ChristianMatch
 


Forum

de Bijbel; het Woord van God?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 september 2012, 23:03
 
Dit vind ik nou heel jammer, en bevestigd bij mij alleen maar het beeld dat 50-plussers geen idee hebben wat er zich werkelijk afspeelt in de wereld.



Verraste, verbaasde smiley Verraste, verbaasde smiley


Het bevestigd meer mijn beeld dat sommige mensen denken dat 50 plussers achter de geraniums zitten......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 september 2012, 23:04
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dit vind ik nou heel jammer, en bevestigd bij mij alleen maar het beeld dat 50-plussers geen idee hebben wat er zich werkelijk afspeelt in de wereld.



Verraste, verbaasde smiley Verraste, verbaasde smiley


Het bevestigd meer mijn beeld dat sommige mensen denken dat 50 plussers achter de geraniums zitten......

ja haha hij zou beter moeten weten Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 22 september 2012, 23:08
 
ROLF230 schreef:
Dit vind ik nou heel jammer, en bevestigd bij mij alleen maar het beeld dat 50-plussers geen idee hebben wat er zich werkelijk afspeelt in de wereld.
De eerste link die ik tegenkwam toen ik googlede op Kent Hovind was van Wikipedia, daar wordt hij in een kwaad daglicht gesteld en schijnbaar geloven jullie dat dan meteen. Jammer.

Nog één keer dan: bekijk die DVD die ik aangaf gewoon eens. Mensen in mijn omgeving doen dat omdat ze me serieus nemen als ik zeg dat het de moeite waard is.
Zeg Rolf vertel me eens, waar haal je dat gekke idee vandaan dat 50 plussers onbenullig zijn? Omdat ze toevallig niet zo goedgelovig zijn over roddels? Als je eens weet hoeveel complottheorieen ik gehoord heb over de eindtijd, over dreft, over streepjescode....vul maar aan. Ik ben idd cynisch geworden t.o.v. al die evangelische verhalen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 23 september 2012, 13:17
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dit vind ik nou heel jammer, en bevestigd bij mij alleen maar het beeld dat 50-plussers geen idee hebben wat er zich werkelijk afspeelt in de wereld.



Verraste, verbaasde smiley Verraste, verbaasde smiley


Het bevestigd meer mijn beeld dat sommige mensen denken dat 50 plussers achter de geraniums zitten......

Als dat in je 2e huisje in Frankrijk is, is er nix mis mee toch? Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 23 september 2012, 13:38
 
WILLEMIJN232 schreef:
Klopt Carmen, en uiteraard hoe we dat verschillend interpreteren? Ik zal het eens goed doorlezen......
Wat ik me wel afvraag is hoe jij nu weet dat wat je leest door de Geest van God is ingegeven of door jezelf?

Uiteraard toets ik alle nieuwe inzichten e.d. aan de bijbel zelf. De Heilige Geest zal nooit iets beweren dat tegen de bijbel indruist.

Daarnaast verhoogt de Heilige Geest de persoon Jezus. Mijn fantasie is daartoe iets minder geneigd...

Tenslotte leer je in de loop van de tijd steeds makkelijker het onderscheid te maken tussen de stem van de Heilige Geest en die van jezelf of je eigen fantasie. (Is ook weer een mooie bijbeltekst over: door het gebruik je zinnen oefenen om te kunnen onderscheiden... Hebr. 5)


Je schrijft door de Bijbel te lezen leer je Gods woord kennen....

Nee. Detail, maar niet onbelangrijk. Door het lezen van de bijbel leer ik God beter kennen. Wie Hij is, hoe Hij denkt, wat Hij van ons wil etc.

Ik denk dan je leert de geschiedenis en de invloed van God kennen want de Bijbel is door mensen geschreven, verschillende mensen van verschillende pluimages en verschillende niveau's......pure belangstelling hoor.....

De bijbel omvat idd ook een mooi stuk geschiedenis wat op zichzelf genomen ook al heel leerzaam is. Het bijzondere van de bijbel vind ik echter dat veel geschiedenis 'vooruit' geschreven is! Lachende smiley

Ik denk dat je de Bijbel ook naar onze tijd moet vertalen en dus ook de teksten in die tijd moet plaatsen en zien....dus kan je het dan wel letterlijk nemen?

