ChristianMatch
 


Forum

De laatste loodjes wegen soms het zwaarst
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 1 oktober 2012, 11:47
 
Voor iedereen die het nodig heeft:

THE HARDEST PART OF FAITH
by Gary Wilkerson

When I was a boy my father taught me one of the best faith-lessons I have ever learned. “Son, the hardest part of faith is always the last half hour. When you feel like giving up; when you feel that your life is off track; when you don’t hear from God anymore, just hold on — because the last half hour is the hardest part of faith.”

Have you ever driven on a long journey? You go hundreds of miles and the trip is going just fine. Finally you see a sign that says your destination is just 30 miles down the road. That last 30 miles can seem almost as long as the 500 miles you have just traveled. The last half hour of a journey is sometimes the hardest because you’re almost there and you have to hold on just a little longer.

“For you have need of endurance, so that when you have done the will of God you may receive what is promised” (Hebrews 10:36, ESV).

I know some of you feel like giving up but I want to encourage you to hold on just a little longer. You feel like the dream is not going to come to reality but God is saying to you, “Just hold on, child. Hold on, church. Hold on a few more minutes. Hold on a few more weeks — because your victory is just around the corner!”

I cannot tell you how many people I have met who had a word from God but the answer was slow in coming, they abandoned hope and now are living a life of mediocrity. If they had held on just a little longer, all the things God had spoken would have come true. But they have withdrawn from faith; withdrawn from valor; withdrawn from vision and purpose. They are living a life of quiet desperation because they no longer trust God or believe Him for great things. They are moving in their own strength without the power of God.

Do not give up hope. God is saving the best for last!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 1 oktober 2012, 12:21
 
CARMEN073 schreef:
Voor iedereen die het nodig heeft:

THE HARDEST PART OF FAITH
by Gary Wilkerson

When I was a boy my father taught me one of the best faith-lessons I have ever learned. “Son, the hardest part of faith is always the last half hour. When you feel like giving up; when you feel that your life is off track; when you don’t hear from God anymore, just hold on — because the last half hour is the hardest part of faith.”

Have you ever driven on a long journey? You go hundreds of miles and the trip is going just fine. Finally you see a sign that says your destination is just 30 miles down the road. That last 30 miles can seem almost as long as the 500 miles you have just traveled. The last half hour of a journey is sometimes the hardest because you’re almost there and you have to hold on just a little longer.

“For you have need of endurance, so that when you have done the will of God you may receive what is promised” (Hebrews 10:36, ESV).

I know some of you feel like giving up but I want to encourage you to hold on just a little longer. You feel like the dream is not going to come to reality but God is saying to you, “Just hold on, child. Hold on, church. Hold on a few more minutes. Hold on a few more weeks — because your victory is just around the corner!”

I cannot tell you how many people I have met who had a word from God but the answer was slow in coming, they abandoned hope and now are living a life of mediocrity. If they had held on just a little longer, all the things God had spoken would have come true. But they have withdrawn from faith; withdrawn from valor; withdrawn from vision and purpose. They are living a life of quiet desperation because they no longer trust God or believe Him for great things. They are moving in their own strength without the power of God.

Do not give up hope. God is saving the best for last!

Hier is de vertaling:

Toen ik nog een jongen was, leerde mijn vader me een van de beste lessen in het geloof. Weet je, het moelijkste gedeelte van geloof is meestal het laatste halve uur. Wanneer je wil opgeven, wanneer je het idee hebt dat je geestelijk verdwaalt, wanneer je niks meer van God hoort, hou dan vol. Want het laatste half uur is het moeilijkste.
Heeft u wel eens een lange reis gemaakt met de auto? Je rijdt honderden kilometers en de reis loopt voorspoedig. Als je dan ziet, dat je nog maar 30 km moet rijden, dan lijken die km evenlang als die honderden kilometers die je afgelegd hebt. Het laatste half uur van een reis is soms het moeilijkste deel, want je bent er bijna en je moet nog maar even volhouden.

Hebr. 10:36 schreef:
Blijf juist volharden, want als u de wil van God doet, zult u ontvangen wat u beloofd is.

