ChristianMatch
 


Forum

Heiliging
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 13:22
 
FAITH187 schreef:
Inderdaad bedoel ik niet dat je zonder zonde leeft of moet leven, dat kan inderdaad niet...


Een koppel die ik ken, leven zo dicht en met God, ik heb nog nooit zulke mensen in mijn leven gekend. Zij hebben alleen maar zegening op zegening. Zij leven echt compleet gehoorzaam naar Gods Woord, in alles.


Dit schreef je Faith, ik lees daaruit dat als je dus dicht bij God leeft zegening op zegening mag ervaren.....Dus als je dat niet ervaart leef je niet dicht bij God?

Iedere christen heeft op zijn/haar manier zijn eigen heilige momenten denk ik......het is niet aan de mens(dus ons om daar allerlei voorwaarden aan te koppelen). De verschillen zijn daarin ook veel te groot. De één ervaart de heiligheid en het dicht bij God leven bij proclamerend bidden, de ander weer in de stilte van de kerk.......en proberen alletwee goed christenen te zijn alleen de belevingswereld is totaal anders.....
Ik probeer mij niet te spiegelen aan anderen die het aan de buitenkant zo goed doen, kijk in je eigen binnenkamer. dat is pas belangrijk en vaak heb je daar je handen ook wel vol aan.....en God ziet wel wat je zelf zo graag overslaat........


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 9 augustus 2013, 14:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 13:24
 
CORTAZAR588 schreef:
Zonder zonde leven is niet wat de onderwerpstarter bedoelt mi.
Dat is niet mogelijk.
Punt.

Geen discussie onderwerp.
Wat ze wel bedoelt is .....leven met de wetenschap dat we als mensen alles wat we doen afwegen en zien in het Licht van Jezus' offer.
En dat dat verschillende visies op zijn is bekend.
De een neemt de woorden van Jezus letterlijk en de ander niet.

Maar helaas zal ok dit onderwerp verzanden in hetzij veroordelen van wetticisme althans heiliging zien als zondeloos zijn of een verdediging van een vrijzinnige levensvisie met jezus als alles vergevende,vooral ook zwakke leider, die niet goed wist wat Hij zei toen Hij op aarde was.

Indien God van ons zondeloosheid had gevraagd dan had Zijn zoon wel in de hemel kunnen blijven n'est pas?
De bijbel zegt: sin santidad nadie vera al Señor.................zonder heiligheid zal niemand God zien.
De verwijfden, de dronkaards, de moordenaars ,de leugenachtigen,de overspeligen,de afgodendienaars zullen het Koninkrijk der Hemelen niet beerven.

Is niet overdrachtelijk bedoeld.



Maar wat versta jij persoonlijk onder heiliging....? Ik lees een algemene mening hoe je denkt dat het topic gaat verlopen maar wat voel je zelf bij heiliging?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 14:08
 
Zo even in het algemeen.

Ik zelf denk dat Heiliging is het streven ernaar.

Want in deze gebroken wereld kan je niet zondeloos leven.

Ik noem even een voorbeeld van mezelf, ik was gisteren even bij iemand, proberen het een en ander uit te leggen, wb de pc.

Ja, dat gaat dan een tijdje goed en gezellig ja, totdat ik dingen ook niet meer helemaal snap, en wat ik nog wel snapte al helemaal niet over kon brengen, omdat ik het zelf bijna niet begreep.

Ja, en dan wou ik ermee stoppen ja dan moet ik ook uitkijken ja, als een ander door wil gaan dat er dus geen ruzie van komt.

Ja, en dat daar bijna een beetje ruzie was, ja lag niet aan mij, niet aan degene, maar aan dat pc's best ingewikkeld zijn, zomaar verkocht worden aan mensen die daar eigenlijk eerst een goede cursus voor zouden moeten volgen.

Het gebrokene is mi dat er dus pc's worden verkocht, zonder dat die mensen eerst een goede cursus hebben gevolgd, met uitzondering van degene die vanwege hun werk al cursussen krijgen bij elke nieuwe versie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 18:39
 
WILLEMIJN232 schreef:
Een koppel die ik ken, leven zo dicht en met God, ik heb nog nooit zulke mensen in mijn leven gekend. Zij hebben alleen maar zegening op zegening. Zij leven echt compleet gehoorzaam naar Gods Woord, in alles.


Dit schreef je Faith, ik lees daaruit dat als je dus dicht bij God leeft zegening op zegening mag ervaren.....Dus als je dat niet ervaart leef je niet dicht bij God?

