ChristianMatch
 


Forum

Spectaculair bekeringsverhaal blijkt verzonnen
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 12:29
 
Spectaculair bekeringsverhaal blijkt verzonnen!


De spectaculaire bekeringsbiografie van Tony Anthony, beschreven in de bestseller Getemde Tijger, blijkt niet waar te zijn. Anthony schreef dat hij op jonge leeftijd door zijn opa van Engeland naar China was gebracht, waar hij later drievoudig wereldkampioen Kung Fu werd. In de gevangenis zou hij tijdens een bezoek van een evangelist tot geloof zijn gekomen. Na zijn vrijlating zette hij zich in voor evangelisatie.

Zijn boek werd in een oplaag van 1,5 miljoen exemplaren in 25 talen uitgegeven, hij won in Amerika een prestigieuze christelijke boekenprijs, en de Britse Evangelische Alliantie gaf hem een nationaal podium. In 2006 sprak hij op de pinksterconferentie van Stichting Opwekking.

Wat in deze zaak opvalt is niet dat een evangelist zijn verhaal verzint – dat gebeurt wel vaker, we hoeven maar te verwijzen naar de autobiografie van Mattheüs van der Steen en de eindtijdstudies van Frank Ouweneel – maar dat niemand de meest basale feiten in zijn verhaal heeft gecheckt.



Nu blijkt dat Anthony grote delen van zijn verhaal heeft verzonnen en geplagieerd.

Hoewel het anonimiseren van namen van betrokkenen een gangbare praktijk is (daar kunnen goede privacyredenen voor zijn), is het veranderen van gebeurtenissen dat niet.


De affaire roept de automatisch de vraag op hoe betrouwbaar gristelijke autobiografieën werkelijk zijn. Als zelfs uitgevers de feiten niet meer checken, hoe weet je als lezer dan wat klopt en wat niet? Wordt het niet tijd om steekproefsgewijs een heel aantal succesverhalen kritisch onder de loep te nemen?

Bron: Klik hier! en Hier, voor deel 2

Ja, wat vinden jullie hier nou van: ik vind het zelf een ernstig verschijnsel die zich voordoet. ja, kijk, laat je wat dingen weg, zo van nou dat hoeft er niet in, oke, maar als je echt hele verhalen erbij gaat verzinnen, zodat je boek met je getuigenis lekker verkoopt, ja, ben je dan nog wel christelijk bezig.
Ja, dus ik bedoel hier niet van één klein onbelangrijk feitje wat een klein beetje verdraaid is, opdat het wat logischer of makkelijk wordt om dingen verder te vertellen en dus veel tijd kan besparen, maar gewoon hele verhalen verzonnen.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 1 augustus 2013, 12:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 13:20
 
Ach, iedereen gelooft toch ook het NOS-journaal? Niemand controleert ook weleens of dat wel allemaal klopt....

De hele wereld ligt nou eenmaal in de boze, in de leugen.

Maar goed, kunnen we dat ook weer bij het brandhout gooien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 13:40
 
ROLF230 schreef:
Ach, iedereen gelooft toch ook het NOS-journaal? Niemand controleert ook weleens of dat wel allemaal klopt....

De hele wereld ligt nou eenmaal in de boze, in de leugen.

Maar goed, kunnen we dat ook weer bij het brandhout gooien.

Eh de autobiografie van matheas van der steen niet
Die gaat niet bij het brandhout
Ken de man en ook andere mensen schrijven wel es leugens over cristenen
Zijn niet altijd cristenen die leugens schrijven.

Enfin zolang niemand maar Jezus weg gooit Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 13:46
 
Tja wat zal ik zeggen de satan zit ook nooit stil he als ie iemand kan laten liegen zal ie het niet laten.
Misschien een troost Shanita er zijn werkelijk miljoenen van die boeken gratis weggegeven. Dus veel geld heeft het hem niet opgeleverd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 14:20
 
ROELANDE345 schreef:
Tja wat zal ik zeggen de satan zit ook nooit stil he als ie iemand kan laten liegen zal ie het niet laten.
Misschien een troost Shanita er zijn werkelijk miljoenen van die boeken gratis weggegeven. Dus veel geld heeft het hem niet opgeleverd

Hij gaat nog steeds rond als een briesende leeuw!!!
Maar 1 heeft hem overwonnen!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 15:10
 
ROELANDE345 schreef:
Tja wat zal ik zeggen de satan zit ook nooit stil he als ie iemand kan laten liegen zal ie het niet laten.
Misschien een troost Shanita er zijn werkelijk miljoenen van die boeken gratis weggegeven. Dus veel geld heeft het hem niet opgeleverd

Nou dat is mijn troost niet, ja, geld is wel even makkelijk, maar ja daar is alles mee gezegd.