Dat vind ik met sommige dingen wel eens lastig; wat lees je in de cultuur van die tijd en wat niet. Maar dit betreft volgens mij altijd zaken die zich in de marge afspelen. Op hoofdlijnen vind ik de bijbel heel consequent. God verandert immers niet.

De bijbel heeft verschillende 'lagen'. Hij verveelt nooit; ik vind er altijd weer nieuwe geestelijke waarheden in. En hoewel de bijbel een geestelijk boek is, is het ook een uitermate praktisch boek vind ik.


Het lastige is ook heb ik gemerkt dat je de grondteksten ook heel verschillend kan interpreteren......dus wat is nu eigenlijk de Bijbel letterlijk lezen?

Die ervaring heb ik niet; mij is altijd geleerd dat het bestuderen van de grondteksten juist voor veel verheldering en extra diepte zorgde.


Laatst aangepast door
CARMEN073
op zondag 23 september 2012, 13:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 23 september 2012, 13:42
 
CARMEN073 schreef:

Goed verwoord Carmen kan ik het helemaal mee eens zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 00:17
 
CARMEN073 schreef:


Maar hoe komt het dan dat er zoveel verschillende meningen over de Bijbel zijn? Als de stem van de Heilige Geest je ingeeft wat juist is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 09:32
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar hoe komt het dan dat er zoveel verschillende meningen over de Bijbel zijn? Als de stem van de Heilige Geest je ingeeft wat juist is?

Omdat sommigge mensen de stem van de heilige geest denken te horen , maar niet echt horen, ben een grapppig boek aan het lezen met preken van charles g. finney, hij leefde van 1792 tot 1875, grote evangelist geweest. grappig om te lezen dat de man thee drinken een beetje een zonde vond, dan denk in die tijd, wie dronken er thee? rijke dames die zaten theekransjes te houden en verder niks deden? Maar voor de rest zijn zijn preken goed, hij vertelt, dat het probleem is van de gemeente van cristus dat eerst iedereen zich zelf goed moet omploegen, al hun zonden doorlopen en belijden zodat we recht tegenover god staan. En dan krijg je een stuk akkergrond waar het zaad van gods woord goed in kan groeien,en dan denk ik: wanneer het niet goed omgeploegd is, mensen nog bindingen hebben aan zonde, etc. krijg je onkruid wat tussen de kerk groeit, en daardoor krijg je dan al die verschillen in de kerk, geloviggen die niet echt dicht bij Jezus staan, niet echt de geest van god goed kunnen horen, doordat ze nog bindingen met zonde hebben, of hun hart verhard hebben voor de heilige geest. daar komt het een beetje omschreven op neer. Zou iedereen recht tegenover god staan, zouden er niet zoveel verschillende meningen zijn, de geest van god is toch een geest van eenheid. zo denk ik erover. Zo merk ik bv dat als ik na de kerk ga, dat de gemeente doorde zelfde geest van god word geleid als ik, zo weet ik van te voren waar de preek over gaat, heb het al doorlopen met gods geest in de bijbel, of andere manieren. Vervolgens ga ik na de kerk en waar gaat de preek over? Over hetzelfde, alleen dan meer uitgebreid en beter uitgelegd, zodat ik het toch beter snap, darom voel ik me thuis in die kerk, omdat gods geest daar aanwezig is, denk ik Zo denk ik er een beetje over. petra die toch nog es een keer goed me zonden door gaat lopen, duh wat zijn dat er toch veel Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 09:35
 
Maar de bijbel, het woord van god, soms bid ik tot god, om antwoorden op bepaalde dingen, sla vervolgens de bijbel open en daar staat me antwoord. Voor mij zijn het woorden van god.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 09:41
 
PETRA944 schreef:
Maar de bijbel, het woord van god, soms bid ik tot god, om antwoorden op bepaalde dingen, sla vervolgens de bijbel open en daar staat me antwoord. Voor mij zijn het woorden van god.


Ik snap heel goed dat je het zo ervaart, maar zo ervaar ik het ook en we denken er heel verschillend over......dat is wat me fascineert....
We lezen allemaal dezelfde Bijbel maar beleven de woorden van de Geest toch duidelijk anders.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 09:50
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik snap heel goed dat je het zo ervaart, maar zo ervaar ik het ook en we denken er heel verschillend over......dat is wat me fascineert....
We lezen allemaal dezelfde Bijbel maar beleven de woorden van de Geest toch duidelijk anders.....