Iedere christen heeft op zijn/haar manier zijn eigen heilige momenten denk ik......het is niet aan de mens(dus ons om daar allerlei voorwaarden aan te koppelen). De verschillen zijn daarin ook veel te groot. De één ervaart de heiligheid en het dicht bij God leven bij proclamerend bidden, de ander weer in de stilte van de kerk.......en proberen alletwee goed christenen te zijn alleen de belevingswereld is totaal anders.....
Ik probeer mij niet te spiegelen aan anderen die het aan de buitenkant zo goed doen, kijk in je eigen binnenkamer. dat is pas belangrijk en vaak heb je daar je handen ook wel vol aan.....en God ziet wel wat je zelf zo graag overslaat........

Ik denk dat wat ik bedoel hier niet begrepen wordt. Ik veroordeel niemands visie of beleving. Inderdaad moet je ook in je eigen binnenkamer kijken, maar daar heb ik het in dit topic niet over. Dat staat voor mij sowieso buiten kijf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 20:51
 
Heiliging is het wat ik al stelde : de bijbel en letterlijk nemen want een verhalenboek is het beslist niet en de woorden van Jezus heel scherp voor ogen houden.
Daarbij doel ik op de woorden die Hij sprak over het Koninkrijk der Hemelen en wie wel en wie niet binnen zullen gaan
Er wordt vaak gezegd dat Jezus niet over de hel sprak.
Hij spreekt er het meeste over.
Ook in Zijn veroordelingen met betrekking tot de zonde is Hij geenzins mals.
Jezus is voor onze zonden gestorven en Hij vergeeft las wij Hem daarom vragen.
Maar net als te gen de overspelige vrouw zegt Hij ook ñu tegen ons: gaat heen en zondigt niet meer.
Heiliging is jezelf op dieet zetten..........het is wel lekker al dat eten maar toch maar niet...
En dat het in de ogen van velen saai of vervelend zou zijn,zij zo.
Let wel ......het is altijd vanuit hartsgesteldheid en niet vanuit angst of groepsdruk of wetticisme.

Als er Een is die onze ware bedoelingen kent is het Jezus wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 21:08
 
Quote:
Als er Een is die onze ware bedoelingen kent is het Jezus wel.

Dat denk ik ook! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 21:16
 
CORTAZAR588 schreef:
Heiliging is het wat ik al stelde : de bijbel en letterlijk nemen want een verhalenboek is het beslist niet en de woorden van Jezus heel scherp voor ogen houden.
Daarbij doel ik op de woorden die Hij sprak over het Koninkrijk der Hemelen en wie wel en wie niet binnen zullen gaan
Er wordt vaak gezegd dat Jezus niet over de hel sprak.
Hij spreekt er het meeste over.Ook in Zijn veroordelingen met betrekking tot de zonde is Hij geenzins mals.
Jezus is voor onze zonden gestorven en Hij vergeeft las wij Hem daarom vragen.
Maar net als te gen de overspelige vrouw zegt Hij ook ñu tegen ons: gaat heen en zondigt niet meer.
Heiliging is jezelf op dieet zetten..........het is wel lekker al dat eten maar toch maar niet...
En dat het in de ogen van velen saai of vervelend zou zijn,zij zo.
Let wel ......het is altijd vanuit hartsgesteldheid en niet vanuit angst of groepsdruk of wetticisme.

Als er Een is die onze ware bedoelingen kent is het Jezus wel.

Waar? Hoe vaak?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 21:22
 
JOL252 schreef:
Waar? Hoe vaak?

De Heer Jezus beschreef de hel als een plaats van eeuwig vuur, (Matteüs 25:41) eeuwige bestraffing (Matteüs 25:46), en een plaats van kwelling, vlammen, en lijden (Lucas 16:23-24). Jezus onderwees de mensen regelmatig over de hel (Matteüs 5:22, 29-30; 10:28; 18:9; 23:15,33; Marcus 9:43-47; Lucas 12:6; 16:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 21:43
 
Ja. Het staat er.

Maar hoe trok Jezus de mensen naar Zijn Vader? Met de hel?

De nadruk waarmee hier steeds de hel veelvuldig naar boven wordt gehaald door Cortazar vind ik meer on(t)heilig(end) dan heiligend.

"Wees niet bevreesd, gij klein kuddeke! Want het heeft uw Vader behaagd u het koninkrijk te geven" (even zoeken, ik ben niet zo van de teksten... Lucas 12:32.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 augustus 2013, 23:08
 
ROELANDE345 schreef:
De Heer Jezus beschreef de hel als een plaats van eeuwig vuur, (Matteüs 25:41) eeuwige bestraffing (Matteüs 25:46), en een plaats van kwelling, vlammen, en lijden (Lucas 16:23-24). Jezus onderwees de mensen regelmatig over de hel (Matteüs 5:22, 29-30; 10:28; 18:9; 23:15,33; Marcus 9:43-47; Lucas 12:6; 16:23

