ChristianMatch
 


Forum

De wet
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
FREEDOM929





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 14:49
 
Hallo lieve broers en zussen,

Persoonlijk ben ik bekend met allerlei verschillende kerkstromingen, van zwaar gereformeerd tot evangelisch tot zeer charismatisch. Ik voer vaak gesprekken met mensen uit die verschillende stromingen en merk dat de opvattingen over de wet (10 geboden + Joodse leefregels) nogal uiteenlopend zijn. Op zich wel logisch, maar het heeft mij verbaasd hoe sommige mensen nog vast zitten aan allerlei wetten (soms zelf bedachte) en regels. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor de tien geboden en wil daar ook helemaal niets van afwijken. Maar waar ik mij over verbaas is dat bij bepaalde mensen de nadruk zo ligt op het strikt naleven van de wet (wetticisme) in plaats van te leven uit de vrijheid zoals die in Galaten 3 t/m 5 wordt uitgelegd. Voor de duidelijkheid, onder vrijheid versta ik dus geen losbandigheid.

NBV en Statenvertaling: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Galaten+3-5&id42=1&id18=1&id37=1&l=nl&set=10

Hoe denken jullie daar over? Het lijkt me interessant om wat gedachten en visies over dit Bijbelgedeelte uit te wisselen. Galaten 3 vers 19 t/m 29 legt naar mijn mening de vrijheid die ik bedoel goed uit:

Galaten 3:
19 Waarom dan toch de wet? De wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde, in de tijd dat de nakomeling aan wie de belofte was gedaan nog komen moest. Ze werd door engelen aan een bemiddelaar gegeven. 20 Maar bemiddeling is niet nodig wanneer er maar één is die handelt, en God handelt alleen. 21 Is de wet daarom in strijd met Gods belofte? Absoluut niet. Als de wet leven zou kunnen brengen, zou de wet ons ook rechtvaardig kunnen maken. 22 Maar de Schrift heeft alles in de macht van de zonde gelegd, zodat de belofte kon worden gegeven op grond van geloof in Jezus Christus, aan wie op hem vertrouwen. 23 Voordat dit geloof kwam, werden we door de wet bewaakt; we leefden in gevangenschap tot het geloof geopenbaard zou worden. 24 Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat Christus kwam, zodat we door ons vertrouwen op God als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. 27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 17:59
 
buenas tardes hermano ,

Ik denk dat je daar een goed punt hebt.
maar als je heeeeeeel veeeeeeel boze reacties wilt hebben moet je hier iets over gaan zeggen.

Ik denk .....dat veel mensen de wet + de tig daarbij bedachte regeltjes vooral gebruiken om houvast te hebben.
een richtlijn, een afstreeplijstje.

heel vaak ter veroordeling van een ander , die dan op zijn /haar beurt , de kerk de rug toekeert en het voor gezien houdt.
ik denk ook dat wij als mensen elkaar niet moeten veroordelen ,maar wijzen op.....

ik heb me heel vaak afgevraagd waarom er toch zoveel onmin is in de wereld van de kinderen van God.

Het is een diepe schande dat mensen uitgesloten worden van avondmalen , deelnames aan diensten etc etc etc ondat ze in zonde zouden leven.

me dunkt ........
Wie leeft er niet in zonde ?
we gaan allemaal naar de Hel en we gaan allemaal verloren , mits Jezus in zijn grote liefde en genade ons aanneemt.
en wij Hem aannemen.

ik durf niet te oordelen over de mensen die nu leven en het niet gemakkelijk hebben.
ik ben wel bang , dat veel mensen af zullen vallen en het geloof de rug zullen toekeren.
maar dat gebeurt ook zonder dat wij ze de les lezen ....
de Vijand gaat rond als een briesende leeuw en hij is erg bedreven in het verleiden ,verblinden en kapot maken. Daarvoor hoef je alleen maar een blik te werpen in onze maatschappij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 19:25
 
CORTAZAR588 schreef:
buenas tardes hermano ,

Ik denk dat je daar een goed punt hebt.
maar als je heeeeeeel veeeeeeel boze reacties wilt hebben moet je hier iets over gaan zeggen.