Sommigen van jullie willen opgeven, maar ik wil je bemoedigen door te zeggen dat je nog even moet volharden. Misschien denk je dat de droom nooit werkelijkheid zal worden, maar God wil tegen je zeggen: Ga door, mijn kind, mijn gemeente. Houd het nog een paar minuten een paar weken vol, want de overwinning is heel dichtbij.
Ik heb veel mensen ontmoet die een belofte van God hadden gekregen, maar de vervulling ervan liet op zich wachten. Ze gaven het op en leven nu een leven van middelmatigheid. Als ze een klein beetje langer doorgegaan waren, zouden die beloftes wel uitgekomen zijn. Maar ze hebben het opgegeven, zijn het geloof kwijt, hebben de moed verloren, hebben de zin van het leven verloren. Ze leven in stille wanhoop omdat ze God niet meer vertrouwen en niet meer geloven dat God grote dingen kan doen. Ze gaan voort in eigen kracht en niet meer in de kracht van de Heer.

Geef nooit op!!! God bewaart het beste voor het laatst


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 1 oktober 2012, 12:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: maandag 1 oktober 2012, 12:28
 
Mooi stukje...
Ik moet het maar vaak lezen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 1 oktober 2012, 13:35
 
heel mooi inderdaad maar even uitprinten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 1 oktober 2012, 20:34
 
CHATULIEM619 schreef:
Hier is de vertaling:

Toen ik nog een jongen was, leerde mijn vader me een van de beste lessen in het geloof. Weet je, het moelijkste gedeelte van geloof is meestal het laatste halve uur. Wanneer je wil opgeven, wanneer je het idee hebt dat je geestelijk verdwaalt, wanneer je niks meer van God hoort, hou dan vol. Want het laatste half uur is het moeilijkste.
Heeft u wel eens een lange reis gemaakt met de auto? Je rijdt honderden kilometers en de reis loopt voorspoedig. Als je dan ziet, dat je nog maar 30 km moet rijden, dan lijken die km evenlang als die honderden kilometers die je afgelegd hebt. Het laatste half uur van een reis is soms het moeilijkste deel, want je bent er bijna en je moet nog maar even volhouden.



Sommigen van jullie willen opgeven, maar ik wil je bemoedigen door te zeggen dat je nog even moet volharden. Misschien denk je dat de droom nooit werkelijkheid zal worden, maar God wil tegen je zeggen: Ga door, mijn kind, mijn gemeente. Houd het nog een paar minuten een paar weken vol, want de overwinning is heel dichtbij.
Ik heb veel mensen ontmoet die een belofte van God hadden gekregen, maar de vervulling ervan liet op zich wachten. Ze gaven het op en leven nu een leven van middelmatigheid. Als ze een klein beetje langer doorgegaan waren, zouden die beloftes wel uitgekomen zijn. Maar ze hebben het opgegeven, zijn het geloof kwijt, hebben de moed verloren, hebben de zin van het leven verloren. Ze leven in stille wanhoop omdat ze God niet meer vertrouwen en niet meer geloven dat God grote dingen kan doen. Ze gaan voort in eigen kracht en niet meer in de kracht van de Heer.

Geef nooit op!!! God bewaart het beste voor het laatst

mooi, bedankt voor de vertaling, dat is tenminste goed leesbaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 1 oktober 2012, 20:38
 
het stukje uit hebreen is ook heel goed, blijf juist volharden, want als u de wil van god doet, zult u ontvangen wat u beloofd is. een zin uit de bijbel om te onthouden Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 19:49
 
PETRA944 schreef:
mooi, bedankt voor de vertaling, dat is tenminste goed leesbaar.
Ik ben wat vergeten te vertalen, nl de naam van de prediker. Dat is Gary Wilkerson, de zoon van de befaamde David Wilkerson. Hij citeert zijn vader met deze preek.

David Wilkerson was iemand, die vanuit het platteland van USA de roeping kreeg om in New York te gaan werken onder de junkies. Het is één van mijn geestelijke idolen, als je dat zo mag zeggen, en het staat allemaal beschreven in het boek Het kruis in de Asfaltjungle. Misschien heb je de film The Cross And The Switchblade wel gezien, die over dit verhaal gaat.
Hij heeft Teen Challenge opgericht, dat allerlei opvangcentra over de hele wereld heeft opgezet. In NL is er nog een opvangcentrum in Veelerveen: De Spetze Hoeve.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 3 oktober 2012, 19:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 19:57
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik ben wat vergeten te vertalen, nl de naam van de prediker. Dat is Gary Wilkerson, de zoon van de befaamde David Wilkerson. Hij citeert zijn vader met deze preek.