Ik bedoel, ja, zit je dan allemaal spectaculaire gebeurtenissen te lezen die dan later niet waar zijn.....ja, en ook later, op kritische vragen gaf hij geen antwoord.

Dus niet van, ja dat is inderdaad niet zo, maar dat kwam daardoor en daardoor, daardoor, oid.

Gewoon geen antwoord geven. Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 15:12
 
PETRA373 schreef:
Eh de autobiografie van matheas van der steen niet
Die gaat niet bij het brandhout
Ken de man en ook andere mensen schrijven wel es leugens over cristenen
Zijn niet altijd cristenen die leugens schrijven.

Enfin zolang niemand maar Jezus weg gooit Knipoog smiley

Quote:
Enfin zolang niemand maar Jezus weg gooit Knipoog smiley

Zo is dat! Daar gaat het uiteindelijk om! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 15:38
 
SHANITA130 schreef:
Zo is dat! Daar gaat het uiteindelijk om! Knipoog smiley


klopt. gaat om jezus, en ach overal kom je ook cristenen tegen die liegen.
gelukkig is jezus waarheid. liefs
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 augustus 2013, 11:05
 
Petra: gelukkig is jezus waarheid. liefs

Idd, ja, dat is gelukkig wat ons samenbindt, en niet onze verschillende meningen. Knipoog smiley

Liefs!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 2 augustus 2013, 11:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 4 augustus 2013, 18:11
 
ROELANDE345 schreef:
Tja wat zal ik zeggen de satan zit ook nooit stil he als ie iemand kan laten liegen zal ie het niet laten.

Ja, zo ken ik er nog een paar.

Kijk, als hij nou bijvoorbeeld alleen over zijn leeftijd had gelogen(wat kan, om diverse redenen mi, en als het dan om slechts enkele jaren gaat...

Maar hij heeft werkelijk waar bijna overal over gelogen, en dan met name belangrijke gebeurtenissen, en ja, dan is het mi misschien wel waar dat dat van de d@@@ komt, natuurlijk, al het slechte komt van de d@@@@.

En, wat ik belangrijk vind, op vragen daarover achteraf gaf hij geen reactie, dus niet van ja dat is zo, maar ja dat deed ik hierdoor, of daarvoor oid.

En ja, het is wel waar, maar ook heel gemakkelijk hoor, de d@@@@ de schuld geven, zo van och ja, kon ik niets aan doen hoor, was de d@@@

Of, ja kon degéne niets aan doen, was de d@@@@ zijn schuld...

Ik heb dat vaker gehoord.

Waar blijft dan de eigen verantwoording denk ik dan.

Bijvoorbeeld, als ik rook, nou rook ik weinig, hooguit 5 per dag, maar ja, stel dat ik veel rook, 30 per dag, een pakkie dus, en ja, ik zeg ja kan ik niets aan doen, is de geest van de nicotine, of de schuld van de d@@@@

Maar het ís mijn keuze en mijn verantwoording, ik kan kiezen om er wel, of geen op te steken.

Nou is roken nog steeds niet een ander kwaad doen.


En dat is een heel bekeringsverhaal verzinnen wel, want je leest en denkt zooo wat een getuigenis, en dan blijkt er gewoon niets van waar te zijn, snappie?

Nou is een bekeringsverhaal verzinnen en dan de schuld aan de d@@@ geven een voorbeeld.

Maar ja, ik heb meegemaakt dat dat werkelijk op alles werd toegepast.

Dus ja, boos zijn, ja, dat was uit den boze, want ja degene kan er niets aan doen, het was namelijk de d@@@ die hem daartoe aanzette....Yes, right!

En...lekker makkelijk ook.

Nee, daar moet mi een balans in zijn.

Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 4 augustus 2013, 18:20
 
Ja hoeveel smoesjes iemand ook bedenkt; Ieder mens is verantwoordelijk voor zn eigen daden en voor de dingen die hij/zij zegt en doet. Daar kun je helemaal niemand anders de schuld van geven.
Ik gaf alleen aan wat de bron is van dit alles; de duivel is de vader van alle leugen staat er in joh 8:44
En bedoel daarmee te zeggen dat ik daarom er niet zolang verder bij stil wil staan, t is wat Rolf zegt bij het brandhout er mee dan maar en klaar verder wat mij betreft


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op zondag 4 augustus 2013, 18:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 4 augustus 2013, 18:34
 
ROELANDE345 schreef:
Ja hoeveel smoesjes iemand ook bedenkt; Ieder mens is verantwoordelijk voor zn eigen daden en voor de dingen die hij/zij zegt en doet. Daar kun je helemaal niemand anders de schuld van geven.
Ik gaf alleen aan wat de bron is van dit alles; de duivel is de vader van alle leugen staat er in joh 8:44

Ja, dat heb je goed aangegeven vind ik, ook met de tekst erbij, duidelijk! Coole smiley met zonnebril

Ja, ik wou alleen even een subtiel verschil aangeven idd. Dat iedereen verantwoording moet dragen voor zijn eigen daden.

En ja, ik heb het ook weleens gehad hoor, dat iemand mij iets vroeg, en ja dan wou ik het wel uitleggen, dat deed ik dan wel tegen een date die ik had, bijvoorbeeld.

Maar ja, daar moet ik dan minimaal een half uur voor uittrekken, en ja, daar is niet altijd echt gelegenheid voor, en zeker als dingen ook nog eens een groot privé gehalte hebben, en er zijn er op dat moment meerdere bij, die kunnen meeluisteren, en je kan ook niet zomaar even met zijn 2en even weglopen oid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 5 augustus 2013, 09:28
 
SHANITA130 schreef:
Spectaculair bekeringsverhaal blijkt verzonnen!


De spectaculaire bekeringsbiografie van Tony Anthony, beschreven in de bestseller Getemde Tijger, blijkt niet waar te zijn. Anthony schreef dat hij op jonge leeftijd door zijn opa van Engeland naar China was gebracht, waar hij later drievoudig wereldkampioen Kung Fu werd. In de gevangenis zou hij tijdens een bezoek van een evangelist tot geloof zijn gekomen. Na zijn vrijlating zette hij zich in voor evangelisatie.

Zijn boek werd in een oplaag van 1,5 miljoen exemplaren in 25 talen uitgegeven, hij won in Amerika een prestigieuze christelijke boekenprijs, en de Britse Evangelische Alliantie gaf hem een nationaal podium. In 2006 sprak hij op de pinksterconferentie van Stichting Opwekking.

Wat in deze zaak opvalt is niet dat een evangelist zijn verhaal verzint – dat gebeurt wel vaker, we hoeven maar te verwijzen naar de autobiografie van Mattheüs van der Steen en de eindtijdstudies van Frank Ouweneel – maar dat niemand de meest basale feiten in zijn verhaal heeft gecheckt.



Nu blijkt dat Anthony grote delen van zijn verhaal heeft verzonnen en geplagieerd.

Hoewel het anonimiseren van namen van betrokkenen een gangbare praktijk is (daar kunnen goede privacyredenen voor zijn), is het veranderen van gebeurtenissen dat niet.


De affaire roept de automatisch de vraag op hoe betrouwbaar gristelijke autobiografieën werkelijk zijn. Als zelfs uitgevers de feiten niet meer checken, hoe weet je als lezer dan wat klopt en wat niet? Wordt het niet tijd om steekproefsgewijs een heel aantal succesverhalen kritisch onder de loep te nemen?

Bron: Klik hier! en Hier, voor deel 2

Ja, wat vinden jullie hier nou van: ik vind het zelf een ernstig verschijnsel die zich voordoet. ja, kijk, laat je wat dingen weg, zo van nou dat hoeft er niet in, oke, maar als je echt hele verhalen erbij gaat verzinnen, zodat je boek met je getuigenis lekker verkoopt, ja, ben je dan nog wel christelijk bezig.
Ja, dus ik bedoel hier niet van één klein onbelangrijk feitje wat een klein beetje verdraaid is, opdat het wat logischer of makkelijk wordt om dingen verder te vertellen en dus veel tijd kan besparen, maar gewoon hele verhalen verzonnen.