Ik heb niet alle teksten van je opgezocht, maar waar in de evangeliën het (van oorsprong Hebreeuwse) woord ``Gehenna`` staat, is dit vertaald met het woord hel. Maar eigenlijk verwijst het woord Gehenna niet naar een plaats buiten onze wereld, maar naar een plek net buiten de muren van Jeruzalem. Het verwijst naar het Dal van Hinnom (Gej Hinnom). In deze vallei werden in de tijd van het O.T. kinderoffers gebracht. Later werd het een plaats waar al het afval, vuilnis en lijken van dieren in het vuur geworpen werden. Het was een altijd brandend vuur en het stonk er behoorlijk.
Als je de betekenis van Gehenna uit het oog verliest en je geeft die plaats de betekenis, die de traditie eraan geeft, dan lijkt het net of er veel over de hel geschreven is. In de Nieuwe Bijbelvertaling is het woord Gehenna niet vertaald met hel, maar gewoon blijven staan.
Van de apostelen heeft alleen Jacobus 1 keer in overdrachtelijke zin over de hel gesproken. Verder zijn er geen apostelen die in hun brieven over Gehenna gesproken hebben, omdat degenen aan wie hun brieven gericht waren, het dal van Hinnom gewoonweg niet kenden. De Joden kenden wel de Gehenna, en ze kwamen daar niet graag in de buurt.
..... even een uitstapje naar de hel, nu maar weer verder over heiliging….
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 09:05
 
Toch mooie discussies op het moment waar je nog es over nadenkt en langer op kauwt.
Zo bedacht ik me gisteravond dat de wereld niet zoveel heeft aan woorden, aan preken. Ze heeft meer aan datgene wat Jezus juist ook zo krachtig maakte, door te doen wat Hij zegt. Hij deed wat Zijn Vader deed.

Een mooi voorbeeld vind ik hoe Hij de voeten van zijn discipelen wast, ze kwamen binnen met hun vieze voeten waarmee ze hadden gelopen op straten die er wat anders uitzagen dan onze keurige stoepjes afgescheiden van de straat die er ook al keurig uitziet. Hij knielde neer en waste de voeten van Zijn leerlingen met de woorden dat Hij hen voordeed wat ze ook bij elkaar moeten doen.

Eigenlijk vind ik dit een mooi symbolisch beeld van heiliging, hoe Hij zich opstelt en het werk doet van een bediende. Hij kijkt uiteindelijk niet naar de smerigheid aan die voeten maar komt met water en maakt het schoon. Als we dit naar elkaar toe doen hoe ziet dat eruit in de praktijk? Niets anders dan wat de wereld zou moeten zien: liefde waarmee je jezelf heiligt. (Want je richt je op zuiverheid en als je bezig bent met lief te hebben komt vanzelf de troep er wel uit als je stuit op barrières om lief te hebben.) En je heiligt elkaar door elkaar te dienen... met, in en uit liefde.
http://youtu.be/LWFBzXt81OE


Jol, heeft nog een boel te leren.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 10 augustus 2013, 09:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 10:25
 
@ Jol,

Ja, zo nederig als Jezus te zijn/worden, dat meer te gaan doen, elkaars voeten wassen oid.
Wij hebben elk jaar een jaarthema dag en daar is ook eens een voetwassing gedaan

Mooi lied ook, ik kende het niet Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 11:29
 
CORTAZAR588 schreef:
Heiliging is het wat ik al stelde : de bijbel en letterlijk nemen want een verhalenboek is het beslist niet en de woorden van Jezus heel scherp voor ogen houden.
Daarbij doel ik op de woorden die Hij sprak over het Koninkrijk der Hemelen en wie wel en wie niet binnen zullen gaan
Er wordt vaak gezegd dat Jezus niet over de hel sprak.
Hij spreekt er het meeste over.
Ook in Zijn veroordelingen met betrekking tot de zonde is Hij geenzins mals.
Jezus is voor onze zonden gestorven en Hij vergeeft las wij Hem daarom vragen.
Maar net als te gen de overspelige vrouw zegt Hij ook ñu tegen ons: gaat heen en zondigt niet meer.
Heiliging is jezelf op dieet zetten..........het is wel lekker al dat eten maar toch maar niet...
En dat het in de ogen van velen saai of vervelend zou zijn,zij zo.
Let wel ......het is altijd vanuit hartsgesteldheid en niet vanuit angst of groepsdruk of wetticisme.

Als er Een is die onze ware bedoelingen kent is het Jezus wel.