Ik denk .....dat veel mensen de wet + de tig daarbij bedachte regeltjes vooral gebruiken om houvast te hebben.
een richtlijn, een afstreeplijstje.

heel vaak ter veroordeling van een ander , die dan op zijn /haar beurt , de kerk de rug toekeert en het voor gezien houdt.
ik denk ook dat wij als mensen elkaar niet moeten veroordelen ,maar wijzen op.....

ik heb me heel vaak afgevraagd waarom er toch zoveel onmin is in de wereld van de kinderen van God.

Het is een diepe schande dat mensen uitgesloten worden van avondmalen , deelnames aan diensten etc etc etc ondat ze in zonde zouden leven.

me dunkt ........
Wie leeft er niet in zonde ?
we gaan allemaal naar de Hel en we gaan allemaal verloren , mits Jezus in zijn grote liefde en genade ons aanneemt.
en wij Hem aannemen.

ik durf niet te oordelen over de mensen die nu leven en het niet gemakkelijk hebben.
ik ben wel bang , dat veel mensen af zullen vallen en het geloof de rug zullen toekeren.
maar dat gebeurt ook zonder dat wij ze de les lezen ....
de Vijand gaat rond als een briesende leeuw en hij is erg bedreven in het verleiden ,verblinden en kapot maken. Daarvoor hoef je alleen maar een blik te werpen in onze maatschappij.

Dat vind ik nou altijd humor he!!!

Jij bent het duidelijk met de topicstarter eens.... DUS:

Jij vind het onzin om wettisch te leven, want er is nu een vrijheid en veul ellende komt door het wetticisme... want wat ben je toch een sukkel als je onder de wet leeft.

Vandaag opende jij elders op dit forum een topic waarin je zo veroordelend bent als een jezuitische chef de inquisitie naar mensen die sex voor t huwelijk hebben, buiten t huwelijk hebben, na het huwelijk hebben of na echtscheiding in een volgend huwelijk hebben.

Ik vind het allemaal prima, heb die discussie in 5 jaar cm-lidmaatschap al 37x voorbij zien komen en het heeft me iedere keer weer gesterkt in het idee dat de christelijke vrijgezel het volgende gevoel hierbij heeft:

ik mag het niet, dus n ander ook niet en dat zal ik ze met den bijbel in de hand vertellen ook!

sucses! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM929





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 21:39
 
CORTAZAR588 schreef:
buenas tardes hermano ,

Ik denk dat je daar een goed punt hebt.
maar als je heeeeeeel veeeeeeel boze reacties wilt hebben moet je hier iets over gaan zeggen.


Ik zou niet weten waar die boze reacties dan vandaan zouden moeten komen, ik val niemand persoonlijk aan. En ik vind het juist boeiend om met iemand een discussie te houden die een andere visie heeft.

Beste Pieter, waar geef je nu precies antwoord op? Volgens mij niet echt op het onderwerp. Ik ben benieuwd of er iemand nog echt inhoudelijk gaat reageren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 09:25
 