Bevestigd toch alleen het feit dat christenen, ook voorgangers, doodgewone mensen zijn? Mensen die ook wel eens over de schreef gaan en fouten maken......
Ik denk dat we eens van het beeld af moeten stappen dat voorgangers of wie dan ook de volmaakte mensen zijn......Ze worden zo vaak gepresenteerd maar niets is minder waar, zo blijkt maar weer uit jouw verhaal.....
En dat is met levensverhalen of bekeringsverhalen ook, het is een verhaal vanuit die mens geschreven, zijn beleving, zijn visie......een ander die er bij was beleefd dat misschien heel anders?
Ik heb een vriendin (al meer dan veertig jaar) die heeft recent een boek geschreven over haar bekering, in die tijd woonde ik naast haar en ik heb dat verhaal helemaal niet zo meegekregen zoals zij dat beschrijft. Maar haar beleving is het wel......en dat schrijft ze op.....wie ben ik dan om te zeggen het was niet zo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 5 augustus 2013, 09:48
 
WILLEMIJN232 schreef:
Bevestigd toch alleen het feit dat christenen, ook voorgangers, doodgewone mensen zijn? Mensen die ook wel eens over de schreef gaan en fouten maken......
Ik denk dat we eens van het beeld af moeten stappen dat voorgangers of wie dan ook de volmaakte mensen zijn......Ze worden zo vaak gepresenteerd maar niets is minder waar, zo blijkt maar weer uit jouw verhaal.....
En dat is met levensverhalen of bekeringsverhalen ook, het is een verhaal vanuit die mens geschreven, zijn beleving, zijn visie......een ander die er bij was beleefd dat misschien heel anders?
Ik heb een vriendin (al meer dan veertig jaar) die heeft recent een boek geschreven over haar bekering, in die tijd woonde ik naast haar en ik heb dat verhaal helemaal niet zo meegekregen zoals zij dat beschrijft. Maar haar beleving is het wel......en dat schrijft ze op.....wie ben ik dan om te zeggen het was niet zo?

Ja bedankt voor de nuance aanbrengen Willemijn. En je hebt helemaal gelijk. Ik heb dat ook wel eens met mijn kinderen dat zij een heel andere herrinering hebben van iets dat vroeger gebeurd is dan ik. Wil dan nog niet zeggen dat en van de twee liegt inderdaad.
En welkom terug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 5 augustus 2013, 10:09
 
[quote=WILLEMIJN232]Bevestigd toch alleen het feit dat christenen, ook voorgangers, doodgewone mensen zijn? Mensen die ook wel eens over de schreef gaan en fouten maken......
Ja, dát weet ik nu al een tijdje, maar ja enkele jaren terug werd echt voorgespiegeld dat voorgangers een voorbeeldfunctie hadden en juist nog meer heiliger leefden.Ik denk dat we eens van het beeld af moeten stappen dat voorgangers of wie dan ook de volmaakte mensen zijn......Ze worden zo vaak gepresenteerd Dat bedoel ik... maar niets is minder waar, zo blijkt maar weer uit jouw verhaal.....
En dat is met levensverhalen of bekeringsverhalen ook, het is een verhaal vanuit die mens geschreven, zijn beleving, zijn visie......een ander die er bij was beleefd dat misschien heel anders? ja, dát kan dan wel zo zijn dat iedereen iets anders beleeft, subjectief, maar ja, een gebeurtenis is een gebeurtenis. als iets rood is, is dat voor iedereen, ook subjectief, gewoon rood. Ik heb een vriendin (al meer dan veertig jaar) die heeft recent een boek geschreven over haar bekering, in die tijd woonde ik naast haar en ik heb dat verhaal helemaal niet zo meegekregen zoals zij dat beschrijft. Maar haar beleving is het wel......en dat schrijft ze op.....wie ben ik dan om te zeggen het was niet zo? Ja, maar ja, jij was natuurlijk niet 24 uur per dag, jarenlang samen met die vriendin....alleen dan kan je alles weten. Maar ja, voorbeeld, als iemand nou zegt dat ie drie keer wereld kampioen Kung Fu was in China, ja dat ís na te trekken en ja zo'n uitgever doet dat niet die denkt misschien van ja, maar dát verzin je niet, dat kan iedereen zo even natrekken, ja, zeker met internet. En ook professionele vecht sporters die ook zeiden klopt niets van wat hij beschrijft over die sport. Er is zelfs een topic daarover met al 700 reacties, op die vechtsportsite.