Dat zegt "men"dan altijd he? dat het vanuit de hartgesteldheid is. Maar waarom is er dan nog zoveel angstgeloof...? En hebben mensen,zeker zeker uit de kringen waar over hel en verdoemenis gepredikt wordt nog zoveel mensen last van trauma's? En zijn mensen doods en doodsbang om te sterven want o jee, dat hellevuur.....want niemand is zoals God zelf dat weten we maar al te goed.....hele boeken zijn daar over vol geschreven,......en hoeveel mensen praten niet uit hun eigen ervaringen die ze achter zich hebben gelaten over dat angstgeloof? Ik heb daar ook zo mijn ervaringen mee en vind het eigenlijk een Gods wonder dat ik nog een christen ben......
Dus met de term vanuit de hartgesteldheid heb ik wat moeite......en....vind ik zeker niet heilig....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 10 augustus 2013, 11:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 11:32
 
JOL252 schreef:
Toch mooie discussies op het moment waar je nog es over nadenkt en langer op kauwt.
Zo bedacht ik me gisteravond dat de wereld niet zoveel heeft aan woorden, aan preken. Ze heeft meer aan datgene wat Jezus juist ook zo krachtig maakte, door te doen wat Hij zegt. Hij deed wat Zijn Vader deed.

Een mooi voorbeeld vind ik hoe Hij de voeten van zijn discipelen wast, ze kwamen binnen met hun vieze voeten waarmee ze hadden gelopen op straten die er wat anders uitzagen dan onze keurige stoepjes afgescheiden van de straat die er ook al keurig uitziet. Hij knielde neer en waste de voeten van Zijn leerlingen met de woorden dat Hij hen voordeed wat ze ook bij elkaar moeten doen.

Eigenlijk vind ik dit een mooi symbolisch beeld van heiliging, hoe Hij zich opstelt en het werk doet van een bediende. Hij kijkt uiteindelijk niet naar de smerigheid aan die voeten maar komt met water en maakt het schoon. Als we dit naar elkaar toe doen hoe ziet dat eruit in de praktijk? Niets anders dan wat de wereld zou moeten zien: liefde waarmee je jezelf heiligt. (Want je richt je op zuiverheid en als je bezig bent met lief te hebben komt vanzelf de troep er wel uit als je stuit op barrières om lief te hebben.) En je heiligt elkaar door elkaar te dienen... met, in en uit liefde.
http://youtu.be/LWFBzXt81OE


Jol, heeft nog een boel te leren.


Zit er geen verschil in tussen je nederig opstellen en het heilige gevoel?
Als christen hoef je je niet beter te voelen dan de ander, als mens trouwens ook niet want dat ben je niet.....
Wat geeft dan het christelijk tintje aan jouw verhaal? Probeer vriendelijk naar de ander te kijken en het verdriet wat je aangedaan is kan natuurlijk ook voor een niet christen zo voelen? Of zie ik het verkeerd?
Bij heilig heb ik meer iets van Gods aanwezigheid voelen........en dat is wat anders dan een God die mijn wensen maar vervult.....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 10 augustus 2013, 11:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 13:03
 
Ff opgezocht wat betekent nu preces heilig, de meest gebruikte uitleg was deze:Door wijding aan het goddelijke bijzonder gemaakt.

Volgens mij is iemand die heilig is, is niet bijzonder goed of vroom, maar door God apartgezet/ gewijd voor een speciaal doel.
Als God zegt dat je heilig moet zijn omdat Hij heilig is(1 petrus 1:16), dan betekent het dus voor mij dat je hetgene doet waarvoor je aan Hem gewijd bent.De gemeente is er voor een taak in de wereld. Haar opdracht is het evangeliseren, dopen, onderwijzen, Jezus' dood gedenken en het liefhebben van elkaar. De gemeente is dus heilig en zo ook haar gemeenteleden. Niet dus omdat de gemeente zo geweldig en zo volmaakt is. WEES heilig want Ik ben heilig. das een opdracht. Ik vul dit voor mezelf zo in:Doen waarvoor God me heeft geroepen: ik probeer de gezindheid van Christus aan te nemen in het dagelijkse leven en dien de gemeente met mn gaven van de Geest.
Goed doen zoals Hij goed deed
En ja dat kan alleen als ik in Zijn aanwezigheid ben met Hem in gesprek als het ware


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op zaterdag 10 augustus 2013, 13:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 13:09
 
WILLEMIJN232 schreef:
Zit er geen verschil in tussen je nederig opstellen en het heilige gevoel?
Als christen hoef je je niet beter te voelen dan de ander, als mens trouwens ook niet want dat ben je niet.....
Wat geeft dan het christelijk tintje aan jouw verhaal? Probeer vriendelijk naar de ander te kijken en het verdriet wat je aangedaan is kan natuurlijk ook voor een niet christen zo voelen? Of zie ik het verkeerd?
Bij heilig heb ik meer iets van Gods aanwezigheid voelen........en dat is wat anders dan een God die mijn wensen maar vervult.....