Nou ik wil wel eens een poging wagen, hoewel ik niet weet of ik de aangewezen persoon hiervoor ben. Ben nml opgegroeid met de gedachte dat wij niet onder de wet hoeven te leven . De wet werd bij ons nooit voorgelezen en er werd heel weinig over gezegd. Dus ik leef echt vrij van de wet. Niet werken op zondag? of niet je was ophangen omdat het zondag is. Niet gaan tanken of een ijsje kopen?Ik had er nog nooit over nagedacht en voel(de) me geheel vrij hierin
De vertaling die jij gebruikt zegt het heel mooi de wet stelt mensen onder toezicht. Als het goed is heb je als christen dat toezicht niet nodig om te leven naar Gods wil. "Wandel door de Geest en u zult de begeerte van het vlees niet volbrengen' En 'Als u door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet" dat zijn de teksten waarmee ik opgegroeid ben. En het werkt natuurlijk ook zo. Als je dicht bij God leeft en je door Zijn Geest laat leiden ga je niet stelen moorden liegen echtbreken enz.
Sinds enige tijd ga ik naar een evangelie gemeente en daar leeft de gedachte dat we de wet moeten houden wel bij veel mensen. En ik merk ook dat ze toch wat geschokt zijn als ik zeg dat ik denk dat dat niet hoeft. Dat snap ik dan weer niet zo goed: Als niemand tegen je zegt dat je niet mag stelen dan ga je misschien wel stelen zoiets?
Wat me opvalt dat dit soort dingen die je in je jeugd geleerd hebt heel diep in je verankert kunnen zitten en dat het moeilijk is om daar echt heel anders over te gaan denken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWAAN995





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 12:26
 
1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.
6 Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft.
7 Broeders! Ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een oud gebod, dat gij van den beginne gehad hebt; dit oud gebod is het woord, dat gij van den beginne gehoord hebt.
8 Wederom schrijf ik u een nieuw gebod: hetgeen waarachtig is in Hem, zij ook in u waarachtig; want de duisternis gaat voorbij, en het waarachtige licht schijnt nu.
9 Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe.
10 Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem.
11 Maar die zijn broeder haat, is in de duisternis, en wandelt in de duisternis, en weet niet, waar hij henengaat; want de duisternis heeft zijn ogen verblind.

12 Ik schrijf u, kinderkens, want de zonden zijn u vergeven om Zijns Naams wil.
13 Ik schrijf u, vaders! want gij hebt Hem gekend, Die van den beginne is. Ik schrijf u, jongelingen, want gij hebt den boze overwonnen. Ik schrijf u, kinderen, want gij hebt den Vader gekend.
14 Ik heb u geschreven, vaders, want gij hebt Hem gekend, Die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk, en het Woord Gods blijft in u, en gij hebt den boze overwonnen.
15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.

18 Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.
19 Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied, opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn.
20 Doch gij hebt de zalving van den Heilige, en gij weet alle dingen.
21 Ik heb u niet geschreven, omdat gij de waarheid niet weet, maar omdat gij die weet, en omdat geen leugen uit de waarheid is.
22 Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.
23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.
24 Hetgeen gijlieden dan van den beginne gehoord hebt, dat blijve in u. Indien in u blijft, wat gij van den beginne gehoord hebt, zo zult gij ook in den Zoon en in den Vader blijven.
25 En dit is de belofte, die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven.
26 Dit heb ik u geschreven van degenen, die u verleiden.
27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.
28 En nu, kinderkens, blijft in Hem; opdat, wanneer Hij zal geopenbaard zijn, wij vrijmoedigheid hebben, en wij van Hem niet beschaamd gemaakt worden in Zijn toekomst.
29 Indien gij weet, dat Hij rechtvaardig is, zo weet gij, dat een iegelijk, die de rechtvaardigheid doet, uit Hem geboren is. 1 Joh. 2.


1 Ziet, hoe grote liefde ons de Vader gegeven heeft, namelijk dat wij kinderen Gods genaamd zouden worden. Daarom kent ons de wereld niet, omdat zij Hem niet kent.
2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.
3 En een iegelijk, die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is.
4 Een iegelijk, die de zonde doet, die doet ook de ongerechtigheid; want de zonde is de ongerechtigheid.
5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij onze zonden zou wegnemen; en geen zonde is in Hem.
6 Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.
7 Kinderkens, dat u niemand verleide. Die de rechtvaardigheid doet, die is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is.
8 Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
10 Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft,
11 Want dit is de verkondiging, die gij van den beginne gehoord hebt, dat wij elkander zouden liefhebben.