Dat maakt het nou net interesant om onze meningen daarover te lezen van elkaar. Wat carmen beschrijft iets lezen en ineens begrijpen door gods geest ingegeven, heb ik ook wel es, soms heb ik een tekst echt tig keer gelezen en dan ineens is het als of gods geest het me duidelijk maakt en begrijp ik het echt, denk ik, denk ik....daarvoor heb ik het tig keer gelezen en nooit echt begrepen. vaak loopt het dan ook wel samen met een stukje ervaringen uit de praktijk, wil ik het echt goed begrijpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 09:55
 
PETRA944 schreef:
Dat maakt het nou net interesant om onze meningen daarover te lezen van elkaar. Wat carmen beschrijft iets lezen en ineens begrijpen door gods geest ingegeven, heb ik ook wel es, soms heb ik een tekst echt tig keer gelezen en dan ineens is het als of gods geest het me duidelijk maakt en begrijp ik het echt, denk ik, denk ik....daarvoor heb ik het tig keer gelezen en nooit echt begrepen. vaak loopt het dan ook wel samen met een stukje ervaringen uit de praktijk, wil ik het echt goed begrijpen.

dat is mischien het punt wel, de bijbel is geschreven door mensen geinspireerd door godsgeest, die dicht bij god stonden, gods geest, gods stem goed konden verstaan, wij lezen het, intriperen het naar ons eigen denken, en begrijpen misschien pas echt goed, wanneer gods geest het ons echt goed duidelijk maakt Smiley die vol vragen zit En dat doet hij in stapjes, ons dingen duidelijk maken, geloof is een groei
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 09:57
 
vervolgens heeft een ieder zo zijn, haar geloofsgroei, ieder zit zo in haar eigen fase en krijg je verschillende meningen Smiley die vol vragen zit Enfin wat een gedenk op de maandag ochtend, ik ga e sbeginnen , me ramen wassen is het wel lekker weer voor Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 10:51
 
Met de laatste bijdragen lijkt het alsof de bijbel vaag is. Zo vaag, dat je er eigenlijk niet vanuit kunt gaan, dat wat je leest echt wel zo bedoeld is. Daar ben ik het dus niet mee eens. Hoewel er verschillende vertalingen zijn of verschillende interpretaties, is de Bijbel heel duidelijk op centrale onderwerpen in de Bijbel. Zoals de kruisiging en de opstanding, de verlossing. Gods plan met de mens, hoe we als christen zouden moeten leven. De vraag is of je die eenvoud nog bezit om de bijbel op zijn waarde te schatten..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 11:44
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar hoe komt het dan dat er zoveel verschillende meningen over de Bijbel zijn? Als de stem van de Heilige Geest je ingeeft wat juist is?

Daarover is ook al in de bijbel geschreven: het is lang geleden al voorspeld dat dit zou gebeuren.

"Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoet komen en hun naar de mond praten. Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels." (2 Tim.4)

Petra legt dit mooi uit in 1 van haar posts. Als je je eigen ideeën, verlangens en gedachten belangrijker vind dan die van God, dan wordt het lastig om de stem van de Heilige Geest te verstaan. Heeft alles te maken met het je onderwerpen aan de autoriteit van God zelf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 11:49
 
CHATULIEM619 schreef:
Met de laatste bijdragen lijkt het alsof de bijbel vaag is. Zo vaag, dat je er eigenlijk niet vanuit kunt gaan, dat wat je leest echt wel zo bedoeld is. Daar ben ik het dus niet mee eens. Hoewel er verschillende vertalingen zijn of verschillende interpretaties, is de Bijbel heel duidelijk op centrale onderwerpen in de Bijbel. Zoals de kruisiging en de opstanding, de verlossing. Gods plan met de mens, hoe we als christen zouden moeten leven. De vraag is of je die eenvoud nog bezit om de bijbel op zijn waarde te schatten..

Zoiets?

"Te dien tijde hief Jezus aan en zeide: Ik dank U, Vader, Heer des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, doch aan kinderkens geopenbaard." (Matt.11)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 12:47
 
CHATULIEM619 schreef:
Met de laatste bijdragen lijkt het alsof de bijbel vaag is. Zo vaag, dat je er eigenlijk niet vanuit kunt gaan, dat wat je leest echt wel zo bedoeld is. Daar ben ik het dus niet mee eens. Hoewel er verschillende vertalingen zijn of verschillende interpretaties, is de Bijbel heel duidelijk op centrale onderwerpen in de Bijbel. Zoals de kruisiging en de opstanding, de verlossing. Gods plan met de mens, hoe we als christen zouden moeten leven. De vraag is of je die eenvoud nog bezit om de bijbel op zijn waarde te schatten..