Ik denk dat het zeker gaat om Zijn aanwezigheid wat niet hetzelfde is als al mijn belangen en wensen die vervult worden. Zo is het aardse leven ook niet... en dat maakt Hem juist aantrekkelijk dat Hij er juist ook is als het niet vlekkeloos verloopt in mijn leven.
Het christelijke tintje.. hmmm zo zou ik het niet willen noemen. Ik denk dat het een levenswijze is. En zeker zijn niet-gelovigen net zo goed tot goede dingen in staat. Hoeveel te meer dat wij als Zijn volgelingen de woorden van Jezus omzetten in daden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 13:12
 
JOL252 schreef:
Ik denk dat het zeker gaat om Zijn aanwezigheid wat niet hetzelfde is als al mijn belangen en wensen die vervult worden. Zo is het aardse leven ook niet... en dat maakt Hem juist aantrekkelijk dat Hij er juist ook is als het niet vlekkeloos verloopt in mijn leven.
Het christelijke tintje.. hmmm zo zou ik het niet willen noemen. Ik denk dat het een levenswijze is. En zeker zijn niet-gelovigen net zo goed tot goede dingen in staat. Hoeveel te meer dat wij als Zijn volgelingen de woorden van Jezus omzetten in daden.



Roelande formuleerde dat wel mooi vond ik...en jouw laatste woorden uit jouw vorige opmerking sluiten daar wel mooi bij aan... Dienen in, met en uit liefde.........
Pffff dat is nogal wat......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 13:15
 
WILLEMIJN232 schreef:
Roelande formuleerde dat wel mooi vond ik...en jouw laatste woorden uit jouw vorige opmerking sluiten daar wel mooi bij aan... Dienen in, met en uit liefde.........
Pffff dat is nogal wat......

Ik lees het nu net van Roelande. Prachtig :)

Dienen in, met en uit liefde... dat is zeker nogal wat. Maar we zijn met ons allen onderweg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 13:30
 
Roelande:
Quote:
ik probeer de gezindheid van Christus aan te nemen in het dagelijkse leven

Ik ook Lachende smiley Ik bedoel, Rust, Vrede, eerlijkheid(voor zover mogelijk), vriendelijkheid als het aan mij afhangt, Rom 12 18 Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. Enz.

En eerlijkheid, voor zover mogelijk heb ik, ook, aan deze tekst, Prediker 7 15 Dit heb ik in mijn leeg bestaan gezien: een rechtvaardig mens gaat aan zijn rechtvaardigheid ten onder, een onrechtvaardig mens leeft lang ondanks zijn slechte daden. 16 Wees daarom niet al te rechtvaardig en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten? 17 Maar gedraag je ook niet al te onrechtvaardig en wees niet overmatig dwaas. Waarom zou je sterven voor je tijd? 18 Houd het ene vast en laat het andere niet los. Dat is het beste, want wie ontzag voor God heeft, ontsnapt aan al te veel rechtvaardigheid en ook aan al te veel onrechtvaardigheid.

Ik liep net even buiten en ik dacht, ja voordat er Kamervragen over gesteld worden zou ik even uitleggen wat ik bedoel.

Nou, ik had zo'n hoge bloeddruk en ja, dan denk je echt nou, ik heb niet zo lang meer, en toen had ik een grote Vrede, ik dacht aan de goede dingen die er in mijn leven waren gebeurd, en zat wel bij een beste vriend, dat ook, en ook al zat ik alleen hoor, ja, ik kan erg goed alleen zijn, maar dat hielp een beetje bij iemand die je al 17.5 jaar kent.

Maar ja, de bloeddruk is alleen hoog als ik veel stress heb, dus ik ga er nu even vanuit dat het stress gerelateerd is.

Maar toen dacht ik even dat ik niet zo lang meer had...door de bezorgde uitdrukking van de huisarts, en dat er speciaal voor mij, voor de volgende ochtend 8.15 uur een spoedafspraak met de cardioloog werd gemaakt.
Normaal krijg je een brief mee van de arts, mag je zelf het ziekenhuis bellen, en kan je over 8 weken oid komen.

Maar ja, ik bedoel, stel je hebt lopen bellen met T-Mobile, want je pc had geen verbinding en je bent 22,50 euro kwijt daaraan.
En de volgende keer maak tt-mobile een foutje in de berekening in je voordeel.
Ga je dan T-Mobile bellen, ja jullie hebben een foutje gemaakt, en jullie hebben mij 25 euro te weinig gerekend?

Nee, ik laat dat dan even lekker zo, als ik niets hoor, is nou ook al 1 jaar geleden, zoiets bedoel ik.

En ja, eerlijk zijn naar God toen, ja, dát is natuurlijk evident.