12 Niet gelijk Kaïn, die uit den boze was, en zijn broeder doodsloeg; en om wat oorzaak sloeg hij hem dood? Omdat zijn werken boos waren, en van zijn broeder rechtvaardig.
13 Verwondert u niet, mijn broeders, zo u de wereld haat.
14 Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit den dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben; die zijn broeder niet liefheeft, blijft in den dood.
15 Een iegelijk, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.
16 Hieraan hebben wij de liefde gekend, dat Hij Zijn leven voor ons gesteld heeft; en wij zijn schuldig voor de broeders het leven te stellen.
17 Zo wie nu het goed der wereld heeft, en ziet zijn broeder gebrek hebben, en sluit zijn hart toe voor hem, hoe blijft de liefde Gods in hem?
18 Mijn kinderkens, laat ons niet liefhebben met den woorde, noch met de tong, maar met de daad en waarheid.
19 En hieraan kennen wij, dat wij uit de waarheid zijn, en wij zullen onze harten verzekeren voor Hem.
20 Want indien ons hart ons veroordeelt, God is meerder dan ons hart, en Hij kent alle dingen.
21 Geliefden! Indien ons hart ons niet veroordeelt, zo hebben wij vrijmoedigheid tot God;
22 En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem.
23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.
24 En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.
1 Joh. 3.

<><

Zwaan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 12:42
 
ROELANDE345 schreef:
Nou ik wil wel eens een poging wagen, hoewel ik niet weet of ik de aangewezen persoon hiervoor ben. Ben nml opgegroeid met de gedachte dat wij niet onder de wet hoeven te leven . De wet werd bij ons nooit voorgelezen en er werd heel weinig over gezegd. Dus ik leef echt vrij van de wet. Niet werken op zondag? of niet je was ophangen omdat het zondag is. Niet gaan tanken of een ijsje kopen?Ik had er nog nooit over nagedacht en voel(de) me geheel vrij hierin
De vertaling die jij gebruikt zegt het heel mooi de wet stelt mensen onder toezicht. Als het goed is heb je als christen dat toezicht niet nodig om te leven naar Gods wil. "Wandel door de Geest en u zult de begeerte van het vlees niet volbrengen' En 'Als u door de Geest geleid wordt, bent u niet onder de wet" dat zijn de teksten waarmee ik opgegroeid ben. En het werkt natuurlijk ook zo. Als je dicht bij God leeft en je door Zijn Geest laat leiden ga je niet stelen moorden liegen echtbreken enz.
Sinds enige tijd ga ik naar een evangelie gemeente en daar leeft de gedachte dat we de wet moeten houden wel bij veel mensen. En ik merk ook dat ze toch wat geschokt zijn als ik zeg dat ik denk dat dat niet hoeft. Dat snap ik dan weer niet zo goed: Als niemand tegen je zegt dat je niet mag stelen dan ga je misschien wel stelen zoiets?
Wat me opvalt dat dit soort dingen die je in je jeugd geleerd hebt heel diep in je verankert kunnen zitten en dat het moeilijk is om daar echt heel anders over te gaan denken
Ik zie God als Vader. Dat betekent dat ik mag leven als Zijn kind. Maar het betekent ook, dat Hij me wil beschermen voor dingen die niet goed voor me zijn. En daarom is het beter dat ik bepaalde dingen niet doe. Maar, zoals ieder kind, probeer de grenzen uit. En dan blijkt, dat het lang niet zo gek is naar de Vader te luisteren.
Wat men weleens vergeet, is dat zonden op zichzelf schadelijk voor je zijn. Eigenlijk straf je jezelf ermee als je eraan toe geeft. En een klein beetje toegeven kan al het begin zijn van een heleboel ellende.
Wat me verder opvalt, is die zondagsheiliging. Er staat nergens in de bijbel dat we ons aan de zondag moeten houden. Sabbath wordt genoemd, zondag is door de mens zelf uitgevonden. Ik ben dan ook verbaasd dat in sommige kringen zo'n strenge zondagsheiliging is. Dan denk ik wees dan helemaal consequent en doe het dan op sabbath.
Zelf hebben we op sabbath diensten, juist omdat ik vind dat je dat als christen net zo goed zou moeten doen. Niemand heeft me echt kunnen overtuigen waarom de zondag opeens uitgeroepen is tot dag van God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 13:23
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik zie God als Vader. Dat betekent dat ik mag leven als Zijn kind. Maar het betekent ook, dat Hij me wil beschermen voor dingen die niet goed voor me zijn. En daarom is het beter dat ik bepaalde dingen niet doe. Maar, zoals ieder kind, probeer de grenzen uit. En dan blijkt, dat het lang niet zo gek is naar de Vader te luisteren.
Wat men weleens vergeet, is dat zonden op zichzelf schadelijk voor je zijn. Eigenlijk straf je jezelf ermee als je eraan toe geeft. En een klein beetje toegeven kan al het begin zijn van een heleboel ellende.
Wat me verder opvalt, is die zondagsheiliging. Er staat nergens in de bijbel dat we ons aan de zondag moeten houden. Sabbath wordt genoemd, zondag is door de mens zelf uitgevonden. Ik ben dan ook verbaasd dat in sommige kringen zo'n strenge zondagsheiliging is. Dan denk ik wees dan helemaal consequent en doe het dan op sabbath.
Zelf hebben we op sabbath diensten, juist omdat ik vind dat je dat als christen net zo goed zou moeten doen. Niemand heeft me echt kunnen overtuigen waarom de zondag opeens uitgeroepen is tot dag van God.