Wel voor mij vind het niet altijd zo eenvoudig wat god nu precies bedoelt chat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 14:00
 
CARMEN073 schreef:
Daarover is ook al in de bijbel geschreven: het is lang geleden al voorspeld dat dit zou gebeuren.

"Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoet komen en hun naar de mond praten. Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels." (2 Tim.4)

Petra legt dit mooi uit in 1 van haar posts. Als je je eigen ideeën, verlangens en gedachten belangrijker vind dan die van God, dan wordt het lastig om de stem van de Heilige Geest te verstaan. Heeft alles te maken met het je onderwerpen aan de autoriteit van God zelf.



Maar wij hebben allemaal een duidelijk verschil van De Waarheid, ik vind dan niet dat je kan stellen dat jij of ik ons naar de mond laten praten.......
ook niet dat je dan maar ten enenmale mag suggereren dat de ander de Bijbel niet leest of kent.
Het is gewoon een realiteit in kerkelijk Nederland dat we verschillende ervaringen hebben met De Geest en dat we de Bijbel verschillend interpreteren..en een ieder vind dat hij zich onderwerpt aan de autoriteit van God en velen vinden dan ook nog dat zij dat zelf heel goed doen en de ander toch vooral niet........
Ik versta ook de stem van de Heilige geest maar anders dan jij dat doet.....we moeten dan ook niet van goed of fout praten, we ervaren de boodschap anders......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 15:15
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar wij hebben allemaal een duidelijk verschil van De Waarheid, ik vind dan niet dat je kan stellen dat jij of ik ons naar de mond laten praten.......
ook niet dat je dan maar ten enenmale mag suggereren dat de ander de Bijbel niet leest of kent.
Het is gewoon een realiteit in kerkelijk Nederland dat we verschillende ervaringen hebben met De Geest en dat we de Bijbel verschillend interpreteren..en een ieder vind dat hij zich onderwerpt aan de autoriteit van God en velen vinden dan ook nog dat zij dat zelf heel goed doen en de ander toch vooral niet........
Ik versta ook de stem van de Heilige geest maar anders dan jij dat doet.....we moeten dan ook niet van goed of fout praten, we ervaren de boodschap anders......
Is dat zo? Volgens mij zijn er legio voorbeelden waarin de bijbel niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is. En dan is meer de vraag, wat doe je ermee dan wat staat er nu eigenlijk.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 24 september 2012, 15:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 16:47
 
CHATULIEM619 schreef:
Is dat zo? Volgens mij zijn er legio voorbeelden waarin de bijbel niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is. En dan is meer de vraag, wat doe je ermee dan wat staat er nu eigenlijk.

Voor jou niet, dat is helder......
En juist de vragen Wat die je ermee en Wat staat er nu eigenlijk worden zo verschillend ingevuld door de mens.....
Wil niet zeggen dat de ander een beter of slechter christen is of de Bijbel niet kent......
Waarom denk je dat er zoveel kerkgenootschappen en scheuringen plaatsvinden, ook nu nog? Omdat we allemaal Gods woord op de juiste wijze denken te interpreteren, kijk alleen maar eens op CM wat dat teweeg brengt........


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 24 september 2012, 16:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 18:15
 
WILLEMIJN232 schreef:
Voor jou niet, dat is helder......
En juist de vragen Wat die je ermee en Wat staat er nu eigenlijk worden zo verschillend ingevuld door de mens.....
Wil niet zeggen dat de ander een beter of slechter christen is of de Bijbel niet kent......
Waarom denk je dat er zoveel kerkgenootschappen en scheuringen plaatsvinden, ook nu nog? Omdat we allemaal Gods woord op de juiste wijze denken te interpreteren, kijk alleen maar eens op CM wat dat teweeg brengt........
Vooradat je me weer neerzet als een onnozele domme vent wil ik je wel op dingen wijzen. Bij een ander topic legt iemand precies uit wat er in de grondtekst staat. En toch zeg je staalhard, daar ben ik het niet mee eens. Is dat omdat de tekst niet duidelijk is of omdat je die tekst niet zo serieus wil nemen? En dat gebeurt eigenlijk best wel vaak. Dus mijn stelling is, dat het niet aan de tekst ligt, maar veel meer aan wat de mensen ermee willen doen.
Veel scheuringen zijn niet ontstaan door het verschil van mening over de bijbel, maar veel meer door onderlinge ruzie. Artikel 31 is geen diepgaand theologisch artikel waar meningsverschillen over zijn ontstaan, het ging in dat artikel over de vraag of de kerk zelfstandig is of dat ze zich moet onderwerpen aan een landelijk geheel. ik vind het vreemd dat ik je daar op moet wijzen, je zou het toch moeten weten naar vier jaar theologie? Of hebben jullie geen kerkgeschiedenis gehad?