En ja, ook, bijvoorbeeld als iemand een bekeringverhaal schrijft en die denkt van nouuuuuu, dit hoeft ook niet iedereen te weten en die laat wat weg, oke. Moet kunnen vind ik, niet iedereen hoeft altijd alles over iedereen te weten je mag ook wel dingen voor jezelf houden.

Dit soort dingen bedoel ik zelf.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 10 augustus 2013, 15:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 16:09
 
JOL252 schreef:
Toch mooie discussies op het moment waar je nog es over nadenkt en langer op kauwt.
Zo bedacht ik me gisteravond dat de wereld niet zoveel heeft aan woorden, aan preken. Ze heeft meer aan datgene wat Jezus juist ook zo krachtig maakte, door te doen wat Hij zegt. Hij deed wat Zijn Vader deed.

Een mooi voorbeeld vind ik hoe Hij de voeten van zijn discipelen wast, ze kwamen binnen met hun vieze voeten waarmee ze hadden gelopen op straten die er wat anders uitzagen dan onze keurige stoepjes afgescheiden van de straat die er ook al keurig uitziet. Hij knielde neer en waste de voeten van Zijn leerlingen met de woorden dat Hij hen voordeed wat ze ook bij elkaar moeten doen.

Eigenlijk vind ik dit een mooi symbolisch beeld van heiliging, hoe Hij zich opstelt en het werk doet van een bediende. Hij kijkt uiteindelijk niet naar de smerigheid aan die voeten maar komt met water en maakt het schoon. Als we dit naar elkaar toe doen hoe ziet dat eruit in de praktijk? Niets anders dan wat de wereld zou moeten zien: liefde waarmee je jezelf heiligt. (Want je richt je op zuiverheid en als je bezig bent met lief te hebben komt vanzelf de troep er wel uit als je stuit op barrières om lief te hebben.) En je heiligt elkaar door elkaar te dienen... met, in en uit liefde.
http://youtu.be/LWFBzXt81OE


Jol, heeft nog een boel te leren.

Een prachtig voorbeeld over de wassing van voeten! Sommige gemeentes, waaronder de bruidsgemeentes in Nederland (zijn er maar 2), brengen dit ook daadwerkelijk in de praktijk. Een prachtig beeld van een dienende houding idd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 17:38
 
SHANITA130 schreef:
Roelande:

Ik ook Lachende smiley Ik bedoel, Rust, Vrede, eerlijkheid(voor zover mogelijk), vriendelijkheid als het aan mij afhangt, Rom 12 18 Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. Enz.

En eerlijkheid, voor zover mogelijk heb ik, ook, aan deze tekst, Prediker 7 15 Dit heb ik in mijn leeg bestaan gezien: een rechtvaardig mens gaat aan zijn rechtvaardigheid ten onder, een onrechtvaardig mens leeft lang ondanks zijn slechte daden. 16 Wees daarom niet al te rechtvaardig en meet jezelf geen overdreven wijsheid aan. Waarom zou je jezelf te gronde richten? 17 Maar gedraag je ook niet al te onrechtvaardig en wees niet overmatig dwaas. Waarom zou je sterven voor je tijd? 18 Houd het ene vast en laat het andere niet los. Dat is het beste, want wie ontzag voor God heeft, ontsnapt aan al te veel rechtvaardigheid en ook aan al te veel onrechtvaardigheid.

Ik liep net even buiten en ik dacht, ja voordat er Kamervragen over gesteld worden zou ik even uitleggen wat ik bedoel.

Nou, ik had zo'n hoge bloeddruk en ja, dan denk je echt nou, ik heb niet zo lang meer, en toen had ik een grote Vrede, ik dacht aan de goede dingen die er in mijn leven waren gebeurd, en zat wel bij een beste vriend, dat ook, en ook al zat ik alleen hoor, ja, ik kan erg goed alleen zijn, maar dat hielp een beetje bij iemand die je al 17.5 jaar kent.

Maar ja, de bloeddruk is alleen hoog als ik veel stress heb, dus ik ga er nu even vanuit dat het stress gerelateerd is.

Maar toen dacht ik even dat ik niet zo lang meer had...door de bezorgde uitdrukking van de huisarts, en dat er speciaal voor mij, voor de volgende ochtend 8.15 uur een spoedafspraak met de cardioloog werd gemaakt.
Normaal krijg je een brief mee van de arts, mag je zelf het ziekenhuis bellen, en kan je over 8 weken oid komen.

Maar ja, ik bedoel, stel je hebt lopen bellen met T-Mobile, want je pc had geen verbinding en je bent 22,50 euro kwijt daaraan.
En de volgende keer maak tt-mobile een foutje in de berekening in je voordeel.
Ga je dan T-Mobile bellen, ja jullie hebben een foutje gemaakt, en jullie hebben mij 25 euro te weinig gerekend?

Nee, ik laat dat dan even lekker zo, als ik niets hoor, is nou ook al 1 jaar geleden, zoiets bedoel ik.