Ja wij mogen ons Zijn kind noemen en dat is geweldig. en inderdaad kinderen proberen grenzen uit en dan moet je ze de regels uitleggen. Maar op een gegeven moment wordt je als kind volwassen en weet je hoe je je moet gedragen ook zonder die regels. En ja naar de Vader luisteren mogen we blijven doen. Gelukkig zegt Hij niet de hele tijd je mag dit of je mag dat niet tegen me
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 19:24
 
Het verschil tussen leven onder de wet of leven door genade wordt heel goed uitgelegd in de Romeinenbrief. (k Heb er een studie over van 24 cd's maar die zal ik maar niet uittypen hier Engeltje smiley

Duidelijke tekst hierover vind ik Romeinen 7: 4 "Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen."

Wij waren ahw gehuwd met de wet en die bintenis kan alleen door de dood worden verbroken. Als wij Jezus aannemen dan sterven wij in Hem en heeft de wet zijn recht op ons verloren. En wij staan op in een nieuw leven met een nieuwe Echtgenoot: Jezus Christus. Dan leven wij door Hem en uit genade.

Als we niet meer onder de wet leven heeft zonde ook minder vat op ons volgens hetzelfde bijbelgedeelte "toen echter het gebod kwam, begon de zonde te leven, maar ik begon te sterven, "
Dus hoe tegenstrijdig het ook klinkt; als je probeert de wet te houden zul je meer last hebben van de zuigkracht van zonde, dan wanneer je uit genade leeft.


Laatst aangepast door
CARMEN073
op zaterdag 15 september 2012, 19:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 13:54
 
Nou, laat ik dan ook maar een poging wagen op deze zondagmiddag. Gewoon eens mijn gedachten erover laten gaan. Ik heb zo tussen mijn 23e en 31e ook eindeloos gesprekken gevoerd met gelovige mensen uit alle denominaties maar ook niet-christenen. Maar ja. Nu vind ik het belangrijker hoe ik er zelf over denk, hopelijk geleid door God.