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 24 september 2012, 18:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 18:35
 
CHATULIEM619 schreef:
Vooradat je me weer neerzet als een onnozele domme vent wil ik je wel op dingen wijzen. Bij een ander topic legt iemand precies uit wat er in de grondtekst staat. En toch zeg je staalhard, daar ben ik het niet mee eens. Is dat omdat de tekst niet duidelijk is of omdat je die tekst niet zo serieus wil nemen? En dat gebeurt eigenlijk best wel vaak. Dus mijn stelling is, dat het niet aan de tekst ligt, maar veel meer aan wat de mensen ermee willen doen.
Veel scheuringen zijn niet ontstaan door het verschil van mening over de bijbel, maar veel meer door onderlinge ruzie. Artikel 31 is geen diepgaand theologisch artikel waar meningsverschillen over zijn ontstaan, het ging in dat artikel over de vraag of de kerk zelfstandig is of dat ze zich moet onderwerpen aan een landelijk geheel. ik vind het vreemd dat ik je daar op moet wijzen, je zou het toch moeten weten naar vier jaar theologie? Of hebben jullie geen kerkgeschiedenis gehad?




Je wilt gewoon niet begrijpen of aanvaarden dat jou wijze van denken niet de enige juiste hoeft te zijn....Jammer dat je dan maar met één voorbeeld uit de kerkgeschiedenis komt.....Niet meer gehad op je jaar Bijbelschool?

Het enige wat ik hier wil neerzetten is dat we elkaar ook de ruimte moeten geven of in ieder geval accepteren dat we het anders zien, zonder dat daar een oordeel over hangt....
En als je een beetje weet van kerkgeschiedenis wet je ook dat de Bijbel en het lezen en interpreteren daarvan voor veel leed heeft gezorgd en en dat nu nog doet.......Beter over kerkgrenzen heen kijken Chatuliem en niet gelijk zo oordelen over andersdenkenden......
Als jij op vrijdagavond naar de kerk gaat en je hebt daar je reden voor, wie ben ik dan om te denken dat het goed of fout is? En ook al praat jij een hele avond in tongen? Als jij dat zo beleefd is dat zo....een beleving is een beleving.......
Ik heb juist op mijn Hebreeuwse les geleerd afgelopen winter dat je de grondteksten zo anders kan opvatten......en ik vind dat juist mooi, zo kom je steeds tot andere inzichten, net als dat je de Bijbel leest.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 18:41
 
CHATULIEM619 schreef:
Met de laatste bijdragen lijkt het alsof de bijbel vaag is. Zo vaag, dat je er eigenlijk niet vanuit kunt gaan, dat wat je leest echt wel zo bedoeld is. Daar ben ik het dus niet mee eens. Hoewel er verschillende vertalingen zijn of verschillende interpretaties, is de Bijbel heel duidelijk op centrale onderwerpen in de Bijbel. Zoals de kruisiging en de opstanding, de verlossing. Gods plan met de mens, hoe we als christen zouden moeten leven. De vraag is of je die eenvoud nog bezit om de bijbel op zijn waarde te schatten..

heb er over na zitten denken, het koninkrijk van het god is eenvoudig, hoe je tot jezus kan komen, maar de hele bijbel begrijpen, een kind zal openbaringen niet snel pakken, kom tot geloof met de eenvoud van een kind, is wat anders als de bijbel begrijpen helemaal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 18:43
 
PETRA944 schreef:
heb er over na zitten denken, het koninkrijk van het god is eenvoudig, hoe je tot jezus kan komen, maar de hele bijbel begrijpen, een kind zal openbaringen niet snel pakken, kom tot geloof met de eenvoud van een kind, is wat anders als de bijbel begrijpen helemaal