David Wilkerson was iemand, die vanuit het platteland van USA de roeping kreeg om in New York te gaan werken onder de junkies. Het is één van mijn geestelijke idolen, als je dat zo mag zeggen, en het staat allemaal beschreven in het boek Het kruis in de Asfaltjungle. Misschien heb je de film The Cross And The Switchblade wel gezien, die over dit verhaal gaat.
Hij heeft Teen Challenge opgericht, dat allerlei opvangcentra over de hele wereld heeft opgezet. In NL is er nog een opvangcentrum in Veelerveen: De Spetze Hoeve.

ha ha heel veel gelezen over david wilkerson en jaren geleden ooit naar een preek van nicky cruss geweest, die man van het kruis in de asfalt jungle. heb zijn boek over profetieen die david geschreven heeft ook hier liggen. zijn boek het kruis in de asfalt jungle heeft veel mensen tot geloof gebracht denk ik. ook 1 van mijn geestelijke idiolen net zoals corrie ten boom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:02
 
PETRA944 schreef:
ha ha heel veel gelezen over david wilkerson en jaren geleden ooit naar een preek van nicky cruss geweest, die man van het kruis in de asfalt jungle. heb zijn boek over profetieen die david geschreven heeft ook hier liggen. zijn boek het kruis in de asfalt jungle heeft veel mensen tot geloof gebracht denk ik. ook 1 van mijn geestelijke idiolen net zoals corrie ten boom


Worden die mensen niet een beetje geïdealiseerd Petra? Ze komen zo volmaakt over en het zijn toch ook echte mensen.......
Zie je toch in Amerika ook bij die tv predikanten? En hier ook bij J.Z.?
Of je dweept er mee of je vind het vreselijk......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:13
 
WILLEMIJN232 schreef:
Worden die mensen niet een beetje geïdealiseerd Petra? Ze komen zo volmaakt over en het zijn toch ook echte mensen.......
Zie je toch in Amerika ook bij die tv predikanten? En hier ook bij J.Z.?
Of je dweept er mee of je vind het vreselijk......
Je stelt de vraag aan Petra, maar omdat ik erover begonnen ben, neem ik de vrijheid om antwoord te geven. DW is nl. niet bekend om zijn meeslepende conferenties, waarbij iedereen in extase raakt. En is ook niet echt te vergelijken met die tv dominees. Je kunt iemand bewonderen of zelfs als voorbeeld hebben, zonder dat je hem adoreert. Zelf hadden we in onze gemeente een koffiebar van Teen Challenge en we hadden ook een link naar de opvangcentra. Ik ben ook nog naar een internationale conferentie geweest van Teen Challenge. Ik heb dus wel wat contacten gehad met TC, maar DW was in mijn ogen nog steeds een mens.
Ik heb ook veel bewondering voor Corry ten Boom. Ik verplicht mezelf ook om één keer per jaar naar Hiding Place te kijken. Maar verder ook niet. Ze is een voorbeeld, ze is volhardender dan ik, maar verder ook niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:15
 
PETRA944 schreef:
ha ha heel veel gelezen over david wilkerson en jaren geleden ooit naar een preek van nicky cruss geweest, die man van het kruis in de asfalt jungle. heb zijn boek over profetieen die david geschreven heeft ook hier liggen. zijn boek het kruis in de asfalt jungle heeft veel mensen tot geloof gebracht denk ik. ook 1 van mijn geestelijke idiolen net zoals corrie ten boom
is ook te verwachten van een rasechte pinksterblom.... Ik heb op Family 7 een film van Nicky Cruz opgenomen. Ik zet hem wel eens op internet, krijg je de link van me.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:19
 
WILLEMIJN232 schreef:
Worden die mensen niet een beetje geïdealiseerd Petra? Ze komen zo volmaakt over en het zijn toch ook echte mensen.......
Zie je toch in Amerika ook bij die tv predikanten? En hier ook bij J.Z.?
Of je dweept er mee of je vind het vreselijk......