Het gaat hier volgens mij om 2 kernbegrippen, nl. de wet en vrijheid.
Wat is een wet, dat zijn toch regels? doe dit niet doe dat niet.
Wat is vrijheid, losbandigheid? doe maar wat je wilt? nee natuurlijk niet. Maar toch...mag je wel doen wat je wil...als christen zijnde. Want, als het goed is heb je bij je wedergeboorte Gods Geest ontvangen, wat oa betekent dat er een soort communicatie in je zou moeten zijn tussen Zijn Geest en jouw eigen geest, waardoor je ahw automatisch het goede doet, en dus geleid door Zijn Geest de wet houdt...ook al ken je de wet niet eens. Anders gezegd, je wil is nu geschakeld aan Gods wil als het goed is.

Nou, zo zou dat moeten werken volgens mij.

Fijne zondag


Laatst aangepast door
ROLF230
op zondag 16 september 2012, 13:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 13:58
 
ROLF230 schreef:
Nou, laat ik dan ook maar een poging wagen op deze zondagmiddag. Gewoon eens mijn gedachten erover laten gaan. Ik heb zo tussen mijn 23e en 31e ook eindeloos gesprekken gevoerd met gelovige mensen uit alle denominaties maar ook niet-christenen. Maar ja. Nu vind ik het belangrijker hoe ik er zelf over denk, hopelijk geleid door God.

Het gaat hier volgens mij om 2 kernbegrippen, nl. de wet en vrijheid.
Wat is een wet, dat zijn toch regels? doe dit niet doe dat niet.
Wat is vrijheid, losbandigheid? doe maar wat je wilt? nee natuurlijk niet. Maar toch...mag je wel doen wat je wil...als christen zijnde. Want, als het goed is heb je bij je wedergeboorte Gods Geest ontvangen, wat oa betekent dat er een soort communicatie in je zou moeten zijn tussen Zijn Geest en jouw eigen geest, waardoor je ahw automatisch het goede doet, en dus geleid door Zijn Geest de wet houdt...ook al ken je de wet niet eens. Anders gezegd, je wil is nu geschakeld aan Gods wil als het goed is.

Nou, zo zou dat moeten werken volgens mij.

Fijne zondag



Hoe werkt dat dan als je niet wedergeboren bent? En gewoon lid bent van een kerk en gedoopt-of misschien wel niet- maar je wel met volle overtuiging christen bent?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM929





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:00
 
@ ZWAAN995: Leuk dat je een tekst kopieert, maar wat wil je nu zeggen? Het is makkelijk om met Bijbelteksten te gooien, maar ik vroeg om wat jullie er van vonden, wat is jouw interpretatie van Galaten en wat is jouw mening over de wet? Dat kan ik niet opmaken uit slechts die vetgedrukte woorden.

@ CHATULIEM619: Bedankt voor je uitleg, duidelijk! Maar ik zie God ook als een Vader, alleen Jezus noemt ons ook zijn vriend. Wat vind jij van de vrijheid die ik aanhaal? Ik vind dat CARMEN073 heel goed weergeeft wat er volgens mijn interpretatie met Galaten 3 wordt bedoelt.

Galaten 3 vers 2 t/m 5 zegt het volgende: NBV en Statenvertaling.
2 Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven?
2 Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?
3 Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest?
3 Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees?
4 Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet!
4 Hebt gij zoveel tevergeefs geleden? Indien maar ook tevergeefs!
5 Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt?
5 Die u dan den Geest verleent, en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?

Volgens mij denken sommige mensen dat ik de wet aan de kant schuif, dat is absoluut niet het geval. Maar ik denk dat dit gedeelte ons wil zeggen dat we ons niet moeten focussen op de wet zelf (lees dus niet: je moet je niet aan de wet houden) maar dat we moeten vertrouwen op Jezus, op onze hemelse Vader en wanneer we vertrouwen op de Geest wij automatisch gaan leven naar de wet. Zoals CARMEN073 ook zegt, focus jij je op de wet, dan zul jij je gaan focussen op zonde. Doe ik dit wel goed, doe ik dat wel goed. Nee daar gaat het naar mijn mening niet om, focus je op Jezus. En absoluut, zonde is fout. Ik hoop dat ik mijn punt over de vrijheid waarin wij mogen leven nu iets verduidelijkt heb.