Wie begrijpt nu de Bijbel wel helemaal? Waarom blijven mensen jaren studeren in de Bijbel en komen steeds weer tot vernieuwende inzichten????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 18:59
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je wilt gewoon niet begrijpen of aanvaarden dat jou wijze van denken niet de enige juiste hoeft te zijn....Jammer dat je dan maar met één voorbeeld uit de kerkgeschiedenis komt.....Niet meer gehad op je jaar Bijbelschool?
Heb ik dat ergens gezegd dan dat ik dat niet wil begrijpen? Mijn stelling is dat de Bijbel echt wel duidelijker is dan dat jij ons de hele tijd maar doet denken. Het gaat veel meer om wat je ermee wil doen. Dat je daar een veroordeling in leest vind ik wel vergezocht hoot.
WILLEMIJN232 schreef:
Het enige wat ik hier wil neerzetten is dat we elkaar ook de ruimte moeten geven of in ieder geval accepteren dat we het anders zien, zonder dat daar een oordeel over hangt....
En als je een beetje weet van kerkgeschiedenis wet je ook dat de Bijbel en het lezen en interpreteren daarvan voor veel leed heeft gezorgd en en dat nu nog doet.......Beter over kerkgrenzen heen kijken Chatuliem en niet gelijk zo oordelen over andersdenkenden......
Als jij op vrijdagavond naar de kerk gaat en je hebt daar je reden voor, wie ben ik dan om te denken dat het goed of fout is? En ook al praat jij een hele avond in tongen? Als jij dat zo beleefd is dat zo....een beleving is een beleving.......
Ik heb juist op mijn Hebreeuwse les geleerd afgelopen winter dat je de grondteksten zo anders kan opvatten......en ik vind dat juist mooi, zo kom je steeds tot andere inzichten, net als dat je de Bijbel leest.....
En wil je niet zo denigrerend doen over de meerjarige opleiding die ik gevolgd heb? Dat is niet gepast. Je zet een beeld neer wat gewoon niet klopt. Het is toch duidelijk dat je de Bijbel anders benadert dan ik. Mag ik daar dan een mening over hebben? De argumenten die je gebruikt vind ik niet juist. Je maakt van de bijbel een onleesbaar boek en dat is zeker niet de bedoeling. Net zoals Petra zei, met een eenvoudig gelovig hart kom je verder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 19:09
 
WILLEMIJN232 schreef:
Wie begrijpt nu de Bijbel wel helemaal? Waarom blijven mensen jaren studeren in de Bijbel en komen steeds weer tot vernieuwende inzichten????
klopt, daarom ben ik het er niet mee eens wat chat schrijft over eenvoud van een kind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 19:44
 
WILLEMIJN232 schreef:
Wie begrijpt nu de Bijbel wel helemaal? Waarom blijven mensen jaren studeren in de Bijbel en komen steeds weer tot vernieuwende inzichten????
Er is niemand die de bijbel helemaal begrijpt, dat stel ik ook niet. Maar de Bijbel is wel heel goed te begrijpen hoor. Jij wil er steeds maar een onbegrijpelijk boek van maken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 19:44
 
WILLEMIJN232 schreef:
......en ik vind dat juist mooi, zo kom je steeds tot andere inzichten, net als dat je de Bijbel leest.....

Als je die andere inzichten dan ook maar toetst aan de bijbel hé; dan is daar niets mis mee. Het wordt wat lastiger als je 'andere inzichten' haaks staan op de rest van de bijbel.

Jezus zegt niet dat degene die Hem liefheeft zijn woord interpreteert, maar dat deze zijn woorden zal bewaren. (Joh 14)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 23:07
 
CHATULIEM619 schreef:
Er is niemand die de bijbel helemaal begrijpt, dat stel ik ook niet. Maar de Bijbel is wel heel goed te begrijpen hoor. Jij wil er steeds maar een onbegrijpelijk boek van maken...



Welnee, jij zoekt gewoon ruzie......(zal wel aan de herfst liggen.....) je spreekt op zo'n ruzieachtige toon dat je niet de discussie zoekt maar je gelijk........


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 24 september 2012, 23:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 24 september 2012, 23:35
 
WILLEMIJN232 schreef:
Welnee, jij zoekt gewoon ruzie......(zal wel aan de herfst liggen.....) je spreekt op zo'n ruzieachtige toon dat je niet de discussie zoekt maar je gelijk........
vreemde reactie Wmijn, heel vreemd allemaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 3 van 4