tuurlijk heb je altijd mensen die anderen mensen veridialiseren, ik noem het woord geestelijke idiool, omdat ik ze heel graag mag lezen, maar zie ze niet als,zoals een fan een muzikant ziet of zo. het mooie van hun schrijven is nu net de menselijkheid, de eenvoud, de oprechtheid die ik in hun boeken las.En hoe ze samen met god door het leven gingen.Het boek over profetieen van david wilkerson kun je denken, zou hij god echt goed hebben begrepen??? Ook grote cristenen om het zo maar te noemen, maken wel es fouten, maar het boek kruis in de asfalt jungle is een mooi boek, en corrie ten boom kan je toch wel? En niet iedereen dweept ermee, er is ook een tussenweg Knipoog smiley Corrie ten boom is geweldig om t e lezen, vaak ontdek ik weer nieuwe dingen, een vrouw met veel ervaring. ook met haar negatieve dingen waar ze gewoon eerlijk over schrijft. Ze boeide me destijds enorm, want ik dacht hoe komt het dat een vrouw uit een kamp komt en zo sterk nog is geestelijk? Inmiddels al haar boeken gelezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Je stelt de vraag aan Petra, maar omdat ik erover begonnen ben, neem ik de vrijheid om antwoord te geven. DW is nl. niet bekend om zijn meeslepende conferenties, waarbij iedereen in extase raakt. En is ook niet echt te vergelijken met die tv dominees. Je kunt iemand bewonderen of zelfs als voorbeeld hebben, zonder dat je hem adoreert. Zelf hadden we in onze gemeente een koffiebar van Teen Challenge en we hadden ook een link naar de opvangcentra. Ik ben ook nog naar een internationale conferentie geweest van Teen Challenge. Ik heb dus wel wat contacten gehad met TC, maar DW was in mijn ogen nog steeds een mens.
Ik heb ook veel bewondering voor Corry ten Boom. Ik verplicht mezelf ook om één keer per jaar naar Hiding Place te kijken. Maar verder ook niet. Ze is een voorbeeld, ze is volhardender dan ik, maar verder ook niet.



Petra kan heel goed zelf antwoord geven denk ik....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:21
 
CHATULIEM619 schreef:
Je stelt de vraag aan Petra, maar omdat ik erover begonnen ben, neem ik de vrijheid om antwoord te geven. DW is nl. niet bekend om zijn meeslepende conferenties, waarbij iedereen in extase raakt. En is ook niet echt te vergelijken met die tv dominees. Je kunt iemand bewonderen of zelfs als voorbeeld hebben, zonder dat je hem adoreert. Zelf hadden we in onze gemeente een koffiebar van Teen Challenge en we hadden ook een link naar de opvangcentra. Ik ben ook nog naar een internationale conferentie geweest van Teen Challenge. Ik heb dus wel wat contacten gehad met TC, maar DW was in mijn ogen nog steeds een mens.
Ik heb ook veel bewondering voor Corry ten Boom. Ik verplicht mezelf ook om één keer per jaar naar Hiding Place te kijken. Maar verder ook niet. Ze is een voorbeeld, ze is volhardender dan ik, maar verder ook niet.

Das nou leuk een koffiebar van teen challenge Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:21
 
WILLEMIJN232 schreef:
Petra kan heel goed zelf antwoord geven denk ik....

ja, zie effe een reactie terug Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:25
 
WILLEMIJN232 schreef:
Petra kan heel goed zelf antwoord geven denk ik....
O ja hoor, je moet ook niet lezen dat ik namens haar antwoord geef.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:26
 
PETRA944 schreef:
ja, zie effe een reactie terug Knipoog smiley


Maar dan nog de vraag: is Corrie ten Boom zoveel beter als jij dat bent.....je moet mensen ook niet op een hoger voetstuk zetten dan ze zijn he? Zij wordt bijna als de volmaakte christen gezien, en het was toch echt gewoon een mens....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:30
 