Laatst aangepast door
FREEDOM929
op zondag 16 september 2012, 14:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:07
 
WILLEMIJN232 schreef:
Hoe werkt dat dan als je niet wedergeboren bent? En gewoon lid bent van een kerk en gedoopt-of misschien wel niet- maar je wel met volle overtuiging christen bent?

Ik begrijp je denk je niet goed Hoe kan iemand christen zijn en niet wedergeboren??


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op zondag 16 september 2012, 14:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM929





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:07
 
ROLF230 schreef:
Nou, laat ik dan ook maar een poging wagen op deze zondagmiddag. Gewoon eens mijn gedachten erover laten gaan. Ik heb zo tussen mijn 23e en 31e ook eindeloos gesprekken gevoerd met gelovige mensen uit alle denominaties maar ook niet-christenen. Maar ja. Nu vind ik het belangrijker hoe ik er zelf over denk, hopelijk geleid door God.

Het gaat hier volgens mij om 2 kernbegrippen, nl. de wet en vrijheid.
Wat is een wet, dat zijn toch regels? doe dit niet doe dat niet.
Wat is vrijheid, losbandigheid? doe maar wat je wilt? nee natuurlijk niet. Maar toch...mag je wel doen wat je wil...als christen zijnde. Want, als het goed is heb je bij je wedergeboorte Gods Geest ontvangen, wat oa betekent dat er een soort communicatie in je zou moeten zijn tussen Zijn Geest en jouw eigen geest, waardoor je ahw automatisch het goede doet, en dus geleid door Zijn Geest de wet houdt...ook al ken je de wet niet eens. Anders gezegd, je wil is nu geschakeld aan Gods wil als het goed is.

Nou, zo zou dat moeten werken volgens mij.

Fijne zondag

Tjonge, ik zou het niet beter kunnen omschrijven. Bedankt voor je uitleg, mooi om te lezen. Helemaal mee eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:11
 
Ik wil hier nog wel een gedachte aan toevoegen.

Jezus is voor ons gestorven zodat wij weer een relatie kunnen hebben met God de Vader.

Als je een liefdesrelatie hebt met iemand dan wil je niets doen wat die persoon kwetst.

Naarmate je God beter leert kennen ga je ook meer afkeer krijgen van zonde. En je zult steeds meer zonde(n) laten, niet omdat het moet. Maar omdat je het simpelweg niet meer wilt.

Hoe meer Licht er in je leven komt, hoe meer je ook de ware aard van zonde gaat zien zodat je er uiteindelijk niet meer naar taalt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:12
 
CARMEN073 schreef:
Ik wil hier nog wel een gedachte aan toevoegen.

Jezus is voor ons gestorven zodat wij weer een relatie kunnen hebben met God de Vader.

Als je een liefdesrelatie hebt met iemand dan wil je niets doen wat die persoon kwetst.

Naarmate je God beter leert kennen ga je ook meer afkeer krijgen van zonde. En je zult steeds meer zonde(n) laten, niet omdat het moet. Maar omdat je het simpelweg niet meer wilt.

Hoe meer Licht er in je leven komt, hoe meer je ook de ware aard van zonde gaat zien zodat je er uiteindelijk niet meer naar taalt.


Dus jij bent zonden vrij??????

Verraste, verbaasde smiley Verraste, verbaasde smiley Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:13
 
Je bent wedergeboren en daardoor christen Willemijn.

Zie: Titus 3:5, 1 petr. 1:3 en 23 en Johannes 3

Fijne zondag
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:15
 
ROLF230 schreef:
Je bent wedergeboren en daardoor christen Willemijn.