En ja, eerlijk zijn naar God toen, ja, dát is natuurlijk evident.

En ja, ook, bijvoorbeeld als iemand een bekeringverhaal schrijft en die denkt van nouuuuuu, dit hoeft ook niet iedereen te weten en die laat wat weg, oke. Moet kunnen vind ik, niet iedereen hoeft altijd alles over iedereen te weten je mag ook wel dingen voor jezelf houden.

Dit soort dingen bedoel ik zelf.
Ik wil toch even reageren op je stukje over de vrede die je ervaart als jijzelf denkt dat je niet lang meer te leven hebt. Dat is een gedachte van jezelf en kan je je voorstellen als je werkelijk ernstig ziek bent vrede niet gelijk bij je opkomt als je situatie ernstig blijkt te zijn?
En dat is een heel ander gevoel dan dat je zelf suggereert dat je misschien niet lang meer te leven hebt.....je kan dan mensen bezeren met jouw verhaal......, omdat het een suggestie is, geen realiteit....
Weet je, Shanita, er zitten mensen op Cm die een ziek familielid, vrienden hebben waar het echt realiteit is, geen bedenksel van; het zou wel eens kunnen zijn dat ...


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 10 augustus 2013, 18:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 17:58
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik wil toch even reageren op je stukje over de vrede die je ervaart als jijzelf denkt dat je niet lang meer te leven hebt. Dat is een gedachte van jezelf en kan je je voorstellen als je werkelijk ernstig ziek bent vrede niet gelijk bij je opkomt als je situatie ernstig blijkt te zijn?
En dat is een heel ander gevoel dan dat je zelf suggereert dat je misschien niet lang meer te leven hebt.....je kan dan mensen bezeren met jouw verhaal......, omdat het een suggestie is, geen realiteit....

Ja mee eens Willemijn. Daarnaast denk ik ook dat ondanks dat je dan zelf niet gelijk aan vrede denkt of dit ervaart, omdat je met zo'n ernstige en gevreesde ziekte te maken hebt en er dwars door heen moet...

er toch die ondertoon blijft van die vrede omdat dat het fundament is in je leven wat een Ander heeft gelegd. Zoals je zelf altijd zegt... omdat jij weet dat het hoe dan ook goed komt... op Zijn tijd.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 10 augustus 2013, 18:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 18:08
 
FAITH187 schreef:
Een prachtig voorbeeld over de wassing van voeten! Sommige gemeentes, waaronder de bruidsgemeentes in Nederland (zijn er maar 2), brengen dit ook daadwerkelijk in de praktijk. Een prachtig beeld van een dienende houding idd.


Woorden zijn lastig en moeilijk als ik probeer onder woorden te brengen waar heiliging me aan doet denken. Voordat er gedacht wordt dat ik echt praktische voetenwassing bedoel... wil ik nog even de woorden aanhalen van Roelande.

Quote:
Roelande:
Ff opgezocht wat betekent nu preces heilig, de meest gebruikte uitleg was deze:Door wijding aan het goddelijke bijzonder gemaakt.

Volgens mij is iemand die heilig is, is niet bijzonder goed of vroom, maar door God apartgezet/ gewijd voor een speciaal doel.
Als God zegt dat je heilig moet zijn omdat Hij heilig is(1 petrus 1:16), dan betekent het dus voor mij dat je hetgene doet waarvoor je aan Hem gewijd bent.De gemeente is er voor een taak in de wereld. Haar opdracht is het evangeliseren, dopen, onderwijzen, Jezus' dood gedenken en het liefhebben van elkaar. De gemeente is dus heilig en zo ook haar gemeenteleden. Niet dus omdat de gemeente zo geweldig en zo volmaakt is. WEES heilig want Ik ben heilig. das een opdracht. Ik vul dit voor mezelf zo in:Doen waarvoor God me heeft geroepen: ik probeer de gezindheid van Christus aan te nemen in het dagelijkse leven en dien de gemeente met mn gaven van de Geest.
Goed doen zoals Hij goed deed. En ja dat kan alleen als ik in Zijn aanwezigheid ben met Hem in gesprek als het ware

Die woorden van Roelande sluiten aan en raken de essentie van wat ik bedoel. Ik bedoel eigenlijk dat Jezus ons voordeed, middels de voetwassing, hoe wij in de wereld en in Zijn gemeente naar elkaar toe mogen staan. Als mensen die liefde en Zijn vriendschap verspreiden door toewijding (het gewijd zijn aan). Elkaar ontmoeten en aanvaarden in welke omstandigheid ook (ook al zitten de voeten onder de kippenstruis van de straat).