CHATULIEM619 schreef:
Je stelt de vraag aan Petra, maar omdat ik erover begonnen ben, neem ik de vrijheid om antwoord te geven. DW is nl. niet bekend om zijn meeslepende conferenties, waarbij iedereen in extase raakt. En is ook niet echt te vergelijken met die tv dominees. Je kunt iemand bewonderen of zelfs als voorbeeld hebben, zonder dat je hem adoreert. Zelf hadden we in onze gemeente een koffiebar van Teen Challenge en we hadden ook een link naar de opvangcentra. Ik ben ook nog naar een internationale conferentie geweest van Teen Challenge. Ik heb dus wel wat contacten gehad met TC, maar DW was in mijn ogen nog steeds een mens.
Ik heb ook veel bewondering voor Corry ten Boom. Ik verplicht mezelf ook om één keer per jaar naar Hiding Place te kijken. Maar verder ook niet. Ze is een voorbeeld, ze is volhardender dan ik, maar verder ook niet.

ik vind de film niks vergeleken met het boek eigenlijk, in het boek lees je meer over haar denken over bepaalde dingen, worden haar ervaringen beter beschreven. Sommigge dingen mis je dan toch als je alleen de film kijkt vind ik. bv hoe moeilijk ze het vond dat haar zuster voor de duitsers kon bidden en vergeven. en tig dingen meer Lachende smiley vervolgens gaat ze na het kamp de wereld in om te getuigen, ze zegt tegen ejzus ik wil overal gaan waarheen u wilt, behalve duitsland..... ha ha dat was dus precies waar god haar na toestuurde en het was moeilijk voor haar, maar ze ging, vertrouwend op god. etc. bla bla bal, zou een heel lange lap kunnen schrijven over al haar ervaringen, dappere vrouw, helemaal vertrouwend op god Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:35
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar dan nog de vraag: is Corrie ten Boom zoveel beter als jij dat bent.....je moet mensen ook niet op een hoger voetstuk zetten dan ze zijn he? Zij wordt bijna als de volmaakte christen gezien, en het was toch echt gewoon een mens....

Wel ze heeft 1 ding wat ik niet heb en dat is voor 100 procent op god kunnen en durven te vertrouwen, eigenlijk nog meer, ze had denk ik een sterkere relatie met god, kon god beter als ik. verder haar negatieve kanten waren er ook wel degelijk, dus vandaar zie ik haar als een mooi vb, niet als een heiligge en mag haar graag ook omdat ze eerlijk voor haar negatieve kanten uitkwam, in eenvoud schrijven, eerlijk, niet op een manier van ik ben de cristen die perfect is en op een voetstuk staat. over veel dingen uit haar boek ben ik aan het denken gezet, zoals vijanden vergeven, op god vertrouwen. geneen cristen is volmaakt Willemijn, maar sommigge mag je meer als anderen en van sommigge kun je dingen leren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:46
 
PETRA944 schreef:
Wel ze heeft 1 ding wat ik niet heb en dat is voor 100 procent op god kunnen en durven te vertrouwen, eigenlijk nog meer, ze had denk ik een sterkere relatie met god, kon god beter als ik. verder haar negatieve kanten waren er ook wel degelijk, dus vandaar zie ik haar als een mooi vb, niet als een heiligge en mag haar graag ook omdat ze eerlijk voor haar negatieve kanten uitkwam, in eenvoud schrijven, eerlijk, niet op een manier van ik ben de cristen die perfect is en op een voetstuk staat. over veel dingen uit haar boek ben ik aan het denken gezet, zoals vijanden vergeven, op god vertrouwen. geneen cristen is volmaakt Willemijn, maar sommigge mag je meer als anderen en van sommigge kun je dingen leren


Daar heb je weer helemaal gelijk in........Knipoog smiley


PS: zijn de bouwvakkers al richting mij?


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op woensdag 3 oktober 2012, 20:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 3 oktober 2012, 20:57
 
WILLEMIJN232 schreef:
Daar heb je weer helemaal gelijk in........Knipoog smiley


PS: zijn de bouwvakkers al richting mij?

ha ha volgens mij wel, hier is de rust weer wedergekeerd, nog wat mannetjes voor de echte aansluiting, zit nu via glaskabel te internetten. En in de supermarkt kom ik ze ook niet meer tegen. Dus de verleiding is nu richting jou ha ha . petra trots op haar zelf dat ze niet aan de verleiding heeft toegegeven, want ik zoek echte liefde geen lust. das soms een strijd bij mij, wat heel menselijk is na jaren alleen. denk ik, of vind ik mannen nou zo leuk Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1