Zie: Titus 3:5, 1 petr. 1:3 en 23 en Johannes 3

Fijne zondag



Dan ben ik zeker geen christen, want ik ben dus alleen gedoopt......
Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:15
 
WILLEMIJN232 schreef:
Hoe werkt dat dan als je niet wedergeboren bent? En gewoon lid bent van een kerk en gedoopt-of misschien wel niet- maar je wel met volle overtuiging christen bent?
Wordt wedergeboorte niet meer gepredikt in jullie kerk? Geloof je daar zelf wel in??


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 16 september 2012, 14:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM929





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:16
 
ROELANDE345 schreef:
Ik begrijp je denk je niet goed Hoe kan iemand christen zijn en wedergeboren??

Beste Roelande345, in Johannes 3 staat een prima uitleg over wedergeboorte: "1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? 13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:16
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dan ben ik zeker geen christen, want ik ben dus alleen gedoopt......
Verraste, verbaasde smiley
Die conclusie is geheel voor jouw rekening Wmijn, in mijn ogen ben je niet eens gedoopt. Mogen wij nu verder praten over dit onderwerp, want ik heb het idee dat je iedereen aan het uitdagen bent.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 16 september 2012, 14:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:17
 
CHATULIEM619 schreef:
Die conclusie is geheel voor jouw rekening Wmijn...


Nee hoor, ik vind mezelf zeker wel een christen ondanks dat ik niet wedergeboren ben, ik reageerde op de tekst van Rolf....... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM929





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:19
 
Haha, ROLF230 was me voor, inderdaad in Titus 3:5, 1 petr. 1:3 en 23 en Johannes 3 wordt goed uitgelegd wat wedergeboorte betekent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:20
 
CHATULIEM619 schreef:
Die conclusie is geheel voor jouw rekening Wmijn, in mijn ogen ben je niet eens gedoopt. Mogen wij nu verder praten over dit onderwerp, want ik heb het idee dat je iedereen aan het uitdagen bent.


Je moet niet zoveel ideeën over mij hebben Chatuliem.....en ik mag en kan best meepraten over dit onderwerp....dus doe niet zo raar aub.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM929





Berichten: 13

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:21
 
@CHATULIEM619 ik denk dat je best wat meer respect voor een andere kerkstroming kunt hebben ook al ben je het niet eens met hun visie op de doop.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:21
 
FREEDOM929 schreef:
@CHATULIEM619 ik denk dat je best wat meer respect voor een andere kerkstroming kunt hebben ook al ben je het niet eens met hun visie op de doop.


Precies! En dat vind ik nu zo vreselijk......dat geen respect voor andermans geloof......


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 16 september 2012, 14:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:23
 
WILLEMIJN232 schreef:
Nee hoor, ik vind mezelf zeker wel een christen ondanks dat ik niet wedergeboren ben, ik reageerde op de tekst van Rolf....... Knipoog smiley
Weet je, dat vind ik niet eens zo belangrijk. Het gaat er niet om wat jij vindt, het gaat er niet om wat jij doet. Uiteindelijk is het veel belangrijker hoe de Heer je ziet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:24
 
Goed beste Willemijn,

Dan deze wedervraag aan jou: Waarom denk jij dat je christen bent?

Fijne zondag
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:24
 
FREEDOM929 schreef:
Haha, ROLF230 was me voor, inderdaad in Titus 3:5, 1 petr. 1:3 en 23 en Johannes 3 wordt goed uitgelegd wat wedergeboorte betekent.

ja wat wedergeboren was wist ik wel maar voor mij blijft dan blijft de vraag staan kan iemand niet wedergeboren zijn en toch een Christen? Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord. En wat houd dat christen zijn dan in
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:28
 
oh, dan begrijp ik nu je eerste vraag pas Roelande, je schreef nl. hoe kan iemand christen zijn en wedergeboren, maar je bedoelde ws hoe kan iemand christen zijn en niet-wedergeboren. Ja dat laatste kan niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3