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 10 augustus 2013, 18:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 18:31
 
JOL252 schreef:
Woorden zijn lastig en moeilijk als ik probeer onder woorden te brengen waar heiliging me aan doet denken. Voordat er gedacht wordt dat ik echt praktische voetenwassing bedoel... wil ik nog even de woorden aanhalen van Roelande.



Die woorden van Roelande sluiten aan en raken de essentie van wat ik bedoel. Ik bedoel eigenlijk dat Jezus ons voordeed, middels de voetwassing, hoe wij in de wereld en in Zijn gemeente naar elkaar toe mogen staan. Als mensen die liefde en Zijn vriendschap verspreiden door toewijding (het gewijd zijn aan). Elkaar ontmoeten en aanvaarden in welke omstandigheid ook (ook al zitten de voeten onder de kippenstruis van de straat).

Bedoel je te zeggen dat de voetwassing een mooie symboliek is voor een vriendelijk naar de ander kijken? Maar geen doel op zich?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 18:44
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik wil toch even reageren op je stukje over de vrede die je ervaart als jijzelf denkt dat je niet lang meer te leven hebt. Dat is een gedachte van jezelf en kan je je voorstellen als je werkelijk ernstig ziek bent vrede niet gelijk bij je opkomt als je situatie ernstig blijkt te zijn?
En dat is een heel ander gevoel dan dat je zelf suggereert dat je misschien niet lang meer te leven hebt.....

Zo, ietsje korter.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 11 augustus 2013, 16:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 18:54
 
SHANITA130 schreef:
[i]..

Sorry Shanita waar heb je het over in vergelijking met Willemijn? Ik vind eigenlijk dat het moet stoppen hier. Zulke lange lellen tekst zijn ook niet meer overzichtelijk.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 10 augustus 2013, 18:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 18:57
 
JOL252 schreef:
Sorry Shanita waar heb je het over in vergelijking met Willemijn? Ik vind eigenlijk dat het moet stoppen hier. Zulke lange lellen tekst zijn ook niet meer overzichtelijk.

Ja, eigenlijk wel he?

Ja, ik heb het al ingekort hoor, had waar het eigenlijk over ging toch al schuin gedrukt, dus dat was niet zó moeilijk.

Maar bedankt voor deze vriendelijke vermaning.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 10 augustus 2013, 19:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 19:08
 
WILLEMIJN232 schreef:
Bedoel je te zeggen dat de voetwassing een mooie symboliek is voor een vriendelijk naar de ander kijken? Maar geen doel op zich?

Het gaat niet over de voetwassing zelf, niet over vriendelijk doen... dat komt er later wel bij en is een gevolg/uitvloeisel...

ik vind het echt lastig te omschrijven wat ik bedoel.
Het gaat over heiliging, Jezus pakt een teiltje en een handdoek en gaat aan de slag en zegt dat zij hetzelfde moeten doen. Dieper achterliggende gedachte is dat Jezus ons heiligt/schoonmaakt/klaar om aan Zijn tafel te gaan.

hoe kom ik het dichtste bij wat ik bedoel... in de "schoenen" van de discipelen staand lijkt het me ambarassing om zulke vieze voeten te moeten tonen en de ander wast ze, Jezus nog wel die Zich niet te hoog daarvoor voelt. Hij aanvaardt de ander en brengt tot ere...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 19:10
 
JOL252 schreef:
Het gaat niet over de voetwassing zelf, niet over vriendelijk doen... dat komt er later wel bij en is een gevolg/uitvloeisel...

ik vind het echt lastig te omschrijven wat ik bedoel.
Het gaat over heiliging, Jezus pakt een teiltje en een handdoek en gaat aan de slag en zegt dat zij hetzelfde moeten doen. Dieper achterliggende gedachte is dat Jezus ons heiligt/schoonmaakt/klaar om aan Zijn tafel te gaan.

hoe kom ik het dichtste bij wat ik bedoel... in de "schoenen" van de discipelen staand lijkt het me ambarassing om zulke vieze voeten te moeten tonen en de ander wast ze, Jezus nog wel die Zich niet te hoog daarvoor voelt. Hij aanvaardt de ander en brengt tot ere...

Voetwassing was in die tijd heel normaal, iets wat bedienden vaak deden, want mensen liepen altijd op sandalen in stoffige gebieden.

In deze tijd zou het absurd zijn...vind ik.

Dan zou je iets anders moeten bedenken, wat in deze tijd bedienden oid doen dus naar deze tijd vertalen.

Het gaat dan over dienen....


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 10 augustus 2013, 19:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 10 augustus 2013, 19:12
 
SHANITA130 schreef:
Voetwassing was in die tijd heel normaal, iets wat bedienden vaak deden, want mensen liepen altijd op sandalen in stoffige gebieden.

In deze tijd zou het absurd zijn...


Het is dus niet wat ik bedoel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3