Ja, dán voel ik mij heel even behoorlijk genaaid hoor. Sjonge jonge jonge, nou ben ik even blij dat ik dat boek niet gelezen heb...

Maar ja, men doet maar. Voor geld doen velen veel. Ik zou dat dus niet kunnen zo'n boek, ja, ik zou, misschien, wat dingen weglaten, maar er zeker niet bij gaan verzinnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 5 augustus 2013, 10:16
 
ROELANDE345 schreef:
Ja bedankt voor de nuance aanbrengen Willemijn. En je hebt helemaal gelijk. Ik heb dat ook wel eens met mijn kinderen dat zij een heel andere herrinering hebben van iets dat vroeger gebeurd is dan ik. Wil dan nog niet zeggen dat en van de twee liegt inderdaad.
En welkom terug

Ja, Roelande, dát heb ik dus ook, ja, met mijn eigen moeder.

Dát geeft niet, ik herinner me dat ze heel erg boos werd, toen ik, per ongeluk iets waardevols liet vallen wat ook brak....en ja, toen ik dat zei, van weet je dat nog, ja toen zei ze, van dat ze nooit over zoiets zo boos zou kunnen worden.

Dan denk ik, laat maar, niet belangrijk ook.

Maar ja, andere belangrijke zaken, dat ik bijvoorbeeld op het VWO zat, ja, dát weet ze natuurlijk nog wel. Want dát is een feit. En geen gevoel over iets, boos of iets anders.

Dus dát bedoel ik dus.

Snappie?

Trouwens, Fijne Dag! Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 5 augustus 2013, 10:25
 
SHANITA130 schreef:
Spectaculair bekeringsverhaal blijkt verzonnen!



There is no bizniz like God-bizniz

Thomas, je loopt mooi binnen zo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 5 augustus 2013, 11:01
 
Sja, inderdaad.

Helaas... Twijfelende smiley

Ik ken ook verhalen dat juist een uitgever zegt van ja, je kan dit en dat er beter bij verzinnen dat staat spectaculair en verkoopt goed.....Dat was toen met dat boek over een loverboy, titel is van 'Echte mannen eten geen kaas'. Ja, de schrijfster, cq, het slachtoffer heet Maria Mosterd, vandaar de titel, Omdat veel mensen kaas met mosterd eten.

Ja, ik stond toen echt een paar keer op het punt dat boek te kopen, en steeds, elke keer weerhield mij daar iets van, een soort gevoel.

En ja, toen uitkwam dat ze dingen had verzonnen, dat mensen haar daarmee ook confronteerden die in dat boek voorkwamen, ja, toen dacht ik nog daaraan.
Maar ja, dan was dan een boek wat helemaal niets met christelijkheid van doen had....dan dacht ik weer ja, de 'wereld'.

Want ja, toen ik pas gelovig werd toen werd mij dat duidelijk uitgelegd: 'de wereld' liegt en bedriegt, en ja, de Christenen, ja, díe zijn het voorbeeld, die wandelen in het Licht, en doen de leugen niet en zo meer.

Nou, dat was wel eventjes een behoorlijke ontgoocheling hoor een tijd terug, dan hoor je dit, dan dat, dan dat.
Want ja, ik geloofde alles.

Stukje verwijderd i.v.m. n.v.t..

Fijne Dag! Knipoog smiley Lachende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 5 augustus 2013, 12:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 5 augustus 2013, 11:18
 
dubbel geplaatst...

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 5 augustus 2013, 11:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 5 augustus 2013, 11:29
 
Ooooooooooo, wat zal daar nu gestaan hebben, ja, dan ga ik daar nu misschien de hele tijd over denken.... Twijfelende smiley

Fijne Dag alsnog! Lachende smiley Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 5 augustus 2013, 12:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1