvoorbeeld of met de kinderwerkers. Die keren dat ik er ij was heb ik het inderdaad als heel zegenrijk ervaren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:48
 
JOSINA022 schreef:
Bij mij in de gemeente wordt het Censura Morum dus alleen door de Kerkenraad gedaan en dat omdat zij, als leiding van de gemeente, geacht wordt om het goede voorbeeld te geven.
Dat betekent wanneer er onenigheid is tussen kerkenraadsleden onderling, dat eerst uitgepraat moet worden voordat het Avondmaal onder hun verantwoordelijkheid kan plaatsvinden.

Op die avond moeten zij zich dus eerst zichzelf beproeven en ook hier niet de ander. Het is dus geen avond waarop allerlei onenigheid binnen de gemeente besproken wordt en dus ook niet waar "Jan en alleman" hun grieven ter tafel kunnen brengen.

Dus zowel het Censura Morum als de voorbereidingsweek voorafgaand aan het Avondmaal is alleen ter beproeving van jezelf.

Zelfs voor het aangaan aan de tafel, wijst de dominee nog op onze eigen verantwoordelijkheid tov God en onze naaste.

We hebben over 2 weken avondmaal dus a.s zondag voorbereiding en de week erop samenkomst zal me er eens goed in verdiepen maar herken veel in wat jij zegt Josina, maar er zit ook niet veel verschil tussen de kerk waar jij kerkt en de mijne dus ik zal wel fout zitten Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:55
 
ERIKA129 schreef:
We hebben over 2 weken avondmaal dus a.s zondag voorbereiding en de week erop samenkomst zal me er eens goed in verdiepen maar herken veel in wat jij zegt Josina, maar er zit ook niet veel verschil tussen de kerk waar jij kerkt en de mijne dus ik zal wel fout zitten Verlegen lachende smiley

Zo kunnen we van elkaar leren, Erika! Volgende keer zit jij goed en ik fout Knipoog smiley Kussende smiley
Iig goede voorbereiding gewenst!


Laatst aangepast door
JOSINA022
op maandag 27 augustus 2012, 21:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:56
 
JOSINA022 schreef:
Zo kunnen we van elkaar leren, Erika! Volgende keer zit jij goed en ik fout Knipoog smiley Kussende smiley

Maakt me niet uit meis!!
Mens is nooit te oud om te leren en uwes is ouder Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt dus wordt wijzer geacht Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3